PDA

Bekijk Volledige Versie : Media leveren bijdrage aan radicalisering



Wizdom
24-11-04, 18:01
Media leveren bijdrage aan radicalisering
Uitgegeven op 24 november 2004 om 18:15 uur, bijgewerkt om 18:25

De media leveren door de wijze van berichtgeving een bijdrage aan radicalisering. Ook vergroot zij door haar berichtgeving de gevoelens van onrust die in de samenleving heersen. Dat denkt Erwin Feydel hoogleraar aan de universiteit Twente. "Mensen worden heel moe van deze berichtgeving."


De Telegraaf kopte woensdag met: Imam wenst Geert Wilders dood. "Dat vind ik wel heel ver gaan", reageert Feydel. "Als er twintig jaar geleden in de media aandacht was voor vliegtuigkapingen, dan kon je er donder op zeggen dat er in zeer korte termijn weer één zou plaatsvinden. In zekere zin is dat niet zo veel veranderd." Door zulke titels wordt een beeld gecreëerd van bepaalde bevolkingsgroepen ook al staat in het artikel ook gemeld dat de Imam niet hoopt dat Wilders wordt vermoord, maar sterft aan een ziekte, vindt Feydel. "Als je de hele dag wordt blootgesteld aan dit soort berichtgeving dan ontkom je niet aan beïnvloeding."

Behalve de wijze van berichtgeving is ook de hoeveelheid van invloed op de meningsvorming denkt Feydel. Hoorleraar taal en communicatie aan de Vrije Universiteit, Wilbert Spooren, denkt ook dat radicalisering meer wordt 'bediscussieerd' als de media en de politiek daar veel aandacht aan geven. "Maar dat is een goede zaak want daardoor kunnen we goede opinies vormen." Ook Spooren is van mening dat men moet oppassen dat verhalen niet uit de context worden getrokken. Hij noemt daarbij het voorbeeld van Jan Mulder die in de zomer uitspraken deed over Dick Advocaat waar zelfs minister-president Jan Peter Balkenende over viel. Mulder had zijn opmerkingen niet serieus bedoeld, zei hij zelf.

VVD-politicus Laetitia Griffith is van mening dat aan bepaalde aspecten in de samenleving niet tot weinig aandacht moet worden besteed. Over Abdul-Jabbar van de Ven die de uitspraak over Wilders deed: 'Iedere minuut besteedt aan uitlatingen van Abdul-Jabbar van de Ven is er één te veel', schrijft zij in een reactie.

wytze
24-11-04, 18:17
Dat kan je wel zeggen dat de media daaraa meewerkt. Maar ik bespeur ook dat veel mensen er schoon genoeg van beginnen te krijgen, dus dat is een positieve ontwikkeling. Zowel vannacht als vandaag veel reacties van mensen die het gehijg en gehype van de media spuugzat zijn.

delirious
24-11-04, 18:36
Absoluut mee eens.
Uitlokking van de schijnheilige Knevel was bij mij echt het toppunt.
2 Minuten duurde het voordat NOS teletext :stomp: de uitspraken van malloot VdVen plaatsten.

mark61
24-11-04, 18:42
De Telegraaf levert al een bijdrage aan radicalisering sinds zijn oprichting. Dat radicale uitspraken in Telegraafradicalisering wel erg radicaal worden, dat zal best.

Een bijdrage aan het vormen van een goede opinie heeft de Telegraaf nog nooit geleverd.

delirious
24-11-04, 18:55
Geplaatst door mark61
De Telegraaf levert al een bijdrage aan radicalisering sinds zijn oprichting. Dat radicale uitspraken in Telegraafradicalisering wel erg radicaal worden, dat zal best.

Een bijdrage aan het vormen van een goede opinie heeft de Telegraaf nog nooit geleverd.

Dat krijg je met deze Rioolkrant die Kwantiteit boven Kwaliteit stelt.
Helaas is de Telegraaf ook nog eens gratis op het net te lezen.
:mad:

kaaskop
24-11-04, 19:00
Nou vooral idd het hijgerige van de laatste tijd begint me hoe langer hoe meer te storen.

Bij zo'n van der Ven weet je wat je verwachten kan en dat staat gegarandeerd vor een rel, bovenop de rel van de handshake van salam bovenop Theo van Gogh. Onder Moslims lopen ook de nodige idioten rond, nou dat weten we dan nu....

Pytaghoras
24-11-04, 19:28
Geplaatst door kaaskop
Nou vooral idd het hijgerige van de laatste tijd begint me hoe langer hoe meer te storen.

Bij zo'n van der Ven weet je wat je verwachten kan en dat staat gegarandeerd vor een rel, bovenop de rel van de handshake van salam bovenop Theo van Gogh. Onder Moslims lopen ook de nodige idioten rond, nou dat weten we dan nu....

Misschien wil hij daarmee aangeven hoe schadelijk het soms is om je mening te geven. Wat hij zei, is juridisch gezien niet strafbaar, maar zorgt wel voor een rel. Wat Theo van Gogh zei was juridisch gezien ook niet strafbaar, maar hij zorgde wel voor een rel die tot de moord heeft geleid. Blijkbaar zijn wij hier in Nederland nog niet voorbereid om op een positieve manier op zulke uitspraken te kunnen reageren. Ik zie dat wij snel beinvloed raken.