PDA

Bekijk Volledige Versie : Fundamentalist komt tot inkeer!



Al Sawt
16-11-04, 18:46
zo 14 nov 2004, 07:33
PKN-secretaris Plaisier: Herbezinning standpunt Israël
HILVERSUM - Algemeen secretaris dr. B. Plaisier van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) vindt dat kerkleden een hernieuwd gesprek moeten voeren over het standpunt in het Israëlisch-Palestijnse conflict. Plaisier keurt het Israëlische beleid af en stelt na zijn bezoek aan Palestijnse gebieden onder meer dat Israël "rampen aanricht in de Palestijnse gemeenschap" .

In het IKON radioprogramma De Andere Wereld zei Plaisier zondag onder meer dat "een grote groep in onze kerk vanuit de diepe verbondenheid met het joodse volk niet ziet wat er op de Westelijke Jordaanoever gebeurt", aldus Plaisier. "De Israëli's hadden wijzer moeten zijn en nooit deze kant op moeten gaan. Het gaat niet goed als je nederzettingen opricht en muren bouwt. Daarmee sticht je geen vrede."

Een delegatie van de PKN onder leiding van Plaisier keerde donderdag terug van een bezoek aan het Midden-Oosten. De delegatie stelde toen al dat de Israëlische bezetting van de Palestijnse gebieden steeds meer tot een mensonwaardige situatie leidt. Over de muur die Israël bouwt tegen aanslagen door Palestijnen, zei Plaisier zondag onder meer: "Israël wil zich op die manier nog meer land toeëigenen, daarmee richt het rampen aan in de Palestijnse gemeenschap. Het is een triest gezicht."

Volgens Plaisier "ziet een grote groep in onze kerk vanuit de diepe verbondenheid met het joodse volk niet wat er op de Westelijke Jordaanoever gebeurt: de nederzettingen, de muur, het uiteenrukken van het hele land en het isolement van de Palstijnen." De scriba stelt dat in de kerk een nieuwe bezinning nodig is op het Israëlisch-Palestijnse conflict: " We zullen intern een heel gesprek moeten voeren."
En nu de achterban nog!

Jimmy Bora
16-11-04, 18:52
Laat ze allemaal bekeren tot het Christendom, dan is het probleem opgelost :D

:p

Al Sawt
16-11-04, 18:54
Geplaatst door Jimmy Bora
Laat ze allemaal bekeren tot het Christendom, dan is het probleem opgelost :D

:p Het gaat om Christenen!

P.S. Ik wist niet dat Christenen vredige mensen zijn?

Jimmy Bora
16-11-04, 19:00
Geplaatst door Al Sawt
Het gaat om Christenen!

P.S. Ik wist niet dat Christenen vredige mensen zijn?


Niet echt, kijk maar naar de Filipijnen, daar is er gezwoel tussen de Christenen en Moslims :jammer:


Hopelijk zal dat hier niet zo ver komen en dat iedereen verdraagzaam zal zijn...

Al Sawt
16-11-04, 19:01
Geplaatst door Jimmy Bora
Niet echt, kijk maar naar de Filipijnen, daar is er gezwoel tussen de Christenen en Moslims :jammer:


Hopelijk zal dat hier niet zo ver komen en dat iedereen verdraagzaam zal zijn... Dat ben ik met je eens.

Jimmy Bora
16-11-04, 19:03
Geplaatst door Al Sawt
Dat ben ik met je eens.

:)

et_2000nl
16-11-04, 19:04
Geplaatst door Al Sawt
En nu de achterban nog!

Misschien gaat de EO ook om met hun pro-Israel propaganda....

freya
16-11-04, 20:34
Geplaatst door et_2000nl
Misschien gaat de EO ook om met hun pro-Israel propaganda....

:haha: optimist!


















:moe:

Al Sawt
16-11-04, 20:39
Geplaatst door et_2000nl
Misschien gaat de EO ook om met hun pro-Israel propaganda.... Pas als de Messias teruggekeerd is.

