PDA

Bekijk Volledige Versie : De tragiek van Mohammed B.



Rabi'ah.
16-11-04, 12:42
Er was eens.......

Een jonge gefrustreerde geest met kolkende ziel en bezwaard gemoed, woedend en verdrietig en, vooral ook, alleen.

Alleen met zijn pijn en bespiegelingen, die steeds ronddraaiden in hetzelfde dodelijke cirkeltje, die eeuwige dans in het oneindige.

Zijn leven, zijn daden, zijn inspanningen lijken vruchteloos. Jarenlang leefde, werkte, streed hij in het kleine land aan de grote zee.

Hij ging naar school, haalde zijn diploma's, zette zich in zijn buurt in om mensen met schijnbaar tegengestelde belangen bij elkaar te brengen.

Hij is optimistisch en gelooft in de eigen verantwoordelijkheid, in het zelf bepalen van je leven, zelf vooruitkomen, alles zelf doen - staat er niet immers in de Qor'an al Karim dat God alleen het volk verandert, wat zichzelf verandert?

Daarnaast gaat hij ook gebukt oner persoonlijke problemen: Zijn moeder overleed aan kanker, zijn vader was ziek en zijn zuster onhandelbaar.

Maar hij gaat door, verbijt de twijfels die opkomen, want het is allemaal de wil van Allah (swt).

Hij zet projecten op waarmee hij overal leurt, is het toonbeeld van de goed geďntegreerde Marokkaan, maar wat hij ontmoet is haat en afwijzing.

Alles wat hij in maanden, jaren heeft opgebouwd, wordt ongedaan gemaakt door uitspraken van mensen, wier gezichten hem overdag en 's nachts en altijd achtervolgen.

Mensen, die hem raken in wat hem het heiligst en het dierbaarst is, nog zijn enige houvast - zijn geloof, zijn God.

Toch wil hij er niet aan toegeven, aan de zwarte, koude stroom die binnenin hem opkomt, het bittere gif dat hem ziek begint te maken.

Hij leest veel, de Qor'an, het internet. En daarnaast leest hij ook regelmatig, zoals zoveel Nederlanders, de Metro.

Hij leest de schrijfsels van een cineast, een autochtoon die als enige doel lijkt te hebben het kwetsen en beledigen. Hij schrijft het onzegbare, verfilmt het ondenkbare, lachend, pralend en laat zich er op voorstaan.

Iedere keer als hij de woorden van de columns leest, is het alsof er duizend dolken door zijn ziel worden gestoken. Hij voelt zijn hart sneller kloppen, voelt de tranen in zijn ogen prikken, voelt zijn hoofd suizen.

En dan ook iedere keer het stoplicht, met de tussenstand: Onverminderd op groen. Van Gogh mag blijven.

De haat in zijn hart wordt een obsessie, hij ziet nu in dat wat hij ook doet, hij altijd die ander zal blijven. Die kutmarokkaan. Die buitenlander. Die enge moslimterrorist.

Hij verbreekt de banden met het buurtwerk en vervolgt zijn eenzame weg, naar nergens.

Het lijkt alsof alles wat hij tot nu toe gedaan was, zinloos is. Hij begint te dromen. Begint stemmen te horen.

Zijn het geesten, verkeerde vrienden, Allah Zelf, Nederland?

"Doe het, doe het doe het. Het is het laatste wat je kunt doen. Neem wraak en verdedig je eer, die van jou en van ons, van ons geloof."

Hij bezoekt internetsites die hem aanmoedigen strijdbaar, fel te zijn. Slik je deze vernedering, of sla je terug?

Weer begint hij te lezen. De Koran, artikelen op internet, flarden van verhalen, dromen, zinsbegoochelingen, pijnen, fluisteringen in de nacht..........

Hij schrijft een brief, een verwarde brief waarin hij alles wat hij nog kán zeggen, zegt. Zijn handen trillen. Strijden gaat hij, doden zal hij, hij zal wraak nemen en zijn lichaam doden zoals zijn geest gedood is, hij, die ongelukkige naamgenoot van de profeet.

Dan, een ochtend - twee schoten, twee steken.

Een arrestatie. En dan, die nacht in de cel, een geest, een droom, een monsterlijk gezicht. "Chapeau! Door mij te doden, heb je me onsterfelijk gemaakt."

En dan, niets meer. De vergetelheid van de hel.


Door : Rabiah.

Umarvlie
16-11-04, 12:47
Geplaatst door Rabi'ah.
Er was eens.......

Misschien lees ik te snel maar ... het lijkt warempel of je nog bewondering heb voor hem... of is nu juist DAT de tragiek?

Rabi'ah.
16-11-04, 12:55
Geplaatst door Umarvlie
Misschien lees ik te snel maar ... het lijkt warempel of je nog bewondering heb voor hem... of is nu juist DAT de tragiek?

Bewondering voor hem heb ik zeker niet.

Medelijden met hem heb ik zeker wel.

De vraag die ik me stelde toen ik dit schreef, was dan ook: Hoe komt iemand tot zo'n daad?

En dan júist iemand met een verder keurige levenswandel die juist alles deed om een constructieve bijdrage te leveren aan de maatschappij.

Dat iemand dan zo ver kan komen en afglijden dat hij geen ander alternatief ziet om zich te uiten dan moord, vind ik tragisch.


Rabiah.

nard
16-11-04, 12:59
Geplaatst door Rabi'ah.
[B]Er was eens.......

Een jonge gefrustreerde geest met kolkende ziel en bezwaard gemoed, woedend en verdrietig en, vooral ook, alleen.

Alleen met zijn pijn en bespiegelingen, die steeds ronddraaiden in hetzelfde dodelijke cirkeltje, die eeuwige dans in het oneindige.

Zijn leven, zijn daden, zijn inspanningen lijken vruchteloos. Jarenlang leefde, werkte, streed hij in het kleine land aan de grote zee.

Hij ging naar school, haalde zijn diploma's, zette zich in zijn buurt in om mensen met schijnbaar tegengestelde belangen bij elkaar te brengen.

Hij is optimistisch en gelooft in de eigen verantwoordelijkheid, in het zelf bepalen van je leven, zelf vooruitkomen, alles zelf doen - staat er niet immers in de Qor'an al Karim dat God alleen het volk verandert, wat zichzelf verandert?

Daarnaast gaat hij ook gebukt oner persoonlijke problemen: Zijn moeder overleed aan kanker, zijn vader was ziek en zijn zuster onhandelbaar.

Maar hij gaat door, verbijt de twijfels die opkomen, want het is allemaal de wil van Allah (swt).

Hij zet projecten op waarmee hij overal leurt, is het toonbeeld van de goed geďntegreerde Marokkaan, maar wat hij ontmoet is haat en afwijzing.

Alles wat hij in maanden, jaren heeft opgebouwd, wordt ongedaan gemaakt door uitspraken van mensen, wier gezichten hem overdag en 's nachts en altijd achtervolgen.

Mensen, die hem raken in wat hem het heiligst en het dierbaarst is, nog zijn enige houvast - zijn geloof, zijn God.

Toch wil hij er niet aan toegeven, aan de zwarte, koude stroom die binnenin hem opkomt, het bittere gif dat hem ziek begint te maken.

Hij leest veel, de Qor'an, het internet. En daarnaast leest hij ook regelmatig, zoals zoveel Nederlanders, de Metro.

Hij leest de schrijfsels van een cineast, een autochtoon die als enige doel lijkt te hebben het kwetsen en beledigen. Hij schrijft het onzegbare, verfilmt het ondenkbare, lachend, pralend en laat zich er op voorstaan.

Iedere keer als hij de woorden van de columns leest, is het alsof er duizend dolken door zijn ziel worden gestoken. Hij voelt zijn hart sneller kloppen, voelt de tranen in zijn ogen prikken, voelt zijn hoofd suizen. En dan ook iedere keer het stoplicht, met de tussenstand: Onverminderd op groen. Van Gogh mag blijven.

Tot hier zou het ook zo maar een schets van het leven van een jonge christen kunnen zijn. Heel herkenbaar.

Maar wat volgt, kan hij echt niet begrijpen ......

En zit daar niet precies het essentiële verschil?

et_2000nl
16-11-04, 13:00
Indrukwekkend....

Rabi'ah.
16-11-04, 13:02
Geplaatst door et_2000nl
Indrukwekkend....


Thnx. :wink:

Umarvlie
16-11-04, 13:08
Geplaatst door Rabi'ah.
Bewondering voor hem heb ik zeker niet.

Medelijden met hem heb ik zeker wel.

De vraag die ik me stelde toen ik dit schreef, was dan ook: Hoe komt iemand tot zo'n daad?

En dan júist iemand met een verder keurige levenswandel die juist alles deed om een constructieve bijdrage te leveren aan de maatschappij.

Dat iemand dan zo ver kan komen en afglijden dat hij geen ander alternatief ziet om zich te uiten dan moord, vind ik tragisch.


Rabiah.

Alhamdulillah .. heb ik verkeerd gelezen en ben het helemaal met je eens :duim:

Flip
16-11-04, 13:16
Geplaatst door Rabi'ah.
De vraag die ik me stelde toen ik dit schreef, was dan ook: Hoe komt iemand tot zo'n daad?



Simpel: de hovaardij van allerlei geloven, met name de Islam; en dit dan nog in combinatie met een benepen schaamtecultuur.


Trouwens: een schandalig verhaal
(massamoordenaars 'on death row' schijnen ook veel groupies te hebben)

Ron Haleber
16-11-04, 13:20
Geplaatst door Rabi'ah.
Er was eens.......

Een jonge gefrustreerde geest met kolkende ziel en bezwaard gemoed, woedend en verdrietig en, vooral ook, alleen.

.................

Mensen, die hem raken in wat hem het heiligst en het dierbaarst is, nog zijn enige houvast - zijn geloof, zijn God.

Toch wil hij er niet aan toegeven, aan de zwarte, koude stroom die binnenin hem opkomt, het bittere gif dat hem ziek begint te maken.

Hij leest veel, de Qor'an, het internet. En daarnaast leest hij ook regelmatig, zoals zoveel Nederlanders, de Metro.

Hij leest de schrijfsels van een cineast, Iedere keer als hij de woorden van de columns leest, is het alsof er duizend dolken door zijn ziel worden gestoken. Hij voelt zijn hart sneller kloppen, voelt de tranen in zijn ogen prikken, voelt zijn hoofd suizen.

De haat in zijn hart wordt een obsessie, hij ziet nu in dat wat hij ook doet, hij altijd die ander zal blijven. Die kutmarokkaan. Die buitenlander. Die enge moslimterrorist.

Zijn het geesten, verkeerde vrienden, Allah Zelf, Nederland?

"Doe het, doe het doe het. Het is het laatste wat je kunt doen. Neem wraak en verdedig je eer, die van jou en van ons, van ons geloof."

Hij bezoekt internetsites die hem aanmoedigen strijdbaar, fel te zijn. Slik je deze vernedering, of sla je terug?

Weer begint hij te lezen. De Koran, artikelen op internet, flarden van verhalen, dromen, zinsbegoochelingen, pijnen, fluisteringen in de nacht..........

Hij schrijft een brief, een verwarde brief waarin hij alles wat hij nog kán zeggen, zegt. Zijn handen trillen. Strijden gaat hij, doden zal hij, hij zal wraak nemen en zijn lichaam doden zoals zijn geest gedood is, hij, die ongelukkige naamgenoot van de profeet.

Dan, een ochtend - twee schoten, twee steken.

Een arrestatie. En dan, die nacht in de cel, een geest, een droom, een monsterlijk gezicht. "Chapeau! Door mij te doden, heb je me onsterfelijk gemaakt."

En dan, niets meer. De vergetelheid van de hel.


Door : Rabiah.

Meestal schrijf je goede teksten, maar dit is afschuwelijk, niet te pruimen. :duivels:

Melodramatisch.. Komt regelrecht uit een keukenmeiden romannetje... :strik:


Probeer het liever uit bij de meiden op WSDB...!

Of zet het op de AEL-site met: "Zielige Marokkaantjes, wordt lid van de AEL. Nabil is je Vader - hij sluit jullie allemaal in zn armen!

Kusjes Ron.


p.s. lees liever wat dat lieverdje van jou op marokko.nl schreef - ook ik kreeg er van langs. Met amazoelloe kon ik daar tenminste nog leuk discussieren ;)

Rabi'ah.
16-11-04, 13:24
Geplaatst door Flip
Simpel: de hovaardij van allerlei geloven, met name de Islam; en dit dan nog in combinatie met een benepen schaamtecultuur.

Hoe komt het dan dat dit soort gebeurtenissen een aantal jaren geleden ondenkbaar waren in NL?

Als je wilt voorkomen dat er nog een keer zoiets gebeurt, moet je de voedingsbodem bestrijden en daarvoor zul je toch enige empathie met de verdachte op moeten brengen, of je dat nu leuk vindt of niet.


Geplaatst door Flip

Trouwens: een schandalig verhaal
(massamoordenaars 'on death row' schijnen ook veel groupies te hebben)

Schandalig? Waarom?

Omdat ik door middel van dichterlijke overdrijving, fictie en fantasie probeer te achterhalen hoe iemand tot zo'n daad komt?

Tomas
16-11-04, 13:31
Geplaatst door Rabi'ah.
Hoe komt het dan dat dit soort gebeurtenissen een aantal jaren geleden ondenkbaar waren in NL?


Dat komt omdat Moslims uit de anonimiteit zijn gekomen het afgelopen decenium. Tot een paar jaar terug leefden ze volledig hun eigen leven en bestond er een taboe in cultureel nl om ook maar iets over de islam te zeggen of belangstelling te tonen voor moslims die niet zuiver en alleen positief was.

Deze eerste stap tot integratie. Dat moslims dus ook als mensen erkent worden in de media en door de politiek gaat niet helemaal vlekkeloos blijkt.



Schandalig? Waarom?

Omdat ik probeer te achterhalen hoe iemand tot zo'n daad komt?

Je fantaseert er maar lustig op los. 't is wel interessant om te zien hoe dat groupy-mechanisme werkt mbt moordenaars.

Rabi'ah.
16-11-04, 13:33
Geplaatst door Tomas

Je fantaseert er maar lustig op los. 't is wel interessant om te zien hoe dat groupy-mechanisme werkt mbt moordenaars.

Nee, fantaseer JIJ er maar lustig op los en schurk vooral knus tegen je eigen vooroordelen aan! :zwaai:

sylvester
16-11-04, 13:36
Sorry hoor maar ik heb totaal geen simpathie voor die Mohamed B.
Hij is gewoon gestoord in zijn hoofd en zet gewoon de marokanen voor schut en dat kan tot verdere consequenties leiden.

Tomas
16-11-04, 13:45
Geplaatst door Rabi'ah.
Nee, fantaseer JIJ er maar lustig op los en schurk vooral knus tegen je eigen vooroordelen aan! :zwaai:

Doe niet zo hysterisch.

Ron Haleber
16-11-04, 14:01
Geplaatst door Tomas
Doe niet zo hysterisch.

Tomas hoe durf je? Foei :fplet:

Je weet toch dat je pas met emphatische keukenmeiden-romantiek het vreselijke drama van onze miskende jonge Marokkaantjes kan doorgronden.

Heb je dan zomers nog nooit in de trein naar Zandvoort gezeten om die diepe gevoelsnood naar waarde te peilen?

Begrijp: daarvoor moet jij verdorven kafier, eerst lid van de AEL worden en veel luisteren naar de godvruchtige motherfuckende cd-tjes van Nabil...! :boeps:

In DE VUUR met die goddeloze Tomas! :auw:

Wortel
16-11-04, 15:22
Er zijn momenten waarop begrip hebben voor, en een verklaring trachten te geven voor, twee totaal verschillende dingen zijn.
Zo ook in het stuk van Rabi'ah, naar mijn idee.

Wat je ook wilt zeggen over de stijl van haar stuk en wat voor kanttekeningen je ook wilt plaatsen, Rabi'ah is wat mij betreft wel iets op het spoor. Natuurlijk zet de moordenaar van Theo van Gogh de marokkanen te kakken, zoals de dierenbeschermers tot op de dag vandaag hun prijs betalen voor de liefdeloze waanzin van de moordenaar van Pim Fortuyn.
Maar nogmaals: als het gaat over het ontmoedigen van een voedingsbodem waarop dit soort ziekelijk extremisme, dat meer met eergevoel dan met de boodschap van de Qur'an te maken heeft, kan groeien, vind ik dat Rabi'ah wel degelijk iets op het spoor is.

Rabi'ah.
16-11-04, 15:59
Geplaatst door Wortel
Er zijn momenten waarop begrip hebben voor, en een verklaring trachten te geven voor, twee totaal verschillende dingen zijn.
Zo ook in het stuk van Rabi'ah, naar mijn idee.

Wat je ook wilt zeggen over de stijl van haar stuk en wat voor kanttekeningen je ook wilt plaatsen, Rabi'ah is wat mij betreft wel iets op het spoor. Natuurlijk zet de moordenaar van Theo van Gogh de marokkanen te kakken, zoals de dierenbeschermers tot op de dag vandaag hun prijs betalen voor de liefdeloze waanzin van de moordenaar van Pim Fortuyn.
Maar nogmaals: als het gaat over het ontmoedigen van een voedingsbodem waarop dit soort ziekelijk extremisme, dat meer met eergevoel dan met de boodschap van de Qur'an te maken heeft, kan groeien, vind ik dat Rabi'ah wel degelijk iets op het spoor is.

Eindelijk iemand die mij begrijpt. :strik:

Mark
16-11-04, 16:46
Arme jongen...

heeft er iemand een zakdoekje voor me?

Rabi'ah.
16-11-04, 16:51
Geplaatst door Gerrit Jan
Prachtig Rabia, vooral de laatste drie alinea's hebben een ontzettende zeggingskracht.

Dankjewel GJ. :)

Ik neem aan dat jouw compliment de vorm en niet de inhoud van mijn stuk betreft? :p

Mark
16-11-04, 16:52
wat een drama allemaal...

maar nog niet zo mooi als de poezie die yehi aan de jihaad strijders schreef :Iluvu:

Rabi'ah.
16-11-04, 16:57
Geplaatst door Mark
wat een drama allemaal...

Vind jij het dan geen drama dat iemand tot zo'n misdaad kan komen?

Vraag jij je niet af wat het motief is voor zoveel opgekropte haat en verbittering?

Zou jij niet willen dat er voor de toekomst wordt voorkomen dat zoiets nog een keer gebeurt?



Geplaatst door Mark

maar nog niet zo mooi als de poezie die yehi aan de jihaad strijders schreef :Iluvu:

:moe:

Waarom stel jij mij op één lijn met Yehi?

GroteWolf
16-11-04, 17:00
Er zijn dus best goed geďntegreerde Marokkanen met een baan, of een eigen bedrijf.
Die doe je groot onrecht om zo'n arrogante zieke verongelijkte figuur die zwelgt in haat en dood een beetje af te schilderen als een heilige. Dat is ie niet. Die hardwerkende, niet klagende mensen, die verdienen zo'n betoog. Die worden voor MB geheel ten onrechte in de verkeerde hoek geplaatst waar ze niks aan kunnen doen.

De zoon van Theo van Gogh is 12. Hij heeft moeten horen dat Mohammed B zijn vader z'n keel heeft afgesneden. Zijn vader komt nooit meer terug.

Mark
16-11-04, 17:34
Geplaatst door Rabi'ah.
Vind jij het dan geen drama dat iemand tot zo'n misdaad kan komen?

Vraag jij je niet af wat het motief is voor zoveel opgekropte haat en verbittering?

Zou jij niet willen dat er voor de toekomst wordt voorkomen dat zoiets nog een keer gebeurt?

zoals Grote Wolf al zei: er zijn vele mensen die onder dezelfde omstandigheden hebben geleefd. Ik vind de slachtoffers helpen interessanter dan gekken analyseren.




Geplaatst door Rabi'ah.

:moe:

Waarom stel jij mij op één lijn met Yehi?

Je poetische stukje bracht herinneringen terug :p

Rabi'ah.
16-11-04, 17:39
Geplaatst door Grote Wolf
Die doe je groot onrecht om zo'n arrogante zieke verongelijkte figuur die zwelgt in haat en dood een beetje af te schilderen als een heilige. Dat is ie niet. Die hardwerkende, niet klagende mensen, die verdienen zo'n betoog. Die worden voor MB geheel ten onrechte in de verkeerde hoek geplaatst waar ze niks aan kunnen doen.

Waar schilder ik MB als een helige af?

Mijn stuk is btw geen betoog, maar een middel om te proberen te begrijpen hoe iemand tot zoiets komt.

Mijns inziens is het in deze tijd broodnodig om dat na te gaan, aangezien ik de verharding, verbittering en radicalisering om me heen zie grijpen.

Mensen worden er door vergiftigd, verziekt totdat ze kennelijk niet anders kunnen dan iemand de keel doorsnijden en doodschieten.

En als MB nog een good for nothing etterbak was, maar dat was hij niet, hij wás hardwerkend, het was een bruggenbouwer die is afgegleden naar dit.

Wil je voorkomen dat er nog meer MB's ontstaan, dan moet je de voedingsbodem voor die haat wegnemen.

Ik heb geloof ik al verschillende keren gezegd dat ik het vreselijk vind dat iemand op zo'n manier aan zijn einde komt als TvG.

Mijn vriend was hij bepaald niet, ik walgde en walg van zijn gedachtegoed en vond dat hij vaak 1000 keer te ver ging, maar dat is niet relevant. Niemand verdient zoiets.

Maar het is de makkelijk om alleen maar te roepen hoe vreselijk slecht Mo B. is en niet te kijken naar het probleem/de problemen die eraan ten grondslag liggen.

Doe je dat, dan krijg je alleen maar een verdere radicalisering en symptoombestrijding.

Dat is dus de essentie van wat ik met dit verhaal duidelijk heb proberen te maken.


Rabiah.

Rabi'ah.
16-11-04, 17:42
Geplaatst door Mark
zoals Grote Wolf al zei: er zijn vele mensen die onder dezelfde omstandigheden hebben geleefd. Ik vind de slachtoffers helpen interessanter dan gekken analyseren.

Voorkomen is beter dan genezen.

TvG kunnen we niet meer helpen, want die is dood.

Ik vind het wel interessant om gekken te analyseren, omdat je alleen door te kijken hoe iemand tot zo'n daad komt, kunt kijken hoe je erger voor de toekomst kunt voorkomen.

En dat er al iets in hem was dat niet goed was, is duidelijk.

En toch is ook hij niet zo geboren.

Snap je nu waar ik naartoe wil?


Rabiah.

mark61
16-11-04, 18:11
Gekken zijn niet te voorkomen, tenzij je de hele bevolking preventief sedeert. Vandaar mijn ritalinisering-van-het-drinkwater-programma.

De maatschappij is geen gecapitonneerde isoleercel waar niemand zich moet kunnen bezeren. Waar iedereen op kousenvoetjes moet lopen, omdat er anders weer één aan het moorden slaat.
80% van de wereldbevolking heeft grotere 'gruwelen' meegemaakt dan VvdG of MB, toch wordt er in de meeste 3e wereldlanden hoogst zelden iemand vermoord buiten burgeroorlogen om.

Weltschmerz is fantastisch, tot er moordlust van komt. Zelfmoord is nog tot daaraan toe.

Wat wel tot nadenken stemt is dat er blijkbaar sinds ca. 25 jaar een generatie aan het opgroeien is waarvan een verbazingwekkend hoog promillage geen scrupules heeft een ander mens te doden. Papa en mama, kijken jullie elkaar nog s aan.

Mark
16-11-04, 18:13
Geplaatst door Rabi'ah.
Er was eens.......

Een jonge gefrustreerde geest met kolkende ziel en bezwaard gemoed, woedend en verdrietig en, vooral ook, alleen.

Alleen met zijn pijn en bespiegelingen, die steeds ronddraaiden in hetzelfde dodelijke cirkeltje, die eeuwige dans in het oneindige.

Zijn leven, zijn daden, zijn inspanningen lijken vruchteloos. Jarenlang leefde, werkte, streed hij in het kleine land aan de grote zee.

Hij ging naar school, haalde zijn diploma's, zette zich in zijn buurt in om mensen met schijnbaar tegengestelde belangen bij elkaar te brengen.

Hij is optimistisch en gelooft in de eigen verantwoordelijkheid, in het zelf bepalen van je leven, zelf vooruitkomen, alles zelf doen - staat er niet immers in de Qor'an al Karim dat God alleen het volk verandert, wat zichzelf verandert?

Daarnaast gaat hij ook gebukt oner persoonlijke problemen: Zijn moeder overleed aan kanker, zijn vader was ziek en zijn zuster onhandelbaar.

Maar hij gaat door, verbijt de twijfels die opkomen, want het is allemaal de wil van Allah (swt).

Hij zet projecten op waarmee hij overal leurt, is het toonbeeld van de goed geďntegreerde Marokkaan, maar wat hij ontmoet is haat en afwijzing.

Alles wat hij in maanden, jaren heeft opgebouwd, wordt ongedaan gemaakt door uitspraken van mensen, wier gezichten hem overdag en 's nachts en altijd achtervolgen.

Mensen, die hem raken in wat hem het heiligst en het dierbaarst is, nog zijn enige houvast - zijn geloof, zijn God.

Toch wil hij er niet aan toegeven, aan de zwarte, koude stroom die binnenin hem opkomt, het bittere gif dat hem ziek begint te maken.

Hij leest veel, de Qor'an, het internet. En daarnaast leest hij ook regelmatig, zoals zoveel Nederlanders, de Metro.

Hij leest de schrijfsels van een cineast, een autochtoon die als enige doel lijkt te hebben het kwetsen en beledigen. Hij schrijft het onzegbare, verfilmt het ondenkbare, lachend, pralend en laat zich er op voorstaan.

Iedere keer als hij de woorden van de columns leest, is het alsof er duizend dolken door zijn ziel worden gestoken. Hij voelt zijn hart sneller kloppen, voelt de tranen in zijn ogen prikken, voelt zijn hoofd suizen.

En dan ook iedere keer het stoplicht, met de tussenstand: Onverminderd op groen. Van Gogh mag blijven.

De haat in zijn hart wordt een obsessie, hij ziet nu in dat wat hij ook doet, hij altijd die ander zal blijven. Die kutmarokkaan. Die buitenlander. Die enge moslimterrorist.

Hij verbreekt de banden met het buurtwerk en vervolgt zijn eenzame weg, naar nergens.

Het lijkt alsof alles wat hij tot nu toe gedaan was, zinloos is. Hij begint te dromen. Begint stemmen te horen.

Zijn het geesten, verkeerde vrienden, Allah Zelf, Nederland?

"Doe het, doe het doe het. Het is het laatste wat je kunt doen. Neem wraak en verdedig je eer, die van jou en van ons, van ons geloof."

Hij bezoekt internetsites die hem aanmoedigen strijdbaar, fel te zijn. Slik je deze vernedering, of sla je terug?

Weer begint hij te lezen. De Koran, artikelen op internet, flarden van verhalen, dromen, zinsbegoochelingen, pijnen, fluisteringen in de nacht..........

Hij schrijft een brief, een verwarde brief waarin hij alles wat hij nog kán zeggen, zegt. Zijn handen trillen. Strijden gaat hij, doden zal hij, hij zal wraak nemen en zijn lichaam doden zoals zijn geest gedood is, hij, die ongelukkige naamgenoot van de profeet.

Dan, een ochtend - twee schoten, twee steken.

Een arrestatie. En dan, die nacht in de cel, een geest, een droom, een monsterlijk gezicht. "Chapeau! Door mij te doden, heb je me onsterfelijk gemaakt."

En dan, niets meer. De vergetelheid van de hel.


Door : Rabiah.

lees je stukje nog eens... kijk eens hoeveel regels er in staan waarin "de maatschappij" de schuld krijgt.

Lees het aantal regels die gaan over de fundi's die hem hebben gehersenspoeld...

Ik zie die verhoudingen gewoon anders.

Rabi'ah.
16-11-04, 18:17
Geplaatst door Mark
lees je stukje nog eens... kijk eens hoeveel regels er in staan waarin "de maatschappij" de schuld krijgt.

Lees het aantal regels die gaan over de fundi's die hem hebben gehersenspoeld...

Ik zie die verhoudingen gewoon anders.

Ik geef de maatschappij niet de schuld, beter lezen!

Ik stel alleen de vraag of dit te voorkomen was geweest als de boel er in NL anders uitzag.

Fundi's krijgen juist in zo'n klimaat de kans om iemand te hersenspoelen.

Het 1 hangt met het ander samen.

Pytaghoras
16-11-04, 18:20
Geplaatst door Rabi'ah.
Bewondering voor hem heb ik zeker niet.

Medelijden met hem heb ik zeker wel.

De vraag die ik me stelde toen ik dit schreef, was dan ook: Hoe komt iemand tot zo'n daad?

En dan júist iemand met een verder keurige levenswandel die juist alles deed om een constructieve bijdrage te leveren aan de maatschappij.

Dat iemand dan zo ver kan komen en afglijden dat hij geen ander alternatief ziet om zich te uiten dan moord, vind ik tragisch.


Rabiah.

Voordat je het weet, behoor je bij de kerne groep die de AIVD in de gaten houdt. :maf2:

Rabi'ah.
16-11-04, 18:23
Geplaatst door Pytaghoras
Voordat je het weet, behoor je bij de kerne groep die de AIVD in de gaten houdt. :maf2:

Allicht. :o

taouanza
16-11-04, 18:29
Geplaatst door GroteWolf
Er zijn dus best goed geďntegreerde Marokkanen met een baan, of een eigen bedrijf.
Die doe je groot onrecht om zo'n arrogante zieke verongelijkte figuur die zwelgt in haat en dood een beetje af te schilderen als een heilige. Dat is ie niet. Die hardwerkende, niet klagende mensen, die verdienen zo'n betoog. Die worden voor MB geheel ten onrechte in de verkeerde hoek geplaatst waar ze niks aan kunnen doen.



Hij was een hardwerkende niet klagende mens maar hij kreeg net als de zwijgende niet klagende mensen alleen bagger over zich heen. Terwijl hij zich vrijwillig inzette voor verbetering kreeg hij en de zwijgende mensen keer op keer bagger over zich heen. Kreeg hij steeds maar te horen dat hij en de hardwerkende nietklagende mensen te horen dat ze crimineel zijn, terroristen die niet eens de taal spreken.
Ben jij vergeten wat je gister schreef. Dat haat terecht is tegen moslims omdat het nu grote getalen zijn?
Jij doet net zo hard mee met in een hoekje duwen. Kun je al je topics en posts nog herinneren over de Diamantbuurt?
Ik wel!
En nu wordt ook nog eens de wet zo aangepast zodat moslims niet via de rechter hun recht kunnen halen.
Figuren zoals jij creeeren Mohammed B.
Dan voel je je goed over jezelf als je op anderen kan neerkijken en haten.

Dus kom niet OPEENS over hardwerkende nietklagende mensen die jij haat alleen omdat ze er zijn.

taouanza
16-11-04, 18:35
Geplaatst door Mark
zoals Grote Wolf al zei: er zijn vele mensen die onder dezelfde omstandigheden hebben geleefd. Ik vind de slachtoffers helpen interessanter dan gekken analyseren.




Over welke slachtoffers heb je het?

Er zijn zoveel mensen die onder dezelfde omstandigheden en vredig zijn.
En die krijgen net zoveel bagger over zich heen als Mohammed B terwijl ze niks hebben gedaan.
En jij staat zelf ook nu te springen dat de wet op godslastering wordt weggehaald. Dus deze mensen moeten maar incasseren en hun plaats kennen.

Sinds de dood van Theo roept iedereen je kan hier naar de rechter stappen. Maar nu wordt het onmogelijk gemaakt.
Wat blijft er dan nog over?

Die gek heeft toevallig wel meer gedaan voor de maatschappij dan al die onderbuikgevoelensvertalers ooit bij elkaar hebben gedaan.
Zij krijgen zetels voor hun korte tenen.
Hun gebrek aan incasseringsvermogen is dapper!
Zij DURVEN te zeggen wat ze denken.

Siah
16-11-04, 18:38
zou je verhaal persé "De tragiek van Mohammed B." moeten heten??
waarom heb je voor deze titel gekozen?

Rabi'ah.
16-11-04, 18:41
Geplaatst door Siah
zou je verhaal persé "De tragiek van Mohammed B." moeten heten??
waarom heb je voor deze titel gekozen?

Omdat ik Mohammed B. beschouw als een tragisch persoon.

Ik vind het tragisch dat iemand zich zo tot het uiterste gedreven voelt dat hij tot zoiets komt.

Ik keur het af, dat zeker, maar ik probeer de menselijkheid van iemand die zoiets doet ook niet uit het oog te verliezen.

Dat zouden meer mensen moeten doen.


Rabiah.

daymon
16-11-04, 18:51
Het is best een boeiend stuk en ik denk dat ik begrijp waar het vandaan komt...helaas weet alleen de dader waarom hij tot zijn daad is gekomen..misschien was het de maatschappij..misschien gewoon kortsluiting in het gezondere deel van zijn hersenen..who knows...feit blijft dat hij het behoorlijk verkloot heeft voor de mensen van Marokaanse afkomst in Nederland..ze worden nu nog meer dan voorheen gegeneraliseerd..erg jammer...we zouden nu moeten waken voor fouten die in het verleden al zijn gemaakt..het maakt niet uit in welk land je woont of welk geloof je aanhoudt...we leven onder dezelfde zon en maan..hand in hand...soul to soul..

Niemand heeft het recht een leven te nemen..in welke situatie dan ook...

Siah
16-11-04, 19:43
Geplaatst door Rabi'ah.
Omdat ik Mohammed B. beschouw als een tragisch persoon.

misschien ..een tragische.. gebeurtenis, maar geen tragische persoon, vind ik.
ik denk niet dat een persoon als ' 'tragisch' ' beschouwd kan worden.



Ik keur het af, dat zeker, maar ik probeer de menselijkheid van iemand die zoiets doet ook niet uit het oog te verliezen.

Dat zouden meer mensen moeten doen.


mee eens!
.



wat ik daarmee wilde weten is:

ging je dat gebeurtenis neer te zetten, te verhalen(verhalend beschrijven)
of probeer je gewoon een verhaal te schrijven met dat gebeurtenis als inspiratie;
of een combinatie van beiden;
..
tot hoeverre mag men de gebeurtenis van mohammed daarin herkennen? en is dat belangrijk?

Mark
16-11-04, 19:47
Geplaatst door taouanza
Over welke slachtoffers heb je het?

Er zijn zoveel mensen die onder dezelfde omstandigheden en vredig zijn.
En die krijgen net zoveel bagger over zich heen als Mohammed B terwijl ze niks hebben gedaan.
En jij staat zelf ook nu te springen dat de wet op godslastering wordt weggehaald. Dus deze mensen moeten maar incasseren en hun plaats kennen.

Sinds de dood van Theo roept iedereen je kan hier naar de rechter stappen. Maar nu wordt het onmogelijk gemaakt.
Wat blijft er dan nog over?

Die gek heeft toevallig wel meer gedaan voor de maatschappij dan al die onderbuikgevoelensvertalers ooit bij elkaar hebben gedaan.
Zij krijgen zetels voor hun korte tenen.
Hun gebrek aan incasseringsvermogen is dapper!
Zij DURVEN te zeggen wat ze denken.


