PDA

Bekijk Volledige Versie : Al Jazeera interviewt Wilders in 't Vlaams



Blaataap
23-11-04, 11:10
23-11-2004

Door Yvonne Wiggers

Vlak voor de werkkamer van Geert Wilders zitten twee bewakers op een bankje te wachten op een seintje van 'beneden'. ,,Zijn ze er al?'' De zenuwachtige medewerker van Wilders steekt zijn hoofd buiten de deur. Nee, is het kalme antwoord.

Geert Wilders

Het wachten is op de driekoppige televisieploeg van Al Jazeera. Het Binnenhof is in opperste staat van paraatheid als de Arabische nieuwszender zich meldt om Wilders te interviewen. Mannen met 'oortjes' schuifelen quasi-nonchalant door de gangen. Het bedreigde Kamerlid zelf zit in zijn kamer. De deur is aan de buitenkant op slot gedraaid.
Als even later 'op het bankje' een mobiele telefoon gaat, komt iedereen in actie. De beveiligers staan op en kloppen op de deur. Het gaat gebeuren.
Onder toezicht van een tiental ogen laat Wilders zich met stevige pas naar een kleine vergaderzaal begeleiden. Om veiligheidsredenen is de plek waar het interview wordt afgenomen tot driemaal toe gewijzigd. De Donkerkamer aan het Binnenhof was de laatste keuze.
,,Hallo! Ik ben Alessandra'', zegt een vrolijke Belgische vrouw. Een studentikoos uitziende cameraman in spijkerbroek stelt zich voor in het Frans. Wilders kijkt verbaasd. Geen islamieten, maar twee zuiderburen op visite. ,,Er leven in Nederland veel vooroordelen over Al Jazeera, hè?'', vraagt de verslaggeefster. ,,Ik ben niet islamitisch. Ik spreek niet eens Arabisch!''
De verslaggeefster van Al Jazeera verontschuldigt zich omstandig dat zij in de plaats van haar baas is gekomen. Die ligt met griep op bed. Ze glimlacht vriendelijk. Wilders vraagt of het interview in het Nederlands kan. ,,Ja natuurlijk, als u dat wilt. Mijn moeder is Nederlandse, dus dat kan.''
Een beetje stuntelig bereiden de verslaggeefster en de cameraman zich voor. Wilders moet een beetje naar rechts, of toch weer naar links. De verslaggeefster moet een stapje naar achteren doen, anders is ze in beeld. Ze lijkt een beetje nerveus, maar als Wilders van wal steekt, is alles weer normaal.
Het Kamerlid vindt de barbaarse moord op Theo van Gogh zeer zorgelijk. Alle radicale uitwassen van de islam zijn dat trouwens, zegt hij. Wilders houdt zich niet in. Hij doet niet aan zelfcensuur. Hij ageert als altijd tegen het 'radicale fascisme van de islam'. Hij is niet tegen de islam zelf, maar wel tegen de uitwassen ervan.
De verslaggeefster kijkt tevreden. Wilders lijkt na afloop enigszins opgelucht dat het voorbij is. Nu maar afwachten hoe het wordt uitgezonden, zegt hij. Vanochtend stond nog op de site van Al Jazeera dat een islamofoob in Nederland 26 zetels krijgt in de peilingen, zegt hij wantrouwig. ,,Je moet dus maar afwachten of ze het helemaal uitzenden of erin gaan knippen.'' Terug op zijn kamer is de geblondeerde politicus nog steeds een beetje verbouwereerd: ,,Ze zagen er helemaal niet uit als Al Jazeera.''

Hanim2
23-11-04, 11:28
hahaha een mooi stukkie

Miloudx
23-11-04, 11:38
Jammer dat zo'n POEP Gozer "zendtijd" krijgt bij een zender als Aljazeera

ZbaqZbaq
23-11-04, 11:40
Geplaatst door Miloudx
Jammer dat zo'n POEP Gozer "zendtijd" krijgt bij een zender als Aljazeera

ze hebben voor het programma nog 6 anderen geinterviewd.

Bofko
23-11-04, 11:42
Geplaatst door Miloudx
Jammer dat zo'n POEP Gozer "zendtijd" krijgt bij een zender als Aljazeera

Juist niet. Het werkt kwaliteits- en statusverhogend voor Al Jazeera.

ZbaqZbaq
23-11-04, 12:07
Mag ik wilders eraan herrineren dan Ben Laden ook naar Al-Jazeera kijkt...

of is het hem juist daarom te doen ? :wink:

Al Sawt
23-11-04, 12:32
Wilders vraagt of het interview in het Nederlands kan. Iemand die geilt op int. politieke roem, kent alleen maar Nederlanders!

Miloudx
23-11-04, 12:35
Geplaatst door Bofko
Juist niet. Het werkt kwaliteits- en statusverhogend voor Al Jazeera.

Kwaliteit heeft Aljazeera genoeg dat hebben ze meerdere malen bewezen, om zo'n poep gast aandacht te geven vind ik jammer!! deze poep gast maakt dankbaar gebruik van de vooroordelen(over de islam) en angsten die heersen in de nederlandse samenleving..