PDA

Bekijk Volledige Versie : Verdonk krijgt geen hand van imam



Pytaghoras
21-11-04, 01:31
Minister van Vreemdelingenzaken en Integratie Rita Verdonk heeft zaterdag een bijeenkomst van ongeveer vijftig imams bijgewoond. Het onderwerp was vrijheid van meningsuiting. Verdonk pleitte onder andere voor een Nederlandse imamopleiding, waar imams grondige kennis van de samenleving kunnen opdoen. De woorden van Verdonk werden door een tolk vertaald in het Arabisch, hetgeen Verdonk tekenend vond voor de situatie. Na afloop zei ze dan ook de discussie volgend jaar te willen voortzetten, maar dan in het Nederlands.

De bijeenkomst begon al goed toen Verdonk geen hand kreeg van een imam uit Tilburg. "Met alle respect, maar ik mag een vrouw geen hand geven. Dat mag niet van de islam", aldus de imam tegen Verdonk. De minister bracht hier nog tegen in dat iedereen toch gelijk is, maar dit mocht niet baten. "Nou, dan hebben we gelijk iets om over te praten", aldus Verdonk.

"We moeten met elkaar de radicale elementen isoleren en elimineren en met alle fatsoenlijke mensen in Nederland een vuist maken", zo sprak Verdonk de imams toe. De Amsterdamse wethouder van Integratie Ahmed Aboutaleb voegde hieraan toe dat er ook actief moet worden opgetreden tegen discriminatie: "We moeten zowel tegen extremisme als tegen uitsluiting strijden."

Verdonk zei de laatste tijd een verandering in de houding van moslimorganisaties te hebben waargenomen. "Ze nemen nu hun verantwoordelijkheid en gaan de dialoog aan, hetgeen keihard nodig is." Verdonk denkt dat de imams een "brugfunctie" kunnen vervullen tussen de moslims en de bredere samenleving. "In hun preken kunnen ze oplossingen aandragen voor de dagelijkse problemen van de gelovigen", aldus de minister.

Aboutaleb drong er bij de imams op aan binnen de moskee alle moeilijke onderwerpen te bespreken. "Als we dat zelf niet doen, zullen buitenstaanders ons keihard aanpakken. We moeten het debat op het scherpst van de snede voeren. Maar wees wel bewust van het effect van wat u zegt", aldus de wethouder.

Aboutaleb sloot af met een oproep tot de imans, eerst in het Arabisch en daarna in het Nederlands. "U moet vasthouden aan de hoogste waarden van menselijkheid. Dat wil zeggen: vergevingsgezindheid, dialoog en respect. Moslims moeten een volk van het midden zijn en niet van extremisme en controverse. U moet ambassadeurs van het goede zijn, die oproepen tot een veilige samenleving."



Ik vind het stom van die imam. Op een vrouw lijkt verdonk helemaal niet.

Siah
21-11-04, 01:42
Geplaatst door Pytaghoras


De bijeenkomst begon al goed toen Verdonk geen hand kreeg van een imam uit Tilburg.



:D
aan die stijve-rechte-hand van verdenk, kan je moeilijk een hand geven.

ieniemienie
21-11-04, 08:16
Hij had wel een hand moeten geven. Dat is nou eenmaal gebruikelijk hier.Het wordt als onbeleefd ervaren als je geen hand geeft.

Ras el hanoud
21-11-04, 08:38
Wat een gezeur.

Politiek den Haag is dom bezig. Ze moeten die ouwe mannetjes gewoon laten wat ze zijn. Gewoon overslaan en met de volgende generatie gaan praten, dit heeft geen zin.

Het word hoog tijd dat de volgende generatie opstaat, wakker wordt geschud. Laat de politiek dat maar stimuleren door die ouwe knarren over te slaan.

Ron Haleber
21-11-04, 08:52
't gebeurde als start van de actie:

"Marokkaanse imams steunen Geert Wilders"!

Als openings-shot van de zaterdagavond-journaals maakte het weigeren van de uitgestoken hand van de minister een geweldige indruk op de 5.7 miljoen Nederlanders en op de niet-Marokkaanse moslims.

Alle Nederlanders weten nu wat de Marokkaanse geestelijk leiders - ook als ze geen nederlands spreken - over vrouwen denken. En ook wat de spreekwoordelijk 'arabische hoffelijkheid' inhoudt jegens de Nederlandse overheid.


Kortom het was een fantastische publiciteitsstunt! Geert Wilders - die zo'n pr-stunt zelf niet kon bedenken - heeft er in elk geval sinds gisteren weer een paar zetels bij!



Voorbeeld van reacties: ik had toevallig een feestje van wat Turken en Marokkanen bij me thuis. De Turken onder hen zeiden: Rita Verdonk had die imam moeten zeggen: "mongool, pak jij ff gauw je koffer, dan stuur ik je meteen terug naar Marokko"...

Maar ja dat wisten we toch allang: Enkel de Marokkanen zijn de echte moslims - die hebben zelfs hun leven over voor de islam. De rest van de moslims zijn als het er op aan komt allemaal afvallige bounties...

Wie zou er achter die effectieve pr-stunt zitten?

freya
21-11-04, 09:23
Ik vind het ook een uiting van ongepast fanatisme.
Heb het overigens ook eens meegemaakt met een hindoe pandit, maar toen ging het om rituele reinheid vlak voor een gebed.
Daar kon ik begrip voor opbrengen.
Maar deze knurft ging helemaal niet bidden, maar in gesprek met een minister.

Hij deed het wel zo charmant mogelijk tenminste, zei erbij dat het niet respectloos bedoeld was enzo. Maar toch. :moe:

Ik heb het ook heel anders meegemaakt en ik ervoer dat als beledigend tot op het bot:
In een kamer vol Irakesen komt een nieuwe gast binnen, op dat moment ben ik idd de enige vrouw in de kamer, de andere dames staan allemaal in de keuken :moe:
De man gaat de hele kamer rond om iedereen de hand te schudden, maar mij slaat hij finaal over :mad: ook geen knikje met hand op het hart, nee ik werd volkomen genegeerd.

Dat was zo kwetsend. Ik werd ontzettend kwaad en zei: "O ik zie dat ik tot meubilair gereduceerd ben!" De vent zelf verstond dat natuurlijk niet :moe:, maar de gastheer was zwaar in verlegenheid en is zeker een half uur bezig geweest met excuses maken en verklaringen geven.
(De gastheer zoent mij altijd hartelijk 3x op de wang zoals het hoort in Amsterdam)

Ik vind het idd onbegrijpelijk dat mensen zo weinig interesse hebben in het land waar ze wonen, dat ze niet eens in de gaten hebben dat ze iemand diep beledigen met hun gedrag.

Ron Haleber
21-11-04, 09:47
Geplaatst door freya
Ik vind het ook een uiting van ongepast fanatisme. Ik heb het ook heel anders meegemaakt en ik ervoer dat als beledigend tot op het bot.

Dat was zo kwetsend. Ik werd ontzettend kwaad en zei: "O ik zie dat ik tot meubilair gereduceerd ben!"

Ik vind het idd onbegrijpelijk dat mensen zo weinig interesse hebben in het land waar ze wonen, dat ze niet eens in de gaten hebben dat ze iemand diep beledigen met hun gedrag.

Jij ziet er misschien wat vrijgevochten uit. Maar mij overkwam hetzelfde met religeuze nonnen.

De r.k.-gemeenschap van A'dam Oost wilde contact krijgen met Marokkaanse moslims. Dus kwamen ze als gebruikelijk naar mij toe en vroegen of ik het met de moskee wilde organiseren.

Toen ik de barrières overwonnen had, ging ik met de zedig geklede religieuze zusters naar de afspraak. Bij binnenkomst weigerde de moskee-voorzitter ze een hand te geven. De zusters reageerden uiterst gekwetst.

Ik probeerde het later uit te leggen. "Die man dacht dat je misschien menstrueerde en dan ben je onrein - dan mag je ook de moskee niet in, want dan wordt die onrein en kunnen ze er niet meer bidden...".

Maar het hielp niet veel. Het is niet meer goed gekomen. De zusters die veel met Marokkanen van doen hadden, zagen verder maar van elk contact af....

freya
21-11-04, 10:04
Geplaatst door Ron Haleber
Jij ziet er misschien wat vrijgevochten uit. Maar mij overkwam hetzelfde met religeuze nonnen.

De r.k.-gemeenschap van A'dam Oost wilde contact krijgen met Marokkaanse moslims. Dus kwamen ze als gebruikelijk naar mij toe en vroegen of ik het met de moskee wilde organiseren.

Toen ik de barrières overwonnen had, ging ik met de zedig geklede religieuze zusters naar de afspraak. Bij binnenkomst weigerde de moskee-voorzitter ze een hand te geven. De zusters reageerden uiterst gekwetst.

Ik probeerde het later uit te leggen. "Die man dacht dat je misschien menstrueerde en dan ben je onrein - dan mag je ook de moskee niet in, want dan wordt die onrein en kunnen ze er niet meer bidden...".

Maar het hielp niet veel. Het is niet meer goed gekomen. De zusters die veel met Marokkanen van doen hadden, zagen verder maar van elk contact af....

Bij de open dag van de Arrahmane moskee zag ik een tussenoplossing.

De voorzitter gaf de buurvrouwen in naveltruitjes niet echt een hand, maar raakte hun pols aan.

Slaat nergens op natuurlijk, maar dat zal wel net ff anders zijn dan een verleidelijke zachte handpalm aanraken :verward:

Ik kreeg geen hand, maar dat verwachtte ik dan ook helemaal niet.
Ik ben zo geintegreerd in de multiculturele samenleving dat ik mannen in soepjurken gewoon minzaam toeknik. Het blijft schipperen :moe:

tazaghiniagirl
21-11-04, 10:12
:rolleyes: hij zegt het tenminste eerlijk en is geen moslim dat zich voor zoiets schaamt :rolleyes:

~Panthera~
21-11-04, 10:14
Als mensen eens iets meer van elkaars cultuur en religie zouden afweten, dan had je waarschijnlijk al dit gemierenneuk niet. :moe:

BiL@L
21-11-04, 10:17
Geplaatst door Ron Haleber
Ik probeerde het later uit te leggen. "Die man dacht dat je misschien menstrueerde en dan ben je onrein - dan mag je ook de moskee niet in, want dan wordt die onrein en kunnen ze er niet meer bidden...".
Dat is een foute uitleg. Een man mag namelijk met zijn eigen vrouw alles doen in haar periode, behalve penetratie. Dus het niet geven van een hand wordt consequent toegepast. Het niet geven van de hand is naar het voorbeeld van de profeet, vrede en zegeningen zij met hem.

Bovendien mag de vrouw die haar periode heeft wel degelijk naar de moskee, het enige waar zij vrij van is, zijn de sallaat. Er bestaat meningsverschil over of dat een vrouw uit de Qor-aan mag lezen (of aanraken) tijdens haar periode, maar het meeste juiste is, welke o.a. wordt aangehangen door Boekhaarie, Taymiyyah en al-Albaani, dat de vrouw dat wel mag.

Om het onderscheid nog meer te verduidelijken. Bij een ongelovige mag niet de Islamitische dodenwassing toegepast worden, omdat deze als onrein beschouwd wordt. Echter op een martelaar behoort deze wassing ook niet uitgevoerd te worden, omdat deze al gezien wordt als rein. Echter als een moslima komt te overlijden tijdens haar periode, dan zou het niet op Islamitische wijze reinigen van de vrouw net zijn alsof het om een ongelovige zou gaan. Maar die betekenis draagt de vrouw die in haar periode zit, dus niet.

Kortom, het niet geven van de hand heeft niets te maken met rein of onrein, noch heeft het iets te maken met gelijkwaardig of ongelijkwaardigheid. Het is gewoon 1 van de vele vormen ter bescherming van kuisheid en betrouwbare monogamie.

freya
21-11-04, 10:18
Geplaatst door tazaghiniagirl
:rolleyes: hij zegt het tenminste eerlijk en is geen moslim dat zich voor zoiets schaamt :rolleyes:

Nee hij schaamt zich er niet voor om iemand op de ziel te trappen.


Behoud van eigen cultuur ben ik helemaal voor, ben niet voor niks lid van AEL, maar doe dat dan wel zonder mensen te beledigen.

Er zijn momenten dat je even ergens overheen moet stappen, omdat je nu eenmaal niet op een geisoleerd eiland woont, maar hier met mensen uit andere culturen samenleeft.

Dat doe ik zo vaak, in contact met moslims, hindoe's, enz.

En dat verwacht ik dus ook terug!

freya
21-11-04, 10:20
Geplaatst door BiL@L
Dat is een foute uitleg. Een man mag namelijk met zijn eigen vrouw alles doen in haar periode, behalve penetratie. Dus het niet geven van een hand wordt consequent toegepast. Het niet geven van de hand is naar het voorbeeld van de profeet, vrede en zegeningen zij met hem.

Bovendien mag de vrouw die haar periode heeft wel degelijk naar de moskee, het enige waar zij vrij van is, zijn de sallaat. Er bestaat meningsverschil over of dat een vrouw de Qor-aan mag lezen tijdens haar periode, maar het meeste juiste is, welke o.a. wordt aangehangen door Boekhaarie, Taymiyyah en al-Albaani, dat de vrouw dat wel mag.

Om het onderscheid nog meer te verduidelijken. Bij een ongelovige mag niet de Islamitische dodenwassing toegepast worden, omdat deze als onrein beschouwd wordt. Echter op een martelaar behoort deze wassing ook niet uitgevoerd te worden, omdat deze al gezien wordt als rein. Echter als een moslima komt te overlijden tijdens haar periode, dan zou het niet op Islamitische wijze reinigen van de vrouw net zijn alsof het om een ongelovige zou gaan. Maar die betekenis draagt de vrouw die in haar periode zit, dus niet.

Kortom, het niet geven van de hand heeft niets te maken met rein of onrein, noch heeft het iets te maken met gelijkwaardig of ongelijkwaardigheid. Het is gewoon 1 van de vele vormen ter bescherming van kuisheid en betrouwbare monogamie.

Bilal, als je nu hier leest hoe diep je iemand kan kwetsen door haar geen hand te geven, hou jij dan toch altijd vast aan deze gewoonte of zal je het nog eens overwegen?

Goodnight
21-11-04, 10:29
Freay, met alle respect maar ik snap niet waarom jij je gekwetst kan voelen omdat iemand vanwege religieuze redenen jouw geen hand wil geven.
Wist je nou niets van de Islamitische cultuur dan kon ik mij er ietys bij voorstellen.
Maar als iemand het netjes uitlegt vind ik dat je daar gewoon respect voor moet hebben.
Diegenen heeft het je ook op een respectvolle manier uitgelegd en wellicht excuses gemaakt.

Is het bijvoorbeeld omdat de persoon in kwestie onderscheid maakt tussen gelovigen en niet gelovigen dan zou ik me er nog iets bij kunnen voorstellen.

maar ik vind dit zo'n een onzin om je daar beledigd door te voelen.

Misschien voelt hij zich ook wel beledigd dat hij gedwongen wordt zijn religieuze regels te overtreden alleen om haar egoistische gevoelens te bevredigen.

RinC
21-11-04, 10:35
Over lage incasseringsvermogen, sinds wanneer heeft Verdonkey een ziel? :watte?:

Goodnight
21-11-04, 10:36
De broer van een vriendin met wie ik heel goed omging die werd een aantal jaren bewuster van zijn moslim zijn.Hij begon zich in te verdiepen en vervolgens liet hij een baard staan.Ging zich anders kleden en weigerde nog langer mij een hand te geven.En op een gegeven moment ook met me te praten.
Het was wel even slikken omdat ik heel goed met hem kon opschieten maar hij had het uitgelegd en ik kon zijn keuze alleen maar respecteren.
Natuurlijk vond ik het jammer dat ik geen grapjes meer met hem kon maken of discussieren over bepaalde zaken.
Maar dit was zijn keuze en ik voelde me in het geheel beledigd of gekwetst.

Dat was ook de eerste keer dat ik te maken kreeg dat iemand geen hand wilde geven uit geloofsovertuiging.
Ik ken nu genoeg vrouwen en mannen die dat niet doen en ook genoeg mensen die het wel doen.Ik heb er absoluut geen problemen mee als iemand zegt: ik geef liever geen hand.Begrijp ook meteen wat de achterliggende redenen zijn.En zou het ontzettend egoistisch van mij zelf vinden als ik gekwetst zou zijn omdat ik vind dat hij zijn gevoelens opzij moet zetten voor MIJ.

Afrux
21-11-04, 10:39
Geplaatst door freya
Nee hij schaamt zich er niet voor om iemand op de ziel te trappen.


Behoud van eigen cultuur ben ik helemaal voor, ben niet voor niks lid van AEL, maar doe dat dan wel zonder mensen te beledigen.

Er zijn momenten dat je even ergens overheen moet stappen, omdat je nu eenmaal niet op een geisoleerd eiland woont, maar hier met mensen uit andere culturen samenleeft.

Dat doe ik zo vaak, in contact met moslims, hindoe's, enz.

En dat verwacht ik dus ook terug!

Ten eerste heeft behoud van eigen cultuur geen zak te maken met lidmaatschap van een organisatie. Als je een organisatie daarvoor nodig hebt dan is het heel slecht met je gesteld. BOvendien zijn vrijwel alle Marokkaanse organisaties voor behoud van eigen cultuur en identiteit. Iedereen die zijn roots en identiteit veroorlochent zal zwak staan in het leven.

Een hand gevn is geen culturele kwestie, maar een relegieuze kwestie. De meerderheid van de Marokkanen interperteert de koran niet op deze wijze en geeft vrouwen gewoon een hand. In het bijzonder in deze situatie helemaal. Die domme imam had het gewoon moeten doen en als je iemand een hand niet wil geven dan moet je ook niet mee in discussie gaan en aan dezelfde tafel zitten (komt op hetzelfde neer).

In Indonisie bidden de vrouwen en mannen in dezelfde ruimte en er zijn geen hoofdingangen en zijingangetjes. Bij de Allewiten idem dito. Zelfs in een soennitische land als Marokko worden relegieuse lessen tegenwoordig door vrouwen voorgezet voor een mannelijke publiek...


Deze man leeft in achterlijkheid en zal erin sterven....

Sawda
21-11-04, 10:41
Ooit heb ik een interview gelezen in Opzij van Rabijn Evers dat hij ook vanwege religieuze redenen geen hand geeft aan een vrouw. In Opzij kreeg hij alle ruimte om uit te leggen wat de redenen daarvan zijn. Ik heb destijds niemand gehoord die daar ophef over maakte.

freya
21-11-04, 10:45
Geplaatst door Goodnight
Freay, met alle respect maar ik snap niet waarom jij je gekwetst kan voelen omdat iemand vanwege religieuze redenen jouw geen hand wil geven.
Wist je nou niets van de Islamitische cultuur dan kon ik mij er ietys bij voorstellen.
Maar als iemand het netjes uitlegt vind ik dat je daar gewoon respect voor moet hebben.
Diegenen heeft het je ook op een respectvolle manier uitgelegd en wellicht excuses gemaakt.

Is het bijvoorbeeld omdat de persoon in kwestie onderscheid maakt tussen gelovigen en niet gelovigen dan zou ik me er nog iets bij kunnen voorstellen.

maar ik vind dit zo'n een onzin om je daar beledigd door te voelen.

Misschien voelt hij zich ook wel beledigd dat hij gedwongen wordt zijn religieuze regels te overtreden alleen om haar egoistische gevoelens te bevredigen.

En hier stuiten we dus op een levensgroot cultuurverschil.

Ik kan er ook niks aan doen Goodnight.
Ik weet heel veel van de islamitische cultuur, ben vaak in het MO geweest, maar als ik in een huiskamer in Nederland ineens volkomen genegeerd wordt dan komt mijn hele wezen in opstand.
Alles waarden waarmee ik ben opgegroeid worden dan opeens geschonden, ik wordt ineens gereduceerd van een gerespecteerd persoon tot een meubelstuk waar je geen aandacht aan geeft. Iets onaanraakbaars.

Dat heeft dus alles te maken met gevoel, het verstand slaat daarbij op tilt.

Als ik op bezoek ga in een moskee dan ben ik er op ingesteld, maar als ik tussen vrienden zit die mensen van de wereld zijn (internationaal bekende artiesten) en met zulk gedrag overvallen wordt, dan slaan instinctief de stoppen door.


Kan jij je echt niet voorstellen hoe beledigend het is om overgeslagen en genegeerd te worden?

RinC
21-11-04, 10:45
Nu wordt het weer breed uitgemeten in het nieuws. Ik zag andere imams wel haar hand schudden. :duivels:

Dutchguy
21-11-04, 10:46
Ik vraag me af of die imam met al die camera's om zich heen niet realiseerde dat autochtonen nu denken dat moslims vrouwen vies vinden. Dan krijg je dat weer.

taouanza
21-11-04, 10:48
Geplaatst door Ron Haleber

Ik probeerde het later uit te leggen. "Die man dacht dat je misschien menstrueerde en dan ben je onrein - dan mag je ook de moskee niet in, want dan wordt die onrein en kunnen ze er niet meer bidden...".



Wat ben jij een walgelijk figuur zeg!
Wat heeft menstruatie en onrein er mee te maken.
Is dat waarom je constant tussen moslims loopt om de boel op te fokken?!

BiL@L
21-11-04, 10:49
Geplaatst door Afrux
In Indonisie bidden de vrouwen en mannen in dezelfde ruimte ... Zelfs in een soennitische land als Marokko worden relegieuse lessen tegenwoordig door vrouwen voorgezet voor een mannelijke publiek...

Het gezamenlijk bidden van mannen en vrouwen is van de Soennah. De profeet, vrede en zegeningen zij met hem, leidde het gebed waarbij dat zo was. De mannen voorin en de vrouwen achterin. De beste rijen voor de mannen zijn de voorste rijen en de beste rijen voor de vrouwen zijn de achterste rijen.

Vrouwen hebben altijd al les gegeven aan mannen in de Islaam. Naar gelang de aanwezigheid aan kennis, neemt dit toe of af.

Zie ook: Een paar vrouwelijke hooggeleerden in al-Islaam (http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=116019)

Ps.: Ik heb les gehad van vrouwen...

taouanza
21-11-04, 10:49
Geplaatst door Dutchguy
Ik vraag me af of die imam met al die camera's om zich heen niet realiseerde dat autochtonen nu denken dat moslims vrouwen vies vinden. Dan krijg je dat weer.

Nou dan zegt dat meer over hoe de autochtonen denken over vrouwen dan de imam.:moe:
Weten we dat ook weer.

Aquarel
21-11-04, 10:52
Misschien dat hier een andere topic over geopend dient te worden, maar ik wil hier toch wel even de vraag deponeren wat jullie vonden van dat vingertje toen ze stelde dat ze over een jaar de discussie met ze wil voortzetten in het Nederlands.

(Los van de vraag hoe lang iemand er gemiddeld over doet om een taal en in het bijzonder het Nederlands te leren en dan niet met zo een exclusieve cursus zoals Maxima die gehad heeft).

freya
21-11-04, 10:53
Geplaatst door Goodnight
De broer van een vriendin met wie ik heel goed omging die werd een aantal jaren bewuster van zijn moslim zijn.Hij begon zich in te verdiepen en vervolgens liet hij een baard staan.Ging zich anders kleden en weigerde nog langer mij een hand te geven.En op een gegeven moment ook met me te praten.
Het was wel even slikken omdat ik heel goed met hem kon opschieten maar hij had het uitgelegd en ik kon zijn keuze alleen maar respecteren.
Natuurlijk vond ik het jammer dat ik geen grapjes meer met hem kon maken of discussieren over bepaalde zaken.
Maar dit was zijn keuze en ik voelde me in het geheel beledigd of gekwetst.

Dat was ook de eerste keer dat ik te maken kreeg dat iemand geen hand wilde geven uit geloofsovertuiging.
Ik ken nu genoeg vrouwen en mannen die dat niet doen en ook genoeg mensen die het wel doen.Ik heb er absoluut geen problemen mee als iemand zegt: ik geef liever geen hand.Begrijp ook meteen wat de achterliggende redenen zijn.En zou het ontzettend egoistisch van mij zelf vinden als ik gekwetst zou zijn omdat ik vind dat hij zijn gevoelens opzij moet zetten voor MIJ.

Als iemand zegt: ik geef liever geen hand, dan is dat iets heel anders dan straal genegeerd worden.

Ik zou wel diep beledigd zijn als iemand niet meer met mij wil praten omdat ik een vrouw ben.
Ik begrijp echt niet jij daar respect voor op kan brengen. Het is hemelschrijend fanatisme dat helemaal niets met islam te maken heeft. Ik heb nog nooit gehoord dat de profeet niet met vrouwen sprak :moe:

Sterker nog in zijn tijd werd er door mannen en vrouwen gewoon in dezelfde ruimte gebeden.

Goodnight
21-11-04, 10:53
Geplaatst door freya
En hier stuiten we dus op een levensgroot cultuurverschil.

Ik kan er ook niks aan doen Goodnight.
Ik weet heel veel van de islamitische cultuur, ben vaak in het MO geweest, maar als ik in een huiskamer in Nederland ineens volkomen genegeerd wordt dan komt mijn hele wezen in opstand.
Alles waarden waarmee ik ben opgegroeid worden dan opeens geschonden, ik wordt ineens gereduceerd van een gerespecteerd persoon tot een meubelstuk waar je geen aandacht aan geeft. Iets onaanraakbaars.

Dat heeft dus alles te maken met gevoel, het verstand slaat daarbij op tilt.

Als ik op bezoek ga in een moskee dan ben ik er op ingesteld, maar als ik tussen vrienden zit die mensen van de wereld zijn (internationaal bekende artiesten) en met zulk gedrag overvallen wordt, dan slaan instinctief de stoppen door.


Kan jij je echt niet voorstellen hoe beledigend het is om overgeslagen en genegeerd te worden?

Nee, op het moment dat het iemand is waarvan ik weet dat geloof wellicht een rol meespeelt en helemaal als ik het zeker weet dan voel ik me daardoor niet gekwetst of beledigd.Maar wellicht omdat ik zelf moslim ben alleen hou ik me niet aan die strikte regels.

Ik gaf het voorbeeld van hoe men elkaar begroet in ons dorp en hoe verbijsterd men daar was toen mensen vanuit Nederland ineens geen hand wilde geven laat staan ander mans hand kussen.
Het heeft een flink aantal jaren geduurd voor men er aan gewend was en nog steeds maken ouderen zich druk om als een jongere niet meer de oude normen en waarden in acht neemt.
Ik zie het zo: iedere persoon heeft zijn of haar begroetingsvoorkeur.De een geef ik kusjes, de ander een hand en de ander alleen een knikje.En als iemand geen hand wil geven dan begrijp ik het en betrek ik het niet op mijn persoon.
Maar dat is misschien ook omdat ik de achterliggende gedachte weet en begrijp.

taouanza
21-11-04, 10:56
Geplaatst door RinCoonie
Over lage incasseringsvermogen, sinds wanneer heeft Verdonkey een ziel? :watte?:

Wallah iella.
Als een imam geen enkele vrouw een hand geeft hoe kun je dan gekwetst zijn? Ben jij meer waard dan de andere vrouwen?

Goodnight
21-11-04, 10:58
Geplaatst door freya
Als iemand zegt: ik geef liever geen hand, dan is dat iets heel anders dan straal genegeerd worden.

Ik zou wel diep beledigd zijn als iemand niet meer met mij wil praten omdat ik een vrouw ben.
Ik begrijp echt niet jij daar respect voor op kan brengen. Het is hemelschrijend fanatisme dat helemaal niets met islam te maken heeft. Ik heb nog nooit gehoord dat de profeet niet met vrouwen sprak :moe:

Sterker nog in zijn tijd werd er door mannen en vrouwen gewoon in dezelfde ruimte gebeden.
Ja dat is wat anders, dat klopt.Diegene had het ook netjes moeten uitleggen vind ik.Of op zijn minst een knikje of wat dan ook.In ieder geval niet negeren dat gaat te ver.Maar waarschijnlijk ziet hij dat als een blijk van respect.Je weet dat Arabische mannen niet van houden als hun vrouw aandacht krijgt van een ander man.Misschien was hij bang iemand voor het hoofd te stoten??

Ik moest er aanwennen toen die vriend niet meer met me wilde praten.Ja tenzij hij achter een muurtje of een deur stond.
Maar ik begreep dat hij een keuze had gemaakt en een andere weg was ingeslagen.Ik hoopte alleen voor hem dat hij er gelukkiger van zou worden.En nog steeds wens ik hem dat toe.Is zijn keuze zo simpel is het voor mij.

Rocky
21-11-04, 11:01
Geplaatst door Aquarel
Misschien dat hier een andere topic over geopend dient te worden, maar ik wil hier toch wel even de vraag deponeren wat jullie vonden van dat vingertje toen ze stelde dat ze over een jaar de discussie met ze wil voortzetten in het Nederlands.

(Los van de vraag hoe lang iemand er gemiddeld over doet om een taal en in het bijzonder het Nederlands te leren en dan niet met zo een exclusieve cursus zoals Maxima die gehad heeft).



Ik dacht toen: Wat een KoetwijfU (Napoleon-achtig :D)
Ik vind haar echt een arrogante snol. Een lady zonder bovenlip. Wil ze nu zich profileren als minister van godsdienst?

Logisch dat die imam haar geen hand wou geven. Ik zou niet eens de moeite nemen om haar te groeten.

Goodnight
21-11-04, 11:04
Geplaatst door Carolus
En stel nu dat een christen niet met jou wil praten omdat deze vindt (en zegt) dat een moslim met de gespleten tong van de duivel spreekt?

Voel je je dan ook niet beledigd en respecteer je dat dan ook.

Je vergelijkt twee verschillende zaken.Een moslim geeft zowel moslims als niet moslims van het andere geslacht geen hand.Zo simpel is het....geen onderscheid naar godsdienst of afkomst.Maar om problemen te voorkomen.Het gebeurt maar al te vaak dat je de ander net te diep in de ogen kijkt en denkt: wat een lekker ding en lichamelijk contact is daarbij ook heel belangrijk.Bovendien kan je door een handdruk ook signalen uitzenden...bedoeld of onbedoeld.

En als een Christen dat zou vinden zou ik daar vrede mee hebben.
Sterker nog:

Een tijdje terug las ik een intervieuw van de man van de SGP.Rouvoet heet hij geloof ik.
Die beweerde: Allah bestaat niet, alleen God.

Hoewel ik blindelings in Allah geloof, en dit voor mij hetzelfde is als God, Jewah, vond ik dat hij in zijn recht stond.
Ik was ook absoluut niet beledigd.
Dat is zijn geloof en als hij daarvan overtuigd is dan so be it.

freya
21-11-04, 11:05
Geplaatst door Goodnight
Maar waarschijnlijk ziet hij dat als een blijk van respect.Je weet dat Arabische mannen niet van houden als hun vrouw aandacht krijgt van een ander man.Misschien was hij bang iemand voor het hoofd te stoten??


Dat was precies wat er aan de hand was ja.

Maar voor mij dus onacceptabel, vooral omdat deze man al 2 jaar in Nederland woonde en dus had KUNNEN weten dat het hiet niet zo werkt.

Aquarel
21-11-04, 11:06
Geplaatst door Goodnight
Ja dat is wat anders, dat klopt.Diegene had het ook netjes moeten uitleggen vind ik.Of op zijn minst een knikje of wat dan ook.In ieder geval niet negeren dat gaat te ver.Maar waarschijnlijk ziet hij dat als een blijk van respect.Je weet dat Arabische mannen niet van houden als hun vrouw aandacht krijgt van een ander man.Misschien was hij bang iemand voor het hoofd te stoten??

Ik moest er aanwennen toen die vriend niet meer met me wilde praten.Ja tenzij hij achter een muurtje of een deur stond.
Maar ik begreep dat hij een keuze had gemaakt en een andere weg was ingeslagen.Ik hoopte alleen voor hem dat hij er gelukkiger van zou worden.En nog steeds wens ik hem dat toe.Is zijn keuze zo simpel is het voor mij.

Die Imam heeft wel degelijk uitgelegd waarom hij haar geen hand wilde/ kon geven. Hij deed dit in het engels. Ach ja, zie het als de 'details' ;) die vaker worden weggelaten bij dit soort gebeurtenissen.

Goodnight
21-11-04, 11:09
Nog een voorbeeld voor Carolus:

Een tijdje terug werkte mijn jongere zusje bij een bedrijf.Ze deed het naast haar studie en moest koffie en thee rondbrengen op een afdeling.
Mijn zusje is een jonge mooi meisje.Zij draagt graag moderne kleding.Zo droeg ze die periode van die truitjes die net een beetje van haar buik lieten zien.
Op een gegeven moment kwam een van de vrouwelijke medewerksters daar naar haar toe.
De leidinggevende verzocht haar vriendelijk om andere kleding aan te trekken omdat hij vanuit zijn geloofsovertuiging dat soort kleding niet kon tolereren op de afdeling.Hij was Christelijk en nogal religieus.
Het ging allemaal heel gemoedelijk en vriendelijk.

mijn zusje was absoluut niet beledigd en schaamde zich eigenlijk dat zij als moslima uitgerekend van een niet moslim commentaar kreeg op haar kledij.

freya
21-11-04, 11:09
Geplaatst door taouanza
Wallah iella.
Als een imam geen enkele vrouw een hand geeft hoe kun je dan gekwetst zijn? Ben jij meer waard dan de andere vrouwen?

Sorry hoor, zij stond daar niet als vrouw, maar als minister en vertegenwoordiger van de overheid.

Hij gedroeg zich dus onbeschoft.

Goodnight
21-11-04, 11:12
Geplaatst door freya
Dat was precies wat er aan de hand was ja.

Maar voor mij dus onacceptabel, vooral omdat deze man al 2 jaar in Nederland woonde en dus had KUNNEN weten dat het hiet niet zo werkt.

Maar dat is meer uit cultuur dan uit geloofsovertuiging.

Vind ik toch twee totaal verschillende zaken.

Bij geloof heeft het niet te maken met respect voor de man van de vrouw.Maar respect voor de vrouw en de godsdienst.

Bij cultuur heeft het gewoon te maken met machogedrag.

Rocky
21-11-04, 11:12
Geplaatst door freya
Als iemand zegt: ik geef liever geen hand, dan is dat iets heel anders dan straal genegeerd worden.

Ik zou wel diep beledigd zijn als iemand niet meer met mij wil praten omdat ik een vrouw ben.
Ik begrijp echt niet jij daar respect voor op kan brengen. Het is hemelschrijend fanatisme dat helemaal niets met islam te maken heeft. Ik heb nog nooit gehoord dat de profeet niet met vrouwen sprak :moe:

Sterker nog in zijn tijd werd er door mannen en vrouwen gewoon in dezelfde ruimte gebeden.


Hou jij maar eens bezig met buikdansen of AEL prietpraat. Als de imam niet wou praten met een vrouw, in dit geval mevrouw verdonk, wat deed ie daar dan? Hij wist toch wel dat mevrouw verdonk zou komen om te praten over allerlei zaken? Het gaat alleen om de manier van groeten. Hij wou haar geen hand geven. That's it.

Veel Hollanders geven ook geen handdruk en groeten ze maar van een afstand :duizelig:

taouanza
21-11-04, 11:15
Geplaatst door freya
Sorry hoor, zij stond daar niet als vrouw, maar als minister en vertegenwoordiger van de overheid.

Hij gedroeg zich dus onbeschoft.

Dus zij is behalve groter dan de rest van de vrouwen ook nog groter dan God. Voor haar moet je je principes weglaten.
Nou kan het arroganter?

Goodnight
21-11-04, 11:15
Geplaatst door freya
Sorry hoor, zij stond daar niet als vrouw, maar als minister en vertegenwoordiger van de overheid.

Hij gedroeg zich dus onbeschoft.

Hij was consequent.het zou raar zijn om voor hAAR zijn principes opzij te zetten.Dan komt er volgende keer weer een ander die belangrijk is en weer een ander.
Onbeschoft zou zijn als hij wel andere vrouwen begroet maar haar niet.

Aquarel
21-11-04, 11:16
Geplaatst door freya
Sorry hoor, zij stond daar niet als vrouw, maar als minister en vertegenwoordiger van de overheid.

Hij gedroeg zich dus onbeschoft.

Erg frappant dan dat ze tegen hem zei: Ik ben als vrouw gelijk aan u..


(Even los van haar (poltieke) intenties ).

Rocky
21-11-04, 11:19
Geplaatst door freya
Sorry hoor, zij stond daar niet als vrouw, maar als minister en vertegenwoordiger van de overheid.

Hij gedroeg zich dus onbeschoft.

Je kan lang gaan discussieren over de manier van groeten van de moslims, maar dat zal niet helpen. Wie ben jij om daar wat aan te doen? :rolleyes: Het is een religieus iets. Hij stond daar ook als een imam, die wetten van de koran en soenna naleeft. Verdonk gedroeg zich onbeschoft met haar belerend toontje

Ron Haleber
21-11-04, 11:21
Geplaatst door BiL@L
Dat is een foute uitleg. Een man mag namelijk met zijn eigen vrouw alles doen in haar periode, behalve penetratie. Dus het niet geven van een hand wordt consequent toegepast. Het niet geven van de hand is naar het voorbeeld van de profeet, vrede en zegeningen zij met hem.

Bovendien mag de vrouw die haar periode heeft wel degelijk naar de moskee, het enige waar zij vrij van is, zijn de sallaat. Er bestaat meningsverschil over of dat een vrouw uit de Qor-aan mag lezen (of aanraken) tijdens haar periode, maar het meeste juiste is, welke o.a. wordt aangehangen door Boekhaarie, Taymiyyah en al-Albaani, dat de vrouw dat wel mag.

Om het onderscheid nog meer te verduidelijken. Bij een ongelovige mag niet de Islamitische dodenwassing toegepast worden, omdat deze als onrein beschouwd wordt. Echter op een martelaar behoort deze wassing ook niet uitgevoerd te worden, omdat deze al gezien wordt als rein. Echter als een moslima komt te overlijden tijdens haar periode, dan zou het niet op Islamitische wijze reinigen van de vrouw net zijn alsof het om een ongelovige zou gaan. Maar die betekenis draagt de vrouw die in haar periode zit, dus niet.

Kortom, het niet geven van de hand heeft niets te maken met rein of onrein, noch heeft het iets te maken met gelijkwaardig of ongelijkwaardigheid. Het is gewoon 1 van de vele vormen ter bescherming van kuisheid en betrouwbare monogamie.

Bedankt Bil@l voor jouw uitleg. Op welke bron baseer jij dit - nu lijken mij jouw teksten bij uitzondering wel een keer erg relevant!?

Want ik voelde ook wel nattigheid als ik de mij door Marokkanen opgegeven redenen doorgaf...

Maar toen wij indertijd in de Al Soenna moskee in Amsterdam West met dames op bezoek kwamen werd ons mijn verhaal toch duidelijk door de woordvoerder van die moskee verteld...


Wellicht behoort jouw selefische interpretatie tot een persoonlijke keus die we van jou als "gematigd" moslim al verwachtten?

Deelt bv sjeich Sjershabi van de Al Tawheed jouw interpretatie - om maar een andere autoriteit te noemen...

schindler,s lis
21-11-04, 11:22
die imam die verdonk geen hand wilde geven moet ze gelijk uit het land zetten want de man is niet van deze tijd!!!
die stompzinnige rituelen die helemaal niet in de Koran terug te vinden zijn moeten eindelijk eens van deze aardbol verdwijnen en daar beginnen we mee in nederland!!!
RITA VERDONK!!! ze is er en ze blijft!!!! en het is menig "hollander" z,n meisje....of je nu hetero bent of lesbiennne!!!
dit is nederland...wen er toch eens aan...

Rocky
21-11-04, 11:24
Geplaatst door schindler,s lis
die imam die verdonk geen hand wilde geven moet ze gelijk uit het land zetten want de man is niet van deze tijd!!!
die stompzinnige rituelen die helemaal niet in de Koran terug te vinden zijn moeten eindelijk eens van deze aardbol verdwijnen en daar beginnen we mee in nederland!!!
RITA VERDONK!!! ze is er en ze blijft!!!! en het is menig "hollander" z,n meisje....of je nu hetero bent of lesbiennne!!!
dit is nederland...wen er toch eens aan...


Oeratlaboera ofzo?

Sinds wanneer ben je ontsnapt uit de TBS-kliniek?

GeertC
21-11-04, 11:29
Verdonk geen hand gekregen van een Imam?

Scheelt weer, worden haar handen niet vies....

:haha:

Vissea
21-11-04, 11:33
Geplaatst door Goodnight
Je vergelijkt twee verschillende zaken.Een moslim geeft zowel moslims als niet moslims van het andere geslacht geen hand.Zo simpel is het....geen onderscheid naar godsdienst of afkomst.Maar om problemen te voorkomen.Het gebeurt maar al te vaak dat je de ander net te diep in de ogen kijkt en denkt: wat een lekker ding en lichamelijk contact is daarbij ook heel belangrijk.Bovendien kan je door een handdruk ook signalen uitzenden...bedoeld of onbedoeld.

En als een Christen dat zou vinden zou ik daar vrede mee hebben.
Sterker nog:

Een tijdje terug las ik een intervieuw van de man van de SGP.Rouvoet heet hij geloof ik.
Die beweerde: Allah bestaat niet, alleen God.

Hoewel ik blindelings in Allah geloof, en dit voor mij hetzelfde is als God, Jewah, vond ik dat hij in zijn recht stond.
Ik was ook absoluut niet beledigd.
Dat is zijn geloof en als hij daarvan overtuigd is dan so be it.
Om problemen te voorkomen? Zijn wij zo zwak dat een handdruk (een normale groet in westerse landen) verleidend zou kunnen zijn?
Wat een onzin! De minister was daar om bepaalde zaken te bespreken met enkele leidende figuren uit de moslimwereld. Belachelijk dat er tolken aanwezig moeten zijn en absurd dat er een imam is die haar geen hand wil geven. Hij weet dat er een vrouwelijke gezaghebber komt om ergens over te spreken en als hij zich daar niet in kan vinden, moet hij zijn conclusies trekken en daar niet aanwezig zijn, lijkt me.

Een gesprek tussen een minister en enkele toonaangevende figuren van een bepaalde gemeenschap overstijgt religieus geneuzel, je laat jezelf (en je geloof) erg kennen als je je zo gedraagt. Alle vooroordelen weer zijn weer bevestigd; het komt immers over als: vrouwen zijn minder dan mannen in de moslimcultuur; slimme zet, imam! Verbazingwekkend dat mensen hier die imam nog gaan verdedigen ook. Er is een stelsel van normen en waarden in ieder land dat je eerst moet respecteren en accepteren voordat je over integratie en cultuur/identiteitsbehoud mag gaan spreken. Een groet is een hand schudden hier, punt!

GeertC
21-11-04, 11:36
Geplaatst door taouanza
Nou dan zegt dat meer over hoe de autochtonen denken over vrouwen dan de imam.:moe:
Weten we dat ook weer.

Ik vind Taouanza zeer irritant in haar uitlatingen richting autochtonen. Je bent moderator van deze geweldige site, maar een wat gematigder en opener houding van jou kant zou deze site niet misstaan.

Je bent erg verbitterd en zelfd bij vlagen zeer onvriendelijk. Jammer dat je je niet wat positiever opstelt, het zou de sfeer op deze site ten goede komen.

Als moderator heb je een belangrijke rol op deze site. Let daar op!

Vissea
21-11-04, 11:41
Geplaatst door GeertC
Ik vind Taouanza zeer irritant in haar uitlatingen richting autochtonen. Je bent moderator van deze geweldige site, maar een wat gematigder en opener houding van jou kant zou deze site niet misstaan.

Je bent erg verbitterd en zelfd bij vlagen zeer onvriendelijk. Jammer dat je je niet wat positiever opstelt, het zou de sfeer op deze site ten goede komen.

Als moderator heb je een belangrijke rol op deze site. Let daar op!

Eens! Als ik de woordvoeder van deze site mag geloven, is dit een open forum waar iedereen zijn zegje kan doen op een normale, genuanceerde manier maar de censuur viert hoogtij, de moderators kennen hun rol niet en kinderachtig gescheld zijn aan de orde van de dag.

Ron Haleber
21-11-04, 11:41
Geplaatst door taouanza
Wat ben jij een walgelijk figuur zeg!
Wat heeft menstruatie en onrein er mee te maken.
Is dat waarom je constant tussen moslims loopt om de boel op te fokken?!

Ik vind het van mijn kant 10 keer zo "walgelijk" zoals jij reageert.

Je geeft trouwens daarmee blijk niets van Marokkanen of moslims af te weten.

Lees maar het antwoord op mijn uiterst correcte posting van Bil@l en mijn reply daarna.

Je mag mij en anderen haten, maar laat dat in je postings ajb niet blijken want dat verpest de sfeer hier tussen autochtonen en moslims.

~Panthera~
21-11-04, 11:43
Geplaatst door GeertC
Ik vind Taouanza zeer irritant in haar uitlatingen richting autochtonen. Je bent moderator van deze geweldige site, maar een wat gematigder en opener houding van jou kant zou deze site niet misstaan.

Je bent erg verbitterd en zelfd bij vlagen zeer onvriendelijk. Jammer dat je je niet wat positiever opstelt, het zou de sfeer op deze site ten goede komen.

Als moderator heb je een belangrijke rol op deze site. Let daar op!
--------------


Vind Taouanza heel eerlijk, want zij verwoordt maar al te goed, hoe menig Nederlander over "de buitenlander" denkt.
Niet echt positief dus nee.
Maar wel de waarheid waar zij mee moet leven.

Fijn he ? :moe:

taouanza
21-11-04, 11:46
Geplaatst door GeertC
Ik vind Taouanza zeer irritant in haar uitlatingen richting autochtonen. Je bent moderator van deze geweldige site, maar een wat gematigder en opener houding van jou kant zou deze site niet misstaan.

Je bent erg verbitterd en zelfd bij vlagen zeer onvriendelijk. Jammer dat je je niet wat positiever opstelt, het zou de sfeer op deze site ten goede komen.

Als moderator heb je een belangrijke rol op deze site. Let daar op!

Dus als autochtonen irritante uitlatingen hebben over allochtonen moet me daar braaf voor verontschuldigen bedoel je?
Dream on!

taouanza
21-11-04, 11:47
Geplaatst door Ron Haleber
Ik vind het van mijn kant 10 keer zo "walgelijk" zoals jij reageert.

Je geeft trouwens daarmee blijk niets van Marokkanen of moslims af te weten.

Lees maar het antwoord op mijn uiterst correcte posting van Bil@l en mijn reply daarna.

Je mag mij en anderen haten, maar laat dat in je postings ajb niet blijken want dat verpest de sfeer hier tussen autochtonen en moslims.

Boeiend!
Jij gaat allemaal dingen roepen die niet waar zijn!

GeertC
21-11-04, 11:52
Geplaatst door taouanza
Dus als autochtonen irritante uitlatingen hebben over allochtonen moet me daar braaf voor verontschuldigen bedoel je?
Dream on!

Wake up!

Als moderator heb JIJ een hoge bijdrage aan de sfeer. En diezelfde sfeer wordt door JOU als moderator behoorlijk verhard cq. verziekt.

schindler,s lis
21-11-04, 11:52
Geplaatst door taouanza
Dus als autochtonen irritante uitlatingen hebben over allochtonen moet me daar braaf voor verontschuldigen bedoel je?
Dream on!

gezien je allochtoon bent zou je,je wat meer kunnen verdiepen in de autochtoon.
maar die moeite is je teveel blijkbaar.......verdonk mag jou gerust terugsturen!!!
ben je nu boos?

Naufal
21-11-04, 11:52
ach wat erg, :maf2: :wow:

taouanza
21-11-04, 11:54
Geplaatst door GeertC
Wake up!

Als moderator heb JIJ een hoge bijdrage aan de sfeer. En diezelfde sfeer wordt door JOU als moderator behoorlijk verhard cq. verziekt.

Nee hoor dat doe jij.

taouanza
21-11-04, 11:54
Geplaatst door schindler,s lis
gezien je allochtoon bent zou je,je wat meer kunnen verdiepen in de autochtoon.
maar die moeite is je teveel blijkbaar.......verdonk mag jou gerust terugsturen!!!
ben je nu boos?

Nee ik vind je wel grappig.
Ben jij nu boos?

GeertC
21-11-04, 11:55
Geplaatst door taouanza
Nee hoor dat doe jij.

ik ben geen moderator

jij wel

en je kent je rol niet

~Panthera~
21-11-04, 11:56
Geplaatst door schindler,s lis
gezien je allochtoon bent zou je,je wat meer kunnen verdiepen in de autochtoon.
maar die moeite is je teveel blijkbaar.......verdonk mag jou gerust terugsturen!!!
ben je nu boos?
---------------

Ik denk dat ze zich heel goed heeft verdiept in de autochtoon.
Jouw commentaar bevestigd haar gelijk maar weer eens. :moe:

Vissea
21-11-04, 12:00
welles, nietes, welles, nietes.....
Wat was het onderwerp ook alweer?

freya
21-11-04, 12:03
Geplaatst door taouanza
Dus zij is behalve groter dan de rest van de vrouwen ook nog groter dan God. Voor haar moet je je principes weglaten.
Nou kan het arroganter?

Overdrijven is ook een kunst zeg.

Groter dan God :rolleyes:

Wijs jij eens aan waar in koran staat dat mannen vrouwen geen hand mogen geven!

freya
21-11-04, 12:05
Geplaatst door Rocky
Je kan lang gaan discussieren over de manier van groeten van de moslims, maar dat zal niet helpen. Wie ben jij om daar wat aan te doen? :rolleyes: Het is een religieus iets. Hij stond daar ook als een imam, die wetten van de koran en soenna naleeft. Verdonk gedroeg zich onbeschoft met haar belerend toontje

Het is geen wet van de koran en alle andere imams gaven heer wel een hand.

Dus het is gewoon een cultureel bepaald fanatisme.

taouanza
21-11-04, 12:08
Geplaatst door freya
Overdrijven is ook een kunst zeg.




Heb je het over jezelf.



Groter dan God :rolleyes:

Wijs jij eens aan waar in koran staat dat mannen vrouwen geen hand mogen geven!

Dat kan ik niet. Maar als die man het uit principes doet voor God dan kan hij daar niet van afwijken. Er zijn ergere dingen.

Goodnight
21-11-04, 12:08
Geplaatst door GeertC

Als moderator heb je een belangrijke rol op deze site. Let daar op! zoals jou strafpunten bezorgen na jou achterlijk opmerking?

schindler,s lis
21-11-04, 12:08
Geplaatst door ~Panthera~
---------------

Ik denk dat ze zich heel goed heeft verdiept in de autochtoon.
Jouw commentaar bevestigd haar gelijk maar weer eens. :moe:

het was geen commentaar maar een opmerking....zou die inburgeringscursus maar eens overdoen......alleen maar een suggestie hoor :duim:

Goodnight
21-11-04, 12:09
Geplaatst door Vissea
Een groet is een hand schudden hier, punt!

Alleen om dit dwingende toontje geef ik die imam gelijk.

~Panthera~
21-11-04, 12:12
Geplaatst door schindler,s lis
het was geen commentaar maar een opmerking....zou die inburgeringscursus maar eens overdoen......alleen maar een suggestie hoor :duim:
---------------------

Onzettend intelligente opmerking van je. :moe:












































Maar ik zal de cursus overdoen hoor, tenslotte ben ik hier geboren in Nederland als een gewone kaaskop. :fpetaf:
Autochtoon dus.
Einstein. :duivels:

Siah
21-11-04, 12:14
Geplaatst door Ron Haleber
't gebeurde als start van de actie:

"Marokkaanse imams steunen Geert Wilders"!



Kortom het was een fantastische publiciteitsstunt! Geert Wilders - die zo'n pr-stunt zelf niet kon bedenken - heeft er in elk geval sinds gisteren weer een paar zetels bij!




van die publicaties zou je heel naief zijn om wat te kunnen verwachten!
het zou me verbazen als die op deze bijeenkomsten anders gaan reageren..
..

als sommigen daardoor(daarmee) een paar zetels erbij gaan krijgen,
als dat als criteria beschouwd wordt, en voor de verdere activiteiten als doorslaggevend ervaard wordt;
dan is de situatie erger dan wat sommigen denken.
..

Joesoef
21-11-04, 12:18
Was gewoon een vooropgezet plan. De baardigste imam is naar voren geschoven om de confrontatie met Verdonk aan te laten gaan. Die arme man wist niet hoe hij het had, wist wat voor een commentaar er zou volgen.

Geef hem gelijk dat hij voet bij stuk hield, al zie ik dit soort opinies het liefst vertrekken. Het is ziin hand, zijn geloof en zijn overtuiging. Men moet een ander eens wat minder als een bezit of vertegenwoordiger van een gemeenschap zien.

freya
21-11-04, 12:25
Geplaatst door taouanza
Heb je het over jezelf.


Je bent lekker bezig :moe:



Dat kan ik niet. Maar als die man het uit principes doet voor God dan kan hij daar niet van afwijken. Er zijn ergere dingen.

Zo lust ik nog wel een paar, nu we toch aan het overdrijven zijn.

Als Moh B uit principes voor God de aandrang voelt om een moord te plegen dan kan hij daar zeker ook niet van afwijken.


Dat gezeik van "ja maar dat moet van mijn godsdienst" moet eens flink onder de loep genomen worden. Godsdienst kan en mag nooit een vrijbrief worden om maar gewoon te doen wat in je hoofd opkomt.

Deze houding van moslims, die zelf niet iets in de koran kunnen vinden en dus maar alles voor zoete koek slikken zodra er maar een vroom sausje overheen gegoten is, zal uiteindelijk nog eens de doodsteek voor de islam worden.

De rest van de imams was het NIET met hem eens, want zij gedroegen zich anders en toch zitten jullie hier het gedrag en dus de hersenspinsels van een fanatieke fundi te verdedigen?

Waarom vraag ik me af.
Waar komt die blinde bewondering voor overdreven vroom gedrag vandaan? Zodra een vent een baard laat staan, kan hij ineens alles maken en verdwijnt het zelfdenkend vermogen van de dames hier als sneeuw voor de zon.

Jullie zouden Moh B ook niet tegengesproken hebben als jullie hem tegenkwamen. Toen hij weigerde te werken met gemengde gezelschappen, hadden jullie dus ook gezegd: ik heb respect voor zijn geloof". Ipv met hem in discussie te gaan en hem en de hele omgeving erop te wijzen dat hij aan het doorslaan was.

taouanza
21-11-04, 12:40
Geplaatst door freya
Je bent lekker bezig :moe:




Zo lust ik nog wel een paar, nu we toch aan het overdrijven zijn.

Als Moh B uit principes voor God de aandrang voelt om een moord te plegen dan kan hij daar zeker ook niet van afwijken.


Dat gezeik van "ja maar dat moet van mijn godsdienst" moet eens flink onder de loep genomen worden. Godsdienst kan en mag nooit een vrijbrief worden om maar gewoon te doen wat in je hoofd opkomt.

Deze houding van moslims, die zelf niet iets in de koran kunnen vinden en dus maar alles voor zoete koek slikken zodra er maar een vroom sausje overheen gegoten is, zal uiteindelijk nog eens de doodsteek voor de islam worden.

De rest van de imams was het NIET met hem eens, want zij gedroegen zich anders en toch zitten jullie hier het gedrag en dus de hersenspinsels van een fanatieke fundi te verdedigen?

Waarom vraag ik me af.
Waar komt die blinde bewondering voor overdreven vroom gedrag vandaan? Zodra een vent een baard laat staan, kan hij ineens alles maken en verdwijnt het zelfdenkend vermogen van de dames hier als sneeuw voor de zon.

Jullie zouden Moh B ook niet tegengesproken hebben als jullie hem tegenkwamen. Toen hij weigerde te werken met gemengde gezelschappen, hadden jullie dus ook gezegd: ik heb respect voor zijn geloof". Ipv met hem in discussie te gaan en hem en de hele omgeving erop te wijzen dat hij aan het doorslaan was. \


Jij bent hier aan het doorslaan.
als jij mijn zelfdenkend vermogen in twijfel trekt zeg dat meer over je arrogante zelfingenomenheid dan over mij.
Mijn zelfdenkend vermogen moet ten alle tijden in jouw straatje passen anders denk ik niet voor mezelf. Waar heb ik dat nog meer gehoord?:rolleyes:

Goodnight
21-11-04, 12:43
Iemand had het hier al eerder opgemekrt...of was het bij de discussie van gisteren?
Anyway....oeverloos gezwets....

Freya, niemand zit hier wie dan ook te verdedigen.
En mijn ( ik spreek voor mijzelf) zelfdenkend vermogen is niets mee aan de hand.
Sterker nog, juist doordat ik daar veelvuldig gebruik van maak kan ik me in andersmans positie verplaatsen ipv halsstarrig te eisen dat iemand zich naar mijn wensen en standpunten voegt.

Vind het wel teleurstellend dat ook jij nu het JULLIE woord gaat gebruiken.....
Omdat ik/we vind(en) dat deze man in zijn recht staat maakt dat ons gelijk aan medeplichtigen van M.B......

Interessante theorie....dus eigenlijk moet ik iedere vent of vrouw ( want die vergeet je gemakshalve) die weigert een hand te geven of met mannen of vrouwen te werken gewoon aangeven want dat is een potentiele extremist.....

TonH
21-11-04, 13:06
Ik zag een man die vanuit zijn interpretatie van zijn geloof Verdonk geen hand gaf. Ja en? Hij negeerde haar in het geheel niet. Groette haar verbaal en gaf een uitleg waarom hij haar geen hand gaf. Tsjongejonge, wat een drama! :moe:

~Panthera~
21-11-04, 13:08
Geplaatst door TonH
Ik zag een man die vanuit zijn interpretatie van zijn geloof Verdonk geen hand gaf. Ja en? Hij negeerde haar in het geheel niet. Groette haar verbaal en gaf een uitleg waarom hij haar geen hand gaf. Tsjongejonge, wat een drama! :moe:
--------

Ik snap het ook niet, Nederland is massaal aan het doorslaan, net als bij die geflipte Voortuin.
Zit er iets in het drinkwater soms ? :D

taouanza
21-11-04, 13:09
Geplaatst door TonH
Ik zag een man die vanuit zijn interpretatie van zijn geloof Verdonk geen hand gaf. Ja en? Hij negeerde haar in het geheel niet. Groette haar verbaal en gaf een uitleg waarom hij haar geen hand gaf. Tsjongejonge, wat een drama! :moe:

Ik kan absoluut niks ergers bedenken.:moe:

TonH
21-11-04, 13:11
Geplaatst door ~Panthera~
--------

Ik snap het ook niet, Nederland is massaal aan het doorslaan, net als bij die geflipte Voortuin.
Zit er iets in het drinkwater soms ? :D

Drank maakt meer kapot dan je lief is! :student:



Of zo :moe:

TonH
21-11-04, 13:12
Geplaatst door taouanza
Ik kan absoluut niks ergers bedenken.:moe:

Maar toch ben ik wel benieuwd waarom Freya zo uit haar slof schoot... :confused:

Mark
21-11-04, 13:16
Ik vind het wel ok, ik geef die orthodoxen eigenlijk liever ook geen hand :)

TonH
21-11-04, 13:18
Geplaatst door Mark
Ik vind het wel ok, ik geef die orthodoxen eigenlijk liever ook geen hand :)

Of Sinterklaas! Die man houdt zijn handschoenen aan! :duivels:

Mark
21-11-04, 13:20
Geplaatst door TonH
Of Sinterklaas! Die man houdt zijn handschoenen aan! :duivels:

Vind je het gek, hij zit de hele dag aan zijn staf, dat zou onhygienisch zijn :gefeli:

~Panthera~
21-11-04, 13:21
En dat met die schimmel tussen zijn benen. :moe:

Lekker tiep. :maf:

TonH
21-11-04, 13:23
Geplaatst door Mark
Vind je het gek, hij zit de hele dag aan zijn staf, dat zou onhygienisch zijn :gefeli:

Ben je jarig? Of gewoon vrolijk :D

TonH
21-11-04, 13:24
Geplaatst door ~Panthera~
En dat met die schimmel tussen zijn benen. :moe:

Lekker tiep. :maf:

http://www.cosgan.net/images/midi/muede/p025.gif

freya
21-11-04, 13:24
Geplaatst door Goodnight

Freya, niemand zit hier wie dan ook te verdedigen.

Dat zit je wel, je vind dat mensen begrip voor zijn gedrag moeten hebben.



En mijn ( ik spreek voor mijzelf) zelfdenkend vermogen is niets mee aan de hand.
Sterker nog, juist doordat ik daar veelvuldig gebruik van maak kan ik me in andersmans positie verplaatsen ipv halsstarrig te eisen dat iemand zich naar mijn wensen en standpunten voegt.

Nee je slikt gewoon bijna elke crap die over je geloof verkondigd wordt.
Zelfs als de broer van een vriendin alleen nog vanachter een muurtje met je wil praten, vind je dat eigenlijk wel heel goed van hem, omdat het zo vroom is!


Vind het wel teleurstellend dat ook jij nu het JULLIE woord gaat gebruiken.....
Omdat ik/we vind(en) dat deze man in zijn recht staat maakt dat ons gelijk aan medeplichtigen van M.B......

Ik gebruik het 'jullie' woord niet, ik heb het over de moslima's die hier en nu extreem fundamentalistisch gedrag zitten goed te praten.

Het woord medeplichtigheid heb ik ook niet gebruikt.
Wat ik wel signaleer is dat jullie kennelijk de radicalisering van jongens als Moh B ook vanaf de kant zullen staan toejuichen, omdat ze zich zo prachtig vroom gedragen.


Interessante theorie....dus eigenlijk moet ik iedere vent of vrouw ( want die vergeet je gemakshalve) die weigert een hand te geven of met mannen of vrouwen te werken gewoon aangeven want dat is een potentiele extremist.....

Niet aangeven, maar wel aanspreken op zijn/ haar gedrag.
En flink in de gaten houden wat voor waanideeen ze nog meer aan het ontwikkelen zijn. Ik zou ook naar een imam stappen en om advies vragen of sterker: vragen of hij kan helpen met het deprogrammeren.

Met jullie gedrag staan jullie toe dat je geloof gegijzeld wordt door een stel idioten onder invloed van SA, ipv dat je actief je eigen visie ontwikkeld EN uitdraagt.

freya
21-11-04, 13:26
Geplaatst door taouanza
\


Jij bent hier aan het doorslaan.
als jij mijn zelfdenkend vermogen in twijfel trekt zeg dat meer over je arrogante zelfingenomenheid dan over mij.
Mijn zelfdenkend vermogen moet ten alle tijden in jouw straatje passen anders denk ik niet voor mezelf. Waar heb ik dat nog meer gehoord?:rolleyes:

Tuurlijk als ik als autochtoon het niet met je eens ben dan is dat arrogant en moet alles in mijn straatje passen.

Maar als jij het niet met mij eens bent dan is dat............?????

over wij - zij denken gesproken

Dit hele forum is daarmee verziekt :(

~Panthera~
21-11-04, 13:30
Geplaatst door TonH
http://www.cosgan.net/images/midi/muede/p025.gif
---------------------

http://www.cosgan.net/images/smilie/muede/s040.gif

Mark
21-11-04, 13:38
Geplaatst door TonH
Ben je jarig? Of gewoon vrolijk :D

Ik word altijd vrolijk als ik op maroc.nl zit :)

TonH
21-11-04, 13:40
Geplaatst door ~Panthera~
---------------------

http://www.cosgan.net/images/smilie/muede/s040.gif

http://www.mainzelahr.de/smile/geschockt/6173.gif

TonH
21-11-04, 13:42
Geplaatst door Mark
Ik word altijd vrolijk als ik op maroc.nl zit :)


Jammer, had wel zin in een feestje... :moe:

Dan maar weer ontopic gaan? :)

~Panthera~
21-11-04, 13:42
Geplaatst door TonH
http://www.mainzelahr.de/smile/geschockt/6173.gif
--------------

:hihi:

Doe je een Maroc.nl sticker op ? :haha:

freya
21-11-04, 13:43
Geplaatst door TonH
Maar toch ben ik wel benieuwd waarom Freya zo uit haar slof schoot... :confused:

Ik schiet zo uit mijn slof wanwege deze, mijns inziens, zeer gevaarlijke opmerking:


Geplaatst door taouanza
Heb je het over jezelf.

Dat kan ik niet. Maar als die man het uit principes doet voor God dan kan hij daar niet van afwijken.

Daarmee geeft ze dus elke religieuze idioot een vrijbrief.

Ze stelt niks ter discussie, nee, zodra iemand zegt dat het ivm zijn geloof is, dan moet alles maar geaccepteerd worden.


Deze kritiekloosheid van moslims ergert me al jaren.

En als goodnight dan ook nog eens komt met het voorbeeld van een kennis die alleen nog met haar praat als er een muurtje tussen staat dan reizen bij mij m'n heren ten berge!

Hoe KAN het dat de omgeving van zo'n jongen dit soort gedrag tollereert??!!

Als ik zijn moeder was dan zou ik hem aan z'n baard de kamer insleuren en onmiddelijk de imam bellen om hem te laten deprogrammeren.

Maar wat gebeurt er? Iedereen staat aan de kant te klappen voor dat prachtige vrome gedrag :moe:

Je ziet het ook op dit forum, de grootste bagger over islam kan hier geplaatst worden, zichzelf tegensprekend, vrouwonvriendeijk, maakt niet uit. Er is geen enkele moslim die kritiek DURFT te geven op die vrome teksten. Want de baardmannen zullen het toch wel beter weten, die hebben zich er in verdiept.


En dat bedoel ik met gebrek aan zelfdenkend vermogen. Men is niet eens in staat om met logisch tekstverklaren zo'n tekst te lijf te gaan. En ook niet met zelf logisch nadenken en de eigen waarden ernaast leggen.
Nee, men vind het allemaal fantastisch en iedereen die wel kritiek heeft krijgt de wind van voren.

En zo groeit het religieus fanatisme als een kankergezwel door :moe:

schindler,s lis
21-11-04, 13:45
Geplaatst door TonH
Ik zag een man die vanuit zijn interpretatie van zijn geloof Verdonk geen hand gaf. Ja en? Hij negeerde haar in het geheel niet. Groette haar verbaal en gaf een uitleg waarom hij haar geen hand gaf. Tsjongejonge, wat een drama! :moe:

z,on imam moet gelijk uit het land gezet worden!!!
is een goed voorbeeld dat integreren een fabeltje is.
maargoed ik zal wel weer een strafpunt krijgen met mijn mening omdat ik van joodse afkomst ben.
wij,joden hebben nooit geen problemen gemaakt in nederland...proberen jullie,moslims ,dat eens ook!!!
opbouwen...daar gaat het om!!

Mark
21-11-04, 13:52
Geplaatst door TonH
Jammer, had wel zin in een feestje... :moe:

Dan maar weer ontopic gaan? :)

Toe maar, ik moet er vandoor... ik ga naar het grote gevaarlijk Amsterdam!!

nu we toch offtopic zijn: is er een parkeer garage bij de prinsengracht?

Mill
21-11-04, 13:53
Geplaatst door Mark
Toe maar, ik moet er vandoor... ik ga naar het grote gevaarlijk Amsterdam!!

nu we toch offtopic zijn: is er een parkeer garage bij de prinsengracht?

De Prinsengracht loopt van CS tot Amstel, gozer. Wees specifieker. :)

Mark
21-11-04, 13:54
Geplaatst door Mill
De Prinsengracht loopt van CS tot Amstel, gozer. Wees specifieker. :)

kruising met vijzelstraat :)

Mill
21-11-04, 13:58
Geplaatst door Mark
kruising met vijzelstraat :)

Ah. Je hebt daar vlakbij in de Reguliersdwarsstraat een parkeergarage. Maar da's wel een zwaar harame straat. :( Ook is er een op de Prinsengracht zelf, volgens mij, tussen Leidsestraat en Vijzelstraat in.

Overigens is er op de gracht zelf meestal zat plek.

TonH
21-11-04, 13:59
Ik heb niet veel tijd meer, maar wil toch even snel wat reageren. En misschien heb ik langer wanneer mijn lief niet snel van een vergadering terugkomt :moe:


Geplaatst door freya
Ik schiet zo uit mijn slof wanwege deze, mijns inziens, zeer gevaarlijke opmerking:



Daarmee geeft ze dus elke religieuze idioot een vrijbrief.

Hier overdrijf je, volgens mij. Er zit mijlen licht tussen een aanslag en een oude voorganger die vrouwen geen hand geeft omdat hij er echt van overtuigd is dat hij dat niet moet doen. Geen vrijbrief, maar iets in proportie zien.

Is overigens heel iets anders dan dat iemand je negeert. Mijn ervaring is dat zelf de meest orthodoxe geestelijken vrouwen niet negeren. Vermijdingsgedrag wel, maar dat houdt op zodra ik duidelijk maak er geen enkel probleem mee te hebben.

Ok, is ook niet mijn manier van leven, maar ook geen ramp. Vooral niet als dan blijkt dat hun conversatie met mijn lief net zo diep en hartelijk verloopt als met mij.


Ze stelt niks ter discussie, nee, zodra iemand zegt dat het ivm zijn geloof is, dan moet alles maar geaccepteerd worden.


Deze kritiekloosheid van moslims ergert me al jaren.


En als goodnight dan ook nog eens komt met het voorbeeld van een kennis die alleen nog met haar praat als er een muurtje tussen staat dan reizen bij mij m'n heren ten berge!

Hoe KAN het dat de omgeving van zo'n jongen dit soort gedrag tollereert??!!

Als ik zijn moeder was dan zou ik hem aan z'n baard de kamer insleuren en onmiddelijk de imam bellen om hem te laten deprogrammeren.

Sorry hoor, maar hier moest ik hartelijk om lachen. Het klonk als mijn moeder zaliger :D



Maar wat gebeurt er? Iedereen staat aan de kant te klappen voor dat prachtige vrome gedrag :moe:

Je ziet het ook op dit forum, de grootste bagger over islam kan hier geplaatst worden, zichzelf tegensprekend, vrouwonvriendeijk, maakt niet uit. Er is geen enkele moslim die kritiek DURFT te geven op die vrome teksten. Want de baardmannen zullen het toch wel beter weten, die hebben zich er in verdiept.

Meen toch hier en daar tegengeluiden te horen.


En dat bedoel ik met gebrek aan zelfdenkend vermogen. Men is niet eens in staat om met logisch tekstverklaren zo'n tekst te lijf te gaan. En ook niet met zelf logisch nadenken en de eigen waarden ernaast leggen.
Nee, men vind het allemaal fantastisch en iedereen die wel kritiek heeft krijgt de wind van voren.

En zo groeit het religieus fanatisme als een kankergezwel door :moe:

Sorry, maar mijn tijd is op. Kom toch ook naar het Museumplein, dan gaan we allemaal close staan wezen en waai je even uit. Zien we vanavond wel of alles nog steeds zo scherp is. :zwaai:

Mark
21-11-04, 14:00
Geplaatst door Mill
Ah. Je hebt daar vlakbij in de Reguliersdwarsstraat een parkeergarage. Maar da's wel een zwaar harame straat. :( Ook is er een op de Prinsengracht zelf, volgens mij, tussen Leidsestraat en Vijzelstraat in.

Overigens is er op de gracht zelf meestal zat plek.

dankuwel :)

die gracht sla ik even over want daar mag je geloof ik maar een paar uur staan en moet je muntjes ingooien

Mark
21-11-04, 14:01
ehhh die museumplein ellende straks is toch ver weg van mijn auto'tje hoop ik :verward:

Mill
21-11-04, 14:02
Geplaatst door Mark
dankuwel :)

die gracht sla ik even over want daar mag je geloof ik maar een paar uur staan en moet je muntjes ingooien

Je mag er zolang staan als je wil, als je maar dokt. Maar dat geldt ook voor de garage.

Mark
21-11-04, 14:04
Geplaatst door Mill
Je mag er zolang staan als je wil, als je maar dokt. Maar dat geldt ook voor de garage.

ik betaal liever achteraf, weet niet hoe lang ik bijf ;)

Zwarte Schaap
21-11-04, 14:15
Geplaatst door schindler,s lis
z,on imam moet gelijk uit het land gezet worden!!!
is een goed voorbeeld dat integreren een fabeltje is.
maargoed ik zal wel weer een strafpunt krijgen met mijn mening omdat ik van joodse afkomst ben.
wij,joden hebben nooit geen problemen gemaakt in nederland...proberen jullie,moslims ,dat eens ook!!!
opbouwen...daar gaat het om!!

Een jood mag niet eens wijn drinken dat een niet-jood voor hem inschenkt, dus waar zeur jij nou over?


Wijn van niet joden (Bron de Kasjroet)

Sinds mensenheugenis wordt wijn door alle religies gebruikt als een onderdeel van hun cultus. Soms waren heidenen zo fanatiek, dat alle beschikbare wijn aan hun afgoden werd gewijd. Het was in een dergelijke periode, dat joodse geleerden besloten om zowel niet-joodse wijn, als joodse wijn, die in handen van afgodendienaars was gevallen, te verbieden. De mogelijkheid bestond immers, dat deze wijn aan hun afgoden was gewijd.

Hoewel deze reden vandaag niet meer van toepassing is, bleef de DIEN (gebod of verbod) betreffende de niet-joodse wijn echter onveranderd, temeer daar er nog meer redenen voor het verbod bestonden. Het drinken van wijn leidt tot lichtzinnigheid en een verzwakte graad van verantwoordelijkheid. Ook kan het tot kontakten leiden waar gemengde huwelijken uit kunnen voortkomen. Door niet-joodse wijn te verbieden, hebben joodse geleerden de grens bepaald, die aangeeft tot op welke hoogte wij kontakten mogen leggen met onze niet joodse buren.

Relaties met niet-joden kunnen gebaseerd zijn op hartelijkheid en wederzijds respect, waardoor zakelijke kontakten kunnen worden gelegd en men zich kan mengen in het politieke leven van het land. Echter mag vriendschap (zich) niet ontwikkelen tot een punt, waar gemengde huwelijke tot de mogelijkheden gaan behoren.

Drinken van niet joodse wijn

Niet-joodse wijn mag niet gedronken worden, zelfs proeven mag niet. Zij die in wijn handelen of in de wijnproductie werkzaam zijn, dienen het Rabbinaat te raadplegen.

Profijt hebben van niet-joodse wijn

Het handeldrijven in niet-joodse wijn is alleen toegestaan in het geval, dat de inkomstenbron van iemand daarvan afhangt. In andere gevallen mag men geen enkel profijt hebben van niet-joodse wijn. Daarom mag men niet-joodse wijn niet ten geschenke geven of zelfs niet doorgeven, als men het zelf ten geschenke heeft gekregen. De reden hiervan ligt in het feit, dat het "geven" van een cadeau wordt beschouwd als "profijt hebben" van het cadeau, gezien de dankbaarheid en goodwill van de ontvanger.

Kosjere wijn, aangeraakt door een niet-jood

Indien een niet-jood kosjere wijn aanraakt, maakt hij deze ongeschikt, alsof het niet-joodse wijn was. Dit geldt in de volgende gevallen:

- indien hij de wijn zelf heeft aangeraakt, (dus niet alleen de fles)
- indien hij de wijn heeft geschud als deze zich in een onverzegelde fles bevond
- indien hij de wijn in een glas of iets dergelijks heeft geschonken,
- indien er wijn in een glas of fles overblijft, nadat hij ervan gedronken heeft ( rechtstreeks of d.m.v. een rietje),
- indien er wijn in een fles overblijft, nadat hij een hoeveelheid uit de fles heeft geschonken,
- indien hij de wijn met een lepel of iets dergelijks heeft geroerd,
- indien hij de wijn uit een vat heeft overgeheveld.

In ieder van bovengenoemde gevallen is het verstandig een sjeile te maken (rabbijn raadplegen), daar in sommige speciale gevallen de wijn toch nog toegestaan kan worden.

Door kosjere wijn uit een fles in een glas te schenken, dat niet-joodse wijn bevat (bijv. in een glas waaruit een niet-jood heeft gedronken) wordt de gehele inhoud van de fles verboden, door het kortstondige contact met de niet-joodse wijn in het glas; zelfs als de wijn is ingeschonken door een Jood. Het verstandig om een sjeile (een rabbijn raadplegen) te maken.

schindler,s lis
21-11-04, 14:32
Geplaatst door Zwarte Schaap
Een jood mag niet eens wijn drinken dat een niet-jood voor hem inschenkt, dus waar zeur jij nou over?


Wijn van niet joden (Bron de Kasjroet)

Sinds mensenheugenis wordt wijn door alle religies gebruikt als een onderdeel van hun cultus. Soms waren heidenen zo fanatiek, dat alle beschikbare wijn aan hun afgoden werd gewijd. Het was in een dergelijke periode, dat joodse geleerden besloten om zowel niet-joodse wijn, als joodse wijn, die in handen van afgodendienaars was gevallen, te verbieden. De mogelijkheid bestond immers, dat deze wijn aan hun afgoden was gewijd.

Hoewel deze reden vandaag niet meer van toepassing is, bleef de DIEN (gebod of verbod) betreffende de niet-joodse wijn echter onveranderd, temeer daar er nog meer redenen voor het verbod bestonden. Het drinken van wijn leidt tot lichtzinnigheid en een verzwakte graad van verantwoordelijkheid. Ook kan het tot kontakten leiden waar gemengde huwelijken uit kunnen voortkomen. Door niet-joodse wijn te verbieden, hebben joodse geleerden de grens bepaald, die aangeeft tot op welke hoogte wij kontakten mogen leggen met onze niet joodse buren.

Relaties met niet-joden kunnen gebaseerd zijn op hartelijkheid en wederzijds respect, waardoor zakelijke kontakten kunnen worden gelegd en men zich kan mengen in het politieke leven van het land. Echter mag vriendschap (zich) niet ontwikkelen tot een punt, waar gemengde huwelijke tot de mogelijkheden gaan behoren.

Drinken van niet joodse wijn

Niet-joodse wijn mag niet gedronken worden, zelfs proeven mag niet. Zij die in wijn handelen of in de wijnproductie werkzaam zijn, dienen het Rabbinaat te raadplegen.

Profijt hebben van niet-joodse wijn

Het handeldrijven in niet-joodse wijn is alleen toegestaan in het geval, dat de inkomstenbron van iemand daarvan afhangt. In andere gevallen mag men geen enkel profijt hebben van niet-joodse wijn. Daarom mag men niet-joodse wijn niet ten geschenke geven of zelfs niet doorgeven, als men het zelf ten geschenke heeft gekregen. De reden hiervan ligt in het feit, dat het "geven" van een cadeau wordt beschouwd als "profijt hebben" van het cadeau, gezien de dankbaarheid en goodwill van de ontvanger.

Kosjere wijn, aangeraakt door een niet-jood

Indien een niet-jood kosjere wijn aanraakt, maakt hij deze ongeschikt, alsof het niet-joodse wijn was. Dit geldt in de volgende gevallen:

- indien hij de wijn zelf heeft aangeraakt, (dus niet alleen de fles)
- indien hij de wijn heeft geschud als deze zich in een onverzegelde fles bevond
- indien hij de wijn in een glas of iets dergelijks heeft geschonken,
- indien er wijn in een glas of fles overblijft, nadat hij ervan gedronken heeft ( rechtstreeks of d.m.v. een rietje),
- indien er wijn in een fles overblijft, nadat hij een hoeveelheid uit de fles heeft geschonken,
- indien hij de wijn met een lepel of iets dergelijks heeft geroerd,
- indien hij de wijn uit een vat heeft overgeheveld.

In ieder van bovengenoemde gevallen is het verstandig een sjeile te maken (rabbijn raadplegen), daar in sommige speciale gevallen de wijn toch nog toegestaan kan worden.

Door kosjere wijn uit een fles in een glas te schenken, dat niet-joodse wijn bevat (bijv. in een glas waaruit een niet-jood heeft gedronken) wordt de gehele inhoud van de fles verboden, door het kortstondige contact met de niet-joodse wijn in het glas; zelfs als de wijn is ingeschonken door een Jood. Het verstandig om een sjeile (een rabbijn raadplegen) te maken.

jij snapt dus helemaal niet wat integreren betekent......

Zwarte Schaap
21-11-04, 14:42
Geplaatst door schindler,s lis
jij snapt dus helemaal niet wat integreren betekent......

Volgens jou manier van integreren moet de jood de wijn drinken die verdonk voor hem inschenkt. Als hij dat weigert en haar uitleg dat hij geen wijn mag drinken die een niet-jood inschenkt zou hij dus volgens jou niet geintegreerd zijn en gedwongen moeten worden om de wijn te drinken of het land uitgezet moeten worden.

NLvrouw
21-11-04, 14:43
Als men nou vantevoren ff had besproken hoe het begroetingsritueel er uit ging zien dan was dit gekloot niet nodig geweest.
Als meneer imam geen hand wil geven, dan kunnen ze mekaar ook ff toeknikken lijkt me. In ieder geval OP DIT MOMENT. Dan was het gesprek al anders getoonzet.
Het is wel erg flauw om Verdonk nu op persoonlijke kenmerken en uiterlijkheden te pakken. Dat heeft er nix mee te maken.
Het was zoals de eerste poster zei een giga stunt voor alles wat anti-moslim is. Het ''ziejewel'' gehalte zal na gisteren fors gestegen zijn.
Jammer, gemiste kans.

OccamsRazor
21-11-04, 15:44
Ik moet zeggen dat ik dit een uiterst interessante draad vind. Zowel de argumenten van voor- en tegenstanders. Maar wat is voor en wat is tegen? Je kunt het benaderen vanuit verschillende uitgangspunten en geen van die benaderingen zal voor een ieder naar tevredenheid zijn. Het is een kwestie van wie doet er water bij de wijn oftewel de eeuwenoude discussie "Pas jij aan mij aan of pas ik me aan jouw aan".

Ik ben het eens met iemand die hiervoor de opmerking maakte dat er even van tevoren mevrouw Verdonk op gewezen had moeten worden dat er imams zijn die geen handen geven als begroeting. Dat zou werkelijk een voorbeeld zijn van respect tonen voor elkaar.
Mevrouw Verdonk bleef verschoond van gezichtsverlies en er zou geen zoveelste discussie ontstaan over een imam die geen hand wilde geven.

Wat verder interessant is in deze draad is dat er geen duidelijke lijn getrokken kan worden tussen enerzijds gedrag voortkomend uit religie en gedrag uit culturele overweging. Daarover verschillen de meningen en zwemt door elkaar. Misschien wel een leuk onderwerp voor een nieuwe discussie.

Wat ik jammer vind is dat enkelen de hakken in het zand zetten en vanuit de emotie alle zeilen bijzetten om hun gelijk te halen. Discussieren vanuit je emotie leidt alleen tot verharding van je eigen standpunt. Neem dan een timeout.

Verder heb ik een vraag over het strafpunten systeem. Wie kent strafpunten toe?

MvG

Aquarel
21-11-04, 17:46
Geplaatst door OccamsRazor

Ik ben het eens met iemand die hiervoor de opmerking maakte dat er even van tevoren mevrouw Verdonk op gewezen had moeten worden dat er imams zijn die geen handen geven als begroeting. Dat zou werkelijk een voorbeeld zijn van respect tonen voor elkaar.
Mevrouw Verdonk bleef verschoond van gezichtsverlies en er zou geen zoveelste discussie ontstaan over een imam die geen hand wilde geven.

MvG

Iets zegt me dat ook al had Rita V. dit geweten ze hem alsnog voor het oog van de camera de hand zou reiken.
It's all in the politics.

;)_

Tomas
21-11-04, 17:55
Tja, wie pas zich wanneer aan wie aan? Ik had het normaal gevonden als mevr V zich in Marokko of S-a of in welk islamitisch land dan ook netjes had voorbereid op het niet-geven van een hand, ondanks dat dit als vrouwonvriendelijkgedrag ervaren kan worden. Of dat ook altijd van iedere imam verwacht kan worden is misschien soms wel wat teveel gevraagd.

ZbaqZbaq
21-11-04, 18:05
Geplaatst door Tomas
Tja, wie pas zich wanneer aan wie aan? Ik had het normaal gevonden als mevr V zich in Marokko of S-a of in welk islamitisch land dan ook netjes had voorbereid op het niet-geven van een hand, ondanks dat dit als vrouwonvriendelijkgedrag ervaren kan worden. Of dat ook altijd van iedere imam verwacht kan worden is misschien soms wel wat teveel gevraagd.

vrouwonvriendelijk ? uitleg aub. want naar mijn weten geloven deze moslims dat een vrouw ook geen hand mag geven aan een man. Is dat dan manonvriendelijk ?

Tomas
21-11-04, 18:09
Geplaatst door ZbaqZbaq
vrouwonvriendelijk ? uitleg aub. want naar mijn weten geloven deze moslims dat een vrouw ook geen hand mag geven aan een man. Is dat dan manonvriendelijk ?

Ja, dat kan je ook manonvriendelijk uitleggen. Of kan dat allemaal niet? Is het onmogelijk om zoiets als een belediging te ervaren? Als dat zo is, dan kan een imam het ook niet als een belediging ervaren als hem een hand wordt gegeven. Maargoed, dat er meerdere uitleggingen mogelijk zijn van een feit of keuze of whatever is niet voor iedereen te begrijpen heb ik onderhand wel begrepen.

NLvrouw
21-11-04, 18:16
Iets zegt me dat ook al had Rita V. dit geweten ze hem alsnog voor het oog van de camera de hand zou reiken.

als, als, als.......... ja en ALS die imam dan gewoon een hand had gegeven dan had HIJ een punt gescoord.
Lekker zo blijven doorgaan mensjes. Over en weer lekker verwijten maken.

Vissea
21-11-04, 18:20
Geplaatst door OccamsRazor
Ik moet zeggen dat ik dit een uiterst interessante draad vind. Zowel de argumenten van voor- en tegenstanders. Maar wat is voor en wat is tegen? Je kunt het benaderen vanuit verschillende uitgangspunten en geen van die benaderingen zal voor een ieder naar tevredenheid zijn. Het is een kwestie van wie doet er water bij de wijn oftewel de eeuwenoude discussie "Pas jij aan mij aan of pas ik me aan jouw aan".

Ik ben het eens met iemand die hiervoor de opmerking maakte dat er even van tevoren mevrouw Verdonk op gewezen had moeten worden dat er imams zijn die geen handen geven als begroeting. Dat zou werkelijk een voorbeeld zijn van respect tonen voor elkaar.
Mevrouw Verdonk bleef verschoond van gezichtsverlies en er zou geen zoveelste discussie ontstaan over een imam die geen hand wilde geven.

Wat verder interessant is in deze draad is dat er geen duidelijke lijn getrokken kan worden tussen enerzijds gedrag voortkomend uit religie en gedrag uit culturele overweging. Daarover verschillen de meningen en zwemt door elkaar. Misschien wel een leuk onderwerp voor een nieuwe discussie.

Wat ik jammer vind is dat enkelen de hakken in het zand zetten en vanuit de emotie alle zeilen bijzetten om hun gelijk te halen. Discussieren vanuit je emotie leidt alleen tot verharding van je eigen standpunt. Neem dan een timeout.

Verder heb ik een vraag over het strafpunten systeem. Wie kent strafpunten toe?

MvG

Eens! en dat gebeurt hier erg veel, reageren vanuit emotie, wellicht heeft dat te maken met de leeftijd hier hoewel dit een aanname van me is.

Strafpunten worden toegekend door moderators. Als je in discussie gaat met hen, pas dan op voor de lange tenen van sommigen. Ik heb er een mogen ontvangen wegens 'provocerende' berichten, een vrij subjectief iets, dunkt me. Wat de regels zijn voor het toekennen van de strafpunten, weet ik niet, wellicht dat dat ergens te vinden is hier.

freya
21-11-04, 20:51
Geplaatst door ZbaqZbaq
vrouwonvriendelijk ? uitleg aub. want naar mijn weten geloven deze moslims dat een vrouw ook geen hand mag geven aan een man. Is dat dan manonvriendelijk ?

Het is onderscheid maken tussen de sexen en dat pakt al een paar duizend jaar altijd verkeerd uit voor vrouwen. Dus vrouwen zijn daar extra gevoelig voor ja.


Bovendien als ik het tot minister geschopt heb, dan wil ik ook als dusdanig behandeld worden. Dan ben je in de allereerste plaats vertegenwoordiger van de regering en in die hoedanigheid mag je geslacht geen enkele rol spelen.
Deze imam behandelde Verdonk anders dan hij een man in dezelfde positie zou behandelen en was dus idd vrouwonvriendelijk bezig.

sjo
21-11-04, 20:58
Geplaatst door Ron Haleber
Jij ziet er misschien wat vrijgevochten uit. Maar mij overkwam hetzelfde met religeuze nonnen.

De r.k.-gemeenschap van A'dam Oost wilde contact krijgen met Marokkaanse moslims. Dus kwamen ze als gebruikelijk naar mij toe en vroegen of ik het met de moskee wilde organiseren.

Toen ik de barrières overwonnen had, ging ik met de zedig geklede religieuze zusters naar de afspraak. Bij binnenkomst weigerde de moskee-voorzitter ze een hand te geven. De zusters reageerden uiterst gekwetst.

Ik probeerde het later uit te leggen. "Die man dacht dat je misschien menstrueerde en dan ben je onrein - dan mag je ook de moskee niet in, want dan wordt die onrein en kunnen ze er niet meer bidden...".

Maar het hielp niet veel. Het is niet meer goed gekomen. De zusters die veel met Marokkanen van doen hadden, zagen verder maar van elk contact af....

Jij hebt dat zien aankomen bijgochem!! Had je die meiden niet kunnen inlichten over de mores van die holbewoners ?

gr.
sjo

NLvrouw
21-11-04, 21:08
Je weet tog ;o) Laat rusten freya. Heeft geen nut. Zie andere topic vraag over islam, daar is het al besproken en je komt er niet verder mee.

Zwarte Schaap
21-11-04, 21:11
Geplaatst door freya
Het is onderscheid maken tussen de sexen en dat pakt al een paar duizend jaar altijd verkeerd uit voor vrouwen. Dus vrouwen zijn daar extra gevoelig voor ja.


Bovendien als ik het tot minister geschopt heb, dan wil ik ook als dusdanig behandeld worden. Dan ben je in de allereerste plaats vertegenwoordiger van de regering en in die hoedanigheid mag je geslacht geen enkele rol spelen.
Deze imam behandelde Verdonk anders dan hij een man in dezelfde positie zou behandelen en was dus idd vrouwonvriendelijk bezig.

Jij denkt veelste moeilijk. Het gemak dient de mens. Als je gesprekspartner niet aan een bepaalde voorwaarde kan voldoen, in casu vanwege een religieuze reden, maar jij wel, dan is het toch makkelijker dat jij deze gelovige persoon tegemoet komt.

Het halsstarrig vastblijven houden aan jouw onmogelijke standpunt is in mijn ogen een teken van onterecht afdwingen van jouw normen en waarden. Je geeft de gelovige geen ruimte om zijn normen en waarden na te kunnen leven.

Dit is gewoon zo een foutje door onwetendheid van beide kanten.

freya
21-11-04, 21:25
Geplaatst door Zwarte Schaap
Jij denkt veelste moeilijk. Het gemak dient de mens. Als je gesprekspartner niet aan een bepaalde voorwaarde kan voldoen, in casu vanwege een religieuze reden, maar jij wel, dan is het toch makkelijker dat jij deze gelovige persoon tegemoet komt.

Het halsstarrig vastblijven houden aan jouw onmogelijke standpunt is in mijn ogen een teken van onterecht afdwingen van jouw normen en waarden. Je geeft de gelovige geen ruimte om zijn normen en waarden na te kunnen leven.

Dit is gewoon zo een foutje door onwetendheid van beide kanten.

Tsja dan is het wel de vraag wie aan wie zou moeten toegeven. Ik vind het argument van religie absoluut niet doorslaggevend. En al helemaal als blijkt dat 50 anderen met het zelfde geloof er op dat moment anders over denken.

Jij noemt Verdonks standpunt onmogelijk, maar dat was het helemaal niet, dat werd bewezen door al die andere imams die wel haar hand schudden. In dit geval was het dus echt die ene imam met een onmogelijk standpunt. En hij gaf haar (een minister nb!) geen ruimte om haar normen en waarden na te leven.

Verder vind ik dat je je in het openbare leven aan algemeen geldende beleefdheidsregels dient te houden en niet die van een hele kleine minderheid kan afdwingen.

Siah
21-11-04, 21:44
Geplaatst door ~Panthera~
Als mensen eens iets meer vanelkaars cultuur en religie zouden afweten, dan had je waarschijnlijk al dit gemierenneuk niet. :moe:

arme mieren :hihi:

Zwarte Schaap
21-11-04, 21:49
Geplaatst door freya
Tsja dan is het wel de vraag wie aan wie zou moeten toegeven. Ik vind het argument van religie absoluut niet doorslaggevend. En al helemaal als blijkt dat 50 anderen met het zelfde geloof er op dat moment anders over denken.

Diegene voor wie het geen onmogelijke opgave is moet als eerste toegeven. Jij vindt het argument religie niet doorslaggevend, maar die persoon wel, zijn hele leven draait om zijn religie. Dan moet je heel pragmatisch handelen, voor jou is een hand geven geen dwingende opgave dan moet je gewoon de ander respecteren en genoegen nemen met het doel van je bezoek.


Jij noemt Verdonks standpunt onmogelijk, maar dat was het helemaal niet, dat werd bewezen door al die andere imams die wel haar hand schudden. In dit geval was het dus echt die ene imam met een onmogelijk standpunt. En hij gaf haar (een minister nb!) geen ruimte om haar normen en waarden na te leven. Nee ik noem jouw standpunt onmogelijk, jij maakt er zo een punt van. Een hand geven is een minister geen dwingende voorschrift die ten alle tijde moet nageleefd worden. Een minister heeft vele mogelijkheden om iemand te begroeten. Uiteindelijk gaat het om de groet en niet om de invulling van de groet.


Verder vind ik dat je je in het openbare leven aan algemeen geldende beleefdheidsregels dient te houden en niet die van een hele kleine minderheid kan afdwingen. Ik ben van mening dat je recht op afzondering hebt, dat je je leven zo inricht dat je afzijdig van de maatschapppij zou moeten kunnen houden. Als ik jou niet met jou om wil gaan en je ook niet wil groeten heb ik daar alle recht op. Als ik geen pedofielen wens te groeten doe ik dat niet. Als ik verdonk niet wil groeten dan doe ik dat niet. Ik ben een individu en ik groet uit vrije wil.

Tomas
21-11-04, 21:51
Geplaatst door Zwarte Schaap
Als ik verdonk niet wil groeten dan doe ik dat niet. Ik ben een individu en ik groet uit vrije wil.

Zo is dat. Maar wees dan niet verbaasd of zogenaamd verontwaardigd als diegene die je niet wenst te groeten beledigd is. Vna die pedo kan mij het ook niet schelen hoor.

Te quiero
21-11-04, 21:54
Geplaatst door Vissea
Eens! en dat gebeurt hier erg veel, reageren vanuit emotie, wellicht heeft dat te maken met de leeftijd hier hoewel dit een aanname van me is.

Strafpunten worden toegekend door moderators. Als je in discussie gaat met hen, pas dan op voor de lange tenen van sommigen. Ik heb er een mogen ontvangen wegens 'provocerende' berichten, een vrij subjectief iets, dunkt me. Wat de regels zijn voor het toekennen van de strafpunten, weet ik niet, wellicht dat dat ergens te vinden is hier.
Ik heb dezelfde nare ervaring gehad.
Ineens kreeg ik 3 strafpunten plus nickban.
Stuur je klacht per e-mail naar bestuur en alle 4 voorzitters.
Vergeet niet een kopie te maken van het gedeelte van de conversatie waarin je kunt laten zien dat niet jij de regels vertrapt maar de moderator. Ze verwijdert heel gauw haar eigen uitspattingen.
We doen allemaal voor ons plezier mee aan dit forum. Als de moderator dit forum terroriseert en iedereen die niet met haar eens is beledigt of intimideert door willekeurig strafpunten of nickbans te geven dan is de lol er ook af voor iedereen.

Ik begrijp het niet. Niemand wordt beloond of ontvangt geld voor het meedoen aan dit forum. Verder is dit geen forum van de 2de kamer waar belangrijke beleidsbeslissingen genomen worden voor ons land.
Waarom al dat "big shot" gedoe?

Siah
21-11-04, 22:02
Geplaatst door Carolus
En stel nu dat een christen niet met jou wil praten omdat deze vindt (en zegt) dat een moslim met de gespleten tong van de duivel spreekt ?

Voel je je dan ook niet beledigd en respecteer je dat dan ook.

:duizelig:
alleen om te vragen of je door hebt watvoor vergelijking je aan het maken bent;
(aan de hand van een denkbeeldige voorstelling)
..

freya
21-11-04, 22:10
Geplaatst door Zwarte Schaap
Diegene voor wie het geen onmogelijke opgave is moet als eerste toegeven. Jij vindt het argument religie niet doorslaggevend, maar die persoon wel, zijn hele leven draait om zijn religie. Dan moet je heel pragmatisch handelen, voor jou is een hand geven geen dwingende opgave dan moet je gewoon de ander respecteren en genoegen nemen met het doel van je bezoek.

Ik vind het echt niet ok om religeuze overtuiging boven een andere overtuiging te plaatsen.
Verdonks hele leven draait mss wel om de absolute gelijkheid van man en vrouw. Waarom is zijn overtuiging dan belangrijker?

Wat verliest zo'n man ermee door eens een keer een vrouw de hand te schudden? Is dat werkelijk zo verschrikkelijk en verwerpelijk dat het het waard is om iemand te beledigen?



Nee ik noem jouw standpunt onmogelijk, jij maakt er zo een punt van. Een hand geven is een minister geen dwingende voorschrift die ten alle tijde moet nageleefd worden. Een minister heeft vele mogelijkheden om iemand te begroeten. Uiteindelijk gaat het om de groet en niet om de invulling van de groet.

Het is wel een dwingende beleefdheids regel in Nederland. Ik krijg de indruk dat veel moslims hier niet beseffen hoe ongelovelijk onbeschoft het is om een uitgestoken hand te weigeren!
Je kan proberen de situatie te ontwijken, maar als er een hand naar je wordt uitgestoken en je neemt die bewust niet aan dan is dat alsof je die persoon een klap in het gezicht geeft.


Ik ben van mening dat je recht op afzondering hebt, dat je je leven zo inricht dat je afzijdig van de maatschapppij zou moeten kunnen houden. Als ik jou niet met jou om wil gaan en je ook niet wil groeten heb ik daar alle recht op. Als ik geen pedofielen wens te groeten doe ik dat niet. Als ik verdonk niet wil groeten dan doe ik dat niet. Ik ben een individu en ik groet uit vrije wil.

Afzijdig houden ok, maar dan moet je ook niet naar officiele bijeenkomsten gaan. Als je iemand niet wilt ontmoeten, ga dan ook niet bij die persoon op bezoek. Als je iemand geen hand wil geven, zorg dan dat dat ook niet hoeft, tenzij je graag die persoon eens lekker wilt beledigen natuurlijk :moe:

Zo heb ik ooit eens vermeden dat ik TvG als gastvrouw zou moeten begroeten, omdat ik idd griezelde van het idee die vent een hand te moeten geven.

Siah
21-11-04, 22:15
ben benieuwd hoeveel topicen en reacties in nederland die laatste dagen over dit onderwerp geweest zijn. :maf2:
het lijkt allemaal op een stripverhaal; althans zo een indruk krijg ik ervan. :hardlach:

Jez
21-11-04, 22:17
Geplaatst door freya
[B] Is dat werkelijk zo verschrikkelijk en verwerpelijk dat het het waard is om iemand te beledigen?

Yep. Want in zijn extremisme schopt hij alle beleefdheidsvormen ondersteboven. 't Interesseert hem niets, alleen zijn eigen overtuiging geldt.

Siah
21-11-04, 22:19
Geplaatst door freya


Wat verliest zo'n man ermee door eens een keer een vrouw de hand te schudden?



als je die gast(Hafid of zo) vraagt, zegt ie:

zijn manelijkheid :hardlach:

Zwarte Schaap
21-11-04, 22:21
Geplaatst door freya
Ik vind het echt niet ok om religeuze overtuiging boven een andere overtuiging te plaatsen.
Verdonks hele leven draait mss wel om de absolute gelijkheid van man en vrouw. Waarom is zijn overtuiging dan belangrijker? Voor die man is het geen zaak van gelijkheid tussen man en vrouw, zo ziet hij dat helemaal niet, dat is wat jij ervan maakt. Hij onderhoudt zijn religieuze plicht op de manier hoe hij dat beleeft. Zijn overtuiging is belangrijker omdat hij de ander tot niets dwingt, in casu dwing jij de man zijn religieuze integriteit op te geven.


Wat verliest zo'n man ermee door eens een keer een vrouw de hand te schudden? Is dat werkelijk zo verschrikkelijk en verwerpelijk dat het het waard is om iemand te beledigen? Hij beledigde niet opzettelijk , dat zou je moeten weten. De man verliest er zijn religieuze integriteit mee.


Het is wel een dwingende beleefdheids regel in Nederland. Ik krijg de indruk dat veel moslims hier niet beseffen hoe ongelovelijk onbeschoft het is om een uitgestoken hand te weigeren!
Je kan proberen de situatie te ontwijken, maar als er een hand naar je wordt uitgestoken en je neemt die bewust niet aan dan is dat alsof je die persoon een klap in het gezicht geeft. Hou effe gauw op, ik heb bijna al mijn Nederlandse kennisen geleerd om een hand te geven. Nu nog kom ik zoveel autochtonen tegen die echt versteld kijken als ik ze een hand geef.

Verder deed de man dat niet opzettelijk, als je hem een glas wijn had aangereikt zou hij er ook geen slok van nemen, hoe aardig die uitgestoken hand bedoelt is. Het ministerie voor V & I heeft haar huiswerk niet goed gedaan.


Afzijdig houden ok, maar dan moet je ook niet naar officiele bijeenkomsten gaan. Als je iemand niet wilt ontmoeten, ga dan ook niet bij die persoon op bezoek. Als je iemand geen hand wil geven, zorg dan dat dat ook niet hoeft, tenzij je graag die persoon eens lekker wilt beledigen natuurlijk :moe: Onwetendheid van elkaars etiquette.

Siah
21-11-04, 22:28
Geplaatst door freya


Wat verliest zo'n man ermee door eens een keer een vrouw de hand te schudden?


ik zou haar ook geen hand willen geven; :D

freya
21-11-04, 22:38
Geplaatst door Zwarte Schaap
Voor die man is het geen zaak van gelijkheid tussen man en vrouw, zo ziet hij dat helemaal niet, dat is wat jij ervan maakt.

Ik stelde twee stellige overtuigingen tegenover elkaar.
En het gedrag van die man heeft voor de vrouw in kwestie wel een denigrerende uitwerking. Van minister wordt ze gereduceert tot alleen maar vrouw.


Hij onderhoudt zijn religieuze plicht op de manier hoe hij dat beleeft. Zijn overtuiging is belangrijker omdat hij de ander tot niets dwingt, in casu dwing jij de man zijn religieuze integriteit op te geven.

Hij dwingt de ander om zich aan zijn normen en waarden aan te passen.


Hij beledigde niet opzettelijk , dat zou je moeten weten. De man verliest er zijn religieuze integriteit mee.

Hij zou moeten weten hoe beledigend het is om een uitgestoken hand te weigeren.
En religieuze integriteit, kom op zeg! Als dat moet afhangen van het wel of niet een hand geven, dan is die integriteit geen knip voor de neus waard.


Hou effe gauw op, ik heb bijna al mijn Nederlandse kennisen geleerd om een hand te geven. Nu nog kom ik zoveel autochtonen tegen die echt versteld kijken als ik ze een hand geef.

Ik schut ook niet snel uit mezelf handen, ik hou daar niet van.
Met vrienden vind ik het ronduit belachelijk, dat zijn vrienden geen officiele relaties.
Maar daar gaat het hier niet over.
Hier gaat het A/ om een uitgestoken hand die geweigerd wordt, dat zal ik nooit van mijn leven doen.
B/ om een officiele gelegenheid, daar hoort handenschudden onlosmakelijk bij.


Verder deed de man dat niet opzettelijk, als je hem een glas wijn had aangereikt zou hij er ook geen slok van nemen, hoe aardig die uitgestoken hand bedoelt is. Het ministerie voor V & I heeft haar huiswerk niet goed gedaan.

Waarom moet zij rekening houden met de grillen van een kleine fanatieke secte? De rest van de imams vond het geen probleem, waarom hij wel?


Onwetendheid van elkaars etiquette.

Ha, dan is het toch echt de burger die zich op de hoogte moet stellen van de etiquette van de gezagsdrager die hij gaat ontmoeten en niet omgekeerd.

Siah
21-11-04, 22:38
Geplaatst door Jez
Yep. Want in zijn extremisme schopt hij alle beleefdheidsvormen ondersteboven. 't Interesseert hem niets, alleen zijn eigen overtuiging geldt.

dat is de betekenis die Jij daaraan geeft;
ik denk niet dat hij ook op dezelfde manier ernaar kijkt. :mrt2:

Zwarte Schaap
21-11-04, 22:52
Geplaatst door freya
Ik stelde twee stellige overtuigingen tegenover elkaar.
En het gedrag van die man heeft voor de vrouw in kwestie wel een denigrerende uitwerking. Van minister wordt ze gereduceert tot alleen maar vrouw.

Ze is vrouw, daar hoef je je niet voor te schamen, een vrouw is minstens even belangrijk als de man. Hij is niet hypocriet dat hij onderscheid maakt naar beroepen.


Hij dwingt de ander om zich aan zijn normen en waarden aan te passen. Nee want hij strekte niet zijn hand uit. Wie de hand uitstrekt is de actieve partij.


Hij zou moeten weten hoe beledigend het is om een uitgestoken hand te weigeren. Hij vindt het minstens even beledigend om zijn religieuze plicht op te geven voor iets wat simpel op te lossen valt. Het is niet dat hij haar weigert te groeten , nee hij kan haar niet groeten volgens het ritueel elkaars hand aanraken.


En religieuze integriteit, kom op zeg! Als dat moet afhangen van het wel of niet een hand geven, dan is die integriteit geen knip voor de neus waard. Het is pas geen knip voor de neus waard als je niet consequent aan je overtuiging houdt. vandaag drink ik een glaasje wijn want het komt mij beter uit.


Ik schut ook niet snel uit mezelf handen, ik hou daar niet van.
Met vrienden vind ik het ronduit belachelijk, dat zijn vrienden geen officiele relaties.
Maar daar gaat het hier niet over.
Hier gaat het A/ om een uitgestoken hand die geweigerd wordt, dat zal ik nooit van mijn leven doen.
B/ om een officiele gelegenheid, daar hoort handenschudden onlosmakelijk bij. Niet voor iedereen, daar niet overheen willen komen getuigt van een fundamentalistische leer over het groeten.


Waarom moet zij rekening houden met de grillen van een kleine fanatieke secte? De rest van de imams vond het geen probleem, waarom hij wel? Het is geen fanatieke secte. Iedereen heeft zijn eigen individuele verantwoordelijkheid naar GOD. Wat anderen doen is geen reden om hen achterna te lopen en je principes op te geven.


Ha, dan is het toch echt de burger die zich op de hoogte moet stellen van de etiquette van de gezagsdrager die hij gaat ontmoeten en niet omgekeerd. Er bestaat geen wet die je verplicht om een gezagsdrager te groeten. Er is wel een wet die vrijheid van geweten en geloofsovertuiging garandeert. Kennelijk vindt de wetgever het groeten van een egzagsdrager volgens een vaste ritueel minder belangrijk als de vrijheid van geweten en geloof.

Jez
21-11-04, 23:04
Geplaatst door Siah
dat is de betekenis die Jij daaraan geeft;
ik denk niet dat hij ook op dezelfde manier ernaar kijkt. :mrt2:

Een man die een vrouw geen hand kan geven bij wijze van begroeting?
Ik weet niet uit welk stenen tijdperk jij komt, maar het is bizar.

Die imam wilde het puur en alleen op zijn eigen manier, en had lak aan gangbare beleefdheidsregels van anderen. Dat is extremisme.

~Panthera~
21-11-04, 23:24
Geplaatst door Siah
ik zou haar ook geen hand willen geven; :D
---------------

k geef niemand een hand.
Je weet nooit waar ie geweest is. :rolleyes:

rja2
21-11-04, 23:31
Geplaatst door Zwarte Schaap
Diegene voor wie het geen onmogelijke opgave is moet als eerste toegeven. Jij vindt het argument religie niet doorslaggevend, maar die persoon wel, zijn hele leven draait om zijn religie. Dan moet je heel pragmatisch handelen, voor jou is een hand geven geen dwingende opgave dan moet je gewoon de ander respecteren en genoegen nemen met het doel van je bezoek.

Een hand geven, hoort bij de Nederlandse cultuur, geen hand geven is onbeleefd.

Hoe wil je bijvoorbeeld een soliicatiie procedure doorkomen als een man een vrouw geen hand wilt geven of omgekeerd, een eerste indruk maak je maar een keer en als die verkeerd is, kun je meestal schudden.

freya
21-11-04, 23:32
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ze is vrouw, daar hoef je je niet voor te schamen, een vrouw is minstens even belangrijk als de man. Hij is niet hypocriet dat hij onderscheid maakt naar beroepen.

Haha ik moet nog zien of hij ook zo onbeschoft durft te zijn bij de koning van Marokko!



Hij vindt het minstens even beledigend om zijn religieuze plicht op te geven voor iets wat simpel op te lossen valt. Het is niet dat hij haar weigert te groeten , nee hij kan haar niet groeten volgens het ritueel elkaars hand aanraken.

Dat kan hij wel, zijn collega's deden het ook.


Het is pas geen knip voor de neus waard als je niet consequent aan je overtuiging houdt. vandaag drink ik een glaasje wijn want het komt mij beter uit.

Geen wijn drinken staat in de koran, geen handen van vrouwen schudden niet. Het een is een algemene islamitische regel het tweede de opvatting van een kleine fanatieke minderheid.

Volkomen schve vergelijking dus.


Niet voor iedereen, daar niet overheen willen komen getuigt van een fundamentalistische leer over het groeten.

Leuk geprobeerd schaap, maar hier trap ik echt niet in.
In sommige gevallen is het doodnormaal om je aan heersende gewoontes aan te passen. In het openbare leven en zeker bij officiele gelegenheden mag dat gewoon van iedereen verwacht worden.


Het is geen fanatieke secte. Iedereen heeft zijn eigen individuele verantwoordelijkheid naar GOD. Wat anderen doen is geen reden om hen achterna te lopen en je principes op te geven.

Kom nou, jij weet net zo goed als ik waar dit soort ideeen vandaan komen. Het is een kleien, maar groeiende groepering met de fanatieke wortels in SA.



Er bestaat geen wet die je verplicht om een gezagsdrager te groeten. Er is wel een wet die vrijheid van geweten en geloofsovertuiging garandeert. Kennelijk vindt de wetgever het groeten van een egzagsdrager volgens een vaste ritueel minder belangrijk als de vrijheid van geweten en geloof.

Als het schudden van handen bij wet geregeld zou moeten worden, dan zou het wel heel erg met dit land gesteld zijn. :rolleyes:


Ik begrijp echt niet waarom sommigen hier zoveel moeite doen om het gedrag van een fanatieke fundamentalist te verdedigen. Is het werkelijk normaal dat iemand zich op elk moment aan futiele door 'geleerden' samengestelde uiterlijkheden houdt en daar zijn hele leven door laat bepalen?
Is het echt nodig om hiervoor begrip en acceptatie te eisen?


Waar komt die kritiekloze bewondering voor alles wat een zweem van vroomheid heeft vandaan? Hoe ver moet iemand gaan voordat er gezegd wordt 'stop, nu sla je door"?

Siah
21-11-04, 23:40
Geplaatst door ~Panthera~
---------------

k geef niemand een hand.
Je weet nooit waar ie geweest is. :rolleyes:

bv als ie net zit aan zijn neus te peuteren. :nerveus:

Zwarte Schaap
21-11-04, 23:54
Geplaatst door freya
Haha ik moet nog zien of hij ook zo onbeschoft durft te zijn bij de koning van Marokko! Willem alexander zou hij gerust een hand hebben gegeven.


Dat kan hij wel, zijn collega's deden het ook. Iedereen draagt de verantwoordelijkheid voor zijn eigen daden. Wat anderen doen is geen leidraad voor jouw leven.


Geen wijn drinken staat in de koran, geen handen van vrouwen schudden niet. Het een is een algemene islamitische regel het tweede de opvatting van een kleine fanatieke minderheid.

Volkomen scheve vergelijking dus. Wat jij moet leren aanvaarden is dat iedereen een eigen geloofsovertuiging heeft. Die kun jij niet voor hem bepalen en hem dus ook op geen enige mogelijke manier dwingen om zich jouw overtuiging eigen te maken. Sommigen zeggen ook dat het drinken van alcohol niet in de koran staat. Capiche?

Verder geldt er niet de dictatuur van de meerheid en dient de minderheid beschermd te worden tegen deze dictatuur.


Leuk geprobeerd schaap, maar hier trap ik echt niet in.
In sommige gevallen is het doodnormaal om je aan heersende gewoontes aan te passen. In het openbare leven en zeker bij officiele gelegenheden mag dat gewoon van iedereen verwacht worden. Je kunt niet verwachten dat iemand zijn overtuiging opgeeft omwille van de meerderheid.


Kom nou, jij weet net zo goed als ik waar dit soort ideeen vandaan komen. Het is een kleien, maar groeiende groepering met de fanatieke wortels in SA. Fanatiek is een subjectieve interpretatie. Ik ga geen verbindingen leggen omdat deze meneer Verdonk op grond van zijn religieuze overtuiging geen hand wil geven. En vergis je niet het is een grote groep.


Als het schudden van handen bij wet geregeld zou moeten worden, dan zou het wel heel erg met dit land gesteld zijn. :rolleyes: Net zo als het moreel willen afdwingen.



Ik begrijp echt niet waarom sommigen hier zoveel moeite doen om het gedrag van een fanatieke fundamentalist te verdedigen. Is het werkelijk normaal dat iemand zich op elk moment aan futiele door 'geleerden' samengestelde uiterlijkheden houdt en daar zijn hele leven door laat bepalen?
Is het echt nodig om hiervoor begrip en acceptatie te eisen? Vrijheid meid, vrijheid van geloofsovertuiging en geweten. Een hoog goed in Nederland.


Waar komt die kritiekloze bewondering voor alles wat een zweem van vroomheid heeft vandaan? Hoe ver moet iemand gaan voordat er gezegd wordt 'stop, nu sla je door"? Stop Freya je slaat nu door !!!

rja2
22-11-04, 00:04
[i]Geplaatst door Zwarte Schaap
Je kunt niet verwachten dat iemand zijn overtuiging opgeeft omwille van de meerderheid.

Die imam hoeft geen baan te zoeken bij een Nederlandse werkgever, die kan in z'n eigen wereldje leven buiten de Nederlandse cultuur.

Maar Verdonk heeft wel gelijk, dat die imam nog veel te leren over de Nederlandse cultuur.

En nee, daar heb ik geen respect voor, dat zou betekenen dat vrouwen en mannen niet gelijk zijn.

Zwarte Schaap
22-11-04, 00:16
Geplaatst door rja2
Die imam hoeft geen baan te zoeken bij een Nederlandse werkgever, die kan in z'n eigen wereldje leven buiten de Nederlandse cultuur.

Maar Verdonk heeft wel gelijk, dat die imam nog veel te leren over de Nederlandse cultuur.

En nee, daar heb ik geen respect voor, dat zou betekenen dat vrouwen en mannen niet gelijk zijn.

Het rare is dat allochtonen nu les moeten geven in de Nederlandse Grondwet. Één van de belangrijkste verworvenheden van Nederland.

Je zou als rechtgeaarde Nederlander respect moeten hebben voor de Nederlandse grondwet.

rja2
22-11-04, 00:33
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het rare is dat allochtonen nu les moeten geven in de Nederlandse Grondwet. Één van de belangrijkste verworvenheden van Nederland.

Je zou als rechtgeaarde Nederlander respect moeten hebben voor de Nederlandse grondwet.
Ik snap niet je wil zeggen.

Het accepteren dat vrouwen en mannen elkaar geen hand geven, zou betekenen dat we accepteren dat vrouwen en mannen niet gelijk zijn, dat is strijd met onze grondwet die zegt dat iedereen gelijk is.

Ik zou rekening met zulke gevoelens als ik op reis bent in de Arabische landen, maar niet in Nederland, dan moet de moslims zich maar aanpassen.

TonH
22-11-04, 00:35
@Freya

Waarom wil je persé een hand van een man als deze geestelijke? Ben jij als (hypothetisch) minister niet sowieso in een superieure positie van hem. Waarom wil je dat dan persé nog eens extra laten bevestigen door die handdruk die hij je niet kan/wil geven en die jij niet zou moeten willen...

Ik ben het tegen die achtergrond ook in grote lijnen eens met het volgende van ZS:

Diegene voor wie het geen onmogelijke opgave is moet als eerste toegeven. Jij vindt het argument religie niet doorslaggevend, maar die persoon wel, zijn hele leven draait om zijn religie. Dan moet je heel pragmatisch handelen, voor jou is een hand geven geen dwingende opgave dan moet je gewoon de ander respecteren en genoegen nemen met het doel van je bezoek.

Dutchguy
22-11-04, 00:39
Ik voorzie dat dit meegenomen zal worden in de toekomstige inburgeringscursussen.

http://www.fbckenner.org/cartoon/slideshows/fall2001/images/handshake.gif

rja2
22-11-04, 00:40
Geplaatst door TonH
@Freya

Waarom wil je persé een hand van een man als deze geestelijke? Ben jij als (hypothetisch) minister niet sowieso in een superieure positie van hem. Waarom wil je dat dan persé nog eens extra laten bevestigen door die handdruk die hij je niet kan/wil geven en die jij niet zou moeten willen...

Ik ben het tegen die achtergrond ook in grote lijnen eens met het volgende van ZS:

Diegene voor wie het geen onmogelijke opgave is moet als eerste toegeven. Jij vindt het argument religie niet doorslaggevend, maar die persoon wel, zijn hele leven draait om zijn religie. Dan moet je heel pragmatisch handelen, voor jou is een hand geven geen dwingende opgave dan moet je gewoon de ander respecteren en genoegen nemen met het doel van je bezoek.
Dat ben ik niet met je eens,

Een hand geven hoort bij de Nederlandse cultuur.

En ze heeft gelijk, toegeven zou betekenen dat ze accepteerd dat vrouwen en mannen niet gelijk zijn.

TonH
22-11-04, 00:47
Geplaatst door rja2
Dat ben ik niet met je eens,

Een hand geven hoort bij de Nederlandse cultuur.

En ze heeft gelijk, toegeven zou betekenen dat ze accepteerd dat vrouwen en mannen niet gelijk zijn.

Russen, Grieken en noem nog maar een paar, vliegen elkaar om de hals wanneer ze elkaar tegenkomen. Dat gebeurt je daar heus niet als Nederlander. Men zal de aanstalte maken, maar zodra je maar iets terugdeinst zullen de meesten zich inhouden. Niet meer dan hoffelijkheid om dat dan te laten. Zo zie ik dit gevalletje ook.

En ook voor jou dan de vraag. Waarom wil je persoonlijk persé een hand van deze man?

~Panthera~
22-11-04, 00:57
Zo, hier hebben we dus vanaf gisteren 02.31 over in de clinch gelegen.
En nog geen ruk opgeschoten dus. :moe:


Joepie ! http://www.cosgan.de/images/more/bigs/a084.gif


:D

TonH
22-11-04, 01:09
Geplaatst door ~Panthera~
Zo, hier hebben we dus vanaf gisteren 02.31 over in de clinch gelegen.
En nog geen ruk opgeschoten dus. :moe:


Joepie ! http://www.cosgan.de/images/more/bigs/a084.gif


:D

Ja hoor. Iedereen is het met mij eens dat het een non-item is :D

http://www.cosgan.net/images/midi/tiere/g010.gif

Zwarte Schaap
22-11-04, 01:12
Geplaatst door rja2
Ik snap niet je wil zeggen.

Het accepteren dat vrouwen en mannen elkaar geen hand geven, zou betekenen dat we accepteren dat vrouwen en mannen niet gelijk zijn, dat is strijd met onze grondwet die zegt dat iedereen gelijk is.

Ik zou rekening met zulke gevoelens als ik op reis bent in de Arabische landen, maar niet in Nederland, dan moet de moslims zich maar aanpassen.

Als je niet wil begrijpen dat het niets met de acceptatie van de gelijkwaardigheid van de vrouw te maken heeft dan heb jij gewoon een probleem, een vooroordeelprobleem.

En een moslim moet helemaal niets, en al helemaal niet als je het op basis van een vooroordeel wil afdwingen.

nard
22-11-04, 07:26
Geplaatst door TonH
[B]Ja hoor. Iedereen is het met mij eens dat het een non-item is :D


Gelul natuurlijk. Het is vanuit meerdere, niet geringe opzichten een relevant item. Alleen dat er hier ... ff kijken.... 10 kantjes nodig zijn om nog niet verder te komen is inderdaad veelzeggend.

Ik heb met interesse zitten lezen....

Tomas
22-11-04, 07:32
Geplaatst door TonH
Russen, Grieken en noem nog maar een paar, vliegen elkaar om de hals wanneer ze elkaar tegenkomen. Dat gebeurt je daar heus niet als Nederlander. Men zal de aanstalte maken, maar zodra je maar iets terugdeinst zullen de meesten zich inhouden. Niet meer dan hoffelijkheid om dat dan te laten. Zo zie ik dit gevalletje ook.

En ook voor jou dan de vraag. Waarom wil je persoonlijk persé een hand van deze man?

Ik denk ook niet dat mevr V de nl-se gewoonte van kussen deze man wilde opleggen. Zover is ze nou ook weer niet gegaan, gewoon een handje aan een man die in nl een belangrijke positie inneemt en de nl-se gewoontes behoort te begrijpen vanuit die positie. Kan ie dat niet, dan zit ie misschien op de verkeerde plek in het verkeerde land. Het in nu in ieder geval wel duidelijk wie zich aan wie moet aanpassen in zijn geval. Als het zijn bedoeling was om te beledigen, dan is het uitermate laf om je dan achter een religie te verschuilen.

Tomas
22-11-04, 07:35
Geplaatst door TonH
@Freya

Waarom wil je persé een hand van een man als deze geestelijke? Ben jij als (hypothetisch) minister niet sowieso in een superieure positie van hem. Waarom wil je dat dan persé nog eens extra laten bevestigen door die handdruk die hij je niet kan/wil geven en die jij niet zou moeten willen...

Ik ben het tegen die achtergrond ook in grote lijnen eens met het volgende van ZS:

Diegene voor wie het geen onmogelijke opgave is moet als eerste toegeven. Jij vindt het argument religie niet doorslaggevend, maar die persoon wel, zijn hele leven draait om zijn religie. Dan moet je heel pragmatisch handelen, voor jou is een hand geven geen dwingende opgave dan moet je gewoon de ander respecteren en genoegen nemen met het doel van je bezoek.

Het ligt er gewoon aan wie het in dit geval weigerd. Is het een onderontwikkeld figuur uit verweggistan dan is dat heel goed te begrijpen, is het echter een imam die hier mensen opweg moet helpen om te integreren is het wat mij betreft een duidelijk signaal.

Ron Haleber
22-11-04, 08:24
Op radio 1 volgt zo dadelijk verslag over deze zaak vanuit Isl. Uni R'dam. Ik hoop dat Freya dan ook aan het woord komt.


Freya is lid van de AEL:

Freya for President AEL! :student:


Ik bewonder elk woord van Freya op dit topic. Over het effect op NL-ers van deze daad, ging ik meteen in. Marokkanen bewijzen weer eens niets van pr. te begrijpen. Dan moeten ze ook niet zitten janken als "de gewone Nederlanders van de straat" ze afwijzen... Wil je in NL worden geaccepteerd dan zul je aan de eisen van elementaire beleefdheid moeten voldoen.

Met die imam blijkt het daarbij idd om een omstreden fundie te gaan die daarover al meer in het nieuws kwam.



Kijk als Freya met Gerrit Jan eindeloos over hetzelfde idem dito in de clinch gaat - lijkt me dat niet vruchtbaar omdat het daar niet om elementaire zaken als beleefdheid gaat, maar om een zaak waarover NL diep is verdeeld in 2 fronten. :denk:

Ron



p.s. Ik wacht nog steeds op de gebruikelijke serie soenna teksten van Bil@l op mijn verzoek. :rolleyes:

Blijkbaar geeft Islam Online of Selefie.org hier geen antwoord op! En dan is de Bil@l's kennis van koran en soenna dus uitgeput! :haha: :zozo:

Siah
22-11-04, 09:41
Geplaatst door Mill
Ah. Je hebt daar vlakbij in de Reguliersdwarsstraat een parkeergarage. Maar da's wel een zwaar harame straat . :( Ook is er een op de Prinsengracht zelf, volgens mij, tussen Leidsestraat en Vijzelstraat in.

Overigens is er op de gracht zelf meestal zat plek.

:hihi:

Juwairiyya
22-11-04, 10:24
Het is wel een dwingende beleefdheids regel in Nederland. Ik krijg de indruk dat veel moslims hier niet beseffen hoe ongelovelijk onbeschoft het is om een uitgestoken hand te weigeren!
Je kan proberen de situatie te ontwijken, maar als er een hand naar je wordt uitgestoken en je neemt die bewust niet aan dan is dat alsof je die persoon een klap in het gezicht geeft.

Freya heeft hier overschot van gelijk. Het weigeren van een uitgestoken hand is in Nederland een zeer onbeschofte manier van doen.
Dat men aan een minister de uitgestoken hand weigert is dan nog een maat erger.
Ongeacht wat die imam meende te denken (zou hij nu werkelijk sexueel opgewonden geraakt zijn door de minister een hand te geven?) het gebeuren speelde zich af in NEDERLAND met een NEDERLANDSE minister en dus moeten den Nederlandse geplogenheden gevolgd worden.

Indien Verdonk op bezoek gaat naar China dan moet zij zich ginder ook aanpassen aan de Chinese beleefdheidsnormen.

Ik vind Van Mierlo dan ook totaal fout als hij beweert dat Verdonk 'het maar had moeten weten'.
Hoe zou men gereageerd hebben moest de minister vierkant geweigerd hebben om alle imams de hand te schudden?

IbnRushd
22-11-04, 10:53
Kom nou, jij weet net zo goed als ik waar dit soort ideeen vandaan komen. Het is een kleien, maar groeiende groepering met de fanatieke wortels in SA.

Het lijkt erop dat je een Qoraniet bent (een zogenaamde moslim die alleen vanuit de Qoran baseert) of geen moslim bent dan het recht niet hebt om een commentaar te geven. Besef wel dat 99% moslims de overleveringen(ahadith) als de tweede bron gebruiken.


p.s. Ik wacht nog steeds op de gebruikelijke serie soenna teksten van Bil@l op mijn verzoek.

Ik zal wel in zijn plaats een antwoordt geven. Het mag wel zijn dat niet iedereen met authentieke overleverigen mee eens zijn, maar 'khair' dat is hun kleine wereldje binnen de moslimgroep.

Dit is één van de zaken waar onjuiste sociale gewoonten prioriteit boven de wetten van Allah hebben gekregen, tot zo een mate, dat als je probeert te praten met mensen en ze bewijs laat zien dat dit verkeerd is, ze je zullen beschuldigen van een complex te hebben, het proberen familiebanden te breken, hun goede intenties in twijfel te brengen, etc. Handen schudden met nichten, vrouwen van broers, en vrouwen van ooms is nu in onze maatschappij gemakkelijker dan het drinken van water, maar als we goed kijken, zullen we de ernst van de kwestie begrijpen.

De Profeet heeft gezegd: “Als één van jullie met een ijzeren naald in het hoofd zou worden gestoken, zou dat beter voor hem zijn dan het aanraken van een vrouw die hij niet is toegestaan aan te raken.” [1].Er is geen twijfel dat dit een daad is van zinaa, omdat de Profeet heeft gezegd: “De ogen kunnen zinaa plegen, de handen kunnen zinaa plegen, de voeten kunnen zinaa plegen en de geslachtsdelen kunnen zinaa plegen.” [2].

Is er iemand zuiverder in het hart dan Mohammed ? Toch zei hij, “Ik schud geen handen met vrouwen.” [3]. En hij zei, “Ik raak de handen van vrouwen niet aan.” [4]. Aa’ishah (moge Allah tevreden zijn met haar) zei: “Nee, bij Allah, de hand van de Boodschapper van Allah heeft nooit de hand van een (niet-mahram) vrouw geraakt. Hij ontving bay’ah (geloften van trouw) van hen door het woord alleen. [5]. Laat hen Allah vrezen! Die mensen, die hun vrome vrouwen met scheiding dreigen als ze geen handen schudden met hun broers.

We zouden ook moeten opmerken dat plaatsing van een barrière zoals een stuk kleding geen enkel nut heeft; het is nog steeds haraam om handen te schudden met een niet-mahram vrouw.

--------------------------------------------------------------------------------

[1] overgeleverd door al-Tabaraani, 20/212; zie ook Saheeh al-Jaami’, 4921

[2] overgeleverd door Imaam Ahmad, 1/412; zie ook Saheeh al-Jaami’, 4921

[3] overgeleverd door Imaam Ahmad, 6/357; zie ook Saheeh al-Jaami’, 7054, en al-Isaabah, 4/354, Daar al-Kitaab al-‘Arabi editie

[4] overgeleverd door al-Tabaraani in al-Kabeer, 24/342; zie ook Saheeh al-Jaami’, 7054 en al-Isaabah, 4/354, Dar al-Kutub al-‘Arabi editie

[5] overgeleverd door Muslim, 3/489


Geldt voor zowel voor vrouwen als mannen. Vrouwen mogen geen hand geven aan mannen en mannen.... precies hetzelfde verhaal.

We hoeven daar geen discussie van te maken. Het is gewoon domweg accepteren. Ik voel me beledigd/gekwetst wanneer sommige diebelen die islam met leugens hun gelijk proberen te krijgen/halen. Freya lijkt wel de tweede theo van gogh net als die andere diebelen. Toch toon ik ze respect voor hun juiste taalgebruik ipv schuttingstaal.

adios

kaaskop
22-11-04, 10:53
Stel....

Stel nou dat Verdonk had geweigerd die Imam een hand te geven, en dan bedoel ik ook alleen die ene Imam. Ik heb zo'n gevoel dat dan het land te klein zou zijn geweest ondanks dat Verdonk wellicht nog zou sputteren: Ik ken de Imam, ik respecteer zijn principes.

Ik zie de Maroc.nl koppen al voor me: Racistische minister beledigt Imam, Verdonk uebermensch, Minister openlijk onderdeel van Moslimhetze. Mars zou een betweterig stukje schrijven over de geinstitutionaliseerde superioriteitsgevoelens ten opzichte van religieus extremisme, Taounza zou flippen over al die debiele autochtonen die te pas en te onpas Moslims beledigen, Zwart Schaap zet maar weer eens een haatzaaiboom op....etc etc etc.

Cut the crap. Als die Imam niet wil snappen dat hij zich totaal respectloos gedraagt volgens de hier geldende normen dan had Verdonk hem wat mij betreft gelijk uit dat overleg mogen flikkeren, zo'n figuur mee laten praten is zinloos, die gast staat al buiten deze maatschappij en wil er zeer zeker niet in. Dat soort halstarrige types mag van mij zo weer terug de bergen in, ik heb het gevoel dat ze daar gelukkiger zijn dan hier.

IbnRushd
22-11-04, 10:54
----

OccamsRazor
22-11-04, 11:04
Geplaatst door Te quiero
Ik heb dezelfde nare ervaring gehad.
Ineens kreeg ik 3 strafpunten plus nickban.
Stuur je klacht per e-mail naar bestuur en alle 4 voorzitters.
Vergeet niet een kopie te maken van het gedeelte van de conversatie waarin je kunt laten zien dat niet jij de regels vertrapt maar de moderator. Ze verwijdert heel gauw haar eigen uitspattingen.
We doen allemaal voor ons plezier mee aan dit forum. Als de moderator dit forum terroriseert en iedereen die niet met haar eens is beledigt of intimideert door willekeurig strafpunten of nickbans te geven dan is de lol er ook af voor iedereen.

Ik begrijp het niet. Niemand wordt beloond of ontvangt geld voor het meedoen aan dit forum. Verder is dit geen forum van de 2de kamer waar belangrijke beleidsbeslissingen genomen worden voor ons land.
Waarom al dat "big shot" gedoe?

Ik constateer het rare fenomeen dat moderatoren meediscussiëren. Dat staat gelijk aan een scheidsrechter die meevoetbalt. Ik pleit voor een onafhankelijk moderatorschap.

TonH
22-11-04, 11:16
Geplaatst door nard
Gelul natuurlijk. Het is vanuit meerdere, niet geringe opzichten een relevant item. Alleen dat er hier ... ff kijken.... 10 kantjes nodig zijn om nog niet verder te komen is inderdaad veelzeggend.

Ik heb met interesse zitten lezen....

Het was 'onzin' en geen gel*l. Ooit van ironie gehoord?

Te quiero
22-11-04, 11:19
Geplaatst door OccamsRazor
Ik constateer het rare fenomeen dat moderatoren meediscussiëren. Dat staat gelijk aan een scheidsrechter die meevoetbalt. Ik pleit voor een onafhankelijk moderatorschap.
Je hebt gelijk, het is vreemd. Ik had begrepen dat dergelijke websites door vrijwilligers gerund worden en de moderator is vaak een van de discussianten. Dus je kunt niet altijd een professionele behandeling verwachten. Voor de integriteit van Maroc.nl zou het bestuur ook op het gedrag van hun moderators moeten letten.
Tot nu toe probleem gehad met slechts een.

Verder kun je mijn verhaal verifieren door te klikken op mijn nick en vervolgens "gegevens waarschuwing" of iets dergelijks.

TonH
22-11-04, 11:30
Geplaatst door Tomas
Ik denk ook niet dat mevr V de nl-se gewoonte van kussen deze man wilde opleggen. Zover is ze nou ook weer niet gegaan, gewoon een handje aan een man die in nl een belangrijke positie inneemt en de nl-se gewoontes behoort te begrijpen vanuit die positie. Kan ie dat niet, dan zit ie misschien op de verkeerde plek in het verkeerde land. Het in nu in ieder geval wel duidelijk wie zich aan wie moet aanpassen in zijn geval. Als het zijn bedoeling was om te beledigen, dan is het uitermate laf om je dan achter een religie te verschuilen.

Mijn tolerantieniveau ligt kennelijk hoger dan het grootste deel van de autochtone bevolking in Nederland... :moe:

Tomas
22-11-04, 11:33
Geplaatst door TonH
Mijn tolerantieniveau ligt kennelijk hoger dan het grootste deel van de autochtone bevolking in Nederland... :moe:

Gefeliciteerd.

TonH
22-11-04, 11:39
Geplaatst door Tomas
Gefeliciteerd.

Dank je. Het is een zegen.

nard
22-11-04, 12:42
Geplaatst door TonH
Het was 'onzin' en geen gel*l. Ooit van ironie gehoord?

Oké, onzin dan.

Uiteraard ken ik het verschijnsel ironie. Kan er in deze draad maar weinig van ontdekken.

Kan me goed vinden in de visie van Freya. En zij was in het begin al kristalhelder.

Mark
22-11-04, 12:47
Geplaatst door Siah
:hihi:

ik heb op de reguliersdwarsstraat geparkeerd, een uitermate vriendelijke man wilde mijn auto zelfs voor me parkeren

maar daar trapte ik mooi niet in :vierkant:

Prlwytzkofski
22-11-04, 12:48
Geplaatst door GeertC
Wake up!

Als moderator heb JIJ een hoge bijdrage aan de sfeer. En diezelfde sfeer wordt door JOU als moderator behoorlijk verhard cq. verziekt.

Een waarheid als een koe.

Mill
22-11-04, 12:58
Geplaatst door Mark
ik heb op de reguliersdwarsstraat geparkeerd, een uitermate vriendelijke man wilde mijn auto zelfs voor me parkeren

maar daar trapte ik mooi niet in :vierkant:

Vind je het gek dat die jongens radicaliseren? :mad:

Ron Haleber
22-11-04, 13:01
Geplaatst door IbnRushd

Ik zal wel in zijn plaats een antwoordt geven. Het mag wel zijn dat niet iedereen met authentieke overleverigen mee eens zijn, maar 'khair' dat is hun kleine wereldje binnen de moslimgroep.

Dit is één van de zaken waar onjuiste sociale gewoonten prioriteit boven de wetten van Allah hebben gekregen, tot zo een mate, dat als je probeert te praten met mensen en ze bewijs laat zien dat dit verkeerd is, ze je zullen beschuldigen van een complex te hebben, het proberen familiebanden te breken, hun goede intenties in twijfel te brengen, etc. Handen schudden met nichten, vrouwen van broers, en vrouwen van ooms is nu in onze maatschappij gemakkelijker dan het drinken van water, maar als we goed kijken, zullen we de ernst van de kwestie begrijpen.

De Profeet heeft gezegd: “Als één van jullie met een ijzeren naald in het hoofd zou worden gestoken, zou dat beter voor hem zijn dan het aanraken van een vrouw die hij niet is toegestaan aan te raken.” [1].Er is geen twijfel dat dit een daad is van zinaa, omdat de Profeet heeft gezegd: “De ogen kunnen zinaa plegen, de handen kunnen zinaa plegen, de voeten kunnen zinaa plegen en de geslachtsdelen kunnen zinaa plegen.” [2].

Is er iemand zuiverder in het hart dan Mohammed ? Toch zei hij, “Ik schud geen handen met vrouwen.” [3]. En hij zei, “Ik raak de handen van vrouwen niet aan.” [4]. Aa’ishah (moge Allah tevreden zijn met haar) zei: “Nee, bij Allah, de hand van de Boodschapper van Allah heeft nooit de hand van een (niet-mahram) vrouw geraakt. Hij ontving bay’ah (geloften van trouw) van hen door het woord alleen. [5]. Laat hen Allah vrezen! Die mensen, die hun vrome vrouwen met scheiding dreigen als ze geen handen schudden met hun broers.

We zouden ook moeten opmerken dat plaatsing van een barrière zoals een stuk kleding geen enkel nut heeft; het is nog steeds haraam om handen te schudden met een niet-mahram vrouw.

--------------------------------------------------------------------------------

[1] overgeleverd door al-Tabaraani, 20/212; zie ook Saheeh al-Jaami’, 4921

[2] overgeleverd door Imaam Ahmad, 1/412; zie ook Saheeh al-Jaami’, 4921

[3] overgeleverd door Imaam Ahmad, 6/357; zie ook Saheeh al-Jaami’, 7054, en al-Isaabah, 4/354, Daar al-Kitaab al-‘Arabi editie

[4] overgeleverd door al-Tabaraani in al-Kabeer, 24/342; zie ook Saheeh al-Jaami’, 7054 en al-Isaabah, 4/354, Dar al-Kutub al-‘Arabi editie

[5] overgeleverd door Muslim, 3/489


Geldt voor zowel voor vrouwen als mannen. Vrouwen mogen geen hand geven aan mannen en mannen.... precies hetzelfde verhaal.

We hoeven daar geen discussie van te maken. Het is gewoon domweg accepteren. Ik voel me beledigd/gekwetst wanneer sommige diebelen die islam met leugens hun gelijk proberen te krijgen/halen. Freya lijkt wel de tweede theo van gogh net als die andere diebelen. Toch toon ik ze respect voor hun juiste taalgebruik ipv schuttingstaal.

adios

IbnRushd bedankt dat je invalt voor Bil@l die verstek laat gaan!


Maar hoe kun je deze toch erg duidelijke teksten rijmen met de houding die Bil@l inneemt? :confused:

Om dat te kunnen overbruggen moet je toch wel van een moderne koraninterpretatie gebruik gaan maken. :blauwkus:

Met Bil@ls salafisme zal hij er niet uit komen! :vreemd:

Siah
22-11-04, 13:13
Geplaatst door OccamsRazor
Ik constateer het rare fenomeen dat moderatoren meediscussiëren. Dat staat gelijk aan een scheidsrechter die meevoetbalt. Ik pleit voor een onafhankelijk moderatorschap.

ik vind het juist goed dat zij er mee doen! :tover:

maar als je op gegevenmoment een ruzie krijgt met een moderator, dan zou raar zijn dat je van haar/hem strafpunten gaat krijgen.
je ziet soms duidelijk dat sommigen met elkaar ruzie of niet-geschillde-appeltjes hebben; daar zou je ff moeten stoppen met moderatoren.

ik vind dat een moderator goed op zijn/haar woorden moet passen.
..
en ik weet niet of dat uberhaupt nodig is om te weten wie wel en wie geen moderator is; dus die zouden hun stempel gewoon kunnen weghalen.

Te quiero
22-11-04, 13:41
Geplaatst door Siah
en ik weet niet of dat uberhaupt nodig is om te weten wie wel en wie geen moderator is; dus die zouden hun stempel gewoon kunnen weghalen.
Moet dit nog erbij komen? Ze heeft al de mogelijkheid om haar uitspattingen uit de website te halen. Anderen niet.

Ik heb nog niet over voortrekken gehad. Je zult merken dat sommige discussianten zelfs een (negatief)-2 strafpunt bij hun nick hebben staan.
Door de oneerlijkheid is het forum een beetje scheef.

wytze
22-11-04, 13:59
wat een ophef allemaal.
ik zou verdonk ook geen hand geven, tenzij ik er een tube ketchup inhad met de opening in haar richting.
een jaar geleden kwam ik een moslim echtpaar tegen waarvan de vrouw mij geen hand wilde geven. nee, ik was niet beledigd. ik dach wel van nou eh, je hoeft echt niet bang te zijn dat ik je wil gaan verleiden of zo.

Tomas
22-11-04, 14:24
Geplaatst door wytze
[B]wat een ophef allemaal.
ik zou verdonk ook geen hand geven, tenzij ik er een tube ketchup inhad met de opening in haar richting.

Heel erg stoer. Echt. Maar als je je dan gaat verschuilen achter religie ben je pas echt een zielig figuur.



een jaar geleden kwam ik een moslim echtpaar tegen waarvan de vrouw mij geen hand wilde geven. nee, ik was niet beledigd. ik dach wel van nou eh, je hoeft echt niet bang te zijn dat ik je wil gaan verleiden of zo.

Jij bent geen minister, zij maar een gewoon echtpaar, de omstandigheden zijn compleet anders, het doel van jullie ontmoeting was compleet anders, de afwezigheid van camera's en pers moet je ook opgevallen zijn. Etcetera. Kortom je doet maar en ik zou hetzelfde doen in jou situatie. Behalve dan dat denken over verleiden. Dat zou niet eens in mij opkomen.

wytze
22-11-04, 14:31
dus bij een minister is het erger dan bij een gewoon sterveling als ik? op grond waarvan? en in aanwezigheid van een camera is het erger dan bij afwezigheid daarvan? staat dat ergens in de mediawet?

Tomas
22-11-04, 14:42
Geplaatst door wytze
dus bij een minister is het erger dan bij een gewoon sterveling als ik? op grond waarvan? en in aanwezigheid van een camera is het erger dan bij afwezigheid daarvan? staat dat ergens in de mediawet?

Erger? Hoe kom je daarbij? Nee, dom: Religieuze arrogantie. Vond jij het erg dan?

wytze
22-11-04, 14:46
Ik mag van mijn religie niet meedoen aan het obligate, nietszeggende 3x kusje geven :D
nee, ik vond het niet erg.

Siah
22-11-04, 16:37
Geplaatst door Te quiero
Moet dit nog erbij komen?
:confused:


Ze heeft al de mogelijkheid om haar uitspattingen uit de website te halen. Anderen niet.
wie?-waar?-wat? :boeps:
ik had niet over een bepaalde persoon;
ik zei ff wat ik vond. :blowen:

Ik heb nog niet over voortrekken gehad. Je zult merken dat sommige discussianten zelfs een (negatief)-2 strafpunt bij hun nick hebben staan.
Door de oneerlijkheid is het forum een beetje scheef.

het is me al een tijdtje niet gelukt om een SP te krijgen. :stomp:
en met de scheefheid heb ik geen problemen; maar wel met 'on- en nog wat -heid'. :hardlach:

Siah
22-11-04, 16:41
Geplaatst door wytze
dus bij een minister is het erger dan bij een gewoon sterveling als ik? op grond waarvan? en in aanwezigheid van een camera is het erger dan bij afwezigheid daarvan?
yup;


staat dat ergens in de mediawet?

:haha:

Rabi'ah.
22-11-04, 17:34
12 pagina's doorgeworsteld over zoiets in mijn ogen onbenulligs als de manier waarop je iemand groet. :moe:

Persoonlijk vind ik het een storm in een glas water.

Geen handen schudden heeft niks met islam te maken, maar meer met de cultuur waaruit de betreffende imam komt.

In veel niet-Westerse culturen is het namelijk taboe om een andere vrouw dan je vrouw of een familielid aan te raken op wat voor manier dan ook, of zelfs aan te kijken.

Vanuit haar bekeken was het misschien beledigend, maar vanuit zijn standpunt zou het juist een grove belediging geweest zijn als hij haar WEL een hand had gegeven.

Hierover heb ik nog wel een aardig voorbeeld: Een paar jaar geleden ging ik in het Gaasperplaspark zwemmen met mijn tante, nichtje, zusje en vader. Mijn zusje, tante, nichtje en ik waren mijn vader kwijt, dus we wachtten op hem op een bankje.

Komt er een Turks gezin aan, 1 man, 2 vrouwen en een sleep kinderen en de man komt naar ons toegelopen, hij kijkt zoekend om zich heen en zoekt de weg.

Mijn tante zusje en ik lopen naar hem toe, maar hij negeert haar straal en kijkt strak voor zich. Toen mijn zusje en ik hem de weg uitlegden, reageerde hij wel en heel beleefd ook.

Mijn tante zwaar beledigd, maar later toen we het voorval besproken, kwamen we erop dat hij JUIST uit beleefdheid haar genegeerd had, omdat ze misschien wel iemands vrouw was en het dan not done is om zomaar met haar te gaan praten.

Kortom: Het is maar net hoe je het bekijkt.

Ik vind het persoonlijk volkomen idoot en onzinnig om iemand van het andere geslacht geen hand te geven, maar je kunt iemand niet dwingen om je te groeten zoals jij dat wil.

En ik heb liever dat een man mij uit beleefdheid geen hand geeft en me op een andere manier groet, dan dat hij me wel een hand geeft en het meteen een "andere lading" heeft, want die types heb je ook. :moe:

Ik vind dus ook niet dat die imam onbeschoft was, want hij heeft haar gewoon gegroet en het nog uitgelegd ook.


Rabiah.

Rabi'ah.
22-11-04, 17:46
Mijn kernpunt is dus dat je moet leren leven met cultuurverschillen, je kunt mensen niet dwingen je aan jouw codes aan te passen.

Het is wel zo prettig/beleefd/sociaal om wel enigszins rekening te houden met de in een groep gangbare beleefdheidsvormen, doe ik ook als ik met wat voor mensen dan ook omga, maar het kan/lukt gewoon niet altijd.

Soms sla je gewoon zwaar de plank mis en dan weet je niet eens waarom.

Ik heb het ook vaak meegemaakt dat ik in maroc. gezelschap aangekeken word alsof ik gek ben of dat er ineens een doodse stilte valt na een in mijn ogen volkomen onschuldige opmerking. Auch. :vreemd:

Ik bedoel, zo kun je wel op alle slakken zout leggen........

Nog een praktijkvoorbeeld: Paar jaar geleden was ik in Frankrijk op uitwisseling en maakte ik kennis met een paar mannelijke leerlingen van de school waar ik kwam.

De eerste wou me meteen 3 zoenen geven en ik stapte dus echt een halve meter achteruit.........:D

Toen ik hem echter een hand gaf, vond hij het ok, hij ging niet zwaar beledigd zitten zijn omdat ik me niet aan de Franse codes aan KON (want dat was op dat moment aan de hand, het was niet zozeer onwil als wel onmacht) passen.

En ik weet wel dat de situatie anders is, maar hetzelfde principe gaat op.

Ik ben nou eenmaal van kindsbeen af zo geprogrammeerd dat het niet normaal is om iemand van het andere geslacht bij de eerste ontmoeting 3 zoenen te geven en die imam had waarschijnlijk hetzelfde met handen geven.

Ik loste het op door die jongen een hand te geven, hij door haar verbaal te groeten en het uit te leggen.

Much ado about nothing dus. :rolleyes:


Rabiah.

NLvrouw
22-11-04, 17:54
Ik heb bij een internationaal bedrijf gewerkt. De mensen van het bedrijf gingen regelmatig naar andere landen om zaken te doen.
Wat was het eerste dat ze deden alvorens af te reizen?
Een boekje aanschaffen met de zeden en gewoontes van het betreffende land!
In Japan ga je staan buigen en het is daar superonbeschoft om te niezen in het openbaar. Melk drinken ze niet, dat is daar belachelijk, etc. etc.
Kon meneer de betreffende iman niet ff voorgelicht worden door zn vertrouwelingen over hoe e.e.a. hier in zn werk gaat?
En dan bidt ie maar ff tot allah om vergiffenis van zn zonde.
Wie wil nou dat alles soepel verloopt in het land? Hij toch zeker ook?
Nah doe er dan wat voor gggggggrrrrrrrrrrrrr.

Rabi'ah.
22-11-04, 18:05
Geplaatst door NLvrouw
Ik heb bij een internationaal bedrijf gewerkt. De mensen van het bedrijf gingen regelmatig naar andere landen om zaken te doen.
Wat was het eerste dat ze deden alvorens af te reizen?
Een boekje aanschaffen met de zeden en gewoontes van het betreffende land!
In Japan ga je staan buigen en het is daar superonbeschoft om te niezen in het openbaar. Melk drinken ze niet, dat is daar belachelijk, etc. etc.
Kon meneer de betreffende iman niet ff voorgelicht worden door zn vertrouwelingen over hoe e.e.a. hier in zn werk gaat?
En dan bidt ie maar ff tot allah om vergiffenis van zn zonde.
Wie wil nou dat alles soepel verloopt in het land? Hij toch zeker ook?
Nah doe er dan wat voor gggggggrrrrrrrrrrrrr.

Er is wel ff een verschil tussen een zakenreis en een permanent verblijf in een land.

In het eerste geval ben je buitenlander en heb je je aan te passen, in het tweede geval ben je burger van dit land en mag je dus ook verwachten dat men zich aan jou aanpast.

Don't get me wrong, ik vind het ook zo beleefd om rekening te houden met de omgangsvormen van de mensen met wie je in contact komt/het land waar je woont, maar het is geen verplichting.

Zoals ik al zei, soms KUN je niet anders.

En we kunnen het ook omdraaien: Die imam had het ook kunnen zien als onbeleefd dat zij hem een hand wilde geven, bij iedere vorm van contact snijdt het mes aan twee kanten.

In een multiculturele samenleving kom je nou eenmaal in contact met mensen met andere omgangsvormen dan de jouwe en soms botst dat, dat is dat jammer, maar ik denk dat het eens tijd wordt dat er geaccepteerd wordt dat er een grote minderheid van mensen in dit land is die andere sociale codes heeft dan de traditioneel-autochtone. Live with it.


Rabiah.

NLvrouw
22-11-04, 18:16
Zucht, ik denk dat ik er maar eens een ander topic over open.
Genaamd: gevoelige tenen en andere klagerigheden.
Soms word ik zoooooo ongelooooooflijk moe van dat gezeur over aanpassen.
Andere gewoontes ok, andere culturen ook ok, maar we zijn in NL lieverd en daar doen we gewoon wat we hier gewend zijn qua beleefdheidsvormen. Als iemand dat niet wil, ook uitstekend, maar dan graag in je eigen hoekje zonder er anderen mee lastig te vallen.

TonH
22-11-04, 18:22
Geplaatst door Rabi'ah.
Er is wel ff een verschil tussen een zakenreis en een permanent verblijf in een land.

In het eerste geval ben je buitenlander en heb je je aan te passen, in het tweede geval ben je burger van dit land en mag je dus ook verwachten dat men zich aan jou aanpast.

Don't get me wrong, ik vind het ook zo beleefd om rekening te houden met de omgangsvormen van de mensen met wie je in contact komt/het land waar je woont, maar het is geen verplichting.

Zoals ik al zei, soms KUN je niet anders.

En we kunnen het ook omdraaien: Die imam had het ook kunnen zien als onbeleefd dat zij hem een hand wilde geven, bij iedere vorm van contact snijdt het mes aan twee kanten.

In een multiculturele samenleving kom je nou eenmaal in contact met mensen met andere omgangsvormen dan de jouwe en soms botst dat, dat is dat jammer, maar ik denk dat het eens tijd wordt dat er geaccepteerd wordt dat er een grote minderheid van mensen in dit land is die andere sociale codes heeft dan de traditioneel-autochtone. Live with it.


Rabiah.

Mooie evenwichtige reacties. Zit veel in waar ik het mee eens ben.

Wat in dit topic helemaal genegeerd wordt is dat deze imam Verdonk echt wel groette. Toen zij met uitgestrekte hand op hem af stormde, boog de man zijn hoofd en legde zijn hand op zijn borst. Dat Verdonk dit, in mijn ogen, mooie en zeer vriendelijke gebaar niet wilde zien of niet herkende vind ik echt van de gekke.

Maar goed. Je zult ook wel uit de postings gezien hebben dat het helemaal niet gaat om dat handjegeven. Maar dat er van alles achter, onder en boven zit. :moe:

rja2
22-11-04, 18:29
Geplaatst door Zwarte Schaap
Als je niet wil begrijpen dat het niets met de acceptatie van de gelijkwaardigheid van de vrouw te maken heeft dan heb jij gewoon een probleem, een vooroordeelprobleem.

En een moslim moet helemaal niets, en al helemaal niet als je het op basis van een vooroordeel wil afdwingen.
Iemand een hand geven is een zeer ingeburgerde gewoonte in Nederland, iemands hand weigeren is onbeleefd en beledigend , als je in een land leeft moet je rekening met de gebruiken die er heersen, dat doen wij als, we ander land bezoeken, het zou voor moslims ook heel beledigd zijn als ik me schoenen niet uittrek als ik een moskee bezoek

Moslims die werken of samenwerken met Nederlanders zullen zich moeten aanpassen aan het Nederlandse gebruik, anders wordt die samenwerking zeer bemoeilijkt. Die Imam spreekt volgens mij nauwelijks Nederlands en is niet bereid om zich aan te passen, hij komt er schijnbaar mee weg, omdat hij schijnbaar niet met Nederlanders hoeft samen te werken. Dit geldt wel voor overgrote deel van de moslims moet wel samenwerken met Nederlanders, die passen zich gewoon aan.

Rabi'ah.
22-11-04, 18:30
Geplaatst door NLvrouw

Andere gewoontes ok, andere culturen ook ok, maar we zijn in NL lieverd en daar doen we gewoon wat we hier gewend zijn qua beleefdheidsvormen.

"Wat we hier gewend zijn" is dus aan het veranderen. Leer ermee leven zou ik zeggen. Dat moeten allochtonen ook.

En verder nog, speciaal voor Freya, een antwoord op haar opmerking over het feit dat niet veel moslims op pb onzinnige regeltjes die als "islamitisch" worden gezien, tegenspreken.

Ik kan alleen voor mezelf spreken, dus ik heb het NIET over anderen.

In het jaar dat ik moslima ben, heb ik aan talloze discussies over de islam deelgenomen en consequent alle flauwekul die ik tegenkwam, tegengesproken, zowel tegenover moslims als niet-moslims.

Compleet met citaten uit de Qor'an, uitleg etc.

Het is alleen wel behoorlijk frustrerend als je merkt dat wat je ook doet, ook al weerleg je iedere letter onzin die er geschreven wordt, men toch vasthoudt aan vooroordelen (autochtonen) of weigert zelf na te denken (SOMMIGE moslims hier).

Ondertussen zit je steeds in de hoek waar de klappen vallen en kun je geen enkele steun verwachten, noch van autochtonen, noch van moslims.

Persoonlijke aanvallen heb ik overigens wel my share van gehad en waar het op neerkomt is dat ik het gewoon zat ben.

Zat om voor ongelovige uitgemaakt te worden, zat om door bepaalde autochtonen hier als "troetelmoslim" gezien te worden ("ja, we bedoelen JOU niet"), zat om te zien hoe mijn woorden misbruikt worden als stok om andere moslims mee te slaan.

En ik ben het ook spuugzat dat na uren van inhoudelijk discussiëren, teksten citeren, interpreteren en analyseren, ik van autochtonen het antwoord krijg "Ja maar JIJ bent anders".

:moe: Zo wordt dus een hele discussie de nek omgedraaid.

Waar ik ook moe van word, is steeds het in hetzelfde kringetje ronddraaien, steeds dezelfde open deuren.

Het irriteert me ook dat mensen steeds reageren vanuit hun eigen vooroordelen, zelfs mensen die mij kennen.

Als ik vertel dat ik moslima ben, gaan mensen er maar meteen vanuit dat ik iets tegen homo's zou hebben (Tomas), voor steniging zou zijn (Mill), onderdrukt zou zijn, een patriarchaal godsbeeld en daarom een minderwaardigheidscomplex zou hebben (iemand van een ander forum), en ga zo maar door.

En dan heb je op een gegeven ogenblik iets van "Been there, done that, er is toch niemand die naar me luistert of hetgeen ik schrijf waardeer, laat maar zitten."

Of, om het minder dramatisch uit te drukken: Verspilling van tijd en energie.

En verder worden hier af en toe met name door Bilal teksten geplaatst, die ik zo onzinnig vind dat ik er niet eens op in KAN gaan, omdat ik niet weet waar ik moet beginnen en het voor mij volkomen duidelijk is dat het onzin is.

In het dagelijks leven gaat het gelukkig anders en ik ben er ook erg blij om dat bv. klasgenoten gewoon belangstellende vragen stellen en positief reageren.


Dat was het dus zo'n beetje.


Rabiah.

Rabi'ah.
22-11-04, 18:33
Geplaatst door TonH
Mooie evenwichtige reacties. Zit veel in waar ik het mee eens ben.

Thanx. :strik:


Geplaatst door TonH

Wat in dit topic helemaal genegeerd wordt is dat deze imam Verdonk echt wel groette. Toen zij met uitgestrekte hand op hem af stormde, boog de man zijn hoofd en legde zijn hand op zijn borst. Dat Verdonk dit, in mijn ogen, mooie en zeer vriendelijke gebaar niet wilde zien of niet herkende vind ik echt van de gekke.

Dat bedoel ik dus. Je eigen codes aan een ander willen opdringen en alleen het negatieve willen zien.


Geplaatst door TonH

Maar goed. Je zult ook wel uit de postings gezien hebben dat het helemaal niet gaat om dat handjegeven. Maar dat er van alles achter, onder en boven zit. :moe:

Inderdaad. Voor sommigen zit er werkelijk een wereld van emotie achter dat handengeven. Tsja.

Ik word er zelf niet warm of koud van, to be honest.

Ik sla weer bij andere items op tilt. :D

NLvrouw
22-11-04, 18:37
Rabi'ah met jou wil ik nog wel eens verder kletzzzzen ;o))

rja2
22-11-04, 18:42
[
Geplaatst door TonH
Russen, Grieken en noem nog maar een paar, vliegen elkaar om de hals wanneer ze elkaar tegenkomen. Dat gebeurt je daar heus niet als Nederlander. Men zal de aanstalte maken, maar zodra je maar iets terugdeinst zullen de meesten zich inhouden. Niet meer dan hoffelijkheid om dat dan te laten. Zo zie ik dit gevalletje ook.

En ook voor jou dan de vraag. Waarom wil je persoonlijk persé een hand van deze man?
Minister Verdonk is een vertegenwoordiger van de Nederlandse regering, die mag verwachten in Nederland dat ze respect wordt behandeld als ze begroet wordt door imams die werken in Nederland voor Nederlandse moslims.

Als minister Verdonk zou accepteren dat ze geen hand krijgt van een imam, zou het betekenen dat de Nederlandse regering het wereldbeeld van deze imam accepteerd , dat er segregatie is tussen man en vrouw in Nederland en de man en de vrouw niet gelijk zijn , dat zou volledig verkeerd signaal zijn in Nederland.

Rabi'ah.
22-11-04, 19:14
Geplaatst door NLvrouw
Rabi'ah met jou wil ik nog wel eens verder kletzzzzen ;o))

Dat is prima, stuur maar een pm. :wink:

OccamsRazor
22-11-04, 20:06
Geplaatst door Rabi'ah.
Er is wel ff een verschil tussen een zakenreis en een permanent verblijf in een land.

In het eerste geval ben je buitenlander en heb je je aan te passen, in het tweede geval ben je burger van dit land en mag je dus ook verwachten dat men zich aan jou aanpast.

Don't get me wrong, ik vind het ook zo beleefd om rekening te houden met de omgangsvormen van de mensen met wie je in contact komt/het land waar je woont, maar het is geen verplichting.

Zoals ik al zei, soms KUN je niet anders.

En we kunnen het ook omdraaien: Die imam had het ook kunnen zien als onbeleefd dat zij hem een hand wilde geven, bij iedere vorm van contact snijdt het mes aan twee kanten.

In een multiculturele samenleving kom je nou eenmaal in contact met mensen met andere omgangsvormen dan de jouwe en soms botst dat, dat is dat jammer, maar ik denk dat het eens tijd wordt dat er geaccepteerd wordt dat er een grote minderheid van mensen in dit land is die andere sociale codes heeft dan de traditioneel-autochtone. Live with it.

Rabiah.

Ik heb ergens op een informatief forum gelezen hoe men placht om te gaan in de islam met gastvrijheid. Je mag me corrigeren als ik het niet helemaal juist verwoord. Ik doe dit nu vanuit het geheugen. De bewuste tekst probeer ik op te zoeken.

De eerste drie dagen is zijn de dagen van gastvrijheid in de zin van mijn huis is jouw huis maar bedenk en respecteer wel dat ik de gastheer ben en altijd blijf. Als het verblijf langer duurt dan drie dagen behoort de gast zich te voegen naar de gebruiken van de gastheer. Het kan namelijk niet zo zijn dat de gast zijn gewoontes opdringt aan de gastheer.

Dit gedrag kun je doortrekken naar de opvolgers van de gast.

Rabi'ah.
22-11-04, 20:11
Geplaatst door OccamsRazor
Ik heb ergens op een informatief forum gelezen hoe men placht om te gaan in de islam met gastvrijheid. Je mag me corrigeren als ik het niet helemaal juist verwoord. Ik doe dit nu vanuit het geheugen. De bewuste tekst probeer ik op te zoeken.

De eerste drie dagen is zijn de dagen van gastvrijheid in de zin van mijn huis is jouw huis maar bedenk en respecteer wel dat ik de gastheer ben en altijd blijf. Als het verblijf langer duurt dan drie dagen behoort de gast zich te voegen naar de gebruiken van de gastheer. Het kan namelijk niet zo zijn dat de gast zijn gewoontes opdringt aan de gastheer.

Dit gedrag kun je doortrekken naar de opvolgers van de gast.

Ook onder moslims verschillen de meningen hierover, maargoed, het essentiële verschil is dus dat de imam in kwestie niet te gast is, maar hier woont.

Mensen op zakenreis of toeristen zijn te gast.

Al Sawt
22-11-04, 20:18
Geplaatst door rja2
Een hand geven, hoort bij de Nederlandse cultuur, geen hand geven is onbeleefd.

Hoe wil je bijvoorbeeld een soliicatiie procedure doorkomen als een man een vrouw geen hand wilt geven of omgekeerd, een eerste indruk maak je maar een keer en als die verkeerd is, kun je meestal schudden. Hand geven is alles behalve cultureel verbonden. Het komt overal voor.

OccamsRazor
22-11-04, 20:20
Geplaatst door Rabi'ah.
Ook onder moslims verschillen de meningen hierover, maargoed, het essentiële verschil is dus dat de imam in kwestie niet te gast is, maar hier woont.

Mensen op zakenreis of toeristen zijn te gast.

Dat de opvatting daarover verschillen is me duidelijk en dat maakt het juist ook zo moeilijk in discussies.

Ook langverblijvers doorlopen het stadia van de eerste drie dagen. Als gastheer kan het land van verblijf worden ingevuld. Wonen is niet een argument dat iemand ontheft van het aanpassen.

onno9
22-11-04, 21:42
Geplaatst door wytze
wat een ophef allemaal.
ik zou verdonk ook geen hand geven, tenzij ik er een tube ketchup inhad met de opening in haar richting.
een jaar geleden kwam ik een moslim echtpaar tegen waarvan de vrouw mij geen hand wilde geven. nee, ik was niet beledigd. ik dach wel van nou eh, je hoeft echt niet bang te zijn dat ik je wil gaan verleiden of zo.

het is hier nederland....niet marokko of weet ik veel wat voor moslimland.
rita verdonk had gewoon de hand gegeven moeten worden!!!
er zijn nog steeds veel meer autochtonen dan allochtonen....veel meer mensen die een ander geloof belijden dan de islam...dus plaats je jezelf in een moeilijke positie als je het verdomt om een vrouw de hand te schudden.
en als je dan nog niet eens de nederlandse taal machtig bent wordt het helemaal droevig....

Davud
22-11-04, 21:47
Geplaatst door onno9
het is hier nederland....niet marokko of weet ik veel wat voor moslimland.
rita verdonk had gewoon de hand gegeven moeten worden!!!
er zijn nog steeds veel meer autochtonen dan allochtonen....veel meer mensen die een ander geloof belijden dan de islam...dus plaats je jezelf in een moeilijke positie als je het verdomt om een vrouw de hand te schudden.
en als je dan nog niet eens de nederlandse taal machtig bent wordt het helemaal droevig....


Er zijn meerdere redenen om geen hand te geven aan iemand.

aan onno bijvoorbeeld zou ik geen hand willen geven, niet omwille van religieuze redenen, maar gewoon omwille van medische redenen. Bacterien enz... begrijp je.

Brrrr....


sorry, maar door je domheid veroordeel jij jezelf tot onbegrip: als je iemand godsdienst niet respecteert, moet je zelf ook geen begrip verwachten.





Davud

Orakel
22-11-04, 21:48
Geplaatst door rja2
Iemand een hand geven is een zeer ingeburgerde gewoonte in Nederland, iemands hand weigeren is onbeleefd en beledigend

Mwoahhh, zo ingeburgerd is dat niet. Nederlandse collega's en vrienden hebben tegen mij wel eens gezegd dat ze gek worden van al dat handjes geven iedere keer en dat ze het overdreven hoffelijkheid vinden.
Verdonk had gewoon d'r hoorns op en heeft het slim gespeeld.

Van mij zou ze ook geen hand krijgen en da's niet eens uit religieuze overtuiging. Mag ze gillen dat ze gelijk is aan mij, een hand zal ze van mij ook niet krijgen.

onno9
22-11-04, 21:56
Geplaatst door Davud
Er zijn meerdere redenen om geen hand te geven aan iemand.

aan onno bijvoorbeeld zou ik geen hand willen geven, niet omwille van religieuze redenen, maar gewoon omwille van medische redenen. Bacterien enz... begrijp je.

Brrrr....


sorry, maar door je domheid veroordeel jij jezelf tot onbegrip: als je iemand godsdienst niet respecteert, moet je zelf ook geen begrip verwachten.





Davud

het is in jouw warrige hoofd nog niet opgekomen dat er mensen zijn in nederland die helemaal in niks geloven.
die hebben geen behoefte aan een Allah..of een God.
wordt toch wakker...geloofsfanaat.

Te quiero
22-11-04, 22:00
Geplaatst door Siah
:confused:

wie?-waar?-wat? :boeps:
ik had niet over een bepaalde persoon;
ik zei ff wat ik vond. :blowen:


het is me al een tijdtje niet gelukt om een SP te krijgen. :stomp:
en met de scheefheid heb ik geen problemen; maar wel met 'on- en nog wat -heid'. :hardlach:
Het verbaast mij ook niet dat het je moeite kost op een SP te krijgen en dat je niet weet over wie we het hebben. Of doe je maar alsof? Jij bent niet haar mikpunt omdat jouw mening over het onderwerp, moslim, meer met die van haar overeenkomt. Jouw zal ze zeker voortrekken. Ze laat ook schaamteloos bij elke reactie weten dat ze in de ban is van Zwarte Schaap. Een moderator hoort onpartijdig te zijn.

Een deel van mijn verhaal kun je verifieren door op mijn nick te klikken en ga daarna naar de toelichting waarschuwingen. Als ze niets heeft veranderd dan zie je bij de derde strafpunt haar opmerking : "Ik zal je missen als een gebroken plaat." Waar slaat dat op? Is dit forum een wedstrijd? Krijgen we een prijs? Dit is toppunt van kinderachtig gedrag. Zoals Idris ergens schreef: "wanneer de inhoud hout snijdt wordt de slechte verliezer persoonlijk." Niet iedereen kan op een volwassen manier discussieren. Het ligt misschien aan de leeftijd of een ander probleem. We zullen dit onderwerp maar laten rusten.

Davud
22-11-04, 22:01
Geplaatst door onno9
het is in jouw warrige hoofd nog niet opgekomen dat er mensen zijn in nederland die helemaal in niks geloven.
die hebben geen behoefte aan een Allah..of een God.
wordt toch wakker...geloofsfanaat.



Door je tunnelvisie kan je niet zien dat er mensen zijn die wel geloven, en jij WIL DAT NIET WETEN.

iedereen moet wijken omdat jij dat wil.

je kampt nog steeds met de nederlandse hoogmoedige koloniale gedachten, die je duidelijk parten spelen.

wij zijn geen slaven: het is afgeschaft.

Daarom denk ik dat jij nog slaapt.


Davud

Te quiero
22-11-04, 22:11
Geplaatst door Davud
Door je tunnelvisie kan je niet zien dat er mensen zijn die wel geloven, en jij WIL DAT NIET WETEN.

iedereen moet wijken omdat jij dat wil.

je kampt nog steeds met de nederlandse hoogmoedige koloniale gedachten, die je duidelijk parten spelen.

wij zijn geen slaven: het is afgeschaft.

Daarom denk ik dat jij nog slaapt.


Davud
Het spijt me. Je overdrijft werkelijk.
Als allochtonen worden we in Nederland veel beter behandeld dan in enig ander land. Als allochtoon zou ik bijv. veel slechter worden behandeld in een moslimland.
We worden in Nederland helemaal niet als slaven behandeld.
De verzorgingsstaat heeft zowel de autochtonen als de allochtonen teveel verwend.

Davud
22-11-04, 22:16
waarom moeten wij eeuwig dankbaar blijven?

Wij leven hier al generaties, betalen niet alleen onze belastingen, maar ook nog eens de Zakaat en dit met plezier.

Wij respecteren de regels, maar nu doen ze opeens of wij pas vandaag zijn aangekomen in Nederland.

Wie is hier ondankbaar?

Als een imam uit religieuze redenen, iets niet mag: waarom is dat zo moeilijk te begrijpen?

wil je hem soms ook dwingen varkensvlees te eten? Of alcohol laten drinken.

Komaan: de huidige toestand is toch het bewijs dat die "gelijkheid" maar alleen opgaat voor autochtonen.

Opeens zijn wij geen burgers meer, maar vijanden?

Wie wordt hier onheus behandeld?

Spijtig.

Wegens dit onbegrip, heb ik besloten voortaan GEEN ENKELE NEDERLANDER NOG EEN HAND TE GEVEN, hoewel ik dat tot heden altijd heb gedaan.


Je ziet wat er komt van al die verwijten.





Davud

onno9
22-11-04, 22:17
Geplaatst door Davud
Door je tunnelvisie kan je niet zien dat er mensen zijn die wel geloven, en jij WIL DAT NIET WETEN.

iedereen moet wijken omdat jij dat wil.

je kampt nog steeds met de nederlandse hoogmoedige koloniale gedachten, die je duidelijk parten spelen.

wij zijn geen slaven: het is afgeschaft.

Daarom denk ik dat jij nog slaapt.


Davud

u praat over tunnelvisie,slavernij...u snapt er niks van.
het is makkelijk om het slachtoffer te proberen te spelen...maar ik trap er niet in...en met mij veel werkende mensen!!!

Siah
22-11-04, 22:19
Geplaatst door OccamsRazor


De eerste drie dagen is zijn de dagen van gastvrijheid in de zin van mijn huis is jouw huis maar bedenk en respecteer wel dat ik de gastheer ben en altijd blijf. Als het verblijf langer duurt dan drie dagen behoort de gast zich te voegen naar de gebruiken van de gastheer. Het kan namelijk niet zo zijn dat de gast zijn gewoontes opdringt aan de gastheer.



nooit van gehoord :confused:

Davud
22-11-04, 22:20
Geplaatst door onno9
u praat over tunnelvisie,slavernij...u snapt er niks van.
het is makkelijk om het slachtoffer te proberen te spelen...maar ik trap er niet in...en met mij veel werkende mensen!!!

quod erat demonstrandum!

je vergist je: iedereen is slachtoffer van deze waanzin. Maar met opmerkingen als die van jou gooi je gewoon olie op het vuur.