De slachtoffers die ik bedoel zijn bijvoorbeeld de zoon van theo v Gogh en zijn andere nabestaanden.

Die wet met godslastering heeft NIETS te maken met het ontnemen van het recht van mensen om naar de rechter te stappen. Net als niet gelovigen kunnen gelovigen naar de rechter stappen als ze vinden dat iemand te ver gaat. Hun privilege dat ze juridisch een eigen aparte wet hebben verdwijnt inderdaad.

Bart.NL
16-11-04, 19:51
Het ging over tragiek, dus kan ik deze mening er wel bij plaatsen. Het stuk gaat niet zozeer over de persoon Mohammed B, maar wel over de ideologie van extremistische islam die op zich ook tragisch is.

By Spengler

Westerners identify readily with secular Muslims such as Ayaan Hirshi Ali, member of the Netherlands' parliament and the late Theo van Gogh's collaborator in a film attacking Islam's treatment of women, or with the Canadian Irshad Manji, the lesbian "Muslim refusenik" who published The Trouble with Islam: A Muslim's Call for Reform in Her Faith. But they have something to learn from the letter that Mohammed B pinned with a knife to van Gogh's corpse after he murdered him with knife and pistol on November 2.

The text can be found at FaithFreedom.org, along with commentary by informed readers.

"An Open Letter to Hirshi Ali" opens a window into the great theological conflict of our times. Most Western readers would stop after the first 10 lines, for it begins with paranoid Jew-hatred copied from Islamist websites and petty complaints about Ayaan Hirshi Ali's immigration policy. But the core of the "Open Letter" is an admonition from a believing Muslim to an atheist apostate, with a unique exposition of the faith of radical Islam. Some secular critics wrongly claim that Islam is not a religion, but only a political ideology, a position I challenged in an August 10 essay (Islam: Religion or political ideology?). The "Open Letter" evinces not merely a religious position, but, however abhorrent, a profound religious sensibility.

Failure to confront Islam as a religion, I maintain, is the Achilles' heel of Western strategy. Ayaan Hirshi Ali has my entire sympathy, but to her antagonists I accord the respect due to a lethal enemy. US conservatives applaud secular Muslims for being reasonable, but at the same time admire the religious impulse of the American Christians. One may argue, of course, that Americans should have a religion while Arabs should not, but the fact is that they do have a religion. Antagonistic modes of faith underlie the conflict between the West and the Islamic world. The assassin Mohammed B, by delivering this message attached to the corpse of a prominent figure in European culture, demands that we consider this antagonism in earnest.

The "Open Letter" begins execrably, with an anti-Jewish screed based on misquotes from rabbinical commentary, but soon enough comes to its core argument, namely the failure of secularism:

There is one certainty in the whole of existence; and that is that everything comes to an end.

A child born unto this world and fills this universe with its presence in the form of its first life's cries, shall ultimately leave this world with its death cry.

A blade of grass sticking up its head from the dark earth and being caressed by the sunlight and fed by the descending rain, shall ultimately whither and turn to dust.

Death, Miss Hirshi Ali, is the common theme of all that exists. You, me and the rest of creation can not disconnect from this truth.

There shall be a Day where one soul can not help another soul. A Day with terrible tortures and torments. A Day where the injust shall force from their [tongues] horrible screams. Screams, Miss Hirshi Ali, that will cause shivers to roll down one's spine; that will make hairs stand up from heads. People will be seen drunk with fear while they are not drunk. Fear shall fill the atmosphere on that Great Day.

The lines above might have appeared in a Sunday sermon by an old-fashioned American preacher. All religion responds to the inevitability of death, which means not merely individual death, but also the death of the cultural continuity that makes it possible for the individual to live on in memory. The "Open Letter" elaborates this theme with verses from the 81st Sura of the Koran, which portrays a Day of Judgment (stars fall, the sun is overthrown, hell is lighted, and so forth), and then continues:

You as unbelieving extremist of course won't believe in the above described scene. For you the above is merely a made-up drama piece from a book like many. And yet, Miss Hirshi Ali, I would bet my life to claim that you are sweating with fear when you read this. You, as unbelieving fundamentalist, of course do not believe that a Supreme being controls the entire universe.

You do not believe that your heart, with which you cast away truth, has to ask permission from the Supreme being for every beat.

You do not believe that your tongue with which you deny the Guidance from the Supreme being is subject to his Laws.

You do not believe that life and death has been given you by this Supreme being.

Until this point, the "Open Letter" follows the conventional form of a believer's admonition to an unbeliever, in terms familiar to Jew and Christian. But then the writer attaches a challenge born of existential despair: if you believe so firmly in your secular view of the world, are you happy to die for it?

If you really believe this, then the following challenge should be no problem for you. I challenge you with this letter to prove you are right. You don't have to do much:

Miss Hirshi Ali: wish for death if you are really convinced you are right.

If you will not accept this challenge; know then that my master, the Most High, has unmasked you as an unjust one.

The writer invokes the 94th and 95th verses of the Koran's 2nd Sura, addressed to false prophets:

[2.94] Say: If the future abode with Allah is specially for you to the exclusion of the people, then invoke death if you are truthful. [2.95] And they will never invoke it on account of what their hands have sent before, and Allah knows the unjust.

The "Open Letter" then concludes with a death threat to Ayaan Hirshi Ali:

"To prevent that I were to be accused of the same, I shall wish this wish [death] for you."

If you are so convinced of your philosophy, asks the writer, why do you not wish for death? We jihadis, he implies, welcome death, and if your conviction is as strong as ours, you should do no less. Westerners should think twice before despising this line of reasoning. Socrates, after all, argued that the true philosopher should wish for death before he drank the hemlock, and he chose the hemlock over exile because he could exist as nothing other than an Athenian. I made this point in Socrates the destroyer (May 25), an essay that attracted virtually no readers because its conclusions are so unsettling. After the Peloponnesian War, which doomed Athenian culture, Socrates' existential choice was rather more understandable.

The presentiment of death (Franz Rosenzweig's phrase) haunts the Arab mind. A senescent culture that has fallen behind in every aspect of human endeavor - economic, scientific, cultural and military - faces absorption into the hostile world of globalization. As I wrote on August 10 (Islam: Religion or political ideology?):

Traditional society is the locus of the vast majority of the world's billion Muslims. Global communications and the social freedoms embodied in the US system threaten the existence of these societies. For most of the world's Muslims the United States is a menace, not a promise, threatening to dissolve the ties that bind child to parent, wife to husband, tribesman to chief, subject to ruler. Traditional society will not go mutely to its doom and join the Great Extinction of the Peoples, blotting out ancient cultures and destroying the memory of today's generation. It will not permit the hundreds of millions of Muslims on the threshold of adulthood to pass into the world of sex, drugs and rock 'n' roll, and lose the memory of their ancestors. On the contrary: it will turn the tables upon the corrupt metropolis, and in turn launch a war of conquest against it.

Radical Islam stems from despair in the face of cultural death; precisely for that reason it bespeaks a ghastly indifference toward individual death, analogous to the Mut der Verzweiflung, or courage borne of desperation, that impels the soldiers of a defeated army toward a final charge at the enemy cannon. Absolute certainty informs the faith of the assassin Mohammed B, but it is the certainty of cultural extinction that makes the death of the individual the supreme test of faith. Existential despair inspires the conclusion that better than defeat is to fight to the death. Peace is to be achieved when those who hold this view will have had the opportunity to do so (More killing, please!, June 12, 2003).

Bart.NL
16-11-04, 19:55
Geplaatst door Rabi'ah.
Ik geef de maatschappij niet de schuld, beter lezen!

Ik stel alleen de vraag of dit te voorkomen was geweest als de boel er in NL anders uitzag.

Fundi's krijgen juist in zo'n klimaat de kans om iemand te hersenspoelen.

Het 1 hangt met het ander samen.

Als we naar Mohammed B persoonlijk kijken, lijkt het mij aannemelijk dat het maatschappelijke klimaat een rol heeft gespeeld bij zijn actie. Maar radicale islam bestaat al jaren in Europa en het zou naief zijn om te denken dat zoiets niet mogelijk zou zijn binnen een ander klimaat.

mark61
16-11-04, 19:57
Kwil niks zeggen, maar de VS lijkt zelf intussen meer op zo'n Traditional Society dan de meeste moslimlanden. Komt die Spengler wel s zn hut uit?

Bart.NL
16-11-04, 20:03
De scheiding tussen kerk en staat in de VS is niet meer zichtbaar. Ik werd ook een beetje aangemoedigd door "tragiek" om dit te plaatsen want hier druipt de tragiek ook vanaf.

mark61
16-11-04, 20:10
Come to think of it, 'Spengler' is ongetwijfeld een pseudoniem en verwijst naar nog zo'n melancholicus. Die zag het ook al niet meer zitten. In 1917.

(Der Untergang des Abendlandes: Umrisse einer Morphologie der Weltgeschichte). Daarin analyseert hij de op- en neergang van culturen in termen van organismen die ontkiemen, groeien, bloeien en afsterven. Onze westerse, 'faustische' cultuur zou alles willen beheersen, doordringen en onderwerpen vanuit een innerlijke honger naar macht. Aan die uitbreidingsdrang zou zij uiteindelijk sterven en lang kon dat volgens Spengler niet meer duren.

http://www.groene.nl/1997/38/hf_pulpdemocratie.html

Ff voor wie het niet wist.

Zwartkijkers zijn van alle tijden. Hiero heet ie ZS.

nard
16-11-04, 22:48
Geplaatst door mark61
Come to think of it, 'Spengler' is ongetwijfeld een pseudoniem en verwijst naar nog zo'n melancholicus. Die zag het ook al niet meer zitten. In 1917.

(Der Untergang des Abendlandes: Umrisse einer Morphologie der Weltgeschichte). Daarin analyseert hij de op- en neergang van culturen in termen van organismen die ontkiemen, groeien, bloeien en afsterven. Onze westerse, 'faustische' cultuur zou alles willen beheersen, doordringen en onderwerpen vanuit een innerlijke honger naar macht. Aan die uitbreidingsdrang zou zij uiteindelijk sterven en lang kon dat volgens Spengler niet meer duren.

http://www.groene.nl/1997/38/hf_pulpdemocratie.html

Ff voor wie het niet wist.

Zwartkijkers zijn van alle tijden. Hiero heet ie ZS.


Alweer tijdje geleden dat ik't heb gelezen, maar ik vind t wel een sterk boek.
Zeker de parallellen die hij trekt naar andere beschavingen vanuit niveau van civilisatie, de betekenis van de stad, economisch, militair en cultureel perspectief zijn sterk opgebouwd.
Ik vind t wel een aanrader. :)

Zwarte Schaap
16-11-04, 22:59
Geplaatst door mark61
Ff voor wie het niet wist.

Zwartkijkers zijn van alle tijden. Hiero heet ie ZS.

Wat heb jij met mij? Denk je me nu werkelijk te kennen om vast te stellen dat ik een pessimist ben?

mark61
16-11-04, 23:06
Geplaatst door Zwarte Schaap
Wat heb jij met mij? Denk je me nu werkelijk te kennen om vast te stellen dat ik een pessimist ben?

Ik ken alleen wat je hier laat zien. Das niet zo vrolijk.

Zwarte Schaap
16-11-04, 23:18
Geplaatst door mark61
Ik ken alleen wat je hier laat zien. Das niet zo vrolijk.

De onderwerpen die hier behandelt worden zijn ook geen vrolijke onderwerpen.

Goodnight
17-11-04, 08:35
He Rab'iah....laat je niet van de wijs brengen door een stelletje zwartkijkers.

Men kan waarschijnlijk alleen maar haten en beseft zich niet dat alles niet zwart/wit hoeft te zijn.
je kan iemand verfoeien om zijn daden maar ook medelijden voelen.

Daar ben je mens voor, en ik kan je gedicht helemaal begrijpen.

et_2000nl
17-11-04, 08:52
Met alle respect voor mensen die roepen dat er te veel aandacht is voor de dader ipv de slachtoffers. De tragiek is, slachtoffers kun je slecht veranderen zodat ze geen slachtoffer meer worden. Er moet wat gebeuren zodat er geen daders meer zijn. Dwz daders die om de rede dat Mo B heeft gemeend de wapens te moeten pakken, dat in de toekomst dat niet meer zullen doen.
Net zoals de IRA en ETA ook lang de wapens ter hebben genomen, zal dat bij deze jongens ook gebeuren. Of je het nu wilt accepteren of niet. Dat is geen rechtvaardiging, slechts een bittere conclusie. Nu kun je mensen die martelaar willen zijn met alles bedreigen, de ergste straf, de doodstraf, heeft geen invloed op ze, zelfs het tegendeel.
Als er mensen zijn die geloven dat de huidige emotie politiek oplossingen gaat bieden, als er mensen zijn die werkelijk geloven dat repressie de opplossing is of gaat bieden. Sleep on.... De huidige situatie in Nederland is de resultante van jarenlang falen van zowel de overheid als de moslim gemeenschap. Een voorbeeld, om voorbeeld turken en marokkanen te kweken moeten ze de taal spreken, hoog opgeleid zijn, zich inzetten voor de nederlandse zaak. En zie hier, een voorbeeld marokkaan volgens het model Verdonk, het heeft niet geholpen....
Volg de politiek maar. Onderdruk maar wat je wilt. Dan word er zeker elke dag een nieuwe Mo B geboren. Ook daar staan de geschiedenis boeken vol van.
De fundi's blijven bestaan, zowel aan de religieuse kant als aan de verlichtings kant. Het zou toch mooi zijn dat we met z'n allen in een samenleving wonen waarin de fundi's, zoals vander Vlis van de SGP, tot het behang horen van onze maatschappij. Ze horen erbij, maar worden vooral niet serieus genomen. Laat dat aub, ook zo met de moslim fundi's zijn. En er is nog een lange weg te gaan....

En nogmaals, mooit stuk Rabea....

Ron Haleber
17-11-04, 09:12
Geplaatst door et_2000nl

Met alle respect voor mensen die roepen dat er te veel aandacht is voor de dader ipv de slachtoffers. De tragiek is, slachtoffers kun je slecht veranderen zodat ze geen slachtoffer meer worden.

En zie hier, een voorbeeld marokkaan volgens het model Verdonk, het heeft niet geholpen.... Volg de politiek maar. Onderdruk maar wat je wilt. Dan word er zeker elke dag een nieuwe Mo B geboren.


En nogmaals, mooit stuk Rabea....

Ik zou graag weten welke lijst van prikkers als slachtoffer hier circuleert. et_2000nl , Heb jij daar inzage in, maak die dan ajb ff bekend.

Dit omdat je heel terecht opmerkt dat "de tragiek is: slachtoffers kun je slecht veranderen zodat ze geen slachtoffer meer worden." :o

Mede gezien jouw voorbeeldig voldoen aan "het model Verdonk" lijkt me dit raadzaam gezien de daar verbonden, door jouzelf genoemde risico's! Ook met Rifo79 prikte ik voorheen op Marokko.nl met veel plezier!


Wij kunnen dan tenminste vooraf aan ons slachtofferschap als afscheidsbrief onze verdediging schrijven en die bij de rechter deponeren! Is toch mooi meegenomen nietwaar! :ego:

Slachtoffers van Maroc.NL verenigt u!

:zwaai:


p.s. overigens meende ik dat mevrouw Rabea niet met de gelijkname GL-politicus is gehuwd. Als je toch een naam wil noemen: de heer Marmouch.

et_2000nl
17-11-04, 12:10
Geplaatst door Ron Haleber
Ik zou graag weten welke lijst van prikkers als slachtoffer hier circuleert. et_2000nl , Heb jij daar inzage in, maak die dan ajb ff bekend.

Dit omdat je heel terecht opmerkt dat "de tragiek is: slachtoffers kun je slecht veranderen zodat ze geen slachtoffer meer worden." :o

Mede gezien jouw voorbeeldig voldoen aan "het model Verdonk" lijkt me dit raadzaam gezien de daar verbonden, door jouzelf genoemde risico's! Ook met Rifo79 prikte ik voorheen op Marokko.nl met veel plezier!


Wij kunnen dan tenminste vooraf aan ons slachtofferschap als afscheidsbrief onze verdediging schrijven en die bij de rechter deponeren! Is toch mooi meegenomen nietwaar! :ego:

Slachtoffers van Maroc.NL verenigt u!

:zwaai:


p.s. overigens meende ik dat mevrouw Rabea niet met de gelijkname GL-politicus is gehuwd. Als je toch een naam wil noemen: de heer Marmouch.

Ron, ik denk dat je in deze het woord slachtoffer niet begrepen hebt. Ik zie Mo B niet als slachtoffer, maar Theo van Gogh, AHA en Wilders.

Als dat niet duidelijk was, ik zal in het vervolg explicieter zijn in wie ik daarmee bedoel.

Het verhaal is, de echte slachtoffers zijn zij de gebukt gaan onder de acties van de moslim fundi's.

De daders zijn geen slachtoffers maar daders. Dat is lijkt mij een hele pragmatische houding. Waarom een dader tot een daad komt is weldegelijk belangrijk. Slechts daar kun je invloed op uitoefenen.

Ik hoop dat eea nu wel duidelijk is....

Siah
17-11-04, 14:20
Geplaatst door Pytaghoras
Voordat je het weet, behoor je bij de kerne groep die de AIVD in de gaten houdt. :maf2:


ik wens hen veel we:fpimp:rk"ple-zier

Cohen
17-11-04, 14:48
Tja feit is wel dat er (ik wil bijna eindelijk zeggen) een mocro is die tenminste meer doet dan alleen maar loze retoriek. Misschien dat wezens die kwaad willen nu 2x nadenken voordat ze weer actie ondernemen. Hoe afschuwelijk de daad ook is.

Siah
17-11-04, 14:58
Geplaatst door Tomas

Deze eerste stap tot integratie. Dat moslims dus ook als mensen erkent worden in de media en door de politiek gaat niet helemaal vlekkeloos blijkt.


dat men uberhaupt in een bepaalde stadium is om een bepaalde groep wel-of-niet als mens te gaat erkennen, getuigt van een heel zieke maatschappij!



Je fantaseert er maar lustig op los.

dat vind ik nou juist een + punt!



't is wel interessant om te zien hoe dat groupy-mechanisme werkt mbt moordenaars.

eerder is het triest om te zien hoe sommigen waaronder jij op die verhaal reageren.


en ik denk dat je eerder veel nuttige info over groupy-mechanisme mbt mordenaars kan krijgen, als je beter e meer naar je omgeving gaat kijken; naar de lokale en mondiale georganiseerde misdaad;
..
als je maar tijdens het oor/delen, de nederlandse regering als zogenaamd "big brother", niet uit het oog gaat verliezen; :hardlach:

Ron Haleber
17-11-04, 15:03
Geplaatst door et_2000nl
Ron, ik denk dat je in deze het woord slachtoffer niet begrepen hebt. Ik zie Mo B niet als slachtoffer, maar Theo van Gogh, AHA en Wilders.

Als dat niet duidelijk was, ik zal in het vervolg explicieter zijn in wie ik daarmee bedoel.

Het verhaal is, de echte slachtoffers zijn zij de gebukt gaan onder de acties van de moslim fundi's.

De daders zijn geen slachtoffers maar daders. Dat is lijkt mij een hele pragmatische houding. Waarom een dader tot een daad komt is weldegelijk belangrijk. Slechts daar kun je invloed op uitoefenen.

Ik hoop dat eea nu wel duidelijk is....

Ik had jouw tekst heel erg goed begrepen. :wow:

Teksten begrijpen, uitleggen en corrigeren is zelfs deel van mijn beroep. :blij:

En omdat jij ook als één van de weinigen hier soms ook nog een weldadig gevoel voor humor hebt, was ik er zeker van dat je dus mijn reply begreep...

Lees hem dus nog een keer - ik wacht op jouw reply.




Uitleg: Hoewel ik slachtoffer Theo maar heel oppervlakkig kende en volstrekt niet van zijn stijl hield, weet je toch ook dat de vele keren dat ik hier per vergissing geband werd, niet uit de lucht kwam vallen :maf3:

Siah
17-11-04, 15:23
Geplaatst door Bart.NL
By Spengler

een herhaling van een herhaling..
voor de zoveelste keer!
..

zit men écht vast van dat type ' te=x=t=en ' die steeds terugkomen; vraag ik me steeds minder af..


(More killing, please!, June 12, 2003).

gezien de wereld-toestand vrees ik, dat men daar zich niet druk hoeft te maken.

trouwens is dat ook weeer een herhaling! :hardlach:

Siah
17-11-04, 15:30
Geplaatst door et_2000nl
Met alle respect voor mensen die roepen dat er te veel aandacht is voor de dader ipv de slachtoffers.

ik denk dat ze allebei slachtoffers waren!
..
de eerste slachtoffer, maakt de tweede slachtoffer.

et_2000nl
17-11-04, 15:36
Geplaatst door Ron Haleber
Ik zou graag weten welke lijst van prikkers als slachtoffer hier circuleert. et_2000nl , Heb jij daar inzage in, maak die dan ajb ff bekend.

Heb ik al beantwoord, maar voor de volledigheid. Zij die menen dreigbrieven te hebben ontvangen omdat zij menen iets over de Islam te vertellen/schrijven/filmen, dat weer ontaard in minder onschuldige reakties....


Dit omdat je heel terecht opmerkt dat "de tragiek is: slachtoffers kun je slecht veranderen zodat ze geen slachtoffer meer worden." :o

Ik was in een filosofische bui....


Mede gezien jouw voorbeeldig voldoen aan "het model Verdonk" lijkt me dit raadzaam gezien de daar verbonden, door jouzelf genoemde risico's! Ook met Rifo79 prikte ik voorheen op Marokko.nl met veel plezier!

Ik weet niet of Mo B - Rifo79 was. De berichten spreken elkaar tegen.... Maar het feit dat je met hem geprikt heb maakt jou ook weer verdacht. Ik prik nu met jou, dat maakt mij weer verdacht. Deze olievlek zal zich verspreiden tot een grote groep van verdachten en concentreerd zich op internet sites met twijfelachtige bedoelingen....



Wij kunnen dan tenminste vooraf aan ons slachtofferschap als afscheidsbrief onze verdediging schrijven en die bij de rechter deponeren! Is toch mooi meegenomen nietwaar! :ego:

Doen we. Stel hem op. Wees een keer kort en bondig. Mijn voorstel is zeer kort:

"Vaarwel"

Maar als jouw versie langer is en van de zelfde strekking, zal ik jouw poging na beraad misschien mede ondertekenen....


Slachtoffers van Maroc.NL verenigt u!

:zwaai:


Zij die zijn geregistreerd zijn al vereenigd.


p.s. overigens meende ik dat mevrouw Rabea niet met de gelijkname GL-politicus is gehuwd. Als je toch een naam wil noemen: de heer Marmouch.

Met wie ze het doet moet ze zelf weten. Ik hoop dat het op liefde is gebaseerd....

et_2000nl
17-11-04, 15:38
Geplaatst door Djihed
Naar de hel? Slet! Wie ben jij om te oordelen of hij naar de hel gaat a slet?! Pas maar op, voor je het weet beland je er zelf met je onwetende grote gore bek!!!!

Zeg boefje, wat gebruik je een grove woorden.... Jij gaat naar DE vuur, met 3 strafpunten aan je broek....

Lekker puh!!!!

Te quiero
17-11-04, 15:46
Rabiah kan haar gedichtje opnieuw schrijven.
Hier is een nieuwe verklaring voor de ontsporing van Mohammed B. door Frits Spangenberg. Net als Rabia en Fatema Mernissie geeft hij de Nederlandse maatschappij de schuld, maar om andere redenen.
Zie artikel uit het NRC:

Maar het midden- en kleinbedrijf zit niet op allochtonen te wachten

Laat zo'n jongen werken


'Mohammed B. is een drop-out die zich dankzij een uitkering de luxe van zijn radicalisme kon permitteren', zegt


Door Arjen Ribbens


Mohammed B., de vermoedelijke moordenaar van Theo van Gogh, leek een goed geďntegreerde, tweede generatie Marokkaanse allochtoon. Een 26-jarige jongen uit Amsterdam-West die zijn havo-diploma haalde, jarenlang spijkerbroeken en gympies droeg en met wie je, volgens zijn vroegere vrienden, goed kon praten over de liefde. Hoe kan zo'n gewone Amsterdammer in korte tijd veranderen in een jihadstrijder op zoek naar een martelaarsdood?

Op die vraag zijn de afgelopen week uiteenlopende antwoorden gegeven. Voor socioloog Frits Spangenberg is het ontsporen van Mohammed B. een bewijs van het failliet van de Nederlandse verzorgingsstaat. De marktonderzoeker wijst op de sociale status van de verdachte. Ondanks zijn middelbareschooldiploma en ondanks zijn goede beheersing van de Nederlandse taal had Mohammed B. geen baan.

Een gezonde jongen, die net als bijna dertig procent van de Nederlandse Marokkanen leeft van een uitkering (bijstand, WAO en WW), volgens Spangenberg ligt daar een verklaring voor het 'multiculturele drama' dat in korte tijd zo manifest is geworden. ,,Ons ideaal van een sociaal vangnet voor kansarmen is achterhaald'', zegt Spangenberg. De overheid is volgens hem vervreemd van de werkelijkheid. Er is werk genoeg, en er zijn genoeg uitkeringstrekkers die zo aan de slag kunnen. Hij pleit voor het afschaffen van vrijblijvende, tot niks verplichtende uitkeringen. Niet vanwege de besparingen die dat oplevert, maar omdat uitkeringen fnuikend zijn voor de integratie van minderheden. Een grote groep werkloze allochtone jongeren vormt een voedingsbodem voor moslimfundamentalisme, vindt Spangenberg.

Op dinsdagmiddag 2 november is de stemming op het Amsterdamse kantoor van Frits Spangenberg enigszins bedrukt. Een paar uur eerder is een Marokkaanse Amsterdammer opgepakt voor de moord op Theo van Gogh. Naar de motieven van de verdachte kan op dat moment alleen worden geraden. Maar hoe dan ook geeft deze schokkende gebeurtenis een actueel perspectief aan het onderzoek dat Spangenberg drie weken eerder heeft gepresenteerd. Motivaction, het marktonderzoekbureau van Spangenberg, vroeg vierhonderd directeuren van bedrijven uit het midden- en kleinbedrijf naar hun opvattingen over allochtonen.

Spangenberg is net teruggekeerd uit Marokko, waar hij een week vakantie hield in zijn tweede huis in Marrakesh. Hij vertelt twee anekdotes. Op straat ondervond hij weer eens hoe sterk de sociale controle in Marokko is. Een jongetje dat op zijn fiets een oude vrouw aanreed werd door voorbijgangers tot de orde geroepen. Hij moest haar in het openbaar zijn excuses aanbieden, dat deed hij gedwee met een kus op haar voorhoofd. Er zijn in Marokko veel meer boefjes dan hier, zegt Spangenberg, maar ze halen het daar niet in hun hoofd overlast te veroorzaken.

Daarna vertelt hij over een ontmoeting met een groepje mannen in een dorpje buiten Marrakesh. Een van de mannen zei een Nederlands woord te kennen: 'kin-der-bij-slag'. De rest van de groep barstte daarop in vet lachen uit. Voor zijn acht kinderen ontving hij ieder kwartaal geld uit Nederland, verduidelijkte de man.

Spangenberg (56) is socioloog. Hij werkte negen jaar als universitair docent en richtte in 1984 marktonderzoekbureau Motivaction op. Zijn bedrijf telt inmiddels 140 medewerkers en verricht voor een breed scala van bedrijven, overheden en instellingen sociaal-wetenschappelijk onderzoek. Met steun van F. van Lanschot Bankiers deed Spangenberg onlangs onderzoek naar de 1,6 miljoen niet-westerse allochtonen in Nederland, een onderwerp dat de socioloog al lang ter harte gaat. Drie jaar geleden schreef hij samen met een collega het boek Nieuwe Nederlanders, waarin hij wijst op de steeds belangrijker wordende positie van de allochtonen.

Uit zijn recente onderzoek blijkt dat veel ondernemers zich afsluiten voor de verkleurende samenleving. Bijna veertig procent van de kleine en middelgrote bedrijven heeft geen niet-westerse allochtonen in dienst. Eenderde heeft slechte ervaringen met allochtonen, eenzelfde percentage prefereert Oost-Europeanen, en een meerderheid vindt dat allochtonen onvoldoende Nederlands spreken. Op het gebied van integratie is in het bedrijfsleven nog heel wat te doen, concludeert Spangenberg. ,,Zeggen dat je alleen met blanke Nederlanders wilt werken is out of the question. Dat is ook nergens voor nodig.''

Het onderzoek richtte zich met opzet op het midden- en kleinbedrijf, volgens Spangenberg ,,de ruggengraat van onze economie''. Grotere bedrijven hebben vaak al allochtonen in dienst, de helft van de kleine bedrijven (tot 50 werknemers) helemaal niet. Voor de integratie van minderheden zijn die kleine bedrijven juist enorm belangrijk, zegt Spangenberg. ,,Bij een grootwinkelbedrijf is de afstand tot werknemers doorgaans veel groter dan bij kleine bedrijven. Het directe contact met een baas is belangrijk. Niet-westerse allochtonen zijn veel gevoeliger voor hiërarchie. Een werkgever is een rolmodel, een personeelschef niet zo snel. En voor de werkgevers en het autochtone personeel is het directe contact ook goed, zo raak je vertrouwd met elkaar. Vergelijk het met de komst van vrouwen in het bedrijfsleven, dat ging in het begin ook moeizaam.''

En hoe overtuig je ondernemers die proberen allochtonen buiten de deur te houden? ,,Vooroordelen kun je alleen met kennis bestrijden. Met feitelijke informatie kun je voorkomen dat één beroerde ervaring met een allochtoon onmiddellijk wordt veralgemeniseerd. Met die voorlichting zijn we enorm tekortgeschoten.''

Witte managers

Spangenberg wilde al jaren onderzoek doen naar de integratie van allochtonen in het bedrijfsleven. Het Sociaal Cultureel Planbureau meed het onderwerp volgens hem en ook bij zijn opdrachtgevers liepen zijn voorstellen aanvankelijk stuk op politieke correctheid. ,,Overtuig een stel witte managers maar eens van de urgentie van dit onderwerp. Zij merken in hun directe omgeving niks van het verkleuren van de beroepsbevolking. Zij zien hooguit de donkere vakkenvullers bij Albert Heijn.''

In de linkse kringen waarin hij zelf verkeerde was het integratievraagstuk decennialang een taboe-onderwerp. ,,Voor zielige mensen moest je opkomen. Ach die boef, zeiden we, die heeft een moeilijke jeugd gehad. Die moet je een huis geven en een uitkering. We hebben niet goed opgelet en de boel laten versloffen. Dát is de Nederlandse gemeenschap zeer aan te rekenen.

,,De Turken en Marokkanen die hiernaartoe kwamen waren merendeels afkomstig uit de meest onderontwikkelde gebieden van hun land. Veelal mensen zonder intellectueel kader, zeer traditioneel ingesteld en cultureel introvert. We hebben niet aangegeven hoe ze konden integreren. Ook vroegen we ons niet af of ze hier zouden blijven. De eerste golf migranten, de Spanjaarden en Italianen, keerde na verloop van tijd terug. De Marokkanen en Turken die vervolgens kwamen werden gestimuleerd hier te blijven. Maar over de consequenties van maatregelen als gezinshereniging dachten we niet goed na. Gezinnen laten overkomen, dat doe je toch niet voor drie of vier jaar? Daar hadden we veel eerder over in dialoog gemoeten.''

Het gebrek aan wat hij scenariodenken noemt, is volgens Spangenberg niet zonder gevolgen gebleven. ,,Als je ongeletterde mensen van het Marokkaanse platteland naar een westerse stad overbrengt, worden ze in reactie introvert. Die gaan hun eigen culturele identiteit versterken. De meeste Amsterdamse Marokkanen zijn cultureel sterk achtergebleven vergeleken met de Marokkanen die ik in Marokko zie. Je ziet daar ook veel minder hoofddoekjes. De Marokkaanse steden zijn beslist wereldser dan Amsterdam-West.''

Het duurt nog zeker een generatie voor daar echt verbetering in komt, verwacht Spangenberg. ,,De eerste generatie Marokkanen en Turken is twintig, dertig jaar geleden naar Nederland gekomen om geld te verdienen. Vader doet handwerk en kent alleen de weg naar de fabriek, het theehuis en de moskee. Moeder is altijd thuis, staat in de keuken. Met een schotelantenne kijken ze alleen naar de eigen televisie. Hoe moet je als kind uit zo'n huishouden, waar niet wordt geleerd, geen sprake is van intellectuele verrijking, waar vaak door werkloosheid tijd geen rol speelt, nu leren wat westerse werkdiscipline waard is? De tweede generatie is nooit opgevoed met de gedachte dat ze later een functie moet vervullen in een westerse maatschappij. Heel begrijpelijk allemaal. Wat konden die vaders en moeders hun kinderen aan socialisatie meegeven? De koran, ramadan, hoofddoekjes - niet de nieuwsgierigheid om te leren en de urgentie om te presteren. Slechts kleine groepjes wisten zich aan dat patroon te ontworstelen.''

Huisje, boompje, beestje

Het heeft geen zin om met terugwerkende kracht zwartepieten uit te delen, zegt Spangenberg. Dat levert alleen maar emotionele discussies op. De problemen bespreekbaar maken door feiten te verzamelen, dat is het eerste wat moet gebeuren. ,,Wat zijn de wenselijke scenario's? Het belangrijkste is dat jonge nieuwe Nederlanders aan het werk komen. Uit de vele onderzoeken die wij hebben uitgevoerd weet ik dat allochtone jongeren graag zo snel mogelijk een gezin stichten - huisje, boompje, beestje. Dat kan alleen maar als ze goed integreren, dus via werk, niet via uitkeringen. Dit is een verantwoordelijkheid van bedrijfsleven en overheid gezamenlijk.''

Vrijblijvende uitkeringen, een beleid zonder prikkels, hij noemt het heilloos. ,,We zijn te weinig hard, we hebben het nooit kunnen opbrengen om meer discipline te eisen. Dat is de enige weg. Voorbeelden? Neem de problemen met Antilliaanse jongeren. Nog steeds komen er jongens naar Nederland die met zichzelf overhoop liggen. Ik heb het zo vaak gezien: jonge jongens uit Curaçao, zonder opleiding, de taal niet machtig. Werk vinden ze niet en dus krijgen ze een uitkering. Wat heeft zo'n jongen daar nu aan? Niks, helemaal niks. En dan de politieke discussie. Als iemand voorstelt om Antilliaanse jongeren die zich misdragen terug te sturen, zijn er meteen politieke partijen die over mensenrechten beginnen. Door problemen met de mantel der liefde te bedekken woekeren ze voort.''

De ziektewet, de bijstand, soms ook de WAO - voor jongeren zijn het, uitzonderingen daargelaten, luimakende terugvalsystemen, zegt Spangenberg. ,,Asielzoekers kregen in opvangcentra precies uitgecijferd hoe ze een uitkering moesten aanvragen. Hun werd niet uitgelegd hoe ze met hun talenten geld konden verdienen. Of verplaats je eens in een Marokkaanse of Turkse jongen van 22. Voor het miniumloon kan hij een baan krijgen waar hij vroeg voor zijn bed uit moet en met witte collega's die hem aankijken met een houding van 'wat moet jij hier'. Als zo'n jongen wegblijft, krijgt hij een uitkering die maar weinig minder oplevert. Dan is hij vrij. Waarom zou hij dan nog?''

,,Als je als jongere geen uitkering meer krijgt, moet je wel werk vinden. Ik ben helemaal niet bang dat dat stukloopt op een weigerachtige houding van werkgevers. Sommige sectoren, zoals de beveiliging, zitten dringend verlegen om mensen. Ook zijn er genoeg werkgevers die zitten te wachten op gemotiveerde werknemers. Waar een wil is, is echt een weg. Kijk naar de illegale Marokkaanse immigranten in Spanje. Die redden zich uitstekend zonder uitkering, die bouwen in stilte wat op. Jongeren moeten niet te kieskeurig zijn. Het begrip 'passende arbeid' is onverstandig.''

Het huidige stelsel is niet afgestemd op de hedendaagse verhoudingen, zegt de socioloog, die zich nog steeds 'een progressief' noemt. ,,Mensen in behoeftige omstandigheden moeten beter geholpen worden dan nu gebeurt. Maar anders dan veel leeftijdgenoten pleit ik voor sociale wijzigingen. Uit diverse van onze onderzoeken blijkt trouwens dat veel werkende jongeren het niet pikken dat leeftijdsgenoten lui zijn, niet werken en een uitkering genieten. Voor gezonde jongens van 22 zijn onze sociale voorzieningen killing. Daarmee ruďneren we carričres. De uitkeringen zijn onbevredigend. Ze werken zwartwerken in de hand en worden niet gebruikt om cursussen te doen. Bovendien is het geld van de uitkering meestal niet genoeg, want vrije tijd is duur. Van alle kanten is het verkeerd. Onze jongeren hebben beter verdiend. En dan doel ik ook op kansarme autochtone jongeren, want voor hen geldt vrijwel hetzelfde als voor allochtonen.''

Een week na het eerste gesprek is bekend dat Mohammed B. een uitkering had. Met het vrijwilligerswerk in een wijkcentrum was hij gestopt. ,,Dit bevestigt mijn stelling'', reageert Spangenberg op die nieuwe feiten. ,,Een jongen van 26, recht van lijf en leden, die moet gewoon werken. Op die leeftijd ben je vol energie, moet je bouwen aan je toekomst. Met een uitkering zit je in een uitzichtloze situatie. Je bent een loser, je hebt geen status. De kans bestaat dat je dan elders compensatie zoekt. In de steden hebben we nu grote groepen werkloze allochtone jongens. Zo'n situatie betekent een voedingsbodem voor negativisme, en compensatief gedrag dat kan leiden tot moslimfundamentalisme. Kijk naar de kansarme buurten in Casablanca of Algiers. Daar vind je de broeinesten waar de islam boven de wet wordt gesteld. Mohammed B. is een drop-out die zich dankzij een uitkering de luxe van zijn radicalisme kon permitteren.''

Siah
17-11-04, 16:05
even tussendoor


Geplaatst door Djihed
Naar de hel? Slet! Wie ben jij om te oordelen of hij naar de hel gaat a slet ?!

ik denk dat je hieronder (met het volgende dus) een aantwoord aan jezelf geeft!



Geplaatst door Djihed
Pas maar op, voor je het weet beland je er zelf met je onwetende grote gore bek!!!!



vind je nie?? :hardlach:

et_2000nl
17-11-04, 18:58
Geplaatst door Te quiero
Rabiah kan haar gedichtje opnieuw schrijven.
Hier is een nieuwe verklaring voor de ontsporing van Mohammed B. door Frits Spangenberg. Net als Rabia en Fatema Mernissie geeft hij de Nederlandse maatschappij de schuld, maar om andere redenen.
Zie artikel uit het NRC:



Te quiero. Ik spreek misschien voor mijn beurt, Rabia en Mernisse moeten zelf maar reageren. Jij spreekt hier over schuld. Er is over de schuldvraag geen discussie lijkt mij. In juridische en ook morele zin is de schuldvraag en het antwoord duidelijk. Daar zal de rechter uitspraak over doen. Wat ik merk uit het gedicht is de onmacht en onbegrip hoe mensen hiertoe komen. De nederlandse maatschappij heeft geen schuld. En wat er ook gebeurd is, niets rechtvaardigd een moord.

De vraag is, en ook dat is een juridische stap, wat was het motief, en de volgende stap, wat was de oorzaak. Dat is belangrijk om politiek te kunnen bepalen hoe die oorzaken bestreden kunnen worden. De voedingsbodem wegnemen, daar waar je controle over hebt.

De verhalen die we lezen, zo ook die uit het NRC, geven aan wat de oorzaken kunnen zijn. Sociologie is geen exacte wetenschap. Er is niet 1 antwoord op de oorzaak, maar meerdere. Als je een mening hebt gehoord hoef je dus niet te stoppen. Die is een complexe materie die vele oplossingen en oorzaken kent. Rabia's bijdrage is die van de empathy, Spangenberg is die van de sociologie. Maar geloof me, morgen staat er een verhaal van een andere socioloog, die het tegendeel beweerd. C'est la vie....

taouanza
17-11-04, 19:10
Geplaatst door Te quiero
Blablablablabla

Deze man heeft onderzoek gedaan uit litratuur zover je kan spreken over een onderzoek.
Het zelfde verhaal:
Gastarbeiders
Spreken de taal niet
Willen niet werken
Kunnen niet werken.

Wat een eyeopener dit had Keneth je ook wel kunnen vertellen.

Siah
17-11-04, 20:27
Door Arjen Ribbens

:tover:
:wijs:

ikbenzozobenik
17-11-04, 21:31
REVENGE :zweep:


There is no such thing as revenge
You will not give as good as you got
There is no such thing as an eye for an eye
If you think you're the giver, you're not

There is no such thing as regret
There is no point in placing the blame
Hate destroys the one who hates
And everyone suffers the same

What you see
Is not necessarily what you get
Eyes are the window to the soul
Take your judgments
And let them go

There is only love and respect
To thine own self be true
When you point the finger
There are three fingers pointing back at you

Recognize that God is alive in everyone
Recognize that love lives in us all

VERTALING nederlands

WRAAK :zweep:

Er is niets zoiets als wraak,
Je zult niet geven zo goed als wat je had,

Er is niet zo iets als een oog voor een oog
als je denkt dat je de schenker bent, bent je het niet,

Er is niets zo iets als spijt
Het heeft geen zin in het plaatsen van wie de schuld krijgt,
Haat vernietigt degeen die Haat
En iedereen lijdt het zelfde.

Wat je ziet is niet noodzakelijk wat u krijgt
Ogen zijn de ramen naar de ziel
Neemt uw oordelen
En laat hen gaan

Er is enkel alleen liefde en respect
om het uwe te laten bezitten, zelf openbaren wat waar is
Wanneer u de vinger richt
zijn die er drie vingers die terug aanzelf u richten.

Herkent dat God levend in iedereen is,
Herkent die liefde leeft in ons iedereen


Ik begrijp de emoties heel goed maar we moeten samen leven en laten we dat toch doen in VREDE!!!
MET ELKAAR!!!! en toch de vrijheid hebben in WELK GELOOFS OVERTUIGING DAN OOK!!!!!

Te quiero
17-11-04, 22:59
Geplaatst door et_2000nl
Te quiero. Ik spreek misschien voor mijn beurt, Rabia en Mernisse moeten zelf maar reageren. Jij spreekt hier over schuld. Er is over de schuldvraag geen discussie lijkt mij. In juridische en ook morele zin is de schuldvraag en het antwoord duidelijk. Daar zal de rechter uitspraak over doen. Wat ik merk uit het gedicht is de onmacht en onbegrip hoe mensen hiertoe komen. De nederlandse maatschappij heeft geen schuld. En wat er ook gebeurd is, niets rechtvaardigd een moord.

De vraag is, en ook dat is een juridische stap, wat was het motief, en de volgende stap, wat was de oorzaak. Dat is belangrijk om politiek te kunnen bepalen hoe die oorzaken bestreden kunnen worden. De voedingsbodem wegnemen, daar waar je controle over hebt.

De verhalen die we lezen, zo ook die uit het NRC, geven aan wat de oorzaken kunnen zijn. Sociologie is geen exacte wetenschap. Er is niet 1 antwoord op de oorzaak, maar meerdere. Als je een mening hebt gehoord hoef je dus niet te stoppen. Die is een complexe materie die vele oplossingen en oorzaken kent. Rabia's bijdrage is die van de empathy, Spangenberg is die van de sociologie. Maar geloof me, morgen staat er een verhaal van een andere socioloog, die het tegendeel beweerd. C'est la vie....
Dit kan ik accepteren. Je legt het wat genuanceerder uit.

et_2000nl
17-11-04, 23:11
Geplaatst door Te quiero
Dit kan ik accepteren. Je legt het wat genuanceerder uit.

Ik ben heel genuanceerd. Schuldvraag interesseert me echt geen lor. Oplossingen wel. Ik kan slechts constateren dat het goedbedoelde politieke beleid, van integratie, Mo B niet heeft gestopt. Een adam wester begrijpt dat. Omdat dit zo'n beetje de experimenteer wijk is van integratie beleid. De politiek moet eens stoppen zich te verschuilen achter subsidie hoeren. Wat Balkenende nu doet is goed, maar als je mijn posts, ook uit het verleden leest, dat had al veel eerder moeten gebeuren. De minder genuanceerdere mensen hier zijn dat niet voor niets. Die hebben vele malen, mijzelf incluis, tegen dezelfde frustraties opgelopen. Rabia's verhaal is alleen maar om dat deel te proberen te begrijpen/verwoorden....

Het is geen koek en ei voor mocro's in nederland, wie daar schuld aan heeft zal me echt een rotzorg zijn. Dat dat opgelost moet worden wel, willen we extremisten de mond snoeren. Maar dit is niet de hoofd reden. De hoofd rede is dat mocro's als nederlander een nederlands bestaan kunnen leiden. In plichten en rechten. In voorspoed en tegenspoed.

Jez
17-11-04, 23:21
Geplaatst door Rabi'ah.
Er was eens.......

Een jonge gefrustreerde geest met kolkende ziel en bezwaard gemoed, woedend en verdrietig en, vooral ook, alleen.

Alleen met zijn pijn en bespiegelingen, die steeds ronddraaiden in hetzelfde dodelijke cirkeltje, die eeuwige dans in het oneindige.

Zijn leven, zijn daden, zijn inspanningen lijken vruchteloos. Jarenlang leefde, werkte, streed hij in het kleine land aan de grote zee.

Hij ging naar school, haalde zijn diploma's, zette zich in zijn buurt in om mensen met schijnbaar tegengestelde belangen bij elkaar te brengen.

Hij is optimistisch en gelooft in de eigen verantwoordelijkheid, in het zelf bepalen van je leven, zelf vooruitkomen, alles zelf doen - staat er niet immers in de Qor'an al Karim dat God alleen het volk verandert, wat zichzelf verandert?

Daarnaast gaat hij ook gebukt oner persoonlijke problemen: Zijn moeder overleed aan kanker, zijn vader was ziek en zijn zuster onhandelbaar.

Maar hij gaat door, verbijt de twijfels die opkomen, want het is allemaal de wil van Allah (swt).

Hij zet projecten op waarmee hij overal leurt, is het toonbeeld van de goed geďntegreerde Marokkaan, maar wat hij ontmoet is haat en afwijzing.

Alles wat hij in maanden, jaren heeft opgebouwd, wordt ongedaan gemaakt door uitspraken van mensen, wier gezichten hem overdag en 's nachts en altijd achtervolgen.

Mensen, die hem raken in wat hem het heiligst en het dierbaarst is, nog zijn enige houvast - zijn geloof, zijn God.

Toch wil hij er niet aan toegeven, aan de zwarte, koude stroom die binnenin hem opkomt, het bittere gif dat hem ziek begint te maken.

