PDA

Bekijk Volledige Versie : Suikerfeest, en 32 Nederlanders zeggen af



Bofko
15-11-04, 08:36
DEN HAAG - De hele wijk was uitgenodigd voor het suikerfeest, slechts een Nederlandse bewoner kwam opdagen. Zo gingen goede bedoelingen jammerlijk verloren.

Rustem Akarsu drentelt doodnerveus heen en weer, bezorgd over het welslagen van zijn 'multiculturele diner'. Bij de bar slaat de kleine Turkse gastheer zijn gasten gade. Turkse wijkbewoners zijn er zat, pal voor hem zit gelukkig ook de lokale politiechef en achter in de zaal zetelt een handjevol autochtone politici. Maar het is suikerfeest, het einde van het vasten.
En waar zijn de uitgenodigde autochtone wijkbewoners met wie Akarsu (50), voorzitter van de Turkse Vereniging Molenwijk, zo graag deze belangrijke dag wilde delen? Om - niet onbelangrijk in deze hectische dagen - meer begrip te kweken voor de islam. In de gang wijst zijn vinger, terwijl de gasten aan de soep beginnen, naar de aankondiging van het diner op het prikbord. Iedereen wist ervan.
Akarsu: 'We hebben 32 Nederlandse afmeldingen gehad. Ach, misschien hebben ze het veel te druk in het weekeinde.' Met grote tegenzin: 'Wellicht spelen de toestanden van deze week in de wijk toch een rol.' Suikerfeest in de Haagse 'terreurwijk' Laakkwartier, op de dag dat wederom een moskee in het land brandt: volop goede bedoelingen die jammerlijk verloren gaan in een sfeer van angst en onzekerheid.

Een miljoen moslims, van de één miljard wereldwijd, vierde dit weekeinde in Nederland het einde van de ramadan, maar was er wel reden tot feesten? Keurig gestoken in pak ('de mooiste dassen komen deze dagen tevoorschijn') bekent leraar Mustafa Okcuoglu (46), op bezoek in een Turkse modezaak in Laak, dat hij met gemengde gevoelens het suikerfeest viert. Al die recente ellende ook.
Okcuoglu: ' De islam is synoniem gemaakt voor terrorisme. Wat valt er dan te vieren?' Te midden van zwijgende Turkse mannen - de vrouwen eten op de eerste etage - lepelt politiechef Cor Visser van het bureau Laak even na vijf uur zijn romige soep naarbinnen op Akarsu's multiculti-wijkdiner.
Ook Visser is in mineur. 'Er is duidelijk angst voor een verharding van de relatie', merkt de politiebaas op. 'Dat zie je, dat voel je. Ik sprak vrijdag een winkeleigenaar die bezorgd was dat het woordje halal op zijn ruit negatieve reacties zou veroorzaken. Zo ver zijn we nu dus.'
Vragen over de islam hadden Akarsu en zijn vereniging willen beantwoorden tijdens het etentje. Maar omdat de autochtone bewoners massaal verstek lieten gaan, bleef de vragenronde na de maaltijd beperkt tot een enkele autochtone vraag hoe een moslim op de Noordpool, waar het lang donker kan zijn, moet vasten. 'Jammer, ontzettend jammer dat er zo weinig belangstelling is', verzucht Pleun van den Dool (53), een van de weinge 'witte' gasten, na afloop van het diner.

Van den Dool: 'Zeker na de gebeurtenissen van de afgelopen week in Laak. Gisteren was ik ook bij zo'n maaltijd in de Schilderswijk. Ik telde daar slechts twee autochtonen.' Abdelghani Maanaoui (52), voorzitter van de Marokkaanse wijkvereniging Al Watan, maakt zich aan het begin van de avond op om het suikerfeest thuis verder te vieren. Met veel familie. 'Ik voel mij niet angstig', zegt hij monter. 'Vanochtend zijn we gewoon gaan bidden. Maar je voelt de spanning. Onthoud: iedereen is verantwoordelijk voor zijn daden. Laat niet een hele groep daarvoor boeten.'
In de moskee van Maanaoui, een paar straten verderop, staat vijftiger Ahmed, een van de trouwste bezoekers, ook op het punt naar huis te gaan. Familie uit het hele land heeft hij op bezoek. De laatste preek zit erop. Maar ook in de El Mouahedin-moskee overheerst een gelaten stemming. 'De bezoekers zijn huiverig om nu uitbundig te gaan feesten', zegt secretaris Mohamed Hadioui (58) van de moskee.
Akarsu vertikt het te somberen. 'Het was toch leuk?', vraagt de voorzitter terwijl hij de ravage in de keuken bekijkt. 'Volgend jaar proberen we het weer. Wat moeten we anders? Met elkaar op de vuist gaan?'

www.volkskrant.nl

Tomas
15-11-04, 08:45
Sneu.

