PDA

Bekijk Volledige Versie : Bang? Bel de Raad van Kerken



chliha
16-11-04, 19:16
Bang? Bel de Raad van Kerken


Door een onzer redacteuren


ROTTERDAM, 15 NOV. De Raad van Kerken Nederland opent morgenochtend een telefonische hulplijn voor wie wil praten over de nasleep van de moord op Theo van Gogh. Zowel christenen als moslims staan bellers te woord.


,,Nogal wat mensen voelen zich bedreigd. Ze hebben het gevoel dat Nederland niet meer zo is als het was. Verschillen worden tegenstellingen.'' Dit schrijft de gemeenschap van zestien kerken vandaag in advertenties in Trouw, Spits, Metro en De Telegraaf: ,,Bang? Bezorgd? Boos? Bel ons dan...''

De Raad van Kerken is zelf ook bezorgd en wil daarom dat geen van de woordvoerders of deelnemende organisaties aan de hulplijn met naam in de krant komt. Bedreigingen zijn er niet aan het adres van de kerken geweest, aldus één van hen. ,,Maar we willen ook niet dat het er deze week wél van komt.'' Daarom wordt ook de plek geheim gehouden waar morgen zestien telefoonlijnen opengaan. Versterkt dit mogelijke gevoelens van onrust niet juist? De Raad van Kerken meent van niet. ,,We willen mensen juist stoom laten afblazen.''

De ,,coördinator van het team moslims'' heeft met groot gemak twintig moslims gevonden om mensen te woord te staan, zegt zij. ,,Wij doen al jaren aan een dialoog tussen christenen en moslims en iedereen vond dit een mooi initiatief. Niemand zei nee.'' In ploegendienst zullen de moslims tussen negen uur 's ochtends en negen uur 's avonds steeds vier van de lijnen bezetten op nummer 0800-444 2222.

Jimmy Bora
16-11-04, 19:18
Kunnen jullie hier ook een babbelbox openen voor angstige gelovigen :p


Ik vind het wel een leuke initiatief, maar ik vraag me af wat het opbrengt?