PDA

Bekijk Volledige Versie : Duitse moslims demonstreren tegen terrorisme



magden_david
21-11-04, 19:12
Uitgegeven: 21 november 2004 19:05

KEULEN/HAMBURG - Duizenden moslims zijn zondag in de Duitse stad Keulen de straat opgegaan om te demonstreren tegen terreur en geweld in naam van de islam. De Turks-Islamitische Unie en andere vertegenwoordigingen van de Turkse gemeenschap in de Bondsrepubliek hadden tot de betoging opgeroepen.

Met ruim 20.000 deelnemers was het een van de grootste moslimbetogingen ooit in Duitsland, meldden Duitse media. Een stoet vertrok vanaf een moskee, een andere stoet vanaf de rooms-katholieke Dom. Ook regionale politici liepen mee, net als vertegenwoordigers van christelijke en joodse gemeentes. Veel betogers zwaaiden met Turkse, Duitse en Europese vlaggen.


Niet overslaan

"Na de brute moord op de Nederlandse regisseur Theo van Gogh en overvallen op islamitische instellingen mag deze golf van geweld niet naar de Bondsrepubliek overslaan", benadrukte de regeringsfunctionaris voor immigratie en integratie, Beck, naar aanleiding van de manifestatie.

Bereidheid tot integratie

De Duitse regeringsleider Schröder had zaterdag de moslims in Duitsland gemaand een grotere bereidheid tot integratie te tonen. Immigranten moeten zich duidelijk tot de Duitse rechtsorde en de Duitse democratische spelregels bekennen, aldus de sociaal-democraat. Gelet op de aanslagen van extremisten in Nederland kan een democratie "noch rechtsvrije ruimtes noch parallelle samenlevingen dulden", zei bondskanselier Schröder in Berlijn. Tolerantie kan er in een democratie "slechts binnen duidelijk gedefinieerde grenzen" zijn.

Op een partijconferentie in München riepen christen-democratische politici van de CSU alle islamitische burgers op zich sterker tegen islamitisch extremisme en terrorisme te keren.

Leerplicht

Toppolitici van de christen-democratische CDU willen dat de leerplicht voortaan ook voor kinderen met een islamitisch geloof wordt nageleefd. De algemene leerplicht geldt voor iedereen die in Duitsland leeft, niet alleen voor christenen, benadrukte CDU-vice-voorzitter Schäuble in de krant Bild am Sonntag. Hij wil ook geen uitzondering meer voor het gymnastiekonderwijs

Al Sawt
21-11-04, 19:51
Geplaatst door magden_david
Uitgegeven: 21 november 2004 19:05

KEULEN/HAMBURG - Duizenden moslims zijn zondag in de Duitse stad Keulen de straat opgegaan om te demonstreren tegen terreur en geweld in naam van de islam. De Turks-Islamitische Unie en andere vertegenwoordigingen van de Turkse gemeenschap in de Bondsrepubliek hadden tot de betoging opgeroepen.

Met ruim 20.000 deelnemers was het een van de grootste moslimbetogingen ooit in Duitsland, meldden Duitse media. Een stoet vertrok vanaf een moskee, een andere stoet vanaf de rooms-katholieke Dom. Ook regionale politici liepen mee, net als vertegenwoordigers van christelijke en joodse gemeentes. Veel betogers zwaaiden met Turkse, Duitse en Europese vlaggen.


Niet overslaan

"Na de brute moord op de Nederlandse regisseur Theo van Gogh en overvallen op islamitische instellingen mag deze golf van geweld niet naar de Bondsrepubliek overslaan", benadrukte de regeringsfunctionaris voor immigratie en integratie, Beck, naar aanleiding van de manifestatie.

Bereidheid tot integratie

De Duitse regeringsleider Schröder had zaterdag de moslims in Duitsland gemaand een grotere bereidheid tot integratie te tonen. Immigranten moeten zich duidelijk tot de Duitse rechtsorde en de Duitse democratische spelregels bekennen, aldus de sociaal-democraat. Gelet op de aanslagen van extremisten in Nederland kan een democratie "noch rechtsvrije ruimtes noch parallelle samenlevingen dulden", zei bondskanselier Schröder in Berlijn. Tolerantie kan er in een democratie "slechts binnen duidelijk gedefinieerde grenzen" zijn.

Op een partijconferentie in München riepen christen-democratische politici van de CSU alle islamitische burgers op zich sterker tegen islamitisch extremisme en terrorisme te keren.

Leerplicht

Toppolitici van de christen-democratische CDU willen dat de leerplicht voortaan ook voor kinderen met een islamitisch geloof wordt nageleefd. De algemene leerplicht geldt voor iedereen die in Duitsland leeft, niet alleen voor christenen, benadrukte CDU-vice-voorzitter Schäuble in de krant Bild am Sonntag. Hij wil ook geen uitzondering meer voor het gymnastiekonderwijs Waarom voelen moslims in Duistland zich in godsnaam aangesproken, om te demonstreren? Was M. B een Duitse Moslim?

Seif
21-11-04, 19:52
Geplaatst door Al Sawt
Waarom voelen moslims in Duistland zich in godsnaam aangesproken, om te demonstreren? Was M. B een Duitse Moslim?

Verkijk je niet op de impact die deze moord ook in het buitenland heeft gehad.

ZbaqZbaq
21-11-04, 19:53
Geplaatst door Al Sawt
Waarom voelen moslims in Duistland zich in godsnaam aangesproken, om te demonstreren? Was M. B een Duitse Moslim?

waarom ? omdat "ze gemaand zijn een grotere bereidheid tot integratie te tonen."

ZbaqZbaq
21-11-04, 19:55
Geplaatst door Seif
Verkijk je niet op de impact die deze moord ook in het buitenland heeft gehad.

ach natuurlijk... dus naast een verantwoordelijkheidsplicht en een gedeelde schuld die geldt voor de Moslims in NL moeten ook de Moslims in Das Reich ook een beetje met de billen bloot.

Seif
21-11-04, 19:56
Geplaatst door ZbaqZbaq
ach natuurlijk... dus naast een verantwoordelijkheidsplicht en een gedeelde schuld die geldt voor de Moslims in NL moeten ook de Moslims in Das Reich ook een beetje met de billen bloot.

Ik doelde meer op de geschoktheid van de Duitsers lieve schat. Mischien dat daardoor de Duitse moslims zich geroepen voelden om van zich te laten horen.

Al Sawt
21-11-04, 20:00
Geplaatst door Seif
Verkijk je niet op de impact die deze moord ook in het buitenland heeft gehad. Nee. Impact zul je altijd buiten de grenzen hebben en dat hebben we te danken aan moderne media.

Wij Nederlanders hebben geen inzicht over de aard en aspecten van discussie`s over integratie in Duitsland en vice versa ook niet. Dus vraag ik me af waarom Moslims in Duitsland zich aangesproken voelen?

Al Sawt
21-11-04, 20:01
Geplaatst door Seif
Ik doelde meer op de geschoktheid van de Duitsers lieve schat. Je zou denken dat Duitsers veel meer gewend zijn, om zich te laten schokeren.

ieniemienie
21-11-04, 20:02
Ik heb gehoord dat ze protesteren tegen het feit dat hun godsdienst wordt gekidnapped door een handjevol extremisten.

Al Sawt
21-11-04, 20:09
Geplaatst door ieniemienie
Ik heb gehoord dat ze protesteren tegen het feit dat hun godsdienst wordt gekidnapped door een handjevol extremisten. Sinds wanneer kan een godsdienst gekidnapped worden?

Hanim2
21-11-04, 20:11
Geplaatst door Al Sawt
Nee. Impact zul je altijd buiten de grenzen hebben en dat hebben we te danken aan moderne media.

Wij Nederlanders hebben geen inzicht over de aard en aspecten van discussie`s over integratie in Duitsland en vice versa ook niet. Dus vraag ik me af waarom Moslims in Duitsland zich aangesproken voelen?

bedoelde je niet "wij nederlanders" tussen haakjes?

ik heb juist de indruk dat wij tegenwoordig als 2de rangs burgers worden gezien.... nou ja tegenwoordig, denk dat het in het verleden niet anders is geweest

Julien
21-11-04, 20:15
de bedoeling van die demonstratie was een protest tegen het gewelddadige fundamentalisme in de islam.

zo belangrijk is NL nou ook weer niet hoor, Al Sawt ;)

Seif
21-11-04, 20:34
Geplaatst door Al Sawt
Dus vraag ik me af waarom Moslims in Duitsland zich aangesproken voelen?

Nouja, tijdens de slachtpartijen in Srebrenica voelde ik ook een plaatsvervangende schaamte voor het falen van de Nederlandse blauwhelmen.

Mischien dat moslims ook een dergelijk gevoel hebben.

Zwarte Schaap
21-11-04, 20:39
Geplaatst door Seif
Nouja, tijdens de slachtpartijen in Srebrenica voelde ik ook een plaatsvervangende schaamte voor het falen van de Nederlandse blauwhelmen.

Mischien dat moslims ook een dergelijk gevoel hebben.

Schaamde je je als Nederlander of als Christen?

Goodnight
21-11-04, 20:40
Julien, je hebt PM!!

Goodnight
21-11-04, 20:41
Geplaatst door Seif
Nouja, tijdens de slachtpartijen in Srebrenica voelde ik ook een plaatsvervangende schaamte voor het falen van de Nederlandse blauwhelmen.

Mischien dat moslims ook een dergelijk gevoel hebben.

Wat heb je gedaan om die schaamte te uiten?
ben je de straat opgegaan?
Zijn Nederlanders uberhaupt massaal de straat opgegaan toen?

Zwarte Schaap
21-11-04, 20:46
Geplaatst door Goodnight
Julien, je hebt PM!!

Effe tussendoor. Julien wat je mee kan nemen is wat er met maroc.nl is gebeurd. Hoe maroc.nl door enkele bezoekers zionistische en/of joodse prikkers van maroc.nl en van joods.nl misbruikt werd om de cijfers van antisemitisme via het MDI op te krikken door kunstmatig en selectief hier prikkers te verleiden en uit te dagen tot anti-semitische teksten.

Je kunt er ook als voorbeeld bij vertellen hoe het MDI leugens in de krant (onder andere trouw) vertelde over maroc.nl, het gesprek van maroc.nl met het Openbaar Ministerie...etc...en hoe uiteindelijk bleek dat het MDI gelogen had met hun cijfers van anti-semitisme op maroc.nl.

Zwarte Schaap
21-11-04, 20:47
Geplaatst door Goodnight
Wat heb je gedaan om die schaamte te uiten?
ben je de straat opgegaan?
Zijn Nederlanders uberhaupt massaal de straat opgegaan toen?

Ssst.......Dat zouden mijn volgende vragen zijn !!

Julien
21-11-04, 20:54
Geplaatst door Goodnight
Julien, je hebt PM!!

ok thanx!

op een of andere manier krijg ik geen berichtje meer als ik een nieuwe pm heb..

@ Zwart Schaap: dank je voor je tip!

Seif
21-11-04, 20:54
Geplaatst door Zwarte Schaap
Schaamde je je als Nederlander of als Christen?

Nederlander

ps Maar als ik Christen zou zijn, dan zou ik me ook betrokken voelen bij wandaden van mede-Christenen. Dat is een geheel normaal menselijk mechanisme.

Goodnight
21-11-04, 20:56
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ssst.......Dat zouden mijn volgende vragen zijn !!

:hihi:

Solly, was je net voor.

Al Sawt
21-11-04, 21:04
Geplaatst door Seif
Nouja, tijdens de slachtpartijen in Srebrenica voelde ik ook een plaatsvervangende schaamte voor het falen van de Nederlandse blauwhelmen.

Mischien dat moslims ook een dergelijk gevoel hebben. Slachting van een hele bevolkingsgroep is wat anders dan een moord op een individu.

Al Sawt
21-11-04, 21:08
Geplaatst door Seif
Nederlander

ps Maar als ik Christen zou zijn, dan zou ik me ook betrokken voelen bij wandaden van mede-Christenen. Dat is een geheel normaal menselijk mechanisme. Christen is een verkeerde voorbeeld. Maar hoe zit het met je betrokkenheid als je kijkt naar Serviers die tot jouw Europese cultuur behoren.

Bart.NL
21-11-04, 21:11
Geplaatst door Al Sawt
Wij Nederlanders hebben geen inzicht over de aard en aspecten van discussie`s over integratie in Duitsland en vice versa ook niet. Dus vraag ik me af waarom Moslims in Duitsland zich aangesproken voelen?

Het is eenvoudig genoeg. Uit naam van de islam is deze moord gepleegd. Zo zien ze dat tenminste. Er zijn goede argumenten te bedenken voor deze redenering.

Godsdiensttwisten hebben in het verleden nog al eens wat moordpartijen opgeleverd, dus we kunnen dit misschien voorkomen door van tevoren een duidelijk standpunt in te nemen.

Ik weet dat een aantal mensen hier nogal kwaad is op deze actie, maar het is een gebaar uit hun hart dat zij gemeend hebben te moeten doen. Dat verdient volgens mij waardering.

Zwarte Schaap
21-11-04, 21:12
Geplaatst door Goodnight
:hihi:

Solly, was je net voor.

Je vragen zijn zo goed dat hij er nog geen antwoord op kan geven.

Seif
21-11-04, 21:23
Geplaatst door Al Sawt
Christen is een verkeerde voorbeeld. Maar hoe zit het met je betrokkenheid als je kijkt naar Serviers die tot jouw Europese cultuur behoren.

Tsja, de meeste mensen voelen wel verbondenheid met de 'groep' waartoe ze behoren.

Echter, hoe verder van je af, hoe minder verbondenheid. Met Serviers heb ik zo weinig, dat hun daden(goed of slecht) me eigenlijk niet interesseren.

Afrux
21-11-04, 21:26
Geplaatst door Al Sawt
Waarom voelen moslims in Duistland zich in godsnaam aangesproken, om te demonstreren? Was M. B een Duitse Moslim?

Waarom niet? De absolute meerderheid van de moslims, die zich niet verwant voelt met de zieke ideologie van deze extremisten, moet van zich laten horen. Ik zal nooit mijn excuses aanbieden voor het handelen van gdeze ekken, die opereren in mijn naam. Ik ben enkel verantwoordelijk voor mijn eigen daden. Maar ik ben wel bereid om te laten zien dat deze lieden mij niet vertegnwoordigen.

In Marokko zijn ook miljoenen mensen op straat gekomen na de aanslagen om te protesteren deze zinloze geweld, die mijn religie schaadt. Protesteren deze wahhabisten is niet streek of land gebonden.

~Panthera~
21-11-04, 21:29
Geplaatst door Goodnight
Wat heb je gedaan om die schaamte te uiten?
ben je de straat opgegaan?
Zijn Nederlanders uberhaupt massaal de straat opgegaan toen?
-----------

Zal ik het dan maar doen ?

Wij "Nederlanders" hoeven de straat niet op.
Dat "moeten" alleen Moslims.
Massaal, anders is het niet goed.
Wij "Nederlanders" konden "gewoon" achter de tv onze afkeuring "denken", en daarna gewoon naar AH.

Daar is toch niks "vreemds" aan ?

Of wel ? :moe:

Wizdom
21-11-04, 21:30
Geplaatst door Julien
de bedoeling van die demonstratie was een protest tegen het gewelddadige fundamentalisme in de islam.

zo belangrijk is NL nou ook weer niet hoor, Al Sawt ;)

Wanneer krijgen we nou eens een demonstratie tegen neo-conservatief fundamentalisme en de daaraan gerelateerde extremisme c.q. staats gesponsorde terrorisme/totalirisme...

Goodnight
21-11-04, 21:32
@ Seif....mag ik vragen waarom je geen antwoord op mijn vragen geeft?

Goodnight
21-11-04, 21:34
Geplaatst door Zwarte Schaap
Je vragen zijn zo goed dat hij er nog geen antwoord op kan geven.

:D ik denk dat Seifje mij heeft geblokkeerd.
Hij is zo teleurgesteld in mij na mijn opmerking over Verdonk :wink:

Maar Panthera is zo lief om te antwoorden.

Alleen had ik het graag van hem gehoord.....

*zucht*

Seif
21-11-04, 21:42
Geplaatst door Goodnight
:D ik denk dat Seifje mij heeft geblokkeerd.
Hij is zo teleurgesteld in mij na mijn opmerking over Verdonk :wink:

Sorry, had er overheen gelezen.

Toen Srebrenica speelde was ik zoiezo minder met politiek bezig als nu. Volgens mij was ik toen nog hele dagen stoned ofzo.

Maar later bedacht ik me dat het wel eens zo zou kunnen zijn dat ik in die situatie ook zo laf zou reageren. Ik denk dat die blauwhelmen daar geen slechte jongens waren ofzo. Dus echt veel te demonstreren viel er zoiezo niet.

Goodnight
21-11-04, 21:47
Geplaatst door Seif
Sorry, had er overheen gelezen.

Toen Srebrenica speelde was ik zoiezo minder met politiek bezig als nu. Volgens mij was ik toen nog hele dagen stoned ofzo.

Maar later bedacht ik me dat het wel eens zo zou kunnen zijn dat ik in die situatie ook zo laf zou reageren. Ik denk dat die blauwhelmen daar geen slechte jongens waren ofzo. Dus echt veel te demonstreren viel er zoiezo niet.

Maar je zegt dat je last had van plaatsvervangende schaamte...en nu zeg je dat je te stoned was :confused:

Het gaat erom niet om of die blauwhelmen slecht waren of niet.
het gaat erom dat jij zegt last van plaatsvervangende schaamte te hebben gehad en dat min of meer vergeleek met het gevoel wat de moslims nu blijkbaar (moeten) hebben.

Bij mijn weten ( ik was toen nog een jong naief blommetje) werd er niet gemord of gedemonstreerd over de nuuteloosheid van die blauwhelmen op het moment supreme.

Wizdom
21-11-04, 21:58
Die arme Moslims in Duitsland doen hun best maar in weze spelen ze alleen extreem rechts en de neo-cons in de kaart.... Vertel mij wat de reden is van deze excessen... Is het niet na de georchestreede campagne van 11/09 die begon met "oorlogstaal" i.p.v. het doelgericht oplossen van de oorzaken...

Oorzaken:

1 - Nee, men wist al te goed dat oplossen van de oorzaken betekende dat men een aantal hoofden van een aantal neo-cons fundamentalisten en kapitalisten moest stoten. Het zou namelijk mogelijk inhouden dat er een Palestijnse staat komt. De extremistische neo-cons zien dit als een nederlaag en doen precies het omgekeerde wat in het belang van de vrede zou zijn.... Zij kiezen in weze voor de weg van 'dood en verderf'... Correct me if I am wrong... Al die verhalen over toegevingen zijn in weze goedkope leugens want elke objectieve weldenkende commentator heeft zijn mening gegeven over deze aanbod aan de Palestijnse staat...

2 - De VS offert de wereld op aan de neo-cons en haar vrienden... Met 11/09 is de kliek van neo-cons die al heel lang plannetjes bekokstoven de agenda van verdeel en heers gaan uitvoeren... Iedereen die roept tot gezond verstand is soft en laf... Nee de neo-cons gaan voor 'dood en verderf' en iedereen zal het weten... Wanneer de Europeanen zachtjes op de rem gaan drukken worden ze uitgemaakt voor het 'Oude Europa'... Europes landen worden tegen elkaar uitgespeeld om geen blok te vormen tegen de agressie politiek...

3 - De neo-cons en de kapitalisten zien niet alleen een ik noem het maar ideologische victory in het vooruitzicht maar ook een bijkomend voordeel 'geld en macht'. Immers terroristen mag je onteigenen niet waar... Dus het is belangrijk om de tegenstanders zwart te maken... Met de kennis van marketing en hoe mensen informatie tot zich opnmenen is dit een eitje... Of dit nu allemaal waar is of illusie... Dat is bijzaak... Het gaat om het einddoel....

4 - Oud NSB'ers en al het gespuis wat altijd wel in de maatschappij min of meer zich beweegt ziet in deze wereld omspannende ontwikkeling een kans om van de gelegenheid gebruik te maken. Wanneer de VS zegt dat soft niet kan dan zeggen we tegen politici die zich voor vrede en tolerantie inzetten ook in gelijkenis van de dominante macht dat we de NEOCONS moeten volgen... Het zijn dus niets anders dan franchise nemers van de NEOCONS van de VS... Alle extremisten hebben daar baat bij

5 - Kunnen Moslims daar wat aan doen... Natuurlijk niet... De Moslims van nu zijn dezelfde als die van 50 jaar geleden... Alleen is de wind die nu waait anders dan die van 50 jaar geleden... deze waait namelijk uit de hoek van de EXTREMISTEN

Seif
21-11-04, 21:58
Geplaatst door Goodnight
Maar je zegt dat je last had van plaatsvervangende schaamte...en nu zeg je dat je te stoned was :confused:

Ik volgde toendertijd al wel het nieuws natuurlijk. En toen moest ik natuurlijk wel even slikken. Maar verder was ik gewoon teveel met mezelf bezig om er verder gevolg aan te geven.


Het gaat erom niet om of die blauwhelmen slecht waren of niet.
het gaat erom dat jij zegt last van plaatsvervangende schaamte te hebben gehad en dat min of meer vergeleek met het gevoel wat de moslims nu blijkbaar (moeten) hebben.

Bij mijn weten ( ik was toen nog een jong naief blommetje) werd er niet gemord of gedemonstreerd over de nuuteloosheid van die blauwhelmen op het moment supreme.

Kijk die blauwhelmen zaten daar in een hele nare situatie. Het was niet voor niets dat Nederland het enige land was dat naar Srebrenica wou.

Maar je kan die jongens hooguit lafheid en stommiteit verwijten. Het is niet zo dat ze uit naam van Nederland daar de moslims lieten afslachten.

Als iemand, zoals Mohammed B. iets verwerpelijks zou doen in naam van mij, of iets wat mij ter harte gaat, dan zou ik weldegelijk in actie komen.

Bart.NL
21-11-04, 22:06
Geplaatst door Wizdom
Die arme Moslims in Duitsland doen hun best maar in weze spelen ze alleen extreem rechts en de neo-cons in de kaart.... Vertel mij wat de reden is van deze excessen... Is het niet na de georchestreede campagne van 11/09 die begon met "oorlogstaal" i.p.v. het doelgericht oplossen van de oorzaken...


Ik ben het niet met je eens. Duitsland was een van de weinige landen die de Neocons in de VS een voet heeft dwarsgezet.

Als er onrust zou komen in Duitsland, zou dat Bush en zijn kliek in de kaart spelen.

Deze actie zal in ieder geval de onrust in Duitsland niet versterken maar eerder doen afnemen.

Goodnight
21-11-04, 22:10
Ik vind jouw verhaal nog steeds een beetje verwarrend Seif...maar laten we het erop houden dat je te stoned was om wat dan ook op te merken.

Er is hoe dan ook niet gedemonsteerd en daar het nu even om.Dat hun situatie anders was dan die van M.B dat weten we.
Maar ondanks dat jij plaatsvervangende schaamte voelde en misschien anderen ook hebben jullie geen actie ondernomen.

Kan je me een beetje volgen?Het waren wel Nederlanders die daar zaten.En hoe je het wendt of keert ze hadden een verantwoordelijkheid.Ze waren daar niet voor de sier neem ik aan?Die hebben ze niet genomen wat vervolgens vele mensen weer het leven heeft gekost.Vind ik nogal wat hoor om dat af te doen als: ach die jongens konden niets anders en je kan ze hoogstens stommiteit en lafheid verwijten.

Anyway...we dwalen af.

Overigens voel ik het niet zo hoor: Dat Mohammed.B die moord heeft gepleegd uit mijn naam....
Ik laat me dat gevoel ook niet opdringen hoevaak de link ook gelegd zal worden.Hij heeft die moord gepleegd omdat hij geloofde dat dat de juiste keus voor hem zou zijn.
omdat hij gelooft dat zijn visie op de Islam de juiste is.


Ik voel mij net zo verantwoordelijk als jij je laten we zeggen verantwoordelijk voelt voor de kolonisatie van diverse landen door jou voorouders.....

Bart.NL
21-11-04, 22:26
Geplaatst door Goodnight
Anyway...we dwalen af.

Laat ik het zo zeggen: Nederland heeft zich collectief geschaamd voor Sebrenica. Maar ik ben de straat niet opgegaan. Bijna niemand is de straat opgegaan.

Als ik in Bosnie zou hebben gewoond, en ik zou deel uitmaken van een daar wonende Nederlandse minderheid, zou ik heel duidelijk hebben laten merken dat ik me ervoor schaamde. Hier in Nederland heeft demonstreren hierover niet zoveel zin.

Daarom begrijp ik heel goed wat die Turken hebben gedaan. Duidelijkheid is op dit soort momenten heel goed. Ik heb het gevoel dat veel mensen hier last hebben van trots en koppigheid. Mede hierdoor staat Wilders in de peilingen nu op 26 zetels.

Goodnight
21-11-04, 22:31
Geplaatst door Bart.NL
Laat ik het zo zeggen: Nederland heeft zich collectief geschaamd voor Sebrenica. Maar ik ben de straat niet opgegaan. Bijna niemand is de straat opgegaan. weinig van gemerkt dan.Zeker als we nu in een klimaat leven waarin min of meer wordt geeist van moslims zich uit te spreken tegen de moord op van Gogh.Je zou toch haast denken dat men het goede voorbeeld zou geven indertijd als men zich zo massaal schaamde als jij zegt.


Als ik in Bosnie zou hebben gewoond, en ik zou deel uitmaken van een daar wonende Nederlandse minderheid, zou ik heel duidelijk hebben laten merken dat ik me ervoor schaamde. Hier in Nederland heeft demonstreren hierover niet zoveel zin.

Daarom begrijp ik heel goed wat die Turken hebben gedaan. Duidelijkheid is op dit soort momenten heel goed. Ik heb het gevoel dat veel mensen hier last hebben van trots en koppigheid. Mede hierdoor staat Wilders in de peilingen nu op 26 zetels.

Het gaat er niet om of je in Bosnie woont of niet.,dat is onzin.Het gaat erom wat hebben de Nederlandse soldaten nagelaten te doen ter bescherming van hun beschermelingen.

heeft niets trots en koppigheid te maken.Maar voor je het weet wordt je verantwoordelijk gehouden voor anders mans daden en moet je je gaan verantwoorden voor Ali die een moord heeft gepleegd in Zwitsreland terwijl jezelf in Frankrijk woont.

Psies wat er nu dus gebeurt.

Seif
21-11-04, 22:37
Geplaatst door Goodnight
Het gaat erom wat hebben de Nederlandse soldaten nagelaten te doen ter bescherming van hun beschermelingen.

Nee, het gaat erom of iemand met opzet bezig is.

Julien
21-11-04, 22:42
Geplaatst door Wizdom
Wanneer krijgen we nou eens een demonstratie tegen neo-conservatief fundamentalisme en de daaraan gerelateerde extremisme c.q. staats gesponsorde terrorisme/totalirisme...

pardon??

Er zijn verschillende keren demonstraties geweest in Nederland, Duitsland, Frankrijk en italie om een paar landen op te noemen tegen extreem-rechts.

Herinner je nog dat Le Pen 2e werd bij de presidentsverkiezingen in Frankrijk? Alle Fransen wereldwijd spraken er hun afschuw over en er werd gedemonstreerd. En er was niet eens een moord gepleegd.

Bart.NL
21-11-04, 22:46
Geplaatst door Goodnight
weinig van gemerkt dan.

Niet goed opgelet, denk ik. Het is toch echt "een zwarte bladzijde in de Nederlandse geschiedenis".


Geplaatst door Goodnight
Zeker als we nu in een klimaat leven waarin min of meer wordt geeist van moslims zich uit te spreken tegen de moord op van Gogh. Je zou toch haast denken dat men het goede voorbeeld zou geven indertijd als men zich zo massaal schaamde als jij zegt.

Dit volg ik even niet. Van de Duitse moslims is niets geeist. Deze daad kwam uit hun hart.


Geplaatst door Goodnight
Het gaat er niet om of je in Bosnie woont of niet,dat is onzin. Het gaat erom wat hebben de Nederlandse soldaten nagelaten te doen ter bescherming van hun beschermelingen.

Nee dus. Als ik tussen de Bosniers woonde, die kwaad zouden zijn op het laffe gedrag van de Nederlandse militairen, zou ik duidelijk verklaren dat ik het ook laf vond. Dat is ook een vorm van lijfsbehoud. Ik ben niet te trots om dat te doen. ZbaqZbaq noemt dat kruipen en dan komen we gelijk aan bij...


Geplaatst door Goodnight
heeft niets trots en koppigheid te maken.

Dus wel.


Geplaatst door Goodnight
Maar voor je het weet wordt je verantwoordelijk gehouden voor anders mans daden en moet je je gaan verantwoorden voor Ali die een moord heeft gepleegd in Zwitsreland terwijl jezelf in Frankrijk woont.

Er is geen sprake van verantwoorden, maar afstand nemen van.

Er zijn twee redeneringen:
(1) ik heb niets fout gedaan en ik hoef me niet te verantwoorden.
(2) iemand heeft op basis van mijn geloof idealen of uit naam van mijn land wandaden begaan, en andere mensen in mijn omgeving zijn kwaad, dus laat ik duidelijk zien waar ik sta.

Beide redeneringen zijn legitiem. Ik zal van jou niet verlangen dat je afstand neemt van de daad van Mohammed B, maar als je het doet, waardeer ik dat wel.