PDA

Bekijk Volledige Versie : Moskeegangers gierden om AIVD-geheimen



taouanza
20-11-04, 19:38
Moskeegangers gierden om AIVD-geheimen
Door Allard Besse en Peter Groenendijk

Het vriendenclubje schatert van het lachen in de Utrechtse moskee. Geheime stukken van de AIVD, die een Marokkaanse vertaler heeft laten uitlekken, gaan van hand tot hand. De vier twintigers kunnen amper geloven wat ze over zichzelf teruglezen.

Het is half augustus. Twee van de vrienden, Rachid en Aziz, hebben de informatie van de geheime dienst net in hun brievenbus gevonden. Tot dat moment hebben ze nog geen flauw benul dat de inlichtingendienst hen al enige tijd volgt en afluistert.

Al dragen ze baarden en typische moslimkledij, ze zien zichzelf niet als extremistische moslims. Toch behoren ze blijkbaar tot de groep van 150 moslims in Nederland die nauwlettend worden geschaduwd. Rachid leest een AIVD-verslag van een middagje winkelen met zijn vrouw. De observanten beschrijven hoe het echtpaar een winkel binnengaat. Het team kan niet waarnemen wat er in de boodschappentas zit als man en vrouw weer naar buiten komen.

Dan raken de achtervolgers hun object kwijt: Rachid is op weg naar een 'tweede gevaarlijke persoon'. Ook Aziz verbaast zich. Zijn jongere broer komt voor in de verslagen. ,,Die jongen gaat alleen maar naar de disco, nooit naar de moskee'', grijnzen de vrienden. Nog verbazingwekkender vinden ze een passage over Aziz' verdachte bezoek aan Pakistan in 1997. ,,In die tijd waren wij alleen maar bezig met disco's, vrouwen en drank. Alles wat God verbood'', zegt een lid van het vriendenclubje.

Aan de stukken is niet te zien dat ze van de AIVD zijn of als staatsgeheim zijn bestempeld. Het bewijs dat tolk Outman ben A., een jaar in dienst bij de AIVD, ze heeft laten uitlekken, stapelt zich op.

Het handschrift op de enveloppen die diverse moslims in de bus kregen, is vrijwel zeker van tolk Ben A. Onderzoek van justitie heeft dat uitgewezen. Zij zoekt nog uit of het DNA in de speekselresten op de plakrand ook van hem afkomstig is. Afgaande op de verklaringen van het Utrechtse moslimgroepje kende hij de geadresseerden niet persoonlijk.

Het is dan ook de vraag waarom de tolk de geheimen rondstuurde. Een fanatiek moslim met extremistische trekjes is hij zeker niet, zeggen de mensen die hem kennen. "Hij ging niet eens naar de moskee", aldus zijn geschokte buurvrouw in een nieuwbouwwijkje in Nijmegen. "Hij was net zo fanatiek gelovig als iemand die alleen met Kerstmis naar de kerk gaat."

Rachid en Aziz, staat de dag in augustus waarop ze de enveloppen kregen thuisbezorgd nog goed voor de geest. Hun namen stonden erop, die van de afzender niet. Het trof Rachid dat op de envelop ook zijn tweede (bij)naam stond vermeld. Een naam die slechts in kleine kring bekend is. Hij kreeg twee velletjes met tekst. Aziz kreeg er een, met een verslag van een ontmoeting tussen hem, Rachid, Hassan O. en twee anderen.

Rachid en Aziz nemen de papieren mee naar de moskee, waar zij ze overhandigen aan hun vriend N., zwager van de AIVD-tolk. N. heeft ooit bij een gevangenis gewerkt. Dus mogelijk heeft hij verstand van zulke documenten, denken de mannen. De AIVD-stukken lijken plak- en knipwerk. Verslagen van telefoontaps en observaties van verschillende mensen zijn achter elkaar gezet.

Maar ook N. - in kleding en uiterlijk duidelijk meer westers dan je bij een fundamentalistische moslim zou verwachten - weet niet goed wat hij ermee moet. Onbekend is of hij dan al weet dat de informatie van zijn zwager Ben A. afkomstig is. N. heeft net een nieuwe computer met een scanner. Hij scant een van de velletjes in en maakt een printje, dat hij vervolgens weggooit.

Tot begin oktober blijft het stil. Dan valt de politie bij de vrienden binnen. Huizen worden overhoop gehaald. Echtgenotes krijgen alleen te horen dat de agenten op zoek zijn naar ‘een geheim briefje', dat verboden bezit is. De mannen worden aangehouden en gaan vijf weken de cel in.

De aanhouding en de voorlopige vrijlating in afwachting van de rechtszaak begin volgend jaar doorkruisen de plannen van Rachid. Hij is al enige tijd van plan met zijn gezin naar een islamitisch land te vertrekken. Rachid heeft het gehad met Nederland. Hij vindt het hier niet meer prettig wonen, sinds hij het gevoel heeft dat zijn baard en moslimkledij wantrouwen wekken. Maar omdat hij als vluchtgevaarlijk te boek staat, heeft hij zijn paspoort moeten inleveren. Hij kan geen kant op. Al een paar jaar zijn de vrienden hun wilde haren kwijt. Getrouwd en wel leven ze volgens de islam. De een strikter dan de ander. Hoe ze aan het stempel moslimextremist zijn gekomen, snappen ze niet. Door hun baarden en traditionele kleding? Extremisten zijn ze niet, zeggen ze, gewoon vrome moslims. En waarom Outman ben A. de stukken naar hen heeft opgestuurd? Geen flauw idee, ze kennen hem niet, stellen ze.

Ansari
20-11-04, 21:27
Pff, die sukkels hebben zowat hun hele leven verwoest.

BiL@L
20-11-04, 21:38
Pfff triest hoor. Ik vind dat er een comité moet komen tegen stalking!

BiL@L
20-11-04, 21:40
Geplaatst door BiL@L
Pfff triest hoor. Ik vind dat er een comité moet komen tegen stalking!
Aanklagen die hap! Ik wil vergoedingen zien :geld: !

Pytaghoras
21-11-04, 01:46
Zoveel geld naar de AIVD die alleen bezig is met copy/paste? Luisteren ze maar naar seksnummers, dan kunnen ze tenminste een stijve krijgen in plaats zich bezig te houden met copy/paste principe.

Oeps! Sorry AIVD. Dat is mijn maar mijn mening :engel:

freya
21-11-04, 09:06
Dit vind ik dus pas echt verontrustend, het idee dat de nationale geheime dienst zo knurftig bezig is.

Kennelijk is een islamitisch uiterlijk voldoende om door de AIVD gevolgd te worden.
De echte terroristen, type Atta, blijven zo dus buiten zicht.
En er is geen menskracht meer over om andere extremistische groeperingen in de gaten te houden.

De kranten staan vol over het netwerk van Moh B, maar ik moet nog zien wat van die verhalen is overgebleven over pak weg een jaar.
Wat als blijkt dat dit een clubje fanatici was dat niks geplanned had, maar waarvan er gewoon eentje door het lint is gegaan?

En ondertussen kunnen andere clubs ongestoord verder gaan.


Ik zou er hard om lachen als het niet zo diep triest was :moe:

Orakel
21-11-04, 09:27
Geplaatst door taouanza
Moskeegangers gierden om AIVD-geheimen
Door Allard Besse en Peter Groenendijk

Twee van de vrienden, Rachid en Aziz, hebben de informatie van de geheime dienst net in hun brievenbus gevonden.

:denk:

A setup??

Ron Haleber
21-11-04, 09:30
Geplaatst door freya


Kennelijk is een islamitisch uiterlijk voldoende om door de AIVD gevolgd te worden.
De echte terroristen, type Atta, blijven zo dus buiten zicht.



Daarom kunnen ze die AIVD maar beter afschaffen!

Zolang er geen mensen als jij daar werken die het verschil kunnen zien tussen mensen met "een islamitisch uiterlijk" en "terroristen, type Atta", blijft het knudde en geldverspilling! :Iluvu:

Jouw herkenbare Atta liep ook in en uit - volgde cursussen bij de Al Furqaan moskee in Eindhoven zonder dat de AIVD het in de gaten had. Pas jaren later kwamen ze erachter, maar toen was het al te laat!

Marsipulami
21-11-04, 09:38
Geplaatst door taouanza
Ook Aziz verbaast zich. Zijn jongere broer komt voor in de verslagen. ,,Die jongen gaat alleen maar naar de disco, nooit naar de moskee'', grijnzen de vrienden. Nog verbazingwekkender vinden ze een passage over Aziz' verdachte bezoek aan Pakistan in 1997. ,,In die tijd waren wij alleen maar bezig met disco's, vrouwen en drank. Alles wat God verbood'', zegt een lid van het vriendenclubje.

Dat bezoek aan Pakistan vind ik verdacht. Als Belgische Marokkanen naar het buitenland gaan, dan gaan ze a) naar Marokko op familiebezoek b) Naar Saoudie Arabië voor de bedevaart en de allervlijtigsten voor wat extra info over de islam c) Naar Nederland voor een bezoek aan één of andere lokale coffeeschop, d) een ander Europees land als daar nauwe verwanten wonen.

Wat Marokkanen bezielt die naar Pakistan reizen, dat zou ik ook wel eens willen weten. Een louter toeristische belangstelling is uiteraard nooit uitgesloten.

taouanza
21-11-04, 11:05
Geplaatst door Marsipulami
Dat bezoek aan Pakistan vind ik verdacht. Als Belgische Marokkanen naar het buitenland gaan, dan gaan ze a) naar Marokko op familiebezoek b) Naar Saoudie Arabië voor de bedevaart en de allervlijtigsten voor wat extra info over de islam c) Naar Nederland voor een bezoek aan één of andere lokale coffeeschop, d) een ander Europees land als daar nauwe verwanten wonen.

Wat Marokkanen bezielt die naar Pakistan reizen, dat zou ik ook wel eens willen weten. Een louter toeristische belangstelling is uiteraard nooit uitgesloten.

Ze gaan om da3wa te doen.
Moslims backpacken ook door islamitische landen van moskee tot moskee door de hele wereld. Dan gaan ze kennis wisselen over godsdienst elkaar levensomstandigheden.
Ik zou het vreselijk vinden als dat niet meer kan.

Mark
21-11-04, 13:13
Het is niets meer dan een terechte straf voor hun zondige leven een paar jaar terug :haha: