PDA

Bekijk Volledige Versie : Jong, allochtoon en werkloos



Orakel
21-11-04, 18:33
Onderwerp: Jong, allochtoon en werkloos

Uitzenddatum: Netwerk, Zo. 21 november 2004, 20.15u

Verslaggeving: Vladimir Bartelds en Roul Meijer en Dirk Schouten

De werkloosheid onder niet-westerse, allochtone jongeren was in 2003 twee keer zo hoog als onder autochtone jongeren, aldus het CBS. Netwerk gaat op zoek naar oorzaken čn oplossingen. Ligt het aan hun opleiding? Aan hun instelling? Of heeft het vooral te maken met de buitenlandse naam boven de sollicitatiebrief?

Geen kansen

De werkeloosheid onder (hoogopgeleide) allochtone jongeren wordt vaak genoemd als reden voor de radicaliserende jeugd. ‘Wij krijgen geen kansen’, is een veelgehoord argument onder niet-westerse allochtonen. Mohammed B., de verdachte van de moord op Van Gogh, was hoogopgeleid en leefde van een uitkering.

Discriminatie

Onderwijssocioloog prof. Jaap Dronkers van het Europees Universitair Instituut in Florence deed onderzoek naar de aan- en uitsluiting van migranten op de Nederlandse arbeidsmarkt. Volgens hem zou discriminatie op de arbeidsmarkt harder moeten worden aangepakt. Tegelijkertijd zou de bijstand minder vrijblijvend moeten zijn. In Netwerk geeft hij een toelichting.

Verbroederingsconcert

Tijdens het verbroederingsconcert op het Museumplein spreekt verslaggever Roul Meijer met allochtone jongeren over hun positie op de arbeidsmarkt.

Twee sollicitatiebrieven

Ook een interview met Abdel Nassiri, een jongen die uit pure wanhoop besloot voortaan twee sollicitatiebrieven te schrijven. De ene onder zijn eigen naam, de ander als Eric Verduin. Terwijl Abdel telkens werd afgewezen, mocht Eric – ervaring of niet – meteen even langskomen.

Aanpak

In de studio is Hans de Boer te gast, voorzitter van de Taskforce jeugdwerkloosheid en voormalig voorzitter van het MKB. Met hem praten we door over de mogelijke aanpak van deze specifieke vorm van werkeloosheid.

bron (http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=items&r=netwerk&a=143321)

Ook 'leuk' (in dezelfde uitzending): El Negro en ik (http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=items&r=netwerk&a=143160)

~Panthera~
21-11-04, 18:39
Geplaatst door Orakel
Onderwerp: Jong, allochtoon en werkloos

Uitzenddatum: Netwerk, Zo. 21 november 2004, 20.15u

Verslaggeving: Vladimir Bartelds en Roul Meijer en Dirk Schouten

De werkloosheid onder niet-westerse, allochtone jongeren was in 2003 twee keer zo hoog als onder autochtone jongeren, aldus het CBS. Netwerk gaat op zoek naar oorzaken čn oplossingen. Ligt het aan hun opleiding? Aan hun instelling? Of heeft het vooral te maken met de buitenlandse naam boven de sollicitatiebrief?

Geen kansen

De werkeloosheid onder (hoogopgeleide) allochtone jongeren wordt vaak genoemd als reden voor de radicaliserende jeugd. ‘Wij krijgen geen kansen’, is een veelgehoord argument onder niet-westerse allochtonen. Mohammed B., de verdachte van de moord op Van Gogh, was hoogopgeleid en leefde van een uitkering.

Discriminatie

Onderwijssocioloog prof. Jaap Dronkers van het Europees Universitair Instituut in Florence deed onderzoek naar de aan- en uitsluiting van migranten op de Nederlandse arbeidsmarkt. Volgens hem zou discriminatie op de arbeidsmarkt harder moeten worden aangepakt. Tegelijkertijd zou de bijstand minder vrijblijvend moeten zijn. In Netwerk geeft hij een toelichting.

Verbroederingsconcert

Tijdens het verbroederingsconcert op het Museumplein spreekt verslaggever Roul Meijer met allochtone jongeren over hun positie op de arbeidsmarkt.

Twee sollicitatiebrieven

Ook een interview met Abdel Nassiri, een jongen die uit pure wanhoop besloot voortaan twee sollicitatiebrieven te schrijven. De ene onder zijn eigen naam, de ander als Eric Verduin. Terwijl Abdel telkens werd afgewezen, mocht Eric – ervaring of niet – meteen even langskomen.

Aanpak

In de studio is Hans de Boer te gast, voorzitter van de Taskforce jeugdwerkloosheid en voormalig voorzitter van het MKB. Met hem praten we door over de mogelijke aanpak van deze specifieke vorm van werkeloosheid.

bron (http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=items&r=netwerk&a=143321)

Ook 'leuk' (in dezelfde uitzending): El Negro en ik (http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=items&r=netwerk&a=143160)
--------

Goh, waarom verbaasd me dit nou toch weer niet ? :moe:
Maar; er is GEEN discriminatie in Nederland.
Echt niet.

ZbaqZbaq
21-11-04, 19:00
Geplaatst door ~Panthera~
--------

Goh, waarom verbaasd me dit nou toch weer niet ? :moe:
Maar; er is GEEN discriminatie in Nederland.
Echt niet.

we hebben geen probleem met discriminatie....

het probleem zijn de hoge minaretten, hoofddoeken, en maagdelijkheid.

~Panthera~
21-11-04, 19:03
Geplaatst door ZbaqZbaq
we hebben geen probleem met discriminatie....

het probleem zijn de hoge minaretten, hoofddoeken, en maagdelijkheid.
------------

O ja sorry.

K zat er ff naast.
K moet ook niet echt nadenken eigenlijk. :hihi:

Julien
21-11-04, 19:50
waar ik me ontzettend aan ge-ergerd heb is die presentator die het de hele tijd over Marokkanen had, terwijl het een probleem is voor ALLOCHTONEN!

:moe:

barfly
21-11-04, 19:57
Ik mag vurig hopen dat de politiek aan dit soort signalen aanstoot neemt en dan ook actie onderneemt. Het is voor mij volkomen van de gekke dat allochtonen niet aan de bak komen in Nederland! Dit is je reinste discriminatie!

Laat Balkenende daar maar eens wat aan doen. Ik kan me hier dus enorm over opwinden!

Goodnight
21-11-04, 19:58
Geplaatst door barfly
Ik mag vurig hopen dat de politiek aan dit soort signalen aanstoot neemt en dan ook actie onderneemt. Het is voor mij volkomen van de gekke dat allochtonen niet aan de bak komen in Nederland! Dit is je reinste discriminatie!

Laat Balkenende daar maar eens wat aan doen. Ik kan me hier dus enorm over opwinden!

take it easy...denk aan je hart.
Je moet nog langer mee :tover:

barfly
21-11-04, 20:01
Geplaatst door Goodnight
take it easy...denk aan je hart.
Je moet nog langer mee :tover:

Ik raak het alweer kwijt, effe een pilsie erbij...

En verder blijf ik pissed off als ik dat zo zie. :mad:

~Panthera~
21-11-04, 20:02
Geplaatst door barfly
Ik mag vurig hopen dat de politiek aan dit soort signalen aanstoot neemt en dan ook actie onderneemt. Het is voor mij volkomen van de gekke dat allochtonen niet aan de bak komen in Nederland! Dit is je reinste discriminatie!

Laat Balkenende daar maar eens wat aan doen. Ik kan me hier dus enorm over opwinden!
--------


Zover is de gekte dus al gekomen: als je dit in sommige kringen zegt, wordt je al bijna aangekeken als "landverrader". :moe:
En nee, daar doet Bak-ellende geen fuck aan.
Trouwens, geen hond, want die zijn alleen maar bezig met wat "Moslims" allemaal "moeten".
Stelletje mongolen.
Met excuus voor de echte mongolen. :D

barfly
21-11-04, 20:05
Geplaatst door ~Panthera~
--------


Zover is de gekte dus al gekomen: als je dit in sommige kringen zegt, wordt je al bijna aangekeken als "landverrader". :moe:
En nee, daar doet Bak-ellende geen fuck aan.

Dat men in Nederland dus kennelijk dit soort gedrag wel vind kunnen is onacceptabel. De landverrader is degene die vind dat je mede-Nederlanders in een hoek kan blijven schoppen. En op landverraad staat een akelige straf.

~Panthera~
21-11-04, 20:08
Geplaatst door barfly
Dat men in Nederland dus kennelijk dit soort gedrag wel vind kunnen is onacceptabel. De landverrader is degene die vind dat je mede-Nederlanders in een hoek kan blijven schoppen. En op landverraad staat een akelige straf.
------------

Ach ja, "het zijn maar kleine groepjes" toch ? :moe:

Kan geen kwaad.... :maf2:

Orakel
21-11-04, 20:14
Geplaatst door ~Panthera~
--------


Zover is de gekte dus al gekomen: als je dit in sommige kringen zegt, wordt je al bijna aangekeken als "landverrader". :moe:
En nee, daar doet Bak-ellende geen fuck aan.
Trouwens, geen hond, want die zijn alleen maar bezig met wat "Moslims" allemaal "moeten".
Stelletje mongolen.
Met excuus voor de echte mongolen. :D

Ik denk dat bepaalde iemanden zo dadelijk wel een referaat komen houden over het 30-jarige softe en linkse bewind dat allochtonen in de watten heeft gelegd.

Maar ik zag dat Loek Hermans vanuit het MKB dit ook tot spperpunt van beleid wilde maken. Hoop dat ie doorzet.

~Panthera~
21-11-04, 20:21
Geplaatst door Orakel
Ik denk dat bepaalde iemanden zo dadelijk wel een referaat komen houden over het 30-jarige softe en linkse bewind dat allochtonen in de watten heeft gelegd.

Maar ik zag dat Loek Hermans vanuit het MKB dit ook tot spperpunt van beleid wilde maken. Hoop dat ie doorzet.
--------

O ja, de eeuwige dooddoener. :moe:
Vergeten even enpassant dat de VVD ook altijd in bijna ALLE kabinetten heeft gezeten, en anders was het het CDA wel, dus daar trap ik niet meer in. :kotsen2:
En het MKB lult net zoals het hun uitkomt, dus verwacht daar ook niet al te veel van.
Anders valt het weer zo vies tegen, nietwaar?

Orakel
21-11-04, 20:29
Geplaatst door ~Panthera~
--------


En het MKB lult net zoals het hun uitkomt, dus verwacht daar ook niet al te veel van.
Anders valt het weer zo vies tegen, nietwaar?

Kan dat MKB-artikel ff niet zo snel vinden, maar wel dat ze b.v. het ontslagrecht willen versoepelen.
Zoiets stelde die deskundige ook voor in de uitzending. Landurig werklozen of starters 'risicovrij' te maken voor werkgevers.


Mijn werknemer is door de Ramadan ziek geworden. Mag ik hem ontslaan? Zo nee, wat moet ik dan doen?
Tijdens de eerste twee jaar ziekte mag u de werknemer niet ontslaan. Maar heeft uw werknemer een tijdelijk dienstverband, en eindigt dat tijdens zijn ziekte? Dan kunt u uw werknemer uit dienst laten gaan.

U kunt uw werknemer wel tijdelijk aangepast werk laten doen, als zijn gezondheidssituatie dat toelaat.

http://www.arbo.nl/zorgenwelzijn/academischeziekenhuizen/vragen/vraag.2004-10-01.6189905388

barfly
21-11-04, 20:32
Geplaatst door ~Panthera~
--------

O ja, de eeuwige dooddoener. :moe:
Vergeten even enpassant dat de VVD ook altijd in bijna ALLE kabinetten heeft gezeten, en anders was het het CDA wel, dus daar trap ik niet meer in. :kotsen2:
En het MKB lult net zoals het hun uitkomt, dus verwacht daar ook niet al te veel van.
Anders valt het weer zo vies tegen, nietwaar?

Ok, je hebt gelijk, maar behalve alles af te fikken wil ik ook wel eens iets postiefs horen. Hoe gaat het er uit zien na de komende verkiezingen? En geen wedervragen svp ;)

~Panthera~
21-11-04, 20:33
Geplaatst door Orakel
Kan dat MKB-artikel ff niet zo snel vinden, maar wel dat ze b.v. het ontslagrecht willen versoepelen.
Zoiets stelde die deskundige ook voor in de uitzending. Landurig werklozen of starters 'risicovrij' te maken voor werkgevers.



http://www.arbo.nl/zorgenwelzijn/academischeziekenhuizen/vragen/vraag.2004-10-01.6189905388
--------

Ik vond dit ook ECHT een goed begin:

Allochtonen

Het is lastig om allochtone werknemers te werven.


Heerlijk positief toch ? :moe:

~Panthera~
21-11-04, 20:38
Geplaatst door barfly
Ok, je hebt gelijk, maar behalve alles af te fikken wil ik ook wel eens iets postiefs horen. Hoe gaat het er uit zien na de komende verkiezingen? En geen wedervragen svp ;)
---------------------

Ik kan je er geen antwoord op geven, ik weet het niet.

Joepie
21-11-04, 21:05
Als je de uitzending hebt gevolgd kun je een conclusie trekken.
Volgens de geintervieuwde ;
Door de statistieken m.b.t. allochtonen en werk (ook ongeschoold/ lager opgeleiden) ontstaat er een negatief beeld wat dus blijkbaar invloed uitoefent op hooggeschoolde allochtonen. (iedereen over een kam scheren).
bijv: Indien de werkgever een keus heeft tussen autochtoon en allochtoon (met dezelfde kwaliteiten) heeft men in het achterhoofd de negatieve berichten over laaggeschoolde allochtonen (ziekteverzuim is hoger bij laag geschoolden e.d) wat dus idd. wijst op oneerlijke kanssen op de arbeidsmarkt. Een vorm van discriminatie idd.

Wat eraan te doen?
Doordat een werkgever deze "allochtoon"vlugger als een risico ziet (bijv. ziekteverzuim betekend doorbetaling etc) zal de werkgever dit risico willen vermijden. Daardoor zou het een goede zaak zijn dit risico te ontnemen bij de werkgever. Dus voor autochtoon en allochtoon; "een no risk situatie creeeren voor bijv. 1e jaar indiensttreding....
Voorbeeld: indien een werknemer niet goed zijn werk doet of bijv. onnodig ziek is, de ontslag procedure versoepelen of bijv. het niet doorbetalen tijdens ziekteVERZUIM!.

Hierdoor kan men proberen naar eerlijkere kanssen toe te werken.

Zoiets heb ik mee gekregen van de uitzending.....

elMasry
28-12-04, 12:29
Kent iemand deze Abdel Nassiri? Zo ja zou iemand dan zijn e-mailadres/mobiel kunnen pm-en? AT5 zoekt mensen die zijn afgewezen tijdens sollicitaties wegens hun afkomst. Hij lijkt mij de geschikte persoon! ;)