PDA

Bekijk Volledige Versie : Wie heeft trek in blauwe chips?



Marsipulami
22-11-04, 08:09
Wie heeft trek in blauwe chips?


cjb
BRUSSEL - Vanaf deze week liggen ze ook bij ons in de supermarkt: blauwe chips. In de Verenigde Staten hebben ze hun bestaansrecht verworven, hier zijn de meningen vooralsnog verdeeld. Een chef-kok is enthousiast, een trendwatcher stelt dat blauw voedsel onnatuurlijk is.



De nieuwe, blauwe chips heten Terra Chips en komen van Hain Europe. De Europese tak van het Amerikaanse bedrijf lanceert de delicatesse deze week bij Delhaize.

,,De chips zijn gemaakt van natuurlijk blauwe aardappelen'', benadrukt productmanager Darline Schepens. ,,Ze komen oorspronkelijk uit Peru en worden nu in de Verenigde Staten geteeld. We snijden ze iets dikker en bakken ze in speciale olie, waardoor het vetpercentage veertig procent lager ligt. Bovendien voegen we geen smaak- of kleurstoffen toe.''

,,Een prachtige vondst'', vindt chef-kok Jeroen Meus. ,,Zo'n product moet volledig natuurlijk zijn, niet chemisch of gemanipuleerd, want dat willen de mensen niet. Daarom zijn groene ketchup en blauwe cola flops geworden. In toprestaurants in Frankrijk heb ik deze chips al in aardappelsalade geserveerd, en met succes. Ik ga ze zeker proeven.''

Zijn bemoedigende woorden worden snel tenietgedaan door een collega. Honend schudt hij een hoopje blauwe chips op tafel. ,,Kijk'', smaalt hij, ,,ziet dit er smakelijk uit? Wil jij dit eten? Het is blauw, blauwe voeding is per definitie gedoemd om te floppen. Eten mag niet blauw zijn. Nooit.''

Trendwatcher Nathalie Bekx van Bekx&X bevestigt dit. ,,Voedingsproducenten werken volgens een ongeschreven code die zegt dat voeding in beginsel niet blauw is. Dat werkt niet. Blauw is geen natuurlijke voedingskleur en roept dus geen associatie met eten op.''

Toch hebben de chips een markt, denkt ze. ,,Kinderen zijn dol op absurde producten. Dankzij hen bestaan er ook blauwe Smarties, een kleur die de producent zelf bewust vermeden had. Maar kinderen beweren dat ze zelfs spinnen op hun brood lusten. Die willen alles proeven. Papa en mama denken er ongetwijfeld anders over want zij kopen geen taarten met onnatuurlijke kleuren glazuur. En de ouders beheren nog steeds de portemonnee.''

In de Verenigde Staten vindt het product volgens Bekx wel een afzetmarkt, omdat de Amerikaanse eetmaatstaven verschillen van de Europese. ,,Europa en zeker België heeft een cultuur die eten verheerlijkt en beperkt tot zuivere, natuurlijke producten. Amerikanen hechten minder aan herkomst of bereiding. Ongeacht of deze chips natuurlijk zijn, ze ogen alles behalve natuurlijk. Chips zijn namelijk per definitie oranjegeel en daarmee uit.''

(rbo)


22/11/2004 (rbo)

©Copyright De Standaard

Joesoef
22-11-04, 08:31
Nou ja, natuurlijk. Het waren toch de inca's in Peru waar de eerste ufo's zijn geland?

TonH
22-11-04, 11:02
Tortilla's van blauwe mais zijn heel lekker en er is ook blauwe maistortillachips. Dus wat is het nieuws? :confused:

wytze
22-11-04, 14:13
het nieuws is dat de blauwe chips eindelijk in belgie zijn aangekomen.
wel verbaasd dat ze van aardappel zijn gemaakt. ik ken blauwe chips van blauwe mais, een volledig natuurlijke maisvariant die al heel lang bestaat en voller smaakt dan de gele maischips.

TonH
22-11-04, 14:17
Geplaatst door wytze
het nieuws is dat de blauwe chips eindelijk in belgie zijn aangekomen.
wel verbaasd dat ze van aardappel zijn gemaakt. ik ken blauwe chips van blauwe mais, een volledig natuurlijke maisvariant die al heel lang bestaat en voller smaakt dan de gele maischips.

:D
Is die blauwe chips weer wat anders dan tortillachips? In ieder geval heb je gelijk. Wist je dat er ook nog rood maismeel is. Ook van een natuurlijke maissoort, schijnt het.

wytze
22-11-04, 14:27
Ton,

er bestaat blauwe, rode, zwarte, witte, oranje, en gele mais en de combinaties daarvan, allemaal puur natuur. De oorspronkelijke bewoners van zuid en noord amerika waren ware meesters in de maisteelt. veel van die kennis ging verloren toen de blanken amerika gingen koloniseren
Bij blauwe en rode mais is het eiwitgehalte een stuk hoger dan bij gele, vandaar de vollere smaak.
tortillachips heb je bij mijn weten in de kleuren geel, rood en blauw, althans hier in nederland.

TonH
22-11-04, 15:31
Geplaatst door wytze
Ton,

er bestaat blauwe, rode, zwarte, witte, oranje, en gele mais en de combinaties daarvan, allemaal puur natuur. De oorspronkelijke bewoners van zuid en noord amerika waren ware meesters in de maisteelt. veel van die kennis ging verloren toen de blanken amerika gingen koloniseren
Bij blauwe en rode mais is het eiwitgehalte een stuk hoger dan bij gele, vandaar de vollere smaak.
tortillachips heb je bij mijn weten in de kleuren geel, rood en blauw, althans hier in nederland.

Ik heb eigenlijk nog nooit gekeken of je die blauwe mais hier ook kunt krijgen. Zou toch moeten...

Tot voor kort kon je bij Tjins in De Pijp wel mole poblano krijgen (gekruide chocoladepasta, waarvan je met kippenbouillon een bruine saus maakt die je over gekookte kip giet). Lekker!

wytze
22-11-04, 15:34
Hoe bedoel je "die blauwe mais hier ook kunt krijgen"? Als chips? in ieder geval in de natuurwinkel.
Als hele korrel om een plant uit te laten groeien?
Ik heb via vrienden een kolf gehad. Kwamen hele mooie planten uit.

TonH
22-11-04, 15:39
Geplaatst door wytze
Hoe bedoel je "die blauwe mais hier ook kunt krijgen"? Als chips? in ieder geval in de natuurwinkel.
Als hele korrel om een plant uit te laten groeien?
Ik heb via vrienden een kolf gehad. Kwamen hele mooie planten uit.

Nee, een kilo blauwe maisMEEL. Om zelf tortillas te maken. :D

wytze
22-11-04, 15:51
Die optie was ik ff vergeten. Daar zou ik es naar moeten zoeken. Kan mij ook niet herinneren dat ik hier blauw maismeel ben tegengekomen.

TonH
22-11-04, 15:54
Geplaatst door wytze
Die optie was ik ff vergeten. Daar zou ik es naar moeten zoeken. Kan mij ook niet herinneren dat ik hier blauw maismeel ben tegengekomen.

Mocht je het vinden, PM even, wil je. Mijn dank zal groot zijn. :fpetaf:

wytze
22-11-04, 15:57
zal ik doen, moet ik wel ff uitvinden hoe PM en gaat, maar dat zal wel lukken. :)

TonH
22-11-04, 16:53
Geplaatst door wytze
zal ik doen, moet ik wel ff uitvinden hoe PM en gaat, maar dat zal wel lukken. :)

Er zijn slechtere redenen om het uit te proberen. :D