PDA

Bekijk Volledige Versie : hoofddoeken niet verbieden



Mullah
25-11-04, 16:54
Rede in teken van meerdaagse wereldconferentie over onderwijsrecht

Oratie Jan de Groof over onderwijsrecht: hoofddoeken niet verbieden

“Zowel de uitoefening van kinderrechten als de culturele rechten verplichten de overheid tot het uitdrukkelijk aan bod laten komen van de identiteit van de leerling, onder meer door het aanwenden van symbolen of het dragen van de hoofddoek.” Dat stelt prof. dr. J. De Groof maandag 29 november in zijn oratie getiteld ‘Niemand zal het recht op onderwijs in vrijheid worden ontzegd’, omtrent de niet-aflatende zorg om het pluralisme in onderwijs. Met de rede aanvaardt hij het ambt van hoogleraar in Europees Onderwijsrecht en Europees Onderwijsbeleid aan de Universiteit van Tilburg. De oratie is onderdeel van de meerdaagse wereldconferentie over onderwijsrecht, waaraan deelgenomen wordt door onder meer de onderwijsministers Van der Hoeven en Jesus San Segundo (Spanje), kardineel Godfried Danneels en Albi Sachs.

Onderwijsbeleid is geen louter nationaal gebeuren meer: vooral de Europese onderwijsagenda beïnvloedt op fundamentele wijze het beleid binnen elk van de lidstaten van de Unie. Zo draagt de internationale grondrechtenstandaard in belangrijke mate bij tot de renaissance van het recht op onderwijs in landen met een relatief prille democratie. De Groof beschouwt het begrip pluralisme als één der belangrijkste hoekstenen van een democratie. In het onderwijsbestel van een democratische staat is dat zichtbaar in het bestaan van een gedifferentieerd onderwijsaanbod, met openbare scholen en scholen op levensbeschouwelijke grondslag. De Groof betoogt dat de levensbeschouwelijke pluraliteit aan scholen positief moet gewaardeerd worden door elke staat, als gevolg van internationaal rechtelijke verplichtingen.
De Groof noemt het geen toeval dat momenteel zowel de vrijheid van onderwijs als het pluralisme binnen de openbare school onder druk staan, niet in het minst in Nederland. Pluralisme, omschreven als een positieve uiting van verdraagzaamheid en zulks bij uitstek in het onderwijs, werpt zich evenwel op als dam tegen onverschilligheid en cultuurrelativisme. De culturele en religieuze verscheidenheid moeten volgens hem gekoesterd worden als een onmisbare waarde, die te bestempelen is als een mensenrecht. “Zowel de uitoefening van kinderrechten als de culturele rechten verplichten de overheid tot het uitdrukkelijk aan bod laten komen van de identiteit van de leerling, onder meer door het aanwenden van symbolen of het dragen van de hoofddoek.”
Prof. dr. J. de Groof is hoogleraar aan Tias Business School, verbonden aan de Universiteit van Tilburg, hoogleraar aan het Collège d’Europe te Brugge en tevens Regeringscommissaris voor de universiteiten Antwerpen en Limburg. Hij is voorzitter van de European Association for Education Law and Policy (ELA), welke van 25 tot en met 29 november 2004 een wereldcongres over ‘Right to education and rights in education’ in achtereenvolgens Amsterdam, Tilburg en Den Haag organiseert.

Noot voor de pers
Over het ELA-congres is door ELA (www.lawandeducation.com) een apart persbericht verzonden.
Voor meer informatie over de oratie en het programma in Tilburg kunt u contact opnemen met persvoorlichter ir. Hilde Baert van Tias Business School (013 466 8661) of UvT-voorlichter drs. Pieter Siebers (013 466 2004).

David
25-11-04, 17:19
natuurlijk niet.

Rosita0323_
25-11-04, 17:36
klopt, niet verbieden

De Lonsdale kleding wordt toch ook niet verboden voor de "gabbers"? want ik heb vernomen dat dit merk niet meer gedragen wordt door rechtsradicalen omdat dit merk al te commercieel is......

En mn 501 weiger ik uit te trekken:wink: !

David
25-11-04, 17:38
Geplaatst door Rosita0323_
En mn 501 weiger ik uit te trekken:wink: !


Ook als er een heel lekker wijf voor je staat?

delirious
25-11-04, 18:41
Geplaatst door David
Ook als er een heel lekker wijf voor je staat?

Dude.... Rosita is een wijf :p

David
25-11-04, 18:43
Geplaatst door delirious
Dude.... Rosita is een wijf :p


So? Ooit van gezellige potten gehoord?

delirious
25-11-04, 18:49
Geplaatst door David
So? Ooit van gezellige potten gehoord?

Als een Ware Andries Knevel, druk ik op het knopje en het komt eruit. :gniffel:

David
25-11-04, 18:51
Geplaatst door delirious
Als een Ware Andries Knevel, druk ik op het knopje en het komt eruit. :gniffel:


Ja, goed hè! Ik ben zo voorspelbaar!

Olive Yao
25-11-04, 19:00
“Zowel de uitoefening van kinderrechten als de culturele rechten verplichten de overheid tot het uitdrukkelijk aan bod laten komen van de identiteit van de leerling, onder meer door het aanwenden van symbolen of het dragen van de hoofddoek”.
Hangt ervanaf waar. Hier en daar kunnen andere factoren een rol spelen dan kinderrechten en culturele rechten.

“De identiteit van de leerling”? – is de identiteit van een kind dan al bepaald? Ik zou zeggen dat kinderen hun identiteit nog aan het ontwikkelen zijn.

En daarbij lijkt het me goed dat kinderen zich openstellen, en dat hun ouders en andere opvoeders niet proberen hun identiteit vast te leggen.


“Pluralisme, omschreven als een positieve uiting van verdraagzaamheid en zulks bij uitstek in het onderwijs, werpt zich evenwel op als dam tegen onverschilligheid en cultuurrelativisme”.
“Pluralisme werpt zich op als dam tegen cultuurrelativisme”? Dat klinkt als gezwets.

Pluralisme bevordert cultureel relativisme juist: omdat je andersdenkenden om je heen hebt, leer je jouw levensbeschouwing te relativeren.

En omgekeerd kan pluralisme ook niet zonder een vorm van cultureel relativisme, anders zou pluralisme niet getolereerd worden.

delirious
25-11-04, 19:01
Geplaatst door David
Ja, goed hè! Ik ben zo voorspelbaar!

Voorspelbaardeid is GOED beste David :wink:

David
25-11-04, 19:04
Geplaatst door delirious
Voorspelbaardeid is GOED beste David :wink:


en comfortabel.

delirious
25-11-04, 19:32
Geplaatst door David
en comfortabel.

Where Rosita at !!!

David
25-11-04, 19:33
Geplaatst door delirious
Where Rosita at !!!


Geen idee. Vrouw, waar hang je uit?

delirious
25-11-04, 20:28
Geplaatst door David
Geen idee. Vrouw, waar hang je uit?
:haha: :haha: :haha: :haha:

Rosita0323_
26-11-04, 23:44
Geplaatst door David
Ook als er een heel lekker wijf voor je staat?

Dan trek ik ook mn mooie 501 niet uit........:wink:

Misschien dat ik dan wel mn haar losgooi, ligt aan mn bui...