PDA

Bekijk Volledige Versie : Christenen in gesprek op Marokkaanse forums



S@deeQ
17-11-04, 23:23
Christenen in gesprek op Marokkaanse forums

van onze redactie samenleving

BARNEVELD - Israël, de Koran, Geert Wilders en de moord op Theo van Gogh. Op Marokkaanse internetforums wordt volop gediscussieerd over actuele en religieuze onderwerpen. Opvallend is dat ook christenen meedoen. Bijvoorbeeld om de Bijbel uit te leggen.



Forumbezoeker Insaan lijkt een moslimextremist. Op de website mahgrebonline laat hij van zich horen. De WTC-aanslagen op 11 september 2001 zijn volgens hem al door Allah voorspeld in de Koran. Insaan komt met allerlei rekensommen om het aan te tonen (de datum van de aanslag en het aantal verdiepingen van het WTC-gebouw). Hij komt dan uit bij een aantal Koranteksten, waar het gaat over bouwwerken die uit vrees voor Allah zijn gegrondvest.

Voor Amerika heeft hij slechts een paar woorden over: ,,Ik zweer bij God dat Amerika niet in vrede zal leven voordat wij deze beleven in Palestina en voordat alle legers van ongelovigen uit het land van Mohammed vertrekken. God is de Allergrootste en overwinning is aan de islam. Alla is trots op Osama.''


Duivelswerken


Sommige forumbezoekers moeten niks van christenen hebben. Zo beschuldigt Farid26 op dezelfde site Stichting Gave ervan dat die aan vluchtelingen éérst het evangelie verkondigt, en daarna pas vluchtelingen opvangt in de gemeente. Farid26 zegt dat evangelische organisaties zoals het 'extreemrechtse' Christian Fellowship zijn belastinggeld gebruikt om kinderen uit arme landen te lokken naar hun religie. ,,Daarvoor gebruiken ze valse informatie over de islam en vertellen ze de kinderen niet alles. Volgens christenen zijn namelijk de thora/talmud en Koran duivelswerken.''

Hij wordt wel gecorrigeerd door Jasper die hem vertelt dat in Nederland kerk en staat gescheiden is. Ook meent Jasper dat Farid26 ongelijk heeft wat Stichting Gave betreft. ,,Gave richt zich op christelijke asielzoekers. Het 'eerst, dan'-principe kan ik nergens terugvinden in doel of werkwijze.''

Farid26 antwoordt: ,,Dat zullen schijnheilige evangelisten vast ook stellen. Maar waarom jij voor hen in de verdediging komt, is voor mij geen vraag meer. Volgens het handvest van Gave komt evangelie toch op de eerste plek en dan pas de hulp.''

Maar er worden ook inhoudelijke discussies gevoerd op de Marokkaanse internetsites. Rabi'ah vraagt zich op de site maroc.nl af hoe het kan dat Jezus zei dat men zijn vijanden lief moet hebben. ,,Dit is natuurlijk een grote paradox, want iemand die men liefheeft, kan niet tegelijkertijd een vijand zijn. Mijn conclusie is dan ook dat Jezus bedoelde: 'vermijd de vijandschap' en niet zozeer 'vind iedereen aardig'. Hoe denken jullie hierover? Wassalaam, Rabi'ah.''

Op het onderwerp komen diverse reacties. Onder andere van Sjo. ,,'Heb uw vijanden lief' betekent: zie af van wraak. Als je onrecht wordt aangedaan, leg je er bij neer. 'Liefhebben' betekent hier meer de liefdeloosheid afleggen.''

Ook ene Henoch reageert: ,,De genade zonder straf, is het verschil tussen de Bijbel en de koran. Koranisch geloofsextremisme is daarom ook zo heilloos vernietigend.''


Allesbehalve liefde


Er worden meer discussies gevoerd over het verschil tussen het christendom en de islam. Op maroc.nl zegt Bismilaah dat christenen alles anders doen dan dat Jezus heeft gezegd. ,,Jezus heeft gezegd dat alleen God moet worden aanbeden. Christenen aanbidden Hem en God en de Heilige Geest en Maria en kruisen. Jezus leefde volgens de wetten van God (geen varkensvlees, besneden etc.). Christenen hebben deze wetten afgeschaft zodat religie lekker simpel wordt. Alles wat Jezus verkondigde, daar handelen christenen vandaag de dag niet naar. Nou ja, allesbehalve liefde prediken. Voor de rest klopt het voor geen meter!''

Forumbezoeker Isaia reageert op Bismilaahs relaas. ,,Jezus kwam op aarde om mensen vrij te zetten van iets afschuwelijks dat in ieder mens heerst: Zonde. Jezus kijkt vol afschuw naar de zonden der mensen. Ook die van de mensen die Hem willen volgen, maar hier soms in falen. Zolang je met oprecht berouw naar Hem terug komt, je leven zo goed mogelijk op Hem inrricht en Zijn offer aanvaardt, mag je er zeker van zijn dat je met Hem in het paradijs zal zijn.''

Maar Bismilaah is het er niet mee eens. Hij zegt dat Jezus nergens heeft beweerd op aarde te zijn gekomen om mensen vrij te zetten van hun zonde. Jezus verkondigde volgens haar nimmer de vergeving van zonde door de kruisiging. Bismilaah weet te vertellen dat in Hosea 6:6 staat dat God in liefde behagen heeft, en niet in slachtoffers. Het spreekt volgens haar tegen dat Jezus daarom aan het kruis moest sterven als offer.

Maar de forumbezoeker wil toch ook kwijt dat het christendom veel goede inzichten heeft, waar moslims een voorbeeld aan zouden kunnen nemen. ,,De vrijgevigheid van christenen in de zin van opvang van de behoeftigen is bewonderenswaardig. Ik ken geen enkele moskee die daklozen opvangt. En islamitische asielzoekers worden keer op keer opgevangen in kerken, terwijl de moskeedeuren dichtblijven.''



http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=51208

S@deeQ
17-11-04, 23:26
SJO EEN GRISTEM ??? zo meteen beweren ze dat ook van mark :duizelig:

Tijn
17-11-04, 23:43
Leuk die "interreligieuze" discussies.....Alleen ontbreekt daarbij natuurlijk elke vorm van objectiviteit, daarbij zou een gelovige immers de eigen religie verloochenen.


99% van de gelovigen heeft de religie van de ouders overgenomen en daar naderhand over discussieren heeft dus weinig zin ;)

Julien
17-11-04, 23:45
Sommige forumbezoekers moeten niks van christenen hebben. Zo beschuldigt Farid26 op dezelfde site Stichting Gave ervan dat die aan vluchtelingen éérst het evangelie verkondigt, en daarna pas vluchtelingen opvangt in de gemeente. Farid26 zegt dat evangelische organisaties zoals het 'extreemrechtse' Christian Fellowship zijn belastinggeld gebruikt om kinderen uit arme landen te lokken naar hun religie. ,,Daarvoor gebruiken ze valse informatie over de islam en vertellen ze de kinderen niet alles. Volgens christenen zijn namelijk de thora/talmud en Koran duivelswerken.''

wat een sukkel. "christelijke" landen doen in ieder geval meer aan ontwikkelingshulp dan islamitische landen zoals S. Arabie.. en de christelijke landen vragen niet eens om bekering.


Maar er worden ook inhoudelijke discussies gevoerd op de Marokkaanse internetsites. Rabi'ah vraagt zich op de site maroc.nl af hoe het kan dat Jezus zei dat men zijn vijanden lief moet hebben. ,,Dit is natuurlijk een grote paradox, want iemand die men liefheeft, kan niet tegelijkertijd een vijand zijn. Mijn conclusie is dan ook dat Jezus bedoelde: 'vermijd de vijandschap' en niet zozeer 'vind iedereen aardig'. Hoe denken jullie hierover? Wassalaam, Rabi'ah.''

ik heb die discussie niet gevolgd. maar kern van Jezus' woorden zijn 7x7 maal vergeving. Daarmee is het Christendom een unieke en vredelievende godsdienst. Jezus zegt letterlijk dat je ook je vijanden moet vergeven en liefhebben.

Maarten
20-11-04, 03:05
Ben ook Christen.. overtuigd christen.. Daar zij niet alle christenen blij mee.. :hihi: En ik ben niet blij met heel veel christenen. Ik ben zo liberaal als de pest, maar onlangs sprak ik een echte oude conservatief, die nog weet waar het over gaat, als het over de Bijbel gaat. Die vent had visie. En dat kan ik waarderen. Normaal vind ik christenen veel te schaapachtig. Begrijpen vooral dingen die dichtbij zijn, en zelfs dat nog slecht..

Je vijand liefhebben is een diepe wijsheid. Het zijn ook maar mensen. En hoe meer je dat zo kunt zien, hoe beter je ziet wat er aan de hand is. Godsdienst ging over waarheid, nietwaar?
Haten leidt tot het maken van negatieve optelsommen, die een nog grotere haat veroorzaken, en tegelijk een heel vertekend beeld scheppen. Degene die dat doet heeft er vaak zelf baat bij, net als bij (andere) zondebok-mechanismen.
Haat is een manier om een schuldige aan te kunnen wijzen, zonder behoorlijk naar de feiten te kijken.
Niet alle haat is slecht. Haat kan hele goede gronden hebben. Maar in praktijk verblindt het snel. En dan creeert het dus onwaarheid.
Overigens kunnen mensen van wie je houdt, of kunt leren houden, heel goed je vijanden zijn. Hangt er vanaf wat ze doen he?
Maar Christus had gelijk. Menselijkheid opent de weg naar allerlei echte (en dus harde) waarheid.
Maar de leer van de andere wang zegt vooral, dat je niet altijd je primaire reacties moet volgen. Die leiden vaak alleen maar tot vetes of oorlogen.

Ik ben niet altijd tegen terugmeppen. Maar mensen die niet anders kunnen, wat laten die nou eigenlijk zien? Idem mensen die meteen gaan krakelen, zodra er iemand anders krakeelt. Schiet dat wel op?

Ha S@deeq! Long time no see!... :D
Warning! Christian! :hihi:
Had je al een Bijbel?
Zin in een goed gesprek misschien? :D
(dat zijn van die gesprekken, waarbij WIJ beginnen over wat ons bezig houdt, en hoe interessant dat wel niet is, en waarbij JIJ dan aandachtig luistert om er wat van op te steken. Erg nuttig, lijkt ons dat, vol overtuiging dat dit ook voor JOU het beste is.)

Weet jij overigens hoe je een bom maakt?

Eke
20-11-04, 09:55
Als ik kijk naar de essentie van de Koran :"Vrede,overgave " en naar de essentie van het Nieuwe Testament, wat het heilige boek is van de christenen: "Liefde " en ik ga over de begrippen nadenken, dan vloeien ze voor mij in elkaar over.

Als ik naar het begin van de godsdiensten ga kijken, dan zie ik individuele mensen, die in hun leven diep onder de indruk waren van het overweldigende heelal, van de schepping en dit tot zich door lieten dringen.Er over na gingen denken. En vervolgens de gave kregen van het geloof.

Ze hebben die Heilige Geest, de boodschapper van het Goddelijke, gevoeld en zijn er diep onder de indruk, over gaan praten met hun omgeving. Moeizaam, want hoe vat je dat Goddelijke nu in woorden ?

Godsdiensten ontstonden...

Het is nooit de bedoeling geweest, m.i., dat godsdiensten tegenover elkaar zouden gaan staan.Dat is echt mensenwerk. Eke

S@deeQ
20-11-04, 10:05
Geplaatst door Maarten


Ha S@deeq! Long time no see!... :D
Warning! Christian! :hihi:
Had je al een Bijbel?
Zin in een goed gesprek misschien? :D
(dat zijn van die gesprekken, waarbij WIJ beginnen over wat ons bezig houdt, en hoe interessant dat wel niet is, en waarbij JIJ dan aandachtig luistert om er wat van op te steken. Erg nuttig, lijkt ons dat, vol overtuiging dat dit ook voor JOU het beste is.)

Weet jij overigens hoe je een bom maakt?

:eek: je bent net een week te laat , de joodse zionisten zijn je voor en hebben me overtuigd en nu ben ik een zionist :droef:


BOM : Gaskraan gasfornuis openzetten en na 24 uur een sigaartje opsteken :vlammen: