PDA

Bekijk Volledige Versie : De naderende dood



IbnRushd
26-11-04, 09:33
Wanneer mensen gaan beseffen dat ze op korte termijn zullen overlijden, reageren ze ieder op hun eigen manier. Wetenschappelijk onderzoek heeft echter aangetoond dat er toch een vast patroon is aan te wijzen in de manier waarop mensen omgaan met het naderende einde. In dit patroon is een vijftal fasen te onderscheiden.

Fase 1 Ontkenning

Wanneer de patiënt hoort dat hij binnenkort zal sterven, is zijn eerste reactie een ontkennende: 'ze hebben zich vergist' of 'waarschijnlijk hebben ze een fout gemaakt'. De patiënt wil de waarheid niet onder ogen zien. Hij/zij gaat redenen bedenken die verklaren waarom het niet klopt. Reden voor dit gedrag is natuurlijk de angst voor de dood.

fase 2 Woede

Langzamerhand gaat hij beseffen wat er aan de hand is: de dood is dichtbij. Binnenkort is het afgelopen voor hem. Maar waarom hij? Waarom niet een ander? Waar heb ik het aan verdiend? De Patiënt is kwaad. Hij/zij richt zijn agressie tegen de arts, de verpleging of tegen de familie.

Fase 3 Marchanderen

De patiënt gaat 'schipperen' met de dood: 'als ik betere medicijnen krijg kan ik het misschien nog redden', of 'als ik beter word, stop ik alsnog met roken'. Nog steeds is de naderende dood niet geaccepteerd. De patiënt houdt hoop. Hoop echter die niet gebaseerd is op de feiten, maar op hopen tegen beter weten in.

Fase 4 Depressie en apathie

Hier is het eigenlijk pas het moment dat de patiënt zich bij zijn naderende dood neerlegt, dat hij het accepteert. De acceptatie is echter niet van harte: het kort enorm moeite. De patiënt is er neerslachtig van: hij is depressief en sluit zich het liefst van zijn omgeving af.

Fase 5 Acceptatie

Dit is de laatste fase: de patiënt legt zich niet alleen neer bij zijn dood, maar kan er ook positief mee omgaan: misschien kan hij zijn dood zelfs plaatsen binnen een groter geheel, bijvoorbeeld dat er een 'leven na de dood' is, zoals sommige levensbeschouwingen ons voorhouden.

:zwaai:

Wortel
26-11-04, 09:37
Ik heb Kubler-Ross ook gelezen, maar wat is nu de context van deze tekst op deze plaats?

IbnRushd
26-11-04, 09:39
Ik heb Kubler-Ross ook gelezen, maar wat is nu de context van deze tekst op deze plaats?

Er heerst hier een bekende verschijnsel van dood/doodsbedreigingen. Leek me leuk om deze tekst te plaatsen, als je het niet erg vindt. :)

Wortel
26-11-04, 09:45
Juist, OK
Bij welke fase zou overigens zwarte humor horen?

~Panthera~
26-11-04, 09:46
Geplaatst door Wortel
Juist, OK
Bij welke fase zou overigens zwarte humor horen?
-----------

Fase 6.
Maar daar is nog geen duidelijke omschrijving voor. :D

IbnRushd
26-11-04, 09:49
fase 6 Zwarte humor

Na het overlijden van de patiënt beseft hij eindelijk dat God wel bestaat. Hij begint gelijk te spijten en zich te excuseren en smeekt om een eventuele terugkeer. Maar dit baat hem niet. Een heuse marteling overtreft hem. :D

Wortel
26-11-04, 09:54
Fase 6.
Maar daar is nog geen duidelijke omschrijving voor.

Zou het gaan in de richting van Resignatie, Ridiculisatie of Refrigorisatie?
Of houden we het gewoon op een simpelweg omhelzen van het leven omdat je het, als je het over doodsangst hebt, eigenlijk ook hebt over levensangst? Zomaar een gedachte...

Ik wil je hier trouwens nog lang niet missen, Panthera ;)

~Panthera~
26-11-04, 09:56
Geplaatst door IbnRushd
fase 6 Zwarte humor

Na het overlijden van de patiënt beseft hij eindelijk dat God wel bestaat. Hij begint gelijk te spijten en zich te excuseren en smeekt om een eventuele terugkeer. Maar dit baat hem niet. Een heuse marteling overtreft hem. :D
---------

Wel net zo lang tot hij het lekker vind, natuurlijk.
Tja, het was "zwarte humor". :D

~Panthera~
26-11-04, 09:59
Geplaatst door Wortel
Zou het gaan in de richting van Resignatie, Ridiculisatie of Refrigorisatie?
Of houden we het gewoon op een simpelweg omhelzen van het leven omdat je het, als je het over doodsangst hebt, eigenlijk ook hebt over levensangst? Zomaar een gedachte...

Ik wil je hier trouwens nog lang niet missen, Panthera ;)
-----------------

:D Die drie R'en lijkt me wel wat, Wortel. :duim:

A. je hoeft niet meer zo nodig.
B. je kunt gewoon door blijven lachen.
C. de ijskast staat in de hoek.

Kijk, DAT zie ik wel zitten. :haha:

Wortel
26-11-04, 09:59
fase 6 Zwarte humor

Na het overlijden van de patiënt beseft hij eindelijk dat God wel bestaat. Hij begint gelijk te spijten en zich te excuseren en smeekt om een eventuele terugkeer. Maar dit baat hem niet. Een heuse marteling overtreft hem.

Ik hou het, op grond van wat ik over en van de Eeuwige begrepen heb, er maar op dat je op dat moment gekend zal zijn tot in al je schoonheid en in al je schaduwen. Onontkoombaar.
Maar daar bovenuit hou ik het erop dat er op dat moment niet minder van je gehouden zal worden.
Afwachten maar, en wie weet zullen we dan samen zoete dadels eten onder de glimlach van Allah.

Mark
26-11-04, 10:00
Geplaatst door IbnRushd
fase 6 Zwarte humor

Na het overlijden van de patiënt beseft hij eindelijk dat God wel bestaat. Hij begint gelijk te spijten en zich te excuseren en smeekt om een eventuele terugkeer. Maar dit baat hem niet. Een heuse marteling overtreft hem. :D

Is het halal om te geilen op de marteling van anderen? :)

IbnRushd
26-11-04, 10:03
fase 6 Vervolg

Voor de goedgelovige zal alleen goed nieuws zijn. De engelen zullen hem parfumeren en met de mooiste kleding hem kleden. Ze zullen hem met de mooiste namen benoemen en zal het paradijs te zien krijgen tot de Dag des Oordeels zijn dag is. Voor de slechteriken zal alleen pijn en leed zijn. Ze zullen niets anders dan hun eeuwige verblijfplaats zien: de hel. :vlammen:

~Panthera~
26-11-04, 10:11
Geplaatst door IbnRushd
fase 6 Vervolg

Voor de goedgelovige zal alleen goed nieuws zijn. De engelen zullen hem parfumeren en met de mooiste kleding hem kleden. Ze zullen hem met de mooiste namen benoemen en zal het paradijs te zien krijgen tot de Dag des Oordeels zijn dag is. Voor de slechteriken zal alleen pijn en leed zijn. Ze zullen niets anders dan hun eeuwige verblijfplaats zien: de hel. :vlammen:
------------

Zul je net zien dat ze met het verkeerde merk parfum aankomen zetten. :moe:
Ben je klaar mee.

David
26-11-04, 10:15
Geplaatst door IbnRushd
fase 6 Vervolg

Voor de goedgelovige zal alleen goed nieuws zijn. De engelen zullen hem parfumeren en met de mooiste kleding hem kleden. Ze zullen hem met de mooiste namen benoemen en zal het paradijs te zien krijgen tot de Dag des Oordeels zijn dag is.


Het heeft iets van een té hippe nichtenkit. Daar ben ik allang op uitgekeken. Het lijkt in eerste instantie de hemel, maar na een tijdje is het de hel. Want wie heeft het lekkerste parfum, en over mooie kleren valt ook een hoop te ruzieën en roddelen.

IbnRushd
26-11-04, 10:19
Het heeft iets van een té hippe nichtenkit. Daar ben ik allang op uitgekeken. Het lijkt in eerste instantie de hemel, maar na een tijdje is het de hel. Want wie heeft het lekkerste parfum, en over mooie kleren valt ook een hoop te ruzieën en roddelen

men zal krijgen wat hij wenst, anders is het toch geen paradijs meer? Had meer van je verwacht :giechel:

~Panthera~
26-11-04, 10:19
Geplaatst door David
Het heeft iets van een té hippe nichtenkit. Daar ben ik allang op uitgekeken. Het lijkt in eerste instantie de hemel, maar na een tijdje is het de hel. Want wie heeft het lekkerste parfum, en over mooie kleren valt ook een hoop te ruzieën en roddelen.
-----------

Ik zie het al: t is gewoon een klerezooi. :moe:

David
26-11-04, 10:21
Geplaatst door IbnRushd
men zal krijgen wat hij wenst, anders is het toch geen paradijs meer? Had meer van je verwacht :giechel:


Laat in dat geval die parfum en klotekleren maar zitten. Ik geef je m'n verlanglijstje later wel door, oh Sinterklaas-van-het-hiernamaals! En lees je pm!

GroteWolf
26-11-04, 10:31
fase 6 Zwarte humor

Na het overlijden van de patiënt beseft hij eindelijk dat God wel bestaat. Hij begint gelijk te spijten en zich te excuseren en smeekt om een eventuele terugkeer. Maar dit baat hem niet. Een heuse marteling overtreft hem.


Want het is niet de goede god. Dus hij heeft helemaal de verkeerde gebeden gebeden in de verkeerde taal. En daarbij op de verkeerde manier gezeten. En hij heeft op de verkeerde tijden gevast. En hij had gezichtsbeharing terwijl dat bij de goede God juist een zonde is.

Bar
26-11-04, 11:48
Geplaatst door IbnRushd
Voor de slechteriken zal alleen pijn en leed zijn. Ze zullen niets anders dan hun eeuwige verblijfplaats zien: de hel. :vlammen:

Je schept er kennelijk een satanisch genoegen in.
Is sadisme ook een deugd in jouw islam?

GroteWolf
26-11-04, 12:13
Voor de kenners van de zwarte witte TV serie Twilight Zone.

" Take me to the other place!"

" This is the other place"

kaaskop
26-11-04, 12:21
Geplaatst door IbnRushd
Voor de goedgelovige zal alleen goed nieuws zijn. De engelen zullen hem parfumeren en met de mooiste kleding hem kleden. Ze zullen hem met de mooiste namen benoemen en zal het paradijs te zien krijgen tot de Dag des Oordeels zijn dag is.


Tsjeezis wat een saaie rotzooi! Valt er daar niks te n**ken? Is er wel bier? Mag je daar wel zo hard als je wil over de snelweg?


Pfff wat een vooruitzicht, tis nogal :slapen:

IbnRushd
26-11-04, 13:08
Tsjeezis wat een saaie rotzooi! Valt er daar niks te n**ken? Is er wel bier? Mag je daar wel zo hard als je wil over de snelweg?

ga maar lekker dromen........ wat de ware moslims krijgen kun je niet eens over tippen. Alleen het zien van het paradijs is beter dan deze wereld en de inhoud ervan. Maar dat kan je kriebelige verstand niet begrijpen, immers je hebt geen hoofddoel in je leven :fplet:

Dutchguy
26-11-04, 13:13
Fase 6. Iedereen gaat naar de hemel. God is mellow these days.

Bofko
26-11-04, 13:14
Geplaatst door Dutchguy
Fase 6. Iedereen gaat naar de hemel.

Mwah, dat maakt de hemel er ook niet bepaald aantrekkelijker op.

Dutchguy
26-11-04, 13:17
Geplaatst door Bofko
Mwah, dat maakt de hemel er ook niet bepaald aantrekkelijker op.

Iedereen krijgt natuurlijk wel zijn eigen speelweide.

kaaskop
26-11-04, 13:18
Geplaatst door IbnRushd
ga maar lekker dromen........ wat de ware moslims krijgen kun je niet eens over tippen.

Ahaaa, daar is ie weer die naastenliefde, hee jouw Islam PR is weer zuuuper!



Alleen het zien van het paradijs is beter dan deze wereld en de inhoud ervan. Maar dat kan je kriebelige verstand niet begrijpen,

Nou inderdaad, vergeleken met deze wereld vind ik dat paradijs maar een tamme boel.




immers je hebt geen hoofddoel in je leven :fplet:

Godzijdank niet nee. Anders was ik gegarandeerd een hele nare fanaticus geworden.

Bofko
26-11-04, 13:21
Geplaatst door Dutchguy
Iedereen krijgt natuurlijk wel zijn eigen speelweide.

:student: Altijd groen, en hoeft nooit gemaaid te worden .

:denk:

En dan vredig op die speelweide voor eeuwig inslapen. :slapen:

Dutchguy
26-11-04, 13:24
Geplaatst door Bofko
:student: Altijd groen, en hoeft nooit gemaaid te worden te worden.

:denk:

En dan vredig op die speelweide voor eeuwig inslapen. :slapen:

Maar op gezette tijden is er gemoedelijck balspel.

Siah
26-11-04, 13:25
Geplaatst door Mark
Is het halal om te geilen op de marteling van anderen? :)

een paar jaar geleden zag ik hier op tv iemand(ruim 30 jaar oud) die bv naar tandartspraktijk(en) ging kijken (mensen in witte kleding die met een of andere apparaat bezig waren), en daar werd ie geil van; en ging ie vervolgens ergens mastruberen. :maf:
die vertelde later dat ie daarvoor af en toe naar het ziekenhuis ging om alleen die werkende mensen in witte kleding te kunnen bekijken..

Bofko
26-11-04, 13:26
Geplaatst door Dutchguy
Maar op gezette tijden is er gemoedelijck balspel.

En altijd het geluid van kabbelende beekjes op de achtergrond.

Dutchguy
26-11-04, 13:28
Geplaatst door Bofko
En altijd het geluid van kabbelende beekjes op de achtegrond.

Uiteraard. Smaschen niet toegestaan bij het vrolijck balspel.

kaaskop
26-11-04, 13:29
Geplaatst door Dutchguy
Maar op gezette tijden is er gemoedelijck balspel.



Owwww GGRRRpsrtssss Hier kijk es, zit helmaal gelijk onder de uitslag. Mag ik op die weide dan tenminste 1 keer per maand autocross organiseren? En dan wel met grote zware benzineslurpende blauwe rook walmende Amerikaanse hoerensloepen ?

Siah
26-11-04, 13:30
Geplaatst door IbnRushd
Wanneer mensen gaan beseffen dat ze op korte termijn zullen overlijden, reageren ze ieder op hun eigen manier. Wetenschappelijk onderzoek heeft echter aangetoond dat er toch een vast patroon is aan te wijzen in de manier waarop mensen omgaan met het naderende einde. In dit patroon is een vijftal fasen te onderscheiden.

Fase 1 Ontkenning

Wanneer de patiënt hoort dat hij binnenkort zal sterven, is zijn eerste reactie een ontkennende: 'ze hebben zich vergist' of 'waarschijnlijk hebben ze een fout gemaakt'. De patiënt wil de waarheid niet onder ogen zien. Hij/zij gaat redenen bedenken die verklaren waarom het niet klopt. Reden voor dit gedrag is natuurlijk de angst voor de dood.

fase 2 Woede

Langzamerhand gaat hij beseffen wat er aan de hand is: de dood is dichtbij. Binnenkort is het afgelopen voor hem. Maar waarom hij? Waarom niet een ander? Waar heb ik het aan verdiend? De Patiënt is kwaad. Hij/zij richt zijn agressie tegen de arts, de verpleging of tegen de familie.

