PDA

Bekijk Volledige Versie : Ik word zelf radicaal



chliha
22-11-04, 12:39
De Islam staat ter discussie. Niet de moslims die in het uitoefenen van hun geloof moeilijk de scheiding aan kunnen brengen tussen geloof en traditie. Nee de Islam als geloof staat ter discussie. Ik vraag een ieder om even na te denken bij het volgende; Hoe kan ik als moslima in Allahsnaam integreren, me hier thuis voelen, deelnemen aan de maatschappij, een goed burger zijn, mijn plek hier in deze stad veroveren als elke stap die ik zet of wil zetten te niet wordt gedaan omdat mijn geloof ter discussie staat?

Aan de ene kant moet ik beoordeeld worden als individu, als persoon. Aan de andere kant wordt ik steeds weer in een hokje gedrukt en wordt van me verlangd dat ik me verdedig, mijn hoofddoek uitleg, vrouwenbesnijdenis uitleg, de aanslagen van 11 september publiekelijk moet afwijzen. Snappen jullie dan niet dat deze manier van benadering de mensen alleen nog maar verder wegdrukt in hokjes en dat er groepen zijn die zich gaan keren tegen alles wat Westers lijkt of enigszins anders is dan hun traditie?

Ik wil me hier thuisvoelen, sterker nog IK MOET ME HIER THUISVOELEN want dit is mijn thuis. I am here to stay, ik ga nergens naar toe. Als burger van deze stad wil ik respect en wil ik dezelfde rechten die voor elke andere Rotterdamse burger gelden. Daarnaast vervul ik mijn plichten; ik werk, ik neem deel aan maatschappelijke debatten, ik zet me in voor zwakkere groepen in mijn omgeving, ik veeg zelfs mijn stoepje aan, en ja, Opzoomeren ken ik ook. Maar of ik ooit mijn hoofddoek af zal doen omdat een ‘ historicus’ met een verkeerde carriere-move dat van me verlangt? Nee, ik zal zelfs nooit mijn halal-schotel verruilen voor zuurkool.


Begin nou eens als bestuurders van deze stad (Rotterdam) in jullie eigen toko. Bepaal nogmaals wat normen en waarden zijn en pas deze toe op deze prachtige jonge Rotterdams bevolking. Misschien dat er dan echt iets zal veranderen en dat ik me eindelijk thuis zal voelen….

Eelke
22-11-04, 12:58
Geplaatst door chliha
(...)

Begin nou eens als bestuurders van deze stad (Rotterdam) in jullie eigen toko. Bepaal nogmaals wat normen en waarden zijn en pas deze toe op deze prachtige jonge Rotterdams bevolking. Misschien dat er dan echt iets zal veranderen en dat ik me eindelijk thuis zal voelen….

Wat zou je zelf voor normen en waarden willen?

Groet, groet Eelke

safika
22-11-04, 13:02
Geplaatst door chliha
De Islam staat ter discussie. Niet de moslims die in het uitoefenen van hun geloof moeilijk de scheiding aan kunnen brengen tussen geloof en traditie. Nee de Islam als geloof staat ter discussie. Ik vraag een ieder om even na te denken bij het volgende; Hoe kan ik als moslima in Allahsnaam integreren, me hier thuis voelen, deelnemen aan de maatschappij, een goed burger zijn, mijn plek hier in deze stad veroveren als elke stap die ik zet of wil zetten te niet wordt gedaan omdat mijn geloof ter discussie staat?

Aan de ene kant moet ik beoordeeld worden als individu, als persoon. Aan de andere kant wordt ik steeds weer in een hokje gedrukt en wordt van me verlangd dat ik me verdedig, mijn hoofddoek uitleg, vrouwenbesnijdenis uitleg, de aanslagen van 11 september publiekelijk moet afwijzen. Snappen jullie dan niet dat deze manier van benadering de mensen alleen nog maar verder wegdrukt in hokjes en dat er groepen zijn die zich gaan keren tegen alles wat Westers lijkt of enigszins anders is dan hun traditie?

Ik wil me hier thuisvoelen, sterker nog IK MOET ME HIER THUISVOELEN want dit is mijn thuis. I am here to stay, ik ga nergens naar toe. Als burger van deze stad wil ik respect en wil ik dezelfde rechten die voor elke andere Rotterdamse burger gelden. Daarnaast vervul ik mijn plichten; ik werk, ik neem deel aan maatschappelijke debatten, ik zet me in voor zwakkere groepen in mijn omgeving, ik veeg zelfs mijn stoepje aan, en ja, Opzoomeren ken ik ook. Maar of ik ooit mijn hoofddoek af zal doen omdat een ‘ historicus’ met een verkeerde carriere-move dat van me verlangt? Nee, ik zal zelfs nooit mijn halal-schotel verruilen voor zuurkool.


Begin nou eens als bestuurders van deze stad (Rotterdam) in jullie eigen toko. Bepaal nogmaals wat normen en waarden zijn en pas deze toe op deze prachtige jonge Rotterdams bevolking. Misschien dat er dan echt iets zal veranderen en dat ik me eindelijk thuis zal voelen….

Beste Chliha,

Blijkbaar heeft iedereen een beetje zijn of haar buik vol van dit soort topics, verklaart dat er zo weinig reacties op komen.

Maar inderdaad je hebt gelijk! Maar nu maar afwachten of dat er naar geluisterd gaat worden en natuurlijk zou het helemaal mooi zijn als er ook naar gehandeld zal worden.

Miloudx
22-11-04, 14:51
Geplaatst door chliha
Ik word zelf radicaal

ben ik al... :bril:

observer
22-11-04, 14:57
Nee, ik zal zelfs nooit mijn halal-schotel verruilen voor zuurkool. zuurkool is ook halal

kaaskop
22-11-04, 16:01
Geplaatst door observer
zuurkool is ook halal


Sterker nog, vrijwel al het in NL verkochte rundvlees is halal, als ik 'de keuringsdienst van waarde' (docu van de RVU)mag geloven. Het is een kleine moeite de halal slachtwijze op te nemen in de productie, hier een aparte afdeling voor opzetten zou veel te kostbaar zijn. Zo zie je maar weer, kapitalisme verbroedert.

Wide-O
22-11-04, 21:37
Hoi chliha,

Ik dan maar even.

Ik ben zelf geen moslim.

Toch vind ik niet dat je je moet aangevallen voelen in jouw geloof. De Islam staat voor wat mij betreft (en nog wel een paar anderen) NIET ter discussie. Misschien staat ons "westerse waardensysteem" nog wel veel meer ter discussie als je er even over nadenkt.

En ik vind dat niemand er iets mee te maken heeft of jij al dan niet een hoofddoek draagt. Toen ik jong was droegen in mijn land alle autochtone vrouwen een hoofddoek.

Jammer dat zoveel mensen je aanvallen of dingen van je eisen. Negeer ze, en ga uit van je eigen kracht. Zie de beledigingen voor wat ze zijn: onmacht en onbegrip.

mark61
22-11-04, 23:24
Geplaatst door Wide-O
Hoi chliha,

Ik dan maar even.

Ik ben zelf geen moslim.

Toch vind ik niet dat je je moet aangevallen voelen in jouw geloof. De Islam staat voor wat mij betreft (en nog wel een paar anderen) NIET ter discussie. Misschien staat ons "westerse waardensysteem" nog wel veel meer ter discussie als je er even over nadenkt.

Yep. Medestander #2 meldt zich.


En ik vind dat niemand er iets mee te maken heeft of jij al dan niet een hoofddoek draagt. Toen ik jong was droegen in mijn land alle autochtone vrouwen een hoofddoek.

Ja opa.


Jammer dat zoveel mensen je aanvallen of dingen van je eisen. Negeer ze, en ga uit van je eigen kracht. Zie de beledigingen voor wat ze zijn: onmacht en onbegrip.

Zo ist maar net.

taouanza
23-11-04, 07:46
En ik heb mijn nagelknipper gevonden gelukkig.
Ik werd helemaal :schok: van mijn nagels.

dicksr
23-11-04, 11:05
Geplaatst door chliha
De Islam staat ter discussie.

Aan de ene kant moet ik beoordeeld worden als individu,

Ik wil me hier thuisvoelen, sterker nog IK MOET ME HIER THUISVOELEN want dit is mijn thuis. I am here to stay, ik ga nergens naar toe. Als burger van deze stad wil ik respect en wil ik dezelfde rechten die voor elke andere Rotterdamse burger gelden.

Misschien dat er dan echt iets zal veranderen en dat ik me eindelijk thuis zal voelen….

Beste Chliah,

In mijn beleving staat niet echt de Islam ter discussie, was het maar waar.
Waar ik last van heb, dezelfde last die ik heb van de buren van mijn zuster in Elspeet, is (vaak) de onmogelijkheid om religie en levensbeschouwing te bespreken en historisch te relativeren.

In het straatje waar mijn zuster woont, halen ze bijvoorbeeld op zaterdagavond een bordje "Te Koop" wat voor een huis in de tuin staat weg, om het maandagochtend weer terug te zetten. Maar als iemand zondag de woning wil bekijken dan kan dat wel.
Veel mensen in de straat zeggen dat TV-kijken een zonde is. Maar op de slaapkamer hebben ze een (kleine) TV staan.

Ik wil maar zeggen dat het de inconsequentie is die het lastig maakt.
Dus niet dat mensen andere dingen doen dan strikt is voorgeschreven, maar de hypocrisie. Een bijbeltekst kan ik niet met ze bespreken want wat geschreven staat is waar en moet nageleefd worden.
De dialoog is onmogelijk met die mensen en de keren dat ik bij mijn zuster gelijk met hen op bezoek ben, groet ik hen beleefd, maar vermijd ik dus het gesprek en daar voel ik me ongemakkelijk bij.

Een zelfde gevoel heb ik hier op forum. Het werkelijke gesprek over levensbeschouwing wordt vaak uit de weg gegaan, waardoor de dialoog moeizaam wordt. Argumenten worden niet gewisseld, alleen dogma's en vingerwijzen worden gehanteerd. (ik generaliseer natuurlijk).

Ik ga er nog steeds van uit dat op een dag die gesprekken wel mogelijk zijn en dat ik dan met dogmatische islamieten hetzelfde ongemak ervaar als met de buren van mijn zuster, maar dat ik dan met de meeste islamieten vrijmoedig over religie en levensbeschouwing kan spreken, zonder dat dit onderling kwaad bloed zet.

Dit alles zeggende, sta ik naast je in je recht op een bestaan als burger van nederland en inwoner van Rotterdam, ongeacht je geloof en de gebruiken die je al dan niet in naam van dat geloof wenst na te leven binnen de grenzen die onze rechtsstaat daarvoor heeft geschapen. Je recht ook om niet alles recht te hoeven praten wat anderen, al dan niet niet in naam van hun geloof, krom maken. Je bent hier thuis en dit is je huis!
Jij, maar ook jullie, staan niet alleen, het is wennen, het betekent over en weer inschikken, maar we leven met 16 miljoen op een klein stukje land en daar maken we een feestje van en geen slagveld!

chliha
23-11-04, 12:10
Geplaatst door Eelke
Wat zou je zelf voor normen en waarden willen?

Groet, groet Eelke


De normen en waarden die voor mij het belangrijkste zijn, en wat mij betreft essentieel zijn ;

* gelijkwaardigheid in het debat; ik vind het meer dan nodig om goed en duidelijk aan te geven dat er problemen zijn en waar de oorzaken liggen. Maar wees dan ook bereid in een dialoog, of in debat, om je eigen openheid daarin te bewaren. En bereid te zijn om kritisch naar je zelf te kijken, ook als autochtonen, naar de ander, en samen, door naar elkaar te luisteren een evenwicht te vinden.
* respect voor andere culturen; als je uitgaat van de superioriteit van de westerse cultuur dan kun je niet op een open manier discussieren over andere culturen. Omdat de 'ander' altijd iets te verdedigen heeft.

Ik vind deze 2 dingen erg belangrijk want ik weet dat er in de 'moslimgemeenschap', in de Marokkaanse 'gemeenschap' maar ook in Staphorst problemen zijn. En hoe sneller we deze echt aanpakken door te zoeken naar oorzaken, in plaats van in oorlogsretoriek te vervallen, hoe sneller we met elkaar deze samenleving vorm kunnen geven. Want graag of niet, daar komt het op neer; Dat we samen ONZE normen en waarden opnieuw samen stellen.

chliha
23-11-04, 12:12
Geplaatst door safika
Beste Chliha,

Blijkbaar heeft iedereen een beetje zijn of haar buik vol van dit soort topics, verklaart dat er zo weinig reacties op komen.

Maar inderdaad je hebt gelijk! Maar nu maar afwachten of dat er naar geluisterd gaat worden en natuurlijk zou het helemaal mooi zijn als er ook naar gehandeld zal worden.


afwachten, met alle respect geeft mij een gevoel van machteloosheid, waar ik niets mee kan.
Ik wil liever met anderen hierover van gedachten wisselen, soms leer ik daar door om dingen in andere perspectieven te plaatsen of juist gewoon te relativeren.

chliha
23-11-04, 12:14
Geplaatst door Miloudx
ben ik al... :bril:


Misschien zie je dit als grapje maar ik meen het serieus; de frustratie van de laatste tijd, die zich natuurlijk al langer heeft opgehoopt is ook een vorm van radicalisme.

Uit onmacht, uit frustratie, uit angst en zelfs haat, kunnen mensen beslissen nemen, of juiste bepaalde keuzes 'laten' beinvloeden dat ze zichzelf nauwelijks meer herkennen.

het is wat dramatisch maar de spanning loopt soms zo hoog op....

chliha
23-11-04, 12:22
Geplaatst door Wide-O
Hoi chliha,

Ik dan maar even.

Ik ben zelf geen moslim.

Toch vind ik niet dat je je moet aangevallen voelen in jouw geloof. De Islam staat voor wat mij betreft (en nog wel een paar anderen) NIET ter discussie. Misschien staat ons "westerse waardensysteem" nog wel veel meer ter discussie als je er even over nadenkt.


Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Mensen, en we zijn gewoon mensen, maken fouten. En trekken dit soort dingen juist door. Zo zien we dat de discussie over werkgevers en disco's is losgebarsten omdat men denkt en meent te weten dat bepaalde groepen minder goed werk leveren, problemen veroorzaken, en dat ze daarom geweerd moeten worden.



Geplaatst door Wide-O


En ik vind dat niemand er iets mee te maken heeft of jij al dan niet een hoofddoek draagt. Toen ik jong was droegen in mijn land alle autochtone vrouwen een hoofddoek.



Jammer genoeg wordt die hoofddoek nog steeds gezien als symbool van totale onderdrukking. En wordt er meteen aan vast geplakt dat de Islam staat voor vrouwenonderdrukking. Ik weet dat er onderdrukking en geweld plaatsvindt in moslimkringen. Maar ik weet ook dat sommige meisjes waarvan de ouders lid zijn van de SGP onder de zelfde druk moeten leven. En dat de gewone autochtone vrouw ook met huiselijk geweld en met onderdrukking te maken heeft omdat ze eigenlijk maat 34 moet hebben en een flinke boezem.
deze dingen moeten we met zijn allen aanpakken, maar dat dit toegeschreven wordt aan de Islam, en dat de Islam hier per defenitie voor staat; nee, daar zal ik nooit over zwijgen en ik blijf me ook elke keer weer aangesproken voelen!




Geplaatst door Wide-O
Hoi chliha,

Jammer dat zoveel mensen je aanvallen of dingen van je eisen. Negeer ze, en ga uit van je eigen kracht. Zie de beledigingen voor wat ze zijn: onmacht en onbegrip.


Op het moment dat bestuurders en kamerleden zich gaan verschuilen achter retoriek die deze onmacht en onbegrip alleen maar duidelijk maken kunnen mensen zich hierachter scharen. Dan kan ik van mijn iegen kracht uitgaan, maar dan heb ik te maken met anderen die mij bij voorbaat al in een ander hokje willen plaatsen.

chliha
23-11-04, 12:23
Geplaatst door taouanza
En ik heb mijn nagelknipper gevonden gelukkig.
Ik werd helemaal :schok: van mijn nagels.



:p kijk, relativeren!!!

chliha
23-11-04, 12:26
Geplaatst door dicksr
Beste Chliah,
.Dit alles zeggende, sta ik naast je in je recht op een bestaan als burger van nederland en inwoner van Rotterdam, ongeacht je geloof en de gebruiken die je al dan niet in naam van dat geloof wenst na te leven binnen de grenzen die onze rechtsstaat daarvoor heeft geschapen. Je recht ook om niet alles recht te hoeven praten wat anderen, al dan niet niet in naam van hun geloof, krom maken. Je bent hier thuis en dit is je huis!
Jij, maar ook jullie, staan niet alleen, het is wennen, het betekent over en weer inschikken, maar we leven met 16 miljoen op een klein stukje land en daar maken we een feestje van en geen slagveld!


:wohaa: :boogie:

Dit is een vorm van solidariteit die me raakt, en wat de gewone mensen op straat tegen elkaar moeten blijven zeggen. En ik denk dat ook de indruk die het maakt groter is dan als dit uit de mond van een politicus zou komen.

Eelke
23-11-04, 12:38
Geplaatst door chliha
De normen en waarden die voor mij het belangrijkste zijn, en wat mij betreft essentieel zijn ;

* gelijkwaardigheid in het debat; ik vind het meer dan nodig om goed en duidelijk aan te geven dat er problemen zijn en waar de oorzaken liggen. Maar wees dan ook bereid in een dialoog, of in debat, om je eigen openheid daarin te bewaren. En bereid te zijn om kritisch naar je zelf te kijken, ook als autochtonen, naar de ander, en samen, door naar elkaar te luisteren een evenwicht te vinden.

Een goede communicatie is altijd een noodzaak voordat je ook maar in de buurt van een oplossing kunt komen. Het is echter voor heel veel mensen moeilijk om het verschil te zien tussen kritiek en een (persoonlijke) aanval. Vooral als er veel vooroordelen zijn is het soms moeilijk om daar overheen te kijken. Verder is het voor een evenwicht heel vaak nodig dat beide partijen iets inleveren om ergens in het midden uit te komen. Het hele poldermodel is daar op gebaseerd. Zodra een partij zich aan een standpunt vastpint wordt discussie heel erg moeilijk.
Ik ben het dus met je eens dat de communicatie opener en eerlijker moet maar ik zie dat nog niet zomaar gebeuren. Vooral ook omdat de jongeren vaak moeilijk te betrekken zijn in een discussie.


Geplaatst door chliha
* respect voor andere culturen; als je uitgaat van de superioriteit van de westerse cultuur dan kun je niet op een open manier discussieren over andere culturen. Omdat de 'ander' altijd iets te verdedigen heeft.

Daar tegenover moet echter ook respect zijn voor onze cultuur. Onze hele cultuur kan en wil zich niet aanpassen aan een andere cultuur. Op het moment heb ik het idee dat er teveel van de nederlandse cultuur opgeofferd wordt.


Geplaatst door chliha
Ik vind deze 2 dingen erg belangrijk want ik weet dat er in de 'moslimgemeenschap', in de Marokkaanse 'gemeenschap' maar ook in Staphorst problemen zijn. En hoe sneller we deze echt aanpakken door te zoeken naar oorzaken, in plaats van in oorlogsretoriek te vervallen, hoe sneller we met elkaar deze samenleving vorm kunnen geven. Want graag of niet, daar komt het op neer; Dat we samen ONZE normen en waarden opnieuw samen stellen.

De verschillende groepen mensen zullen inderdaad wel in Nederland blijven wonen vermoed ik. Wat dan echter wel noodzakelijk is, is dat mensen zich ook nederlander moeten voelen. Zolang mensen zich nog Marrokaan of Turk voelen dan blijven de problemen komen denk ik. Maar goed misschien hebben anderen daar een andere mening over.

Groet, groet Eelke

chliha
23-11-04, 20:50
maar er zijn echt steeds meer jongeren die de frustraties geen plek kunnen geven;

* gezien worden als tweederangsburger, die op elk moment paspoort en identiteit moet inleveren
* geen werk
* geen disco
* geen buurthuis
*hangplek
* ouders waar je niet mee over gevoelens kan praten
* eigen verenigingen die je niet zien staan
* jongeren zijn altijd al outcasts


ik wil geen zielig verhaal ophangen, maar niet iedereen is sterk genoeg om hier tegen een juist gedrag te vertonen....

dicksr
24-11-04, 11:55
Geplaatst door chliha
maar er zijn echt steeds meer jongeren die de frustraties geen plek kunnen geven;

* gezien worden als tweederangsburger, die op elk moment paspoort en identiteit moet inleveren
* geen werk
* geen disco
* geen buurthuis
*hangplek
* ouders waar je niet mee over gevoelens kan praten
* eigen verenigingen die je niet zien staan
* jongeren zijn altijd al outcasts


ik wil geen zielig verhaal ophangen, maar niet iedereen is sterk genoeg om hier tegen een juist gedrag te vertonen....

Een paar argumenten vind ik belangrijk en zijn ook moeilijk (maar niet onmogelijk) oplosbaar; 'tweederangsburgerschap' en werk.

Identiteit en paspoort op elk moment inleveren lijkt me schromelijk overdreven. Wel ben ik van mening dat mensen moeten kiezen. Als je je hele leven tussen twee culturen blijft hangen gaat het natuurlijk mis. Ik bedoel, zoals je zelf ook schreef, je bent Nederlander of je bent het niet. Dat wil dus niet zeggen dat je je roots moet verwaarlozen of afzweren. Het zegt wel dat je volmondig en bewust en in volle vrijheid kiest voor Nederland, daar de consequenties van aanvaardt en vervolgens BINNEN die keuze je eigen ding doet. Een tweede paspoort past daar naar mijn mening niet in, nog sterker, voorkomt dat je bewust kiest en de consequenties van die keuze overziet.

De keus is aan het individu, zonder daarin op welke wijze dan ook gedwongen te worden. Kies je als individu voor de dualiteit (twee nationaliteiten) aanvaardt dan ook de consequentie dat je altijd tussen die twee culturen zult verkeren, dat kan en mag dan nooit een grond zijn voor onaangepast gedrag.

Met alle respect vind ik dat disco's, hangplekken en buurthuizen niets te maken hebben met fatsoen. In de praktijk blijkt ook dat dat niet zo is. Het enige nut ligt in het beperken van overlast tot een aantal concentratiepunten.

Het generatieconflict (ouders waarmee je niet echt kunt praten) moet 'uitgroeien'. Volgens mij is het vergelijkbaar met de 'revolutie' die in Nederland in de 60-er jaren begon en met het verouderen van die toen jonge generatie in de laatste 20 jaar aan het wegebben is. Dit ging wel ten koste van de 'tussengenertie' (patatgeneratie). Het huidige generatieconflict bij marokkaanse jongeren met hun ouders (zoals ik dat van buiten zie) lijkt daarop. Zo goed en zo kwaad als het gaat zal deze generatie marokkaanse jongeren, die niet alleen een generatieconflict, maar ook een cultuurshock ondergaan, zich aan moeten passen aan de werkelijkheid van de maatschappij. Dat is hard werk onder moeilijke omstandigheden, maar wel hun eigen verantwoordelijkheid.

Als je 'eigen verenigingen' je niet zien staan, dan kan je twee dingen doen: blijven en ze veranderen door actief deel te nemen en invloed te vergaren of eruit stappen en zelf iets nieuws oprichten.
Met wijzen en huilen aan de zijlijn schiet je niet op.

Dat jongeren altijd outcasts zijn vind ik werkelijk te gek voor woorden.

TonH
24-11-04, 12:00
Geplaatst door chliha
:p kijk, relativeren!!!

Nee een mod die de 'eigen' regels overtreedt:

Ook is het de bedoeling dat je:

- On topic blijft.

:p

chliha
24-11-04, 13:54
Geplaatst door dicksr
Een paar argumenten vind ik belangrijk en zijn ook moeilijk (maar niet onmogelijk) oplosbaar; 'tweederangsburgerschap' en werk.

Identiteit en paspoort op elk moment inleveren lijkt me schromelijk overdreven. Wel ben ik van mening dat mensen moeten kiezen. Als je je hele leven tussen twee culturen blijft hangen gaat het natuurlijk mis. Ik bedoel, zoals je zelf ook schreef, je bent Nederlander of je bent het niet. Dat wil dus niet zeggen dat je je roots moet verwaarlozen of afzweren. Het zegt wel dat je volmondig en bewust en in volle vrijheid kiest voor Nederland, daar de consequenties van aanvaardt en vervolgens BINNEN die keuze je eigen ding doet. Een tweede paspoort past daar naar mijn mening niet in, nog sterker, voorkomt dat je bewust kiest en de consequenties van die keuze overziet.

.



Nou ja zeg, allereerst is t onmogelijk om de Marokkaanse identiteit neer te leggen, dit is zo geregeld in de Marokkaanse grondwet, en los daarvan, (want je kan Marokko hier een rol in laten spelen, zullen sommige beweren) vind ik dat een samenleving je ook de ruimte moet geven om je hier als Nederlander thuis te voelen. Een samenleving die telkens weer de verschillen tussen verschillende groepen benadrukt en niet de overeenkomsten bereikt hier ook mee dat verschillende groepen en dus ook jongeren zich afhouden en keren tegen de samenleving. Natuurlijk hebben jongeren zelf de verantwoordelijkheid om wel alles te doen om hun plek hier in Nederland te vinden, en zich als burger te gedragen, dan kun je ook respect verdienen.
Dat neemt niet weg dat bestuurders die dreigen je paspoort af te nemen, bij voorbaat al verschillen toekennen aan het soort burger dat je bent.
Want wat doen we dan met Volkert? Wat doen we met Jason? Waar sturen we die naar toe?


Geplaatst door dicksr

De keus is aan het individu, zonder daarin op welke wijze dan ook gedwongen te worden. Kies je als individu voor de dualiteit (twee nationaliteiten) aanvaardt dan ook de consequentie dat je altijd tussen die twee culturen zult verkeren, dat kan en mag dan nooit een grond zijn voor onaangepast gedrag.



De keus is niet aan het individu. Al zou ik willen, mijn Marokkaanse identiteit KAN ik niet eens neerleggen.





Geplaatst door dicksr
.

Met alle respect vind ik dat disco's, hangplekken en buurthuizen niets te maken hebben met fatsoen. In de praktijk blijkt ook dat dat niet zo is. Het enige nut ligt in het beperken van overlast tot een aantal concentratiepunten.



Ze hebben niet te maken met fatsoen, maar wel te maken jongeren die zich niet welkom voelen. Geweigerd worden aan de deur omdat ze krulletjes hebben. En dat zou weer betekenen dat ze alleen problemen kunnen veroorzaken. We hebben dat met zijn allen 'discriminatie' genoemd en dit is niet voor niets strafbaar. In Rotterdam zijn er 2 projecten geweest die discobezoek hebben onderzocht. Uit beide is gebleken dat er bepaalde discotheken zijn die Marokkaanse (uitziende) jongens de toegang weigeren.




Geplaatst door dicksr

Het generatieconflict (ouders waarmee je niet echt kunt praten) moet 'uitgroeien'. Volgens mij is het vergelijkbaar met de 'revolutie' die in Nederland in de 60-er jaren begon en met het verouderen van die toen jonge generatie in de laatste 20 jaar aan het wegebben is. Dit ging wel ten koste van de 'tussengenertie' (patatgeneratie). Het huidige generatieconflict bij marokkaanse jongeren met hun ouders (zoals ik dat van buiten zie) lijkt daarop. Zo goed en zo kwaad als het gaat zal deze generatie marokkaanse jongeren, die niet alleen een generatieconflict, maar ook een cultuurshock ondergaan, zich aan moeten passen aan de werkelijkheid van de maatschappij. Dat is hard werk onder moeilijke omstandigheden, maar wel hun eigen verantwoordelijkheid.


Voor een deel ben ik het met je eens, maar dat neemt niet weg dat dit gegeven in combinatie met alle andere factoren, en ik weet zeker dat er meer te noemen zijn, die ook aannemelijk getoond zijn, een explosieve mix kan veroorzaken. Wat we ook hebben gezien.


Geplaatst door dicksr


Als je 'eigen verenigingen' je niet zien staan, dan kan je twee dingen doen: blijven en ze veranderen door actief deel te nemen en invloed te vergaren of eruit stappen en zelf iets nieuws oprichten.
Met wijzen en huilen aan de zijlijn schiet je niet op.



Dit gebeurt op grote schaal, het laatste dan. En ik vind dat ook de eerste generatie en de besturen die nu actief zijn in verenigingen een verantwoordelijkheid hebben om hun eigen jongeren te betrekken en te ondersteunen. Huilen doen we niet, de jongeren ook niet. ze tonen gewoon deviant gedrag, of men vindt dat ze afwijkend gedrag vertonen.

Want mijn volgende vraag ; wat is overlast? Dat een oud vrouwtje haar tas goed beetpakt en om een grote boog rond een groep jongeren loopt?
omdat ze in de media allerlei dingen hoorde over zandnegers? Of hebben we t over selectieve overlast zoals in de Diamantwijk? De lijst met weggepestte gezinnen bestond voor t grootste deel uit autochtonen die allochtone gezinnen wegpesten. Dit neemt niet weg dat als een gezi uit een straat moet verhuizen omdat er jongeren zijn die dat gezin daar toe drijven, dit onacceptabel is!



Dat jongeren altijd outcasts zijn vind ik werkelijk te gek voor woorden.
Oh ja??? nozems, punkers, gabbers whatever....

dicksr
24-11-04, 14:48
Geplaatst door chliha
Ze hebben niet te maken met fatsoen, maar wel te maken jongeren die zich niet welkom voelen. Geweigerd worden aan de deur omdat ze krulletjes hebben. En dat zou weer betekenen dat ze alleen problemen kunnen veroorzaken. We hebben dat met zijn allen 'discriminatie' genoemd en dit is niet voor niets strafbaar. In Rotterdam zijn er 2 projecten geweest die discobezoek hebben onderzocht. Uit beide is gebleken dat er bepaalde discotheken zijn die Marokkaanse (uitziende) jongens de toegang weigeren.

Een antwoord: Aanpakken, juridisch wegens discriminatie (is ook niet makkelijk maar moet toch) en administratief bij vergunning verlening of verlenging formeel bezwaar maken op grond van aangetoonde discriminatie, werkt uitstekend en is niet zo moeilijk.


Geplaatst door chliha

Voor een deel ben ik het met je eens, maar dat neemt niet weg dat dit gegeven in combinatie met alle andere factoren, en ik weet zeker dat er meer te noemen zijn, die ook aannemelijk getoond zijn, een explosieve mix kan veroorzaken. Wat we ook hebben gezien.


In die explosieve mix geloof ik niet. Althans, niet noodzakelijkerwijs. Er is wel een belangrijke rol weggelegd voor de voorgangers van de gemeenschap, in taalbeheersing, in vestigingsbeleid, in het naar school gaan, in het opbrengen/aanbrengen van elementaire discipline. Veel van deze zaken zijn echt niet exclusief voor Marokkanen, veel autochtone jongeren zitten in dezelfde situatie en dienen op dezelfde wijze te worden behandeld.


Geplaatst door chliha

Dit gebeurt op grote schaal, het laatste dan. En ik vind dat ook de eerste generatie en de besturen die nu actief zijn in verenigingen een verantwoordelijkheid hebben om hun eigen jongeren te betrekken en te ondersteunen. Huilen doen we niet, de jongeren ook niet. ze tonen gewoon deviant gedrag, of men vindt dat ze afwijkend gedrag vertonen.

Dat dit gebeurt is prima en zal ongetwijfeld het beleven van eigenwaarde en respect bevorderen. "Gewoon" afwijkend gedrag is een tegenstelling.
Ik denk dat sommige van die groepen (ook autochtonen) feitlijk afwijkend gedrag vertonen en desnoods via een ouderwetse tuchtschool moeten worden gecorrigeerd.


Geplaatst door chliha

Want mijn volgende vraag ; wat is overlast? Dat een oud vrouwtje haar tas goed beetpakt en om een grote boog rond een groep jongeren loopt?
omdat ze in de media allerlei dingen hoorde over zandnegers? Of hebben we t over selectieve overlast zoals in de Diamantwijk? De lijst met weggepestte gezinnen bestond voor t grootste deel uit autochtonen die allochtone gezinnen wegpesten. Dit neemt niet weg dat als een gezi uit een straat moet verhuizen omdat er jongeren zijn die dat gezin daar toe drijven, dit onacceptabel is!


De voorbeelden die jij aanhaalt noem ik excessen en geen overlast. Ik bedoel gewoon huis-tuin-en-keuken overlast. Een hoek van een straat waar een groep jongeren zich regelmatig verzamelt en door gedrag en geluid de omwonenden irriteert. Komt in de beste families voor.


Geplaatst door chliha

Dat jongeren altijd outcasts zijn vind ik werkelijk te gek voor woorden.
Oh ja??? nozems, punkers, gabbers whatever....

Zelfgekozen uiterlijkheden waarmee ze zichzelf onderscheiden van ouderen en andere groepen, standaard puberaal gedrag. Zijzelf wensen zich buiten de gevestigde orde te plaatsen.

Outcasts zijn verworpenen, mensen die uit de maatschappij worden gedwongen, dus niet uit eigen wil zich er (tijdelijk) buiten plaatsen.