PDA

Bekijk Volledige Versie : Kopspijkers & godslastering



Vissea
21-11-04, 12:54
Gisteren Kopspijkers gezien?
God in de bar, Teeuwen erbij, Wilders ernaast, prachtig!
Hoe zou het zijn als ze hier Allah hadden neergezet? Zou dan de wereld te klein zijn qua godslastering of wordt dat al gezien als persvrijheid, vrijheid van meningsuiting, vrijheid der humor?

Naufal
21-11-04, 12:55
Allah neerzetten?

Gaat het...? :aanwal:

taouanza
21-11-04, 12:56
Geplaatst door Vissea
Gisteren Kopspijkers gezien?
God in de bar, Teeuwen erbij, Wilders ernaast, prachtig!
Hoe zou het zijn als ze hier Allah hadden neergezet? Zou dan de wereld te klein zijn qua godslastering of wordt dat al gezien als persvrijheid, vrijheid van meningsuiting, vrijheid der humor?

Ik vond het wel een goede sketch waar moslims veel van kunnen leren.
Als je je niet kwaad laat maken druipen ze vanzelf af.

GeertC
21-11-04, 13:01
Een film als 'The Life of Mohammed' (Monty Python) is onmogelijk te maken vanwege moordlustige radicale moslims.

Dat heeft de dood van Van Gogh ons wel geleerd.

Vissea
21-11-04, 13:07
Geplaatst door GeertC
Een film als 'The Life of Mohammed' (Monty Python) is onmogelijk te maken vanwege moordlustige radicale moslims.

Dat heeft de dood van Van Gogh ons wel geleerd.

Dat denk ik ook, was ook de reden van deze posting. Probeer een beetje af te tasten hoe ver humor over de islam en de heilige figuren kan gaan volgens forum-gangers.

~Panthera~
21-11-04, 13:09
Geplaatst door GeertC
Een film als 'The Life of Mohammed' (Monty Python) is onmogelijk te maken vanwege moordlustige radicale moslims.

Dat heeft de dood van Van Gogh ons wel geleerd.
--------

Moet dat dan ?
Of is alles volgens jou "your way, or no way" ? :moe:

Tomas
21-11-04, 13:14
Geplaatst door ~Panthera~
--------

Moet dat dan ?
Of is alles volgens jou "your way, or no way" ? :moe:

De feiten lijken het tegenover gestelde te impliceren. Tot nu toe is er zelfs nog niemand bedreigd die deze vorm van humor niet kan waarderen, laat staan vermoord. Nee, t's compleet andersom. Het geweld, de bedreiginen komen niet van de humoristen. Die hebben gewoon hun way. De intoleranten hebben daar "no way" aan toegevoegd. Maja. We zullen er wel aan wennen.

taouanza
21-11-04, 13:19
Geplaatst door Tomas
De feiten lijken het tegenover gestelde te impliceren. Tot nu toe is er zelfs nog niemand bedreigd die deze vorm van humor niet kan waarderen, laat staan vermoord. Nee, t's compleet andersom. Het geweld, de bedreiginen komen niet van de humoristen. Die hebben gewoon hun way. De intoleranten hebben daar "no way" aan toegevoegd. Maja. We zullen er wel aan wennen.

Maar die humor heeft wel een bedoeling. Het geloof zo belachelijk maken dat gelovigen zich belachelijk voelen en hun godsdienst afvallen.
Dat mag dat wel effect hebben bij Christenen bij Moslims werkt het averechts. Mensen die zich helemaal niet bezig hielden met geloof gaat het juist wel doen.
Waarom accepteren de humoristen hun verlies niet?

taouanza
21-11-04, 13:20
Geplaatst door Gerrit Jan
Grappen maken over Alla, dat durven ze niet bij de Vara. Over God wel. Protestanten en katholieken schieten namelijk niet.
Niet hier nee dat doen ze ergens anders. En gelukkig hebben ze er hier begrip voor.

schindler,s lis
21-11-04, 13:23
gewoon zielig gedrag.
een t.v heeft een aan/uitknop leer die toch eens te gebruiken!!!
we zitten niet in een of andere sahara....

Tomas
21-11-04, 13:31
Geplaatst door taouanza
Maar die humor heeft wel een bedoeling. Het geloof zo belachelijk maken dat gelovigen zich belachelijk voelen en hun godsdienst afvallen.
Dat mag dat wel effect hebben bij Christenen bij Moslims werkt het averechts. Mensen die zich helemaal niet bezig hielden met geloof gaat het juist wel doen.
Waarom accepteren de humoristen hun verlies niet?

Ik weet dat het moeilijk is, maar het is in theorie echt mogelijk dat humor niet altijd als strijd is bedoelt. Het kan gewoon om de humor zelf zijn. En wat een ander ervan vindt moet ie zelf weten. Wordt je er nog geloviger van, nou dan heb je ook niks te klagen. Fantastisch toch?

taouanza
21-11-04, 13:34
Geplaatst door Tomas
Ik weet dat het moeilijk is, maar het is in theorie echt mogelijk dat humor niet altijd als strijd is bedoelt. Het kan gewoon om de humor zelf zijn. En wat een ander ervan vindt moet ie zelf weten. Wordt je er nog geloviger van, nou dan heb je ook niks te klagen. Fantastisch toch?

Maar het wordt gebracht alsof je geen humor heb als je God niet belachelijk kan maken. Je hebt gewoon een ander soort humor.
Heb ik ook geen humor als ik het helemaal niet grappig vind als een baby van een kast valt en tussen kast en muur knel komt te zitten bij 'De leukste thuis'?

Tomas
21-11-04, 13:39
Geplaatst door taouanza
Maar het wordt gebracht alsof je geen humor heb als je God niet belachelijk kan maken. Je hebt gewoon een ander soort humor.
Heb ik ook geen humor als ik het helemaal niet grappig vind als een baby van een kast valt en tussen kast en muur knel komt te zitten bij 'De leukste thuis'?

En gelovigen doen alsof je geen humor hebt als je god belachelijk maakt. So what? Fijn, dat iedereen een andere form van humor heeft. Zo maak je nog 's wat mee. Ik kan mij echt niet herinneren dat gelovigen gedwongen werden door de overheid om de humor van niet-gelovigen leuk te vinden. Ik vind het erg vreemd dat niet-gelovigen het verwijt krijgen dat ze hun eigen humor leuk vinden. Nou ja, een verwijt is beter dan een mes. Dat is ook weer zo.

taouanza
21-11-04, 13:45
Geplaatst door Tomas
En gelovigen doen alsof je geen humor hebt als je god belachelijk maakt. So what? Fijn, dat iedereen een andere form van humor heeft. Zo maak je nog 's wat mee. Ik kan mij echt niet herinneren dat gelovigen gedwongen werden door de overheid om de humor van niet-gelovigen leuk te vinden. Ik vind het erg vreemd dat niet-gelovigen het verwijt krijgen dat ze hun eigen humor leuk vinden. Nou ja, een verwijt is beter dan een mes. Dat is ook weer zo.

Helemaal niet vreemd zie deze topic.
Mensen die vinden dat grappen over God hilarisch moeten worden gevonden. Volgens Simon is het zelfs onderdeel van de beschaving.

GeertC
21-11-04, 14:15
Geplaatst door taouanza
Maar het wordt gebracht alsof je geen humor heb als je God niet belachelijk kan maken. Je hebt gewoon een ander soort humor.
Heb ik ook geen humor als ik het helemaal niet grappig vind als een baby van een kast valt en tussen kast en muur knel komt te zitten bij 'De leukste thuis'?

wat een slappe tekst

Vissea
21-11-04, 14:25
Geplaatst door taouanza
Maar die humor heeft wel een bedoeling. Het geloof zo belachelijk maken dat gelovigen zich belachelijk voelen en hun godsdienst afvallen.
Dat mag dat wel effect hebben bij Christenen bij Moslims werkt het averechts. Mensen die zich helemaal niet bezig hielden met geloof gaat het juist wel doen.
Waarom accepteren de humoristen hun verlies niet?
? Je eerste posting op dit onderwerp was een relativerende; moslims zouden hier wat van kunnen leren en zo.

Je belachelijk voelen omdat er grappen over je religie worden gemaakt?
Interessant. Is het volgens jou dus echt zo dat er geen grappen gemaakt kunnen/mogen worden over de islam en dat niet-gelovigen zich gaan bekeren als het wel gebeurt?

Welk verlies?

Stopnaald
21-11-04, 15:11
Het is een bekend gegeven dat humor en religie (welke religie dan ook) slecht samengaan. De humorist zet nl. vraagtekens bij de religie, hetgeen slecht samengaat met de (blinde?) vereering van de orthodox, aangezien de essentie van religie "geloof" is. Dat heb je of dat heb je niet. Geen enkele religie kan op welke manier dan ook zijn claims bewijzen, hetgeen de humorist zal benadrukken.

Het vermoorden van de humoristen is dan ook niets nieuws. Al in de tijd van Plato en Socrates werd humor icm religie als iets gruwelijks gezien. En dat waren dan nog filosofen, kun je nagaan.

Uiteindelijk is en blijft het natuurlijk een ongelovelijk zwaktebod. Geloof heb je of dat heb je niet. Het maakt niet uit of je religie bekritiseerd of bespot wordt. Als je écht gelooft, dan is dat sterker dan al het andere.

Als je daar niet tegen kunt, dan zegt dat iets over jou als gelovige. Namelijk dat je onzeker bent, onzeker over je religie (bestaansrecht), maar ook over jouzelf (hoe sterk ís je geloof eigenlijk).

Persoonlijk hou ik het op Descartes: ik denk, dus ik besta......al het andere is onverifieerbaar en dus mogelijk vals (inclusief al die mooie (?) religies). Leve het atheïsme!

Davud
21-11-04, 15:35
De kunst van de humor zonder te kwetsen, is 1 van de meest moeilijke vakken.

Het vergt grote intelligentie, inzicht in bijna alle onderwerpen van het maatschappelijk, politiek, cultureel, religieus.... leven.

Veel hangt derhalve af wat de humorist beoogt.

Humor zonder intelligentie, neigt altijd naar spot en kwetsing van het voorwerp, waarover hij praat.

Ook al wil hij niet kwetsen.

Inderdaad betekent dit niet dat je iemand omwille van zijn onwetendheid of domheid, of achterlijkheid... fysiek moet aanvallen.

Maar omdat jij atheist bent, en van de ratio ook een godsdienst hebt gemaakt, probeer ik het verklaren aan de hand van jouw godsdienst.

atheisme is ook een godsdienst, weliswaar met het dogma dat god niet bestaat. Immers, ook het atheisme werkt met geloofsprincipes en dogma's, heeft volgelingen, waaronder ook wel fundamentalisten zitten, die menen dat het a-theisme, de ENIGE ware leer is.

Maar laten wij verder gaan.

Als de humorist, een groep van meer dan 1 miljoen, op ongenuanceerde en kwetsende wijze uitlacht, kan volgens de ratio van de statistieken dat er van die 1.000.000, er altijd enkelingen zullen zijn, die de humorist aanvallen, terwijl de 999.900 mensen, dit niet doen, verdraagzaam en geduldig de spot ondergaan.

Het is derhalve niet de schuld van de Islam: de schuld ligt in het feit dat men blijkbaar niet in statistieken gelooft.

waarom wordt de godsdienst van volkert van der g. niet gedemoniseerd? Hij heeft immers de grootste nederlander aller tijden aangevallen.

of was volkert van der g. ook een atheistische fundamentalist? Vul maar zelf verder in.

Ps. descartes bestond derhalve niet als hij sliep of als hij bewusteloos was.

Blijven nadenken.


Davud

Davud
21-11-04, 16:21
Samen een religie opstarten?


Hoe? Heb jij dan geen religie?
Je vrije naamskeuze impliceert toch dat je de godsdienst van de Profeet Abraham, vrede zij met hem, volgt: hij was een oprechte dienaar van Allah, een wetende, en geen afgodendienaar.

Maar ja, tegenwoordig zeggen namen niets meer.

christenen, die zich christen noemen, maar in feite kruisridders zijn, die enkel maar haat zaaien.

Waar zijn zij nu?

Wordt de andere wang niet meer aangeboden?

Onze wangen zijn al geslagen, links, rechts en frontaal op het aangezicht: wij hebben geen wangen meer te bieden.

Maar ik blijf hopen en wachten totdat de oprechte christenen, en oprechte joden, die mijn broeders zijn, opkomen voor ons.

Ik zou het in elk geval doen als deze broeders in nood waren.


Davud

ieniemienie
21-11-04, 16:21
Geplaatst door taouanza

Dat mag dat wel effect hebben bij Christenen bij Moslims werkt het averechts.
Dat heeft ook geen effect bij christenen hoor :loens:

Tomas
21-11-04, 16:29
Geplaatst door taouanza
Helemaal niet vreemd zie deze topic.
Mensen die vinden dat grappen over God hilarisch moeten worden gevonden. Volgens Simon is het zelfs onderdeel van de beschaving.

Naar mijn persoonlijke mening is dat ook een onderdeel van de beschaving. En mensen die dat geen humor vinden ook. En mensen die christelijke of moslim humor (whatever that is) leuk vinden ook. Zo is er heel veel onderdeel van een beschaving.

Maar ik vind het beperken of verbieden van humor danwel wettelijk danwel middels ondergrondse terreur absoluut GEEN onderdeel van beschaving.

Wat Simon vind moet je maar met hem verder bediscuseren. Ik ben Simon niet.

Julien
21-11-04, 16:32
Geplaatst door Davud
Hoe? Heb jij dan geen religie?
Je vrije naamskeuze impliceert toch dat je de godsdienst van de Profeet Abraham, vrede zij met hem, volgt: hij was een oprechte dienaar van Allah, een wetende, en geen afgodendienaar.

Maar ja, tegenwoordig zeggen namen niets meer.

christenen, die zich christen noemen, maar in feite kruisridders zijn, die enkel maar haat zaaien.

Waar zijn zij nu?

Wordt de andere wang niet meer aangeboden?

Onze wangen zijn al geslagen, links, rechts en frontaal op het aangezicht: wij hebben geen wangen meer te bieden.

Maar ik blijf hopen en wachten totdat de oprechte christenen, en oprechte joden, die mijn broeders zijn, opkomen voor ons.

Ik zou het in elk geval doen als deze broeders in nood waren.


Davud

Christenen die haat zaaien??? :verward: Het Christendom is van oorsprong een vredelievende godsdienst..lees maar de geschiedenis van Jezus!

En als we het over nu hebben; als er wel 1 groep in NL zich nu wel solidair verklaart met de moslims, dan zijn het wel de Christenen!

et_2000nl
21-11-04, 17:11
De Koningin in haar kont neuken had Teeuwen het laatst over. Nu ben ik republikein. Maar kon er niet om lachen..... :moe: Humor over wie dan ook is onafhankelijk van je standpunten, wel leuk of niet leuk. Als er een programma is die daar een poging toe kan wagen is het wel kopspijkers. Ik hoop toch niet dat vrijheid van meningsuiting gaat ontaarden in verplicht lachen om Hans Teeuwen en kornuiten....

Tomas
21-11-04, 17:15
Geplaatst door et_2000nl
Ik hoop toch niet dat vrijheid van meningsuiting gaat ontaarden in verplicht lachen om Hans Teeuwen en kornuiten....

Vanwaar toch die angst? Het tegendeel is echt veel en veel realistischer. Humoristen zijn namelijk als de dood voor de dood.

Davud
21-11-04, 17:20
Geplaatst door et_2000nl
De Koningin in haar kont neuken had Teeuwen het laatst over. Nu ben ik republikein.


Elk fatsoenlijk mens met universele normen en waarden, weet dat zulke uitspraken onbeleefd zijn en weinig respect vertonen.

"alles moet kunnen", maar denk eerst eens even na.

Davud

et_2000nl
21-11-04, 17:26
Geplaatst door Tomas
Vanwaar toch die angst? Het tegendeel is echt veel en veel realistischer. Humoristen zijn namelijk als de dood voor de dood.

Twee keer fout is niet gelijk aan een keer goed....

Mensen halen de grappen maar uit die ze willen. Mij lasteren ze er niet mee. Zo ook TvG, maar nogmaals, als ik tegen de moord van TvG ben, wil nog niet zeggen dat ik mee ga in het massa rouwbeklag. Ik zeg niet eens "zie je nou wel", ik vond de man smakeloos. En zijn dood verandert daar niets aan. Mo B is een gefrustreerde gek. Met beide heb ik niks van doen. Word misselijk van al die olifanten tranen. Ook bij Fortuijn, ook bij Hazes. Word weer religieus Nederland, denk ik dan. Kan je gepast ceremonieel afscheid nemen. Wil je dat niet, ook OK, maar doe dan niet zo scheinheilig om een gezellie openbare kerkdienst maar dan niet in de kerk te organiseren. Ik kan me nog een ongelofelijk mooi verhaal van Boudewijn Buch herinneren dat hij schreef nav de dood van Fortuijn met een gelijke strekking.... Ieder zijn ding, ze bouwen de arena maar om tot sterf tempel, maar het is mijn ding niet en zal het nooit worden....

et_2000nl
21-11-04, 17:29
Geplaatst door Davud
Elk fatsoenlijk mens met universele normen en waarden, weet dat zulke uitspraken onbeleefd zijn en weinig respect vertonen.

"alles moet kunnen", maar denk eerst eens even na.

Davud

Vrijheid van meningsuiting en Godsdienst staat boven die "universele normen en waarden"....

Davud
21-11-04, 17:55
niet iedereen deelt het leven in, in een hierarchische volgorde: sommigen zien een samenhang tussen deze instellingen en streven naar een gezond evenwicht.

De Islam verbiedt vrijheid van mening niet.

het fundamentalisme "vrijheid van mening" verbiedt blijkbaar wel een religie zoals de Islam.



Davud

Tomas
21-11-04, 18:08
Geplaatst door et_2000nl
Twee keer fout is niet gelijk aan een keer goed....

Mensen halen de grappen maar uit die ze willen. Mij lasteren ze er niet mee. Zo ook TvG, maar nogmaals, als ik tegen de moord van TvG ben, wil nog niet zeggen dat ik mee ga in het massa rouwbeklag. Ik zeg niet eens "zie je nou wel", ik vond de man smakeloos. En zijn dood verandert daar niets aan. Mo B is een gefrustreerde gek. Met beide heb ik niks van doen. Word misselijk van al die olifanten tranen. Ook bij Fortuijn, ook bij Hazes. Word weer religieus Nederland, denk ik dan. Kan je gepast ceremonieel afscheid nemen. Wil je dat niet, ook OK, maar doe dan niet zo scheinheilig om een gezellie openbare kerkdienst maar dan niet in de kerk te organiseren. Ik kan me nog een ongelofelijk mooi verhaal van Boudewijn Buch herinneren dat hij schreef nav de dood van Fortuijn met een gelijke strekking.... Ieder zijn ding, ze bouwen de arena maar om tot sterf tempel, maar het is mijn ding niet en zal het nooit worden....

En ik heb dan weer meer met one-liners.

Vissea
21-11-04, 19:15
Geplaatst door Davud
Maar omdat jij atheist bent, en van de ratio ook een godsdienst hebt gemaakt, probeer ik het verklaren aan de hand van jouw godsdienst.

atheisme is ook een godsdienst, weliswaar met het dogma dat god niet bestaat. Immers, ook het atheisme werkt met geloofsprincipes en dogma's, heeft volgelingen, waaronder ook wel fundamentalisten zitten, die menen dat het a-theisme, de ENIGE ware leer is.

Maar laten wij verder gaan.


Atheïsme is GEEN godsdienst maar een levensbeschouwing. Tussen godsdienst, geloof/levensbeschouwing of polytheïsme zitten erg grote verschillen. Een atheïst kan nog zo fundamenteel zijn, zich verschuilen achter een interpretatie van zijn heilige boek of god kan hij niet, die bestaan immers niet.

Davud
21-11-04, 19:19
ik denk dat je mijn tekst niet begrepen hebt.


a-theisme zelfs als levensbeschouwing is op zich een soort godsdienst geworden, omdat de aanhangers menen, dat die leer als principe de juiste is.

a-theisme wordt vertaald als geen of zonder god, maar de eigenlijke vertaling zou moeten zijn de godsdienst zonder godheid.

Maar omdat de menselijke ratio als fundament wordt genomen, betekent dit niets anders dan dat de ratio, de god is van het a-theisme.

Ik weet het: het is verwarrend, maar dat is dan ook de reden waarom atheisten uiteindelijk moeten toegeven dat hun godheid eindig, onredelijk, zwak en breekbaar is.

De ratio wordt overschat.


Davud

Vissea
21-11-04, 19:25
Geplaatst door Davud
ik denk dat je mijn tekst niet begrepen hebt.

Davud

Leg uit!

Julien
21-11-04, 19:41
Geplaatst door Vissea
Leg uit!

pas maar op, straks zet meneertje Davud je in zijn negeerlijst.. is lekker makkelijk voor hem: als hij geen argumenten meer heeft, hoeft 'ie niet verder te discussieren..

Orakel
21-11-04, 19:42
Geplaatst door Vissea
Gisteren Kopspijkers gezien?
God in de bar, Teeuwen erbij, Wilders ernaast, prachtig!
Hoe zou het zijn als ze hier Allah hadden neergezet? Zou dan de wereld te klein zijn qua godslastering of wordt dat al gezien als persvrijheid, vrijheid van meningsuiting, vrijheid der humor?

Ik denk (hoop) dat er niks aan de hand was geweest, want het ligt er ook aan wie er met de sketch komt. De Vara en Kopspijkers kunnen wel een potje breken.
Moslims krijgen ook al meer eelt op de ziel, want Submission leverde nauwelijks reacties op. Althans niet uit Islamitische hoek.

Omroepen/producenten zouden het gewoon eens moeten proberen i.p.v. op voorhand Islamitische beren op de weg te zetten.

Overigens is Allah te groot om zich druk te maken over parodiën.

Davud
21-11-04, 19:48
misschien zou a-theisme beter contra-theisme worden genoemd, om beter aan te duiden dat de aanhangers er van menen, dat door godsdienst te verwerpen, men tot "verlossing" zou komen.

Of wat is precies het einddoel van het a-theisme eigenlijk?

het bereiken van de pensioenleeftijd, wereldvrede, of bestaat het enkel en alleen om te ageren tegen religie?

En hoe ver zal de a-theist gaan? zou hij er zijn leven voor willen opofferen?

Is het uitgesloten zijn dat 1 van miljoenen a-theisten, opeens een aanslag pleegt ergens in de wereld, omwille van zijn "levensbeschouwing"?

is het a-theisme dan een staatsbedreiging?


Davud

et_2000nl
21-11-04, 20:04
Geplaatst door Tomas
En ik heb dan weer meer met one-liners.

Dan moet ke in de politiek gaan Tomas....

Tomas
21-11-04, 20:06
Geplaatst door et_2000nl
Dan moet ke in de politiek gaan Tomas....

Geen zin en ik voeg niks toe aan de chaos.

et_2000nl
21-11-04, 20:09
Geplaatst door Tomas
Geen zin en ik voeg niks toe aan de chaos.

He, je zit inmiddels ook beven de 10000 berichten.... Ja d'as niet moeilijk met one-liners.

Bart.NL
21-11-04, 20:54
Geplaatst door taouanza
Maar die humor heeft wel een bedoeling. Het geloof zo belachelijk maken dat gelovigen zich belachelijk voelen en hun godsdienst afvallen.
Dat mag dat wel effect hebben bij Christenen bij Moslims werkt het averechts. Mensen die zich helemaal niet bezig hielden met geloof gaat het juist wel doen. Waarom accepteren de humoristen hun verlies niet?

Ik denk dat je een onjuist beeld hebt van humoristen. Humoristen willen alleen maar grappen maken.

De meeste Christenen in Nederland zijn wel wat gewend en die laten zich door dit soort grappen echt niet van hun geloof afbrengen.

Er zijn alleen een aantal moslims die wel bang zijn voor die humor maar dat trekt waarschijnlijk ook wel bij wanneer ze wat relaxter worden.

Bart.NL
21-11-04, 20:58
Geplaatst door Orakel
Overigens is Allah te groot om zich druk te maken over parodiën.

Dat lijkt me ook. Het is teveel eer voor de mensheid.

Er zijn honderden miljarden sterrenstelsels. Elk sterrenstelsel heeft honderden miljarden sterren.

De zon is een ster en de aarde is een nietig vlekje vergeleken met de zon.

De Almachtige, als Hij bestaat, zal het een biet zijn wat nietige mensjes op deze aarde van Hem denken.

Orakel
21-11-04, 21:20
Geplaatst door Bart.NL
Dat lijkt me ook. Het is teveel eer voor de mensheid.

Er zijn honderden miljarden sterrenstelsels. Elk sterrenstelsel heeft honderden miljarden sterren.

De zon is een ster en de aarde is een nietig vlekje vergeleken met de zon.

De Almachtige, als Hij bestaat, zal het een biet zijn wat nietige mensjes op deze aarde van Hem denken.

Zo ist maar net. Schijnbaar is de mens vanuit een soort neurotische zingevingsbehoefte constant bezig zijn eigen belang te overschatten, ter camouflage van de werkelijk nietigheid.
Vervelende daarbij is dat Allah er dan iedere keer aan de haren bijgesleept wordt. Mensen halen Allah en hun eigen ego nogal eens door elkaar.

mark61
21-11-04, 22:13
Geplaatst door Orakel
... Mensen halen Allah en hun eigen ego nogal eens door elkaar.

Oei. Die is diep.

Seif
21-11-04, 22:20
Geplaatst door Davud
misschien zou a-theisme beter contra-theisme worden genoemd, om beter aan te duiden dat de aanhangers er van menen, dat door godsdienst te verwerpen, men tot "verlossing" zou komen.

Het atheisme is een antithese .

Een echte atheist heeft nou juist die 'verlossing' niet nodig, en accepteert gewoon dat bepaalde dingen onverklaarbaar zijn.

Davud
21-11-04, 22:24
Geplaatst door Seif
Het atheisme is een antithese .

Een echte atheist heeft nou juist die 'verlossing' niet nodig, en accepteert gewoon dat bepaalde dingen onverklaarbaar zijn.


waarom spannen zij zich dan zo hard in om hier en op andere fora, de gelovigen (christenen, joden, moslims), te overtuigen van hun gelijk?

ergens klopt het verhaaltje niet van die a-theisten, en getuigt van intellectuele oneerlijkheid.

het a-theisme is slechts het gevolg van ontgoocheling van de religie die men verlaten heeft.

een soort vergissing dus.



Davud

Seif
21-11-04, 22:31
Geplaatst door Davud
waarom spannen zij zich dan zo hard in om hier en op andere fora, de gelovigen (christenen, joden, moslims), te overtuigen van hun gelijk?

Volgens mij heeft iedereen daar z'n eigen redenen voor. Maar ik persoonlijk ageer bijvoorbeeld tegen gelovigen omdat ik meer last heb van hun, dan zij van mij.

Voorbeeld: Ik gun Christenen het recht op een pijnlijke dood omdat ze tegen euthanasie zijn. Maar het CDA heeft wel jarenlang een fatsoenlijke regeling tegengehouden zodat ik, kleinzerig als ik ben, zacht kan inslapen.


ergens klopt het verhaaltje niet van die a-theisten, en getuigt van intellectuele oneerlijkheid.

Atheisten hebben de rede als hun god. Dat is naar mijn idee in ieder geval beter dan de god van de monotheisten.


het a-theisme is slechts het gevolg van ontgoocheling van de religie die men verlaten heeft.

een soort vergissing dus.

Heb het prima naar mijn zin hoor. Sinds mijn achtste hoef ik niet meer mee naar de kerk. Heerlijk!

Davud
21-11-04, 22:39
Atheisten hebben de rede als hun god. Dat is naar mijn idee in ieder geval beter dan de god van de monotheisten.


zie waar de rede ons tot nu toe heeft gebracht:

de enige werkelijke bijdrage van de rede is van technische aard(eufemisme voor intellectuele massavernietigingswapens)

"The civilian losses are minimal Sir ( I think)"


Davud

Seif
21-11-04, 22:39
Geplaatst door Davud
zie waar de rede ons tot nu toe heeft gebracht:

de enige werkelijke bijdrage van de rede is van technische aard(eufemisme voor intellectuele massavernietigingswapens)

"The civilian losses are minimal Sir ( I think)"


Davud

Redelijke mensen zijn nog met argumenten te overtuigen. Gelovigen helaas niet.

Davud
21-11-04, 22:44
inderdaad: argumenten ( mits gesteund door luchtaanvallen)


waarvan wil je gelovigen dan overtuigen? dat God niet bestaat?

Hmmm, je weet toch dat het leveren van een negatief bewijs niet mogelijk is?

of wil je ze van iets anders overtuigen?


Davud.

Seif
21-11-04, 22:49
Geplaatst door Davud
inderdaad: argumenten ( mits gesteund door luchtaanvallen)


waarvan wil je gelovigen dan overtuigen? dat God niet bestaat?

Hmmm, je weet toch dat het leveren van een negatief bewijs niet mogelijk is?

of wil je ze van iets anders overtuigen?


Davud.

Ik wil gelovigen van helemaal niks overtuigen. Ik gun ze hun dwalingen van harte.

Ze moeten alleen hun opvattingen niet aan mij opdringen. Want zoals ik al zei, ze zijn mij meer tot last dan ik hun.

Davud
21-11-04, 22:55
Je verwart de Islam met de leer van de rooms-katholieke kerk: deze laatsten hebben een economisch belang bij bekering.

vandaar ook hun "missie" als zendelingen, en zieltjeswinners.


De Islam is duidelijk:

Soera 2:256. Er is geen dwang in de godsdienst. Voorzeker, het juiste pad is van dwaling onderscheiden; derhalve, hij die de duivel verloochent en in Allah gelooft, heeft een sterk houvast gegrepen, dat onbreekbaar is. Allah is Alhorend, Alwetend.


Soera 10:99. En indien uw Heer had gewild, zouden allen die op aarde zijn, zeker tezamen hebben geloofd. Wilt gij de mensen dan dwingen, gelovigen te worden?
100. Doch geen ziel kan geloven zonder verlof van Allah. En Hij werpt onreinheid over degenen die hun verstand niet gebruiken.


Hebben moslims jou dan proberen te "overtuigen" om naar deze site te komen, opdat je moslim zou worden? Of waarom ben je hier?


Davud

Tomas
21-11-04, 22:57
Geplaatst door Davud
Je verwart de Islam met de leer van de rooms-katholieke kerk: deze laatsten hebben een economisch belang bij bekering.

vandaar ook hun "missie" als zendelingen, en zieltjeswinners.


De Islam is duidelijk:

Soera 2:256. Er is geen dwang in de godsdienst. Voorzeker, het juiste pad is van dwaling onderscheiden; derhalve, hij die de duivel verloochent en in Allah gelooft, heeft een sterk houvast gegrepen, dat onbreekbaar is. Allah is Alhorend, Alwetend.


Soera 10:99. En indien uw Heer had gewild, zouden allen die op aarde zijn, zeker tezamen hebben geloofd. Wilt gij de mensen dan dwingen, gelovigen te worden?
100. Doch geen ziel kan geloven zonder verlof van Allah. En Hij werpt onreinheid over degenen die hun verstand niet gebruiken.


Hebben moslims jou dan proberen te "overtuigen" om naar deze site te komen, opdat je moslim zou worden? Of waarom ben je hier?


Davud

Ik vind jou anders een typische zendeling. Constant op zoek naar atheisten om te kunnen overtuigen en met het vewoorden van je mening over het atheisme, als zou het een onmogelijke stelling zijn.

Negeer dit aub.

Julien
21-11-04, 23:00
Geplaatst door Davud
Je verwart de Islam met de leer van de rooms-katholieke kerk: deze laatsten hebben een economisch belang bij bekering.

vandaar ook hun "missie" als zendelingen, en zieltjeswinners.


De Islam is duidelijk:

Soera 2:256. Er is geen dwang in de godsdienst. Voorzeker, het juiste pad is van dwaling onderscheiden; derhalve, hij die de duivel verloochent en in Allah gelooft, heeft een sterk houvast gegrepen, dat onbreekbaar is. Allah is Alhorend, Alwetend.


Soera 10:99. En indien uw Heer had gewild, zouden allen die op aarde zijn, zeker tezamen hebben geloofd. Wilt gij de mensen dan dwingen, gelovigen te worden?
100. Doch geen ziel kan geloven zonder verlof van Allah. En Hij werpt onreinheid over degenen die hun verstand niet gebruiken.


Hebben moslims jou dan proberen te "overtuigen" om naar deze site te komen, opdat je moslim zou worden? Of waarom ben je hier?


Davud

hahahahah wat dacht je van iemand als Mohammed B.?

~Panthera~
21-11-04, 23:01
Snap dat "overtuigen" ook niet zo erg eigenlijk.

Ik heb hier vaak irritante Jehova's met hun Wachttoren aan de deur, maar een "Koran verkopende" Moslim heb ik hier toch nog nooit gezien.

Jullie wel ?

Seif
21-11-04, 23:01
Geplaatst door Tomas
Negeer dit aub.

Oke! :)

Davud
21-11-04, 23:04
Geplaatst door ~Panthera~
Snap dat "overtuigen" ook niet zo erg eigenlijk.

Ik heb hier vaak irritante Jehova's met hun Wachttoren aan de deur, maar een "Koran verkopende" Moslim heb ik hier toch nog nooit gezien.

Jullie wel ?


Ik denk dat seif graag door de moslims wil "overtuigd" worden.

Waarom eigenlijk?

maar ik zie juist, door de quote, dat tomas (in mijn negeerlijst), de leermeester van seif, hem heeft beopdracht, verder niets te zeggen, zonder zijn raadsman.


Davud

Seif
21-11-04, 23:06
Geplaatst door Davud
Ik denk dat seif graag door de moslims wil "overtuigd" worden.

:lol:

Jez
21-11-04, 23:08
Geplaatst door Vissea
Gisteren Kopspijkers gezien?
God in de bar, Teeuwen erbij, Wilders ernaast, prachtig!
Hoe zou het zijn als ze hier Allah hadden neergezet? Zou dan de wereld te klein zijn qua godslastering of wordt dat al gezien als persvrijheid, vrijheid van meningsuiting, vrijheid der humor?

Hoe dommer de mens, des te minder humor.
Benepen geestjes kunnen niet echt goed relativeren.

Davud
21-11-04, 23:08
Geplaatst door Seif
:lol:


? wat moet ik hier van denken: heeft de ratio het opgegeven? geen gevleugelde woorden meer?


hehe: ik vind die atheisten toch wel lief ergens, wanneer zij door de mand vallen.

:)


Davud

sjo
21-11-04, 23:25
Geplaatst door Jez
Hoe dommer de mens, des te minder humor.
Benepen geestjes kunnen niet echt goed relativeren.

Dit is de reden waarom er talloze jodenmoppen zijn die het best door Joden zelf verteld kunnen worden. Deze vorm van zelfspot wordt dan ook met veel enthousiasme beoefend.

Talloos zijn ook de pastoorsmoppen waarop katholieken zo gek zijn.
Ook die worden met een enorme ijver doorverteld in Roomse kringen.

Goede moppen over de profeet (vzmh) en zijn metgezellen , en niet te vergeten zijn harem, laten nog op zich wachten, maar het zal er ooit wel van komen. De boodschapper zal er niet aan ontkomen. En zijn dames zeker niet.

Opgemerkt moet worden dat domineesmoppen in strenge reformatorische hoek ook nog niet erg populair zijn. Maar ze zijn er.

gr.
sjo

barneveld
22-11-04, 00:57
Geplaatst door Vissea
Gisteren Kopspijkers gezien?
God in de bar, Teeuwen erbij, Wilders ernaast, prachtig!
Hoe zou het zijn als ze hier Allah hadden neergezet? Zou dan de wereld te klein zijn qua godslastering of wordt dat al gezien als persvrijheid, vrijheid van meningsuiting, vrijheid der humor?


ik heb het ook gezien ik vind het absurt om zo iets te doen. humor moet ook zijn grens hebben.
hoe kan je zo iets doen tegen de mensen die heilig in god geloven.
ik als een goed vriend van de SGP stemers en de EO kijker vind dat zo iets niet kan.

ik hoop dat al de makerskopspijkers zich versliken in hun lach. stel eikels.

bah

Eelke
22-11-04, 09:22
Geplaatst door barneveld
ik heb het ook gezien ik vind het absurt om zo iets te doen. humor moet ook zijn grens hebben.
hoe kan je zo iets doen tegen de mensen die heilig in god geloven.
ik als een goed vriend van de SGP stemers en de EO kijker vind dat zo iets niet kan.

ik hoop dat al de makerskopspijkers zich versliken in hun lach. stel eikels.

bah

Dus ik moet mijn Allah mopje maar voor me houden?

Groet, groet Eelke

Davud
22-11-04, 13:51
Geplaatst door Eelke
Dus ik moet mijn Allah mopje maar voor me houden?

Groet, groet Eelke


Als onwetende, zou je misschien al kunnen beginnen, te stoppen met het zaaien van haat.

Vertel gerust moppen, maar hou het binnen de grenzen van het fatsoen, als je die nog enigszins hebt.

Bericht aan de moderator:

Beste moderator: wordt het niet tijd een IQ test als voorwaarde te stellen tot toegang op deze site?

Het IQ van de meeste islamhaters is blijkbaar gelijk aan het eigen lichaamsgewicht.


Davud

Stopnaald
22-11-04, 14:05
Geplaatst door Davud
[B]misschien zou a-theisme beter contra-theisme worden genoemd, om beter aan te duiden dat de aanhangers er van menen, dat door godsdienst te verwerpen, men tot "verlossing" zou komen.

Mijn atheïsme is geen godsdienst, maar slechts de erkenning dat god cq godsdiensten een menselijke (imho mannelijke) uitvinding is, met als enig doel om angsten te bezweren. Voornamelijk de angst voor de dood, maar angst voor vrouwelijke sexualiteit doet het ook goed :lekpuh:


Of wat is precies het einddoel van het a-theisme eigenlijk?
"het einddoel" van "het atheïsme"? Bestaat zoiets dan? Mijn einddoel is vrijheid om te kunnen vinden wat ik wil, te kunnen doen wat ik wil (binnen de grenzen van de wet) en te leven zoals ik wil (zonder constante veroordeling van hypocriete gelovigen). Zoals Seif al zei: ik heb meer last van hen dan zij van mij.


het bereiken van de pensioenleeftijd, wereldvrede, of bestaat het enkel en alleen om te ageren tegen religie?

Duh! Ik ageer alleen op die punten tegen religie, wanneer dat ingaat tegen mijn leefwijze. Dus ja, ik ageer tegen een verbod op abortus, omdat ik vind dat iedereeen dat voor zichzelf moet (mogen) uitmaken. Hetzelfde gaat op voor euthanasie. Ik baal ervan dat vanwege godsdienstige dogma's het mij jarenlang onmogelijk werd gemaakt om over mijn eigen leven te beschikken (met alle drama's op treintrajecten als bonus). Voor het overige: er is geen dwang in atheïsme (maar als het om godsdienst gaat ben ik nog niet zo zeker).


En hoe ver zal de a-theist gaan? zou hij er zijn leven voor willen opofferen?

Kweetniet. Waar zou ik me voor moeten opofferen dan? Snap je vraag niet. Klinkt ook wel erg religieus moet ik zeggen.


Is het uitgesloten zijn dat 1 van miljoenen a-theisten, opeens een aanslag pleegt ergens in de wereld, omwille van zijn "levensbeschouwing"?

Nogmaals kweetniet, maar het lijkt mij heel sterk. De consequentie van atheïsme is namelijk, dat je zélf (ipv god) verantwoordelijk bent voor al je daden. Ook is er geen beloning of straf na je dood. Dood is dood, einde verhaal. Maar ik kan me goed voorstellen dat wanneer er sprake is van ernstige structurele onderdrukking, er idd een aanslag zou kunnen volgen. Atheïsten zijn namelijk ook gewoon maar mensen. Onderdrukking geeft vaak dergelijke reacties. Is dat dan een daad uit levensbeschouwing? Nee, niet imho. Ik denk ook niet dat zijn/haar levensbeschouwing dan een issue zou zijn, laat staan iets waar de dader zich achter kan verschuilen.


is het a-theisme dan een staatsbedreiging?

Wat een onzinnige vraag. Atheïsme is een persoonlijke overtuiging die een of meerdere mensen op dat ene punt gemeen kunnen hebben. Een mens omvat meer, veel meer dan dat. Anders dan religie is atheïsme bepaald geen identiteitsbepaler of zo.

Davud
22-11-04, 14:07
Ik ben blij voor je: wat doe je hier eigenlijk?

Daaggg :slapen:


Davud

Eelke
22-11-04, 14:18
Geplaatst door Davud
Als onwetende, zou je misschien al kunnen beginnen, te stoppen met het zaaien van haat.

Ik ben absoluut niet van plan om haat te zaaien. Ook ken ik de koran misschien niet, dat wil niet meteen zeggen dat ik helemaal niets weet.


Geplaatst door Davud
Vertel gerust moppen, maar hou het binnen de grenzen van het fatsoen, als je die nog enigszins hebt.

De hele discussie hier ging over waar de grens van het fatsoen ligt. Verder was er nog een discussie over het verschil van humor in de verschillende relegies. Een christen kan namelijk veel verder gaan in zijn humor dan een moslim. Van beide religies ken ik wel een aantal moppen maar ik heb genoeg fatsoen om die hier maar niet neer te zetten.

Verder ging het natuurlijk om de stelling van Barneveld:


ik heb het ook gezien ik vind het absurt om zo iets te doen. humor moet ook zijn grens hebben.
hoe kan je zo iets doen tegen de mensen die heilig in god geloven.
ik als een goed vriend van de SGP stemers en de EO kijker vind dat zo iets niet kan.
ik hoop dat al de makerskopspijkers zich versliken in hun lach. stel eikels.
bah

Bovenstaand bericht vond ik redelijk overdreven. De EO kijker mag mij wel lastig vallen met kerkdiensten op zondag maar dan mogen wij daar geen grapjes over maken. Over alles worden in deze wereld grapjes gemaakt, zo gaan mensen nu eenmaal om met de dingen die spelen in de wereld. Mensen reageren gewoon op alles wat ze tegenkomen en daar zullen we nu eenmaal aan moeten wennen. Je kunt tenslotte ook gewoon de TV uitzetten. Niemand verplicht je om naar dat programma te kijken. Het is nog erger als de EO kijker wel lacht om de imitatie van Balkenende maar als het op hun eigen terrein komt mag het plotseling niet meer.


Geplaatst door Davud
Bericht aan de moderator:

Beste moderator: wordt het niet tijd een IQ test als voorwaarde te stellen tot toegang op deze site?

Het IQ van de meeste islamhaters is blijkbaar gelijk aan het eigen lichaamsgewicht.

Davud

Vind je niet dat je een beetje overdreven reageert? Je kunt ook eens in discussie gaan om mijn redenen te achterhalen. Dat werkt vast beter dan gewoon mij te beschuldigen van haat, onwetend en een laag IQ.

Davud
22-11-04, 14:21
Ik heb ook je andere posts onder de loep genomen: hang nu niet de onschuld uit, jij hypocriet.


Davud

Eelke
22-11-04, 14:57
Geplaatst door Davud
Ik heb ook je andere posts onder de loep genomen: hang nu niet de onschuld uit, jij hypocriet.

Davud

Laat dan maar zien waar je het niet mee eens bent. Het was namelijk mijn eerste reactie in deze discussie waar je op reageerde. Als je dan echt wilt discusseren kom dan maar met argumenten in plaats van beschuldingen.

Groet, groet Eelke

Davud
22-11-04, 15:04
waarom denk je dat ik mijn tijd zou willen verdoen, aan discussies met jou?


Een betonnen muur zal eerder buigen als ik er tegen praat en argumenteer.

Maar onwetenden als jou, zijn doof en blind: ik kan doven en blinden niet laten horen en zien.

Ik argumenteer nooit met jou soort, en als ik dan reageer, is het om de haat tegen de Islam te beantwoorden.

Het is door jullie soort dat er onenigheid wordt gezaaid onder de verdraagzame nederlanders en de moslims.

Maar als je het wil weten: check de thread: is varkensvlees haram, waar je de moslims probeert te overtuigen dat het lekker is en gezond enz..., terwijl je MOETEN weten, dat onze godsdienst het verbiedt.

Jij wil gewoon mensen verdriet aandoen.

Vrede aan de onwetenden, zij weten niet wat zij doen.


Davud

Tomas
22-11-04, 15:26
Geplaatst door Davud
waarom denk je dat ik mijn tijd zou willen verdoen, aan discussies met jou?


Een betonnen muur zal eerder buigen als ik er tegen praat en argumenteer.

Maar onwetenden als jou, zijn doof en blind: ik kan doven en blinden niet laten horen en zien.

Ik argumenteer nooit met jou soort, en als ik dan reageer, is het om de haat tegen de Islam te beantwoorden.

Het is door jullie soort dat er onenigheid wordt gezaaid onder de verdraagzame nederlanders en de moslims.

Maar als je het wil weten: check de thread: is varkensvlees haram, waar je de moslims probeert te overtuigen dat het lekker is en gezond enz..., terwijl je MOETEN weten, dat onze godsdienst het verbiedt.

Jij wil gewoon mensen verdriet aandoen.

Vrede aan de onwetenden, zij weten niet wat zij doen.


Davud

Poe poe wat een haat.

Negeer dit nou 's echt, Davud.

GroteWolf
22-11-04, 15:33
Volgens mij wordt Jesus (Isa ben Maryam?) ook in de Koran als een boodschapper van Allah gezien. Op tal van andere plaatsen komen de Koran en het oude testament overeen.
Allah en God konden dus wel eens dezelfde zijn, alleen de wegen er heen verschillen.

Dus als wij onze eigen god lasteren, wat we blijkbaar wel mogen, dan......?

Eelke
22-11-04, 15:34
Geplaatst door Davud
waarom denk je dat ik mijn tijd zou willen verdoen, aan discussies met jou?

Een betonnen muur zal eerder buigen als ik er tegen praat en argumenteer.

Maar onwetenden als jou, zijn doof en blind: ik kan doven en blinden niet laten horen en zien.

Ik argumenteer nooit met jou soort, en als ik dan reageer, is het om de haat tegen de Islam te beantwoorden.

Wat doe je dan op een DISCUSSIE platform als je niet wilt discusseren.


Geplaatst door Davud
Het is door jullie soort dat er onenigheid wordt gezaaid onder de verdraagzame nederlanders en de moslims.

Maar als je het wil weten: check de thread: is varkensvlees haram, waar je de moslims probeert te overtuigen dat het lekker is en gezond enz..., terwijl je MOETEN weten, dat onze godsdienst het verbiedt.

Dan heb je niet goed gelezen. Ik wil helemaal niemand verplichten varkensvlees te eten. Wat ik alleen maar duidelijk wil maken is dat varkensvlees niet ongezond is. Als een moslim het niet wil eten vind ik het prima, alleen moeten ze niet beginnen een campagne te voeren dat varkensvlees gevaarlijk zou zijn, want dat is niet zo.
Naast de islam is er namelijk nog een wereld waar jij misschien niet zoveel van weet. Er leven meer mensen op deze aarde die andere normen en waarden hebben dan die jij hebt. Ik vind bijvoorbeeld varkensvlees wel lekker en vind de humor bij Kopspijkers wel leuk. Mag ik deze mening dan plotseling niet meer verkondigen omdat jij het er niet mee eens bent?


Geplaatst door Davud
Jij wil gewoon mensen verdriet aandoen.

Vrede aan de onwetenden, zij weten niet wat zij doen.

Davud

Volgens mij doe jij mensen meer verdriet met je botte opmerkingen dan ik.

Groet, groet Eelke

GroteWolf
22-11-04, 15:37
Vrede aan de onwetenden, zij weten niet wat zij doen.


Zo is het. Met die ongelovigen valt nu eenmaal niet samen te leven. Een onuitstaanbare bende die vaak nog stinkt ook.
In dat Nederland zit wel veel geld dus dat pakken we even af en dan beginnen we hier gewoon onze eigen Taliban.

Of....zouden ze nog wat gaan tegenstribbelen die laffe ongelovigen?

Davud
22-11-04, 15:39
Proficiat: je staat op mijn negeerlijst.

ik hoef jou hypocriete groet niet.

Mijn wens van vrede aan jou is dan ook voor de onwetenden, niet de Vrede die ik mijn broeders wens.


Davud

Davud
22-11-04, 15:42
Geplaatst door GroteWolf
Zo is het. Met die ongelovigen valt nu eenmaal niet samen te leven. Een onuitstaanbare bende die vaak nog stinkt ook.
In dat Nederland zit wel veel geld dus dat pakken we even af en dan beginnen we hier gewoon onze eigen Taliban.

Of....zouden ze nog wat gaan tegenstribbelen die laffe ongelovigen?


Ken jezelf, en streef naar verbetering.Ps ik zie dat je nog in het donkere bos woont.

Kom eruit en bevrijd jezelf.

Davud

GroteWolf
22-11-04, 15:43
Proficiat: je staat op mijn negeerlijst.


Zet gewoon iedereen er op. Dan heb je altijd gelijk.

GroteWolf
22-11-04, 15:52
Kom eruit en bevrijd jezelf.


Beste Davud, dat hadden we net gedaan. Eeuwen lang zijn er honderduizenden op brandstapels verbrand en op tal van wijzen vermoord omdat ze de onzin van religie aankaarten. Omdat ze niet wilden geloven dat de aarde plat was. Of dat de zon rond de aarde draaide.

Hetzelfde zal gebeuren met de Islam. Niet van buiten, maar van binnenuit. Mensen zullen de oudste Koranteksten bestuderen en concluderen dat ze nooit in dezelfde tijd geschreven kunnen zijn. En ook nooit door één en dezelfde persoon.
Nu worden mensen die hier mee bezig zijn nog vermoord, opgesloten of dood gezwegen. Maar in de hele menselijk geschiedenis is elke religie altijd weer gedemistyficeerd. Door mensen die bereid zijn daarvoor te sterven. (antwoord op een eerdere vraag of atheisten ergens voor willen sterven. ja, voor hun waarheid).

Waarmee ik overigens niet de innerlijke waarde van religie wil ontkennen. En de zoektocht naar die waarheid niet wil kleineren.

Vissea
22-11-04, 17:44
Geplaatst door Davud
misschien zou a-theisme beter contra-theisme worden genoemd, om beter aan te duiden dat de aanhangers er van menen, dat door godsdienst te verwerpen, men tot "verlossing" zou komen.
Of wat is precies het einddoel van het a-theisme eigenlijk?
het bereiken van de pensioenleeftijd, wereldvrede, of bestaat het enkel en alleen om te ageren tegen religie?
En hoe ver zal de a-theist gaan? zou hij er zijn leven voor willen opofferen?
Is het uitgesloten zijn dat 1 van miljoenen a-theisten, opeens een aanslag pleegt ergens in de wereld, omwille van zijn "levensbeschouwing"?
is het a-theisme dan een staatsbedreiging?
Davud

Atheïsme is het niet erkennen van het bestaan van welke god dat ook, althans, dat is mijn uitleg van het begrip. Dus geen verlossing, geen hoger doel, gewoon simpelweg erkennen dat je mens bent, een organisme en dus sterfelijk. En dan? Dan is het over! Geen hemel, geen maagden, bord friet, oneindigheid, hemel, walhalla of wat mensen ook aangeleerd is te geloven.
Nee, ik denk niet dat het voor een beetje intelligente mensen slechts ageren tegen godsdienst is, het is slechts een levensbeschouwing. Je bent verantwoordelijk voor je eigen daden, je stelt je eigen normen en waarden vast (lerend van je opvoeding, leren omgaan met anderen, respecteren wat anderen denken en geloven, mensen in hun waarde laten, respect voor alle andere levensvormen, etc.)

Mijn leven opofferen? Voor wat? Voor welk doel? Niets, slechts mijn eigen leven en bij een bezetting zal ik mijn leven in de waagschaal leggen voor eigen trots en vrijheid.

Ik denk niet dat een atheïst zijn leven zal opofferen voor zijn levensbeschouwing. Er is immers geen heilig boek der atheïsten dat ge-/misbruikt kan worden door een leider die zegt dat je een misdaad moet begaan uit naam van de heilige wie-dan-ook. Je bent zelf verantwoordelijk, maakt je eigen afweging, etc.
Iemand die een aanslag pleegt om welke reden dan ook, is een bedreiging voor de staat waar de aanslag gepleegd wordt.

Davud
22-11-04, 17:51
zoals ik al zei:

het a-theisme is het gevolg van ontgoocheling van de eigen religie die men verlaten heeft.

het is een schaduw-godsdienst, van verbittering en boosheid.

het vindt haar bestaanrecht enkel door het bestaan van de godsdienst zelf.

Zonder die godsdienst bestond het a-theisme niet eens. Met andere woorden, het is niet eens het tegengestelde, maar de ondergeschikte van de godsdienst.

een soort protestbeweging, dat niet ernstig kan worden genomen.

meestal is het een fase in het leven: zodra de a-theist een persoonlijke ramp overvalt, zoekt hij altijd zijn toevlucht naar God.

Een soort hypocrisie dus.


Maar laat je door mij niet tegenhouden hoor.


davud

Vissea
22-11-04, 17:51
Geplaatst door Davud
waarom spannen zij zich dan zo hard in om hier en op andere fora, de gelovigen (christenen, joden, moslims), te overtuigen van hun gelijk?

ergens klopt het verhaaltje niet van die a-theisten, en getuigt van intellectuele oneerlijkheid.

het a-theisme is slechts het gevolg van ontgoocheling van de religie die men verlaten heeft.

een soort vergissing dus.

Davud

Is dat zo? proberen ze anderen te overtuigen van hun geloof?
Het enige wat ik mensen (en ja, met name gelovigen) vraag is om zich in de eerste plaats als mens te zien en daarna pas als gelovige. Om zelf te blijven denken en niet klakkeloos in de rij aan te sluiten en de anderen te volgen die de mening/interpretatie van een man/vrouw achterna lopen.

Waar klopt volgens jou het verhaaltje van atheïsten niet?
Jij gelooft, ik geloof niet; niets meer en niets minder. Ieders goed recht, doe waar je je goed bij voelt.

En ja, ik begrijp dat gelovigen een mening als de jouwe over atheïsten hebben. Het verdwaalde schaap, de ontgoocheling van het verlaten zieltej of hoe er ook naar gekeken wordt. Uitstekend, respecteer ik volledig, begrijpelijk dat gelovigen er zo tegenaan kijken.

Vissea
22-11-04, 17:54
Geplaatst door Jez
Hoe dommer de mens, des te minder humor.
Benepen geestjes kunnen niet echt goed relativeren.
Ik plaats vrijwel nooit topics hier en zit niet te wachten op dit soort ongenuanceerde uitspraken. Ga je heil ergens anders zoeken ajb, Jez.
Dank voor je begrip.