PDA

Bekijk Volledige Versie : Sint in luchtballon naar Barneveld



barneveld
18-11-04, 21:04
Sint in luchtballon naar Barneveld

BARNEVELD - Kinderen en hun papa’s en mama’s staan te wachten in het bos. ,,Daar komt hij!’’, roept een kleuter enthousiast. En ja, hoor, daar is de langverwachte Sinterklaas. De gezichten van de kinderen beginnen te stralen, al vinden sommigen het een beetje eng.


Door Janet Haasjes


Wegwijspiet, die met loeiende sirene door de politie naar het kasteel is gebracht, heeft al die tijd hectisch heen en weer gerend om de Sint te zoeken. ,,In Alkmaar had ik de hand van Sinterklaas nog vast en ineens was hij verdwenen’’, legt hij uit. ,,Ik hoop maar dat hij op tijd hier is’’. Achter het kasteel is de goede Sint inmiddels met een luchtballon geland op een wagen. De luchtballon wordt afgekoppeld en daar komt hij om de hoek van het kasteel rijden.

De Sint heeft ook dit jaar weer heel veel Zwarte Pieten meegebracht uit Spanje, Pieten die muziek maken en Pieten die op pony’s rijden, maar gelukkig ook nog Pieten die ouderwets pepernoten strooien. Nicole (5) verbaast zich erover dat er zoveel Pieten zijn. ,,Ze zijn echt overal, zie je dat mam?’’, zegt ze, terwijl ze een beetje dichter tegen haar moeder aan gaat staan. ,,Wil jij van mij wat pepernoten?’’, klinkt het dan naast haar. De aantrekkingskracht van het snoepgoed is sterker dan de angst voor het grote, bruine gezicht dat vriendelijk naar haar lacht. ,,Ja’’, zegt ze zacht en ze houdt haar handjes in een kommentje, zodat Piet ze vol kan doen.


Sinterklaas is inmiddels klaar met handjes schudden en wordt welkom geheten door burgemeester Wim Burgering. Met rode wangetjes en glinsterende ogen, luisteren de kinderen naar wat de Sint allemaal te zeggen heeft. De keuze voor een intocht bij Kasteel De Schaffelaar valt bij iedereen goed in de smaak. ,,Ik vond het altijd zo eng bij het station’’, vertelt een moeder. ,,Vooral als het wat drukker wordt, dan rennen de kinderen zó de straat op. Hier hoef je je als ouder niet bezorgd te maken, de kinderen kunnen hier gerust even heen en weer rennen zonder dat het kwaad kan.’’ De keuze voor de nieuwe locatie is te danken aan alle kinderen die gereageerd hebben op de oproep van Sinterklaas. Zijn Locatiepiet had ontdekt dat het gemeentehuis was afgebroken en daarom deed de Sint met hulp van de Barneveldse Middenstands Vereniging een beroep op de kinderen om een andere locatie te zoeken.


Op de rug van Amerigo, verlaat Sint het kasteel. Eerst heeft Amerigo daar niet zo’n zin in en zijn sommige kinderen bang dat het misschien niet goed gaat.


Maar Sint Nicolaas spreekt zijn trouwe viervoeter even rustig toe, streelt zijn manen en geeft hem twee kusjes. Daarna is Amerigo weer gerustgesteld en begint Sint zijn tocht met de woorden: ,,Op naar het Torenplein!’’.

,,Ja. Recht-zo-die-gaat’’, valt Wegwijspiet hem bij. Alle Pieten vergezellen hem in een brandweerauto en ook de mand, versierd met ballonnen gaat mee. Intussen is het programma daar al begonnen en steeds meer kinderen komen naar het plein om te genieten van de twee Pieten die zich daar zenuwachtig zitten te maken omdat de Sint er nog niet is. Op het podium staat de prachtige stoel van Sinterklaas, die de kinderen allemaal herkennen van de televisie. Het duurt nog even voordat de goedheiligman aankomt, en ondanks het zonnetje is het best fris buiten. Piet heeft een warming-up, een liedje met een dansje erbij. ,,Let goed op’’, zegt hij, ,,Ze zingen wat je moet doen, dus doe maar mee!’’. En dan klinkt uit de boxen: ,,Op je plaats, strek je armen, vuisten maken, duimen omhoog, schouders op, hoofd omhoog, billen naar achteren, voeten naar binnen, tong naar buiten...’’ Plotseling stopt Piet, hij vindt dat de kinderen niet goed meedoen. ,,Nu sta ik alleen voor gek’’, zegt hij. En eigenlijk is iedereen het daar wel mee eens, maar meedansen doen ze toch maar niet al te veel. Na enige tijd klinkt er muziek in de verte en dan komt Sinterklaas met zijn Pieten het Torenplein op. ,,Zo, dat is mooi gemaakt’’, zegt hij als hij een tekening in ontvangst neemt. ,,Dat ben ik.’’

Uitgebreid begroet hij ook de andere kinderen, schudt handjes en neemt alle tekeningen en kleurplaten aan. Dan neemt hij plaats op zijn stoel, bijgestaan door de stoere Hoofdpiet. Alle hectiek is ineens verdwenen en het is tijd geworden voor liedjes zingen en pepernoten strooien.