PDA

Bekijk Volledige Versie : Burgers van Nederland: i/d Ban v/d Belediging



Al-Aswad
25-11-04, 05:54
Geachte lezer,

Wie je ook bent, vmbo-leerling, politicus, journallist, vrouw, puber, Turk, Berber, sportman, Fries, Fransman, Arabier, Moslim, honkballer, lokettist, Jood of analfabete bakker. We hebben momenteel één ding gemeen. Dat is een goed begin.
Velen zullen zich nu afvragen wat dat is, dat gemeenschappelijke element dat ons bindt aan elkaar, los van nationaliteit, afkomst of beroepsgroep en afgezien van het feit dat we allemaal mensen zijn.
Het gaat namelijk om 'belediging'. Feit is dat je niet kan beledigen zonder taalgebruik (afgezien van een vies gezicht en een opgestoken middelvinger). Wat ik jammer vind, nu ik over taal begin -specifiek de Nederlandse taal- is dat het gros van de actualiteitenprogramma's, het merendeel van de op tv verschijnende politici zich als een paling in een ton roeren om het zodanig voor elkaar te krijgen dat er een 'vredige' relatie kan bestaan tussen de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van godsdienst. Sommige programma's, groepen en individuen maken juist misbruik van de heisa om zichzelf te profileren (kijkcijfers, stemmen, geld) en maken de situatie nog erger dan zij al is.

Olie op het vuur is het credo dat weelderig tiert tussen de plooien van een natie die Oud en Nieuw niet meer hoeft te vieren aangezien het vuurwerk verbaal gepresenteerd wordt en direct de kamers der leden van deze maatschappij ingebombardeerd wordt.

Mag er voor de afwisseling eens iets 'aardigs' gezegd worden over elkaar? In de taal die ons schijnt te binden, maar ons ook kan verdelen? Vinden we het nodig om elkaar te kwetsen? Stillen we daarmee een honger die zich roert op de achtergronden van vele conflicten waar treurig genoeg het bloed rijkelijk vloeit? Of zullen we iets anders proberen? De ene dag schelden we elkaar de huid vol, waarop we afspreken dat de dag erop alleen maar amicale woorden en vriendelijke knikjes de boventoon mogen voeren? Gaat dit om wie er gelijk heeft c.q. krijgt? En wat zijn de 'stakes' ?

Wellicht dram ik nu door en denkt U dat deze schriftelijke kronkels slechts een exemplaar zijn van gezwets op een lege bijenkorf op de Drentse heide. Dat mag.

Wat ik echter duidelijk wil maken is dat een ieder in dit land moet beseffen dat er een verantwoordelijkheid op zijn/haar schouders rust. Samen vormen wij een groep die binnen de landsgrenzen van Nederland verantwoordelijkheid draagt voor het welzijn, de welvaart, de veiligheid van de burgers en het geluk van de kinderen die er vertoeven.

Laat een ieder opstaan om een einde te maken aan deze waanzin waarin de ontketening van ongecontroleerde emotionele vloedgolven het baken van verstand en 'common sense' lijkt te willen doven. Laat ons een vuist maken tegen verharding en extremisme!
Niemand heeft baat bij een sfeer waarin vijandigheid en arrogantie elkaar aanwakkeren en in een neerwaartse spiraal van ongekende haatneigingen de gemoederen hoog laat laaien.
Politici, journalisten, columnisten, tv-presentatoren, U burgers van dit land... Laat u niet leiden door basale instincten, waarbij angst gezaaid wordt...
Raap uzelf bij elkaar en geef elkaar de hand, opdat er weer vrede mag heersen. Allen, tezamen zijn wij kinderen van deze planeet die er slechts tijdelijk zullen verblijven... Gun de kinderen een toekomst?

Wat iemands religie/ideologie ook is, het draait om fatsoen. Het gaat om omgangsvormen, respect, verstandhouding, beleefdheid en nobelheid (o.a.). Hoe U het ook wendt of keert, het zijn universele basisnormen waar een ieder zich aan dient te houden. Heb respect voor elkaar, leer elkaar te begrijpen. Het is nooit te laat om goed te maken wat vroeger niet vlekkeloos verliep. Predik respect voor elkaar en oogst verzoening. Dat is een begin!

Mijn oprechte groeten, voortvloeiend uit de diepste regionen van mijn hart.

Een vreemdeling van vlees en bloed.