PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokkaans netwerk pleit voor Canadees-integratiemodel



Marsipulami
25-11-04, 11:43
Marokkaans netwerk pleit voor Canadees-integratiemodel (25/11 04:57)

Imane, een Antwerpse allochtonenorganisatie met 4.000 leden, wil dat de Vlaamse overheid het Canadese integratiemodel overneemt. “Het komt erop aan om een doorgedreven en verplicht integratiebeleid te koppelen aan nultolerantie voor discriminatie.”

Het Initiatief Marokkaans Netwerk (Imane) is vooral actief in Antwerpen Noord en telt 4.000 leden. De organisatie is opgericht als een reactie op het “agressieve discours” van het AEL, werkt samen met de universiteiten van Gent en Antwerpen en beheert ook een aantal ontwikkelingsprojecten in Marokko.
In een nieuwe nota roept Imane de Vlaamse regering op om inzake integratiebeleid de Canadese aanpak over te nemen. “Ten eerste omdat de Canadese overheid een positief migratiediscours hanteert dat de nadruk legt op de maatschappelijke bijdrage van nieuwe burgers”, zegt woordvoerder Edwin Verdoolaege. “Terwijl de Vlaamse overheid eerder een houding heeft van ‘oké, de vreemdelingen zijn hier nu eenmaal en we kunnen niet anders dan de problemen die ze hier veroorzaken aan te pakken.’ Dat negatieve uitgangspunt zorgt al meer dan dertig jaar voor een belabberd beleid.”

Verdoolaege geeft wel toe dat de beleidsbrief van Vlaams Integratie-minister Marino Keulen (VLD) een aantal veelbelovende ideeën bevat. “Ook Keulen spreekt van verplichte integratiecursussen. Wel hopen we dat de Vlaamse overheid daar voldoende middelen tegenover stelt. Omdat het integratie-beleid gedurende dertig jaar verwaarloosd bleef, zal het niet eenvoudig zijn om de inburgeringsbeloften na te komen. Bovendien is er nog altijd sprake van een negatieve attitude: vreemdelingen blijven in de eerste plaats een probleem. Terwijl wij vooral nadruk zouden willen leggen op de valorisatie van migranten, ook dat is een Canadees concept. Het wil zeggen dat je migranten de kans geeft om hun troeven uit te spelen.” (KoV) (Eigen berichtgeving)

ZbaqZbaq
25-11-04, 12:04
Die reactieve IMANE (Initiatief Marokkaans Netwerk) 4000 leden ??

Mars geef daar eens jou mening over ?

Marsipulami
25-11-04, 12:32
Geplaatst door ZbaqZbaq
Die reactieve IMANE (Initiatief Marokkaans Netwerk) 4000 leden ??

Mars geef daar eens jou mening over ?

Huh ? Sinds wanneer is AEL geďnteresseerd in de mening van een niet-moslim en een niet-Arabier ?


Maar goed, omdat je het zo vriendelijk vraagt.

- Imane had ik nog nooit van gehoord, maar het is wel een mooie naam voor een organisatie.
- Mogelijks is het die Imazighenorganisatie waar ik van gehoord had die is opgericht in reactie op het succes van AEL, maar ik wist niet dat die Imane heette.
- Het oprichten van zo'n tegenorganisatie is typisch Marokkaans. Zodra een organisatie of individu uit de eigen gemeenschap succes heeft probeert men die weer zo snel mogelijk te kelderen.
- Ze (Imane) hebben wel gelijk wat betreft het veel te agressieve discours van AEL. Dat werkt afstotelijk, ook voor de eigen (potentiële) achterban van AEL. In die potentiële achterban zitten een heleboel mensen die wel willen opkomen voor zichzelf en hun gemeenschap maar niet nodeloos kwetsend willen zijn.
- Hier scoort Imane wel: “Ten eerste omdat de Canadese overheid een positief migratiediscours hanteert dat de nadruk legt op de maatschappelijke bijdrage van nieuwe burgers”
- Die hielenlikkerij tgo minister Keulen vind ik dan weer veel minder. Van het huidige voorgestelde integratiebeleid in België hebben moslims weinig te verwachten. Het blijft gericht op assimilatie.
- Ik vind het wel niet per definitie slecht dat een organisatie wil samenwerken en in dialoog gaat met de overheid.
- Die vierduizend leden stelt niks voor, dat zet men er maar bij om belangrijk te lijken.