PDA

Bekijk Volledige Versie : Angsthazen van de VVD willen Wilders terug



Seif
21-11-04, 23:39
22-11-2004
Wilders welkom bij de VVD

Van onze politieke redactie

VVD-fractieleider Jozias van Aartsen ontvangt Geert Wilders met open armen als hij wil terugkeren naar de VVD. ,,Maar dan moet Wilders wel zelf het initiatief nemen. Van ons zal geen uitnodiging uitgaan.'' Wilders bedankt voor de eer. ,,Mij zien ze daar niet terug'', zei hij gisteren.

Wilders stapte begin september uit de VVD-fractie omdat hij vond dat hem de mond werd gesnoerd. Van Aartsen noemt dat onzin en wil graag met hem over een mogelijke terugkeer praten. Volgens hem had Wilders helemaal niet hoeven opstappen. ,,Als hij wil terugkomen is hij elk uur van de dag welkom, zonder enige voorwaarde vooraf.''
Wilders zegt dat hem de afgelopen weken al diverse bewindslieden en regionale voorzitters van de VVD hebben benaderd met het verzoek terug te keren, maar hij blijft bij zijn besluit. ,,Toen ik op 1 zetel stond, heb ik ze ook niet gehoord.'' De Stichting Groep Wilders wordt nog deze week bij de Kamer van Koophandel aangemeld. Vanaf dan kunnen sympathisanten Wilders financieel steunen.
Van Aartsen denkt dat het afgescheiden Kamerlid zich 'in het zonnetje van een paar zetels koestert'. Hij bestrijdt dat hij juist nu een handreiking naar Wilders doet, omdat deze in de peilingen als een komeet omhoogschiet. Volgens Maurice de Hond komt de Groep Wilders in de laatste peiling op 26 zetels. Daarmee zou de partij uitstijgen boven het CDA (25 zetels) en zijn voormalige partij de VVD (15 zetels) als er nu Kamerverkiezingen zouden zijn. Van Aartsen zegt daar absoluut niet zenuwachtig van te worden. ,,Ik geloof in het liberalisme.'' Wilders is blij met de steun die hij in de peilingen krijgt. ,,Het houdt me op de been in deze tijden.''
Van Aartsen vindt dat zijn partijgenoot minister Remkes (Binnenlandse Zaken) niet zo moet zeuren over de kritiek die hij heeft gekregen na de moord op cineast Theo van Gogh, maar aan het werk moet gaan. ,,Remkes bungelt niet'', zei Van Aartsen om de minister gerust te stellen. De VVD heeft een motie van wantrouwen tegen Remkes niet gesteund en daarmee is voor de fractievoorzitter de kous af.
Van Aartsen reageerde gisteren geïrriteerd op de getergde VVD-bewindsman die wil weten wat nu precies de kritiek van zijn eigen partij op hem is. ,,Remkes roept nu zelf het beeld op dat hij bungelt, terwijl ik het daar helemaal niet over heb gehad. Niemand bungelt. Vanwaar toch die onzekerheid? De overheid moet gezag en zekerheid uitstralen en niet praten over gebungel.''
Van Aartsen ergert zich aan de 'onzekere opstelling' van Remkes. Die eist in een interview met de Telegraaf uitleg van de fractieleider over de scherpe verwijten die hij kreeg. ,,Hoe komt de VVD erbij dat ik niet daadkrachtig genoeg zou zijn. Daarin herken ik me helemaal niet. Men kan wel zeggen dat ik zo onzichtbaar ben, maar men weet bij de VVD donders goed dat ik nooit heb behoord tot de duiven in de samenleving.'' Remkes vindt dat de VVD-fractie het lef had moeten hebben hem weg te sturen als ze hem te zwak vindt. Dat zou sterker zijn dan een volgend moment af te wachten en hem dan alsnog weg te sturen. ,,Ik ben geen lid van de afdeling Bungelen en dat wil ik ook niet worden.'' Volgens Van Aartsen hoeft Remkes niet bang te zijn dat hij binnenkort alsnog naar huis wordt gestuurd.

nard
22-11-04, 07:18
Vette regentenhumor