PDA

Bekijk Volledige Versie : Liever de dood dan dat ik mijn geloof verander door een vrouw de hand te schudden



Zwarte Schaap
23-11-04, 17:39
Imam: ik handelde naar de Profeet


Het schudden van handen komt de integratie van moslims niet ten goede. Wie handen schudt, bevordert de hypocrisie, aldus de Tilburgse imam Ahmad Salam.

Door onze redacteur Arjen Schreuder


TILBURG, 23 NOV. ,,Ik wens eerder de dood dan dat ik mijn godsdienst verander door vrouwen de hand te schudden.''

Daar is hij weer. Imam Ahmad Salam uit Tilburg haalde ruim twee jaar geleden het nieuws met uitspraken dat mannen hun vrouw mogen slaan als deze zich niet aan de echtelijke plichten houdt en praten of gescheiden slapen niet helpt. ,,Slaan is als een medicijn met een vieze smaak. Een laatste middel.''

Nu zit hij opnieuw achter een tafel in de moskee aan de Tilburgse Van Suppéstraat, dit keer om in het Arabisch uit te leggen waarom hij afgelopen zaterdag de hand weigerde te schudden van minister Rita Verdonk (Integratie). Salam, een Syriër, kwam vijftien jaar geleden naar Nederland. Hij spreekt ondanks enkele jaren taalles nog niet voldoende Nederlands om zonder zijn zoon als tolk genuanceerd te kunnen praten. ,,Het is voor oude mensen erg moeilijk om een nieuwe taal te leren'', zegt zijn zoon.

De media hebben de kwestie met de handdruk ,,veel te groot'' gemaakt, stelt de Tilburgse imam. Maar minister Verdonk had wel anders kunnen reageren, stelt Salam. ,,Door verbaasd te zijn en te zeggen dat zij mijn gelijke is, wil zij mij dwingen haar keuze te maken. Ik hoop dat ik binnenkort alsnog contact met haar kan hebben om te bespreken hoe de integratie kan worden bevorderd. Zonder haar een hand te hoeven geven.''

Salams opvatting van integratie is duidelijk. ,,Het samenkomen van verschillende culturen en godsdiensten met wederzijds begrip.'' Maar wat er in Nederland nu onder wordt verstaan, lijkt daar niet op. Salam: ,,Ik ben bang dat integratie er in Nederland toe zal leiden dat niet-islamitische mensen bepalen welke dingen wij uit onze godsdienst mogen praktiseren.''

Van Salam mogen niet-moslims gerust doorgaan met het schudden van handen. ,,Ik veroordeel geen Nederlandse mannen en vrouwen die elkaar een hand geven. Maar wat van Nederlanders wordt gevraagd is moslims te respecteren en niet te dwingen iets te doen wat zij niet willen.''

Alle andere imams gaven zaterdag minister Verdonk wel een hand. Die moeten beseffen dat zij door hun gedrag de godsdienst ,,veranderen''. Salam: ,,Er zijn imams die de koran uit hun hoofd kennen, maar die de wetsteksten van de islam niet goed kennen.'' En er zijn ook veel imams die zich wel aan het verbod houden, maar er geen ruchtbaarheid aan geven. ,,Zij schudden ook een dokter of iemand van de woningstichting niet de hand als het een vrouw is.''

Het intergeslachtelijk schudden van handen door moslims kan kwalijke gevolgen hebben, meent de Tilburgse imam. ,,Er zijn imams die goed weten dat de islam het schudden van een vrouwenhand niet toestaat, maar die het niet verder vertellen. Die imams houden zichzelf en de andere mensen voor de gek. Door toch handen te schudden, bevorderen zij niet de integratie, maar alleen de hypocrisie en de leugenachtigheid. Sommige imams vertellen niet wat de ware islam is. Zij houden zich stil als de islam wordt aangevallen. Dat leidt tot escalatie onder moslims en niet-moslims.''

Voor de goede orde: de Tilburgse imam veroordeelt ten stelligste de moord op islam-criticus Theo van Gogh. ,,Heel slecht. De dader kent de islam niet goed. Hij is onwetend.'' Als de film Submission van Tweede-Kamerlid Ayaan Hirsi Ali en Theo van Gogh een motief is geweest voor de moord, dan is dat motief nooit te rechtvaardigen. ,,Een slechte film. Maar daar moeten wij over praten.''

Dan het verbod op de handdruk zelf. Daarvoor zijn in de islam enkele ,,authentieke bewijzen'' te leveren. Salam: ,,De Profeet zegt: 'En voorzeker, ik schud geen hand van een vrouw'. En wij moeten de Profeet volgen als wij werkelijk de islam willen praktiseren.'' Tweede bewijs: ,,Toen de metgezellen van de Profeet hem met een handdruk inhuldigden, heeft de Profeet niet toegestaan dat een vrouw hem de hand gaf.'' Derde bewijs: ,,De Profeet zegt: als iemand met een ijzeren naald in het hoofd wordt gestoken, is dat minder erg dan als een vrouw hem een hand geeft'.''

De ratio achter het schudverbod is dat het contact tussen de seksen niet onnodig belast moet worden met een mogelijk begin van ontucht. ,,Het schudden van een hand is een lichamelijke aanraking, zoals ook de geslachtsgemeenschap dat is. Het aanraken van vrouwen is alleen echtgenoten, broers en ooms toegestaan.'' Hoe komen man en vrouw dan wel tot elkaar? Hoe heeft de imam zijn eigen vrouw leren kennen? Salam lacht minzaam. ,,Met woorden. Woorden kunnen veel meer bereiken dan lichamelijk contact.''

Bezoekers van de Tilburgse moskee vinden het ,,heel goed'' dat hun imam Ahmad Salam afgelopen zaterdag de handdruk van minister Verdonk heeft geweigerd. ,,Een teken van respect voor de vrouw.'' De moskeegangers trachten de kwestie uit te leggen. ,,Het gaat om de vrouw van een ander'', vertolkt de man die het beste Nederlands spreekt de gevoelens. ,,Er wordt nu gezegd dat de islam vrouwen onderdrukt. Het tegendeel is het geval. Vóór de islam was de vrouw een slaaf. De islam heeft ervoor gezorgd dat de vrouw geen slaaf meer is.'' Zet dat eens af tegen het ,,geruzie'' in het kabinet. Je moet de vrouw zien als ,,een diamant'', zegt een bestuurslid van de moskee aan de Tilburgse Von Suppéstraat. De moskeegangers schudden het hoofd.

Er zijn wel uitzonderingen op verbod, zegt imam Ahmad Salam in de moskee voor het oog van enkele televisiecamera's. Zoals het drinken van alcohol is toegestaan als dit de enige drank is die een mens in leven kan houden, zo is ook de intergeslachtelijke aanraking toegestaan wanneer bij levensbedreigende ziektes er niemand anders dan van het andere geslacht beschikbaar is als verzorger. Het bewaren van de lieve vrede met minister Verdonk hoort niet tot deze uitzonderingen. Salam: ,,Mij werd door de minister gevraagd afstand te houden van mijn eigen godsdienst, nadat ik haar al had gezegd waarom ik haar geen hand kon geven.''

Er zijn mensen die zeggen dat imams zoals Salam maar in een islamitisch dorp ver weg van Nederland moeten leven. ,,Nee'', zegt Salam. ,,Een moslim verandert niet zijn geloof zoals hij van kleding verandert. Het geloof verandert niet in een andere samenleving.''


Bron: NRC-Handelsblad 23/11/04

delirious
23-11-04, 18:14
Geplaatst door Zwarte Schaap
Imam: ik handelde naar de Profeet


Het schudden van handen komt de integratie van moslims niet ten goede. Wie handen schudt, bevordert de hypocrisie, aldus de Tilburgse imam Ahmad Salam.

Door onze redacteur Arjen Schreuder


TILBURG, 23 NOV. ,,Ik wens eerder de dood dan dat ik mijn godsdienst verander door vrouwen de hand te schudden.''

Daar is hij weer. Imam Ahmad Salam uit Tilburg haalde ruim twee jaar geleden het nieuws met uitspraken dat mannen hun vrouw mogen slaan als deze zich niet aan de echtelijke plichten houdt en praten of gescheiden slapen niet helpt. ,,Slaan is als een medicijn met een vieze smaak. Een laatste middel.''

Nu zit hij opnieuw achter een tafel in de moskee aan de Tilburgse Van Suppéstraat, dit keer om in het Arabisch uit te leggen waarom hij afgelopen zaterdag de hand weigerde te schudden van minister Rita Verdonk (Integratie). Salam, een Syriër, kwam vijftien jaar geleden naar Nederland. Hij spreekt ondanks enkele jaren taalles nog niet voldoende Nederlands om zonder zijn zoon als tolk genuanceerd te kunnen praten. ,,Het is voor oude mensen erg moeilijk om een nieuwe taal te leren'', zegt zijn zoon.

De media hebben de kwestie met de handdruk ,,veel te groot'' gemaakt, stelt de Tilburgse imam. Maar minister Verdonk had wel anders kunnen reageren, stelt Salam. ,,Door verbaasd te zijn en te zeggen dat zij mijn gelijke is, wil zij mij dwingen haar keuze te maken. Ik hoop dat ik binnenkort alsnog contact met haar kan hebben om te bespreken hoe de integratie kan worden bevorderd. Zonder haar een hand te hoeven geven.''

Salams opvatting van integratie is duidelijk. ,,Het samenkomen van verschillende culturen en godsdiensten met wederzijds begrip.'' Maar wat er in Nederland nu onder wordt verstaan, lijkt daar niet op. Salam: ,,Ik ben bang dat integratie er in Nederland toe zal leiden dat niet-islamitische mensen bepalen welke dingen wij uit onze godsdienst mogen praktiseren.''

Van Salam mogen niet-moslims gerust doorgaan met het schudden van handen. ,,Ik veroordeel geen Nederlandse mannen en vrouwen die elkaar een hand geven. Maar wat van Nederlanders wordt gevraagd is moslims te respecteren en niet te dwingen iets te doen wat zij niet willen.''

Alle andere imams gaven zaterdag minister Verdonk wel een hand. Die moeten beseffen dat zij door hun gedrag de godsdienst ,,veranderen''. Salam: ,,Er zijn imams die de koran uit hun hoofd kennen, maar die de wetsteksten van de islam niet goed kennen.'' En er zijn ook veel imams die zich wel aan het verbod houden, maar er geen ruchtbaarheid aan geven. ,,Zij schudden ook een dokter of iemand van de woningstichting niet de hand als het een vrouw is.''

Het intergeslachtelijk schudden van handen door moslims kan kwalijke gevolgen hebben, meent de Tilburgse imam. ,,Er zijn imams die goed weten dat de islam het schudden van een vrouwenhand niet toestaat, maar die het niet verder vertellen. Die imams houden zichzelf en de andere mensen voor de gek. Door toch handen te schudden, bevorderen zij niet de integratie, maar alleen de hypocrisie en de leugenachtigheid. Sommige imams vertellen niet wat de ware islam is. Zij houden zich stil als de islam wordt aangevallen. Dat leidt tot escalatie onder moslims en niet-moslims.''

Voor de goede orde: de Tilburgse imam veroordeelt ten stelligste de moord op islam-criticus Theo van Gogh. ,,Heel slecht. De dader kent de islam niet goed. Hij is onwetend.'' Als de film Submission van Tweede-Kamerlid Ayaan Hirsi Ali en Theo van Gogh een motief is geweest voor de moord, dan is dat motief nooit te rechtvaardigen. ,,Een slechte film. Maar daar moeten wij over praten.''

Dan het verbod op de handdruk zelf. Daarvoor zijn in de islam enkele ,,authentieke bewijzen'' te leveren. Salam: ,,De Profeet zegt: 'En voorzeker, ik schud geen hand van een vrouw'. En wij moeten de Profeet volgen als wij werkelijk de islam willen praktiseren.'' Tweede bewijs: ,,Toen de metgezellen van de Profeet hem met een handdruk inhuldigden, heeft de Profeet niet toegestaan dat een vrouw hem de hand gaf.'' Derde bewijs: ,,De Profeet zegt: als iemand met een ijzeren naald in het hoofd wordt gestoken, is dat minder erg dan als een vrouw hem een hand geeft'.''

De ratio achter het schudverbod is dat het contact tussen de seksen niet onnodig belast moet worden met een mogelijk begin van ontucht. ,,Het schudden van een hand is een lichamelijke aanraking, zoals ook de geslachtsgemeenschap dat is. Het aanraken van vrouwen is alleen echtgenoten, broers en ooms toegestaan.'' Hoe komen man en vrouw dan wel tot elkaar? Hoe heeft de imam zijn eigen vrouw leren kennen? Salam lacht minzaam. ,,Met woorden. Woorden kunnen veel meer bereiken dan lichamelijk contact.''

Bezoekers van de Tilburgse moskee vinden het ,,heel goed'' dat hun imam Ahmad Salam afgelopen zaterdag de handdruk van minister Verdonk heeft geweigerd. ,,Een teken van respect voor de vrouw.'' De moskeegangers trachten de kwestie uit te leggen. ,,Het gaat om de vrouw van een ander'', vertolkt de man die het beste Nederlands spreekt de gevoelens. ,,Er wordt nu gezegd dat de islam vrouwen onderdrukt. Het tegendeel is het geval. Vóór de islam was de vrouw een slaaf. De islam heeft ervoor gezorgd dat de vrouw geen slaaf meer is.'' Zet dat eens af tegen het ,,geruzie'' in het kabinet. Je moet de vrouw zien als ,,een diamant'', zegt een bestuurslid van de moskee aan de Tilburgse Von Suppéstraat. De moskeegangers schudden het hoofd.

Er zijn wel uitzonderingen op verbod, zegt imam Ahmad Salam in de moskee voor het oog van enkele televisiecamera's. Zoals het drinken van alcohol is toegestaan als dit de enige drank is die een mens in leven kan houden, zo is ook de intergeslachtelijke aanraking toegestaan wanneer bij levensbedreigende ziektes er niemand anders dan van het andere geslacht beschikbaar is als verzorger. Het bewaren van de lieve vrede met minister Verdonk hoort niet tot deze uitzonderingen. Salam: ,,Mij werd door de minister gevraagd afstand te houden van mijn eigen godsdienst, nadat ik haar al had gezegd waarom ik haar geen hand kon geven.''

Er zijn mensen die zeggen dat imams zoals Salam maar in een islamitisch dorp ver weg van Nederland moeten leven. ,,Nee'', zegt Salam. ,,Een moslim verandert niet zijn geloof zoals hij van kleding verandert. Het geloof verandert niet in een andere samenleving.''


Bron: NRC-Handelsblad 23/11/04

Waardeloze vent. :fplet: In deze tijden zo´n actie ondernemen.
Hup hand schudden en daarna vergiffenis vragen.

btw hij komt uit Syrie NIET Marokko toch?

Vreemde_Vogel
23-11-04, 18:40
Respect voor deze Imam. Hij benadrukt dat het zijn geloofsovertuiging is. Wie is Verdonk om hem zijn recht te ontnemen.

criminar
23-11-04, 18:46
Geplaatst door delirious
Waardeloze vent. :fplet: In deze tijden zo´n actie ondernemen.
Hup hand schudden en daarna vergiffenis vragen.

btw hij komt uit Syrie NIET Marokko toch? Speelt het nu echt een rol of hij uit Syrie,Marokko,Zimbabwe of uit oeganda komt?

onno9
23-11-04, 18:53
Wat doet die man in nederland als hij z,on moeite heeft om een vrouw de hand te schudden?
hij weet toch dat het hier een westerse cultuur is.....en geef me gelijk de surat eens waar daadwerkelijk staat dat je een vreemde vrouw geen hand mag schudden!!!!!!!
volgens mij kan je nog wel even zoeken in de Koran.....

Goodnight
23-11-04, 18:55
Buiten dat gedoe met een vrouw slaan heb ik absoluut respect voor deze man.
zeker gezien het feit dat hij positief staat tegen over een goede verstandshouding tussen de moslims en niet moslims.
ik heb respect voor hem dat hij zijn principes niet zomaar opzij zet en hypocriet te werk gaat om maar een wit voetje te halen.

Vreemde_Vogel
23-11-04, 18:58
Geplaatst door onno9
Wat doet die man in nederland als hij z,on moeite heeft om een vrouw de hand te schudden?
hij weet toch dat het hier een westerse cultuur is.....en geef me gelijk de surat eens waar daadwerkelijk staat dat je een vreemde vrouw geen hand mag schudden!!!!!!!
volgens mij kan je nog wel even zoeken in de Koran.....


Hij leeft in een vrij land, waar hij de vrijheid heeft om een hand aan Rita wel of niet te geven.

Hij heeft de motivatie van zijn actie goed toegelicht. En als je wil weten waar wat staat, dan moet je de topic van Bilal en Haselhof lezen. Daar staat goed beschreven welke beweegreden voor de actie van deze Imam gelden.

kaaskop
23-11-04, 18:59
Geplaatst door Vreemde_Vogel
Respect voor deze Imam. Hij benadrukt dat het zijn geloofsovertuiging is. Wie is Verdonk om hem zijn recht te ontnemen.

Ja, tegelijkertijd drukt zo'n man één ding duidelijk uit: De Nederlandse omgangsvormen kunnen me gestolen worden. Dan hoor je m.i. niet op een integratiebijeenkomst thuis. Verder heb ik geen geloofsovertuiging die het mij verbied een vrouw de hand te schudden. Als ik het dus niet doe is het beledigend maar Salam mag het vanwege zijn religie. Lijkt me ook al geen basis om een kloof te dichten. Sterker nog, Salam was de enige die zijn poot stijf hield, al die anderen Imams waren dus derderangs???

Tomas
23-11-04, 19:03
Geplaatst door Zwarte Schaap
De ratio achter het schudverbod is dat het contact tussen de seksen niet onnodig belast moet worden met een mogelijk begin van ontucht. ,,Het schudden van een hand is een lichamelijke aanraking, zoals ook de geslachtsgemeenschap dat is. Het aanraken van vrouwen is alleen echtgenoten, broers en ooms toegestaan.'' Hoe komen man en vrouw dan wel tot elkaar? Hoe heeft de imam zijn eigen vrouw leren kennen? Salam lacht minzaam. ,,Met woorden. Woorden kunnen veel meer bereiken dan lichamelijk contact.''


Nou, dan moeten we woorden ook maar verbieden lijkt mij. Logische vervolgstap. Of gewoon vrouwen preventief ruimen.

criminar
23-11-04, 19:12
Geplaatst door onno9
Wat doet die man in nederland als hij z,on moeite heeft om een vrouw de hand te schudden?
hij weet toch dat het hier een westerse cultuur is.....en geef me gelijk de surat eens waar daadwerkelijk staat dat je een vreemde vrouw geen hand mag schudden!!!!!!!
volgens mij kan je nog wel even zoeken in de Koran..... Ach jullie Hollanders pissen tegen elke boom die jullie maar vinden,als het niet conform is aan jullie gewoontes wordt het gelabeled met gevaar voor de gemeenschap.Niet moeilijk dat Nederland rake klappen krijgt.

Vreemde_Vogel
23-11-04, 19:12
Geplaatst door kaaskop
Ja, tegelijkertijd drukt zo'n man één ding duidelijk uit: De Nederlandse omgangsvormen kunnen me gestolen worden. Dan hoor je m.i. niet op een integratiebijeenkomst thuis. Verder heb ik geen geloofsovertuiging die het mij verbied een vrouw de hand te schudden. Als ik het dus niet doe is het beledigend maar Salam mag het vanwege zijn religie. Lijkt me ook al geen basis om een kloof te dichten. Sterker nog, Salam was de enige die zijn poot stijf hield, al die anderen Imams waren dus derderangs???

Nou ja. Dat is jouw conclusie. Je kan van de hele situatie natuurlijk ook opmaken dat Rita erop uit is om deze Imam te doen wijken van zijn leefwijze en opvattingen. Dus maw dat hij zijn principes zomaar opzij zet en hypocriet te werk gaat om maar een wit voetje te halen, zoals Goodnight zojuist al aanhaalde.
Ik ben van mening dat deze man juist wel in een integratie debat thuis hoort. Is het niet zo dat Rita Verdonk heel graag in debat wilde gaan met Imams. En in een integratiedebat horen mensen met verschillende opvattingen te debateren over issues uit de maatschappij. Dus jij vindt dat deze Imam zich volledig moet assimileren om in aanmerking te komen voor een debat over integratie??

onno9
23-11-04, 19:16
Geplaatst door Vreemde_Vogel
Respect voor deze Imam. Hij benadrukt dat het zijn geloofsovertuiging is. Wie is Verdonk om hem zijn recht te ontnemen.


een imam is zeker ongetrouwd....of is dat tekort door de bocht?

delirious
23-11-04, 19:18
Geplaatst door criminar
Speelt het nu echt een rol of hij uit Syrie,Marokko,Zimbabwe of uit oeganda komt?

Maakt ook niet uit, waar hij vandaan komt. Bepaalde kranten kopten met Marokkaanse Imam weigert hand Verdonk.

Just a question! :stout:

Vreemde_Vogel
23-11-04, 19:18
Geplaatst door onno9
een imam is zeker ongetrouwd....of is dat tekort door de bocht?

Verklaar u nader? In de zin van hij heeft geen echtgenote?

sjaakie
23-11-04, 19:21
Geplaatst door criminar
Ach jullie Hollanders pissen tegen elke boom die jullie maar vinden,als het niet conform is aan jullie gewoontes wordt het gelabeled met gevaar voor de gemeenschap.Niet moeilijk dat Nederland rake klappen krijgt.


Zoals ???????????????? :rolleyes:

onno9
23-11-04, 19:22
Geplaatst door criminar
Ach jullie Hollanders pissen tegen elke boom die jullie maar vinden,als het niet conform is aan jullie gewoontes wordt het gelabeled met gevaar voor de gemeenschap.Niet moeilijk dat Nederland rake klappen krijgt.

vertel!!!!

Bar
23-11-04, 19:26
Liever de dood dan dat ik mijn geloof verander door een vrouw de hand te schudden

Wat is dat toch, dat in de meningsvorming van bepaalde types steeds onvermijdelijk het woord dood of doodmaken valt.

kaaskop
23-11-04, 19:26
Geplaatst door Vreemde_Vogel
Nou ja. Dat is jouw conclusie. Je kan van de hele situatie natuurlijk ook opmaken dat Rita erop uit is om deze Imam te doen wijken van zijn leefwijze en opvattingen. Dus maw dat hij zijn principes zomaar opzij zet en hypocriet te werk gaat om maar een wit voetje te halen, zoals Goodnight zojuist al aanhaalde.

Maar waarom zou Rita Verdonk dan juist daar op uit zijn? De man wordt mede uitgenodigd omdat hij een bepaalde autoriteit vertegenwoordigt. Behalve Salam zijn er nog een heel stel Imams uitgenodigd om het debat bij te wonen die nergens een probleem van hebben gemaakt. Is het dan niet een heel omslachtige manier om een Imam voor lul te zetten? Ik vind het een zeer ongeloofwaardige beschuldiging. Sowieso heeft Verdonk na de weigering van Salam gewoon het gesprek vervolgd en Salam er niet uitgepleurd. Maar je impliceert ook dat die andere Imams dus een beetje de schijnheil hebben uitgehangen.




Ik ben van mening dat deze man juist wel in een integratie debat thuis hoort. Is het niet zo dat Rita Verdonk heel graag in debat wilde gaan met Imams. En in een integratiedebat horen mensen met verschillende opvattingen te debateren over issues uit de maatschappij. Dus jij vindt dat deze Imam zich volledig moet assimileren om in aanmerking te komen voor een debat over integratie??

Nee goed lezen. Deze Imam heeft helemaal niks op met integratie want zijn eigen normen zijn belangrijker dan die van zijn omgeving. Met die instelling ontbeer je dus de inschikkelijkheid die thuishoort in een integratiedebat. Als Salam per se de ongelikte beer wil uithangen moet ie dat vooral doen, de consequentie is echter dat je dan buiten de maatschappij komt te staan.

Afrux
23-11-04, 19:26
Sinds de komst van deze vluchtlingen uit het midden oosten en de import van hun problematiek die centraal staat in de wreld media. En die altijd ten nadele van hun is. Sinds dat de ARabieren een lachertje van de wereld zijn geworden. Een speelbal van hun superieure westen. Een afgang waarin ze de hele moslim gemeenschap hebben ingesleurd. En het belangrijkste de naam van de islam zwart maken.

De islam was nooit ter sprake toen gewoon imams uit rif kwamen. Die de mensne leerden bidden en het over religie hadden en niet over eigen problemen en politiek. Al hebben onze ouders nooit wat van begrijpen. Zij spreken geen ARabisch. (een beetje ddarija die ze wel spreken helpt ook niet, aangezien ddarija volledig verschilt van het ARabisch). Vraag maar aan je ouders als ze terug komen uit de moskee op vrijdag waar de imam het over heeft gehad.

Maar de bovengenoemde imams(zoals die man goed benadrukte dat deze imam een Syrier is en geen Marokkaan (wat kunnen hem de marokkanen schelen, hij zit met zijn hoofd in Syrie),is de interpertatie van de wahhabisten langzaam binnegeslopen. Maar ook via te koop moslims als Cheppih en zijn vader...

onno9
23-11-04, 19:27
Geplaatst door Vreemde_Vogel
Nou ja. Dat is jouw conclusie. Je kan van de hele situatie natuurlijk ook opmaken dat Rita erop uit is om deze Imam te doen wijken van zijn leefwijze en opvattingen. Dus maw dat hij zijn principes zomaar opzij zet en hypocriet te werk gaat om maar een wit voetje te halen, zoals Goodnight zojuist al aanhaalde.
Ik ben van mening dat deze man juist wel in een integratie debat thuis hoort. Is het niet zo dat Rita Verdonk heel graag in debat wilde gaan met Imams. En in een integratiedebat horen mensen met verschillende opvattingen te debateren over issues uit de maatschappij. Dus jij vindt dat deze Imam zich volledig moet assimileren om in aanmerking te komen voor een debat over integratie??

een imam die nog niet eens nederlands spreekt....waar hebben we het over.....gewoon return to sender....

Ron Haleber
23-11-04, 19:28
Geplaatst door Vreemde_Vogel
Respect voor deze Imam. Hij benadrukt dat het zijn geloofsovertuiging is. Wie is Verdonk om hem zijn recht te ontnemen.

Zo ken ik er ook nog wel een paar...

Van dit soort imams zullen er ook wel van geloofsovertuiging te vinden zijn dat volgens de sharia overspelige vrouwen gestenigd moeten worden.

Wie is Verdonk om hen dat recht te ontnemen?

Vreemde_Vogel
23-11-04, 19:40
Geplaatst door onno9
een imam die nog niet eens nederlands spreekt....waar hebben we het over.....gewoon return to sender....

De taal leren wil nog niet zeggen dat zijn opvattingen zullen veranderen.
Maar daar ben ik het inderdaad mee eens. De nederlandse taal moet iedereen in Nederland kennen.

Vreemde_Vogel
23-11-04, 19:42
Geplaatst door Ron Haleber
Zo ken ik er ook nog wel een paar...

Van dit soort imams zullen er ook wel van geloofsovertuiging te vinden zijn dat volgens de sharia overspelige vrouwen gestenigd moeten worden.

Wie is Verdonk om hen dat recht te ontnemen?

Ik weet niet of deze man de ambitie heeft om de Sharia in Nederland door te voeren.
Maar de vergelijking om geen handjes te schudden met het stenigen van mensen vind ik absurd. Vind je ook niet?

Davud
23-11-04, 19:43
quote:
Geplaatst door onno9
een imam die nog niet eens nederlands spreekt....waar hebben we het over.....gewoon return to sender....



de plaatselijke dorpsgek heeft ook recht op een vrije mening. Waarom niet?

hoe is het daar in duitsland otto9? zit de straight jacket niet te krap?

ik heb je toch gezegd je medicatie op tijd in te nemen? :giechel:


Tsssss....


Davud

Ron Haleber
23-11-04, 19:55
Geplaatst door Vreemde_Vogel
Ik weet niet of deze man de ambitie heeft om de Sharia in Nederland door te voeren.
Maar de vergelijking om geen handjes te schudden met het stenigen van mensen vind ik absurd. Vind je ook niet?

Wij Nederlanders hebben het spreekwoord: "als je ze een vinger geeft, grijpen ze de hele hand"...


Ik heb het daarbij niet over Salaam - maar over dat er wel imams te vinden zullen zijn. Of sluit je dat volstrekt uit. Ken je de wetten van de sharia soms niet?

Bar
23-11-04, 19:55
Geplaatst door Vreemde_Vogel

Maar de vergelijking om geen handjes te schudden met het stenigen van mensen vind ik absurd. Vind je ook niet?

Waarom?
Het komt allemaal uit dezelfde bron en motivatie voort......

Vreemde_Vogel
23-11-04, 19:56
Geplaatst door kaaskop
Maar waarom zou Rita Verdonk dan juist daar op uit zijn? De man wordt mede uitgenodigd omdat hij een bepaalde autoriteit vertegenwoordigt. Behalve Salam zijn er nog een heel stel Imams uitgenodigd om het debat bij te wonen die nergens een probleem van hebben gemaakt. Is het dan niet een heel omslachtige manier om een Imam voor lul te zetten? Ik vind het een zeer ongeloofwaardige beschuldiging. Sowieso heeft Verdonk na de weigering van Salam gewoon het gesprek vervolgd en Salam er niet uitgepleurd. Maar je impliceert ook dat die andere Imams dus een beetje de schijnheil hebben uitgehangen.

Ik vind het heet geniepig van Rita Verdonk om te impliceren dat handjes schudden een problematiek/ belemmering is voor de integratie van moslims. Het lijkt wel alsof de hele discussie over handjes schudden ging. Ik ben ervan overtuigd dat dhr Selam veel zinvolle dingen heeft gezegt tijdens het gesprek.
Mijn constatering is bevestigd door het feit dat Selam zich ook ervan bewust was dat Rita erop uit was om haar wil boven zijn geloofsopvatting te leggen.
Ik weet overigens niet of de andere Imams voor Rita een uitzondering hebben gemaakt en haar wel een hand hebben gegeven. Indien dit wel het geval is dan hebben ze idd een beetje de schijnheil uitgehangen.


Geplaatst door kaaskop

Nee goed lezen. Deze Imam heeft helemaal niks op met integratie want zijn eigen normen zijn belangrijker dan die van zijn omgeving.

En terecht zijn normen vloeien voort uit zijn geloofsovertuiging. Hij heeft het volste recht om zich hieraan vast te houden.


Geplaatst door kaaskop

Met die instelling ontbeer je dus de inschikkelijkheid die thuishoort in een integratiedebat. Als Salam per se de ongelikte beer wil uithangen moet ie dat vooral doen, de consequentie is echter dat je dan buiten de maatschappij komt te staan.

Daar ben ik het niet mee eens. In een integratiedebat is het van belang om stil te staan bij overeenkomsten ipv de verschillen. Om te blijven haken op het handjes schudden geeft al duidelijk aan wat de achterliggende gedachten zijn van Rita met haar debat.

Tomas
23-11-04, 20:01
Artikel 147c Een ieder die nog een woord verspilt aan het al dan niet geven van handjes zal bestraft worden met het afhakken van de linker hand.

Vreemde_Vogel
23-11-04, 20:02
Geplaatst door Ron Haleber
Wij Nederlanders hebben het spreekwoord: "als je ze een vinger geeft, grijpen ze de hele hand"...

Dan geldt dit spreekwoord ook voor Selaam. Wanneer hij zijn opvatting vanuit zijn geloofsovertuiging opzij zet voor Rita, dan is voor de rest van zijn opvattingen in de nabije toekomst het zelfde lot toebedeeld.


Nee. Vertel mij, wat zegt de wet van de Sharia over handjes schudden?

..zapper
23-11-04, 20:13
Geinig. Ik ken nog meer 'mensen' die vonden dat ze handelden naar De Profeet, en inmiddels tussen vele maagden zouden moeten verkeren.
Ik dacht dat Imams verstandige volwassen mensen waren.
Mijn beeld is in ieder geval weer behoorlijk gecorrigeerd.

..zapper
23-11-04, 20:15
Geplaatst door Vreemde_Vogel
Dan geldt dit spreekwoord ook voor Selaam. Wanneer hij zijn opvatting vanuit zijn geloofsovertuiging opzij zet voor Rita, dan is voor de rest van zijn opvattingen in de nabije toekomst het zelfde lot toebedeeld.


Nee. Vertel mij, wat zegt de wet van de Sharia over handjes schudden?
En wat zijn de rest van zijn opvattingen? Sterven als een martelaar? Nou dan zie ik toch graag dat hij haar een hand geeft en de rest van die extreme opvattingen daarmee voorgoed opzij zet.

kaaskop
23-11-04, 20:50
Geplaatst door Vreemde_Vogel
Ik vind het heet geniepig van Rita Verdonk om te impliceren dat handjes schudden een problematiek/ belemmering is voor de integratie van moslims. Het lijkt wel alsof de hele discussie over handjes schudden ging. Ik ben ervan overtuigd dat dhr Selam veel zinvolle dingen heeft gezegt tijdens het gesprek.

Maar hoe is dat dan Verdonk aan te rekenen als bewust zo opgezette en uitgevoerde actie? Verdonk kwam op mij zeer onaangenaam verrast over. Salam zou ook de eer aan zichzelf kunnen hebben gehouden door niet aan een debat deel te nemen als dat zo impliceren dat hij de vrouw een hand zou moeten schudden.




Mijn constatering is bevestigd door het feit dat Selam zich ook ervan bewust was dat Rita erop uit was om haar wil boven zijn geloofsopvatting te leggen.

Ja zo lust ik ze ook wel. Omdat Salam het roept is het gelijk waar.



Ik weet overigens niet of de andere Imams voor Rita een uitzondering hebben gemaakt en haar wel een hand hebben gegeven. Indien dit wel het geval is dan hebben ze idd een beetje de schijnheil uitgehangen.

Alle andere Imams hebben zonder morren Verdonk de hand geschud en keurden zelfs de halstarrigheid van Salam af.





En terecht zijn normen vloeien voort uit zijn geloofsovertuiging. Hij heeft het volste recht om zich hieraan vast te houden.

En integratie houdt in dat je bereid bent 'over de muur' te kijken en bereid bent een beetje van je eigen standpunten op te geven als dat het onderling samenleven ten goede komt. Niets van dat alles bij Salam dus.





Daar ben ik het niet mee eens. In een integratiedebat is het van belang om stil te staan bij overeenkomsten ipv de verschillen. Om te blijven haken op het handjes schudden geeft al duidelijk aan wat de achterliggende gedachten zijn van Rita met haar debat.

Dat doen de media toch, waarom iedere keer die wijzende vinger naar Verdonk, vinnik niet echt intelligent. Verdonk geeft Salam argeloos een hand omdat dat nou eenmaal de NL gewoonte is, so far so good niks aan de hand. Salam is begonnen met problemen schoppen door itt zijn collega's te volharden in een onbeschofte opstelling. Dat zijn de feiten.

Davud
23-11-04, 20:58
De andere imams zijn in overtreding.

Het zijn de moedigen die hun principes niet verlaten voor goedkoop gewin.

min. verdonck heeft hoog gespeeld, zichzelf vernederd, en het hele integratiedebat laten afhangen van het handjesschudden.

Als zij slim is zal ze volgende keer, het geloof van geen enkele van de imams op de proef stellen.

Dat is ethisch, en wettelijk onverantwoord, gezien de vrijheid van godsdienst: zij is wettelijk in overtreding.

De imam is wettelijk, noch ethisch in overtreding omdat haar ego is gekrenkt.

Daar moet niet de hele gemeenschap van nederlanders en moslims voor betalen.

Beter ware het dat de minister president haar liet vervangen door een mannelijke collega.

Dan konden wij naar de kern van de zaak gaan kijken, ipv. deze goedkope stunt.

Het politiek niveau is werkelijk beschamend, en dateert van de tijd dat nederland in zuid-afrika de boel eens ging regelen.

Zij hebben daar niet de plaatselijke taal en gewoonten aangeleerd als gasten.

erken dat je fout bent, het is geen schande onwetend te zijn: dat is menselijk.

het is wel een schande als je door koppigheid in je onwetendheid blijft volharden.



Dit advies is ook gratis.

Davud

onno9
23-11-04, 21:08
Geplaatst door Davud
De andere imams zijn in overtreding.

Het zijn de moedigen die hun principes niet verlaten voor goedkoop gewin.

min. verdonck heeft hoog gespeeld, zichzelf vernederd, en het hele integratiedebat laten afhangen van het handjesschudden.

Als zij slim is zal ze volgende keer, het geloof van geen enkele van de imams op de proef stellen.

Dat is ethisch, en wettelijk onverantwoord, gezien de vrijheid van godsdienst: zij is in wettelijk in overtreding.

De imam is wettelijk, noch ethisch nergens in overtreding omdat haar ego is gekrenkt.

Beter ware het dat de minister president haar liet vervangen door een mannelijke collega.

Dan konden wij naar de kern van de zaak gaan kijken, ipv. deze goedkope stunt.

Het politiek niveau is werkelijk beschamend, en dateert van de tijd dat nederland in zuid-afrika de boel eens ging regelen.

Zij hebben daar niet de plaatselijke taal en gewoonten aangeleerd als gasten.

erken dat je fout bent, het is geen schande onwetend te zijn: dat is menselijk.

het is wel een schande als je door koppigheid in je onwetendheid blijft volharden.



Dit advies is ook gratis.

Davud

als rita wijs is gaat ze na op wat voor gronden deze man nederland is binnen gekomen en geeft ze ,m terug aan het land waar hij vandaan kwam.

dit advies is ook gratis.

Davud
23-11-04, 21:40
:zwaai:


graag gedaan

niets te danken.



Davud

..zapper
23-11-04, 21:50
Eerlijk gezegd kan ik me meer vinden in de woorden van Onno dan in die van Davud. Nederland is te tolerant waar het de gastvrijheid naar haar eigen cultuur betreft. Deze cultuur is compleet verloochend. Als we niet eens mogen verwachten dat bezoekers onze cultuur respecteren, dan zijn die bezoekers wat mij betreft niet welkom. Zo ga ik ook met gasten in mijn huis om, waarom anders omgaan met gasten in het land?
Waarom verwachten jullie van ons dat wij jullie cultuur respecteren als jullie op de onze spugen? Waarom?

Davud
23-11-04, 21:53
je verwart cultuur met godsdienst, wat wederom een blijk is van onwetendheid.

er is een hierarchie.

doch je hebt recht op een eigen mening


niets te danken

graag gedaan.

..zapper
23-11-04, 21:55
Geplaatst door Davud
je verwart cultuur met godsdienst, wat wederom een blijk is van onwetendheid.

er is een hierarchie.

doch je hebt recht op een eigen mening


niets te danken

graag gedaan.

Nee, jij bent zelf in de war, ik heb het over cultuur, niet over godsdienst. Ik geloof niet in jullie God en jullie niet in de mijne. Cultuur staat daar ver boven. Cultuur gaat dus voor godsdienst.

Davud
23-11-04, 21:57
Ik geloof niet in jou :)


het handenschudden met een vrouw is verboden volgens de Profeet, Vrede Zij met hem.

dus je vergist je weer: het heeft met godsdienst te maken, en niet met cultuur.


niets te danken

graag gedaan

Dag

Davud

..zapper
23-11-04, 21:59
Geplaatst door Davud
Ik geloof niet in jou :)


het handenschudden met een vrouw is verboden volgens de Profeet, Vrede Zij met hem.

dus je vergist je weer: het heeft met godsdienst te maken, en niet met cultuur.


niets te danken

graag gedaan

Dag

Davud

Waarom denk je dat ik je uberhaupt dankbaar ben? Het wordt tijd dat jij je prioriteiten op een rijtje zet.

Davud
23-11-04, 22:05
en jij moet ze alle 5 op een rijtje zetten.

niets te danken

graag gedaan


Davud

Al Sawt
23-11-04, 23:54
Geplaatst door Afrux
Sinds de komst van deze vluchtlingen uit het midden oosten en de import van hun problematiek die centraal staat in de wreld media. En die altijd ten nadele van hun is. Sinds dat de ARabieren een lachertje van de wereld zijn geworden. Een speelbal van hun superieure westen. Een afgang waarin ze de hele moslim gemeenschap hebben ingesleurd. En het belangrijkste de naam van de islam zwart maken. Sinds wanneer is de goede naam van de Islam voor jouw, onderwerp van zorg?

Geplaatst door Afrux

De islam was nooit ter sprake toen gewoon imams uit rif kwamen. De Islam is ook niet ter sprake.
Laat je denkvermogen niet vergiftigen door anti Islamitische propaganda. Fundamentalisme is uitwassing van sociale ellende en niet van Islam.


Geplaatst door Afrux

Maar de bovengenoemde imams(zoals die man goed benadrukte dat deze imam een Syrier is en geen Marokkaan (wat kunnen hem de marokkanen schelen, hij zit met zijn hoofd in Syrie),is de interpertatie van de wahhabisten langzaam binnegeslopen. Die man is een moslim en geen ellendige nationalist. Zelf voor jouw zielige persoonje gaat ie vrede en geluk preken.

En Wahabisme is komt nauwelijks voor in Syrie.

GerardJoling
24-11-04, 07:44
Geplaatst door onno9
een imam die nog niet eens nederlands spreekt....waar hebben we het over.....gewoon return to sender.... Tsja DAT vind ik veeeel erger dat hij dus geen NL spreekt! Die handjes schudden kan ik me nog voorstellen, ahoewel het denk ik niet meer zo gebruikelijk is in islam. maar dat ie geen NL spreekt, hupsakee, verplicht cursus volgen totdat ie het kent en zelf schrokken :D :rood: :fpiraat:

Breekijzer
24-11-04, 08:32
Dan het verbod op de handdruk zelf. Daarvoor zijn in de islam enkele ,,authentieke bewijzen'' te leveren. Salam: ,,De Profeet zegt: 'En voorzeker, ik schud geen hand van een vrouw'. En wij moeten de Profeet volgen als wij werkelijk de islam willen praktiseren.'' Tweede bewijs: ,,Toen de metgezellen van de Profeet hem met een handdruk inhuldigden, heeft de Profeet niet toegestaan dat een vrouw hem de hand gaf.'' Derde bewijs: ,,De Profeet zegt: als iemand met een ijzeren naald in het hoofd wordt gestoken, is dat minder erg dan als een vrouw hem een hand geeft'.''

Staat die tekst echt in de koran?!

Is het mogelijk om selectief de Koran te belijden als dat erin zou staan?

Karin.N
24-11-04, 08:43
In Nederland is het gangbaar, zeker bij formele gelegenheden, om elkaar de hand te schudden.

Wanneer je daar om bijv, een geloofsovertuiging niet aan kan voldoen is dat op zich prima.
De imam heeft echter wel de verantwoordelijkheid om te beseffen dat hij de ander kan kwetsen cq beledigen met zijn opvatting.
Bij de uitnodiging had hij duidelijk kunnen maken, dat hij R. Verdonk niet de hand wilde schudden, maar op een andere wijze wilde begroeten.
Er had dan in over leg tot een andere begroeting kunnen komen, desgewenst voor alle aanwezige imams.

Ik vind dat die verantwoordelijkheid ligt bij degene die afwijkt van het gangbare. De imam is lang genoeg in Nederland om te weten, dat handen schudden hier gebruikelijk is.

Karin.N
24-11-04, 08:48
Geplaatst door Breekijzer
Staat die tekst echt in de koran?!

Is het mogelijk om selectief de Koran te belijden als dat erin zou staan?

Deze imam gaat selectief te werk.
Hij volgt de profeet in het niet schudden van handen met vrouwen.

Zijn opvattingen over werkende vrouwen, dat je deze beter niet kunt huwen, staat echter weer haaks op het voorbeeld van de profeet.
Immers, (ik meen zijn eerste vrouw) zijn echtgenote werkte!

Daarnaast heeft de profeet gezegd, dat hij nimmer zijn vrouwen sloeg!