PDA

Bekijk Volledige Versie : Belgische moslimfundamentalist op de bres voor democratie



Marsipulami
23-11-04, 01:38
De moslim-elite van Bastin

Van onze redacteur


Jean-François Bastin: radicaal-islamitisch en tegen geweld.
© Bart Dewaele
BRUSSEL - Jean-François Bastin (61), alias Abdullah Abu Abdulaziz, haalde in 2003 bij de federale verkiezingen met zijn moslimpartij PCP (Parti Citoyenneté en Prospérité) 8.248 stemmen of 2,5 procent van alle Brusselse stemmen. Bastin is een radicale moslim, maar zweert alle geweld af. Zijn zoon, Muhammad Bastin, doet dat niet. Hij zit in een Turkse gevangenis wegens betrokkenheid bij aanslagen op twee synagoges. Bij die aanslagen vielen 67 doden.


JEAN-FRANÇOIS Bastin, een Belg die zich tot de islam bekeerde, steekt zijn radicaal-islamitische overtuiging niet onder stoelen of banken. Zo vindt Bastin homoseksualiteit een ziekte die vergelijkbaar is met alcoholisme. ,,Tegen homoseksuelen zelf heb ik niets. Zolang ze maar beseffen dat het een ziekte is'', zegt Bastin. Over de bedreigingen tegen senatrice Mimount Bousakla (SP.A) heeft Bastin ook zijn idee. ,,Het is een idiote vrouw. Door te zeggen dat de Executieve moet worden afgeschaft, heeft ze dertigduizend moslims verraden die voor haar hebben gekozen. Bousakla heeft de wolf geroepen. Dan moet je ook niet schrikken dat hij op een dag voor je deur staat.''

In zijn partijprogramma vraagt Bastin onder meer aparte, gesubsidieerde islamscholen en een aparte moslim-televisiezender. Van scheiding tussen kerk en staat is bij de partij van Bastin geen sprake. ,,Ons doel is de moslimjeugd opnieuw normen en waarden bij te brengen'', zegt Bastin. ,,Op dat vlak verschilt ons programma niet eens zo veel van dat van het Vlaams Belang. Met dat verschil dat het bij ons natuurlijk wel over de waarden van de islam gaat.''

Het radicaal-islamitische programma van Bastin slaat alvast aan bij een deel van de moslimgemeenschap. Bij de federale verkiezingen van mei 2003 haalde Bastin met zijn Parti Citoyenneté et Prospérité (PCP) meer dan 8.000 stemmen. Daarna raakte Bastin in onmin met de Syrische sjeik Bassam Ayachi, het andere, nog extremere kopstuk van de PCP.

Bastin scheurde zich af van de PCP en haalde met zijn Parti des Jeunes Musulmans (PJM) 4.000 stemmen bij de regionale verkiezingen van juni. Dat is nog altijd meer dan de 1.753 die de Moslim Democratische Partij (MDP) van Dyab Abou Jahjah toen haalde in Antwerpen.

Bastin wordt de laatste jaren door de veiligheidsdiensten extra in de gaten gehouden. Terrorismebestrijders bij de federale politie waarschuwen voor zijn invloed. Hij is gevaarlijk, ook al lijkt hij misschien een folkloristische figuur. Bastin is zelf geen terrorist, maar zijn radicaal-islamitische visie kan veel jongeren op verkeerde ideeën brengen. Bastin is razend intelligent en heeft veel invloed op de Brusselse jonge migranten, zo is te horen bij politiediensten.

Jean-François Bastin, zoon van een hoogleraar filosofie aan de UCL, bekeerde zich pas op zijn dertigste tot de islam. ,,Het was begin jaren zeventig, de periode van de hippies. Ik was geen hippie, maar net als zij was ik op zoek naar zingeving. Eerst ging ik in België een jaar lang in het klooster. Ik vond niet wat ik zocht en ik trok naar Marokko om er hasjiesj te roken. Daar heb ik de islam leren kennen. Dankzij de islam voelde ik me plots weer thuis in de wereld.'' Bastin ziet naar eigen zeggen voor zichzelf een taak als missionaris weggelegd, met als doel de losgeslagen moslimjongeren terug tot de islam te brengen.

In 1997 richtte Bastin samen met de Syrische sjeik Ayachi Bassam het Centre Islamique Belge (CIB) in Sint-Jans-Molenbeek op. Bastin gaf er lessen Frans. ,,Bassam en ik wilden in het CIB een Belgische moslimelite vormen. We wilden er de Belgische imams en denkers klaarstomen voor de toekomst. Uiteraard was ons leerprogramma gebaseerd op de 'pure' islam. Onze leerlingen waren de jongeren van de straat die bij ons weer een identiteit vonden.'' De manier waarop het CIB de jongeren een identiteit bij bracht, was op zijn zachtst gezegd speciaal. Het CIB organiseerde zelfs militaristische zomerkampen voor zijn jongeren. Politie en Staatsveiligheid hielden hen nauwgezet in het oog.

Het CIB werd al snel een kweekvijver voor extremisten. Abdessatar Dahmane, een Tunesiër die in Brussel studeerde en één van de moordenaars was van de Afghaanse oppositieleider Ahmed Shah Massoed, liet zich in 1999 door sjeik Bassam in het CIB trouwen met de Brusselse Marokkaanse Malika El Aroud. Kort na het huwelijk vertrokken Dahmane en El Aroud naar Afghanistan om er te gaan leven in de ,,ideale moslimstaat'' die de Taliban hadden gecreëerd. Op 9 september 2001 blies Dahmane daar zichzelf en Ahmed Shah Massoed op. Vermoedelijk deed hij dat op bevel van Osama bin Laden zelf. Twee dagen na de moord op Massoed volgden de aanslagen op de WTC-torens in New York.

Malika El Aroud werd op 30 september 2003 in Brussel vrijgesproken van betrokkenheid bij de moord. Volgens de veiligheidsdiensten blijft ze echter actief in de beweging rond sjeik Bassam.

Bastin vindt de commotie rond het CIB overdreven. ,,Het gerecht heeft huiszoekingen gedaan. Er zouden vanuit het CIB jongeren naar trainingskampen in Afghanistan worden gestuurd. Ik ben er zeker van dat het niet klopt. Die mensen waren niet eens in staat een voetzoeker te doen ontploffen. Daar zijn ze te beperkt voor. Dahmane en El Aroud zijn daar getrouwd omdat je alleen in het CIB kon trouwen zonder dat je eerst voor de wet getrouwd moest zijn. Dat kon in geen enkele andere moskee.''

Het CIB is echter niet de enige link tussen Bastin en moslimterreur. Zijn eigen zoon, Muhammad (24), zit al een jaar in de cel in Turkije. Het Turkse gerecht verdenkt hem van betrokkenheid bij de aanslagen van 15 en 20 november vorige jaar in Istanboel op twee synagogen, het Britse consulaat en een bank. Bij die aanslagen vielen 67 doden. ,,Een spijtige zaak'', vindt Bastin. ,,Ik ben ervan overtuigd dat hij onschuldig is. Mijn zoon en ik leven in onmin. Hij is in Turkije zeer fundamentalistisch opgevoed door zijn moeder. Hij is een salafist en vindt dat ik de islam verraden heb door in de politiek te gaan. Hij spuwt op de democratie.''

,,Toen hij vorig jaar in november naar Turkije vertrok, zei hij dat hij daar wilde gaan trouwen. Ik geloofde hem niet. Ik dacht dat hij in Tsjetsjenië tegen de Russen wilde gaan vechten. Dat was altijd zijn grote droom. De Tsjetsjenen voeren een rechtvaardige oorlog, maar ik zou nooit toegelaten hebben dat hij daar naartoe ging. Ik vind dat onze jongeren hier de 'jihad' moeten voeren, op een democratische manier. Daarom heeft hij me allicht belogen en gezegd dat hij zou gaan trouwen. Wat in Istanboel gebeurd is, kan ik absoluut niet goedkeuren. Maar tot op vandaag kan ik niet geloven dat Muhammad erbij betrokken was. Hij zweert me in zijn brieven dat hij onschuldig is.''


23/11/2004 Mark Eeckhaut

©Copyright De Standaard

Pytaghoras
23-11-04, 02:02
Er verchijnen steeds meer blanke moslims als publiek figuur. Hoe meer hoe beter. Zo geeft je het signaal dat de Islam steeds meer plaats neemt in de nieuwe samenleving.

Marsipulami
23-11-04, 09:58
Geplaatst door Pytaghoras
Er verchijnen steeds meer blanke moslims als publiek figuur. Hoe meer hoe beter. Zo geeft je het signaal dat de Islam steeds meer plaats neemt in de nieuwe samenleving.

Ja, maar die blanken zijn blijkbaar radicaler dan de variant met donkere tint.

Mark
23-11-04, 10:02
Geplaatst door Marsipulami
Ja, maar die blanken zijn blijkbaar radicaler dan de variant met donkere tint.

ze moeten zich nog bewijzen bij de echte moslims :)

Mill
23-11-04, 10:08
Jammer, zo'n blanke die kruipt voor een aai over z'n bol van de allochtonen. Hij zal wel handelen vanuit een trauma, anders zou ie z'n afkomst nooit zo verloochenen.

Mark
23-11-04, 10:09
Geplaatst door Mill
Jammer, zo'n blanke die kruipt voor een aai over z'n bol van de allochtonen. Hij zal wel handelen vanuit een trauma, anders zou ie z'n afkomst nooit zo verloochenen.

Elk volk heeft zijn bounties Mill :traan1:

Mill
23-11-04, 10:29
Geplaatst door Mark
Elk volk heeft zijn bounties Mill :traan1:

We moeten ons niet laten leiden door verbittering. Eigenlijk ben ik hem dankbaar, want ik ga nu juist veel bewuster op zoek naar m'n blanke identiteit. :)

kaaskop
23-11-04, 10:36
Geplaatst door Mill
We moeten ons niet laten leiden door verbittering. Eigenlijk ben ik hem dankbaar, want ik ga nu juist veel bewuster op zoek naar m'n blanke identiteit. :)

Al die blikken, altijd alles moeten uitleggen, voortdurend mezelf moeten verdedigen voor gasten als Balkenende. .... ..... Ja verdomme, daar zal je het al hebben, nu ben ik ook radicaal.

Mark
23-11-04, 10:38
Geplaatst door Mill
Ni!

:haha:

Mill
23-11-04, 12:30
Is ie eigenlijk al bedreigd door Verlichtingsfundamentalisten, Marsipulami?