PDA

Bekijk Volledige Versie : Politici Noord-Holland treden af ivm ernstige bedrijgingen.



Joesoef
14-11-04, 08:45
Lokale politici bedreigd



Van onze verslaggevers



AMSTERDAM - Steeds meer provinciale en plaatselijke politici in Noord-Holland worden bedreigd en overwegen af te treden. Hun adressen circuleren op het internet. De dreigementen komen uit extreem rechtse hoek, maar ook van in politici teleurgestelde particulieren.

Veel politici doen geen aangifte van de bedreigingen. Commissaris van de koningin Harry Borghouts kondigt aan met alle burgemeesters te willen praten over de noodzaak daartoe. Volgens Borghouts lijkt Nederland op 2 november 'zijn onschuld' te hebben verloren. ''Ultrarechtse ratten kruipen uit hun riolen en pogen een voedingsbodem van haat te creëren.'' Hij pleit voor 'hard en doeltreffend' overheidsoptreden.

Volgens de fractievoorzitters Dré Kraak (VVD) en Jaap Bond (CDA) in provinciale staten van Noord-Holland doen bestuurders 'in de meeste gevallen' geen aangifte 'met als belangrijkste argument dat ze geen olie op het vuur willen gooien'. Daardoor heeft niemand een goed overzicht van de omvang en ernst van de situatie.

Bond: ''We weten van die wethouder in Landsmeer, Peter Visser, dat hij is afgetreden vanwege bedreigingen. In mijn eigen dorp, Volendam, worden ook politici bedreigd door boze burgers. Van CDA-bestuurders elders in Noord-Holland hoor ik hetzelfde. Enkelen van hen overwegen af te treden.''

Bond wil geen namen noemen. De recentste bedreigingen komen overigens waarschijnlijk uit kringen van motorcrossers, die woedend zijn dat de provincie in oktober twee plekken voor een crossterrein in de Wieringermeer heeft geschrapt.

Kraak bepleitte gisteren in het statendebat over de begroting een actievere rol van de provincie in het onderwijs. Scholen moeten actief worden benaderd om met provinciale subsidies voorlichting over

extremisme en tolerantie te geven.



www.parool.nl

barfly
14-11-04, 08:57
Nu is de ramadan voorbij en heb je kunnen uitslapen en koffie kunnen drinken en nog tik je bedrijgingen ipv bedreigingen :p

Joesoef
14-11-04, 09:00
Geplaatst door barfly
Nu is de ramadan voorbij en heb je kunnen uitslapen en koffie kunnen drinken en nog tik je bedrijgingen ipv bedreigingen :p


Deze dislekticus is vandaag een dag aan het inhalen :p.

Goodnight
14-11-04, 09:06
Geplaatst door Joesoef
Deze dislekticus is vandaag een dag aan het inhalen :p.

inhalen?

enthousiaaaaaast ben jij zeg.....

Goodnight
14-11-04, 09:06
was je ongesteld :duivels:

Joesoef
14-11-04, 09:42
Geplaatst door Goodnight
was je ongesteld :duivels:

Neej. 6 uur reizen en nog wat prive dingessen. Ach, ben ik er meteen vanaf. Ik vergeet dat soort dingen ook altijd op den duur, niet altijd, meestal wel :hihi: