PDA

Bekijk Volledige Versie : Aids rukt snel op in West Europa, in Engeland is het nu de grootste bedreiging.



Zwarte Schaap
25-11-04, 11:33
Aids rukt snel op in West-Europa

In Engeland nu de grootste bedreiging volksgezondheid

Door onze correspondent Bob Kroon

In Europa en Noord-Amerika stijgt het aantal hiv- besmettingen weer, door onbeschermd geslachtsverkeer tussen hetero's en homo's. Nu er anti-retrovirale middelen beschikbaar zijn, neemt de 'aankomende seksueel-actieve generatie het niet zo nauw meer'. Dat staat in het gezamenlijke jaarrapport van UNAIDS en de wereldgezondheidsorganisatie WHO.

Genève - In Engeland is aids nu de grootste bedreiging voor de volksgezondheid. ,,Het aantal heteroseksuele seropositieven in West-Europa is de laatste vijf jaar verdubbeld,'' constateert de Belg Peter Piot, directeur van UNAIDS. ,,Een groot aantal hiv-geïnfecteerden is zich daarvan niet eens bewust.''

Ondanks dat er nu drie keer zoveel geld per jaar beschikbaar is voor aidsbestrijding als in 2001, is de opmars van 's werelds wijdst verbreide besmettingsziekte niet te stuiten. Er zijn momenteel 39,4 miljoen seropositieven in de wereld, tegen 36,6 miljoen eind 2002. Vrouwen worden steeds vaker besmet door opgedrongen en onbeschermde seks. Het aantal vrouwelijke aidspatiënten is in veel landen nu gelijk aan het mannelijke aantal, of overtreft dat zelfs. Voor epidemiologen is het duidelijk, dat vrouwen eerder door mannen worden besmet dan omgekeerd.

De snelste stijging van het aantal hiv-besmettingen toont Oost- Azië, met een toename van 56 procent in twee jaar - gevolgd door Oost-Europa en Centraal-Azië, met een stijging van ieder 48 procent. Het rapport spreekt van een groeiend aantal regionale epidemieën, sommige in een beginstadium.

,,Nu blijkt dat aids niet slechts een levensbedreigende ziekte is, maar ook een enorme ontwikkelingshandicap voor Derde Wereldlanden,'' meent Piot. ,,De tijd voor incidentele bestrijdingsmethoden en noodoplossingen is voorbij. De omvang van deze crisis eist een grootschalige en duurzame aanpak van alle betrokkenen.''

De rampzalige stijging van aids in Oost-Azië komt vooral voor rekening van China, Indonesië en Vietnam. De uitbreiding in Oost- Europa is te wijten aan een aidsexplosie in Oekraïne en de Russische federatie. Met 860.000 seropositieven kampt Rusland nu met de grootste aidsepidemie in Europa. Vorig jaar werd zes miljard dollar uitgegeven aan aidsbestrijding. Volgens Piot moet er niet alleen meer geld komen. ,,Het moet daar terecht komen waar het het hardst nodig is en het meeste effect heeft in specifieke situatie.'' WHO-directeur Lee Jong-Wook: ,,Een vaccin is er nog steeds niet, maar we weten wel dat voorbehoedsmiddelen en anti-retrovirale medicamenten werken.''


Bron: Rotterdams Dagblad 24/11/04

Mark
25-11-04, 11:35
niet in nederland! hier stabiliseert het aantal SOA's zich!

zie mijn goed nieuws IV topic :)

David
25-11-04, 11:35
Ik zei het gisteren al en ik zeg het nog maar een keer: begrijpen al die idioten nou nog niet dat veilige sex van levensbelang is?

IbnRushd
25-11-04, 11:37
Een oplossing is hijaab dragen. Mannen of vrouwen geen hand geven. Zullen we wedden dat de aids binnen kortste keer gedaald is naar een niveau waar we alleen kunnen juichen ;)

David
25-11-04, 11:43
Geplaatst door IbnRushd
Een oplossing is hijaab dragen. Mannen of vrouwen geen hand geven. Zullen we wedden dat de aids binnen kortste keer gedaald is naar een niveau waar we alleen kunnen juichen ;)


Geef me je maat en je adres, en ik stuur je een keurig hyaabje. Kun je lekker safe rondhobbelen.

Mark
25-11-04, 11:44
Geplaatst door IbnRushd
Een oplossing is hijaab dragen. Mannen of vrouwen geen hand geven. Zullen we wedden dat de aids binnen kortste keer gedaald is naar een niveau waar we alleen kunnen juichen ;)

we kunnen ook iedereen testen en alle hiv positieven vermoorden.

je zal zien hoe het aantal aids patienten dan daalt.

David
25-11-04, 11:46
Geplaatst door Mark
we kunnen ook iedereen testen en alle hiv positieven vermoorden.

je zal zien hoe het aantal aids patienten dan daalt.



We kunnen ook iedereen vermoorden! Dan krijgt ook niemand meer griep!

Mark
25-11-04, 11:47
Geplaatst door David
We kunnen ook iedereen vermoorden! Dan krijgt ook niemand meer griep!

het is hard, maar soms kun je alleen met een 0-tolerance beleid resultaten boeken!

IbnRushd
25-11-04, 11:48
Geef me je maat en je adres, en ik stuur je een keurig hyaabje. Kun je lekker safe rondhobbelen.

ik doe het toch liever met een baard en een lang gewaad bandiet

David
25-11-04, 11:48
Geplaatst door Mark
het is hard, maar soms kun je alleen met een 0-tolerance beleid resultaten boeken!


En uiteindelijk strijden we voor een betere wereld en een mooie toekomst! :duim: