PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokkaanse vriendinnen stappen de barricaden op



Zwarte Schaap
18-11-04, 15:09
Marokkaanse vriendinnen stappen de barricaden op

Door Eefje Oomen

Rotterdam - Daags na de gruwelijke moord op Theo van Gogh waren ze alledrie toevallig aanwezig op een conferentie over ontwikkelingshulp in Brussel. Nog in shock over de moord en de gebeurtenissen die daarop volgden, staken ze de koppen bij elkaar. Moeten we niet iets doen? Moeten we niet laten zien dat we dit geweld verschrikkelijk vinden?

Het duurde even voor de Rotterdamse Fatima Lamkharrat, Layla Hacene en Fatma Bouchataoui de koe bij de horens konden vatten - er kwam een venijnig griepje tussen - maar morgen is het zo ver. Dan houden de drie Nederlands- Marokkaanse vrouwen hun eigen witte mars voor vrede, om 13.45 uur vanaf De Heuvel op het Grote Kerkplein in Rotterdam.

Ze hopen dat velen het Grote Kerkplein weten te vinden. De 29- jarige Lamkharrat: ,,Wij hebben het initiatief dan wel genomen, maar we zouden het fantastisch vinden als ook andere vrouwen uit andere bevolkingsgroepen zich bij ons aansluiten. Dat is juist de bedoeling.'' Ze heeft al 'vele enthousiaste reacties' gehad, dus ze gaat ervan uit dat er een behoorlijke stoet zal staan.

Geïnteresseerde mannen worden niet weggestuurd, maar de drie nodigen met nadruk vrouwen en hun kinderen uit. Lamkharrat: ,,We vinden dat vrouwen, en met name Marokkaanse vrouwen, niet zichtbaar genoeg zijn. Vaak worden in de media mannen als woordvoerders opgevoerd, van moskeeën, moslimorganisaties en andere instellingen. Dit, terwijl alle gebeurtenissen de Marokkaanse vrouwen ook vreselijk bezighouden.''

Met die 'gebeurtenissen' doelt ze niet alleen op alle verwikkelingen rond de moord op Van Gogh, maar ook op de incidenten die volgden. ,,Om over een geweldspiraal te spreken is misschien te sterk, maar er dreigen wel twee kampen te ontstaan. Het ene kamp steekt een moskee in de brand, de ander een kerk, dan weer een school. En zo maar door. Daar maken we ons grote zorgen over. Kunnen onze kinderen nog in een vreedzame samenleving leven?''

De mars die naar het stadhuis leidt, staat dan ook in het teken van de vrede. Daarom steken de vrouwen zich in het wit, dragen ze lichten mee en zullen ze langs de route dadels uitdelen, het snoepgoed van de net beëindigde ramadan. Lamkharrat en Hacene, moeder van een zoontje, werken allebei in het opbouwwerk. Bouchataoui, moeder van drie kinderen, is docent aan het Albeda College.


Bron: Rotterdams Dagblad 18/11/04

chliha
18-11-04, 17:53
LOOOOOP MEEEEEEE

EN LAAT JE STEM HOREN< OF BLIJF GEWOON STIL

ALS JE MAAR LOOPT

Goodnight
18-11-04, 21:02
Geplaatst door bakfietsj
Laten we hopen en bidden dat ook deze dappere meisjes niet het slachtoffer worden van terreur, net zoals Ayaan Hirsi Ali. Er zijn zat getikte fundi's in dit land die het niet pikken dat hun vrouwen zich zo openlijk afzetten tegen de leer der Taliban.

Die dames hebben in het geheel niets te vrezen hoor.
Ik vind het een goede actie van ze.


In tegenstelling tot de acties van Ayaan Hirsi Ali.......

chliha
18-11-04, 21:34
Geplaatst door Goodnight
Die dames hebben in het geheel niets te vrezen hoor.
Ik vind het een goede actie van ze.






Het is zo makkelijk idd om aan de zijlijn te blijven staan en lekker veilig achter je pc'tje anderen af te zeiken.

machteloosheid vind ik erg! Maar er aan toegeven is fataal!

Jimmy Bora
18-11-04, 21:40
VROUWEN AAN DE MACHT!!! :student:


Zei ik dat weer? Ik val weer in herhaling... :droef:


:hihi:

Blade20
18-11-04, 21:43
Ik wens ze succes. Ik zal niet meelopen, want ik ben geen Marokkaan ofzo en das trouwens ook veelste ver weg voor mij.

Ik vraag me echter af hoeveel er nog tegenwoordig bij demonstraties ofzo nog wordt opgelet door mensen. Het is belangrijk, maar zonder aandacht en met gewoonwording van demonstraties lijkt de kracht ervan minder te worden.
Desalniettemin een puike actie van die meiden!

chliha
18-11-04, 21:51
Geplaatst door Blade20
Ik wens ze succes. Ik zal niet meelopen, want ik ben geen Marokkaan ofzo en das trouwens ook veelste ver weg voor mij.

Ik vraag me echter af hoeveel er nog tegenwoordig bij demonstraties ofzo nog wordt opgelet door mensen. Het is belangrijk, maar zonder aandacht en met gewoonwording van demonstraties lijkt de kracht ervan minder te worden.
Desalniettemin een puike actie van die meiden!


Het is niet alleen voor Marokkanen, juist voor alle Rotterdamse vrouwen.
Ook jij bent welkom.


Ik denk dat deze actie juist veel zal losmaken omdat vrouwen zich nooit eerder op deze manier hebben laten horen, juist ook allochtone vrouwen.

Ik loop mee!

Blade20
18-11-04, 21:57
Geplaatst door chliha
Het is niet alleen voor Marokkanen, juist voor alle Rotterdamse vrouwen.
Ook jij bent welkom.


Ik denk dat deze actie juist veel zal losmaken omdat vrouwen zich nooit eerder op deze manier hebben laten horen, juist ook allochtone vrouwen.

Ik loop mee!

Hee, in dat geval doe ik mee!!

kijkt omlaag

Uhm...volgens mij ben ik geen vrouw.
Nou, anyway, ik wens ze succes toe.

In de tijd dat zij protesteren moet ik Operating Systems leren.
Dat is niet iets om te begeren,
dat gaat me zitten in de kleren.
Maar daar ga ik niet lang op teren.

sorry voor de kaasachtige rijm, maar ik kon het gewoon niet laten.

Pytaghoras
18-11-04, 23:01
Geplaatst door Blade20

Ik vraag me echter af hoeveel er nog tegenwoordig bij demonstraties ofzo nog wordt opgelet door mensen. Het is belangrijk, maar zonder aandacht en met gewoonwording van demonstraties lijkt de kracht ervan minder te worden.
Desalniettemin een puike actie van die meiden!

Ik weet 100% dat ze aandacht krijgen als ze met in bikini en hoofddoek een demonstratie houden. Een Witte bikini zal ze goed staan.

Zwarte Schaap
18-11-04, 23:58
Geplaatst door Pytaghoras
Ik weet 100% dat ze aandacht krijgen als ze met in bikini en hoofddoek een demonstratie houden. Een Witte bikini zal ze goed staan.

Nee weet je wat beter is , jou aan je piemeltje laten hangen aan een galg omdat je dergelijke sexistische lariekoek verspreid.

Pytaghoras
19-11-04, 01:11
Geplaatst door Zwarte Schaap
Nee weet je wat beter is , jou aan je piemeltje laten hangen aan een galg omdat je dergelijke sexistische lariekoek verspreid.


Ahhh, gelukkig dat je zo machteloos bent, anders hang je overal mensen aan hun piemeltje. Maar wat ik duidelijk wil zeggen, is dat veel Nederlanders een uitgesloten mening hebben en dat de demonstratie niet zoveel aandacht zal trekken.

Zwarte Schaap
19-11-04, 01:20
Geplaatst door Pytaghoras
Ahhh, gelukkig dat je zo machteloos bent, anders hang je overal mensen aan hun piemeltje. Maar wat ik duidelijk wil zeggen, is dat veel Nederlanders een uitgesloten mening hebben en dat de demonstratie niet zoveel aandacht zal trekken. Ik vond je uitspraak het fatsoen in het algemeen, en het Marokkaanse fatsoen in het bijzonder corrumperen.

Ik ben het overigens niet met die dames eens, maar ben niet zo gesteld op sexistische wansmaak vandaar die uithaal.

Te quiero
19-11-04, 01:40
Geplaatst door Zwarte Schaap
Nee weet je wat beter is , jou aan je piemeltje laten hangen aan een galg omdat je dergelijke sexistische lariekoek verspreid.
Wat ben je grof!!!


Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik vond je uitspraak het fatsoen in het algemeen, en het Marokkaanse fatsoen in het bijzonder corrumperen.

Ik ben het overigens niet met die dames eens, maar ben niet zo gesteld op sexistische wansmaak vandaar die uithaal.
De pot verwijt de ketel.

Zwarte Schaap
19-11-04, 01:52
Geplaatst door Te quiero
Wat ben je grof!!!

De pot verwijt de ketel.

spuit 11

Te quiero
19-11-04, 02:10
Geplaatst door Zwarte Schaap
spuit 11
Wat is dit? Hopelijk niet een andere groffe uitdrukking.

taouanza
19-11-04, 10:02
Ik dacht dat het een mars was tegen geweld. Alle geweld?:vreemd:

David
19-11-04, 10:09
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik vond je uitspraak het fatsoen in het algemeen, en het Marokkaanse fatsoen in het bijzonder corrumperen.

Ik ben het overigens niet met die dames eens, maar ben niet zo gesteld op sexistische wansmaak vandaar die uithaal.


Waarom ben je het niet met de dames eens?
Wat is Marokkaans fatsoen?

taouanza
19-11-04, 10:21
Geplaatst door bakfietsj
Laten we hopen en bidden dat ook deze dappere meisjes niet het slachtoffer worden van terreur, net zoals Ayaan Hirsi Ali. Er zijn zat getikte fundi's in dit land die het niet pikken dat hun vrouwen zich zo openlijk afzetten tegen de leer der Taliban.

What a shitload of crap!