PDA

Bekijk Volledige Versie : Balkenende vindt kracht in zijn geloof



Marsipulami
14-11-04, 21:33
Balkenende vindt kracht in zijn geloof

Hilversum (Van onze redactie) 14 november 2004 - Minister-president J.P. Balkenende vindt sinds de moord op Theo van Gogh houvast in zijn geloof. “Je ontleent kracht aan je geloof en je ziet in het geloof dat het anders kan en moet”, zo stelt de premier in het RKK-tv-programma Kruispunt. Balkenende verwijst in het programma naar de kracht van de naastenliefde en haalt de theoloog Hans Kung aan: “Als je wilt afzien van geweld, dan zal er een dialoog moeten zijn tussen de wereldgodsdiensten”.

‘Bindend bezig zijn’
In het televisieprogramma Kruispunt reageert de minister-president onder meer op het dit weekende in de Volkskrant verwoorde verwijt dat hij gebrek aan leiderschap zou tonen. “Ik vind dit een prachtig voorbeeld van Haagse spelletjes. Ik heb me verbaasd over het commentaar in de Volkskrant. Daar waar we nu juist behoefte hebben aan bindend bezig zijn en aan respectvol tegemoettreden, is het niet zo van belang wie toevallig de premier is,” aldus Balkenende in Kruispunt.

Waarden en normen
Kardinaal Simonis deelt de veelgehoorde kritiek op Balkenende niet. In Kruispunt zegt hij de premier een uitstekend moreel leider te vinden, “alleen al door het aanzwengelen van het debat over waarden en normen”. Simonis ziet de kerken niet op de eerste plaats als de morele leiders om het land uit de crisis te halen. “We hebben in Nederland drie dingen nodig. Ten eerste het inzicht dat het nu heel ernstig is, ten tweede een cultuuromslag. We moeten eindelijk af van het idee: als het maar leuk is. We moeten ons allemaal veel meer bewust zijn dat we plichten en verantwoordelijkheden hebben. En ten derde, we moeten terugkeren naar onze identiteit. We zijn een lege gemeenschap, waar normen en waarden, waar geloof steeds meer verdwijnen. Het lijkt wel alsof we zonder God leven”, aldus de kardinaal in Kruispunt.

Richting geven
De fractievoorzitter van Groen Links in de Tweede Kamer, Femke Halsema, vindt, net als kardinaal Simonis, dat premier Balkenende nu leiderschap toont. “Ik vind dat hij goed gehandeld heeft”, aldus Halsema. Sterke kritiek heeft ze daarentegen op minister Remkes: “Hij riep ooit dat iemand een rotschop moest krijgen. Dat is nou een pijnlijk gebrek aan moreel leiderschap”. Volgens Halsema is moreel leiderschap in deze tijd juist: troost bieden, maar ook conflicten aangaan op momenten dat mensen meningen verkondigen die niet de jouwe zijn. Politici moeten, zo denkt Halsema, ook richting durven geven. “En de richting is nu: vreedzaam zijn”, aldus het kamerlid.

Kwetsbaar zijn
Doekle Terpstra, voorzitter van het CNV, vindt dat Nederland behoefte heeft aan een heel ander leiderschap. “Er is sprake van een fundamentele vertrouwenscrisis. Mensen verlangen naar profetisch leiderschap. Wist ik maar wie of wat Nederland bij elkaar zou kunnen houden. Dat vind ik ongelooflijk moeilijk”, zo vertelt Terpstra in Kruispunt. “Er wordt altijd gedacht dat vitaal en krachtig moreel leiderschap alleen maar te maken heeft met daadkracht van stevige politieke opvattingen. Maar misschien is de kracht van echt leiderschap wel dat je zoekt, dat je tast, dat je kwetsbaar bent, niet alle antwoorden hebt en dat je ook als minister-president laat zien dat je gewoon een burger bent en heel veel dingen niet weet”, aldus Doekle Terpstra over de huidige crisis in Nederland.

Niet meer van deze tijd
Volgens imam Abdulhawid van Bommel bestaat die ene morele leider niet meer in deze tijd. “Dat is een achterhaald idee, een sprookje van heel lang geleden”, zegt hij in Kruispunt. “We hebben nodig dat er groep van 10 of 20 mensen is die op voorgrond kan treden, die elkaars domein durft te betreden en elkaars denken durft te bevragen, die herkenbaar is voor de eigen achterban maar ook voor de andere groepen”, aldus Van Bommel. Alleen zo kan moreel leiderschap in onze gefragmenteerde en geindividualiseerde tijd functioneren.



http://www.katholieknederland.nl/actualiteit/nieuws/nieuws_561074.html

Me_Nightwish
14-11-04, 22:38
Tjaa... wat gaan we hierop zeggen?

Ik vind t best interessant om te lezen wat hooggeplaatste heren en dames denken over leiderschap in Nederland.. veel interessanter vind ik om te weten hoe mensen die in Nederland wonen tegen leiderschap aankijken.

Aan wat voor soort politiek leiderschap hebben de forumbezoekers behoefte?

Marsipulami
14-11-04, 22:44
Geplaatst door Me_Nightwish
Tjaa... wat gaan we hierop zeggen?

Ik vind t best interessant om te lezen wat hooggeplaatste heren en dames denken over leiderschap in Nederland.. veel interessanter vind ik om te weten hoe mensen die in Nederland wonen tegen leiderschap aankijken.

Aan wat voor soort politiek leiderschap hebben de forumbezoekers behoefte?

Aan integere leiders met gezond verstand, een goed hart en een lange termijnvisie, leiders die de boel bij elkaar proberen te houden zoals Job Cohen in Amsterdam.