PDA

Bekijk Volledige Versie : Veranderingen aan uiterlijk kan wijzen op psychose



Wizdom
23-11-04, 21:24
Veranderingen aan uiterlijk kan wijzen op psychose

MAASTRICHT - Mensen die hun uiterlijk ingrijpend (laten) veranderen, maskeren daarmee vaak een ernstige innerlijke stoornis, zoals een psychose of schizofrenie. Artsen zouden daarom beter moeten letten op mensen, die extreem veel tatoeages of piercings aanbrengen, hun hoofd kaal scheren of cosmetische ingrepen laten doen.

Dat stelde psychiater J. à Campo in zijn proefschrift voor de Universiteit Maastricht (UM). Artsen zouden ook "hun klinische blik" moeten gebruiken bij mensen, die genderverandering willen laten doen, aldus de UM dinsdag.

Rosita0323_
23-11-04, 21:59
Geplaatst door Wizdom
Veranderingen aan uiterlijk kan wijzen op psychose

MAASTRICHT - Mensen die hun uiterlijk ingrijpend (laten) veranderen, maskeren daarmee vaak een ernstige innerlijke stoornis, zoals een psychose of schizofrenie. Artsen zouden daarom beter moeten letten op mensen, die extreem veel tatoeages of piercings aanbrengen, hun hoofd kaal scheren of cosmetische ingrepen laten doen.

Dat stelde psychiater J. à Campo in zijn proefschrift voor de Universiteit Maastricht (UM). Artsen zouden ook "hun klinische blik" moeten gebruiken bij mensen, die genderverandering willen laten doen, aldus de UM dinsdag.

Wizdom? waar heb je dit artikel vandaan? want ik zou het in zijn geheel willen lezen, want zoals dingen in dit stukje omschreven staan, heeft een psychose dus niets te maken met de uiterlijke verschijnselen die beschreven staan. En schizofrenie heeft er helemaal niets mee te maken.

Zaken die zo extreem gedaan worden door mensen is vaak een indicatie/signalen voor een ander beeld, (of meerdere beelden) dus ik weet niet wat deze psychiater zou willen bewerkstelligen door de dingen zo op 1 hoop te gooien, voor zover ik met deze informatie kan overzien.
En de genderdysforie die erbij vermeld wordt, komt voor mij echt uit de lucht vallen!

Op basis van dit artikel zou ik dit proefschrift al meteen in de kliko gooien, de moeite niet nemen dit te lezen.

Wizdom
23-11-04, 22:04
Geplaatst door Rosita0323_
Wizdom? waar heb je dit artikel vandaan? want ik zou het in zijn geheel willen lezen, want zoals dingen in dit stukje omschreven staan, heeft een psychose dus niets te maken met de uiterlijke verschijnselen die beschreven staan. En schizofrenie heeft er helemaal niets mee te maken.

Zaken die zo extreem gedaan worden door mensen is vaak een indicatie/signalen voor een ander beeld, (of meerdere beelden) dus ik weet niet wat deze psychiater zou willen bewerkstelligen door de dingen zo op 1 hoop te gooien, voor zover ik met deze informatie kan overzien.
En de genderdysforie die erbij vermeld wordt, komt voor mij echt uit de lucht vallen!

Op basis van dit artikel zou ik dit proefschrift al meteen in de kliko gooien, de moeite niet nemen dit te lezen.

Ik vind het niet helemaal uit de lucht gegrepen hoor...

Psychose (http://www.telegraaf.nl/binnenland/15865511/_Veranderingen_aan_uiterlijk_kan_wijzen_op_psychos e_.html)

~Panthera~
23-11-04, 22:20
Valt haar BLONDEREN :stout: hier ook onder ? :hihi:

mark61
23-11-04, 22:25
Geplaatst door ~Panthera~
Valt haar BLONDEREN :stout: hier ook onder ? :hihi:

En plotselinge baarden en jellaba's?

Rosita0323_
23-11-04, 22:27
Geplaatst door Wizdom
Ik vind het niet helemaal uit de lucht gegrepen hoor...

Psychose (http://www.telegraaf.nl/binnenland/15865511/_Veranderingen_aan_uiterlijk_kan_wijzen_op_psychos e_.html)

Het adres van de pagina die je geeft bestaat niet meer en de Telegraaf is eigenlijk al een krant die ik al jaren niet meer serieus neem.

Over dit onderzoek heb ik niets teruggevonden binnen de vakliteratuur en ik hoop dat je nu wel weet dat deze psychiater een vakgenoot is van mij.

Ik zal in ieder geval wel gaan zoeken naar aanleiding van jouw berichtgeving, thanks voor de tip :wink:

Verder wil ik je vragen dit bericht niet al te klakkeloos als waarheid te nemen, er zitten teveel foute beredeneringen in.

De uitingsvormen van een psychose is zoveel anders dan de dingen die omschreven staan, dat ik schrik van de inhoud van dit artikel..

~Panthera~
23-11-04, 22:27
Geplaatst door mark61
En plotselinge baarden en jellaba's?
-----------------

En kaalkoppen ? :stout:

kaaskop
23-11-04, 22:30
Tjeeeez ik zou echt niks aan mijn uiterlijk willen veranderen, het is echt perfect zo. Blijk ik ineens ook nog eens geestelijk gezond, het leven is één groot feest :lole: :lole: :lole:

~Panthera~
23-11-04, 22:33
Geplaatst door kaaskop
Tjeeeez ik zou echt niks aan mijn uiterlijk willen veranderen, het is echt perfect zo. Blijk ik ineens ook nog eens geestelijk gezond, het leven is één groot feest :lole: :lole: :lole:
-------------



Kan niet goed zijn. :D
Straks komt er weer een ander rapport, wat wijst op het tegendeel. :melig:

Orakel
23-11-04, 22:33
Geplaatst door Rosita0323_
Het adres van de pagina die je geeft bestaat niet meer en de Telegraaf is eigenlijk al een krant die ik al jaren niet meer serieus neem.

Over dit onderzoek heb ik niets teruggevonden binnen de vakliteratuur en ik hoop dat je nu wel weet dat deze psychiater een vakgenoot is van mij.

Ik zal in ieder geval wel gaan zoeken naar aanleiding van jouw berichtgeving



Promotie drs. Joost M.L.G. à Campo
In de Faculteit der Psychologie.
Titel: “Changes in appearance and psychosis”.
Promotores: Prof.dr. H.L.G.J. Merckelbach; Prof.dr. H.L.I. Nijman, Radboud Universiteit Nijmegen.
Donderdag 21 oktober 2004, 14.00 uur

Uit dit proefschrift komt naar voren dat opvallende en dramatische veranderingen in het uiterlijk de weerspiegeling kunnen zijn van het verlies van ik-grenzen en realiteitsbesef. Voor de klinische praktijk is het derhalve relevant letterlijk goed te kijken naar de patiënt en door te vragen naar opmerkelijke veranderingen in zijn of haar uiterlijk. In de optelsom der dingen kan het aanbrengen van dramatische veranderingen in het uiterlijk de waarschijnlijkheidsdiagnose van een psychotische stoornis onderbouwen. (http://www.unimaas.nl/default.asp?template=werkveld.htm&id=ID3RW25IA53AR263EN60&taal=nl)

Rosita0323_
23-11-04, 23:02
Geplaatst door Orakel
Promotie drs. Joost M.L.G. à Campo
In de Faculteit der Psychologie.
Titel: “Changes in appearance and psychosis”.
Promotores: Prof.dr. H.L.G.J. Merckelbach; Prof.dr. H.L.I. Nijman, Radboud Universiteit Nijmegen.
Donderdag 21 oktober 2004, 14.00 uur

Uit dit proefschrift komt naar voren dat opvallende en dramatische veranderingen in het uiterlijk de weerspiegeling kunnen zijn van het verlies van ik-grenzen en realiteitsbesef. Voor de klinische praktijk is het derhalve relevant letterlijk goed te kijken naar de patiënt en door te vragen naar opmerkelijke veranderingen in zijn of haar uiterlijk. In de optelsom der dingen kan het aanbrengen van dramatische veranderingen in het uiterlijk de waarschijnlijkheidsdiagnose van een psychotische stoornis onderbouwen. (http://www.unimaas.nl/default.asp?template=werkveld.htm&id=ID3RW25IA53AR263EN60&taal=nl)

Ahaa dit is een stuk duidelijker! en is binnen het cluster persoonlijkheidsstoornissen wel te plaatsen. Dit is overigens niet nieuw hoor..

Rosita0323_
23-11-04, 23:18
Geplaatst door Wizdom
Veranderingen aan uiterlijk kan wijzen op psychose

MAASTRICHT - Mensen die hun uiterlijk ingrijpend (laten) veranderen, maskeren daarmee vaak een ernstige innerlijke stoornis, zoals een psychose of schizofrenie. Artsen zouden daarom beter moeten letten op mensen, die extreem veel tatoeages of piercings aanbrengen, hun hoofd kaal scheren of cosmetische ingrepen laten doen.

Dat stelde psychiater J. à Campo in zijn proefschrift voor de Universiteit Maastricht (UM). Artsen zouden ook "hun klinische blik" moeten gebruiken bij mensen, die genderverandering willen laten doen, aldus de UM dinsdag.

Hier ben ik aanvankelijk op gaan reageren Ibrahimmm...

Marsipulami
23-11-04, 23:21
Geplaatst door Wizdom
Veranderingen aan uiterlijk kan wijzen op psychose

MAASTRICHT - Mensen die hun uiterlijk ingrijpend (laten) veranderen, maskeren daarmee vaak een ernstige innerlijke stoornis, zoals een psychose of schizofrenie. Artsen zouden daarom beter moeten letten op mensen, die extreem veel tatoeages of piercings aanbrengen, hun hoofd kaal scheren of cosmetische ingrepen laten doen.

Dat stelde psychiater J. à Campo in zijn proefschrift voor de Universiteit Maastricht (UM). Artsen zouden ook "hun klinische blik" moeten gebruiken bij mensen, die genderverandering willen laten doen, aldus de UM dinsdag.

De titel van het stukje deed me meteen denken aan dissociatie oftewel allochtone jongeren hier geboren die plots hun baard laten groeien en hun jeanskledij omruilen in een jurk.

Rosita0323_
23-11-04, 23:21
Geplaatst door ibrahimmm
Promotie drs. Joost M.L.G. à Campo
In de Faculteit der Psychologie.
Titel: “Changes in appearance and psychosis”.
Promotores: Prof.dr. H.L.G.J. Merckelbach; Prof.dr. H.L.I. Nijman, Radboud Universiteit Nijmegen.
Donderdag 21 oktober 2004, 14.00 uur

Uit dit proefschrift komt naar voren dat opvallende en dramatische veranderingen in het uiterlijk de weerspiegeling kunnen zijn van het verlies van ik-grenzen en realiteitsbesef. Voor de klinische praktijk is het derhalve relevant letterlijk goed te kijken naar de patiënt en door te vragen naar opmerkelijke veranderingen in zijn of haar uiterlijk. In de optelsom der dingen kan het aanbrengen van dramatische veranderingen in het uiterlijk de waarschijnlijkheidsdiagnose van een psychotische stoornis onderbouwen.


Is dat dit stukje?
Is er nog meer?
Ik kan me niet voorstellen dat dit zoveel duidelijker kan zijn dan dat stukje uit de Telegraaf...

En dit stuk is voor mij een stuk duidelijker, tis mn vak :wink:

Rosita0323_
23-11-04, 23:47
Geplaatst door Marsipulami
De titel van het stukje deed me meteen denken aan dissociatie oftewel allochtone jongeren hier geboren die plots hun baard laten groeien en hun jeanskledij omruilen in een jurk.

Daarom ga ik er ook inhoudelijk op in, want ik zag deze bui ook al hangen en probeer uit te leggen waar het scheef loopt in dit stuk uit de Telegraaf.

De term dissociatie zou ik in dit verband ook graag weg willen laten in jouw zin, want iemand die dissocieert heeft niet de ik-grens om dit zo duidelijk te laten zien aan zijn/haar uiterlijk. Een mens kan psychologisch dissociëren (doen we allemaal, vaak onbewust, denk aan dagdromen en bv door grote betrokkenheid inleven in iemand anders) en ook vanuit een stoornis dissociëren (als gevolg van een trauma uit de kinderjaren met als doel zichzelf staande te houden)..hier zit een wereld van verschil tussen ..

Ik zou zelf geen uitspraak durven doen over de verandering bij de radicalisering, waar de media nu zo bol van staan. Daarvoor zou ik echt iemand voor me moeten zien en spreken, wanneer dat proces nog gaande is..

Rosita0323_
24-11-04, 00:01
Geplaatst door ibrahimmm
Zover gaat mijn begrip ook nog wel!

Maar wat voegt het tweede stukje daar precies aan toe, dat je het ineens wel accepteert?

Met de 2 woorden "ik-grens" en "realiteitsbesef" weet ik vanuit welk kader deze arts denkt en verder redeneert. Dat is de duidelijkheid waar ik op doel, die 2 woorden vertellen mij heel veel, het zegt niets over mijn mening, want er zijn dingen die niet bij elkaar passen. En wat ik al eerder verwoord heb, dit hele verhaal is niet nieuw binnen de psychiatrie wanneer je dit stuk plaatst in een ander perspectief..Lekker vaag he???

Wat ik duidelijk wil maken door al mijn postings is, doordat in het artikel van de Telegraaf er dingen op 1 hoop gegooid worden, komt dat bij anderen over als iets heel anders dan dat de realiteit is. Zie het stukje van Marsipulami maar..

Ennuh, in mn vrije tijd over mn werk kletsen(Dus nu even doorwerken), is eigenlijk tegen mijn principes in:wink:

Rosita0323_
24-11-04, 00:11
En de term Waarschijnlijkheidsdiagnose ga ik niet verder op in hoor, de aanbeveling die deze arts doet is, vanzelfsprekend en tja...ook niet nieuw...

jaja..ik heb het mooiste en moeilijkste vak en dat roep ik al jaren in mijn vriendenkring, het ligt heel dicht tegen het vak aan wat de arts doet, je zou mij tegen kunnen komen bij een vette crisis of bij een Riagg...kom mij maar niet tegen dan :hihi:

Orakel
28-11-04, 17:17
Geplaatst door Marsipulami
De titel van het stukje deed me meteen denken aan dissociatie oftewel allochtone jongeren hier geboren die plots hun baard laten groeien en hun jeanskledij omruilen in een jurk.

Da's geloof ik (een vorm van) derealisatie. Dat heppie als je je bekende omgeving 'ineens' als vreemd en vijandig ervaart.

De verwarring ontstaat omdat derealisatie en depersonalisatie (zelfde als derealisatie maar dan betreffende de eigen persoon) onder de categorie dissociatieve stoornissen vallen, althans in de DSM 4.

Interessanter is om te weten welke maatschappelijke mechanismen bijdragen aan derealisatie.

Vanavond in Netwerk:


Onderwerp: Lichaam en geest

Uitzenddatum: Zo. 28 november 2004, 20.15u

Verslaggeving: Roul Meijer

Cosmetische ingrepen, tatoeages, piercings: sommige mensen houden ervan hun lichaam voortdurend extreem te veranderen. Volgens psychiater Joost à Campo kan dit wijzen op een psychotische stoornis zoals schizofrenie. Ze hebben meer aan een verwijzing naar een psychiater dan naar de plastisch chirurg of tatoeëerder.

Verband

De psychiater promoveerde onlangs op de vraag of er een verband is tussen uiterlijk en psychoses. Het antwoord is bevestigend.

Controle over de chaos

Patiënten proberen soms controle te krijgen over de chaos in hun hoofd door hun uiterlijk te veranderen. Die veranderingen, zoals het kaalscheren van het hoofd of extreme tatoeages, kunnen volgens de psychiater een teken zijn dat iemand er psychisch slecht aan toe is.

Screenen

In zijn onderzoek pleit A Campo ervoor dat artsen de klinische blik gebruiken bij het stellen van een diagnose. Klinieken zouden hun patiënten strenger moeten screenen op psychische stoornissen. Onafhankelijke psychiaters zouden die screening moeten uitvoeren, omdat het volgens de onderzoeker vaak moeilijk is om psychotische stoornissen te constateren.

'Symptoombestrijding'

"Verandering van uiterlijk kan symptoombestrijding zijn waarvan men later spijt heeft," aldus de psychiater. “Het wachten is op de eerste psychiatrische patiënt die een aanklacht indient tegen zijn behandelaar.”

barneveld
28-11-04, 17:49
je moet eerst afspraak maken bij riag

barneveld
28-11-04, 18:02
Geplaatst door EdV
Met namen heb je die stoornis ook. Heet je eerst Jilles van de Ven, wordt dat later Abdul-Jabbar van der Ven.
Net zoals met die Swami's, die eerst gewoon Truus Bolleboom heetten en daarna opeens Chandra.

Onzelieveheer heeft rare kostgangers.


EdV

het is jouw vader niet de mijne

Te quiero
28-11-04, 19:24
Geplaatst door Rosita0323_
Ahaa dit is een stuk duidelijker! en is binnen het cluster persoonlijkheidsstoornissen wel te plaatsen. Dit is overigens niet nieuw hoor..

Er is geen verschil met het artikel van Wizdom.
In het tweede werd over psychotische stoornissen gesproken en je maakte er persoonlijkheidsstoornissen van, waarna je roept dat het klopt.

Te quiero
28-11-04, 19:26
Geplaatst door ibrahimmm
Zover gaat mijn begrip ook nog wel!

Maar wat voegt het tweede stukje daar precies aan toe, dat je het ineens wel accepteert?
Zo dacht ik ook.

Te quiero
28-11-04, 19:37
Ik wil niet het werk van een psychiater, psycholoog of therapeut bagatelliseren, maar soms komen ze met zulke rare kronkels dat je je afvraagt of hij/zij niet zelf een patient is.

mark61
28-11-04, 19:40
Geplaatst door Te quiero
Ik wil niet het werk van een psychiater, psycholoog of therapeut bagatelliseren, maar soms komen ze met zulke rare kronkels dat je je afvraagt of hij/zij niet zelf een patient is.

Gek, die 'ervaring' heb ik ook.

Goodnight
28-11-04, 19:40
Laatst ging een vriendin van mijn zusje haar vetkussentjes weg laten zuigen.
Dat kind is pas 19 jaar.
Ik kon echt met geen enkele mogelijkheid een vetkussentje ontdekken aan haar slanke lichaam.
Wat me wel verbaasde is dat het instituut waar ze dit liet doen geen uitgebreide intake met haar hebben gehad.Zeker in dit geval waarbij het om een mooie jonge slanke meid gaat die gelooft dat ze vetkussentjes heeft.
Ik vraag me af, moet er niet eerst een onderzoek komen of het niet tussen haar oren zit?

Want nu zijn het vetkussentjes, over een paar maanden is het wat anders.....

Te quiero
28-11-04, 19:49
Geplaatst door Goodnight
Laatst ging een vriendin van mijn zusje haar vetkussentjes weg laten zuigen.
Dat kind is pas 19 jaar.
Ik kon echt met geen enkele mogelijkheid een vetkussentje ontdekken aan haar slanke lichaam.
Wat me wel verbaasde is dat het instituut waar ze dit liet doen geen uitgebreide intake met haar hebben gehad.Zeker in dit geval waarbij het om een mooie jonge slanke meid gaat die gelooft dat ze vetkussentjes heeft.
Ik vraag me af, moet er niet eerst een onderzoek komen of het niet tussen haar oren zit?

Want nu zijn het vetkussentjes, over een paar maanden is het wat anders.....
Ik zou mij ook ongerust maken.
Het is in Amerika bekend dat sommige rijke vrouwen zo veslaafd zijn aan plastischchirugische behandelingen dat ze dat regelmatig ondergaan. Kijk maar naar Wacko Jacko.
Ik heb een paar van deze vrouwen ontmoet en ze zagen er net zo griezelig uit als ons beroemde artiest.

~Panthera~
29-11-04, 19:52
Het toppunt van verbouwing. :kotsen:

http://members.ams.chello.nl/b.lameris/wildenstein.jpg

mark61
01-12-04, 02:00
Geplaatst door EdV
Naast zo iets zal je wakker worden.

EdV

Kwestie van tijd, Ed.