PDA

Bekijk Volledige Versie : Verdonk erkent 'afvallige liberale' moslimorganisatie als 2de gesprekspartner.



Zwarte Schaap
24-11-04, 04:59
CGI mag meepraten met Verdonk

DEN HAAG - Minister Verdonk (Integratie) zal de Contact Groep Islam (CGI) erkennen als officiële gesprekspartner, als die duidelijk kan maken hoeveel moslims in Nederland hij vertegenwoordigt. Dat heeft de bewindsvrouw dinsdag in een gesprek met de CGI laten weten.

Eerder erkende Verdonk het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO) al als officiële gesprekspartner, op voorwaarde dat dat orgaan, waar vooral soennitische moslims bij zijn aangesloten, zich openstelt voor andere stromingen. Die worden vooral vertegenwoordigd door de CGI.

De minister vindt nog steeds dat CMO en CGI nauwer moeten samenwerken, maar is ondertussen bereid beide dezelfde status te geven.

De CGI vertegenwoordigt vooral Alawieten, Ahmadiyya-moslims, sji'ieten en progressieve soennieten. Volgens voorzitter Khan gaat het om 30 tot 40 procent van de moslims in Nederland. Het CMO zegt te spreken namens 350 van de 450 moskeeën in Nederland.

Het botert niet al te best tussen de twee organisaties. Volgens Khan staat het CMO voor de conservatieve, orthodoxe islam. De CGI daarentegen wil imams laten inburgeren, de banden tussen moskeeën en thuislanden verbreken en moskeeën een duidelijker maatschappelijke functie geven. 'Een moskee moet meer zijn dan alleen een gebedshuis', vindt hij.


Bron: De Volkskrant 23/11/04

Maslov
24-11-04, 06:36
Mag een liberale moslimorganisatie als organisatie niet met de minister praten? Dat zijn ook moslims zoals er zoveel stromingen zijn in deze wereld.

Mark
24-11-04, 06:38
Zwarte Schaap: waarom staat afvallige tussen apostrofjes? Ik zie dat niet terug en ga er dus van uit dat dat jouw woorden zijn en geen quote van iemand anders.

Wizdom
24-11-04, 06:40
Geplaatst door Mark
Zwarte Schaap: waarom staat afvallige tussen apostrofjes? Ik zie dat niet terug en ga er dus van uit dat dat jouw woorden zijn en geen quote van iemand anders.

CGI worden door mainstream gezien als ketters... Laat ze alleen zichzelf representeren...

Mark
24-11-04, 06:48
Geplaatst door Wizdom
CGI worden door mainstream gezien als ketters... Laat ze alleen zichzelf representeren...

ahh, het zijn geen echte moslims?

Maslov
24-11-04, 06:59
Ook niet echte moslims mogen zich verenigen en dan met de minister praten :lol:

Wizdom
24-11-04, 08:28
Geplaatst door Maslov
Ook niet echte moslims mogen zich verenigen en dan met de minister praten :lol:

Dat zeg ik laat ze zichzelf representeren...

Mark
24-11-04, 08:31
Misschien moeten Wizdom en ZS ze wat tips geven over hoe ze wel weer echte moslims kunnen worden.

Bart.NL
24-11-04, 08:37
Geplaatst door Mark
Zwarte Schaap: waarom staat afvallige tussen apostrofjes? Ik zie dat niet terug en ga er dus van uit dat dat jouw woorden zijn en geen quote van iemand anders.

Alle moslims zijn afvalligen volgens minstens een andere stroming binnen de Islam.

kaaskop
24-11-04, 08:40
Geplaatst door Mark
Misschien moeten Wizdom en ZS ze wat tips geven over hoe ze wel weer echte moslims kunnen worden.

Praat krom wat recht is en je bent al een heel eind op de goede weg. :vreemd:

ZbaqZbaq
24-11-04, 09:23
Zowel CGI als CMO kunnen van mij de pot op.

2 bendes die niemand vertegenwoordigen en het concept democratie niet kennen. geilend op de subsidies banen ze zich al slijmend en voeten kussend naar de gesprekstafel.

Bar
24-11-04, 09:38
Geplaatst door ZbaqZbaq
Zowel CGI als CMO kunnen van mij de pot op.

2 bendes die niemand vertegenwoordigen en het concept democratie niet kennen. geilend op de subsidies banen ze zich al slijmend en voeten kussend naar de gesprekstafel.

Ah, da's duidelijke taal.
Geef mij maar meteen oorlog, al dat gelul .......
"Met de AEL kom je d'r wel!"

ZbaqZbaq
24-11-04, 09:45
Geplaatst door Bar
Ah, da's duidelijke taal.
Geef mij maar meteen oorlog, al dat gelul .......
"Met de AEL kom je d'r wel!"

de AEL pretendeert anders niemand meer te vertegenwoordigen dan haar leden, die hun bestuur democratisch kiezen. En subsidies en slijmen bij de minister zijn daar al helemaal taboe.

observer
24-11-04, 09:59
de AEL pretendeert anders niemand meer te vertegenwoordigen :jeweetog: :jeweetog:

Maslov
24-11-04, 12:21
ZbaqZbaq sinds kort heb je dus mijn steun. Ik vind dat er in de huidige situatie een belangengroepering voor moslims moet komen in de tweede kamer.

Jouw optreden bij Knevel deed mij omgaan, je acteerde daar sterk, en had ook sterke argumenten.

ZbaqZbaq
24-11-04, 12:25
Geplaatst door Maslov
ZbaqZbaq sinds kort heb je dus mijn steun. Ik vind dat er in de huidige situatie een belangengroepering voor moslims moet komen in de tweede kamer.

Jouw optreden bij Knevel deed mij omgaan, je acteerde daar sterk, en had ook sterke argumenten.

Ik ? in Knevel ? Man ik ben al 6 maanden de deur niet uit geweest

Mark
24-11-04, 12:28
Geplaatst door ZbaqZbaq
Ik ? in Knevel ? Man ik ben al 6 maanden de deur niet uit geweest

hoe lang moet je nog zitten? :hihi: