PDA

Bekijk Volledige Versie : Allochtonen spreiden zich uit zichzelf naar kansrijkere wijken. Segregratie neemt af.



Zwarte Schaap
24-11-04, 15:12
Allochtonen verhuizen naar kansrijker wijken

Nieuwkomers houden samenstelling 'arme' deelgemeenten gelijk

Allochtonen verlaten al enkele jaren deelgemeenten als Delfshaven en Feijenoord om zich te vestigen in kansrijkere delen van Rotterdam als Kralingen, Hillegersberg en IJsselmonde. Ze komen steeds meer verspreid over de stad te wonen, constateert het Centrum voor Onderzoek en Statistiek (COS) van de gemeente Rotterdam.

Rotterdam - Het onderzoeksinstituut heeft de reden van de verhuizingen niet geļnventariseerd. Aangenomen wordt dat welstand een bepalende rol speelt.

Uit Delfshaven bijvoorbeeld, vertrokken in de periode 2000-2003 per saldo 807 Surinamers, 175 Antillianen, 391 Turken en 591 Marokkanen. In totaal verlieten 5582 mensen deze deelgemeente. Noord zag 2730 mensen zich elders vestigen. Uit Feijenoord gingen 2004 inwoners weg.

Omgekeerd kreeg Hilligersberg er 3386 mensen bij; onder wie 232 Surinamers, 92 Antillianen, 88 Turken en 168 Marokkanen. Prins Alexander kreeg er 4394 inwoners bij, Charlois 3719.

Die ontwikkelingen leidden ertoe dat van alle Turken nu veertig procent woont in deelgemeenten die veel allochtonen kennen. Dat was tien jaar geleden vijftig procent. Zo'n daling is er ook te zien bij Marokkanen (van 45 naar 38 procent), Surinamers (van 28 naar 20 procent) en Antillianen (van 45 naar 37 procent).

Toch daalt het absolute aantal allochtonen niet in de genoemde deelgemeenten. Door onder meer gezinsuitbreding en -hereniging blijft het op peil of neemt toe. Het aantal Surinamers in Rotterdam, bijvoorbeeld, is toegenomen van 46.000 in 1994 naar 52.000 nu. Bewoners van Marokkaanse oorsprong zagen hun bevolkingsgroep uitdijen van 23.500 naar 35.500 in dezelfde periode.

Het meest nam de categorie 'overig arm' toe. Dat zijn vooral asielzoekers. Hun aantal steeg van 27.000 tien jaar geleden naar 50.000 nu.

Toch concludeert het COS, de situatie van de hele stad overziend, dat de segregatie vooral bij Turken, Marokkanen en Kaapverdiėrs 'snel aan het afnemen' is. Verder wordt geconstateerd dat het aantal nieuwkomers in zijn geheel aan het afnemen is. Dat heeft onder meer tot gevolg dat Rotterdam opnieuw de 600.000 inwoners niet heeft gehaald en is blijven steken op 599.544 ingezetenen.

Bron: Rotterdams Dagblad 23/11/04

ZbaqZbaq
24-11-04, 15:18
:D conclusie.... Na de arme wijken worden nu ook de betere wijken "GEKLEURD"


cool

David
24-11-04, 15:29
Geplaatst door Zwarte Schaap
Allochtonen verhuizen naar kansrijker wijken



Geldt zeker voor jou! Midden in de gay jetset buurt van Manhattan aan de Maas, temidden van The Dirty Dozen van barretjes! Menig autochtone nicht zal ziekelijk jaloers op je zijn!

Zwarte Schaap
24-11-04, 15:31
Geplaatst door David
Geldt zeker voor jou! Midden in de gay jetset buurt van Manhattan aan de Maas, temidden van The Dirty Dozen van barretjes! Menig autochtone nicht zal ziekelijk jaloers op je zijn! Ik woon al vrijwel mijn hele leven in dezelfde wijk.

David
24-11-04, 15:32
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik woon al vrijwel mijn hele leven in dezelfde wijk.



Welja, wrijf het er nog maar eens in! :haha:

Vrede
24-11-04, 15:33
ZS en David; een uitstekende combi!

