PDA

Bekijk Volledige Versie : Doe ook examen inburgering!



S@deeQ
15-11-04, 11:27
http://www.ad.nl/artikelen/Nieuws/1099205921371.html

:fucyc: dit moet haast wel door rita verzonnen zijn, zoveel domheid vind je nergens anders :schok:

Bofko
15-11-04, 11:29
Geplaatst door S@deeQ
http://www.ad.nl/artikelen/Nieuws/1099205921371.html

:fucyc: dit moet haast wel door rita verzonnen zijn, zoveel domheid vind je nergens anders :schok:

Ik weiger om mezelf aan te melden bij het Algemeen Dagblad. :ego:

sylvester
15-11-04, 16:01
Jammer dat je dan alleen moet gaan inloggen!
Zijn er ook nog andere sites waar je dat examen kan doen?
Ben benieuwd of ik er zo doorheen kom?
:nl:

wytze
15-11-04, 17:07
ik heb toen in paradiso meegedaan met het inburgeringsexamen. van de 30 officiele oefenvragen had ik er maar liefst 9 fout. ik heb ze nog ergens op papier. als ik tijd heb de komende dagen wil ik ze wel hier posten.

Orakel
15-11-04, 23:17
Geplaatst door wytze
ik heb toen in paradiso meegedaan met het inburgeringsexamen. van de 30 officiele oefenvragen had ik er maar liefst 9 fout. ik heb ze nog ergens op papier. als ik tijd heb de komende dagen wil ik ze wel hier posten.


1. De Troonrede wordt jaarlijks door de koningin voorgelezen, waarin de beleidsplannen van dat jaar. Wie stelt de beleidsplannen op?

1. De koningin
2. De ministers
3. Het parlement

2. Je verdient voor het eerst een salaris en hebt een bankrekening nodig. Hoe kom je aan een bankrekening?

1. Je gaat naar de bank toe
2. Je belt een bank op
3. Je werkgever regelt dit

3. Je hebt uit het land waar je vandaan komt je diploma’s meegenomen. Waar kun je als werkzoekende je diploma’s laten waarderen?

1. De IND, de Immigratie- en Naturalisatiedienst
2. Het gemeentehuis
3. Het CWI, het Centrum voor Werk en Inkomen

4. Mevrouw de Koning moet het na haar operatie rustig aan doen. Jaar man heeft het moelijk om werk, kinderen en huishouden te combineren. Wat kunnen zij het beste doen?

1. De kraamzorg bellen
2. In de krant een advertentie plaatsen voor een hulp
3. De thuiszorg bellen

5. Je bent vijf jaar in Nederland. Je wilt de Nederlandse nationaliteit verwerven. Waar kun je terecht voor informatie?

1. Bureau Nieuwkomers
2. Vreemdelingenpolitie
3. Gemeentehuis

6. Je bent bezig je nieuwe huis schoon te maken. Je stuit op hardnekkig vuil. Kun je schoonmaakmiddelen mengen?

1. Soms
2. Nooit
3. Altijd

7. Naast je parttime baan verdien je 300 euro bij. Wat moet je doen?

1. Melden bij de Belastingdienst
2. Melden bij je werkgever
3. Niets

8. Je bent pas verhuisd. Je buren vragen of je langskomt. Wat kun je het beste doen?

1. Een kleinigheidje meenemen
2. Een cadeau meenemen
3. Niets meenemen

9. De leerkracht van de basisschool van je kind heeft gezegd dat Havo voor haar de beste schoolkeuze is. Wie beslist naar welke school je kind mag?

1. De ouders en het kind
2. De school voor Voortgezet Onderwijs
3. De Basisschool

10. Een auto, een fiets en een voetganger gebruiken dezelfde weg. De auto wil rechtsaf, de voetganger en de fiets rechtdoor. Wie moet er voorrang geven?

1. De auto geeft voorrang
2. De fietser en voetganger geven voorrang
3. De voetganger geeft voorrang

11. Je hebt een uitkering. Je ijskast is stuk, de bril van je kind is stuk, en je hebt een nieuw bankstel nodig. Kom je in aanmerking voor Bijzondere Bijstand?