Julien
16-11-04, 20:48
De PKN is absoluut niet fundamentalistisch hoor..

en net zoals iedereen hebben ook de protestanten recht op hun eigen mening.. veel evangelicals steunen nu eenmaal Israel vanwege jun interpretatie van de Bijbel, en veel Moslims steunen weer de Palestijnen vanwege de Koran..

dus niet zo hypocriet a.u.b.

overigens, is het officiele uitgangspunt van de Christelijke Kerk het standpunt van Città di Vaticano en die is meer pro-Palestijns dan pro-Israelisch

(in Israel, Jeruzalem, Betlehem etc. worden ook christenen gediscrimineerd)

freya
16-11-04, 21:01
Geplaatst door Julien


overigens, is het officiele uitgangspunt van de Christelijke Kerk het standpunt van Città di Vaticano en die is meer pro-Palestijns dan pro-Israelisch


Wat is nu weer DE christelijke kerk?

De protestantse kerken in Nederland zijn (bijna kritiekloos) pro Israel.

Zwarte Schaap
16-11-04, 21:02
Geplaatst door Julien
veel evangelicals steunen nu eenmaal Israel vanwege hun interpretatie van de Bijbel, en veel Moslims steunen weer de Palestijnen vanwege de Koran.

Ik steun de palestijnen vanwege het onrecht dat hun wordt aangedaan, daar heeft mijn geloof niets mee te maken.

Verder zou jou je stelling logischer zijn als de evangelische christenen juist de christelijke palestijnen zouden steunen.

Nee de evangelicals steunen israel omdat ze zo denken dat de messias eerder komt zodat de joden overtuigd worden van jezus grootsheid.

Julien
16-11-04, 22:51
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik steun de palestijnen vanwege het onrecht dat hun wordt aangedaan, daar heeft mijn geloof niets mee te maken.

Verder zou jou je stelling logischer zijn als de evangelische christenen juist de christelijke palestijnen zouden steunen.

Nee de evangelicals steunen israel omdat ze zo denken dat de messias eerder komt zodat de joden overtuigd worden van jezus grootsheid.

maak dat de kat wijs. ik hoor Marokkaanse jongeren nooit zo fel praten over andere onderdrukte volkeren, dat komt echt alleen maar omdat de Palestijnen vnl Moslims zijn!

Julien
16-11-04, 22:53
Geplaatst door freya
Wat is nu weer DE christelijke kerk?

De protestantse kerken in Nederland zijn (bijna kritiekloos) pro Israel.

nou, de PKN is niet mijn christelijke kerk..

maar ook zij hebben het recht om pro-israel te zijn..ik geef toe dat ze bijna kritiekloos zijn, maar dat geldt ook voor veel pro-palestijnen..die heb ik ook nog nooit kritiek horen leveren aan het Palestijnse volk.

Zwarte Schaap
16-11-04, 23:06
Geplaatst door Julien
maak dat de kat wijs. ik hoor Marokkaanse jongeren nooit zo fel praten over andere onderdrukte volkeren, dat komt echt alleen maar omdat de Palestijnen vnl Moslims zijn! Dan ben ik een leugenaar.

Julien
16-11-04, 23:11
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dan ben ik een leugenaar.

neeh zover wil ik niet gaan.. ik geloof dat mensen als jij oprecht de Palestijnen steunen omdat ze onderdrukt worden. Maar net zoals bij de evangelicals heeft dat uiteindelijk met je geloof te maken.

mark61
16-11-04, 23:18
Geplaatst door al Sawt
Fundamentalist komt tot inkeer!

Toen ik de topic-titel zag dacht ik nog dat Cliteur of Bolkestein het licht had gezien. Leek me al zo raar.

Al Sawt
16-11-04, 23:19
Geplaatst door Gerrit Jan
We zullen inderdaad een gesprek moeten voeren met deze Plaisier.

:fplet: Plaisier stippelt juiste weg, GJ. Als ik jou was zou ik de weg ook volgen.

Wortel
16-11-04, 23:19
De protestantse kerken in Nederland zijn (bijna kritiekloos) pro Israel.

Vergis je niet, Freya. Je loopt hierin heel erg achter de feiten aan.
Klein voorbeeld: Er gaan de laatste jaren zeer veel stemmen op om de term "Israelzondag" (op de eerste zondag van oktober) te schrappen, omdat men zich binnen de kerken niet kan verenigen met de schurkenstreken van de huidige Israelische regering.

For the record: Er is een hemelsbreed verschil tussen christenen uit de Protestantse Kerken in Nederland en evangelicale christenen naar amerikaanse snit.


P.S. Ik wist niet dat Christenen vredige mensen zijn?

Populistische dansjes maken passen beter bij Wilders dan bij jou, Al Sawt. Gedraag je daar ook naar.
En zeggen dat Bas Plaisier een fundamentalist is, is zo ongeveer hetzelfde als zeggen dat Hirshi Ali een bruggenbouwer is.

Ontmoedig liever vooroordelen dan ze te bevestigen, want je laat met dit soort uitspraken een boemerang los.

Al Sawt
16-11-04, 23:20
Geplaatst door mark61
Toen ik de topic-titel zag dacht ik nog dat Cliteur of Bolkestein het licht had gezien. Leek me al zo raar. Klopt, ik wou een bepaalde nieuwsgierigheid opwekken.

Zwarte Schaap
16-11-04, 23:21
Geplaatst door Julien
neeh zover wil ik niet gaan.. ik geloof dat mensen als jij oprecht de Palestijnen steunen omdat ze onderdrukt worden. Maar net zoals bij de evangelicals heeft dat uiteindelijk met je geloof te maken.

Als ik zeg dat dat niet zo is dan zeg jij dat het niet waar is wat ik zeg, dan moet ik wel liegen. Kennelijk ken jij mij beter dan dat ik mezelf ken.

Al Sawt
16-11-04, 23:30
Geplaatst door Wortel
Vergis je niet, Freya. Je loopt hierin heel erg achter de feiten aan.
Klein voorbeeld: Er gaan de laatste jaren zeer veel stemmen op om de term "Israelzondag" (op de eerste zondag van oktober) te schrappen, omdat men zich binnen de kerken niet kan verenigen met de schurkenstreken van de huidige Israelische regering.

For the record: Er is een hemelsbreed verschil tussen christenen uit de Protestantse Kerken in Nederland en evangelicale christenen naar amerikaanse snit.
Ik heb contact met een lid van gereformeerde kerk. Die heeft me ook verteld, dat er een soort aardverschuiving plaatsvindt. Omdat niet iedereen zich kan vinden met sympathie jegens Israel.



Geplaatst door Wortel

Populistische dansjes maken passen beter bij Wilders dan bij jou, Al Sawt. Gedraag je daar ook naar.
En zeggen dat Bas Plaisier een fundamentalist is, is zo ongeveer hetzelfde als zeggen dat Hirshi Ali een bruggenbouwer is.
Ontmoedig liever vooroordelen dan ze te bevestigen, want je laat met dit soort uitspraken een boemerang los. Wortel,

Het was niet mijn bedoeling om Christendom of Bas Plaisier, te demoniseren."Fundamentalist komt tot inkeer", was puur bedoeld om een discussie te starten.

Wortel
16-11-04, 23:35
."Fundamentalist komt tot inkeer", was puur bedoeld om een discussie te starten.

Het is goed, Al Sawt. Het luistert nou eenmaal allemaal nauw en ik was weer met mijn chirurgische scalpel bezig. :wink:

Maar ik ben blij dat jij dat van die aardverschuiving ook al ervaren hebt.

Al Sawt
16-11-04, 23:39
Geplaatst door Wortel
Het is goed, Al Sawt. Het luistert nou eenmaal allemaal nauw en ik was weer met mijn chirurgische scalpel bezig. :wink:

Maar ik ben blij dat jij dat van die aardverschuiving ook al ervaren hebt. Mijn vriendenkring is heel divers en als student, ontmoet je diverse mensen.

En dan pik je zo en dan, wat mee.

antiapartheid
17-11-04, 11:06
Denk terug aan vietnam of huur een cassete over de oorlog wat de vs daar ten tonele bracht.