Fase 3 Marchanderen

De patiënt gaat 'schipperen' met de dood: 'als ik betere medicijnen krijg kan ik het misschien nog redden', of 'als ik beter word, stop ik alsnog met roken'. Nog steeds is de naderende dood niet geaccepteerd. De patiënt houdt hoop. Hoop echter die niet gebaseerd is op de feiten, maar op hopen tegen beter weten in.

Fase 4 Depressie en apathie

Hier is het eigenlijk pas het moment dat de patiënt zich bij zijn naderende dood neerlegt, dat hij het accepteert. De acceptatie is echter niet van harte: het kort enorm moeite. De patiënt is er neerslachtig van: hij is depressief en sluit zich het liefst van zijn omgeving af.

Fase 5 Acceptatie

Dit is de laatste fase: de patiënt legt zich niet alleen neer bij zijn dood, maar kan er ook positief mee omgaan: misschien kan hij zijn dood zelfs plaatsen binnen een groter geheel, bijvoorbeeld dat er een 'leven na de dood' is, zoals sommige levensbeschouwingen ons voorhouden.

:zwaai:

ben één keer doodgegaan, maar herken geen van die fases. :hardlach:

IbnRushd
26-11-04, 13:31
Nou inderdaad, vergeleken met deze wereld vind ik dat paradijs maar een tamme boel

Nou, nou , nou... als je goed had gelezen, fase 6, dan had ik het over de tweede fase van 'het leven'. Derde fase is het leven van de hel of het paradijs.
En hoe ziet de derde hoofdfase 3 uit (de andere zijn subfasen van fase 1) behalve fase 6 is hoofdfase 2 :lekpuh:
het paradijs kun je vergelijken met een stukje vocht op je vinger en het hele oceaan is het paradijs. Vandaar dat ik tegen je zei, je verstand en je gedachtes kunnen hier niet op.
Een man die alleen een ezel als rijdier kent zal ook ooit een ezel wensen, dan wel een mooi witte ezel...., maar zou hij hetzelfde wensen als hij een sportwagen ziet??

Bofko
26-11-04, 13:32
Geplaatst door Dutchguy
Uiteraard. Smaschen niet toegestaan bij het vrolijck balspel.

Overbodige regel toch ? Ik kan me niet voorstellen dat iemand in de hemel zou willen smashen.

Dutchguy
26-11-04, 13:33
Geplaatst door kaaskop
Owwww GGRRRpsrtssss Hier kijk es, zit helmaal gelijk onder de uitslag. Mag ik op die weide dan tenminste 1 keer per maand autocross organiseren? En dan wel met grote zware benzineslurpende blauwe rook walmende Amerikaanse hoerensloepen ?

Aangezien je niet mag smaschen en de bal te hard en te hoog gooien tijdens het olijck balspel zie ik het somber voor je in.

IbnRushd
26-11-04, 13:39
hahaha :melig2: zie ze fantaseren... We zullen wel zien wie wat krijgt

kaaskop
26-11-04, 13:50
Geplaatst door Dutchguy
Aangezien je niet mag smaschen en de bal te hard en te hoog gooien tijdens het olijck balspel zie ik het somber voor je in.

Yep, het wordt tijd eens aan mijn toekomst te denken. Ga zo ff de straat op, even een oud omaatje in elkaar slaan en van haar AOW beroven, dat vervolgens vergokken en dan op de pof met een 13 jarig Thais herionehoertje aan de rol, that will do.

kaaskop
26-11-04, 13:55
Heb jaren terug in Rome eens een T-shirt gezien met een fantastische opdruk, ik wil het jullie niet onthouden:

Heaven is:

Where the cooks are French
the police is British
the mechanics are German
the lovers are Italian
and it's organised by the Swiss

Hell is:

Where the cooks are British,
the police is German
the mechanics are French
the lovers are Swiss
and it's being organised by Italians

GroteWolf
26-11-04, 14:14
Ach, ik koop gewoon heel veel aflaten en dan kom ik in de hemel.