1. Nee, niet voor alle kosten
2. Voor een deel van de kosten
3. Ja, voor alle kosten

12. Je zit op een terrasje en gebruikt een consumptie. Waar betaal je mee?

1. Bankpas en pincode
2. Chippen of contant geld
3. Overschrijvingskaart

13. Je woont al tien jaar in Nederland, maar bent niet genaturaliseerd. Aan welke verkiezingen mag je meedoen?

1. Geen enkele
2. Alle
3. Voor gemeente en stadsdeel

14. Je staat in een telefoonautomaat en ontdekt dat je alleen kunt bellen met een telefoonkaart. Waar kun je een telefoonkaart kopen?

1. Postkantoor
2. Sigarenwinkel
3. Gemeentehuis

15. Je kind plast in bed en heeft moeilijkheden op school. Waar kun je het beste naar toe?

1. Naar de huisarts
2. Naar het ziekenhuis
3. Naar het Riagg

16. Je krijgt van de Vreemdelingenpolitie te horen dat je het land uitmoet. Wie kan je helpen?

1. De Vreemdelingenpolitie
2. Een advocaat of een bureau voor rechtshulp
3. Maatschappelijk werk

17. Je gaat naar het gemeentehuis om een papier te halen. Je ziet dat er een bord met een nummer is, maar je ziet niemand achter de loketten. Wat doe je?

1. Gaan zitten
2. Een nummertje trekken
3. Naar de balie gaan

18. Je kunt nergens meer het papier van je verblijfsvergunning vinden. Waar meld je het verlies van je document?

1. De IND, De Immigratie- en Naturalisatiedienst
2. Vluchtelingenwerk
3. Bureau Nieuwkomers

19. Het CWI biedt je een baan aan, maar het is werk dat je onaantrekkelijk vindt. Kun je het aanbod weigeren?

1. Je mag het aanbod altijd weigeren
2. Je mag weigeren, omdat je ouder bent dan 45
3. Je moet op het aanbod ingaan

20. Je moet iets betalen dat 1,85 euro kost. Met welke munt kun je dat betalen?

1. 1 euro
2. 2 euro
3. 10 eurocent

21. Je hebt werk en wilt opvang voor je kind. Waar ga je heen?

1. Peuterspeelzaal
2. Kinderdagverblijf
3. Daar is geen instantie voor, dat regel je zelf

22. Je bent met je rijbewijs uit Turkije gekomen. Hoe lang mag je hier op een buitenlands rijbewijs rijden?

1. Maximaal tien jaar
2. Een half jaar
3. Dat mag niet

23. Wat gebeurt er als de gemeente je een huis toewijst, en je wilt daar niet wonen. Wat gebeurt er als je weigert?

1. Dan kom je onderaan de wachtlijst
2. Dan heb je geen recht meer op een woning
3. Dan zoekt de gemeente meestal naar een andere woning

24. Wanneer moet je in Nederland je identiteitsbewijs kunnen laten zien?

1. Als je boodschappen doet
2. Op je werk
3. Als je met het openbaar vervoer reist

25. Je komt binnen voor een sollicitatie. Er zitten twee mensen achter een tafel. Wat doe je?

1. Je gaat zitten
2. Je stelt je voor en gaat zitten
3. Je zegt ‘hallo’ en gaat zitten

26. Je zoontje heeft een paar kiezen laten vullen en zelf heb je een nieuwe kroon. De tandartsrekening valt erg tegen. Wie moet de kosten betalen?

1. Iedereen moet zulke kosten zelf betalen
2. De ziektekostenverzekering betaalt deze kosten
3. De aanvullende verzekering betaalt deze kosten

27. Een functionaris van het IND heeft je goed geholpen. Hoe bedank je deze functionaris?

1. Met een cadeau
2. Met geld
3. Met woorden

28. Je bent aan het koken en je kruiden zijn op. Het is al zes uur. Heeft het nog zin om de straat op te gaan, zijn er na zes uur nog winkels open?

1. Nee, de winkels sluiten na zes uur ’s avonds
2. Ja, de winkels sluiten om negen uur ’s avonds
3. Ja, sommige winkels, waaronder supermarkten, zijn langer open.

29. Je gaat naar de dokter, maar kunt je niet verstaanbaar maken. Wat kun je het beste doen?

1. Je zoekt een beroepstolk in de Gouden Gids
2. Je vraagt de arts een tolkencentrum te bellen
3. Je neemt je dochter mee die goed Nederlands spreekt

30. Mag je zomaar een schotelantenne plaatsen?

1. Nee, dat is verboden
2. Ja, dat mag altijd
3. Soms heb je toestemming van de gemeente nodig

Dit zijn authentieke vragen zoals ze op inburgeringsexamens worden gesteld.
Je hebt 15 seconden per antwoord, en kunt daar niet op terugkomen.

wytze
16-11-04, 15:26
hartelijk dank Orakel,
dat scheelt me een hoop werk. nou ik ben benieuwd naar ieders antwoorden.

Julien
16-11-04, 17:44
na vraag 3 haakte ik af :D

wat kan mij het nou schelen waar ik mn identiteit moet aanvragen.. wat een bullshit, al deze info is binnen 10sec op internet te vinden..

als ze nou gewoon historische/ culturele vragen zouden stellen..

wytze
16-11-04, 18:00
nou, dan ben je knap gezakt Julien.
niks zoeken op internet. de kandidaten zitten op de nederlandse ambassade in noem maar op welk land buiten de EU en hebben geen recht op zoekhulpen als google enzo.

Tomas
16-11-04, 18:06
Geplaatst door Orakel
Dit zijn authentieke vragen zoals ze op inburgeringsexamens worden gesteld.

Verdonk laakt vals inburgeringsexamen

Minister Verdonk voor Vreemdelingenzaken hekelt het eerste nationale inburgeringsexamen, dat zaterdag werd gehouden in Paradiso in Amsterdam. Volgens de VVD-bewindsvrouw is de suggestie gewekt dat het om vragen uit de inburgeringstoets ging, terwijl dat niet het geval was. 'Dit is een slechte zaak', aldus de liberaal. 'Het inburgeringsprogramma is hierdoor in een kwaad daglicht gesteld.'

Direct na afloop van het inburgeringsexamen ontstond hilariteit en irritatie over de vragen. Verdonk, die niet van plan is actie te ondernemen tegen de Leidsepleintheaters, werd gisteren door LPF'er Nawijn in de Kamer aan de tand gevoeld over het examen.

Het stoort het ministerie van Justitie, waar Vreemdelingenzaken is ondergebracht, bovendien dat een verkeerd beeld kan ontstaan bij allochtonen over de gevolgen. 'De suggestie dat mensen moeten vertrekken als zij zakken voor het examen, is niet waar', laat een woordvoerder van het departement weten. 'Het is een inspanningsverplichting waaraan geen gevolgen vastzitten.'

Reformatorisch Dagblad: Verdonk betreurt vals inburgeringsexamen (2/11/2004)

wytze
17-11-04, 11:50
Tomas,
Frau Verdonk vertelde Bullsh.t Het waren wel degelijk echte oefenvragen die in paradiso gesteld werden.
Dat blijkt ondermeer ook uit het feit dat de drie besten uit de 'klas" alledrie medewerksters waren van het ROC amsterdam die dagelijks met deze materie bezig zijn en ook zelf aangaven dat zij met de mensen daar dit soort vragenlijsten oefenen.
Frau Verdonk wou blijkbaar niet toegeven dat dit echte oefenvragen zijn omdat ze daarmee flink voor schut zou staan.
Bovendien werd in paradiso ook aangegeven dat bij onvoldoende er financiele consequenties kunnen zijn of idd gevolgen voor de verblijfsvergunning. Voor mensen die hier nog naartoe moeten komen zal dat hoogstwaarschijnlijk ook zo zijn. Of wil Frau Verdonk dit inburgeringsexamen gewoon voor de grap laten maken?

..zapper
17-11-04, 11:53
Als Limburger van oorsprong zal ik er nooit doorheen komen, en dat is maar goed ook.

Tomas
17-11-04, 11:54
Geplaatst door wytze
Tomas,
Frau Verdonk vertelde Bullsh.t Het waren wel degelijk echte oefenvragen die in paradiso gesteld werden.
Dat blijkt ondermeer ook uit het feit dat de drie besten uit de 'klas" alledrie medewerksters waren van het ROC amsterdam die dagelijks met deze materie bezig zijn en ook zelf aangaven dat zij met de mensen daar dit soort vragenlijsten oefenen.
Frau Verdonk wou blijkbaar niet toegeven dat dit echte oefenvragen zijn omdat ze daarmee flink voor schut zou staan.
Bovendien werd in paradiso ook aangegeven dat bij onvoldoende er financiele consequenties kunnen zijn of idd gevolgen voor de verblijfsvergunning. Voor mensen die hier nog naartoe moeten komen zal dat hoogstwaarschijnlijk ook zo zijn. Of wil Frau Verdonk dit inburgeringsexamen gewoon voor de grap laten maken?

Verdonk betreurt vals inburgeringsexamen

Uitgegeven: 1 november 2004 21:32

DEN HAAG - Minister Verdonk van Vreemdelingenzaken en Integratie is niet blij met het eerste nationale inburgeringsexamen dat zaterdag werd gehouden in Paradiso in Amsterdam. Ze betreurt dat de suggestie werd gewekt dat het om vragen uit de inburgeringstoets ging, terwijl dat niet het geval was. "Dit is een slechte zaak. Het inburgeringsprogramma is hierdoor in een kwaad daglicht gesteld."

Dat zei de bewindsvrouw maandag in een reactie op de verwarring en irritatie over de vragen. Verdonk was zelf ook uitgenodigd voor het evenement maar had andere verplichtingen. "Anders was ik misschien wel gegaan. Jammer, want dan had ik dat direct kunnen ophelderen." Verdonk is evenwel niet van plan actie te ondernemen tegen de Leidsepleintheaters, die het hadden georganiseerd.


De toetsvragen die in Paradiso werden gesteld aan honderd deelnemers, komen niet uit het nieuwe en evenmin uit het huidige inburgeringsexamen. De vragen en antwoorden riepen hilariteit en ergernis op bij de veelal autochtone deelnemers. Inmiddels heeft Tweede-Kamerlid Nawijn van de LPF over het examen vragen gesteld aan Verdonk.

Maar volgens Justitie, waar integratie is ondergebracht, komen de vragen uit een boekje van de educatieve uitgeverij Malmberg, dat sommige opleidingen gebruiken als voorbereiding op het inburgeringsexamen voor nieuwkomers. De inhoud van het nieuwe examen is overigens nog niet bekend, omdat dit nog wordt ontwikkeld. Bovendien is het geheim.

Verkeerd beeld

Het stoort het ministerie bovendien dat een verkeerd beeld kan ontstaan bij allochtonen over de gevolgen. "De suggestie dat mensen moeten vertrekken als zij zakken voor het examen, is niet waar. Het is een inspanningsverplichting waaraan geen gevolgen vastzitten", aldus de woordvoerster.

In het nieuwe stelsel is echter wel sprake van een resultaatsverplichting. Als mensen dan zakken voor het examen zou dat een bestuurlijke boete tot gevolg kunnen hebben of krijgen zij geen definitieve verblijfsstatus. Er loopt nog een onderzoek naar de haalbaarheid van deze plannen van Verdonk, die ook nog niet zijn goedgekeurd door de Tweede Kamer.

(c) www.nu.nl

wytze
17-11-04, 12:12
In paradiso werd toegelicht dat de uitgeverij Malmberg niet degene is die de vragen heeft gemaakt. Het zijn oefenvragen door ambtenaren van justitie gemaakt zo werd verteld. De sancties zijn er wel degelijk zoals uit het laatste artikel blijkt, dus ook daar heeft paradiso niet gelogen. dus nu geen excuus meer om de toets niet te doen.

Tomas
17-11-04, 12:34
Geplaatst door wytze
In paradiso werd toegelicht dat de uitgeverij Malmberg niet degene is die de vragen heeft gemaakt. Het zijn oefenvragen door ambtenaren van justitie gemaakt zo werd verteld. De sancties zijn er wel degelijk zoals uit het laatste artikel blijkt, dus ook daar heeft paradiso niet gelogen. dus nu geen excuus meer om de toets niet te doen.

...volgens Justitie, waar integratie is ondergebracht, komen de vragen uit een boekje van de educatieve uitgeverij Malmberg, dat sommige opleidingen gebruiken als voorbereiding op het inburgeringsexamen voor nieuwkomers. De inhoud van het nieuwe examen is overigens nog niet bekend, omdat dit nog wordt ontwikkeld. Bovendien is het geheim.


Maar ik neem aan dat jij paradiso klakkeloos gelooft.

wytze
17-11-04, 13:03
Ik geloof niks klakkeloos. Maar Harmen Siezen die het examen in paradiso presenteerde benadrukte precies dit punt dat de vragen niet door de uitgever waren bedacht. Over het algemeen zijn het niet de uitgevers die boeken schrijven. Ze geven de boeken uit die door anderen zijn geschreven.
Gezien het feit dat Frau Verdonk op andere punten loog, (de sancties) geloof ik Frau Verdonk al helemaal niet klakkeloos.
Waarom doe jij zo je best om redenen te vinden om de toets vooral niet te hoeven maken?
bang dat je er niet doorheen komt? :stout:

Tomas
17-11-04, 13:05
Geplaatst door wytze
Ik geloof niks klakkeloos. Maar Harmen Siezen die het examen in paradiso presenteerde benadrukte precies dit punt dat de vragen niet door de uitgever waren bedacht. Over het algemeen zijn het niet de uitgevers die boeken schrijven. Ze geven de boeken uit die door anderen zijn geschreven.
Gezien het feit dat Frau Verdonk op andere punten loog, (de sancties) geloof ik Frau Verdonk al helemaal niet klakkeloos.
Waarom doe jij zo je best om redenen te vinden om de toets vooral niet te hoeven maken?
bang dat je er niet doorheen komt? :stout:

Ik wil alleen maar duidelijkheid verschaffen. Die toets interesseert me verders geen ruk.

wytze
17-11-04, 13:40
Duidelijkheid? door de leugens van Frau Verdonk en haar ambtenaren weer te posten. Nou, ik hoop dat nu duidelijk is dat dit wel degelijk echte oefenvragen zijn.


PS:Frau Verdonk gaat dood, komt ze bij de hemel aankloppen. "Hallo Petrus, hier ben ik. Welke wolk en harp is voor mij?"
"Niet zo snel Rita, we hebben hier een inengelingscursus, vraag 1: hoe behandel je de verdrukten en vervolgden?"

Tomas
17-11-04, 13:49
Geplaatst door wytze
Duidelijkheid? door de leugens van Frau Verdonk en haar ambtenaren weer te posten. Nou, ik hoop dat nu duidelijk is dat dit wel degelijk echte oefenvragen zijn.


PS:Frau Verdonk gaat dood, komt ze bij de hemel aankloppen. "Hallo Petrus, hier ben ik. Welke wolk en harp is voor mij?"
"Niet zo snel Rita, we hebben hier een inengelingscursus, vraag 1: hoe behandel je de verdrukten en vervolgden?"

Het zit je geloof ik wel erg dwars.

wytze
17-11-04, 13:53
Frau V. en haar beleid zit mij idd erg dwars. Net als al dat extreem rechtse gewauwel in dit land op dit moment. jou niet?

Tomas
17-11-04, 13:58
Geplaatst door wytze
Frau V. en haar beleid zit mij idd erg dwars. Net als al dat extreem rechtse gewauwel in dit land op dit moment. jou niet?

Of 't rechts is betwijfel ik, want ik zie ook mensen die heel links denken te zijn de boel (misschien onbewust) polariseren, opfokken en al dan niet doelbewust fout uitleggen.

wytze
17-11-04, 14:02
aan wie denk je zoal?

Tomas
17-11-04, 14:10
Geplaatst door wytze
aan wie denk je zoal?

Ik ga geen namen noemen. Ik heb het genoeg gezien. Bijna iedereen maakt zich tegenwoordig wel schuldig aan generaliseren en haat-campagnes tegen groepen of individuen. Wie niet, zou ik zeggen.

wytze
17-11-04, 14:13
ik niet. ik haat alleen nazi's. :D