PDA

Bekijk Volledige Versie : Jaarlijks 500.000 slachtoffers van huiselijk geweld.



Zwarte Schaap
16-11-04, 13:12
Half miljoen slachtoffers van huiselijk geweld

ROTTERDAM, 16 NOV. Ongeveer 500.000 vrouwen, kinderen en mannen worden jaarlijks in Nederland in eigen huis mishandeld. Dit blijkt uit dinsdag verschenen cijfers van de 25 politieregio's.

De politiekorpsen registreerden van mei tot en met augustus het aantal gevallen van huiselijk geweld. Omgerekend naar een jaar gaat het om 56.000 incidenten. Onderzoek wijst uit dat slechts 12 procent van alle gevallen van huiselijk geweld bij de politie terechtkomt.

Het is voor het eerst dat de politie met dergelijke gedetailleerde informatie over dit onderwerp komt. Ruim 80 procent van de slachtoffers is vrouw, 18,5 procent is man. Vrouwen zijn grotendeels tussen de 25 en 45 jaar. Bij seksueel geweld zijn vooral kinderen en jongeren het slachtoffer.

Per jaar worden ongeveer 22.000 jongeren slachtoffer van huiselijk geweld. Volgens de politie is extra aandacht nodig voor deze groep, ook als jongeren getuigen van geweld zijn, omdat zij in de pubertijd op straat in hetzelfde gedrag kunnen vervallen. Niet alleen geweld en misbruik vallen onder huiselijk geweld. Ook pesten en treiteren, bijvoorbeeld door het vernielen van eigendommen, en bedreiging worden ertoe gerekend.

De politie zegt dat de cijfers een ,,niet te miskennen signaal afgeven over de ernst van dit grote maatschappelijke probleem.'' Zij kan dit zelf niet oplossen, hooguit optreden tegen excessen. De politie ziet een taak voor gemeenten en hulpverlenende instanties, zeker als er geen strafbare feiten zijn gepleegd.

Uit de nu bekende politiecijfers blijkt dat in slechts 33,6 procent van de gevallen ook aangifte volgde. Dat heeft te maken met de afhankelijke positie waarin slachtoffers vaak zitten of dat aangifte onmogelijk is zoals bij kindermishandeling. Toch kon de politie in 58 procent van de aangiften een dader aanhouden. Nu valt nog niet na te gaan in hoeveel gevallen er op een andere manier, bijvoorbeeld door bemiddeling, aandacht voor het probleem was. Volgend jaar is deze mogelijkheid er wel. (ANP)



Ik hoop dat ze dat ze de afkomst hebben geregistreerd, kunnen we meteen weten of de moslism zo erg hun vrouwen in elkaar slaan.

TonH
16-11-04, 15:16
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik hoop dat ze dat ze de afkomst hebben geregistreerd, kunnen we meteen weten of de moslism zo erg hun vrouwen in elkaar slaan.

Ik weet niet of ze die cijfers hebben. Indien ja, dan zullen het vooral autochtonen zijn die thuis meppen, want anders had dit bericht er heel anders uitgezien....

Joepie
16-11-04, 15:35
gaan we de discussie nogmaals voeren niet rekening houdend met het verschil tussen groepen mensen m.b.t. bijvoorbeeld de bereidheid tot melding? of door interpretaties te geven aan officiele onderzoeken zodat we het naar ons gelijk kunnen zetten?

Dat er huiselijk geweld is is al erg genoeg, het heeft geen nut om te gaan wijzen naar welke goep het meeste slaat en dat is dus impliciet het doel lijkt het wel gezien de comment van Zwarte schaap.

De discussie is wat mij betreft alleen nog interessant als er getracht wordt naar oplossingen te zoeken in deze topic.

Zwarte Schaap
16-11-04, 16:03
Geplaatst door Joepie
gaan we de discussie nogmaals voeren niet rekening houdend met het verschil tussen groepen mensen m.b.t. bijvoorbeeld de bereidheid tot melding? of door interpretaties te geven aan officiele onderzoeken zodat we het naar ons gelijk kunnen zetten?

Dat er huiselijk geweld is is al erg genoeg, het heeft geen nut om te gaan wijzen naar welke goep het meeste slaat en dat is dus impliciet het doel lijkt het wel gezien de comment van Zwarte schaap.

De discussie is wat mij betreft alleen nog interessant als er getracht wordt naar oplossingen te zoeken in deze topic.

Nee beste vriend die gegevens zijn zeer zeker belangrijk. In vele discussies komt dit vele malen terug. In de discussies omtrent huwelijken van allochtonjen, integratie, hafid bouazza en zijn macho-cultuur, het hoofdoekverbod van frankrijk, hirsi ali en haar film en gewled tegen allochtone vrouwen, koranteksten die gewled zouden oproepen tegen vrouwen...etc..allen maken misbruik van het vooroordeel van de geweldadige moslimman.

Ik wil gewoon cijfers zien waar men deze uitspraken en discussies op basseert. Pas daarna kunnen we zien welke gebieden en groepen onze speciale aandacht verdienen.

Joepie
16-11-04, 16:17
Geplaatst door Zwarte Schaap
Nee beste vriend die gegevens zijn zeer zeker belangrijk. In vele discussies komt dit vele malen terug. In de discussies omtrent huwelijken van allochtonjen, integratie, hafid bouazza en zijn macho-cultuur, het hoofdoekverbod van frankrijk, hirsi ali en haar film en gewled tegen allochtone vrouwen, koranteksten die gewled zouden oproepen tegen vrouwen...etc..allen maken misbruik van het vooroordeel van de geweldadige moslimman.

Ik wil gewoon cijfers zien waar men deze uitspraken en discussies op basseert. Pas daarna kunnen we zien welke gebieden en groepen onze speciale aandacht verdienen.

ok dan begrijp ik een stuk beter waarom je het zo stelt in de opening van dit topic ;) en het onderwerp nogmaals aanhaalt.

Joepie
16-11-04, 16:18
is er geen gedetailleerd onderzoek beschikbaar m.b.t. openigspost?

wytze
16-11-04, 17:03
hoeft niet joepie,
Zwarte Schaap heeft volkomen gelijk hier naar te vragen. Ik ben ook benieuwd naar het wie en waar.

Joepie
16-11-04, 21:44
Geplaatst door wytze
hoeft niet joepie,
Zwarte Schaap heeft volkomen gelijk hier naar te vragen. Ik ben ook benieuwd naar het wie en waar.

het "wie en waar" bedoel ik met een gedetailleerd rapport over het onderzoek. (ik schreef idd. onderzoek maar bedoel eigenlijk rapport m.b.t. onderzoek).