Zwarte Schaap
24-11-04, 15:35
Geplaatst door ZbaqZbaq
:D conclusie.... Na de arme wijken worden nu ook de betere wijken "GEKLEURD"

Vandaar dat de stelling hoe gekleurder de mens des te slechter het is met de wijk over moet zijn. Men cultiveert alleen het beeld dat een kleur een probleem is. Men doet alsof er geen succesvolle kleuren in het Nederlandse landschap zijn, terwijl de meerheid van de allochtonen gewoon goed meedraait.


cool
Zo heet mijn wijk.

David
24-11-04, 15:35
Geplaatst door Vrede
ZS en David; een uitstekende combi!


Ik vind Zs ook een erg aardige man - maar in het nette!

Zwarte Schaap
24-11-04, 15:37
Geplaatst door Vrede
ZS en David; een uitstekende combi! Maar niet sexueel.

David
24-11-04, 15:38
Geplaatst door Zwarte Schaap
Maar niet sexueel.


Precies.

BiL@L
24-11-04, 15:39
Die allochtonen moeten wel, met die woningnood en lange wachtlijsten, in de Randstad.

Mark
24-11-04, 15:42
Geplaatst door Zwarte Schaap

Zo heet mijn wijk.

oh je woont bij het stadhuisplein! daar zou ik ook niet blij van worden

mark61
24-11-04, 15:48
Geplaatst door David
Precies.

Geven jullie elkaar nog wel een hand? Of is dat overspel?

David
24-11-04, 16:04
Geplaatst door mark61
Geven jullie elkaar nog wel een hand? Of is dat overspel?


Het is een virtuele platonische internet vriendschap. Maar mocht ik mijn makker ooit tegen het ongetwijfeld prachtige lijf lopen op het Stadhuisplein, dan zal ik hem een warme handdruk geven. Ik ben van natuurlijk een hartelijk mens, tenslotte.

Zwarte Schaap
24-11-04, 16:06
Geplaatst door Mark
oh je woont bij het stadhuisplein! daar zou ik ook niet blij van worden

De wijk Cool loopt van Noord naar zuid tussen het Centraal station en de Erasmusbrug en van oost naar west ligt het tussen de Coolsingel en de Mauritsweg. Ik woon ergens halverwege, in de buurt van de Witte de Withstraat.

Overigens stikt het hier ook van de kerken. Ik schat zo ongeveer 10 kerken in een omtrek van 500 meter (Geen ene moskee).

mark61
24-11-04, 16:07
Geplaatst door David
Het is een virtuele platonische internet vriendschap. Maar mocht ik mijn makker ooit tegen het ongetwijfeld prachtige lijf lopen op het Stadhuisplein, dan zal ik hem een warme handdruk geven. Ik ben van natuurlijk een hartelijk mens, tenslotte.

Ik zou wel meteen duiken, daarna.

David
24-11-04, 16:08
Geplaatst door Zwarte Schaap
De wijk Cool loopt van Noord naar zuid tussen het Centraal station en de Erasmusbrug en van oost naar west ligt het tussen de Coolsingel en de Mauritsweg. Ik woon ergens halverwege, in de buurt van de Witte de Withstraat.

Overigens stikt het hier ook van de kerken. Ik schat zo ongeveer 10 kerken in een omtrek van 500 meter (Geen ene moskee).


Maar Bazar zit er ook, en op dat rare pleintje waar vroeger De Bak zat (nu Zizo, geloof ik), zit een erg prettig Turks restaurant! En een leuke Freya winkel, met veel pyramides en wierrook en zo.

mark61
24-11-04, 16:12
Geplaatst door David
Maar Bazar zit er ook, en op dat rare pleintje waar vroeger De Bak zat (nu Zizo, geloof ik), zit een erg prettig Turks restaurant! En een leuke Freya winkel, met veel pyramides en wierrook en zo.

De Bazar is haraam. En ranzig. En overrated. En er werken Iraniėrs, brrr.

Mark
24-11-04, 16:12
het stikt ook van de winkels :cheefbek:

David
24-11-04, 16:13
Geplaatst door mark61
De Bazar is haraam. En ranzig. En overrated. En er werken Iraniėrs, brrr.


Nonsens. Ik heb er laatst nog gegeten met Taouanza. En Taouanza junior. Was gezellig, en lekker. En ze hebben er goede cognac.

mark61
24-11-04, 16:14
Geplaatst door Mark
Ik ben geen knip voor de neus waard

Hoe komt dat nou zo opeens? Net was je nog de zelfverzekerdheid zelve? Op je lazerij gehad van een ongehoofddoekte collega?

mark61
24-11-04, 16:15
Geplaatst door David
Nonsens. Ik heb er laatst nog gegeten met Taouanza. En Taouanza junior. Was gezellig, en lekker. En ze hebben er goede cognac.

Das allemaal haraam.

Zwarte Schaap
24-11-04, 16:16
Overigens stikt het hier met van alles, minimaal 20 discotheken, minimaal 8 museas, minimaal 10 kunstinstellingen minimaal 100 restaurants, minimaal 6 bioscopen, minimaal 300 cafes, minimaal 5 ziekenhuizen, minimaal 20 sexclubs, minimaal 3 politieburea's en vrijwel alle tramlijnen en metrolijnen, minimaal 200 modewinkels, minimaal 6 warenhuizen..etc..etc...

allemaal in een omtrek van ongeveer 500 meter.

David
24-11-04, 16:16
Geplaatst door mark61
Das allemaal haraam.


Maar wel gezellig.

Zwarte Schaap
24-11-04, 16:20
Geplaatst door David
Maar Bazar zit er ook, en op dat rare pleintje waar vroeger De Bak zat (nu Zizo, geloof ik), zit een erg prettig Turks restaurant! En een leuke Freya winkel, met veel pyramides en wierrook en zo.

Haha .. je bedoelt die heksenwinkel. Ze hebben daar ook een soort cafeetje binnen, geile tongen beweren dat daar oudere vrouwen graag jongere mannen oppikken.

Dat pleintje is onze buurtpleintje waar ik wel eens over verteld heb van enkele ontmoetingen met geile brutale homosexuelen.

Mark
24-11-04, 16:22
Geplaatst door Zwarte Schaap
Overigens stikt het hier met van alles, minimaal 20 discotheken, minimaal 8 museas, minimaal 10 kunstinstellingen minimaal 100 restaurants, minimaal 6 bioscopen, minimaal 300 cafes, minimaal 5 ziekenhuizen, minimaal 20 sexclubs, minimaal 3 politieburea's en vrijwel alle tramlijnen en metrolijnen, minimaal 200 modewinkels, minimaal 6 warenhuizen..etc..etc...

allemaal in een omtrek van ongeveer 500 meter.

ja ik kom er vaak, handig om te shoppen en uit te gaan

maar ik zou er niet willen wonen, mij te druk!

Zwarte Schaap
24-11-04, 16:28
Geplaatst door Mark
ja ik kom er vaak, handig om te shoppen en uit te gaan

maar ik zou er niet willen wonen, mij te druk!

Nee hoor ik woon lekker rustig.

David
24-11-04, 16:29
Geplaatst door Zwarte Schaap
Haha .. je bedoelt die heksenwinkel. Ze hebben daar ook een soort cafeetje binnen, geile tongen beweren dat daar oudere vrouwen graag jongere mannen oppikken.

Dat pleintje is onze buurtpleintje waar ik wel eens over verteld heb van enkele ontmoetingen met geile brutale homosexuelen.


Okay, nu snap ik jouw nare ervaringen met nichten ineens veel beter. Je bedoelt dus het slag nichten dat altijd rondliep in De Bak! Tja, daar word je niet echt vrolijk van, nee. Zooitje onbeschofte alcoholisten waren het, die je inderdaad vol in het kruis grijpen op een onbewaakt moment. ik heb daar ook nog wel eens ruzie gehad met een hadtastelijke kerel. Maar er kwamen ook fijne mannen: ik heb er mijn eigen man ontmoet!! Op jouw pleintje!

mark61
24-11-04, 16:30
Geplaatst door David
Maar wel gezellig.

Gek, dat heb je nou zo vaak met leuke dingen.

Mark
24-11-04, 16:31
hier zit ie mensen!

:D

Zwarte Schaap
24-11-04, 16:34
Geplaatst door David
Okay, nu snap ik jouw nare ervaringen met nichten ineens veel beter. Je bedoelt dus het slag nichten dat altijd rondliep in De Bak! Tja, daar word je niet echt vrolijk van, nee. Zooitje onbeschofte alcoholisten waren het, die je inderdaad vol in het kruis grijpen op een onbewaakt moment. ik heb daar ook nog wel eens ruzie gehad met een hadtastelijke kerel. Maar er kwamen ook fijne mannen: ik heb er mijn eigen man ontmoet!! Op jouw pleintje!

Kijk eens aan ! Duivelse pleintje dat het jouw homosexualiteit heeft verstevigd !

Zwarte Schaap
24-11-04, 16:37
Geplaatst door Mark
hier zit ie mensen!

:D

Precies! Dat is de Wijk Cool.

David
24-11-04, 16:46
Geplaatst door Zwarte Schaap
Kijk eens aan ! Duivelse pleintje dat het jouw homosexualiteit heeft verstevigd !


Helemaal niet. Het heeft van mij een keurig getrouwde, monogame meneer gemaakt!

GroteWolf
24-11-04, 16:47
Ik woon ergens halverwege, in de buurt van de Witte de Withstraat.


Volgens mij juist een hele leuke buurt, vlakbij hotel Bazaar (vind ik een erg leuk hotel).

Overigens goed nieuws, dat bericht dat je plaatst. Wmb precies zoals het moet: Niet het moedwillig verdelen van kansarmen waar iedereen voor op de vlucht slaat (PvdA-beleid dus), maar allochtonen met meer succes die dus ook beter gaan wonen. Alleen zo krijg je een samenleving die ergens op slaat en steden waar ook weer middeninkomens en gezinnen willen wonen (van welke afkomst of kleur dan ook).

mark61
24-11-04, 16:49
Geplaatst door Mark
hier zit ie mensen!

:D

Onthullend. :cheefbek:

Zwarte Schaap
24-11-04, 16:55
Geplaatst door GroteWolf
Volgens mij juist een hele leuke buurt, vlakbij hotel Bazaar (vind ik een erg leuk hotel).

Overigens goed nieuws, dat bericht dat je plaatst. Wmb precies zoals het moet: Niet het moedwillig verdelen van kansarmen waar iedereen voor op de vlucht slaat (PvdA-beleid dus), maar allochtonen met meer succes die dus ook beter gaan wonen. Alleen zo krijg je een samenleving die ergens op slaat en steden waar ook weer middeninkomens en gezinnen willen wonen (van welke afkomst of kleur dan ook).

Daarom is al dat paniekvoetbal in de media en politiek niet nodig, het vertraagt de positieve ontwikkelingen alleen maar.

GroteWolf
24-11-04, 17:01
Daarom is al dat paniekvoetbal in de media en politiek niet nodig, het vertraagd de positieve ontwikkelingen alleen maar.


Er zijn gelukkig best wel eens momenten dat ik er ook zo over denk. Dit soort berichten helpen dan wel.

David
24-11-04, 17:05
Laten we maar eens een tijdje positief gaan doen. De grote Maroc.nl familie.

wytze
24-11-04, 17:16
Nou, ik weet niet of ik er echt blij mee ben. Hier doet men het omgekeerde, rijkeren de buurt in lonken. Hebben we er een stel yuppen bij!
En, als straks de allochtonen naar de betere wijken zijn vertrokken, wie gaan dan de arme wijken bevolken? :nerd:

mark61
24-11-04, 17:19
Geplaatst door wytze
Nou, ik weet niet of ik er echt blij mee ben. Hier doet men het omgekeerde, rijkeren de buurt in lonken. Hebben we er een stel yuppen bij!
En, als straks de allochtonen naar de betere wijken zijn vertrokken, wie gaan dan de arme wijken bevolken? :nerd:

Jij en ik.

Kom op, een beetje solidair!

mark61
24-11-04, 17:20
Geplaatst door David
Laten we maar eens een tijdje positief gaan doen. De grote Maroc.nl familie.

Doen we toch. De vertrossing heeft hier al jaren geleden toegeslagen.

wytze
24-11-04, 17:26
mark61,

ik woon er al dus aan mijn solidariteit hoeft niet getwijfeld te worden. Maar wie wordt de volgende migrantengroep die in de arme wijken komt wonen, als de marokkanen, turken en surinamers zich opgewerkt hebben?

mark61
24-11-04, 17:45
Geplaatst door wytze
mark61,

ik woon er al dus aan mijn solidariteit hoeft niet getwijfeld te worden. Maar wie wordt de volgende migrantengroep die in de arme wijken komt wonen, als de marokkanen, turken en surinamers zich opgewerkt hebben?

Ik ook. Dus das mooi toch? Wie de volgende groep wordt is afhankelijk van wie de nieuwe immigranten gaan zijn. In feite zijn dat de Afrikanen, maar die zijn al aangepaster voor ze hier komen, en een stuk flexibeler en minder zeurderig, voorzover ik ze ken. Of ze nou moslim zijn of wat anders.

Eigenlijk streef jij naar een klassenloze maatschappij. :hihi: Dat gaat nog wel even duren. Zo lang er veel mensen zijn die daar prijs opstellen. NL is al een van de meest klassenloze maatschappijen ter wereld.

mark61
24-11-04, 17:46
Geplaatst door David
Helemaal niet. Het heeft van mij een keurig getrouwde, monogame meneer gemaakt!

Bah. Wat saai.

wytze
24-11-04, 17:57
mark61,
nl een van de meest klassenloze maatschappijen ter wereld? Nee hoor, maar men weet die illusie wel te scheppen ja.

mark61
24-11-04, 18:16
Geplaatst door wytze
mark61,
nl een van de meest klassenloze maatschappijen ter wereld? Nee hoor, maar men weet die illusie wel te scheppen ja.

Oh, noem s een lozere? Noord-Korea? Canada?

Zwarte Schaap
25-11-04, 00:54
Lees het verschil met het Rotterdams dagblad. Ook dat onderstreepte gedeelte doet bij mij de wenkbrauwen fronsen.


Segregatie Rotterdam neemt af

Allochtonen spreiden zich vanzelf in de Maasstad

van onze verslaggever

ROTTERDAM - De segregatie in Rotterdam, de mate waarin bevolkingsgroepen op een kluitje wonen, neemt af. Rotterdamse allochtonen die het zich kunnen permitteren, verhuizen van deelgemeenten waar traditioneel veel buitenlanders wonen, zoals Feijenoord, naar deelgemeenten met duurdere huizen en meer autochtonen, zoals Kralingen-Crooswijk. Hun plaatsen worden doorgaans ingenomen door allochtonen van buiten de stad.

Het Centrum voor Onderzoek en Statistiek (COS) van de gemeente Rotterdam drukt de mate van segregatie uit in een 'verhuisindex'. Dat is het percentage van een bepaalde bevolkingsgroep dat uit hun eigen wijk zou moeten verhuizen om die wijk een bevolkingssamenstelling te geven die precies het gemiddelde is van de hele stad. Voor de Turken en Marokkanen in Rotterdam daalde de index van 50 procent in 1992 tot 40 procent nu. Alleen voor Antillianen steeg de index de laatste paar jaar, naar ongeveer dertig procent.

Terwijl het aantal Rotterdammers met een paar honderd daalde -en dus weer net onder de 600000 bleef- steeg het totaal aantal allochtonen in Rotterdam met bijna vijfduizend. Die groei neemt de laatste jaren af. Dat komt onder meer doordat bij een aantal bevolkingsgroepen, zoals Marokkanen en Turken, het kindertal afneemt. En dat gebeurt niet alleen bij allochtone vrouwen die in Nederland zijn geboren, maar ook bij de vrouwen die uit Turkije en Marokko naar Nederland kwamen om te trouwen. Hun mannen wilden misschien een bruid uit het thuisland omdat die niet zo modern zou zijn, maar volgens het COS stellen ook de jonge vrouwen in Turkije en Marokko het krijgen van kinderen langer uit dan hun moeders deden.

Trouwen wordt steeds belangrijker als reden voor immigratie uit niet-westerse landen en politiek asiel steeds minder. Bij buitenlanders uit westerse landen die naar Nederland komen, zijn studie en werk vaker het belangrijkste motief. Daar krijgt Rotterdam er verhoudingsgewijs meer dan andere grote steden, vooral bij studenten scoort de stad hoog.

Bron: Trouw 25/11/04