PDA

Bekijk Volledige Versie : Bewijs: deel horeca weert allochtonen



louise_louise
15-11-04, 16:42
Door Gerry van der Lit

UTRECHT/AMERSFOORT - Een aantal horecagelegenheden in Utrecht en Amersfoort weigert structureel Turken en Marokkanen binnen te laten. Dat constateert de politie regio Utrecht na een eigen onderzoek.





De definitieve resultaten van dit onderzoek naar discriminatie in Utrechtse en Amersfoortse dancings en cafés worden rond de jaarwisseling gepresenteerd.

Agenten in burger klopten aan bij tien horecagelegenheden met ‘deurenbeleid’. Daar bepaalt een portier of iemand naar binnen mag of niet. Het ging om vijf zaken in Amersfoort en vijf in Utrecht. Tussen september en 6november werden deze tien zaken elk minstens vijf keer bezocht door agenten in burger.

,,Eerst gingen twee autochtone vrouwen naar binnen om de situatie te beoordelen. Dan volgden Turkse en Marokkaanse mannelijke collega’s en vervolgens wilden twee autochtone mannelijke collega’s naar binnen,’’ aldus de politiewoordvoerder.

De woordvoerder noemt twee voorbeelden van wat de agenten meemaakten. ,,Op één avond bezochten we vijf gelegenheden. Bij vier van de vijf zaken werden de allochtone collega’s geweigerd. Ander voorbeeld: één zaak hebben we zeven keer bezocht. Zes van de zeven avonden kwamen allochtonen hier niet binnen.’’

Al eerder bleek, onder meer uit klachten bij het Utrechtse Steunpunt Anti Discriminatie, dat (een deel van) de horeca in Utrecht discrimineert. In 2002 zijn daarom huisregels opgesteld. Die blijken nu dus onvoldoende te werken.

De politie gaat de komende maanden met de discriminerende horecagelegenheden in Amersfoort en Utrecht de discussie aan over het deurbeleid. ,,Het is een moeilijk onderwerp omdat het vaak het woord van de geweigerde klant is tegen dat van de horecaonderneming. Dat hebben we met ons onderzoek geprobeerd helder te krijgen,’’ aldus de politiewoordvoerder.KamercommissieDe Tweede-Kamerfractie van de PvdA wil de Turkse en Marokkaanse politiemannen die de discotheken hebben bezocht, uitnodigen voor de Kamercommissie binnenlandse zaken en justitie. Woordvoerder Van Heemst van de PvdA wil dat de twee agenten in de commissie ‘hun schokkende ervaringen’ komen vertellen. ,,Wat de politie in Utrecht en Amersfoort heeft meegemaakt, illustreert dat er veel meer van dit soort undercoverwerk nodig is om discriminatie bloot te leggen. En niet alleen in de horeca, maar ook in de volkshuisvesting en op het werk.’’

Van Heemst, PvdA-woordvoerder politie en veiligheid, en zijn collega Dijsselbloem, vinden dat de ministers Donner (justitie) en Remkes (binnenlandse zaken) zich veel actiever moeten opstellen op het gebied van discriminatiebestrijding en van het vervolgen van mensen die discrimineren.



:rolleyes:

et_2000nl
15-11-04, 17:07
Hallo wat een onzin. In de horeca drinkt men. Bier, wijn, breezers, wat je maar wilt. Turken en Marokkanen drinken die zooi niet. Waarom denken ze nou weer dat die discriminatie is. Ze beschermen de moslims dat ze niet in de verleiding komen om alcohol te drinken.

_Abdel_
15-11-04, 17:08
Geplaatst door et_2000nl
Hallo wat een onzin. In de horeca drinkt men. Bier, wijn, breezers, wat je maar wilt. Turken en Marokkanen drinken die zooi niet. Waarom denken ze nou weer dat die discriminatie is. Ze beschermen de moslims dat ze niet in de verleiding komen om alcohol te drinken.


meen je dat?

~Panthera~
15-11-04, 17:09
Geplaatst door et_2000nl
Hallo wat een onzin. In de horeca drinkt men. Bier, wijn, breezers, wat je maar wilt. Turken en Marokkanen drinken die zooi niet. Waarom denken ze nou weer dat die discriminatie is. Ze beschermen de moslims dat ze niet in de verleiding komen om alcohol te drinken.
--------

Ja, precies, en doe nu die rolschaatsen maar weer af, en die string uit.
Tis weer mooi geweest voor vandaag. :moe:
O ja, en die Breezer kan daar --------I> in de vuilnisbak.

et_2000nl
15-11-04, 17:11
Geplaatst door Abdeloifi
meen je dat?

Echt waar, ik heb het zelf gehoord :ego:

et_2000nl
15-11-04, 17:13
Geplaatst door ~Panthera~
--------

Ja, precies, en doe nu die rolschaatsen maar weer af, en die string uit.
Tis weer mooi geweest voor vandaag. :moe:
O ja, en die Breezer kan daar --------I> in de vuilnisbak.

Zeg, een geintje is leuk maarre.... Over Breezer maak je geen grappen....

Zag je me net door de straat schaatsen? Mooie billen he?

~Panthera~
15-11-04, 17:14
Geplaatst door et_2000nl
Zeg, een geintje is leuk maarre.... Over Breezer maak je geen grappen....

Zag je me net door de straat schaatsen? Mooie billen he?
---------------

Prachtig :love:
Hoe krijg je ze zo gladjes ?

et_2000nl
15-11-04, 17:20
Geplaatst door ~Panthera~
---------------

Prachtig :love:

Je mag er alleen naar kijken....


Hoe krijg je ze zo gladjes ?

Een beginnend schaatser valt nogal eens op de bips. En da's als een ladyshave over je tere delen, als je met de bips met 40km/uur over het ZOAB waxed....

~Panthera~
15-11-04, 17:24
Geplaatst door et_2000nl
Je mag er alleen naar kijken....



Een beginnend schaatser valt nogal eens op de bips. En da's als een ladyshave over je tere delen, als je met de bips met 40km/uur over het ZOAB waxed....
----------------------------

http://www.mainzelahr.de/smile/froehlich/rottfl.gif k zie het zo voor me.

_Abdel_
15-11-04, 17:27
Geplaatst door et_2000nl
Echt waar, ik heb het zelf gehoord :ego:

ha ha ha. Ik had de tekst onderraan niet gelezen, vandaar.

et_2000nl
15-11-04, 17:27
Geplaatst door ~Panthera~
----------------------------

http://www.mainzelahr.de/smile/froehlich/rottfl.gif k zie het zo voor me.

Leedvermaak. Leuk he?

et_2000nl
15-11-04, 17:28
Geplaatst door Abdeloifi
ha ha ha. Ik had de tekst onderraan niet gelezen, vandaar.

Wat is er zo grappig?

~Panthera~
15-11-04, 17:29
Geplaatst door et_2000nl
Leedvermaak. Leuk he?
---------

Je weet het he? het beste vermaak, is leedvermaak. :duim:
Nu mag jij weer.
Ik ga naar mijn aanrecht nl. :moe:

et_2000nl
15-11-04, 17:35
Geplaatst door ~Panthera~


Je weet het he? het beste vermaak, is leedvermaak. :duim:
Nu mag jij weer.

OK, hoe glad zijn de jouwe? Niet uit leedvermaak (nog), puur uit interesse.


Ik ga naar mijn aanrecht nl. :moe: [/B]

Ach een vrouw die haar rechten en plichten kent.... Je stijgt in mijn aanzien....

Couscousje
15-11-04, 17:40
Ik zou bijna zeggen dat de Marokkanen en Turken het er zelf naar gemaakt hebben, als ik niet beter wist.

Alhoewel, juist omdat ik beter weet, zou ik dat moeten zeggen.

Als een "kleine groep het verpest voor de anderen", dan wordt het eens tijd dat die "anderen" de "kleine groep" ter verantwoording roepen. Ik noem maar een dwarsstraat.

Cc

rja2
15-11-04, 20:15
Geplaatst door louise_louise
Door Gerry van der Lit

UTRECHT/AMERSFOORT - Een aantal horecagelegenheden in Utrecht en Amersfoort weigert structureel Turken en Marokkanen binnen te laten. Dat constateert de politie regio Utrecht na een eigen onderzoek.

Ik ben zelfs weleens in een horeca gelegenheid waar ze Marokannen of Turken toelieten, dit het waren alleen mannen, ik kon niet zeggen, dat dat de sfeer verhoogde, ze wouden kontakt met de Nederlandse vrouwen, die hier voor het grootse deel niet van gediend waren.

delirious
15-11-04, 21:00
Geplaatst door rja2
Ik ben zelfs weleens in een horeca gelegenheid waar ze Marokannen of Turken toelieten, dit het waren alleen mannen, ik kon niet zeggen, dat dat de sfeer verhoogde, ze wouden kontakt met de Nederlandse vrouwen, die hier voor het grootse deel niet van gediend waren.

WOUDEN ze contact met de Nederlandse vrouwen?
Pertinent weigeren die handel :schok:
Kom niet aan de vrouwkes :duivels:

louise_louise
16-11-04, 13:23
Geplaatst door Couscousje
Ik zou bijna zeggen dat de Marokkanen en Turken het er zelf naar gemaakt hebben, als ik niet beter wist.

Alhoewel, juist omdat ik beter weet, zou ik dat moeten zeggen.

Als een "kleine groep het verpest voor de anderen", dan wordt het eens tijd dat die "anderen" de "kleine groep" ter verantwoording roepen. Ik noem maar een dwarsstraat.

Cc

er is altijd nog zoiets als de toegang weigeren aan die 'kleine groep die het verpest voor anderen', maar om nou maatregelen te nemen om vervolgens elke 'zwartkop' de toegang te weigeren daar hebben we een woord voor : discriminatie, en dat is voor zover ik weet nog altijd strafbaar!

en dat heb je het nog over ""anderen" de "kleine groep" ter verantwoording roepen": hoe had jij dit dan wel niet in gedachte??

Couscousje
16-11-04, 13:25
Geplaatst door louise_louise
er is altijd nog zoiets als de toegang weigeren aan die 'kleine groep die het verpest voor anderen', maar om nou maatregelen te nemen om vervolgens elke 'zwartkop' de toegang te weigeren daar hebben we een woord voor : discriminatie, en dat is voor zover ik weet nog altijd strafbaar!

en dat heb je het nog over ""anderen" de "kleine groep" ter verantwoording roepen": hoe had jij dit dan wel niet in gedachte??

Het is altijd duidelijk wie de amokmakers zijn.

Marokkanen, ik spreek liever niet over Turken omdat ik niet Turks ben, kunnen zich niet gedragen in het uitgaansleven.

En dat is de meerderheid.

Tot zover je "kleine groep die het verpest voor de anderen".

Cc

louise_louise
16-11-04, 13:41
Geplaatst door Couscousje
Het is altijd duidelijk wie de amokmakers zijn.

Marokkanen, ik spreek liever niet over Turken omdat ik niet Turks ben, kunnen zich niet gedragen in het uitgaansleven.

En dat is de meerderheid.

Tot zover je "kleine groep die het verpest voor de anderen".

Cc

Juist omdat de "amokmakers" er altijd uit te halen zijn, kunnen daar gerichte maatregelen tegen worden genomen .

sorry kwas net niet helemaal duidelijk maar ik bedoelde dus: wat versta jij onder het ter verantwoording roepen van 'de kleine groep die het verpest..." hoe wilde je dat dan aanpakken?

jij suggereert dat 'de zwartkoppen'(er is in het uitgaansleven geen onderscheid in achtergrond/culturen, want dat kun je zo op het eerste gezicht niet vaststellen) het dus eigenlijk aan zichzelf hebben te danken dat ze gediscrimineerd worden omdat zij hun rotte appels niet ter verantwoording hebben geroepen?

heb jij diezelfde mening dan ook over het incident Van Gogh, had rechts nederland hem dan niet tot de orde moeten roepen omdat hij fout bezig was? hadden zij dit kunnen voorkomen? als je niet beter zou weten zou je dan ook denken dat ze het er naar hebben gemaakt?

Couscousje
16-11-04, 13:46
Geplaatst door louise_louise
Juist omdat de "amokmakers" er altijd uit te halen zijn, kunnen daar gerichte maatregelen tegen worden genomen .

sorry kwas net niet helemaal duidelijk maar ik bedoelde dus: wat versta jij onder het ter verantwoording roepen van 'de kleine groep die het verpest..." hoe wilde je dat dan aanpakken?

jij suggereert dat 'de zwartkoppen'(er is in het uitgaansleven geen onderscheid in achtergrond/culturen, want dat kun je zo op het eerste gezicht niet vaststellen) het dus eigenlijk aan zichzelf hebben te danken dat ze gediscrimineerd worden omdat zij hun rotte appels niet ter verantwoording hebben geroepen?

heb jij diezelfde mening dan ook over het incident Van Gogh, had rechts nederland hem dan niet tot de orde moeten roepen omdat hij fout bezig was? hadden zij dit kunnen voorkomen? als je niet beter zou weten zou je dan ook denken dat ze het er naar hebben gemaakt?

