PDA

Bekijk Volledige Versie : Moskou wil uitleg van Nederland over etnische spanningen in het land



Marsipulami
25-11-04, 09:35
Moskou wil uitleg over etnische spanning in Nederland

DEN HAAG - Rusland wil opheldering van Nederland over de etnische en religieuze spanningen in Nederland na de moord op Theo van Gogh. Dat heeft de Russische minister van Buitenlandse Zaken, Sergei Lavrov, anderhalve week geleden geschreven in een brief aan zijn Nederlandse ambtgenoot, Bernard Bot. Dat bevestigde Bots woordvoerder gisteren.



Bots woordvoerder, die het bestaan van de brief gisteren bevestigde, zei dat het om ,,niet meer dan een pesterijtje'' ging. Het incident speelt zich echter af aan de vooravond van de EU-Ruslandtop, vandaag in Den Haag. Daar ontvangt premier Jan Peter Balkenende als EU-voorzitter president Vladimir Poetin en Lavrov.

Die top dreigt te worden overschaduwd door meningsverschillen tussen Rusland en de EU over de presidentsverkiezingen in Oekraïne. Rusland heeft premier Janoekovitsj gefeliciteerd met zijn overwinning. Volgens de EU voldeden de verkiezingen niet aan de internationale, democratische normen.

In september kwam het tot een diplomatieke rel tussen Bot en Lavrov naar aanleiding van opmerkingen van Bot tijdens een bijeenkomst van EU-ministers in Valkenburg over het bloedige einde aan het gijzeldrama in een school in de plaats Beslan. Bot verzocht de Russen om opheldering hoe de kwestie zo uit de hand kon lopen. Lavrov reageerde daarop furieus en noemde Bots commentaar ,,onbeschoft, lasterlijk en ongepast''. Toen Bot hem wilde opbellen om de zaak uit te praten, hield Lavrov zich dagen onbereikbaar.

De woordvoerder van Buitenlandse Zaken bevestigde dat de bewoordingen van Lavrovs brief van anderhalve week geleden sterk doen denken aan de bewoordingen die Bot namens de EU in september gebruikte. Bots woordvoerder zei niet te verwachten dat Lavrovs brief nog gevolgen heeft. Op Buitenlandse Zaken was men er al van uitgegaan dat de zaak was bijgelegd toen Lavrov eerder dit najaar in Den Haag op bezoek was.

© NRC Handelsblad


25/11/2004 ©NRC Handelsblad

©Copyright De Standaard

Mark
25-11-04, 09:43
beetje late reactie domme belg, dit is al dagen bekend :p

Marsipulami
25-11-04, 09:47
Geplaatst door Mark
beetje late reactie domme belg, dit is al dagen bekend :p

Hoezo late reactie. Volgens mij is er nog geen reactie en heeft Nederland nog steeds geen officiële uitleg gegeven aan Moskou.

Mark
25-11-04, 09:52
dit is allang besproken op maroc.nl

Tomas en ik maakten wat stomme grapjes en de topic staat alweer op pagina 35

Marsipulami
25-11-04, 09:56
Geplaatst door Mark
dit is allang besproken op maroc.nl

Tomas en ik maakten wat stomme grapjes en de topic staat alweer op pagina 35

Ik stel een internationale economische boycot van Nederland voor om Nederland te straffen voor de wijze waarop het regime en de bevolking met etnische en religieuze minderheden omgaat.

TonH
25-11-04, 11:36
Geplaatst door Marsipulami
Ik stel een internationale economische boycot van Nederland voor om Nederland te straffen voor de wijze waarop het regime en de bevolking met etnische en religieuze minderheden omgaat.

Poetin is vandaag in Den Haag. Ze hebben hem nog tegen proberen te houden door heel veel mist in de lucht te hangen, maar daar liet deze koene strijder zich niet door weerhouden en is lekker toch geland. :lachu:

Dutchguy
25-11-04, 12:25
Geplaatst door Marsipulami
Ik stel een internationale economische boycot van Nederland voor om Nederland te straffen voor de wijze waarop het regime en de bevolking met etnische en religieuze minderheden omgaat.

Ik bespeur wanhoop. :D

GroteWolf
25-11-04, 12:42
Wat Marsipulami betreft stel ik een Cordon Sanitaire voor.

Dutchguy
25-11-04, 12:48
Geplaatst door GroteWolf
Wat Marsipulami betreft stel ik een Cordon Sanitaire voor.

Ach, er komt al geen rook meer uit zijn klappertjespistool. :hihi: