PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Je kon erop wachten dat het zou gebeuren. Ik heb geen moment gerouwd om zijn dood'



Zwarte Schaap
20-11-04, 23:20
Internet-imam: 'Van Gogh is dood, dat is wat telt'

Door Jaap van Essen

Hij wordt wel de 'internet-imam' genoemd. Hij zou een inspirator zijn voor Mohammed B. en Jason W., die verdacht worden van moslimterrorrisme. Abdul-Jabbar van de Ven (25) kent de verhalen, maar studeert vooralsnog gewoon verder aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.

Nijmegen ; Nee, de namen van de vermeende terroristen zeggen hem niets. Ook de her en der afgedrukte foto's deden geen lampje branden. Met uitzondering van Jason W. ,,Die ken ik wel. Hij kwam een paar keer naar de moskee waar ik preekte. Ik herinner me hem omdat hij in totaal driemaal na afloop van de dienst contact met me zocht. Het is al een tijdje geleden, maar iets extreems of gevaarlijks heb ik destijds nooit in hem gezien.''

Toch bereidde Jason W. in het Haagse Laakkwartier onlangs aanslagen voor op onder anderen Ayaan Hirsi Ali en Job Cohen. En toen men hem samen met Ismail A. wilde arresteren, raakten drie agenten gewond door een handgranaat.

,,Er wordt nu gezegd dat Jason W. zich door mij liet inspireren. Ook bij andere verdachten zou dat het geval zijn. Maar ik weet daar oprecht niets van. Best mogelijk dat ze wel eens naar mij hebben geluisterd. Soms preek ik voor drie- of vierhonderd mensen. Dan weet ik echt niet wie dat allemaal zijn.''

Abdul-Jabbar van de Ven, 25 jaar oud en getooid met flinke bruine baard, wordt her en der omschreven als een radicale imam. Zelf bestrijdt hij die omschrijving om verschillende redenen. Ten eerste omdat hij welbeschouwd geen imam is. ,,Ik ben een student van de islam. En of ik radicaal ben? Ik roep niet op tot een jihad, een heilige oorlog. Dat kan ik ook helemaal niet. Ik sta wel achter de jihad die nu woedt in Irak en Palestina. Maar een jihad in Nederland is toch heel iets anders. Afgezien van de vraag of het volgens de islam is gewettigd hier zo'n strijd te voeren, moet je ook kijken of het verstandig is. Wat bereik je ermee? Kijk naar de moord op Theo van Gogh. Wilders is in de peilingen naar twintig zetels geschoten en de AIVD wordt uitgebreid.''

[Heikel thema]

De moord op Van Gogh is voor veel moslims een heikel thema. Voor Van de Ven niet. ,,Je kon erop wachten dat het een keer zou gebeuren. Ik heb geen moment gerouwd om zijn dood. Ergens was ik wel blij, Van Gogh deed niets anders dan moslims tot diep in hun ziel beledigen. Hij had wat mij betreft ook onder een trein mogen komen of aan kanker mogen doodgaan. Hij is dood, dat is wat telt. Dat hij door een moslim is vermoord, betekent wel dat het hele circus weer is losgebarsten.''

Het 'circus' kan volgens Van de Ven nog ernstige gevolgen hebben. ,,Je merkt dat door de gebeurtenissen 'onze' jeugd radicaliseert. Juist brandstichtingen bij scholen en moskeeën zetten kwaad bloed bij de groep die tot nu toe gematigd was. Die zeggen 'als het nog een keer gebeurt slaan we terug'. Dat is gevaarlijk. Het echte gevaar zit ook niet bij de schreeuwers, maar bij degenen waar je normaal niets van hoort of ziet. Inderdaad, zoals de jongens die nu zijn opgepakt.''

Abdul-Jabbar van de Ven ziet de sfeer verharden, maar is daar niet blij om. ,,Volgens de islam moet je niet oordelen vanuit je emoties, maar vanuit de oude teksten. Ik heb al verschillende malen opgeroepen tot kalmte. Onder meer toen men Wilders bedreigde en op een moment dat er hevig werd gescholden op joden. ''

Maar ook Van de Ven, die net met zijn foto in de krant wil, vraagt zich af hoe lang het allemaal nog goed gaat. Hij is op en top Nederlander, Brabander van geboorte, maar voelt zich sinds zijn bekering tot de islam een vreemdeling. ,,Het idee van een tolerant Nederland ben ik al lang verloren. Het is niet te beschrijven wat ik allemaal heb meegemaakt de laatste jaren. De sfeer is totaal intolerant. De AIVD volgt mij, bekijkt mijn e- mail, luistert mijn telefoon af. Twee jaar geleden werd ik tijdens een vakantie in Indonesië op hun verzoek opgepakt en het land uitgezet. Nog erger is het wat je allemaal over je heen krijgt in de vorm van dreigbrieven en e-mails en telefoontjes. Teksten als: 'We komen je vrouw opensnijden'. En dat alleen maar omdat ik moslim ben. Nee, ik weet wel zeker dat ik uiteindelijk Nederland verlaat en ergens naar toe ga waar ik mijn geloof normaal kan beleven. De laatste paar jaar hoor je dat vaak. Er vertrekken steeds meer moslims, ook Nederlanders, omdat je hier niet als gelijkwaardig wordt behandeld.''


Bron: Rotterdams Dagblad 20/11/04

Wortel
22-11-04, 10:44
He Zwart Schaap
Wat geweldig goed dat je kleur begint te krijgen!! :duim:
Mooie kleuren ook...

kaaskop
22-11-04, 11:09
Geplaatst door Zwarte Schaap
De moord op Van Gogh is voor veel moslims een heikel thema. Voor Van de Ven niet. ,,Je kon erop wachten dat het een keer zou gebeuren. Ik heb geen moment gerouwd om zijn dood. Ergens was ik wel blij, Van Gogh deed niets anders dan moslims tot diep in hun ziel beledigen. Hij had wat mij betreft ook onder een trein mogen komen of aan kanker mogen doodgaan. Hij is dood, dat is wat telt . Dat hij door een moslim is vermoord, betekent wel dat het hele circus weer is losgebarsten.''

.....

Ik heb al verschillende malen opgeroepen tot kalmte . Onder meer toen men Wilders bedreigde en op een moment dat er hevig werd gescholden op joden. ''



:rolleyes: Ik ben heel benieuwd naar de rethoriek van die oproepen tot kalmte....


Het is net als met ex-rokers die zijn vaak het engst qua fanatisme.

Mark
22-11-04, 11:43
v Bommel..... vd Ven.....

Ik zie dat de blanke autochtonen de boel aan het overnemen zijn in imam-land ;)

nl-x
22-11-04, 13:23
ZS, ik heb niets tegen homo's... Maar om nou zo een grote homovlag om je lijf te gaan binden... Das toch weer een beetje té, denk je niet?

Zwarte Schaap
22-11-04, 16:14
Geplaatst door nl-x
ZS, ik heb niets tegen homo's... Maar om nou zo een grote homovlag om je lijf te gaan binden... Das toch weer een beetje té, denk je niet?

Sorry, ik heb eraan gedacht dat ik aangezien kon worden voor een uithangvlag van gaypride, maar ik kon niets anders vinden dan een paar gekleurde bollen wol om me te beschermen tegen de gure ijzige harteloze klimaat wat heden tendage heerst in Nederland. Zodra mijn vacht normale proporties heeft aangenomen zal ik afstand doen van deze tijdelijke noodoplossing.

Mark
22-11-04, 16:18
Geplaatst door Zwarte Schaap
Sorry, ik heb eraan gedacht dat ik aangezien kon worden voor een uithangvlag van gaypride, maar ik kon niets anders vinden dan een paar gekleurde bollen wol om me te beschermen tegen de gure ijzige harteloze klimaat wat heden tendage heerst in Nederland. Zodra mijn vacht normale proporties heeft aangenomen zal ik afstand doen van deze tijdelijke noodoplossing.

Zolang je maar niet gaat klagen als je nu allemaal aandacht van homo's krijgt :)