Davud

Te quiero
22-11-04, 22:37
Geplaatst door Davud
waarom moeten wij eeuwig dankbaar blijven?
Autochtonen vragen dat ook niet van ons. Moslims zijn niet de enige allochtonen. Nog niet zolang geleden waren Surinamers gestigmatiseerd. Ze hadden zich moeten leren aanpassen.


Geplaatst door Davud
Wijk leven hier al generaties, betalen niet alleen onze belastingen, maar ook nog eens de Zakaat en dit met plezier.
Natuurlijk. Autochtonen betalen ook belasting.


Geplaatst door Davud
Wij respecteren de regels, maar nu doen ze opeens of wij pas vandaag zijn aangekomen in Nederland.
Dat doen ze niet. Surinamers hadden ook dit gevoel in het begin.


Geplaatst door Davud
Wie is hier ondankbaar? Ik doe mijn best om niet ondankbaar te zijn. Dankzij Nederland had ik een kans op een beter leven.


Geplaatst door Davud
Als een imam uit religieuze redenen, iets niet mag: waarom is dat zo moeilijk te begrijpen?
Terroristen gebruiken ook hun religie om hun terreur te rechtvaardigen. Het wil niet zeggen dat ik het geen hand geven gelijk stel aan terreur.
Ik kan mij voorstellen dat de meeste Nederlanders (incl. allochtonen) het zien als een excuus of dat zijn geloof de vrouw minderwaardig vindt.
Zelf zou ik niet moeilijk doen over het wel of geen hand geven.



Geplaatst door Davud
wil je hem soms ook dwingen varkensvlees te eten? Of alcohol laten drinken.
Nu overdrijf je.


Geplaatst door Davud
Komaan: de huidige toestand is toch het bewijs dat die "gelijkheid" maar alleen opgaat voor autochtonen.
Ach, het leven is zo oneerlijk.
Ook onder de autochtonen bestaat er ongelijkheid.
Vrouwen moeten 2 keer zo goed zijn als een man om die promotie te krijgen.


Geplaatst door Davud
Opeens zijn wij geen burgers meer, maar vijanden?
Zo dachten de Surinamers en de Antillanen ook. En velen misschien nog?



Geplaatst door Davud
Wegens dit onbegrip, heb ik besloten voortaan GEEN ENKELE NEDERLANDER NOG EEN HAND TE GEVEN, hoewel ik dat tot heden altijd heb gedaan.
Je ziet wat er komt van al die verwijten.?
Gezien jouw reactie denk ik dat je nog erg jong bent.
Weet je wat. Er zijn ergere dingen en grotere vijanden.

onno9
22-11-04, 22:38
u bent een zielig mens davud...lees eerst die bijbel maar of koran...maar lees dat boekwerk wel goed svp...en kom over tien jaar maar terug!! misschien dat u wat meer wijsheid hebt gekregen.....

amchoum6
22-11-04, 22:48
helemaal mee eens bilal .

klasse en nog eens klasse uitleg .


mensen zeur niet en ga weer verder waar je mee bezig bent in het daagelijkse leven.

Davud
22-11-04, 23:14
zo, weer 2 paljassen in de negeerlijst.

Dachten ze soms dat alle problemen waren opgelost, als de imam wel haar handje had geschud?

Die imam zal nooit haar handje schudden.

Zij kan dat beter gewoon aanvaarden, en beter eerst werken aan de oorzaak van de problemen.

En dat is kansarmoede, veroorzaakt door racisme.

stelletje hypocrieten.


Davud

Jez
22-11-04, 23:33
Geplaatst door Davud
[B]Dachten ze soms dat alle problemen waren opgelost, als de imam wel haar handje had geschud?

Nee hoor. Dat niet handje willen schudden is het zoveelste teken van intolerantie. Bad news, Davud.


Die imam zal nooit haar handje schudden.


Zijn alle problemen opgelost als een afgevaardigde van de regering zoiets achterlijks accepteert als dat mannen de vrouw geen hand schudden?


Zij kan dat beter gewoon aanvaarden, en beter eerst werken aan de oorzaak van de problemen.
En dat is kansarmoede, veroorzaakt door racisme.


*hehe*
Dus pas als alle moslims geslaagd zijn is het probleem opgelost. :)

Wat een giller.

En wat een verrukkelijke deken waar duizenden losers onder schuilen.
"Ik ben moslim en spreek de taal of ik kan zelfs rekenen. Nee sterker nog, ik heb school afgemaakt. Nee nog harder, ik heb gestudeerd. En dan vind ik nog geen baan. Want ze motten me niet als moslim. Ik gaat me vet radicaliseren want jullie benne alle schuldig aan mijn ondergang. BOEM."

Hahahahhahaha...

Leg vooral de moslim geen strobreed in de weg want hij kan radicaliseren. Neem hem vooral aan anders heb je een terrorist in handen. Wees extra gevoelig bij afwijzing anders heb je een terrorist gecreeerd. Geef hem niet al te lichtblauw als hij lichtblauw vraagt anders heb je een terrorist gecreeerd.

:moe:

Get real.

Davud
22-11-04, 23:34
neem plaats in mijn negeerlijst.

Davud

Te quiero
22-11-04, 23:34
Geplaatst door Davud
zo, weer 2 paljassen in de negeerlijst.

Dachten ze soms dat alle problemen waren opgelost, als de imam wel haar handje had geschud?

Die imam zal nooit haar handje schudden.

Zij kan dat beter gewoon aanvaarden, en beter eerst werken aan de oorzaak van de problemen.

En dat is kansarmoede, veroorzaakt door racisme.

stelletje hypocrieten.


Davud
In een ander forum: Vrouwen schudden handen........las ik het onderstaande van Rosita:
"Ik blijf toch ook op 2 benen hinken en wel deze: Kennismaken en voorstellen gebeurd hier met elkaar de hand schudden, dit is een beleefdheidsvorm, een etiquette, een omgangsvorm binnen Nederland. Onderdeel van de opvoeding, net zoals U zeggen.

Ik zie een Imam op mn tv, die netjes uitlegt waarom hij geen hand geeft, is voor mij ook plausibel, wanneer mij dat zou overkomen zou ik eerder verbaasd zijn dan dit als belediging te ervaren. Ik zou het accepteren.

Nu de andere kant, al lezend waar deze Imam o.a. dus wel voor staat en dus ook zal prediken, stuit mij wel tegen de borst! In een maatschappij als deze is de emancipatie al jaren onderweg, vrouw en man zijn gelijk. Het kan er bij mij niet in dat er door een Imam aan ook de jongeren die in zijn moskee komen verteld wordt dat een vrouw niet buitenshuis mag werken, dus in mijn ogen is dan het enige recht het aanrecht. Diezelfde jongeren staan ook in de Nederlandse Gemeenschap. En mag een vrouw haar man ook slaan wanneer hij overspel pleegt?
Dit vind ik details waarvan ik denk, er wordt dan weer een nieuwe jonge generatie opgevoed met waarden en normen die allang niet meer van toepassing zijn in Nederland.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ook binnen de Islam met twee maten gemeten wordt, de vrouw wordt behandeld met respect en aan de andere kant mag ze geslagen worden en mag ze ook niet buitenshuis werken.
Of heb ik een verkeerde indruk?

Ik wil er wel aan toevoegen als nuance, dat er binnen bijvoorbeeld het streng gereformeerde geloof, ook dit soort zaken spelen en wel tussen de muren van het huis. Voorbeelden genoeg hier de strikte ouderwetse rollenpatronen tussen man en vrouw, ook hun kinderen worden op een ander soort school gedaan door de ouders om maar niet met het verderfelijke in aanraking te komen.
Met alle excessen van dien op latere leeftijd, deze parallelen trek ik wel met elk orthodoxe geloofsrichting.

En ik verzucht de laatste weken wel regelmatig en mompel dan..Ik ken de verlichting, de steun van een geloof niet, evenmin ken ik haar stevige harnas die mensen gevangen kan houden"

Zelf heb ik dat stukje waarover Rosita het heeft niet gelezen. Als het waar is dan vind ik die imam wel verdacht.

Zwarte Schaap
23-11-04, 00:09
Geplaatst door rja2
Iemand een hand geven is een zeer ingeburgerde gewoonte in Nederland, iemands hand weigeren is onbeleefd en beledigend , als je in een land leeft moet je rekening met de gebruiken die er heersen, dat doen wij als, we ander land bezoeken, het zou voor moslims ook heel beledigd zijn als ik me schoenen niet uittrek als ik een moskee bezoek

Moslims die werken of samenwerken met Nederlanders zullen zich moeten aanpassen aan het Nederlandse gebruik, anders wordt die samenwerking zeer bemoeilijkt. Die Imam spreekt volgens mij nauwelijks Nederlands en is niet bereid om zich aan te passen, hij komt er schijnbaar mee weg, omdat hij schijnbaar niet met Nederlanders hoeft samen te werken. Dit geldt wel voor overgrote deel van de moslims moet wel samenwerken met Nederlanders, die passen zich gewoon aan.

Meneer groet, alleen niet op de manier hoe jij het hem wil opleggen. En nogmaals de meeste Nederlanders die ik ken houden helemaal niet van groeten met de hand.

Maar frappant hoe de reutemeteut niet schijnt te snappen dat iemand zijn religieuze overtuiging probeert na te leven. Men denkt vaak dat je je religie maar af kunt zetten wanneer het je even niet goed uitkomt. Maar oke ongelovigen snappen dat kennelijk niet, anders had je ook niet van die malote hoofdoekjesdiscussies.

Marsipulami
23-11-04, 00:15
Geplaatst door rja2
Iemand een hand geven is een zeer ingeburgerde gewoonte in Nederland, iemands hand weigeren is onbeleefd en beledigend , als je in een land leeft moet je rekening met de gebruiken die er heersen, dat doen wij als, we ander land bezoeken, het zou voor moslims ook heel beledigd zijn als ik me schoenen niet uittrek als ik een moskee bezoek
Moslims die werken of samenwerken met Nederlanders zullen zich moeten aanpassen aan het Nederlandse gebruik.

En hoe zit het met de vrijheid van meningsuiting van mensen die zich niet willen aanpassen aan elkaar ? Zoals Theo van Gogh en andere fundamentalisten ?

OccamsRazor
23-11-04, 00:19
Geplaatst door Davud
waarom moeten wij eeuwig dankbaar blijven?


Waarom voel je dat zo? Is daar aanleiding toe?


Geplaatst door Davud
Wij leven hier al generaties, betalen niet alleen onze belastingen, maar ook nog eens de Zakaat en dit met plezier.


Kun je mij uitleggen wat de Zakaat is?

Ik betaal ook al mijn hele leven lang belasting en ik doe dat graag. Ik hoop nog veel meer belasting te gaan betalen want dan zal ik meer verdienen. Ik val dan in een hogere belastingschijf. :)


Geplaatst door Davud
Wij respecteren de regels, maar nu doen ze opeens of wij pas vandaag zijn aangekomen in Nederland.


Ik moet zeggen dat je beschrijving die je ontleent van ZE bij mij niet van toepassing is, hoor. Ik vind dat een generalisatie die niet op mij van toepassing is en mij pijn doet. Gelukkig zitten we al met de derde generatie en ik hoop zometeen met de vierde generatie. Het zal alleen maar beter gaan.


Geplaatst door Davud
Wie is hier ondankbaar?


Dat ligt er aan hoe je de zaak benadert en uitlegt.


Geplaatst door Davud
Als een imam uit religieuze redenen, iets niet mag: waarom is dat zo moeilijk te begrijpen?


Begrip moet van beide kanten komen. Zoals ik het hier vaak lees moet het van de Nederlanders (autochtoon) komen.


Geplaatst door Davud
wil je hem soms ook dwingen varkensvlees te eten? Of alcohol laten drinken.


Deze opmerking voegt niets toe.


Geplaatst door Davud
Komaan: de huidige toestand is toch het bewijs dat die "gelijkheid" maar alleen opgaat voor autochtonen.


Dit is weer een ongenuanceerde generalisatie op drie punten van het hoogste niveau. Namelijk: "toestand", "gelijkheid" en 'Autochtonen'. Misschien kun je dat toelichten dan kan ik je beter leren begrijpen.


Geplaatst door Davud
Opeens zijn wij geen burgers meer, maar vijanden?


Geenzins. Zo voel ik (*autochtoon) het in ieder geval niet.


Geplaatst door Davud
Wie wordt hier onheus behandeld?


Dat ligt er aan hoe je in je vel steekt en in de maatschappij staat.


Geplaatst door Davud
Spijtig.


Voor kennisgeving aangenomen.


Geplaatst door Davud
Wegens dit onbegrip, heb ik besloten voortaan GEEN ENKELE NEDERLANDER NOG EEN HAND TE GEVEN, hoewel ik dat tot heden altijd heb gedaan.


Ik hou altijd mijn communicatielijnen open hoe onbegripvol ik ook mag worden bejegend.


Geplaatst door Davud
Je ziet wat er komt van al die verwijten.
Davud

Ik probeer altijd te doorgronden waarom men mij of anderen verwijten maakt. Daar leer ik een heleboel van.

Neemt niet weg Davud dat ik je een goede nachtrust wens en veel voorspoed. Ik hoop je toch een keer weer de hand te schudden en elkaar lachend aan te kijken.

*Ik haat de woorden autochtoon en allochtoon maar kan er soms niet omheen om onderscheidsvorming aan te geven.

OccamsRazor
23-11-04, 00:25
Geplaatst door Siah
nooit van gehoord :confused:

Ik had daar ook nog nooit van gehoord Siah. Maar laatst was ik aan het surfen naar informatie over de Islam en kwam toevallig op een informatieve site een uitleg tegen die hierop neerkwam.

Zoals ik aangaf, als ik de site weer gevonden heb zal ik de link doorgeven. Ik vond het een interessante benadering.

OccamsRazor
23-11-04, 00:39
Geplaatst door Davud
zo, weer 2 paljassen in de negeerlijst.
Davud

Hoe kun je nou in die broodnodige dialoog blijven door mensen die tegengas geven en een andere mening er op na houden in de negeerlijst te plaatsen. Dat noem ik "Je kop in het zand steken".

Blijf in discussie, blijf de dialoog aangaan ook al zint het antwoord je niet. Blijf je zienswijze uit een postieve hoek benaderen.

Discussiëren doe je het beste door even uit jezelf te treden en nuchter en onafhankelijk naar je opponent te kijken. Laat geen emotie toe in je standpunt en laat ook andere zienswijzen toe.

Groet.

TonH
23-11-04, 00:40
Geplaatst door rja2
[
Minister Verdonk is een vertegenwoordiger van de Nederlandse regering, die mag verwachten in Nederland dat ze respect wordt behandeld als ze begroet wordt door imams die werken in Nederland voor Nederlandse moslims.

Als minister Verdonk zou accepteren dat ze geen hand krijgt van een imam, zou het betekenen dat de Nederlandse regering het wereldbeeld van deze imam accepteerd , dat er segregatie is tussen man en vrouw in Nederland en de man en de vrouw niet gelijk zijn , dat zou volledig verkeerd signaal zijn in Nederland.

Nogmaals:
Wat in dit topic helemaal genegeerd wordt is dat deze imam Verdonk echt wel groette. Toen zij met uitgestrekte hand op hem af stormde, boog de man zijn hoofd en legde zijn hand op zijn borst. Dat Verdonk dit, in mijn ogen, mooie en zeer vriendelijke gebaar niet wilde zien of niet herkende vind ik echt van de gekke.

Er zijn hele grote stukken op deze aarde waar dit een zeer gebruikelijke en zeer respectvolle manier van begroeten is. Maar daar op wijzen is niet politiek correct genoeg in Nederland. :moe:

TonH
23-11-04, 00:46
Geplaatst door onno9
het is hier nederland....niet marokko of weet ik veel wat voor moslimland.
rita verdonk had gewoon de hand gegeven moeten worden!!! er zijn nog steeds veel meer autochtonen dan allochtonen....veel meer mensen die een ander geloof belijden dan de islam...dus plaats je jezelf in een moeilijke positie als je het verdomt om een vrouw de hand te schudden.
en als je dan nog niet eens de nederlandse taal machtig bent wordt het helemaal droevig....

Daar zeg je zo wat. Volgens mij nemen Verdonk cs zo langzaamaan met niets minder genoegen dan dat iedere moslim zijn hoofd op een schaal komt aanbieden :moe:

Zwarte Schaap
23-11-04, 00:46
Geplaatst door Marsipulami
En hoe zit het met de vrijheid van meningsuiting van mensen die zich niet willen aanpassen aan elkaar ? Zoals Theo van Gogh en andere fundamentalisten ?

De imam had verdonk met hoofdgeitenbreisters moeten aanspreken, en haar de slavin van de staat moeten noemen die haar ziel verkocht heeft aan oplichters in den haag. Nee dan ben je pas aangepast en geintegreeerd en hoor je er echt bij.

Dat heet selectief toepasbare gedragsnormen, als allochtoon ben je altijd de autochtone normen en waarden aan het leren, het leren houdt nooit op. Wie anders moet onaangepast en dom overkomen?

~Panthera~
23-11-04, 00:50
Geplaatst door TonH
Daar zeg je zo wat. Volgens mij nemen Verdonk cs zo langzaamaan met niets minder genoegen dan dat iedere moslim zijn hoofd op een schaal komt aanbieden :moe:
---------

Vind het zo langzamerhand echt tsum :kotsen:
Als je dit iemand verteld die hier niet woont, kijkt ie je aan of je gestoord bent. :moe:
Hoe staat Nederland voor paal ? cursusles 1.

OccamsRazor
23-11-04, 00:56
Geplaatst door TonH
Nogmaals:
Wat in dit topic helemaal genegeerd wordt is dat deze imam Verdonk echt wel groette. Toen zij met uitgestrekte hand op hem af stormde, boog de man zijn hoofd en legde zijn hand op zijn borst. Dat Verdonk dit, in mijn ogen, mooie en zeer vriendelijke gebaar niet wilde zien of niet herkende vind ik echt van de gekke.

Er zijn hele grote stukken op deze aarde waar dit een zeer gebruikelijke en zeer respectvolle manier van begroeten is. Maar daar op wijzen is niet politiek correct genoeg in Nederland. :moe:

Dat aspect was mij in eerse instantie ontgaan. Ik heb alleen geen exacte beelden meer om dat te verifiëren.

Het grote vraagstuk is eigenlijk of zij dit niet herkende omdat zij niet op de hoogte was van deze wijze van begroeten of dat zij gewoon een 'hork' (sorry voor dit taalgebruik) was.

Te quiero
23-11-04, 00:57
Geplaatst door Zwarte Schaap
De imam had verdonk met hoofdgeitenbreisters moeten aanspreken, en haar de slavin van de staat moeten noemen die haar ziel verkocht heeft aan oplichters in den haag. Nee dan ben je pas aangepast en geintegreeerd en hoor je er echt bij.

Dat heet selectief toepasbare gedragsnormen, als allochtoon ben je altijd de autochtone normen en waarden aan het leren, het leren houdt nooit op. Wie anders moet onaangepast en dom overkomen?
Ik dacht in het begin ook net als bij dat onderwerp 'gescheiden zwemmen", wat een gedoe om niets.
Maar Rosita 0323 heeft bij het onderwerp: handen schudden met vrouwen in de islam, een interessante post hierover geplaatst.
Ik kan begrijpen waarom dat geen handen willen schudden met Verdonk door deze iman zo werd afgekeurd.

sméagol
23-11-04, 01:01
wat een zeik zeg om dat op te blazen die imam zegt nog: "met alle respect ik mag u geen hand geven van mijn geloof"

gaat dat zielig wijf nog die opmerkingen maken. dat ze toch opzout.

Wat een onzin het is gewoon verboden wij zijn toch gelijk zegt dat pokkewijf ja duuuuh ....zij zou toch beter moeten weten........
ik vind die opmerking zelfs provocerend!!!

en vandaag in nova .... die gast zegt ie hier in nederland is iedereen gelijk en als een minister komt dan zoiet toch bla bla bla bla bla.....

duuuuh wat maakt die minister nou heilig ze is een vrouw met ook twee benen armen een mond en een kontgat ook zei moet af en toe schijten ze is niet iets heiligs or whatever en dat ze minister is, ja boeie wat geeft haar dat als mens enige meerwaarde mischien voor ongelovigen maar maar voor gelovigen zijn we allemaal dienaren van Allah/ isGod

TonH
23-11-04, 01:04
Geplaatst door OccamsRazor
Dat aspect was mij in eerse instantie ontgaan. Ik heb alleen geen exacte beelden meer om dat te verifiëren.

Het grote vraagstuk is eigenlijk of zij dit niet herkende omdat zij niet op de hoogte was van deze wijze van begroeten of dat zij gewoon een 'hork' (sorry voor dit taalgebruik) was.

Hork is een mooi woord. :wink:

Die mening wordt door meer mensen gedeeld. Als ik een journalistenforum op radio 1 (met Willem Breedveld van Trouw, Kuitenbrouwer (?) NRC en Bram Stemerdink) mag geloven was het dat gewoon. Zij waren het er roerend over eens dat het pure moedwillige provocatie was van haar kant. Een afstevenen op confrontatie en een volledig aan haar laars lappen van de woorden van Balkenende dit weekend.

OccamsRazor
23-11-04, 01:11
Geplaatst door Zwarte Schaap
De imam had verdonk met hoofdgeitenbreisters moeten aanspreken, en haar de slavin van de staat moeten noemen die haar ziel verkocht heeft aan oplichters in den haag. Nee dan ben je pas aangepast en geintegreeerd en hoor je er echt bij.

Ik begrijp wat je wilt zeggen maar je moet het niet op deze wijze verwoorden. Theo van Gogh is er om vermoord.


Geplaatst door Zwarte Schaap Dat heet selectief toepasbare gedragsnormen, als allochtoon ben je altijd de autochtone normen en waarden aan het leren, het leren houdt nooit op. Wie anders moet onaangepast en dom overkomen?

Ik ben als autochtoon hier de allochtone normen en waarden aan het proeven en leren. Ik denk dat me dat erg van pas kan komen. Zelf heb ik het gevoel dat de normen en waarden van een klein deel van de moslimgemeenschap gelijk aan was is. De volgende dag zijn ze gekneed in een andere vorm dan de dag daarvoor en moet ik weer omschakelen.

Apropos, "Het leren houdt nooit op". In het onderwijs is een onderwerp in het Beroepsonderwijs en Volwasseneneducatie dat heet "Een levenlang leren.", wat is er nu mooier dan dat.

OccamsRazor
23-11-04, 01:18
Gij zult niet stelen, de overheid duld geen concurentie!!!!!!

Volgens mij moet je dit wijzigen in:

Gij zult niet stelen, de overheid duldt geen concurrentie!!!!!!

Ik maak ook spellingsfouten en hoop dat iemand mij daarop wijst. Zie mijn bemoeinis als positieve hulp.

IbnRushd
23-11-04, 08:50
wat een zeik zeg om dat op te blazen die imam zegt nog: "met alle respect ik mag u geen hand geven van mijn geloof"

gaat dat zielig wijf nog die opmerkingen maken. dat ze toch opzout.Wat een onzin het is gewoon verboden wij zijn toch gelijk zegt dat pokkewijf ja duuuuh ....zij zou toch beter moeten weten........ik vind die opmerking zelfs provocerend!!!
en vandaag in nova .... die gast zegt ie hier in nederland is iedereen gelijk en als een minister komt dan zoiet toch bla bla bla bla bla.....duuuuh wat maakt die minister nou heilig ze is een vrouw met ook twee benen armen een mond en een kontgat ook zei moet af en toe schijten ze is niet iets heiligs or whatever en dat ze minister is, ja boeie wat geeft haar dat als mens enige meerwaarde mischien voor ongelovigen maar maar voor gelovigen zijn we allemaal dienaren van Allah/ isGod


:melig2: die is goed.. :p

Siah
23-11-04, 12:10
Geplaatst door OccamsRazor
Ik had daar ook nog nooit van gehoord Siah. Maar laatst was ik aan het surfen naar informatie over de Islam en kwam toevallig op een informatieve site een uitleg tegen die hierop neerkwam.

Zoals ik aangaf, als ik de site weer gevonden heb zal ik de link doorgeven. Ik vond het een interessante benadering.

maar toch;

kwoon zelf al jaren in nederland; en zijn er tot nu toe een paar mensen(vooraal vrienden)bij mij komen logeren en dan weer gaan als het hun uitkomt;
ik vroeg geen bijdrage voor de huur, van geen van hun; tenzij ik dat om één of ander manier niet kon betalen. :tover:

de laatste was een jongen die ik aanvankelijk niet kende; een vriend van me vroeg me of ik hem tijdelijk een onderdak kon geven;
die jongen wilde aan TU-delft studeren; hij kon daar geen kamer vinden, en kwam bij mij logeren en bleef vervolgens ruim 1.5 jaar bij mij.
hij is vorig jaar afgestudeerd.
(leuke tijd trouwens)

ik kijk naar de mensen die bij mij komen niet als gast; ze mogen zeggen en doen wat ze willen! :mrt2:
tenzij er wat dingen zijn die me op lange termijn gaan irriteren.