Hij leest veel, de Qor'an, het internet. En daarnaast leest hij ook regelmatig, zoals zoveel Nederlanders, de Metro.

Hij leest de schrijfsels van een cineast, een autochtoon die als enige doel lijkt te hebben het kwetsen en beledigen. Hij schrijft het onzegbare, verfilmt het ondenkbare, lachend, pralend en laat zich er op voorstaan.

Iedere keer als hij de woorden van de columns leest, is het alsof er duizend dolken door zijn ziel worden gestoken. Hij voelt zijn hart sneller kloppen, voelt de tranen in zijn ogen prikken, voelt zijn hoofd suizen.

En dan ook iedere keer het stoplicht, met de tussenstand: Onverminderd op groen. Van Gogh mag blijven.

De haat in zijn hart wordt een obsessie, hij ziet nu in dat wat hij ook doet, hij altijd die ander zal blijven. Die kutmarokkaan. Die buitenlander. Die enge moslimterrorist.

Hij verbreekt de banden met het buurtwerk en vervolgt zijn eenzame weg, naar nergens.

Het lijkt alsof alles wat hij tot nu toe gedaan was, zinloos is. Hij begint te dromen. Begint stemmen te horen.

Zijn het geesten, verkeerde vrienden, Allah Zelf, Nederland?

"Doe het, doe het doe het. Het is het laatste wat je kunt doen. Neem wraak en verdedig je eer, die van jou en van ons, van ons geloof."

Hij bezoekt internetsites die hem aanmoedigen strijdbaar, fel te zijn. Slik je deze vernedering, of sla je terug?

Weer begint hij te lezen. De Koran, artikelen op internet, flarden van verhalen, dromen, zinsbegoochelingen, pijnen, fluisteringen in de nacht..........

Hij schrijft een brief, een verwarde brief waarin hij alles wat hij nog kán zeggen, zegt. Zijn handen trillen. Strijden gaat hij, doden zal hij, hij zal wraak nemen en zijn lichaam doden zoals zijn geest gedood is, hij, die ongelukkige naamgenoot van de profeet.

Dan, een ochtend - twee schoten, twee steken.

Een arrestatie. En dan, die nacht in de cel, een geest, een droom, een monsterlijk gezicht. "Chapeau! Door mij te doden, heb je me onsterfelijk gemaakt."

En dan, niets meer. De vergetelheid van de hel.


Door : Rabiah.

Gut wat roerend.

Voor de echte mensen/islamieten onder ons die interesse hebben in zijn zoon, de vrienden van zijn zoon, zijn familie, ik hoor het wel.
Als u de islamitische god-relatie even opzij kunt zetten en uw hart openstelt voor wat dit betekent voor een kind, dan hoor ik graag van u.

sjo
17-11-04, 23:26
Geplaatst door Siah
misschien ..een tragische.. gebeurtenis, maar geen tragische persoon, vind ik.
ik denk niet dat een persoon als ' 'tragisch' ' beschouwd kan worden

Jawel, door veel biografen wordt A. Hitler zelfs (!) als "tragisch" omschreven.

gr.
sjo

Jez
17-11-04, 23:32
Geplaatst door Jez
Gut wat roerend.

Voor de echte mensen/islamieten onder ons die interesse hebben in zijn zoon, de vrienden van zijn zoon, zijn familie, ik hoor het wel.
Als u de islamitische god-relatie even opzij kunt zetten en uw hart openstelt voor wat dit betekent voor een kind, dan hoor ik graag van u.

Niemand?

Geen prachtige islamitische normen en waarden over wat de moord op een mens betekent voor zijn zoon?

Of staat er nergens in de islam beschreven hoe men hierover moet voelen, dus voelt men niks?

Ik vraag het maar.

sjo
17-11-04, 23:42
Geplaatst door Jez
Niemand?

Geen prachtige islamitische normen en waarden over wat de moord op een mens betekent voor zijn zoon?

Of staat er nergens in de islam beschreven hoe men hierover moet voelen, dus voelt men niks?

Ik vraag het maar.

Er staat net zomin in de Koran wat men moet voelen voor een "martelaar". (wat dat ook zijn mag) Maar toch voelt men het.

Het wachten is op een invloedrijke islamitische geleerde die het instituut van het "martelaarschap" finaal onderuit haalt. Dat zou de "beloning" doen vervallen, en de "voedingsbodem" ook.

gr.
sjo

Ricardo
17-11-04, 23:43
Geplaatst door Rabi'ah.
Er was eens.......

Een jonge gefrustreerde geest met kolkende ziel en bezwaard gemoed, woedend en verdrietig en, vooral ook, alleen.

Alleen met zijn pijn en bespiegelingen, die steeds ronddraaiden in hetzelfde dodelijke cirkeltje, die eeuwige dans in het oneindige.

Zijn leven, zijn daden, zijn inspanningen lijken vruchteloos. Jarenlang leefde, werkte, streed hij in het kleine land aan de grote zee.

Hij ging naar school, haalde zijn diploma's, zette zich in zijn buurt in om mensen met schijnbaar tegengestelde belangen bij elkaar te brengen.

Hij is optimistisch en gelooft in de eigen verantwoordelijkheid, in het zelf bepalen van je leven, zelf vooruitkomen, alles zelf doen - staat er niet immers in de Qor'an al Karim dat God alleen het volk verandert, wat zichzelf verandert?

Daarnaast gaat hij ook gebukt oner persoonlijke problemen: Zijn moeder overleed aan kanker, zijn vader was ziek en zijn zuster onhandelbaar.

Maar hij gaat door, verbijt de twijfels die opkomen, want het is allemaal de wil van Allah (swt).

Hij zet projecten op waarmee hij overal leurt, is het toonbeeld van de goed geďntegreerde Marokkaan, maar wat hij ontmoet is haat en afwijzing.

Alles wat hij in maanden, jaren heeft opgebouwd, wordt ongedaan gemaakt door uitspraken van mensen, wier gezichten hem overdag en 's nachts en altijd achtervolgen.

Mensen, die hem raken in wat hem het heiligst en het dierbaarst is, nog zijn enige houvast - zijn geloof, zijn God.

Toch wil hij er niet aan toegeven, aan de zwarte, koude stroom die binnenin hem opkomt, het bittere gif dat hem ziek begint te maken.

Hij leest veel, de Qor'an, het internet. En daarnaast leest hij ook regelmatig, zoals zoveel Nederlanders, de Metro.

Hij leest de schrijfsels van een cineast, een autochtoon die als enige doel lijkt te hebben het kwetsen en beledigen. Hij schrijft het onzegbare, verfilmt het ondenkbare, lachend, pralend en laat zich er op voorstaan.

Iedere keer als hij de woorden van de columns leest, is het alsof er duizend dolken door zijn ziel worden gestoken. Hij voelt zijn hart sneller kloppen, voelt de tranen in zijn ogen prikken, voelt zijn hoofd suizen.

En dan ook iedere keer het stoplicht, met de tussenstand: Onverminderd op groen. Van Gogh mag blijven.

De haat in zijn hart wordt een obsessie, hij ziet nu in dat wat hij ook doet, hij altijd die ander zal blijven. Die kutmarokkaan. Die buitenlander. Die enge moslimterrorist.

Hij verbreekt de banden met het buurtwerk en vervolgt zijn eenzame weg, naar nergens.

Het lijkt alsof alles wat hij tot nu toe gedaan was, zinloos is. Hij begint te dromen. Begint stemmen te horen.

Zijn het geesten, verkeerde vrienden, Allah Zelf, Nederland?

"Doe het, doe het doe het. Het is het laatste wat je kunt doen. Neem wraak en verdedig je eer, die van jou en van ons, van ons geloof."

Hij bezoekt internetsites die hem aanmoedigen strijdbaar, fel te zijn. Slik je deze vernedering, of sla je terug?

Weer begint hij te lezen. De Koran, artikelen op internet, flarden van verhalen, dromen, zinsbegoochelingen, pijnen, fluisteringen in de nacht..........

Hij schrijft een brief, een verwarde brief waarin hij alles wat hij nog kán zeggen, zegt. Zijn handen trillen. Strijden gaat hij, doden zal hij, hij zal wraak nemen en zijn lichaam doden zoals zijn geest gedood is, hij, die ongelukkige naamgenoot van de profeet.

Dan, een ochtend - twee schoten, twee steken.

Een arrestatie. En dan, die nacht in de cel, een geest, een droom, een monsterlijk gezicht. "Chapeau! Door mij te doden, heb je me onsterfelijk gemaakt."

En dan, niets meer. De vergetelheid van de hel.


Door : Rabiah.


En dan... Ben je zelf de duivel geworden.

Jez
17-11-04, 23:47
Geplaatst door sjo
Er staat net zomin in de Koran wat men moet voelen voor een "martelaar". (wat dat ook zijn mag) Maar toch voelt men het.

Het wachten is op een invloedrijke islamitische geleerde die het instituut van het "martelaarschap" finaal onderuit haalt. Dat zou de "beloning" doen vervallen, en de "voedingsbodem" ook.

gr.
sjo

Gadver. Jij praat al net als de islamitische robots.
Iemand moet hen vertellen wat ze moeten doen.

Raar. Een mens is geboren met een eigen wil, kritische inslag; dat is een struggle. Die kun je doden met een religieuze leer en je als slaaf ergens aan onderwerpen, of je toont je ballen en je bent mens.

Jez
18-11-04, 00:03
Ola, mensheid.

Is er al iemand onder u die zegt dat je niet over de schreef gaat omdat je dat niet als mens doet, of omdat je dat niet doet omdat de koran (haha) zegt dat je dat niet moet doen?


Denk er nog iemand zelf na, heeft nog iemand een eigen geweten?
Of is dit echt de scheidingslijn westerse ziel versus islam-die-handelt-volgens-het-boekje?

Jez
18-11-04, 00:10
Niemand onder de gelovigen? :)

Iglo
18-11-04, 00:18
Geplaatst door Cohen
Tja feit is wel dat er (ik wil bijna eindelijk zeggen) een mocro is die tenminste meer doet dan alleen maar loze retoriek. Misschien dat wezens die kwaad willen nu 2x nadenken voordat ze weer actie ondernemen. Hoe afschuwelijk de daad ook is. Wat bedoel je hier precies mee? (waarschijnlijk/hopelijk lees ik het verkeerd)

Jez
18-11-04, 00:29
Geplaatst door Iglo
Wat bedoel je hier precies mee? (waarschijnlijk/hopelijk lees ik het verkeerd)

Nee hoor. Dat lees je niet verkeerd.

"Verander, oh westerlingen, want wij, immigranten, pikken het niet dat dingen zijn zoals ze zijn in het land waar wij naartoe zijn getrokken."

Ze zijn hierheen gekomen, Iglo, en nu willen ze het anders inrichten. Klaar. Niet omdat ze een rijke economische of culturele invloed meebrengen waardoor mensen vanzelf - en graag - veranderen, maar omdat ze drammen, dreinen, dwingen en pushen. En dreigen.
Er komt niks positiefs waardoor je vanzelf verandert, zoals de antropologische regels gelden: in plaats daarvan proberen ze je te dwingen een bepaalde kant op te gaan. Omdat zij het vermogen missen om positieve dingen te brengen die je maar al te graag als vanzelf oppikt. Ik kan er niks beter van maken.

Jez
18-11-04, 00:37
En om even terug te gaan naar de larmoyante topic-titel over Mohammed B: gaat het medelijden en begrip naar hem uit omdat hij moslim is?

Antwoord: natuurlijk. Moslims zijn 'zielig' dus verdienen onze extra aandacht.
Zij zijn, conform Rablabla nog wat woorden, zielig want slachtoffer.
Dat is haar islamitische perceptie. En die islamitische waarden hebben geen boodschap aan de zoon van Theo, of aan de de ouders.

Eerst moeten de islamitische waarden verdedigd worden. De Europeanen zijn er voor de menselijkheid.