En dan ook nog de noord-pool vraag stellen. Prachtig die hollandse cultuur.

Mark
15-11-04, 08:46
Geplaatst door Tomas
Sneu.

En dan ook nog de noord-pool vraag stellen. Prachtig die hollandse cultuur.

wel jammer dat ze het antwoord niet publiceren, ben zelf ook erg benieuwd!

Bofko
15-11-04, 08:47
Geplaatst door Tomas
Sneu.

En dan ook nog de noord-pool vraag stellen. Prachtig die hollandse cultuur.

Is de lakmoesproef voor religieuze humor.

mark61
15-11-04, 11:36
Geplaatst door Mark
wel jammer dat ze het antwoord niet publiceren, ben zelf ook erg benieuwd!

12/12

TonH
15-11-04, 11:39
Ik word van dit soort berichten altijd heel erg moedeloos en verdrietig... :jammer:

taouanza
15-11-04, 11:51
Geplaatst door TonH
Ik word van dit soort berichten altijd heel erg moedeloos en verdrietig... :jammer:

Nou Ton het zijn toch echt wel de allochtonen die zich niet willen integreren. Ze zijn helemaal niet geinteresseerd in de autochtonen en zoeken helemaal geen toenadering. Ze kijken neer op autochtonen en beschouwen ze als honden.
Als je dit nou maar blijft herhalen dan vergeet je dit bericht en vergeet je ook dat dit niet de eerste keer is.

Bofko
15-11-04, 11:56
Geplaatst door TonH
Ik word van dit soort berichten altijd heel erg moedeloos en verdrietig... :jammer:

Het geeft veel aan.
Mocht Rustem Akarsu wat meer publiciteit hebben gegeven en niet gerichte , maar algemene, uitnodigingen verstuurd hebben dan zouden vele autochtone Nederlanders uit alle hoeken van het land hebben komen opdraven. Met daarna een positief, opgewekt artikel in de krant.

De hierboven beschreven situatie reflecteert de realiteit. Gerichte uitnodigingen in de buurt, want met buurtgenoten moet men per slot van rekening écht samenwonen. Veel meer als met Nederlanders die 100 km verderop wonen.
Niemand komt, en daar wringt de schoen.

RinC
15-11-04, 11:58
Geplaatst door taouanza
Nou Ton het zijn toch echt wel de allochtonen die zich niet willen integreren. Ze zijn helemaal niet geinteresseerd in de autochtonen en zoeken helemaal geen toenadering. Ze kijken neer op autochtonen en beschouwen ze als honden.
Als je dit nou maar blijft herhalen dan vergeet je dit bericht en vergeet je ook dat dit niet de eerste keer is.

Idd. Vorig jaar was het ook geval. Toen werd er in Zaandam dacht ik, een etentje georganiseerd voor de buurtbewoners. Er werden heel veel voorbereidingen getroffen voor het eten e.d., maar niemand kwam opdagen. Echt sneu dit

Wat een boer niet kent, dat vreet ie niet :nerd:

mark61
15-11-04, 12:08
Ik kom alleen als ik ook op de eerste etage mag komen.

S@deeQ
15-11-04, 12:09
die barbaarse moslim kannibalen ontmoeten nadat ze 30 dagen hebben gevast :nerveus:

geen hol -lander die dat in zijn hoofd haalt :hihi:

Mark
15-11-04, 12:11
shit! was dat gratis? :loens:

David
15-11-04, 12:12
Geplaatst door taouanza
Nou Ton het zijn toch echt wel de allochtonen die zich niet willen integreren. Ze zijn helemaal niet geinteresseerd in de autochtonen en zoeken helemaal geen toenadering. Ze kijken neer op autochtonen en beschouwen ze als honden.
Als je dit nou maar blijft herhalen dan vergeet je dit bericht en vergeet je ook dat dit niet de eerste keer is.


Hebben wij nou laatst gewoon gegeten, of ook nog geïntegreerd?

taouanza
15-11-04, 12:15
Geplaatst door David
Hebben wij nou laatst gewoon gegeten, of ook nog geïntegreerd?

Fuck integratie! We hebben heel gezellig gegeten.:)

TonH
15-11-04, 12:20
Geplaatst door taouanza
Nou Ton het zijn toch echt wel de allochtonen die zich niet willen integreren. Ze zijn helemaal niet geinteresseerd in de autochtonen en zoeken helemaal geen toenadering. Ze kijken neer op autochtonen en beschouwen ze als honden.
Als je dit nou maar blijft herhalen dan vergeet je dit bericht en vergeet je ook dat dit niet de eerste keer is.

