PDA

Bekijk Volledige Versie : Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzo

sarazohra
23-11-04, 21:08
luister rajas,

je hoeft niet zo te zeggen over araberen. ze zijn ook maar mensen. wat jij zegt is discrimeneren. en dat mag niet Hey????????

Maar waarom advieseer je za3ma amazigh om niet met araberen te trouwen. araberen zijn tenminste modern qua allesss hoor!!!! dat weet je volgens mij niet. of is het zo dat geen één arabische meisje met jou wou, dat je nu zo stom praat.

met vriendelijke groeten AMAZIGh,

rajas
24-11-04, 00:53
Geplaatst door sarazohra
luister rajas,

je hoeft niet zo te zeggen over araberen. ze zijn ook maar mensen. wat jij zegt is discrimeneren. en dat mag niet Hey????????

Maar waarom advieseer je za3ma amazigh om niet met araberen te trouwen. araberen zijn tenminste modern qua allesss hoor!!!! dat weet je volgens mij niet. of is het zo dat geen één arabische meisje met jou wou, dat je nu zo stom praat.

met vriendelijke groeten AMAZIGh, SALAM BESTE ZUS,
IK DISCRIMENEER NIEMAND DAT IS EEN ADVIES IK HEB VEEL GEHOORD VAN IMAZIGHEN DIE MET EEN ARABISCH VROUW :gechoquee ZIJN GETROUWD ''JAHANAMA'' ,DUS NOG EEN KEER BESTE IMAZIGHEN TROUWEN NIET MET ARABIEREN ANDERS KRIJGEN JULLIE SPIJT''EEN VRIEND TOEN HIJ NAAR HUIS TERUG GEKOMEN ,HIJ VOND EEN ANDRE MAN MET HAAR VROUW IN DE BAD verveeld '' VEEL EN VEEL .

rajas
24-11-04, 00:59
Geplaatst door sarazohra
luister rajas,

met vriendelijke groeten AMAZIGh, HAHAAHA MODERN WAT IS MODERN :WIJN DRINKEN VREEMD GAAN DE HELE DAG IN NICHTCLUB :duivels: ROKEN IN RAMADAN :roken: GEEN RESPECT BINNEN FAMILLE...DAT IS LIEVERD GEEN MODERN DAT IS ANDERS..JIJ WEET TOCH

rajas
24-11-04, 01:07
Geplaatst door sarazohra
luister rajas,

met vriendelijke groeten AMAZIGh, IK GA MET EEN JODE VROUW TROUWEN DAN MET EEN ARABISCH VROUW.
IK GA INSALAH MET EEN PRIENSIS AMAZIGH VROUW.
EN IK GA NIET ACHTER VROUWEN IK BEN NIET ZO.IK HEB TE VEEL TE DOEN DAN ACHTER EEN ARABISCHE VROUW VOLGEN .ACHTER EEN AMAZIGH PRIENS VROUW MISCHIEN ZE VRDIENT.

rajas
24-11-04, 01:12
Geplaatst door sarazohra
luister rajas,

met vriendelijke groeten AMAZIGh, DAT IS MIJN MEINING DUS IK HOOP DAT JE ME BEGREEP,EN SORRY :fplayer: MAAR JA MOET U LEREN HOE U ANDRE MEINING RESPECTEREN WIJ ZIJN IN EEN VRIJLAND HOOR NEDERLAND ,NIET IN marokko.

rajas
24-11-04, 01:15
Geplaatst door sarazohra
luister rajas,

met vriendelijke groeten AMAZIGh, MAAR JA ER ZIJN GENOEG IMAZIGHEN EN TIMAZIGHIN DUS WAAROM GAAN ZE NAAR ANDERE VOLKEN EN VREEMD CULTUUR

_Abdel_
24-11-04, 01:38
Jij fucking vuile rascistische rat!! Ik hoop dat de Berberse met wie je gaat trouwen jou meer ellende brengt dan alle Arabische vrouwen te samen,kakkerlak!

_Abdel_
24-11-04, 01:41
Geplaatst door rajas
SALAM BESTE ZUS,
IK DISCRIMENEER NIEMAND DAT IS EEN ADVIES IK HEB VEEL GEHOORD VAN IMAZIGHEN DIE MET EEN ARABISCH VROUW :gechoquee ZIJN GETROUWD ''JAHANAMA'' ,DUS NOG EEN KEER BESTE IMAZIGHEN TROUWEN NIET MET ARABIEREN ANDERS KRIJGEN JULLIE SPIJT''EEN VRIEND TOEN HIJ NAAR HUIS TERUG GEKOMEN ,HIJ VOND EEN ANDRE MAN MET HAAR VROUW IN DE BAD verveeld '' VEEL EN VEEL .

Jahanama voor jou. Hoe durf je zoiets te schrijven! In iedere ras of soort bestaat er overspel, a achterlijke! Ik hoop dat je stikt in je eigen kots.

_Abdel_
24-11-04, 01:44
Ik weet dat je online bent. Antwoord met je gebroken Nederlands, vuile strontstoemper!

rajas
24-11-04, 02:49
Geplaatst door Abdeloifi
Jij fucking vuile rascistische rat!! Ik hoop dat de Berberse met wie je gaat trouwen jou meer ellende brengt dan alle Arabische vrouwen te samen,kakkerlak! de waarheid doet pijn

rajas
24-11-04, 02:50
Geplaatst door Abdeloifi
Jahanama voor jou. Hoe durf je zoiets te schrijven! In iedere ras of soort bestaat er overspel, a achterlijke! Ik hoop dat je stikt in je eigen kots. de waarheid doet pijn

rajas
24-11-04, 02:56
Geplaatst door Abdeloifi
Ik weet dat je online bent. Antwoord met je gebroken Nederlands, vuile strontstoemper! ja ik ben online maar ik heb ites anders te doen,sorry
ik heb geen gebroken nederlands volgens mee,maar ja allah isamah, drink melk voor u gaat slapen,en slaap lekker doe jou best op school allah irawan ,oh niet vergeten voor u gaat naar school moet u schoon zijn , salam a(''''''''''broeder'''''''''') allah ihfad

_Abdel_
24-11-04, 13:03
Geplaatst door rajas
ja ik ben online maar ik heb ites anders te doen,sorry
ik heb geen gebroken nederlands volgens mee,maar ja allah isamah, drink melk voor u gaat slapen,en slaap lekker doe jou best op school allah irawan ,oh niet vergeten voor u gaat naar school moet u schoon zijn , salam a(''''''''''broeder'''''''''') allah ihfad

Ik ben je broeder niet, rascisten reken ik niet tot mijn broeders, uitschot.

rajas
24-11-04, 15:07
Geplaatst door Abdeloifi
Ik ben je broeder niet, rascisten reken ik niet tot mijn broeders, uitschot. Dan niet maar ik ben hier als je hulp nodig.ik heb veel arabieren geholpen om de juiste weg te volgen. SALAM'''''''''''''''broeder'''''''''''''

rajas
24-11-04, 15:10
IK heb gezegd drink melk is goed hoor,dan pas ...

rajas
24-11-04, 15:14
Geplaatst door rajas
ja ik ben online maar ik heb ites anders te doen,sorry
ik heb geen gebroken nederlands volgens mee,maar ja allah isamah, drink melk voor u gaat slapen,en slaap lekker doe jou best op school allah irawan ,oh niet vergeten voor u gaat naar school moet u schoon zijn , salam a(''''''''''broeder'''''''''') allah ihfad ik heb gezegd drink te veel melk is goed hoor,dan pas... :hihi:

rajas
24-11-04, 15:19
abdeloifi melk :melk: is goed , :zwaai: ik ben niet boos op je . :lachu:

_Abdel_
24-11-04, 20:07
Geplaatst door rajas
Dan niet maar ik ben hier als je hulp nodig.ik heb veel arabieren geholpen om de juiste weg te volgen. SALAM'''''''''''''''broeder'''''''''''''

Hahahahahahahahaaaaaaa. Jij hebt Arabieren geholpen? Je hebt zelf hulp nodig.En neeeeee, ik lust geen melk !!!!

rajas
24-11-04, 20:59
Geplaatst door Abdeloifi
Hahahahahahahahaaaaaaa. Jij hebt Arabieren geholpen? Je hebt zelf hulp nodig.En neeeeee, ik lust geen melk !!!! kom op man u heeft hulp nodig niet schamen ,ik kan je wel, later weet je wie ben ik ,u kan me wel hoor :gefeli: hahahaha en nu herkande je me of nog niet,

_Abdel_
24-11-04, 21:04
Geplaatst door rajas
kom op man u heeft hulp nodig niet schamen ,ik kan je wel, later weet je wie ben ik ,u kan me wel hoor :gefeli: hahahaha en nu herkande je me of nog niet,

Vanaf nu stop ik met op jou te reageren want je bent een rascist,zielig, vol complexen omdat je een kleine lulletje hebt en je kunt geen Nederlands. Ik betwijfel zelfs of je je eigen taal, waar je zo fier op bent, kent.
Allah ishafie goel amin

rajas
25-11-04, 00:09
Geplaatst door Abdeloifi
Vanaf nu stop ik met op jou te reageren want je bent een rascist,zielig, vol complexen omdat je een kleine lulletje hebt en je kunt geen Nederlands. Ik betwijfel zelfs of je je eigen taal, waar je zo fier op bent, kent.
Allah ishafie goel amin haha :haha: eindelijk weet je wie rajas is :moeilijk: :motorzaag .hoef je niet bang te zijn.

rajas
25-11-04, 02:26
Home Shop Forum Hel
Aantal keer gelezen:
852 keer
‘De Eerste Imazighen’ van Malika Hachid p mee MenuArtikelen
Algemeen
Geschiedenis
Cultuur
Politiek
Geografie
Artikelen
Aith Wayagher
Poezie / Verhalen
Muziek
Download
Verzamelaars
Artikelen
Boeken
E-Kaarten
Foto's
Contact

Satire

Evenement(en)Berbers vrouwen festivalDatum: 27-11-2004
Plaats: Den Haag
De Eerste Imazighen van Malika HachidDoor: Yasmina YasminaYasminaDatum: 18-12-2003Geschiedenis:
De Eerste Imazighen van ..
Abdelkrim Elkhattabi
Ooggetuige verslag studen..
Het brein achter het Riff..
De Amazigh vrouw en de oo..

Er is onlangs een nieuw boek verschenen. In dit boek is de auteur op onderzoek gegaan naar de geografische oorsprong van de eerste Imazighen van Noord- Afrika, zij heeft zich tot taak gesteld om de geschiedenis van de bevolking van de Sahara te herstellen - met name die van Tassili van Ajjer - vanaf de dageraad van de geschiedenis tot avond voor de komst van de Islam.

Door gebruik van geschriften en de verdere beschikbare bronnen; archeologische documenten – zoals art rupestre en begrafenismonumenten -, faraonische kronieken, teksten van Grieks- latijnse auteurs, stelt Malika Hachid de anciënniteit en Afrikaanse wortels van de bevolking
en de prehistorische beschaving van hen vast, vervolgens de Oudheid van dit uitgebreide gebied dat zich bevindt tussen Tassili en het ‘Vallée du Nil’.

Behalve hun fysische antropologie, hun gemeenschappen en hun
politieke organisatie, hun culturele tradities en hun godsdiensten, wordt ook de betrekking van de Imazighen- de ‘Libyens’ van de antieke auteurs -
met het vroegere Egypte hier voor de eerste keer onderzocht.

Wezenlijke trekken worden evenals een nieuwe inzet in vooruitzicht van
de geschiedenis van de Imazighen van de Oudheid door een rehabilitatie
van hun inbreng betrekkende de beschaving in het gebied van de Middellandse Zee en de Sahara. de aandacht gevestigd op.

Van de - bij een breed gemotiveerd publiek - zeer toegankelijke lezing, wordt de bewijsvoering door rijke en zeer overvloedige iconografie gesteund - foto's, tabellen, kaarten, schetsen en tekeningen - in ruime mate toegelicht, dat maakt het mogelijk dat de lezer zich een verlevendigde Sahara wereld kan voorstellen, waar de krijgshaftigheden van de voorouders van de Touareg, de eerste oasen en de eerste palmen de huidige woestijn aankondigen. Een boeiend werk dat vele aanvaardde ideeën omver gooit.

Malika Hachid is gediplomeerde van de universiteit van Provence in Sahara- prehistorie en protohistorie. Ze is vele malen onderzoeker, onderwijzersassistent en conservator geweest. Vervolgens werd ze directeur van het nationale Park van Tassili van Ajjer (Wereld erfgoed). Zij is voor een onderzoek van het gehele terrein; van de Sahara in het algemeen en
Tassili in het bijzonder. Sinds meer dan twintig jaar doorloopt zij dat gebied, hier en daar gebruik makend van de rug van een kameel.

Ze is auteur van talrijke artikelen en besprekingen over de hele wereld. Ze heeft eveneens meegewerkt aan talrijke audiovisuele implementaties en twee werken aan het erfgoed van Algerije en de Sahara gewijd:

· El-Hadjra el-Mektouba. De Stenen geschriften van de saharaanse Atlas, 1
boekdeel van tekst, 176 bladzijdes; 1 deel bestaande van beelden, 385 kleuren foto's, Uitgave Enag, Algiers, 1992.
· Tassili van Ajjer. Aan de bronnen van Afrika, 50 eeuwen voor de Piramides, 310 bladzijdes, 460 illustraties in kleur en zwart/ wit, Uitgave Edif 2000 en de Parijs- Middellandse Zee, Algiers, Parijs, 1998.

Malika Hachid is (- lid -)stichtster en vice- presidente van de stichting Sonatrach-Tassili. De werkzaamheden van de stichting hebben er in 1987 voor gezorgd dat zij een nationaal onderscheid van het ‘Présidence de la République’.

Copyright Franse tekst : http://www.imazighencola.com/article.php3?id_article=9
http://www.mondeberbere.com/culture/premiersberberes.htm

Copyright Nederlandse tekst:
http://www.amazigh.nl / YBD

Over AMAZIGH.nl Disclaimer Met dank aan

rajas
25-11-04, 02:56
Auteur Onderwerp: Abd el karim el khattabi (mouray mouhend)
AYNED

Gepost op: 10/12/2000 om 16:44:14

in 1947 keert mouray mouhend trug van uit bourniyou, hij was onder weg naar zuik frankrijk. Maar hij is in egypte uitgestapt.
Waarom? is hij echt uitgestapt of gedwongen om dat te doen?
Wat had Alla el fassi, en ttorris en de anderen daar te doen?
Waarom gingen ze daar met hem te praaten en niet in frankrijk?
Was de afstand tussen Marokko en Egypte beter dan de afstand tussen Marokko en frankrijk?
Denken jullie dat Mouray mouhend heeft echt gekeuzen om in Egypte uit te stapen.
Wat denken jullie daar over? AYNED

amazigh (Gast)

Antwoord #1 Gepost op: 10/06/2001 om 18:18:15

Azul Ayned

Door wie denk je dat moray mohand gedwongen is om naar Egypte te gaan en waar baseer je dat op?

AYNED

Antwoord #2 Gepost op: 10/09/2001 om 11:47:18

Azul Amazigh,

Als iemand een vraag steld, dan verwacht hij een antwoord, en geen vragen,het zou beter zij als jij zegt IK WEET HET NIET....
Thanemmirth...AYNED

asiwan (Gast)

Antwoord #3 Gepost op: 10/10/2001 om 18:34:52

dat zijn jouw suggesties,als je kennis mee wilt delen dan moet je dat gewoon doen zonder omwegen. niet iedereen kent de waarheid wat er toen is gebeurt, dus als iemand wat tevertellen heeft vooruit met de geit .

Farid (Gast)

Antwoord #4 Gepost op: 10/05/2002 om 04:19:37

nieghawaem a thoumath, troughem thejies maare

abdu

Antwoord #5 Gepost op: 10/06/2002 om 20:30:59

azul
moulay moughand is door niemand gedwongen om naar eygpte hij zat in het schip van de fransen en is door een piraten schip gered hij heeft zech vrijwillig naar egypte naar laten varen door de piraten

zegangan

Antwoord #6 Gepost op: 11/02/2001 om 17:00:29

azul

beste ayned een antwoord op jou vraag,

allal elfessi, is naar Mohammed ben abdelkrim elkhattabi gegaan om te praten over een tweede opstand tegen de Fransen. Hij wist dat abdelkrim een invloedbare man was en heel makkelijk een opstand kon opzetten, allal had zijn hulp nodig, want hij wist niets over oorlog af. Maar abdelkrim weigerde hem te helpen omdat het zo ie zo nadelig was voor de irifien aan de ene kant. Allereerst omdat de arabieren niet eerder haden ingegrepen ( in de tijd van de eerste opstand)ze hadden eerder de fransen geholpen dan de berbers. ten tweede allal zou alle eer krijgen en de berbers niet. Mohammed ben abdelkrim wist dat als hij terug zou gaan naar de Rif dat er zware bombardementen zouden vallen door de Fransen en Spanjaarden om abdelkrim te vermoorden. Dus het was veiliger voor hem zelf als voor de arif om in Egypte te blijven. allal was een smiegt want hij vroeg de berbers om als soldaat op te treden, en aan de arabieren eiste hij dat ze studeren en veel kennis moesten opdoen. 'laat het vechten en oorlogvoeren over aan de barbaren, en wij (de arabieren) moeten kennis opdoen om het land te regeren en het naar boven brengen' zo is het ook gebeurd mijn broeders. wij zijn laag gebleven en zij hebben de macht gegrepen.

AYNED

Antwoord #7 Gepost op: 11/04/2001 om 14:55:09

Thawmat segangan azul,
bedankt voou jouw reactie over Mouray mouhand.
Ik heb die onderwerp gesteld omdat heel veel IRIFEYYEN heel erg trots op Mouray mouhend zijn, maar ze weeten niets over hem, de einig wat ze over hem weeten in ANOUAL 1921.
wat jij verterd hebt klopt niet heelemal, maar de meest wel daarom zal ik naar die onderwerp trug komen als ik tijd heb...Ik wil alleen zeggen dat allal fasi en zijn vrienden haaden een ander doel en dat was dat Mouray mouhand moet in Egypte belijfen...maar daar kom ik laater trug...
Thanemmirth...Ayned

Hassan (Gast)

Antwoord #8 Gepost op: 11/05/2001 om 22:00:00

Azzul Imazighen/Timazighen, azzul Ayned,

Zou het niet zijn vanwege Frankrijk dat op het punt stond om Marokko te verlaten en een keus moest maken wie Marokko verder zal regeren?
Op dat moment waren er voor Frankrijk twee keuzen mogelijk, n.l. Mohamed de Vijfde (die nog in Madagaskar bevond en Abdelkrim el Khattabi die
naar Nice, Zuid-Frankrijk, zou vertrekken).
Blijkbaar hebben ALLAL en de 40 rovers dit gemerkt en alles in het werk gezet om Mohamed de Vijfde naar voren te halen en Abdelkrim El Khattabi te dumpen op een sluwe manier. Ze hebben
Abdelkrim El Khattabi op een sluwe manier de leiding gegeven om het verzet tegen Frankrijk in Marokko (Rif, Tizi Ousli en andere plaatsen) te leiden. Op deze manier hebben ze een vijand ,de persoon Abdelkrim El Khattabi, voor Frankrijk en een lieveling voor Frankrijk, de persoon Mohamed de Vijfde. Allal en de 40 rovers vertrouwden erop dat de keus van Frankrijk, op de lieveling zal vallen.

Ik basseer dit op het feit dat toen Marokko "onafhankelijk" werd, gingen Allal en de 40 rovers regeren en Abdelkrim Khattabi werd in de
doofpot gestopt. Want Abdelkrim El Khattabi en de barabaren zijn uitgespeeld door Allal en de 40 rovers.
Ook zijn er nog steeds geen officiele herdenking
aan Abdelkrim El Khattabi in Marokko, schande.
Zelf beweren zij, Allal en de 40 rovers, dat zij, de arabieren, de onafhankelijkheid hebben gebracht. Dit is een grove leugen, het zijn de Imazighen die altijd hebben gevochten voor de vrijheid.
Wij , Imazighen moeten trots zijn op onze helden (Abdelkrim, Amezian, etc.).

AYNED

Antwoord #9 Gepost op: 11/06/2001 om 12:21:25

Thawmat Hassan azul,
zeer dank vooe jou reactie, jij bent op de goed weg...dat is de waarheid... Het moet alleen zeer uitgebreed want dat is nodig voor de mensen die deken dat het eind van Mouray mouhand is op 1926 gekomen...
Amazrouy Irifeyyen is begraafen tot dat de waarheid niet boven het water komt... Het is wel tijd dat die water verdroogd moet worden dan kunnen we en de anderen de waarheid zien...
Ik kom laater trug...Thanemmirth...AYNED.

Mounir B

Antwoord #10 Gepost op: 12/06/2001 om 13:35:15

Aeyned,

Kwam Abelkrim niet van het eiland Reunion. Ik weet niet wat nou Bourniyou is?

Ik heb ergens gelezen dat je zingt. Is het nummer van Mohammed Amezian van jou?

ATEBAN

Antwoord #11 Gepost op: 12/10/2001 om 23:08:13

AZUL,

Persoonlijk denk ik dat hij het al van te voren heeft gepland om in Egypte uit te stappen....men zegt dat hij werd gekidnapped door Egyptische piraten en aan land is gebracht. Of het waar is...lah ou a3lam. Maar wat ik ook verder wil toevoegen niet alleen Abdelkrim verdient alle aandacht.....om een voorbeeld te geven. Een aweqoi uit mijn vaders geboortedorp Agbal: Cyberra genaamd, heeft een belangrijke verantwoordelijke taak op zich genomen. Zo was hij bijvoorbeeld piloot van buitgemaakte Franse en Spaanse gevechtsvliegtuigen en de bestuurder van tanks. \

ik heb gesproken

Touhami

Antwoord #12 Gepost op: 12/04/2002 om 14:12:10

Azul,

iwa a broeder Ayned:nog steeds geen tijd?

Azul!

Mounir B

Antwoord #13 Gepost op: 12/04/2002 om 14:31:21

Azul Fellak ya Ateban,

In welke tijd was dit dat die man de vliegtuigen bestuurde. Zelf heb ik in een boek gelezen dat er Duitser was die moslim werd, de vliegtuigen die Errif had veroverd bestuurde. Hij was bekend onder de naam Hajj Allimanie.(bron: Rebels in the Rif: The rif rebellion leader)

Ik hoor het nog wel.

Mounir B

Antwoord #14 Gepost op: 01/03/2002 om 13:47:06

Azul a Ateban,

De naam Severra(cyberra)komt voor in het boek van David S Woolman. Ik was in verwarring omdat je het anders had geschreven maar volgens mij gaat het om de zelfde persoon.

Setisir

rajas
25-11-04, 03:15
Mohamed Ibne Abdelkrim Elkhattabi

6 februari 1963: de dag dat Abdelkrim Elkhattabi overleed, de leider van de Marokkaanse opstand in Arif. In een tijd dat veel landen aan het lijden waren onder de Europese bezetters, was er heel hoog in de bergen van Arif het geluid en het geschreeuw naar vrijheid te horen, het geluid van verschillende stammen die één doel voor oog hadden: het verjagen van de bezetters. Voor het eerst in de geschiedenis hebben de stammen van Arif zich verenigd om dit doel te bereiken. Het waren vooral boeren met een zeldzaam soort moed die hun trouw hebben gezworen aan Abdelkrim om hun eer en die van hun land te herstellen. Ze waren bereid om hun leven te geven om vrije mensen te blijven.

Voor de ogen van de hele wereld was er een opmars van de Arif-boeren te merken, een opmars die twee Europese machten deed verzwakken en hen de stuipen op het lijf jaagde. Deze Europese machten hadden notabene net de Eerste Wereld Oorlog gewonnen. De leider van deze zeldzame opstand was een man met een sterk geloof en een ijzeren persoonlijkheid, de leeuw van Arif die wij nooit zullen vergeten: Mohammed Ben Abdelkrim Elkhattabi.

Abdelkrim is geboren in 1882 in Ajdir en is een Beni Ouryaghel (een van de grootste berberstammen in Arif ). De vader van Abdelkrim was een rafqih. Abdelkrim en zijn tien jaar jongere broer M'hamed werden goed geschoold. Eerst via de koranschool en vervolgens in een Spaanse school in Melilla. Na zijn studie in Melilla werd Abdelkrim naar Fes gestuurd, waar hij krijgskunst, koran, rijkunst en rechten studeerde. Na een periode van drie jaar op de universiteit van Fes te hebben doorgebracht keerde hij, samen met een van zijn goede vrienden, Sjeikh Mohammed ben Elarbi, en bewapend met zijn talenkennis en literatuur, terug naar zijn geboorteplaats Ajdir. M'hamed werd zelfs naar Madrid gestuurd waar hij een opleiding tot mijningenieur volgde.

De vader van Abdelkrim was op de hoogte van de rijkdommen van Arif dat koper, zilver, lood, tin en ijzer in overvloed bevatte. Hij werd al lang door de Spanjaarden verdacht van wapensmokkel en andere illegale activiteiten. Toen de Spanjaarden lucht kregen van de zaken die hij zou doen met een Duits industrieel verdachten zij de Duitsers ervan de Irifiën tegen hen op te zetten. De Spanjaarden hebben het huis van de oude Rafqih platgebrand om zo met de met hem af te rekenen.

De goed opgeleide Abdelkrim werd in 1906 redacteur van El Telegrama del Rif, met een Arabische afdeling. Daarna kwam hij in dienst van het Spaanse bureau van binnenlandse zaken. In 1914 werd hij opperrechter voor het hele Melilla gebied. Nu kwamen zijn leiderstalenten tot uiting. hij informeerde de Irifiën over de rijkdom van Arif , waar hij als rechter i.v.m. procedures voor buitenlandse concessies verstand van had. Door zijn werk kreeg Abdelkrim veel inzicht in het mismanagement in het Spaanse protectoraat. Uiteindelijk is hij tot de conclusie gekomen dat fairplay van de Europese leiders onmogelijk is: "Zij zullen ons nooit als gelijken beschouwen, voor hen blijven wij honden".

Abdelkrim keert zich tegen Spanje en komt daardoor in 1915 in de gevangenis te zitten. Toen hij vrijkwam was hij nog even redacteur van de krant (1918) , maar nam toen spoedig verlof en kwam toen nooit meer terug. De reden was dat hij constateerde dat de Spanjaarden er op uit waren de Irifiën uit te buiten.

Samen met zijn broer M'hamed, die zijn opleiding als ingenieur had genoten in Spanje en hun oom Abdessalam vormden ze een trio dat erin slaagde om de Arif-stammen te verenigen en de gewone boeren te veranderen in gevreesde militairen. Het doel was duidelijk: het verjagen van de bezetters! De topontmoeting tussen de Arif-stamhoofden in Tamsaman was een bekroning op het harde werk van het trio Elkhattabi dat ze maanden tijd en voorbereiding had gekost. Op deze ontmoeting stemden alle stammen in met het voorstel om te gaan samenwerking onder leiding van Abdelkrim teneinde de Europese bezetting de kop in de drukken.

Deze minderheid boekte zijn eerste overwinning op de Spanjaarden bij Tafersit, waarnaar deze veldslag werd vernoemd. Toen Abdelkrim en zijn broer zich vlakbij het Nekor-eiland bevonden om de bewegingen van de bezetters in de gaten te houden was hun oom Abdessalam bezig om een aanval van de Spanjaarden in D'har Oubaran de grond in te slaan. De verliezen aan Spaanse kant waren enorm en Abdessalam slaagde er ook in om een heel arsenaal wapens in handen te krijgen.

Na deze overwinning sloten andere Arif-stammen zich aan bij het verzet. Abdelkrim besloot om zijn basis te gaan verhuizen naar Imzawrou, in het midden van Tamsaman, nadat hij de Spanjaarden had uitgeroeid die deze plek in handen hadden. Zo stond het verzet voor de deuren van Anwal!

De Irifiën kenden de Spanjaarden zeer goed, omdat Spanje al sinds 1492 twee enclaves had en rond die enclaves eeuwenlang een mengsel van handel en strijd tussen hun en de Spanjaarden was geweest. Vanuit geheime schuilplaatsen observeerden Abdelkrim en zijn broer Mhammed het leger van de vijand. Zij zagen de oprukkende generaal Silvestre en zagen dat de enthousiaste generaal hetzelfde aantal troepen over een steeds groter gebied verspreidde. Zijn bevoorradingslijnen werden steeds groter, langer en "dunner". Hoe verder hij van het sterke fort Mellilla werd afgeleid, des te meer kans van successen een Riffijnse militaire actie zou hebben.

De veldslagen stapelden zich op en de overwinningen waren altijd voor rekening van het verzet. Zo vielen er tussen 15 juni en 26 juli 1921 meer dan 150 Spaanse posten in handen van Abdelkrim en de zijnen. Sommige veldslagen kostten het leven aan honderden Spanjaarden zoals het geval was bij sidi Ibrahim, Ighriben, berg van Arweet enz. Dit was nog niets vergeleken met wat de bezetters te wachten stond bij Anwal. Hier verloren de Spanjaarden ongeveer 20.000 soldaten waaronder generaal Sylvestre. Meer dan 1500 soldaten en bevelhebbers werden gevangen genomen met aan hun hoofd generaal Nafrou.

Er wordt ook gezegd dat generaal Silvestre zelfmoord zou hebben gepleegd omdat hij niet kon geloven wat hem overkwam. Het verzet wist volgens Spaanse cijfers 129 kanonnen, 400 mitrailleurs, 20.000 geweren en duizenden kilos dynamiet/explosieven te bemachtigen.

Abdelkrim en zijn manschappen maakten gebruik van de bekendste guerrillatechniek: de verrassingsaanval. Men was zeer bekend met deze techniek en de troepen waren zeer mobiel. De Rif-strijders hadden genoeg aan een geweer en een bandelier met kogels en een stuk brood. De Spaanse troepen daarentegen waren zoals alle Europese legers veel logger georganiseerd (zware kanonnen e.d). Zo lukte het de rebellen het om meerdere malen de Spaanse troepen in de val te lokken en totaal te verslaan.

Het leger van Abdelkrim bestond uit het volk van verschillende stammen. De gebroeders el Khattabi hadden voldoende vertrouwen van de omringende stammen tot en met Beni Saïd. De Irifiën hadden enorm veel voordeel dat zij het gebied waarin zij vochten goed kenden. De Irifiën onder leiding van Abdelkrim hadden nog een groot voordeel: Zij streden voor het behoud van hun eigen land. Ze waren dus veel veller dan de spanjaarden.

Na meerdere overwinningen van de felle berbers riep Abdelkrim zich in 1923 uit tot amir van de Arif. En in Juli van dat jaar startten de onderhandelingen met Spanje over de vrijlatingen van de Spaanse krijgsgevangenen. De Spaanse regering betaalde 4 miljoen peseta's aan het verzet om de gevangenen vrij te laten. Spanje schrok alsof het getroffen was door een verwoestende aardbeving, vooral omdat iedereen in de wereld aandacht besteedde aan het Riffijnse verzet.

De Rifrepubliek werd eenzijdig uitgeroepen door de Irifiën. Spanje accepteerde dit , omdat het niet anders kon. De Irifiën waren een sterke legermacht waar men niet om heen kon. Ze hadden al zoveel schade aangericht bij de Spanjaarden dat deze wel beter wisten dan hier tegenin te gaan. De republiek bestond uit alle stammen in Arif en was uitgeroepen bij monde van Abdelkrim, Het bestuur van de republiek was in handen van Abdelkrim, zijn broer en familie en de stammenoudsten van de andere stammen.

De bondgenoten kwamen Spanje te hulp om het verzet te doen buigen. Het verzet dat de Spanjaarden de grond onder hun benen deed trillen. Het verzet dat hoop gaf aan de landen die gekoloniseerd waren. De Fransen kwamen Spanje te hulp en wierpen zich in de strijd met al hun zware geschut. De franse Marshall Leohi liet weten dat hij een onafhankelijke Rif nooit zou willen toestaan.

De bezetters gingen hun interne spionnen inzetten, vooral Marokkaanse spionnen voor degenen die het willen weten. Dit om onrust te zaaien onder de stammen en de eenheid die Abdelkrim met zijn hard werken had bereikt uiteen te doen vallen. Deze spionnen gingen een hele grote rol spelen ten nadele van het verzet. De spionnen (vooral Rafkihs) probeerden de mensen van het verzet tegen Abdelkrim te zetten met beweringen zoals: "Jullie vrouwen zijn jullie eigendom. Het is 'haram' dat jullie ze toelaten om brood te bakken voor de Spaanse gevangenen!" Abdelkrim werd op de hoogte gebracht van dit gebeuren en kwam persoonlijk om de Rafkihs te woord te staan om zo op deze manier de rust te doen keren. Hij stelde de Rafkihs een simpele vraag:'Wie bereidde het eten voor de Romeinen en andere gevangenen in de tijd van de profeet Mohammed?' Deze vraag was aanleiding genoeg voor een applaus voor Abdelkrim en de terugtrekking van de verslagen Rafkihs.

Dit is slechts een voorbeeld van de Marokkaanse spionnen. Er was er nog meer: in de omgeving van Ghamara weigerden de stamhoofden om telefoonpalen op hun grondgebied toe te laten. Dit omdat het volgens hen 'haram' is doordat Satan gebruik maakt van de lijnen om met z'n 'volgelingen' te communiceren. De aanleg van de telefoonlijnen was overigens een idee van de ingenieur M'hammed Elkhattabi. Op deze manier wilde hij de belangrijkste plaatsen/posten in Arif met elkaar in contact kunnen brengen. Vooral de post van z'n broer Abdelkrim was voor hem zeer belangrijk.

Het verzet aarzelde dan ook niet om de onruststokers te straffen. Een van de onruststokers was het stamhoofd Abdurrahman Eddarkawi. Hij was verantwoordelijk voor het opzetten van zijn stam Beni Zerwal tegen het leiderschap van Abdelkrim. De Spaanse en Franse bezetters probeerden van alles om de mensen tegen Abdelkrim en zijn verzet te zetten. Hierbij speelden de journalisten een belangrijke rol door het verspreiden van leugens over en het als beesten beschilderen van de mensen van het verzet. Ook hierop had Abdelkrim een antwoord. Hij liet dan ook Spaanse, Franse, Engelse en Amerikaanse journalisten naar Ajdir komen om een verslag te doen van de werkelijke situatie.

Daarnaast stuurde hij ook een delegatie naar Frankrijk en Engeland, riep de Spaanse bevolking op en stuurde brieven naar het Franse parlement, nauwkeurig uitleggend wat de bedoelingen van het verzet waren en tegelijkertijd brengt hij de Franse en Spaanse misdaden aan het licht. De Irifiën konden geen hulp verwachten en of krijgen omdat nagenoeg alle moslimlanden zelf te leiden hadden onder een buitenlandse bezetting.

In die tijd was de Rif-opstand de allereerste in zijn soort. De Russische Lenin-partij was de enige die de Irifiën hulp aanbood in de vorm van levensbehoeften, om zo hun medeleven en sympathie aan de Riffijnse boeren te uiten. Vanuit Frankrijk ontving de Riffijnse held een brief waarin een Partij (Achuyou3ia = de communistische partij) hem feliciteert met de behaalde overwinningen op het Spaanse leger. Ook wenste deze partij Abdelkrim nog meer overwinningen zowel op de Spanjaarden als op de Fransen!

Op 12 oktober 1925 gingen de Franse arbeiders de straat op om te demonstreren tegen de oorlog in Rif. Hieraan deden 900.000 arbeiders mee. Ze droegen spandoeken gericht tegen Frankrijk en eisten de onmiddellijke terugtrekking van hun land uit Rif. In de hoofdstad Parijs braken rellen uit tussen de demonstranten en de politie. Hierbij vielen 2 doden, een aantal gewonden en tientallen mensen werden gearresteerd.

Hiervoor had ook een deel van de Spaanse bevolking geprotesteerd tegen de oorlog in Rif. De Spaanse soldaten voelden zich verslagen. Er was zelfs sprake van collaboratie: een groep soldaten was de oorlog zo zat dat deze weigerde om naar het slagveld te gaan in Rif. Dit gebeurde in Barcelona waar de soldaten zelfs zover gingen dat ze hun bevelhebbers in koelen bloede hebben doodgeschoten.

De ontwikkelingen van de Rif-oorlog bereikten ook Zuid-Amerika. Vanuit Argentinië ontving de held van Arif een brief waarin de Argentijnen hem feliciteren en hun steun betuigen. De Franse Marshall Payton en de Spaanse generaal Primo di Rivera konden hadden, ondanks het inzetten van ongeveer 1 miljoen soldaten (waaronder 60 generaals), honderden gevechtsvliegtuigen, tientallen oorlogsschepen, tanks , veel moeite om Abdelkrim en zijn manschappen niet op hun knieën krijgen.

Maar het kleine maar dappere Rifleger kan met hun geweren weinig uitrichten tegen de zware bombardementen, het artillerievuur en de tankaanvallen. Volgens ingewijden is hier voor het eerst gifgas gebruikt. Om een eind aan deze slachting te maken, geeft Abdelkrim zich op 27 mei 1926 over. Hij wordt naar het Franse Reunion Eiland gedeporteert. Met moeite slaagt het leger er in plaatsen als Ajdir en Tarquist te bezetten, maar de verovering van Marokko werd pas in 1934 voltooid met de onderwerping van de verzetsgroepen in het zuiden. Frankrijk betreurde zevenendertigduizend doden. In 1947 lukt het Abdelkrim van zijn banningseiland te ontsnappen. Hij vestigt zich in Cairo en vandaaruit steunt hij het Marokkaanse verzet, tot hij op 6 februari 1963 sterft. Abdelkrim ligt hij tot op heden in Cairo begraven.

Tegen het einde van de oorlog kwamen alle misdaden aan het licht. Misdaden die die de bezetters hadden begaan tegen een paar duizend moedige boeren die bereid waren hun leven te geven voor hun vrijheid en die van HEEL Marokko. Als dank hiervoor worden we steeds onderdrukt, uitgebuit en uitgemoord!

rajas
25-11-04, 03:27
Het tamazight taal

Gramatica:

Mannelijk Woorden (sommmig woorden zijn een uitzondering)
Alle enkelvoudige manelijke woorden in het Tamazight beginnen met een van de drie medeklinkers A, I of U (O)
Zie voorbeelden

Woorden die beginnen met de letter "A" de meervoud begint met de letter "I"
Zie voorbeelden

Woorden die beginnen met de letter "I" , het meervoud begint met de letter "I" Zie voorbeelden

Woorden die beginnen met de letter U, het meervoud begint met de letter U of O Zie voorbeelden

Vrouwelijke woorden:
Alle Vrouwelijke woorden in het Tamazight taal beginnen met de letter " T"
Zie voorbeelden

Als de letter die na de letter T komt een "A" is, dan begint het meervoud met Ti Zie voorbeelden

Als de letter "I" is als in Ti, dan begint het meervoud ook met "Ti"
Zie voorbeelden

Mannelijke woorden (Enkelvoud en meervoud)1) Woorden die beginne met de letter "A"
Woorden in het Tamazight Meervoud in Tamazight Meervoud in het Nederlands
Amazigh
Argaz
Amzwaro/Amzgaro
Azro
Abreed
Ameddouker
Amchich
Akidar
Akzin
Amehdar
Adrar
Asrem Berber persoon
Man
De eerste
Steen
Weg
Vriend
kat
Paard
Hond
Leerling
Mountain
Vis Imazighen
Irgazen
Imizuora
Izerwen
Ibreeden
Imeddoukar
Imchichen
Ikidaren
Ikzinnen
Imehdaren
Idraren
Iserman Berbers
Mannen
De eersten
Stenen
Wegen
Vrienden
Katten
Paarden
Honden
Leerlingen
Mountains
vissen
Mannelijke woorden (Enkelvoud en meervoud)1) Woorden die beginnen met de letter "I"

Woorden in het Tamazight Vertaling in het Nederlands Meervoud in Tamazight
Meervoud in het Nederlands

Izem
Ithri
Izmar
Ichfar/ Ikfar
Insi
Izi
leeuw
Ster
Lam
Schildbad
Egel
Vlieg

Izmawen
Ithran
Izman
Ichefrawen
Insawen
Izan

Leeuwen
Sterren
Lammen
Schildpadden
Egels
Vliegen

3) Woorden die beginnen met de letter "U"

Woorden in het Tamazight Vertaling in het Nederlands
Meervoud in Tamazight
Meervoud in het Nederlands

Udem
Ur
urar
Uchen
Uzar
Gezicht
Har
Feest
Wolf
Mes
Udmawen
Urawen
Uraren
Uchnan
Uzran

Gezichten
Harten
Feesten
Wolven
messen

Vrouwelijke woorden (Enkelvoud en meervoud)

Woorden in het Tamazight Vertaling in het Nederlands Meervoud in Tamazight Meervoud in het Nederlands
Thamazight
Thasreth
Thameghra
Thabrat
Taghenjayth
Taadest
Thitt
Tillilli
Tikhsi
Thamurth
Thaduft

Berber vrouw