Ik vraag me af wat van Gogh in hemelsnaam met deze discussie te maken heeft.

Het deurbeleid kun je uitwerken tot verschillende redenen waarom iemand geweigerd wordt. Je kan de verkeerde schoenen aan hebben, je kan met een te grote groep zijn, je kan te veel gedronken hebben of je kop staat de portier gewoon niet aan. Wat ook kan, is dat je geweigerd wordt, omdat je Marokkaans bent.

Daar heb ik het nu over.

Waarom wordt een Marokkaan geweigerd?

Juist.

Omdat de meeste Marokkanen, en dat zijn er niet een paar, zich niet kunnen gedragen in het uitgaansleven. Daar zijn verschillende redenen voor. Ze hebben moeite met drank, ze hebben moeite met autoriteit, ze zijn gauw jaloers en ze zijn agressief. Noem maar op. De reactie van de horecagelegenheden is dan ook: beter voorkomen dan genezen. Het gevolg: Marokkanen worden geweerd aan de deur.

Dan vraag ik je: bij wie leg je de verantwoordelijkheid daarvoor?

Bij de Marokkanen of bij de horecagelegenheden?

Cc

louise_louise
16-11-04, 14:29
Geplaatst door Couscousje
Ik vraag me af wat van Gogh in hemelsnaam met deze discussie te maken heeft.

Ik liet jouw denkwijze ff los op een ander voorbeeld....maar ik snap nog steeds niet hoe je het discriminatieprobleem wijt aan ons allen(lees mar. gemeenschap'), de 'wat je zaait, zul je oogsten-theorie' die jij hanteert, gaat hier echt niet op.

Het deurbeleid kun je uitwerken tot verschillende redenen waarom iemand geweigerd wordt. Je kan de verkeerde schoenen aan hebben, je kan met een te grote groep zijn, je kan te veel gedronken hebben of je kop staat de portier gewoon niet aan. Wat ook kan, is dat je geweigerd wordt, omdat je Marokkaans bent.

Daar heb ik het nu over.

Waarom wordt een Marokkaan geweigerd?

Juist.

Omdat de meeste Marokkanen, en dat zijn er niet een paar, zich niet kunnen gedragen in het uitgaansleven. Daar zijn verschillende redenen voor. Ze hebben moeite met drank, ze hebben moeite met autoriteit, ze zijn gauw jaloers en ze zijn agressief. Noem maar op. De reactie van de horecagelegenheden is dan ook: beter voorkomen dan genezen. Het gevolg: Marokkanen worden geweerd aan de deur.

precies en daar ging het artikel juist over, harde bewijzen dat er bij horecagelegenheden veelvuldig wordt geweigerd op grond van afkomst.
en ik zal wel de laatste zijn die je tegen zou spreken over het gedrag van sommige marokkaanse mannen maar nogmaals pak de probleemgevallen aan! Van het een komt zo het ander...zo kan ik me nog een voorbeeld herinneren van een paar jaar geleden waarbij een groepje vrouwen met hoofddoek de toegang werd geweigerd bij LeGarage(joopBRAAKhekke)
Dan vraag ik je: bij wie leg je de verantwoordelijkheid daarvoor?

Bij de Marokkanen of bij de horecagelegenheden?

als het dan toch nodig is om verantwoordelijken aan te wijzen dan houd ik het op degenen die zich misdragen, zij zijn verantwoordelijk voor hun eigen daden. En doordat de horecagelegenheden niet tot passende maatregelen kunnen komen om de problemen te vermijden of op te lossen, kiezen ze voor de makkelijkste weg(beter voorkomen dan genezen): wat dus neerkomt op discriminatie
Cc

Couscousje
16-11-04, 14:32
Ja, wij allochtonen roepen maar al te gauw dat iets discriminatie is, zelfs als we het er naar gemaakt hebben.

Cc