Zou je even kunnen uitleggen of je mij nu wat verwijt of zo? :confused:

taouanza
15-11-04, 12:25
Geplaatst door TonH
Zou je even kunnen uitleggen of je mij nu wat verwijt of zo? :confused:

Wat moet ik jou verwijten, love?

TonH
15-11-04, 12:28
Geplaatst door taouanza
Wat moet ik jou verwijten, love?


Nou Ton het zijn toch echt wel de allochtonen die zich niet willen integreren. Ze zijn helemaal niet geinteresseerd in de autochtonen en zoeken helemaal geen toenadering. Ze kijken neer op autochtonen en beschouwen ze als honden.
Als je dit nou maar blijft herhalen dan vergeet je dit bericht en vergeet je ook dat dit niet de eerste keer is.


Je reply leest alsof je mij er op wilt wijzen dat "het zijn toch echt wel de allochtonen die zich niet willen integreren." En doel je met "je" in de laatste zin op mij of is het algemeen bedoeld. :confused:

taouanza
15-11-04, 12:34
Geplaatst door TonH
Je reply leest alsof je mij er op wilt wijzen dat "het zijn toch echt wel de allochtonen die zich niet willen integreren." En doel je met "je" in de laatste zin op mij of is het algemeen bedoeld. :confused:

Doe niet zo raar zeg?!
JE kent me langer dan vandaag.

TonH
15-11-04, 12:37
Geplaatst door taouanza
Doe niet zo raar zeg?!
JE kent me langer dan vandaag.

OK, want dit zou ik me niet laten zeggen. Je kent me tenslotte ook langer dan vandaag :fpetaf:

taouanza
15-11-04, 12:42
Geplaatst door TonH
OK, want dit zou ik me niet laten zeggen. Je kent me tenslotte ook langer dan vandaag :fpetaf:


Inderdaad ik ken je langer dan vandaag.:)

David
15-11-04, 12:46
Geplaatst door taouanza
Fuck integratie! We hebben heel gezellig gegeten.:)



En zo is dat! Snel weer!

taouanza
15-11-04, 12:48
Geplaatst door David
En zo is dat! Snel weer!


:fparty:

TonH
15-11-04, 13:19
Geplaatst door taouanza
Inderdaad ik ken je langer dan vandaag.:)

:argwaan:

taouanza
15-11-04, 13:21
Geplaatst door TonH
:argwaan:

:fpuh:

~Panthera~
15-11-04, 13:21
Geplaatst door David
En zo is dat! Snel weer!
-------------

Jullie vreten wat af he ? :moe:

:D

David
15-11-04, 13:22
Geplaatst door ~Panthera~
-------------

Jullie vreten wat af he ? :moe:

:D


Mot jij zeggen. Jij post altijd met volle mond! :verward:

taouanza
15-11-04, 13:23
Geplaatst door ~Panthera~
-------------

Jullie vreten wat af he ? :moe:

:D

Sommige mensen voelen zich niet te goed voor Rotterdam.:ego:

TonH
15-11-04, 13:23
Geplaatst door taouanza
:fpuh:

Zie je wel! :schrik:

~Panthera~
15-11-04, 13:24
Geplaatst door David
Mot jij zeggen. Jij post altijd met volle mond! :verward:
---------------------

Watsgugyuuuuuuuoygouo ???????? http://www.cosgan.de/images/more/bigs/a207.gif

~Panthera~
15-11-04, 13:25
Geplaatst door taouanza
Sommige mensen voelen zich niet te goed voor Rotterdam.:ego:
-------------------


:ego: http://www.cosgan.de/images/more/bigs/e016.gif

gibraltar
15-11-04, 13:26
Geplaatst door Bofko
Het geeft veel aan.
Mocht Rustem Akarsu wat meer publiciteit hebben gegeven en niet gerichte , maar algemene, uitnodigingen verstuurd hebben dan zouden vele autochtone Nederlanders uit alle hoeken van het land hebben komen opdraven. Met daarna een positief, opgewekt artikel in de krant.

De hierboven beschreven situatie reflecteert de realiteit. Gerichte uitnodigingen in de buurt, want met buurtgenoten moet men per slot van rekening écht samenwonen. Veel meer als met Nederlanders die 100 km verderop wonen.
Niemand komt, en daar wringt de schoen.

bij nederlanders moet je er ook bij vertellen dat het gratis is anders komen ze niet.

~Panthera~
15-11-04, 13:29
Geplaatst door gibraltar
bij nederlanders moet je er ook bij vertellen dat het gratis is anders komen ze niet.
-----------

Ja precies.
Je staat toch voor lul, als Nederlander ? :moe:
Krepsers.