PDA

Bekijk Volledige Versie : Islam biedt Nederlandse jongeren houvast



Marsipulami
22-11-04, 22:58
Islam biedt Nederlandse jongeren houvast


Amsterdam

de Volkskrant

Bart Jungmann

De islam heeft geen negatieve invloed op het gedrag van Marokkaanse jongeren. Voor de meesten lijkt het juist een houvast om te kunnen functioneren in de Nederlandse samenleving. Dat blijkt uit onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam.


Van de geënquêteerde jongeren voelt 47 procent zich zowel onder Nederlanders als Marokkanen op zijn gemak. Die groep is geïntegreerd in de samenleving met behoud van de eigen cultuur. Veertig procent leunt bijna alleen op de Marokkaanse achtergrond en 13 procent valt tussen wal en schip. Opvallend is de oververtegenwoordiging van meisjes in die laatste groep: drie van de vier.

Gonnie Stevens, die woensdag promoveerde op een grootschalig onderzoek onder Marokkanen van vier tot en met achttien jaar, is over dat laatste niet verbaasd. "Voor meisjes brengt de Marokkaanse cultuur meer regels mee, dus ze hebben ook meer reden zich daartegen af te zetten. Ze komen in conflict met hun ouders."

De onderzoekers spraken met 400 jongeren uit Den Haag en Rotterdam over hun welbevinden in de Nederlandse samenleving. Hun oordeel werd afgezet tegen dat van hun ouders en hun leerkrachten. Die bevindingen werden in het licht geplaatst van vergelijkbaar onderzoek onder Turkse en autochtone jongeren. De afdeling kinder- en jeugdpsychiatrie van het Erasmus Medisch Centrum deed het onderzoek.

Het grote verschil met Turkse en Nederlandse jongeren zit vooral in het imago van jonge Marokkanen. De buitenwacht oordeelt heel anders over hen dan ze zelf doen. Leerkrachten klagen veel over de Marokkaanse jeugd en dan gaat het vooral over brutaliteit en ongehoorzaamheid. Stevens: "Vergeleken met Turkse en Nederlandse kinderen is dat twee keer zoveel." Zelf slaan de Marokkaanse jongeren zich een stuk hoger aan. Ze denken niet lastiger te zijn dan hun klasgenoten. Hun ouders zitten tussen die twee uitersten in.

Stevens: "Daarvoor zijn een paar verklaringen te bedenken. Marokkaanse kinderen gedragen zich thuis een stuk beter dan daarbuiten, ze relativeren hun eigen problemen of misschien wordt het oordeel van de leraren wel gekleurd door het negatieve imago van Marokkanen."

Nu de discussie zich toespitst op de vraag wat ons scheidt, komt er ook een geruststellende overeenkomst uit het onderzoek naar voren: een liefdevolle opvoeding doet het in alle culturen goed.

Marokkaanse kinderen die vaak gestraft of aan hun lot overgelaten worden, vervallen opvallend vaak in probleemgedrag. In dat opzicht zijn ze niet anders dan Turkse en Nederlandse kinderen.

chliha
23-11-04, 13:41
Geplaatst door Marsipulami
Islam biedt Nederlandse jongeren houvast


Amsterdam

de Volkskrant

Bart Jungmann

De islam heeft geen negatieve invloed op het gedrag van Marokkaanse jongeren. Voor de meesten lijkt het juist een houvast om te kunnen functioneren in de Nederlandse samenleving. Dat blijkt uit onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam.


Van de geënquêteerde jongeren voelt 47 procent zich zowel onder Nederlanders als Marokkanen op zijn gemak. Die groep is geïntegreerd in de samenleving met behoud van de eigen cultuur. Veertig procent leunt bijna alleen op de Marokkaanse achtergrond en 13 procent valt tussen wal en schip. Opvallend is de oververtegenwoordiging van meisjes in die laatste groep: drie van de vier.

Gonnie Stevens, die woensdag promoveerde op een grootschalig onderzoek onder Marokkanen van vier tot en met achttien jaar, is over dat laatste niet verbaasd. "Voor meisjes brengt de Marokkaanse cultuur meer regels mee, dus ze hebben ook meer reden zich daartegen af te zetten. Ze komen in conflict met hun ouders."

De onderzoekers spraken met 400 jongeren uit Den Haag en Rotterdam over hun welbevinden in de Nederlandse samenleving. Hun oordeel werd afgezet tegen dat van hun ouders en hun leerkrachten. Die bevindingen werden in het licht geplaatst van vergelijkbaar onderzoek onder Turkse en autochtone jongeren. De afdeling kinder- en jeugdpsychiatrie van het Erasmus Medisch Centrum deed het onderzoek.

Het grote verschil met Turkse en Nederlandse jongeren zit vooral in het imago van jonge Marokkanen. De buitenwacht oordeelt heel anders over hen dan ze zelf doen. Leerkrachten klagen veel over de Marokkaanse jeugd en dan gaat het vooral over brutaliteit en ongehoorzaamheid. Stevens: "Vergeleken met Turkse en Nederlandse kinderen is dat twee keer zoveel." Zelf slaan de Marokkaanse jongeren zich een stuk hoger aan. Ze denken niet lastiger te zijn dan hun klasgenoten. Hun ouders zitten tussen die twee uitersten in.

Stevens: "Daarvoor zijn een paar verklaringen te bedenken. Marokkaanse kinderen gedragen zich thuis een stuk beter dan daarbuiten, ze relativeren hun eigen problemen of misschien wordt het oordeel van de leraren wel gekleurd door het negatieve imago van Marokkanen."

Nu de discussie zich toespitst op de vraag wat ons scheidt, komt er ook een geruststellende overeenkomst uit het onderzoek naar voren: een liefdevolle opvoeding doet het in alle culturen goed.

Marokkaanse kinderen die vaak gestraft of aan hun lot overgelaten worden, vervallen opvallend vaak in probleemgedrag. In dat opzicht zijn ze niet anders dan Turkse en Nederlandse kinderen.



:gniffel: ik vind het niet leuk om te zeggen maar een ; I told u so...

is hier op zijn plaats

Maa
23-11-04, 14:59
Waar gaat dit allemaal hein. :tik:

Siah
25-11-04, 17:00
Geplaatst door Marsipulami


Gonnie Stevens, die woensdag promoveerde op een grootschalig onderzoek onder Marokkanen van vier tot en met achttien jaar , is over dat laatste niet verbaasd. "Voor meisjes brengt de Marokkaanse cultuur meer regels mee, dus ze hebben ook meer reden zich daartegen af te zetten. Ze komen in conflict met hun ouders."



:loens:

MotoFoetsie
25-11-04, 23:10
Islam brengt enkele Nederlandse jongeren in vertwijfeling.

MotoFoetsie
26-11-04, 11:14
Geplaatst door ibrahimmm
Leg eens uit wat je bedoelt.
Ik denk dat we daar een mooi topic mee kunnen vullen.


You ook hier? :kalasniko
You vult heel wat Topics.


Lijkt me duidelijk toch.
Ik doel hier mee op die uit de Hollandse klei getrokken jongens, die nu het extremistisch Islamitisch gedachtengoed propageren.
Niet erg geloofwaardig allemaal.


By the way, en off-Topic;
diverse maatschappelijke verplichtingen weerhouden mij de komende dagen ervan je evt. antwoorden van repliek te bedienen.
Ben maandag echter graag bereid een en ander toe te lichten.

Amaliagaard
26-11-04, 23:25
Niet relevant!

MotoFoetsie
28-11-04, 14:55
Geplaatst door Amaliagaard
Niet relevant!

Yeah, right.

Naar jouw geloofsovertuiging hoef ik dus al niet te vragen.

:slapen:

MotoFoetsie
29-11-04, 14:02
Geplaatst door ibrahimmm
[B]Hahahahaha, dat is van de hand van de moderator! :maffia:


:fuckit:
Dat dit mogelijk is op dit Forum stelt me erg teleur.



:regie:
Ik pleit bij deze voor een database waar je alles kunt nalezen wat door de moderatoren is weggehaald.
Als je 18 jaar of ouder bent en je handtekening hebt gezet, dat je met die gevaarlijke info niets doet wat je niet kunt terugdraaien...


Daar sluit ik me dan bij aan.

Ben wel benieuwd naar hetgeen deze "soek" hier gekrabbeld had.
Heb ff gechecked wat deze gast zoal op dit Forum geplaatst heeft; was zeer vermakelijk; er lopen dus echt mensen rond wiens IQ nog niet hoger ligt dan dat van een weekdier (maar daar is de evolutie mee begonnen; er is dus hoop!).

RECTIFICATIE
Mijn "soek"opdracht had ik niet goed uitgevoerd.
Mijn woorden die betrekking hadden op deze "soek" neem ik derhalve terug.