PDA

Bekijk Volledige Versie : fundamentalisten:sociale, sexuele en politieke oorzaken.



Te quiero
18-11-04, 13:05
Uit het NRC


Eerst komt de daad, en dan pas de leer


Wat drijft islamitische extremisten? Sociale stagnatie, seksuele frustratie en politieke vernedering spelen allemaal een rol. Een Amerikaanse journaliste reisde door de haarden van terreur op zoek naar de feiten.


Door Carolien Roelants


Wie zijn de religieuze terroristen en waarom doden ze? Dat waren de vragen waarmee de Amerikaanse terrorisme-expert Jessica Stern een paar jaar geleden de wereld van de religieuze terrorist introk. 'Ik besloot iets te doen wat wetenschappers zelden doen: ik besloot met terroristen te gaan praten', schrijft ze in haar boek Terreur in naam van God.

Stern ging in 1999 op reis, dus nog vóór Osama bin Ladens aanslagen van 11 september 2001 in de VS. Maar de religieuze terrorist had vóór 11 september al vele malen toegeslagen, in Israël, Libanon en Pakistan. En ook in de VS, al ging het toen om protestants fanatisme.

Sterns overkoepelende conclusie na haar speurtocht is nauwelijks verrassend. 'Het gaat over de wereld zien in zwart en wit. Over het projecteren van al je angsten en onvolkomenheden op de Ander. Waarom gaat mijn leven niet zo goed als het zou moeten? Het antwoord is: Amerika. Het antwoord is: positieve discriminatie. Het antwoord is: de joden', zo omschrijft ze de motieven van de mensen die er uiteindelijk toe over gaan te doden.

Het gaat om wrok, vernedering en hebzucht als individueel uitgangspunt, voor de groepsidentiteit aangevuld met een forse scheut geschiedenis en vervolgens flink opgeklopt met politieke en religieuze peptalk: 'ons land is heilig' of 'wij zijn Gods volk dat tot taak heeft af te rekenen met Gods vijanden', en 'het paradijs wacht ons'. En daar vertrekt de religieuze terrorist in de gelukzalige overtuiging van het gelijk van zijn missie op zijn bloedige pad.

Stern besteedt weinig aandacht aan de aanwezigheid van (hoog)opgeleide moslims in Europa en Amerika die zich tot de terroristische islam hebben bekeerd; en het is nou juist de globalisering van Al-Qaeda(achtige) terreur die de westerse gemoederen bezighoudt. Hier wreekt zich waarschijnlijk het feit dat haar onderzoek zich ruim vóór 11 september heeft afgespeeld. Want toen pas bleek dat verscheidene van de negentien deelnemende kapers zich jarenlang in het westen op hun actie hadden voorbereid.

Interessant is het hoofdstuk over Palestijnse zelfmoordterreur. Toen het zelfmoordterrorisme van Hamas en Islamitische Jihad in de jaren negentig begon, verwachtten veel deskundigen dat de voorraad mensen die bereid waren zich met zoveel mogelijk Israëlische burgers op te blazen, snel uitgeput zou raken. Maar het tegendeel bleek het geval.

In een gesprek met Stern zegt een later door Israël geliquideerde Hamasleider, Abu Shanab, dat 'moslims de plicht hebben tegen een bezetting te strijden'. Een andere Hamasleider, sjeik Younis al-Astal, zegt dat 'de islam zich onderscheidt omdat het geloof de mensen erop voorbereidt voor Allah te sterven. Ze zijn altijd bereid voor Allah te sterven.'

Maar zo gemakkelijk ligt het niet. Stern wijst erop dat de Palestijnen zijn ondergedompeld in een 'epidemie van wanhoop' door de armoede in de bezette gebieden, de vernederingen door het Israëlische leger en kolonisten en de uitzichtloosheid van de situatie, wat duidelijke riscofactoren voor terrorisme zijn.

Ze voegt er wél terecht aan toe dat de zelfmoordaanslagen niet alleen een uitdrukking zijn van individuele wanhoop, maar dat ze in de meeste gevallen worden georganiseerd en gefaciliteerd door terreurgroepen met uitgesproken politieke doelstellingen. De 72 maagden die de martelaar in het paradijs tegemoet mag zien worden daarbij door de organisaties ten volle uitgespeeld. ,,De meeste jongens denken constant aan maagden'', citeert Stern een jong Hamaslid tegen een Amerikaanse journalist.

De zelfmoordterroristen zijn overigens lang niet allemaal arm of in een uitzichtloze situatie, en ook niet allemaal mannen. Er zijn hoogopgeleide vrouwen bij, zelfs moeders van jonge kinderen. Volgens Stern is er sprake van 'sociale besmetting' die in een cultus is ontaard: de aanslagen ontwikkelen een eigen drijfkracht. Op straat spelen kinderen een spel dat martelaars (shuhuda) heet, constateert ze, en in popsongs worden martelaren opgehemeld.

Ronduit beangstigend zijn Sterns reportages over haar bezoeken aan moslimextremisten in Pakistan in 1999 en 2000. Wat vooral naar voren komt is het gemak waarmee arme Pakistanen - en van hen zijn er heel veel - hun kinderen offeren voor de jihad, bijvoorbeeld in Kashmir, hoe vanzelfsprekend de kinderen zelf dat vinden en hoe probleemloos radicale geestelijken tegenover Stern over hun indoctrinatie op de Pakistaanse koranscholen uitweiden.

Stern reist met een Pakistaanse liefdadigheidsorganisatie, de Shuhda Islam Foundation (islamitische martelaren stichting) naar een streek ten noorden van Lahore waar de stichting negenhonderd gezinnen financieel steunt. Een familie die Stern spreekt, is er fors op vooruitgegaan door de steun van de stichting in ruil voor hun zoon. Een tweede zoon was al opgeleid tot mujaheed, maar was tijdelijk thuis en een derde zoon, tien jaar oud, was eveneens voorbestemd voor de jihad. ,,We schenken onze jongste zoon aan God. Als hij van de lagere school komt gaat hij fulltime naar een koranschool om zich geestelijk en lichamelijk voor te bereiden op de jihad'', vertelt zijn vader aan Stern.

Deze achteloosheid waarmee de zoons de jihad worden ingestuurd is des te beangstigender in combinatie met de Pakistaanse kernbom en de nauwe relaties die de machtige Pakistaanse inlichtingendienst, de ISI (Inter Services Intelligence), met veel moslimextremistische groepen onderhoudt.

Jessica Stern: Terreur in naam van God. Uitgeverij Het Spectrum, 24,95 euro.





15 november 2004

et_2000nl
18-11-04, 13:11
Wat moet ik ook al weer doen om bij die 72 maagden te komen?

En na al die gestorven vrijheidsstrijders, zijn die 72 maagden nog wel maagd?

taouanza
18-11-04, 13:11
Ronduit beangstigend zijn Sterns reportages over haar bezoeken aan moslimextremisten in Pakistan in 1999 en 2000. Wat vooral naar voren komt is het gemak waarmee arme Pakistanen - en van hen zijn er heel veel - hun kinderen offeren voor de jihad, bijvoorbeeld in Kashmir, hoe vanzelfsprekend de kinderen zelf dat vinden en hoe probleemloos radicale geestelijken tegenover Stern over hun indoctrinatie op de Pakistaanse koranscholen uitweiden

Dan heeft dat kind zeker nooit naar Amerikaanse jeugdfilms gekeken.:rolleyes:

Vind het heel raar dat een Amerikaan het land uit gaat om informatie te zoeken over terrorisme.

et_2000nl
18-11-04, 13:28
Geplaatst door taouanza
Dan heeft dat kind zeker nooit naar Amerikaanse jeugdfilms gekeken.:rolleyes:

Vind het heel raar dat een Amerikaan het land uit gaat om informatie te zoeken over terrorisme.

Heb jij ook tot voor kort de sexuele oorzaken van onze drang tot fundamentalisme weten te onderdrukken. Ik hou het nu niet meer.

He lesbo, ga je mee met deze gay, ik heb spontaan de behoefte een stelletje wijneuzen te gaan rammen....

taouanza
18-11-04, 13:37
Geplaatst door et_2000nl
Heb jij ook tot voor kort de sexuele oorzaken van onze drang tot fundamentalisme weten te onderdrukken. Ik hou het nu niet meer.

He lesbo, ga je mee met deze gay, ik heb spontaan de behoefte een stelletje wijneuzen te gaan rammen....

:wohaa:

Al Sawt
18-11-04, 14:27
Geplaatst door
Jessica Stern Het klinkt....Joods. Het klinkt naar een Joodse terreurorganisatie!

Wat een objectief klinkende naam heeft die auteur.

Joepie
18-11-04, 16:25
Geplaatst door Al Sawt
Het klinkt....Joods. Het klinkt naar een Joodse terreurorganisatie!

Wat een objectief klinkende naam heeft die auteur.

Objectieve naam? en jij gaat hem subjectief benaderen door je mening te verkondigen m.b.t.....

mijn subjectieve mening?
je spreekt jezelf nu tegen.

Joepie
18-11-04, 16:48
Geplaatst door bakfietsj
Ik vermoed dat niemand zich illusies hoeft te maken over de naderende oorlog die 11 September tot een relatief gematigde voorbode doen verbleken. Die oorlog zal gewonnen worden door de blijde boodschappers van de Profeet, want wat verdedigt het Westen eigenlijk? Zoiets abstracts als 'vrije meningsuiting' en de vrijheid om er een ander of geen geloof op na te houden. Wij kunnen geen 72 maagden in de hemel beloven, noch de instemming van Allah. Integendeel, wij staan met lege handen om niet meer dan het recht op Twijfel te verdedigen.

misschien moeten we ook wat maagden gaan beloven ipv. gewoon de "hemel" of je eigen invulling ervan.

Umarvlie
18-11-04, 16:54
Geplaatst door Joepie
misschien moeten we ook wat maagden gaan beloven ipv. gewoon de "hemel" of je eigen invulling ervan.

vind in het vrije westen maar eens een maagd :strik: ... dat geloofd toch niemand?

Joepie
18-11-04, 17:00
Geplaatst door Umarvlie
vind in het vrije westen maar eens een maagd :strik: ... dat geloofd toch niemand?

ach als je ze het maar probeert wijs te maken, dit lang genoeg en ondertussen ze alles afnemen en de ander de schuld te geven van de situatie... dit door reflectie op de vijand.... moet je es kijken hoe we in rijen staan om te sterven voor onze euh. schepper!
btw: ondertussen 2 vliegen in een klap, ze zijn bereid om alles voor je te doen (in naam van....) en 2) je kunt alles lekker in eigen zak stelen, dit om de hoop en moraal erin te houden ;)

magden_david
18-11-04, 17:29
Geplaatst door Al Sawt
Het klinkt....Joods. Het klinkt naar een Joodse terreurorganisatie!

Wat een objectief klinkende naam heeft die auteur.

dus een jood kan nooit objectief zijn........
en maar zeuren ove rgeneralisaties ten opzichte van moslims. hahaha echt triest jij.

Max Stirner
18-11-04, 17:49
Geplaatst door Umarvlie
vind in het vrije westen maar eens een maagd :strik: ... dat geloofd toch niemand?

:roker: Wij in het vrije Westen willen niet eens een maagd.......maagden zijn zwaar overschat.

freya
18-11-04, 18:49
Geplaatst door Te quiero
.

Deze achteloosheid waarmee de zoons de jihad worden ingestuurd is des te beangstigender in combinatie met de Pakistaanse kernbom en de nauwe relaties die de machtige Pakistaanse inlichtingendienst, de ISI (Inter Services Intelligence), met veel moslimextremistische groepen onderhoudt.


En de achteloosheid dan waarmee Amerikaanse jongens het leger in gaan, gestimuleerd door hun familie.

Waar zijn de onderzoekers en schrijvers die kunnen zien dat hetzelfde mechanisme aan beide kanten aan het werk is? :moe:

Het is zo verschrikkelijk primitief om alleen maar naar de ander te kunnen wijzen, terwijl je zelf precies hetzelfde doet.:moe::moe:

Beschaving bestaat gewoon niet :moe: :moe: :moe:

Te quiero
18-11-04, 21:02
Uit het NRC

In een gesprek met Stern zegt een later door Israël geliquideerde Hamasleider, Abu Shanab, dat 'moslims de plicht hebben tegen een bezetting te strijden'. Een andere Hamasleider, sjeik Younis al-Astal, zegt dat 'de islam zich onderscheidt omdat het geloof de mensen erop voorbereidt voor Allah te sterven. Ze zijn altijd bereid voor Allah te sterven.'
Ze voegt er wél terecht aan toe dat de zelfmoordaanslagen niet alleen een uitdrukking zijn van individuele wanhoop, maar dat ze in de meeste gevallen worden georganiseerd en gefaciliteerd door terreurgroepen met uitgesproken politieke doelstellingen. De 72 maagden die de martelaar in het paradijs tegemoet mag zien worden daarbij door de organisaties ten volle uitgespeeld. ,,De meeste jongens denken constant aan maagden'', citeert Stern een jong Hamaslid tegen een Amerikaanse journalist.


Het valt mij op dat de meeste van jullie (mannen?) alleen op het stukje over de 72 maagden en de sexuele drang hebben gereageerd.
Hiermee bevestigen ze wat Stern in haar boek citeerde: "De meeste jongens denken constant aan maagden".
Als ze de mannelijke terroristen Allah en 72 maagden hadden beloofd, wat hadden ze de vrouwelijke terroristen dan beloofd?
En wat hadden ze Mohammed B. beloofd?

Het is allemaal zo ingewikkeld.

et_2000nl
18-11-04, 21:44
Geplaatst door Te quiero
Het valt mij op dat de meeste van jullie (mannen?) alleen op het stukje over de 72 maagden en de sexuele drang hebben gereageerd.
Hiermee bevestigen ze wat Stern in haar boek citeerde: "De meeste jongens denken constant aan maagden".
Als ze de mannelijke terroristen Allah en 72 maagden hadden beloofd, wat hadden ze de vrouwelijke terroristen dan beloofd?
En wat hadden ze Mohammed B. beloofd?

Het is allemaal zo ingewikkeld.

Je zal maar homo terrorist zijn.... Dan word het paradijs een ware hel....

et_2000nl
18-11-04, 21:51
Geplaatst door freya
En de achteloosheid dan waarmee Amerikaanse jongens het leger in gaan, gestimuleerd door hun familie.

Waar zijn de onderzoekers en schrijvers die kunnen zien dat hetzelfde mechanisme aan beide kanten aan het werk is? :moe:

Het is zo verschrikkelijk primitief om alleen maar naar de ander te kunnen wijzen, terwijl je zelf precies hetzelfde doet.:moe::moe:

Beschaving bestaat gewoon niet :moe: :moe: :moe:

Precies habiba, mensen rechtvaardigen hun daden wanuit hun eigen visie. Ik noem dat altijd de collectieve en selectieve waanzin. Ik zie niets anders dan leipen met een bommetje om hun middel met een touwtje, geinspireerd door de ons al bekende verhalen, maar de werkelijke oorzaak is vaak complete onmacht. En ik zie goed georganiseerde legers zonder aansziens des persoons mensen afslachten. Ik zie slechts twee kwaden, of een zoals je wilt, een kwaad, het kwaad dat elk mens draagt om een rechtvaardiging te vinden om een ander te doden. Gelukkig zijn er mensen die zich selectief kunnen verbazen over die rechtvaardiging. En daarom sluit ik af met:

"Moordende joden en Hamas, samen aan het gas"

T'is bijna Sinterklaas niet waar....

et_2000nl
18-11-04, 21:53
Geplaatst door Umarvlie
vind in het vrije westen maar eens een maagd :strik: ... dat geloofd toch niemand?

In Adam west lopen genoeg maagden rond, tenminste, naar men beweerd.... :ego:

~Panthera~
18-11-04, 22:04
Geplaatst door et_2000nl
In Adam west lopen genoeg maagden rond, tenminste, naar men beweerd.... :ego:
-------

Sorry ET, die zijn sinds 1869 uitgestorven. :moe:

et_2000nl
18-11-04, 22:30
Geplaatst door ~Panthera~
-------

Sorry ET, die zijn sinds 1869 uitgestorven. :moe:

Uhhhh, bronnen? Ik heb namelijk proefondervindelijk ondervonden dat Adam west namelijk net het paradijs is, het enige wat we missen is Allah....

~Panthera~
18-11-04, 22:40
Geplaatst door et_2000nl
Uhhhh, bronnen? Ik heb namelijk proefondervindelijk ondervonden dat Adam west namelijk net het paradijs is, het enige wat we missen is Allah....
------------------

http://www.lastvirginseeninamsterdam.com :droef:

Te quiero
18-11-04, 22:42
Geplaatst door et_2000nl
Uhhhh, bronnen? Ik heb namelijk proefondervindelijk ondervonden dat Adam west namelijk net het paradijs is, het enige wat we missen is Allah....
Dankzij jouw proef-onderzoek lopen er geen maagden meer rond in Amsterdam-west.

Terroristen rechtvaardigen altijd hun daden met citaten uit de Koran.
Hebben ze dat verhaal over de 72 maagden ook uit de Koran gehaald?
En waarom het cijfer 72?

Waarom zijn maagden zo belangrijk? Maar wat als blijk dat 72 oerlelijke dikke maagden met puisten op hun gezicht je opwachten?
Zou dat een reden kunnen zijn dat vrouwen een burka moeten dragen?
Misschien stel ik nu teveel vragen.

et_2000nl
18-11-04, 22:43
Geplaatst door ~Panthera~
------------------

http://www.lastvirginseeninamsterdam.com :droef:

The page cannot be displayed....

~Panthera~
18-11-04, 22:45
Geplaatst door et_2000nl
The page cannot be displayed....
-------

Zeker een goedkope provider. :moe:

:D

et_2000nl
18-11-04, 22:49
Geplaatst door Te quiero
Sinds jouw proef-onderzoek lopen er zeker geen maagden meer rond in Amsterdam-west.

Terroristen rechtvaardigen altijd hun daden met citaten uit de Koran.
Hebben ze dat verhaal over de 72 maagden ook uit de Koran gehaald?
En waarom het cijfer 72?

Waarom zijn maagden zo belangrijk? Maar wat als blijk dat 72 oerlelijke dikke maagden met puisten op hun gezicht je opwachten?
Zou dat een reden kunnen zijn dat vrouwen een burka moeten dragen?
Misschien stel ik nu teveel vragen.

Ik zou het ook niet weten, we staan gelijk. Maar om dit te gebruiken in een wetenschappelijke studie.... Ik wilde slechts de belachelijkheid aangeven van dit onderzoek. Ik ken namelijk weinig broeders die met visioenen van 72 maagden rondlopen. Het zijn slechts slecht geinformeerde westerlingen die dat beweren. De belachelijkheid die mensen gebruiken om tot zo'n dood te komen is idd voer voor wetenschappers. Als ik naar de wereld kijk, dan denk ik, welke rechtvaardiging heeft dit alles. Wie moord wie uit en waarom. Als er al een reden zou zijn, laat het dan om maagden zijn. Maar de andere wijze les des levens leert, de rechtvaardiging van moorden is veelal gebaseerd op leugens. Kijk maar naar Irak.

et_2000nl
18-11-04, 22:52
Geplaatst door ~Panthera~
-------

Zeker een goedkope provider. :moe:

:D

Ik mag het hopen, maar mijn zoektocht gaat verder, als ik gvd hier ook al geen maagden meer kan vinden, zal ik mij genoodzaakt voelen die zoektocht voort te zetten in het paradijs....

Te quiero
18-11-04, 23:32
Geplaatst door et_2000nl
Ik mag het hopen, maar mijn zoektocht gaat verder, als ik gvd hier ook al geen maagden meer kan vinden, zal ik mij genoodzaakt voelen die zoektocht voort te zetten in het paradijs....
Dan vrees ik dat je te laat ben, want er zijn zoveel jou voorgegaan.
Misschien wil je genoegen nemen met leftovers. Met burkas zie je toch niet wat daar onder zit. (smile)

et_2000nl
18-11-04, 23:45
Geplaatst door Te quiero
Dan vrees ik dat je te laat ben, want er zijn zoveel jou voorgegaan.
Misschien wil je genoegen nemen met leftovers. Met burkas zie je toch niet wat daar onder zit. (smile)

Left-overs zijn voor jezelf mijn vriend, laat je gaan, neem er genoegen mee, naar ik heb begrepen ben je er principieel niet tegen, ga los en doe er je voordeel mee. Ben blij dat jij de puisten wel eerst gezien hebt, voordat je lusten er op botviert....

Te quiero
18-11-04, 23:59
Geplaatst door et_2000nl
Left-overs zijn voor jezelf mijn vriend, laat je gaan, neem er genoegen mee, naar ik heb begrepen ben je er principieel niet tegen, ga los en doe er je voordeel mee. Ben blij dat jij de puisten wel eerst gezien hebt, voordat je lusten er op botviert....

Dank je. Geen interesse.