PDA

Bekijk Volledige Versie : Rif Ik Hou Van U



rajas
22-11-04, 03:52
MOET WIJ WETEN ALLES WAT GEBEURT IN ARIF,WIE VAN JULLIE WEET ITES OVER RIF. HOCIEMA,NADOR,TANGER,TITOUAN,OUJDA EN DE OMGEVING. WIJ MOETEN LEREN ELKAAR ALLES OVER ONZE GESCHEIDENIS ONZE MOJAHIDI,ONZE CULTUUR... ALMOHIM ALLES

Asma2
22-11-04, 08:23
Mohammed Amis an AbdelKarim Elkatabie.... Aryaz an Aryazen :)

rajas
22-11-04, 23:49
Geplaatst door Asma2
Mohammed Amis an AbdelKarim Elkatabie.... Aryaz an Aryazen :) wie is de man

Pytaghoras
23-11-04, 01:17
Geplaatst door rajas
wie is de man

Hahaha, dat is echt lachwekkend. Je bent iemand die pleit voor bewust zijn van de geschiedenis van Arif en toch weet je niet wie Abdel Karim is.
Arme jongen.

Hanim2
23-11-04, 02:50
Geplaatst door Pytaghoras
Hahaha, dat is echt lachwekkend. Je bent iemand die pleit voor bewust zijn van de geschiedenis van Arif en toch weet je niet wie Abdel Karim is.
Arme jongen.

ik denk dat hij het meer qua straat taal bedoelt

wie is de man...

Afrux
23-11-04, 09:29
Geplaatst door Hanim2
ik denk dat hij het meer qua straat taal bedoelt

wie is de man...

Hij is de man waarvoor Che Guevarra speciaal naar Cairo vloog om met hem op de foto te staan.


De man die vietnamezen zagen als hun overgroot vader en hun overwinning op de Amerikanen aan zijn tactiek te danken hebben.

De man die Marokko bevrijdde,

De man die de eerste moderne islamitische republiek heeft gesticht (Repbliek of teh Rif) erkend door de moslim liga.

etc, etc, etc

Hanim2
23-11-04, 12:36
Geplaatst door Afrux
Hij is de man waarvoor Che Guevarra speciaal naar Cairo vloog om met hem op de foto te staan.


De man die vietnamezen zagen als hun overgroot vader en hun overwinning op de Amerikanen aan zijn tactiek te danken hebben.

De man die Marokko bevrijdde,

De man die de eerste moderne islamitische republiek heeft gesticht (Repbliek of teh Rif) erkend door de moslim liga.

etc, etc, etc

ik weet zelf wel wie hij is arfux...

ik probeerde jou uit te leggen wat ik denk dat meneer bedoelde met wie is de man...

who's the man... of who's ur daddy.... dat het een uitdrukking is

Miloudx
23-11-04, 12:47
Geplaatst door rajas
MOET WIJ WETEN ALLES WAT GEBEURT IN ARIF,WIE VAN JULLIE WEET ITES OVER RIF. HOCIEMA,NADOR,TANGER,TITOUAN,OUJDA EN DE OMGEVING. WIJ MOETEN LEREN ELKAAR ALLES OVER ONZE GESCHEIDENIS ONZE MOJAHIDI,ONZE CULTUUR... ALMOHIM ALLES

Ik weet dat het daar econmisch niet soepel draait, dat geldt overigens voor heel maroc, maar de rif gebied lijdt het meest onder de ecnomische omstandigheden.

rajas
23-11-04, 15:44
Geplaatst door Pytaghoras
Hahaha, dat is echt lachwekkend. Je bent iemand die pleit voor bewust zijn van de geschiedenis van Arif en toch weet je niet wie Abdel Karim is.
Arme jongen. azul
ga maar naar www.amazigh.startkabel.nl
dan kan u alles weten.
ik ben echt moslimamazigh ik weet alles over onze cultuur hoor,ik heb dat geschrijven om ites straks kan je dat weten .
tanmirt''dank u''

rajas
23-11-04, 15:55
weten jullie dat nog steeds mensen op straat leggen sinds de aardbeiving. dus kom op imazighen doen iets voor onze RIF.de marokkanse TV is een groot leugnaar ,

Miloudx
23-11-04, 17:41
Geplaatst door rajas
weten jullie dat nog steeds mensen op straat leggen sinds de aardbeiving. dus kom op imazighen doen iets voor onze RIF.de marokkanse TV is een groot leugnaar ,

De marokkaanse TV is inderdaad een propaganda middel van de regering/koning, niet alleen de 'amazighen' zijn getroffen er zijn veel mensen die lijden onder het huidige en vorige regime (ALAWIETEN) je zegt:"dus kom op imazighen doe iets voor onze RIF" je had beter kunnen zeggen :"dus kom op marokkanen doen iets voor de RIF ". Ik haat gasten die een apart land (rif,amazgihen )willen stichten binnen marokko. Deze groepen hebben het recht om hun taal en cultuur te houden. Sommige rif,amazgihen zien de huidige marokkaan(arabier) nog steeds als een bezetter!!!!erg ZIEK!!!!

Asma2
23-11-04, 18:31
Mohamed Amis an Abdelkarim Elkatabie is geboren in Ajdir-Alhoceima en heeft de opstand in Arif geleid tegen de Spanjaarden, Franssen en Arabische Bezetters.

Hij streef naar een arif staat en had zelf al geld in omloop.

Hij 'Allah Yergamhoe' heeft samen met bijna alle Imazighen stammen twee volken weten te vedrijven die een macht aan munities en soldaten had. Hij heeft 2 volken door middel van guerilla technieken een lesje geleerd.

Rust in Vrede............leeuw van Arif.

De opvolgers van de Man der Mannen streven tegenwoordig niet zozeer naar een EIGE staat maar naar ERKENNING en WAARDERING voor de IMAZIGHEN, TAAL en hun geschiedenis.

Gegroet,
Adjies an Arif

Pytaghoras
23-11-04, 18:39
Geplaatst door Asma2
Mohamed Amis an Abdelkarim Elkatabie is geboren in Ajdir-Alhoceima en heeft de opstand in Arif geleid tegen de Spanjaarden, Franssen en Arabische Bezetters.

Hij streef naar een arif staat en had zelf al geld in omloop.

Hij 'Allah Yergamhoe' heeft samen met bijna alle Imazighen stammen twee volken weten te vedrijven die een macht aan munities en soldaten had. Hij heeft 2 volken door middel van guerilla technieken een lesje geleerd.

Rust in Vrede............leeuw van Arif.

De opvolgers van de Man der Mannen streven tegenwoordig niet zozeer naar een EIGE staat maar naar ERKENNING en WAARDERING voor de IMAZIGHEN, TAAL en hun geschiedenis.

Gegroet,
Adjies an Arif

Je moet de feiten niet uit je duim zuigen dame. Het was nooit het doel van Abdelkarim geweest om van arif een onafhankelijk staat te maken. Mensen die een onafhankelijke rif eisen zijn zo erg als de arabische nationalisten. Men moet pleiten voor gelijke rechten en het ontwikkelen van noordelijke steden. En Imazighen heb je overal in Marokko!!!

criminar
23-11-04, 18:50
Geplaatst door Miloudx
. Ik haat gasten die een apart land (rif,amazgihen )willen stichten binnen marokko. Deze groepen hebben het recht om hun taal en cultuur te houden. Sommige rif,amazgihen zien de huidige marokkaan(arabier) nog steeds als een bezetter!!!!erg ZIEK!!!! Rif is nu al een apart land(praktisch) ,alleen op papier behoort het nog bij Marokko.
De riffijnen hebben altijd hun plan getrokken,en hebben nooit enige hulp van de Arabieren gekregen,zelfs niet tijdens die aardbeving in Al-hoceima.

het enige geld dat Arif binnenkomt,is het geld van de Riffijnen die in Europa en elders wonen .

Afrux
23-11-04, 19:15
Geplaatst door Miloudx
Ik weet dat het daar econmisch niet soepel draait, dat geldt overigens voor heel maroc, maar de rif gebied lijdt het meest onder de ecnomische omstandigheden.

''Economische omstandigheden'' is zacht uitgedrukt. Het gaat hier om een economische boycot, naast de culturele en taalkundig onderdrukking. Maar mede door de inzet van de Amazigh beweging, is er een democratisch proces op gang gekomen. Het gaat erg langzaam en soms neemt het zelfs een stapje terug. Het is nog een lange weg! Maar je wordt niet meer opgepakt omdat je de westelijke Sahara term gebruikt i.pv. de Marokkaanse Sahara . Of voor het schrijven van het Berbers. Tegenwoordig wordt het zelfs op 310 basisscholen onderwezen. En zal het uitbreiden in de komende 10 jaar tot alle basis en middelbare scholen. Het mooie ervan is dat de gearabsieerden het ook moeten leren. Maar veel Imazighen zijn realistisch! Hoe kan Tamazight slagen in een onderwijs systeem dat totaal mislukt is?

De economische bycot van Arif en de mislukking van het onderwijs zijn onderwerpen die de media bezig hebben gehouden. Het zijn feiten. Nador is de rijkste stad van Marokko, als het gaat om de verhouding inwoner/kapitaal. Er worden jaarlijks 10 miljard dirham weggesluist naar Casa en komt nooit meer terug.

In haar democratische strijd heeft de Berber beweging, die elk vorm van geweld afkeurt en dialoog als enige oplossing ziet, zich altijd verzet tegen het extremisme. Na de aanslagen in Casa Blanca hebben veel Marokkanen deze standpunt overgenomen.

Afrux
23-11-04, 19:54
Geplaatst door Pytaghoras
Je moet de feiten niet uit je duim zuigen dame. Het was nooit het doel van Abdelkarim geweest om van arif een onafhankelijk staat te maken. Mensen die een onafhankelijke rif eisen zijn zo erg als de arabische nationalisten. Men moet pleiten voor gelijke rechten en het ontwikkelen van noordelijke steden. En Imazighen heb je overal in Marokko!!!

Wat is het nut van het stichten van een eigen republiek! Eigen ministers (waaronder een Algerijn), eigen munteenheid, eigen leger! E#en land dat zelfs door de islamitische liga erkend is. Dit zijn de feiten>

In een brief waarin Abd Elkrim de overeenkomst van Algeciras niet wil erkennen, geeft hij aan dat de rif niets bindt met de makhzen. Noch de taal noch de cultuur. In Algeciras heeft de sultan Marokko gegeven aan de spanjaarden en franse in ruil dat hij aan de macht bleef (terwijl niet over de politiek had te zeggen).

rajas
23-11-04, 22:12
Geplaatst door Miloudx
De marokkaanse TV is inderdaad een propaganda middel van de regering/koning, niet alleen de 'amazighen' zijn getroffen er zijn veel mensen die lijden onder het huidige en vorige regime (ALAWIETEN) je zegt:"dus kom op imazighen doe iets voor onze RIF" je had beter kunnen zeggen :"dus kom op marokkanen doen iets voor de RIF ". Ik haat gasten die een apart land (rif,amazgihen )willen stichten binnen marokko. Deze groepen hebben het recht om hun taal en cultuur te houden. Sommige rif,amazgihen zien de huidige marokkaan(arabier) nog steeds als een bezetter!!!!erg ZIEK!!!! alle marokkannen zijn IMAZIGHEN meneer behalve een 20% zin arabieren :terrorist . de 20% :terrorist voor mij ik hoef van hen geen help nodig.ik wil van hen allen dat onz met rust laten. BEGRIJP je meneer.

rajas
23-11-04, 22:29
salam azul
ik ben geen rasist hoor,ik zeg wat alle ECHT ECHT ECHT ECHT ECHT IMAZIGHEN zeggen .en dat is terecht hoor

rajas
23-11-04, 22:49
maar insalah met de hulp van allah kan wij IMAZIGHEN voor onze rechten :stomp: vechten ,en gaaan we :blij: :fparty: .

_Abdel_
23-11-04, 22:54
Geplaatst door rajas
alle marokkannen zijn IMAZIGHEN meneer behalve een 20% zin arabieren :terrorist . de 20% :terrorist voor mij ik hoef van hen geen help nodig.ik wil van hen allen dat onz met rust laten. BEGRIJP je meneer.

1e: schrijf eens in het AN om te beginnen
2e: luister jij vuile rascist wij willen dat in Marokko het iedereen goed heeft en niet enkel en alleen arabieren of berbers. Iedereen heeft geleden onder Hassan "Tali", ook de "arabieren". Laat me ook duidelijk stellen dat één van de grote misdadigers die Marokko heeft gehad in de regering namelijk een berber was: " Oufkir " als je hem kent,
of ga je nu misschien zeggen dat hij geen "rif" was.

Ik hoop dat alle volkeren in Marokko opstaan en zich bevrijden onder het juk van de bourgoisie, of het nu berbers of arabisch is, en iets doen aan de corruptie die Marokko achterhoudt.

Al Sawt
23-11-04, 23:08
Geplaatst door rajas
maar insalah met de hulp van allah kan wij IMAZIGHEN voor onze rechten :stomp: vechten ,en gaaan we :blij: :fparty: . Je moet je schamen! Dat je de hulp van allah inroept om te vechten tegen je eigen broeders.

_Abdel_
23-11-04, 23:11
Geplaatst door Al Sawt
Je moet je schamen! Dat je de hulp van allah inroept om te vechten tegen je eigen broeders.

Inderdaad.

Al Sawt
23-11-04, 23:13
Geplaatst door Abdeloifi
1e: schrijf eens in het AN om te beginnen
2e: luister jij vuile rascist wij willen dat in Marokko het iedereen goed heeft en niet enkel en alleen arabieren of berbers. Iedereen heeft geleden onder Hassan "Tali", ook de "arabieren". Laat me ook duidelijk stellen dat één van de grote misdadigers die Marokko heeft gehad in de regering namelijk een berber was: " Oufkir " als je hem kent,
of ga je nu misschien zeggen dat hij geen "rif" was. Nee hoor, die geschiedenis kennen Afrux en zijn consorten niet. Ze weten het niet of ze willen het niet weten, dat de onderdrukking van Hassan allesomvattend was. Mensen als Afrux en die Rajas die langs etnische lijnen scheiding propageren, dienen keihard te worden aangepakt.

Al Sawt
23-11-04, 23:25
Geplaatst door Afrux
Wat is het nut van het stichten van een eigen republiek! Eigen ministers (waaronder een Algerijn), eigen munteenheid, eigen leger! E#en land dat zelfs door de islamitische liga erkend is. Dit zijn de feiten>

In een brief waarin Abd Elkrim de overeenkomst van Algeciras niet wil erkennen, geeft hij aan dat de rif niets bindt met de makhzen. Noch de taal noch de cultuur. In Algeciras heeft de sultan Marokko gegeven aan de spanjaarden en franse in ruil dat hij aan de macht bleef (terwijl niet over de politiek had te zeggen). Je reinste gel*l! Je zit alleen onzin uit te kramen. Want jouw beweringen zijn alleen op historische ficties gestaafd.


Tot de dag van vandaag weet niemand wat de politieke ideologie van Abdelkrim was. Volgens sommige was ie bewondenaar van Attaturk en volgens anderen was ie gewoon een tribale leider. Dat ie een uitmuntende militaire leider en een met een politieke visie was, staat buiten kuif.

Voorts was Marokko al voor de officiele start van kolonialisme, al afhankelijk van Frankrijk en andere mogendheden.

Al Sawt
23-11-04, 23:33
Geplaatst door Afrux


In een brief waarin Abd Elkrim de overeenkomst van Algeciras niet wil erkennen, Een vraagje Afrux?

Abdelkrim heeft rest van zijn leven in Cairo doorgebracht. Zijn gastheer was niemand minder dan door jouw verrachte Arabische nationalist Nasser. Abdelkrim heeft zeer grote bewondering voor Nasser gehad.

Nu luidt mijn vraag:
Is het voor een Amazigh nationalist als jij, niet ondraagelijk dat een symbool van Amazighen rest van zijn leven in een Arabische heilstaat heeft doorgebracht?

_Abdel_
23-11-04, 23:40
Je zult de shmata niet meer horen denk ik, Al Sawt.
Fuck him.

Al Sawt
23-11-04, 23:53
Geplaatst door Abdeloifi
Je zult de shmata niet meer horen denk ik, Al Sawt.
Fuck him. Tegen feiten kunnen ze niet op.

rajas
24-11-04, 02:45
Geplaatst door Abdeloifi
1e: schrijf eens in het AN om te beginnen
2e: luister jij vuile rascist wij willen dat in Marokko het iedereen goed heeft en niet enkel en alleen arabieren of berbers. Iedereen heeft geleden onder Hassan "Tali", ook de "arabieren". Laat me ook duidelijk stellen dat één van de grote misdadigers die Marokko heeft gehad in de regering namelijk een berber was: " Oufkir " als je hem kent,
of ga je nu misschien zeggen dat hij geen "rif" was.

Ik hoop dat alle volkeren in Marokko opstaan en zich bevrijden onder het juk van de bourgoisie, of het nu berbers of arabisch is, en iets doen aan de corruptie die Marokko achterhoudt. hahahahahahahahahahahahahahahahahahah ik ben geen rasciist hoor maar ik wil dat de arabieren ons met rust laten.
ik ga geen vuile woorden zeggen maar allah isamah.
ik ga strijden om een echte amazighmarokko,met de hulp van allah.
en mensen als je zijn levenloos ga je mond wassen ,

_Abdel_
24-11-04, 02:50
Geplaatst door rajas
hahahahahahahahahahahahahahahahahahah ik ben geen rasciist hoor maar ik wil dat de arabieren ons met rust laten.
ik ga geen vuile woorden zeggen maar allah isamah.
ik ga strijden om een echte amazighmarokko,met de hulp van allah.
en mensen als je zijn levenloos ga je mond wassen ,

Jij bent geen rascist!? Laat mij niet lachen. Jij bent toch degene die Imazighen oproept om niet met Arabieren te trouwen,toch.
En durf niet de hulp van Allah in te roepen, want Allah helpt geen onverdraagzame mensen. Probeer misschien eens deftig Nederlands of Arabisch te leren, misschien begrijp je dan wat er in de Koran staat, vuile ROTHOND.

rajas
24-11-04, 02:54
Geplaatst door Abdeloifi
Je zult de shmata niet meer horen denk ik, Al Sawt.
Fuck him. hahahahaha dat is wat kan alleen arabiren zeggen.dat is niet goed hoor, kijk wat is gebeurt naar jullie sadam en kadaffi ,ze praten te veel maar doen is niks, dus ga meneer werken zoeken en goede opleiding volgen beter dan op straat hangen.
salam allah irawan en slaap lekker

rajas
24-11-04, 02:59
Geplaatst door Abdeloifi
Jij bent geen rascist!? Laat mij niet lachen. Jij bent toch degene die Imazighen oproept om niet met Arabieren te trouwen,toch.
En durf niet de hulp van Allah in te roepen, want Allah helpt geen onverdraagzame mensen. Probeer misschien eens deftig Nederlands of Arabisch te leren, misschien begrijp je dan wat er in de Koran staat, vuile ROTHOND. aallah isamah,jij bent mischine gedronken ''araberen drinken te veel. maar ja,ga slapen slaap lekker.

rajas
24-11-04, 03:03
Geplaatst door Al Sawt
Tegen feiten kunnen ze niet op. nee joh moest u dat niet zeggen .moet je vragen : wat kan ECHT IMAZIGHEN doen :stomp: ,ook wij zijn vriendlijke mensen hoor .

rajas
24-11-04, 03:09
Geplaatst door Al Sawt
Je moet je schamen! Dat je de hulp van allah inroept om te vechten tegen je eigen broeders. die mijn marokko gestolen zijn geen broeders.ga ook naar koran :staat in koran bezit van andere landen maag niet dus ...vraag mischine jou opa hij weet wat arabiren met imazighen hebben gedaan

rajas
24-11-04, 03:13
Geplaatst door Abdeloifi
Inderdaad. ja twee arabiren tegen 1 AMAZIGH,maar maak niet uit.
jullie weten de waarheid .maar allah isamah

rajas
24-11-04, 03:15
Geplaatst door Al Sawt
Nee hoor, die geschiedenis kennen Afrux en zijn consorten niet. Ze weten het niet of ze willen het niet weten, dat de onderdrukking van Hassan allesomvattend was. Mensen als Afrux en die Rajas die langs etnische lijnen scheiding propageren, dienen keihard te worden aangepakt. de waarheid doet pijn. allah isamah

rajas
24-11-04, 03:18
Geplaatst door Al Sawt
Je reinste gel*l! Je zit alleen onzin uit te kramen. Want jouw beweringen zijn alleen op historische ficties gestaafd.


Tot de dag van vandaag weet niemand wat de politieke ideologie van Abdelkrim was. Volgens sommige was ie bewondenaar van Attaturk en volgens anderen was ie gewoon een tribale leider. Dat ie een uitmuntende militaire leider en een met een politieke visie was, staat buiten kuif.

Voorts was Marokko al voor de officiele start van kolonialisme, al afhankelijk van Frankrijk en andere mogendheden. MAROKKO is bevrijd door elkatabi,jullie zijn de verradden van ,,,....jullie weten toch

rajas
24-11-04, 03:27
Geplaatst door Al Sawt
Een vraagje Afrux?

Abdelkrim heeft rest van zijn leven in Cairo doorgebracht. Zijn gastheer was niemand minder dan door jouw verrachte Arabische nationalist Nasser. Abdelkrim heeft zeer grote bewondering voor Nasser gehad.

Nu luidt mijn vraag:
Is het voor een Amazigh nationalist als jij, niet ondraagelijk dat een symbool van Amazighen rest van zijn leven in een Arabische heilstaat heeft doorgebracht? moet je opa vragen .abdelkarim was daar door onderdruk van julie en jullie koning.hij is door jullie de rest van zijn leven in egept doorgebracht. maar hij gaat terug ander abdelkarim is onderweg

rajas
24-11-04, 03:38
salam
om duidlijk te zijn ik ben echt moslim,maar ik hou niet van de leugnaars,MAROKKO is voor IMAZIGHEN wie zeg ja WELKOM ook als hij een arabier.ik ga niet zeggen dat syrie of iraq of palastiene of saudi...AMAZIGH landen maar als het gaat over noord africa ik zeg dat is AMAZIGH landen.wij moeten dat accepteeren ,dat is de waarheid.

rajas
24-11-04, 03:43
Waarom arabieren willen dat niet accepteeren.is toch normaal.
dan gaan we vrienden zijn

rajas
24-11-04, 03:44
almohim komt goed

Zwarte Schaap
24-11-04, 05:51
Geplaatst door Abdeloifi
Laat me ook duidelijk stellen dat één van de grote misdadigers die Marokko heeft gehad in de regering namelijk een berber was: " Oufkir " als je hem kent,
of ga je nu misschien zeggen dat hij geen "rif" was.

Ik hoop dat alle volkeren in Marokko opstaan en zich bevrijden onder het juk van de bourgoisie, of het nu berbers of arabisch is, en iets doen aan de corruptie die Marokko achterhoudt.

Naar mijn weten is Oufkir geen Riffijn. Ik weet wel dat hij samen met koning Hassan triomfantelijk na in een paar uur tijd 8.000 Riffijnen te hebben vermoord, El Hoceima binnen traden.

Afrux
24-11-04, 11:16
Geplaatst door Al Sawt
Een vraagje Afrux?

Abdelkrim heeft rest van zijn leven in Cairo doorgebracht. Zijn gastheer was niemand minder dan door jouw verrachte Arabische nationalist Nasser. Abdelkrim heeft zeer grote bewondering voor Nasser gehad.

Nu luidt mijn vraag:
Is het voor een Amazigh nationalist als jij, niet ondraagelijk dat een symbool van Amazighen rest van zijn leven in een Arabische heilstaat heeft doorgebracht?

We moeten zaken uit elkaar halen. Ik ben geen wonderaar van ABd Elkrim in de zin dat hij alles voor me is. IK heb respect voor zijn strijd maar heb nooit respect gehad voor de tweede fase van zijn leven.


Vast staat dat hij de republiek van Rif heeft gesticht. Een onafhankelijkland met een eigen regering, eigen munteenheid, erkend door onder andere de islamitische liga. Dit zijn historische feiten. IK kan ze niet veranderen. Hoe kan je dan zeggen dat hij niet voor onafhankelikheid van d erif was... dit zijn nog maals historische feiten.


Dat hij een bewonderaar van Ataturk is, is ook een feit, dat heeft hij in meerdere interview laten schijnen. Hij was in eerste instantie asiel verleend door koning farouk. Later is hij in contact gekomen met abn nnasser. Wat vind ik ervan? de grootste fout in zijn leven om met zulke nationalisten samen te werken.

Nee abd elkrim was geen nationalist maar in de eerste plaats een islamiest...

rajas
24-11-04, 14:03
Geplaatst door Miloudx
De marokkaanse TV is inderdaad een propaganda middel van de regering/koning, niet alleen de 'amazighen' zijn getroffen er zijn veel mensen die lijden onder het huidige en vorige regime (ALAWIETEN) je zegt:"dus kom op imazighen doe iets voor onze RIF" je had beter kunnen zeggen :"dus kom op marokkanen doen iets voor de RIF ". Ik haat gasten die een apart land (rif,amazgihen )willen stichten binnen marokko. Deze groepen hebben het recht om hun taal en cultuur te houden. Sommige rif,amazgihen zien de huidige marokkaan(arabier) nog steeds als een bezetter!!!!erg ZIEK!!!! Sorry man ,Marrokko is een amazigh land,de hele ECHT MAROKKANNEN zijn IMAZIGHEN, en oook Marrokkannen=IMAZIGHEN .wat lul je man
rif souss slloh=IMAZIGHEN wij zijn eenheid hamdoelillah. de rest moet samenleven met de meerheid(arabieren en joden),

Miloudx
24-11-04, 18:02
Geplaatst door rajas
alle marokkannen zijn IMAZIGHEN meneer behalve een 20% zin arabieren :terrorist . de 20% :terrorist voor mij ik hoef van hen geen help nodig.ik wil van hen allen dat onz met rust laten. BEGRIJP je meneer.

Je bent ziek!!!!en racistisch ik neem aan dat jij geen MOSLIM bent ,wel? Ik hoop dat ze geen hulp bieden aan gasten die een soortgelijke denkpatroon hebben, en ik weet dat een groot gedeelte van de rifijnen/amazighen zich als moslim gedragen zwart,wit,blauw,paars, berber,arabier.......MOSLIM=MOSLIM...ik raad je aan om psygologische hulp te zoeken en een taal cursus te volgen,want je hebt het hard nodig. Het wil maar niet tot jullie botte hoofden dringen (gasten als jou) dat de islam geen waarde hecht aan AFKOMST(KLOTE RACIST,dat sommige kazen racistisch zijn kan ik begrijpen maar een "zwarte" als jou?????) Ik poep op wilders en op gasten als jou....

ER ZAL NOOIT EEN LAND/REPUBLIEK VAN DE RIFFEINEN AMAZIGHEN GESTICHT WORDEN, OMDAT EEN GROOT GEDEELTE VAN HEN BEGRIJPT DAT DE ISLAM BOVEN DE CULTUUR/TAAL VERSCHILLEN STAAT,RACIST!!

DE PROFEET MOHAMED SW WAS EEN ARABIER ZIJN METGEZELLEN(SAHABA) OOK denk na (voorzover dat kan) als je arabieren als "terroristen" bestempeld,racsist

Miloudx
24-11-04, 18:04
Geplaatst door rajas
Sorry man ,Marrokko is een amazigh land,de hele ECHT MAROKKANNEN zijn IMAZIGHEN, en oook Marrokkannen=IMAZIGHEN .wat lul je man
rif souss slloh=IMAZIGHEN wij zijn eenheid hamdoelillah. de rest moet samenleven met de meerheid(arabieren en joden),

K*T OP ik ben MOSLIM !!!!! afkomst heeft geen waarde in de ISLAM

Al Sawt
24-11-04, 18:15
Geplaatst door rajas
MAROKKO is bevrijd door elkatabi,jullie zijn de verradden van ,,,....jullie weten toch Mijn opa heeft onder Khattabi gevochten. Omgeving van Chaouen was zwaar getroffen door die zelfde oorlog. Dus bespaar me jouw misplaatste beschuldigingen.

Al Sawt
24-11-04, 18:16
Geplaatst door Zwarte Schaap
Naar mijn weten is Oufkir geen Riffijn. Ik weet wel dat hij samen met koning Hassan triomfantelijk na in een paar uur tijd 8.000 Riffijnen te hebben vermoord, El Hoceima binnen traden. Oufkir was afkomstig van zuid Atlas, hij is een selhi.

Miloudx
24-11-04, 18:18
Geplaatst door Al Sawt
Een vraagje Afrux?

Abdelkrim heeft rest van zijn leven in Cairo doorgebracht. Zijn gastheer was niemand minder dan door jouw verrachte Arabische nationalist Nasser. Abdelkrim heeft zeer grote bewondering voor Nasser gehad.

Nu luidt mijn vraag:
Is het voor een Amazigh nationalist als jij, niet ondraagelijk dat een symbool van Amazighen rest van zijn leven in een Arabische heilstaat heeft doorgebracht?

Abdelkrim was een moslim die strijdde tegen de bezetting van spanje in naam van de ISLAM dat sommige ZIEKE Amazigh/rifijnen het feit benadrukken(en opblazen) dat hij BERBER is gewoon dom!!!

Al Sawt
24-11-04, 18:32
Geplaatst door Afrux
IK heb respect voor zijn strijd maar heb nooit respect gehad voor de tweede fase van zijn leven. Waarom niet? Abdelkrim was een man van principes die liefst eervol in balingschap leefde dan in Marokko met schande.


Geplaatst door Afrux

Vast staat dat hij de republiek van Rif heeft gesticht. Een onafhankelijkland met een eigen regering, eigen munteenheid, erkend door onder andere de islamitische liga. Islamitische liga bestond nog niet en de Volkerenbond weigerde de republiek te erkennen. Voor de rest had ie inderdaad een afgebakkende gebied met een eigen munteenheid. Maar niet met een eigen regering. Voorts was zijn politieke overtuiging alles behalve bekend.


Geplaatst door Afrux

Dit zijn historische feiten. IK kan ze niet veranderen. Hoe kan je dan zeggen dat hij niet voor onafhankelikheid van d erif was... dit zijn nog maals historische feiten. Ik heb ze boven van historische dwalingen gezeefd!


Geplaatst door Afrux

Dat hij een bewonderaar van Ataturk is, is ook een feit, dat heeft hij in meerdere interview laten schijnen. Hij was in eerste instantie asiel verleend door koning farouk. Fout! Door nationalistische krachten binnen Egypte. Faroek was destijds zeer machteloos.

Geplaatst door Afrux

Later is hij in contact gekomen met abn nnasser. Wat vind ik ervan? de grootste fout in zijn leven om met zulke nationalisten samen te werken. Je bent echt grappig! Naar jouw mening had ie beter naar de Franse ballingsoord Reunion moeten, dan gastvrijheid opzoeken van zijn moslimbroeders?
Geplaatst door Afrux


Nee abd elkrim was geen nationalist maar in de eerste plaats een islamiest... Dat weet niemand. Hij weerspiegelt zich aan leiders als Ho Chi Minh, Ataturk en Nasser. Voorts was ie tegenstander van de Marokkaanse koninghuis.

Asma2
24-11-04, 18:44
Buchhhhhhhhhhhhhhhhhhh...

Ik ga er geens meer op in.

Ik kan alleen nog maar zeggen;

EEN MAROKKAAN IE ZICH EEN arabier NOEMT IS EEN DOMME AMAZIGH!!!!!!

Miloudx
24-11-04, 18:56
Geplaatst door Asma2
Buchhhhhhhhhhhhhhhhhhh...

Ik ga er geens meer op in.

Ik kan alleen nog maar zeggen;

EEN MAROKKAAN IE ZICH EEN arabier NOEMT IS EEN DOMME AMAZIGH!!!!!!

Je bedoelt: EEN MOSLIM DIE ZICH EEN amazigh NOEMT IS EEN DOMME amazigh!!!!!!

Afrux
24-11-04, 19:50
Je bent echt grappig! Naar jouw mening had ie beter naar de Franse ballingsoord Reunion moeten, dan gastvrijheid opzoeken van zijn moslimbroeders?


Nee dat zeg ik niets. Hij was een inderdaad een man van principe en is gevlucht ondanks de aangeboden villa en riante slaris aan de côte. Ik heb geen problemen mee dat hij in Egypte is gebleven. Ik heb veel respect voor hem maar de koers van zijn laatste jaren vind ik dom.

Afrux
24-11-04, 21:00
Geplaatst door Zwarte Schaap
Naar mijn weten is Oufkir geen Riffijn. Ik weet wel dat hij samen met koning Hassan triomfantelijk na in een paar uur tijd 8.000 Riffijnen te hebben vermoord, El Hoceima binnen traden.

nee maar hij is een berber uit het zuiden. Volgens zijn dochter hij alle 3 Berberse varianten (de gevange / Malika oufkir.). In die tijd speelde een bittere strijd tussen de monarchie, oppositie, leger. Iedereen vermoordde iedereen en er zijn veel coups mislkut. Hassan 2 verborg zich in het toilet tijdens een van de coups. Er zijn 100den van zijn gasten afgeslacht. Er zaten ook bekende wereld jetset tussen . Oufkir was net als de rest geen heilige, hij heeft veel over zijn geweten. Het was een mafia achtige toestanden. iedereen vocht om de macht en het volk werd de dupe.

rajas
25-11-04, 01:39
Geplaatst door Miloudx

Je bedoelt: EEN MOSLIM DIE ZICH EEN amazigh NOEMT IS EEN DOMME amazigh!!!!!! IMAZIGHEN zijn ECHT MOSLIMS in jullie zijn ECHT :terrorist :terrorist :terrorist :terrorist :terrorist :terrorist :terrorist :terrorist :terrorist :terrorist :terrorist

rajas
25-11-04, 01:45
Geplaatst door Al Sawt
Mijn opa heeft onder Khattabi gevochten. Omgeving van Chaouen was zwaar getroffen door die zelfde oorlog. Dus bespaar me jouw misplaatste beschuldigingen. :hihi: :hihi: :hihi: :hihi: :hihi: hahaha ik moet wel om jou lachen,en noem je self arabier chaouen is een amazigh dorp ze spreken darija in dat is geen arabisch taal,
DARIJA is geen arabisch taal :duim:

Al Sawt
25-11-04, 09:21
Geplaatst door rajas
:hihi: :hihi: :hihi: :hihi: :hihi: hahaha ik moet wel om jou lachen,en noem je self arabier chaouen is een amazigh dorp ze spreken darija in dat is geen arabisch taal,
DARIJA is geen arabisch taal :duim: Kan je ergens aanwijzen waar ik beweer dat Chaouen een Arabische dorp is?
Misschien heb je het nog niet door, maar het kan me geen ene bal schelen wie wel of niet Arabisch of imazighen is.

Darija is afgeleid van Arabisch. Met invloeden van Amazigh dialecten.

Afrux
25-11-04, 10:26
Geplaatst door Miloudx
Abdelkrim was een moslim die strijdde tegen de bezetting van spanje in naam van de ISLAM dat sommige ZIEKE Amazigh/rifijnen het feit benadrukken(en opblazen) dat hij BERBER is gewoon dom!!!

Niemand ontkent dat Imazighen moslims zijn. Sterker nog zij zijn de enige die voor 100 % moslims zijn geworden. Bij de arabieren is het maar 75 of 80%. Dit heeft ook niets met de zaak te maken.

Abd Elkrim heeft inderdaad in naam van islam de bezetting weg gejaagd, maar dat heeft hem niet weerhouden om een eigen staat te richten en zich totaal te distantieren van de makhzen.

Dat Marokko een AMaizgh land is, is ook geen geheim. Historici zijn het erover eens dat meer dan 98% van de Marokkanen van Amazigh afkomst is. Inmiddels spreken 40% hiervan Ddarija thuis en denken dat ze Arabieren zijn. Zoals jij hier. Maar ddarija staat zo ver van het ARabisch net als Frans en Spaans.


Het is erg makkelijk en oppervlakkig om onder de noemer moslim de onderdrukking van andere moslims te rechtvaardigen. DE Imazighen in Marokko komen op voor hun legitieme rechten die door een arabisch minderheid die aan de macht is ontnomen worden. Ieder normaal denkend mens zou ze hierin steunen. DE AMazigh strijd is en zal altijd een geweldloze strijd zijn. Uiteiondelijk is deze strijd voor democratie in het belang van alle Marokkanen.

Er zijn ook die ijveren voor autonomie, naar het voorbeeld van Spanje of belgie! Waarom zou dat niet kunnen? Jij zit hier onzin te kraaien over islam, bla bla bla, volgens mij ben jij de laatste die iets doet aan islam. Het verhaal ken ik inmiddels wel. Het is hetzelfde verhaal van de nationalisten die thuis frans spreken en wijn drinken bij het eten. En als een Amazigh opstaat voor zijn rechten dan is hij tegen islam. Terwijl Imazighen uitgelachen worden omdat ze zo genaamd niet modern zijn en onze zusters en moeders nog hoofdodeken dragen en niet hun haar blonderen...


Dat mohammed of wie dan ook een arabier is, is niet van belang. Islam maakt geen onderscheid tussen rassen. Dat doen arabieren die de rest van de moslims als tweederangs zien. God heeft me als amazigh geschappen en ik ben hem dankbaar voor en ik ben trots om te zijn wat hij me wilde zijn.

Nog een ding dat mohammed een arabier is, wil niet zeggen dat arabieren een gekozen volk zijn. Nee verre van dat. Zij waren de enige enbeschofte volk (dit is historisch onderlegd) in de regio. I.t.t. de westelijke romijnen (byzantijnen) en de perzen in het noorden die al een mate cvan beschaving hadden, begroeven ze vrouwen levend.

Met andere woorden zijn waren het hardst nodig aan een profeet die ze van het donker en het onbeschoftheid naar het licht zou brengen. Het is dus niet om iets trots op te zijn...

Afrux
25-11-04, 10:29
Geplaatst door Al Sawt
Kan je ergens aanwijzen waar ik beweer dat Chaouen een Arabische dorp is?
Misschien heb je het nog niet door, maar het kan me geen ene bal schelen wie wel of niet Arabisch of imazighen is.

Darija is afgeleid van Arabisch. Met invloeden van Amazigh dialecten.

De naam chaouan is een afbarsteing van Achawen (hoorns) de twee berg toppen waar Achawen tussen zit lijken op twee hoors.

maar dat is ook gebeurd met tittawin (ogen/bronnen) tetouan

Azila (schoonheid)

mugador = zij omrind door muren (essaouir = ssour = arabisch voor muur)

Tangier (tinyis) / paarden plaats.

Zelfs de naam Marokko is een Amazigh naam:

Marokko - maruecos, marakuch = land van god (gesticht door de amazigh dynastie Almohads).