PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe zit het met de rechten van Zwarte piet?



SalmayaSale
26-11-04, 12:15
Sint is altijd blank en "zwarte piet" de stoute jongen nog steeds zwart in deze "geëmancipeerde" maatschappij.

Zwarte kinderen kunnen zich gediscrimineerd voelen.

Waarom wordt zwart altijd met negatieve zaken geassocieerd?

Zwarte lijst
Zwarte markt
Zwarte gat
Zwart schaap
Nog andere aanvullingen?

plexus
26-11-04, 12:36
zwarte - neger

Bofko
26-11-04, 12:37
Geplaatst door SalmayaSale

Waarom wordt zwart altijd met negatieve zaken geassocieerd?



Zwart is het ontbreken van kleur. Het is de "kleur" van je schaduw.
Ook associatief :Iedereen voelt zich onveilig in een zwarte, donkere nacht



Geplaatst door SalmayaSale

Zwarte lijst
Zwarte markt
Zwarte gat
Zwart schaap
Nog andere aanvullingen?

Zwartwerker
Zwartkijker
Zwarte humor
Zwarte doos
Zwartgallig

SalmayaSale
26-11-04, 12:56
Geplaatst door Bofko
Zwart is het ontbreken van kleur. Het is de "kleur" van je schaduw.
Ook associatief :Iedereen voelt zich onveilig in een zwarte, donkere nacht


In het donker kan je niet goed zien en dat verscherpte je angstige gevoelens.

Maar ik vraag me serieus af waar die woorden vandaan komen?
En waarom zwart en niet geel of wat dan ook.

Rode wordt ook vaak met gevaar geassocieerd maar dat vind ik iets meer logischer aangezien gevaar meestaal iets met vuur te maken heeft.
:maf2:

wytze
26-11-04, 13:58
in de chinese yin-yang filosofie is geen negatieve lading aan "zwart".

SalmayaSale
26-11-04, 14:13
Geplaatst door wytze
in de chinese yin-yang filosofie is geen negatieve lading aan "zwart".


Omdat wit in de buurt is :boogie:

wytze
26-11-04, 14:22
bleek = chloor :)
bij de yin-yangers is het echt wit hoor, zonder wasmiddel met bleek. en wit en zwart gaan daar naadloos in elkaar over en samen.

SalmayaSale
26-11-04, 14:35
Geplaatst door Marruecos
Je neemt de verkeerde tegenhanger van 'zwart'. Dat is namelijk niet 'wit', maar 'bleek'.

En bleek is nou ook niet bepaald positief. De bleke sint. De bleke scheet. Iemand ziet bleek. Bleek gisteren opeens dat Sint een kind onheus met z'n staf had bejegend, nadat hij een chatdate had gemaakt.

:moe:



Nee bleek is wel wit maar dan heel ongezond bezig :stout:

SalmayaSale
26-11-04, 14:38
Geplaatst door wytze
bleek = chloor :)
bij de yin-yangers is het echt wit hoor, zonder wasmiddel met bleek. en wit en zwart gaan daar naadloos in elkaar over en samen.



Dat zei ik: zwart wordt gedoogd omdat wit erbij is. :wijs:

kaaskop
26-11-04, 14:47
Geplaatst door SalmayaSale
Waarom wordt zwart altijd met negatieve zaken geassocieerd?

Nou... zwart geld, black label, zwarte lingerie, zwartwaarde van me plasmascherm, BMW X5 in het zwart ik vind dat toch allemaal vrij positief, zeker in de combinatie. Nou OK op de Beamer kom ik terug. Moet natuurlijk een zwarte SAAB 900 cabrio zijn.

SalmayaSale
26-11-04, 14:50
Geplaatst door Marruecos
Ja, dat is dus 'wit' met dezelfde negatieve connotatie als 'zwart' heeft. :)



Juist, maar omdat wit vooral niks negatief om zich heen wilt, hebben zij "bleek" van gemaakt.

Ze wilden Wit vooral niet Zwartmaken .

Japio
26-11-04, 23:32
Geplaatst door Bofko
Zwart is het ontbreken van kleur. Het is de "kleur" van je schaduw.
Ook associatief :Iedereen voelt zich onveilig in een zwarte, donkere nacht




Zwartwerker
Zwartkijker
Zwarte humor
Zwarte doos
Zwartgallig

Zwarte doos!!! viespeuk :eek:

Rosita0323_
27-11-04, 02:28
Ik zit me rot te piekeren....mn hele leven weet ik niet beter dat zwarte Piet gewoon zwarte piet is, nog zwarter dan de afrikaanse mens en heeft altijd een jute zak vol snoep bij zich.
De goedheilig man heeft altijd een grijze lange baard, een hagelwit paard en een grote staf..vaak ook een zware stem en dan dat grote boek waar alles in staat...

Zou zwarte Piet dan een andere kleur moeten hebben? of het paard van de Sint toch maar zwart ipv wit...

Het is zo een oud hollandse traditie, ik hoop dat zwarte Piet wel een cao heeft en een goed contract, ik denk het wel.....
En wat de kleur betreft, zullen we dat zo laten?

Ik zou eerder een topic willen zien van bv: Hoe diep traumatisch is het voor een kind wat te horen krijgt dat de Sint en Piet helemaal niet bestaan?Dat hij gewoon besodemieterd is door zn bloedeigen ouders?

:wink: Oja, Pietje Bell was ook een schoffie, een stoute jongen... Ik heb de boeken verslonden vroeger...

vlegeltje
27-11-04, 03:28
Geplaatst door wytze
en wit en zwart gaan daar naadloos in elkaar over en samen.

Dat heet grijs.

taouanza
27-11-04, 09:28
Ik vind zwart mooi. Ik koop het liefst alles in het zwart. Af en toe rood maar dat komt omdat ik chel7a ben.

mark61
27-11-04, 13:51
Geplaatst door SalmayaSale
Sint is altijd blank en "zwarte piet" de stoute jongen nog steeds zwart in deze "geëmancipeerde" maatschappij.

Zwarte kinderen kunnen zich gediscrimineerd voelen.

Waarom wordt zwart altijd met negatieve zaken geassocieerd?

Zwarte lijst
Zwarte markt
Zwarte gat
Zwart schaap
Nog andere aanvullingen?

De zwarte dood = de pest
film noir

Een zwart gat is nou eenmaal zwart omdat er geen licht uit ontsnapt.
Een zwart schaap is de uitzondering op de regel. Waren er rode schapen geweest, dan was de uitdrukking rood geweest. In het algemeen is 'zwart/wit' natuurlijk een beter contrast dan 'beige/bruin' (bij schapen) of 'roze/bruin' (bij mensen). Enfin, black is beautiful wat mij betreft.

Zwart is de kleur van dood en bederf in de natuur. Zwart is de nacht waarin enge dingen gebeuren omdat je ze niet kan zien. Een mens is een dagdier, dus de nacht is sowieso eng. Tenzij je in de woestijn woont, is mijn theorie, want dan is de dag zo moordend, en de nachtelijke sterrenhemel zo mooi, dat je de 'zwarte' nacht prefereert boven de dag.

Dat er vervolgens 'zwarte' mensen blijken te bestaan is stom en ongelukkig toeval.

Ik dacht dat in alle Indo-europese talen 'zwart' een negatieve associatie heeft. In het Arabisch niet? Een andere kleur? Is wit niet de kleur van de dood of rouw? Geldt in ieder geval voor India. In het Engels staat geel gek genoeg voor 'iemand missen' (yellow ribbon) maar ook voor 'laf'.
In het Turks staan blauw, rood, wit en zwart voor de windrichtingen. Zwarte Zee = zee vh noorden. Waarbij blauw = Oosten = hemel.
Blauw is in NL, EN, ook negatief: 'een blauwtje lopen', een 'blauwe maandag', 'bleu' (verlegen), 'blues'. Nog afgezien van 1 blauw oog. Twee blauwe ogen is weer wat anders. Of niet natuurlijk.
In het Russisch staat rood voor 'mooi'. Het Rode Plein heette al voor het communisme zo, en betekende dus 'mooi plein'.

Interessant onderwerp, wouk maar zeggen.

mark61
27-11-04, 14:08
Veel variatie trouwens:

In de Middeleeuwen leefde de kleurensymboliek nog erg sterk. Het allerbelangrijkste hierbij was misschien wel de relatie tussen de zeven kleuren en de zeven planeten. Geel en goud behoorden tot de zon, wit en zilver tot de maan, rood was de kleur van Mars, groen van Mercurius, blauw van Jupiter enzovoort.
...
De deugden en hoedanigheden uit de heraldiek (familiewapenkunde) waren eveneens in de kleurensymboliek opgenomen. Zwart was de kleur van boetvaardigheid, rood van moed, blauw van vroomheid, groen van hoop, purper de kleur van adel en rang.
Deze betrekkingen tussen de kleuren verschaften een middel voor het indelen van de wereld, het met elkaar verbinden van verschillende ervaringswerelden. Zo verhield geel zich tot wit bijvoorbeeld als de zon tot de maan, als goud tot zilver, als goddelijkheid tot zuiverheid.

Rood Het symbool van activiteit, materialisme, daadkracht, maar ook van macht en strijd. Het is de levenskleur die hoort bij ons bloed. Op rood moeten we reageren, dit is een alarmerende kleur. (bv. rood stoplicht) Het is ook een vurige kleur. Mensen die in extreme mate beheerst worden door de kleur rood zijn vaak dominant en heerszuchtig, maar het tegendeel kan ook voor mensen die op zoek zijn naar kracht en moed en erg vermoeid zijn. Er is natuurlijk wel verschil in werking tussen felrood en wat zachter rood.

----------------------------------------

Rode stenen zijn: robijn, rode jaspis, granaat, rode calsiet en hematiet.

Oranje De kleur die hoort bij beweging, bij warmte en levenskracht. Het is een zeer positieve kleur die niet beangstigend is, zoals rood dat kan zijn. Oranje is ook de kleur van de genezing en vitaliteit.

Oranje stenen zijn: carneool, zonnesteen, oranje calsiet en vuuropaal.

Geel Het symbool van de lichtkracht. Denk maar aan de zon of de bliksem. Het is een sterke kleur die hoort bij wijsheid, levenswarmte en bescherming. Het is een veilige koesterende kleur.

Gele stenen zijn: citrien, barnsteen, champagne calsiet, topaas en gele fluoriet.

Geelgroen De kleur van nieuw leven, voorjaar en groeikracht. Een goede kleur om zowel lichamelijk als geestelijke groeikracht te bevorderen.

Geelgroene stenen zijn: aventurijn, lichtgroene calsiet en chrysopraas.

Groen De kleur van het midden, de vruchtbare voedingbodem. Groen is opbouwend en verfrissend, vanuit het groen is elke richting mogelijk.

Groene stenen zijn: olivijn, malachiet, groene toermalijn, groene calsiet, smaragd, jade en groene fluoriet.

Blauwgroen Deze kleur is al wat koeler dan het groen. Het is de kleur van de concentratie, van contacten in positieve zin en van emotioneel evenwicht.

Blauwgroene stenen zijn: amazoniet, chrysocolla, turkoois en aquamarijn.

Blauw De kleur van de hemel, van de verdieping op geestelijk gebied, de kleur van hoop en rust.

Blauw stenen zijn: saffier, sodaliet, blauw calciet en lapis lazuli.

Paars De hoogste geestelijke kleur, de vereniging van rood en blauw. Het kan ook de kleur zijn die, in extreme mate gebruikt, kan leiden tot dogmatiek en verstarring. Het is een waardige, geheimzinnige kleur die veel gebruikt wordt om op een hoger geestelijk niveau te komen,

Paarse stenen zijn: amethist en paarse fluoriet.

Wit Is de kleur van de helderheid en reinheid, is in staat om elke andere kleur uit te stralen. Het is de stralenkrans om elke kleur heen.

Witte stenen zijn: bergkristal en diamant.

Zwart De kleur van de aardkracht, heeft het vermogen om alle krachten van de geest om te zetten in daadkracht. Een kleur zonder schijn en illusie, die het mogelijk maakt om in onze gejaagde wereld toch geconcentreerd te blijven functioneren. Voor sombere mensen een ongeschikte kleur.

Zwarte stenen zijn: onyx en obsidiaan.

Complementaire kleuren

Iedere kleur heeft een tegenpool, die we een complementaire kleur noemen.
...
In de edelsteentherapie worden die complementaire kleuren gebruikt als iemand "teveel" van een kleur heeft, wat sterk overheersend kan werken. In dat geval wordt het evenwicht pas hersteld bij gebruik van een complementaire kleur.

mark61
27-11-04, 14:15
The medieval and early modern terminology for blacks also stems from a dominance of religious categories over racial considerations: like the English term "moor," in Germany, Africans were subsumed under the term "Mohr" until the end of the eighteenth century. This term was religiously unambiguous, since it almost always referred to a Muslim, but ethnically quite ambiguous, as it encompassed Turks, Arabs, even Indians, as well as Ethiopians. 74 The material amassed for the second volume of the comprehensive study The Image of the Black in Western Art led the authors to conclude: "Until the end of the fifteenth century the representation of the black was based on symbolic rather than ethnological considerations." 75 Although the statement is perhaps too broad, the evidence points to a perception of the black in which anthropological precision took a back seat to symbolic, primarily religious, categories. Given this more tenuous link between skin color and ethnicity, the question as to whether a black-complected image of the Virgin properly represented Mary's racial heritage would have been secondary, if it would have been asked at all. There is occasional mention in early texts such as Gabriel de Barletta's (above) that the dark skin color has to do with Mary's Jewishness, thus making even stronger the claim of the image's authenticity. But I maintain that black skin on Marian images was multiply encoded and that its symbolic value as a marker of ethnic or racial origin was not primary until the turn of the nineteenth century. The range of meanings narrowed when the concept of distinct, color-coded human races was developed in scientific discourse. At first, when in 1735 the Swedish scientist Carl Linnaeus divided humanity into four distinct groups, black, white, red, and yellow, this was no more than an idea in the heads of a few scholars. By the 1770s, when Johann Friedrich Blumenbach developed a system of five groups that were associated with the colors white, black, red, yellow, and brown, and a lively debate over the definition of race had developed, the convergence of aesthetic and political considerations—blackness of skin and the justification of slavery—was fully under way. 76

http://time.mystiek.net/zwarte%20madonna.htm

Dit in een verhaal over de Zwarte Madonna (een positief zwart dus).

Oorspronkelijk sloeg 'zwart' dus op godsdienst, pas in de 18e eeuw begon het op ras te slaan.

SalmayaSale
28-11-04, 11:58
Geplaatst door Rosita0323_
Ik zit me rot te piekeren....mn hele leven weet ik niet beter dat zwarte Piet gewoon zwarte piet is, nog zwarter dan de afrikaanse mens en heeft altijd een jute zak vol snoep bij zich.
De goedheilig man heeft altijd een grijze lange baard, een hagelwit paard en een grote staf..vaak ook een zware stem en dan dat grote boek waar alles in staat...

Zou zwarte Piet dan een andere kleur moeten hebben? of het paard van de Sint toch maar zwart ipv wit...

Het is zo een oud hollandse traditie, ik hoop dat zwarte Piet wel een cao heeft en een goed contract, ik denk het wel.....
En wat de kleur betreft, zullen we dat zo laten?

Ik zou eerder een topic willen zien van bv: Hoe diep traumatisch is het voor een kind wat te horen krijgt dat de Sint en Piet helemaal niet bestaan?Dat hij gewoon besodemieterd is door zn bloedeigen ouders?

:wink: Oja, Pietje Bell was ook een schoffie, een stoute jongen... Ik heb de boeken verslonden vroeger...



Het is meer humoristisch bedoeld dan echt serieus maar...
Een paar jaren geleden is toch een protest door een groep surinamers aangetekend tegen het fenomeen "zwarte piet"
Hun kinderen werden op school gepest.

In een land die oproept tot emancipatie en dat alles voor verandering vaatbaar was, zal men toch zich rot schrikken als zij een Zwarte Sint en een blanke "Zwarte Piet" dit jaar zouden krijgen.

:rolleyes:

SalmayaSale
28-11-04, 12:05
Geplaatst door mark61
De zwarte dood = de pest
film noir

Een zwart gat is nou eenmaal zwart omdat er geen licht uit ontsnapt.
Een zwart schaap is de uitzondering op de regel. Waren er rode schapen geweest, dan was de uitdrukking rood geweest. In het algemeen is 'zwart/wit' natuurlijk een beter contrast dan 'beige/bruin' (bij schapen) of 'roze/bruin' (bij mensen). Enfin, black is beautiful wat mij betreft.

Zwart is de kleur van dood en bederf in de natuur. Zwart is de nacht waarin enge dingen gebeuren omdat je ze niet kan zien. Een mens is een dagdier, dus de nacht is sowieso eng. Tenzij je in de woestijn woont, is mijn theorie, want dan is de dag zo moordend, en de nachtelijke sterrenhemel zo mooi, dat je de 'zwarte' nacht prefereert boven de dag.

Dat er vervolgens 'zwarte' mensen blijken te bestaan is stom en ongelukkig toeval.

Ik dacht dat in alle Indo-europese talen 'zwart' een negatieve associatie heeft. In het Arabisch niet? Een andere kleur? Is wit niet de kleur van de dood of rouw? Geldt in ieder geval voor India. In het Engels staat geel gek genoeg voor 'iemand missen' (yellow ribbon) maar ook voor 'laf'.
In het Turks staan blauw, rood, wit en zwart voor de windrichtingen. Zwarte Zee = zee vh noorden. Waarbij blauw = Oosten = hemel.
Blauw is in NL, EN, ook negatief: 'een blauwtje lopen', een 'blauwe maandag', 'bleu' (verlegen), 'blues'. Nog afgezien van 1 blauw oog. Twee blauwe ogen is weer wat anders. Of niet natuurlijk.
In het Russisch staat rood voor 'mooi'. Het Rode Plein heette al voor het communisme zo, en betekende dus 'mooi plein'.

Interessant onderwerp, wouk maar zeggen.


In het Arabisch is zwart ook negatief. Rouwen gaat ook met zwart gepaard al is het niet in alle landen gelijk, in Marokko bv rouwen mensen in het wit.
Men zegt ook weleens "je hebt mijn leven zwart gemaakt", dwz je "hebt mijn leven kapot gemaakt".
Ik vraag me af of die zwart negativiteit met slavernij te maken heeft.
En tout cas merci encore voor al je toelichtingen.

Bofko
28-11-04, 12:12
Geplaatst door SalmayaSale
Het is meer humoristisch bedoeld dan echt serieus maar...
Een paar jaren geleden is toch een protest door een groep surinamers aangetekend tegen het fenomeen "zwarte piet"
Hun kinderen werden op school gepest.

In een land die oproept tot emancipatie en dat alles voor verandering vaatbaar was, zal men toch zich rot schrikken als zij een Zwarte Sint en een blanke "Zwarte Piet" dit jaar zouden krijgen.

:rolleyes:

Dat protest tegen die zwarte piet is verstomd afgelopen jaren.
De associatieve koppeling van zwarte piet aan discriminatie is weggevallen.
Dat is toch een vooruitgang. Het geeft aan dat de men bepaalde zaken beter kan relativeren. Met name in kringen waar men zich eerst gediscrimeerd voelde.

Zo is ook het het woord ´nikker´discutabel. In politiek uiterst correcte linkse kringen werd beginjaren 90 ook het balletje opgeworpen of het woord ´knikkeren´ eigenlijk niet vervangen zou moeten worden door het woord ´knegeren´. :loens:

mark61
28-11-04, 12:13
Geplaatst door SalmayaSale
In het Arabisch is zwart ook negatief. Rouwen gaat ook met zwart gepaard al is het niet in alle landen gelijk, in Marokko bv rouwen mensen in het wit.
Men zegt ook weleens "je hebt mijn leven zwart gemaakt", dwz je "hebt mijn leven kapot gemaakt".
Ik vraag me af of die zwart negativiteit met slavernij te maken heeft.
En tout cas merci encore voor al je toelichtingen.

Het lijkt mij vrij eenvoudig vast te stellen dat 'zwart' als symbool van negatief vele eeuwen ouder is dan de kennis / het bewustzijn dat er 'zwarte' mensen bestaan. Zwartgalligheid is een leenvertaling van het Griekse 'melancholie', dat zeker eeuwen ouder is dan enig besef van het bestaan van Afrikanen. Arabieren 'kennen' 'zwarten' ongetwijfeld al veel langer dan Europeanen, dus dan is moeilijker vast te stellen wat er het eerst was.

Maar zie mijn quotes hierboven: 'zwart' sloeg in de Middeleeuwen in Europa zeker NIET op negers.

mark61
28-11-04, 12:16
Geplaatst door Bofko
Zo is ook het het woord ´nikker´discutabel. In politiek uiterst correcte linkse kringen werd beginjaren 90 ook het balletje opgeworpen of het woord ´knikkeren´ eigenlijk niet vervangen zou moeten worden door het woord ´knegeren´. :loens:

:hihi: In de USA ging de polcor nog veel verder, daar wilde men op een gegeven moment het woord 'denigrate' afschaffen omdat daar een verband in zou zitten met 'negro'. Een onzinnige etymologie (afgezien van de Latijnse stam 'niger' voor 'zwart' natuurlijk).

Het centrale punt is dat 'zwart' al negatief was lang voor de eerste Afrikaan in beeld kwam in Europa.

SalmayaSale
28-11-04, 12:18
Geplaatst door Bofko
Dat protest tegen die zwarte piet is verstomd afgelopen jaren.
De associatieve koppeling van zwarte piet aan discriminatie is weggevallen.
Dat is toch een vooruitgang. Het geeft aan dat de men bepaalde zaken beter kan relativeren. Met name in kringen waar men zich eerst gediscrimeerd voelde.

Zo is ook het het woord ´nikker´discutabel. In politiek uiterst correcte linkse kringen werd beginjaren 90 ook het balletje opgeworpen of het woord ´knikkeren´ eigenlijk niet vervangen zou moeten worden door het woord ´knegeren´. :loens:


Knikkeren en knegeren hein? weer met woordenspellingen bezig? :p :belgie:


Maar even serieus, hoe zou men reageren als Sint zwart zou zijn? :ergleuk:

SalmayaSale
28-11-04, 12:20
Geplaatst door mark61
:hihi: In de USA ging de polcor nog veel verder, daar wilde men op een gegeven moment het woord 'denigrate' afschaffen omdat daar een verband in zou zitten met 'negro'. Een onzinnige etymologie (afgezien van de Latijnse stam 'niger' voor 'zwart' natuurlijk).

Het centrale punt is dat 'zwart' al negatief was lang voor de eerste Afrikaan in beeld kwam in Europa.

Komt het omdat wij allemaal een zwarte vlek in onze hart hebben?
Of is het weer een mythe?

mark61
28-11-04, 12:23
Geplaatst door SalmayaSale
Komt het omdat wij allemaal een zwarte vlek in onze hart hebben?
Of is het weer een mythe?

Tis een mythe. Je bent een zwartkijkster. Zwarte plekken op rooklongen verkopen we wel.

Bofko
28-11-04, 12:26
Geplaatst door SalmayaSale
Knikkeren en knegeren hein? weer met woordenspellingen bezig? :p :belgie:

:zegniets:

:D



Geplaatst door SalmayaSale
Maar even serieus, hoe zou men reageren als Sint zwart zou zijn? :ergleuk:

Als Sint al 100 jaar zwart zou zijn zou dat geen probleem geven, denk ik.

SalmayaSale
28-11-04, 12:30
Geplaatst door Bofko
:zegniets:

:D




Als Sint al 100 jaar zwart zou zijn zou dat geen probleem geven, denk ik.




Aangezien hij niet eens bestond waarom nam men aan dat hij sowieso blank was.
Het is ook met alles, God, Jesus, Kerstman, die zijn allemaal afgebeeld als blank, blond haar, blauwe ogen.................

SalmayaSale
28-11-04, 12:37
Geplaatst door mark61
Tis een mythe. Je bent een zwartkijkster. Zwarte plekken op rooklongen verkopen we wel.


Ik een zwartkijkster? Ben het optimisme zelf en dat weet jij. :fplet:

SalmayaSale
28-11-04, 12:38
Geplaatst door mark61
Tis een mythe. Je bent een zwartkijkster. Zwarte plekken op rooklongen verkopen we wel.


Ik een zwartkijkster? Ben het optimisme zelf Zwartelongen. :fplet:

Bofko
28-11-04, 12:38
Geplaatst door SalmayaSale
Aangezien hij niet eens bestond waarom nam men aan dat hij sowieso blank was.
Het is ook met alles, God, Jesus, Kerstman, die zijn allemaal afgebeeld als blank, blond haar, blauwe ogen.................

Is psychologisch gezien toch niet vreemd ?
Op moment dat deze beelden/figuren ontstonden was er in de hele blanke wereld nog praktisch geen zwarte te ontdekken.
Sint komt uit Turkije. Zeggen ze. De bisschop van Myra. Turken zijn toch ook blank.

BTW Dit zal in islamitische culturen niet gauw gebeuren omdat menselijke afbeeldingen niet toegestaan zijn. Is dat waar je naar toe wilt ?

mark61
28-11-04, 12:43
Geplaatst door SalmayaSale
Aangezien hij niet eens bestond waarom nam men aan dat hij sowieso blank was.
Het is ook met alles, God, Jesus, Kerstman, die zijn allemaal afgebeeld als blank, blond haar, blauwe ogen.................

http://time.mystiek.net/images/maria/zwartemadonna/zmariaG6puy.jpg

Maria / Meryem met Isa

http://www.eikonikon.nl/bulletin/2003/images/piet7.jpg

Isa. Niet erg wit allemaal.

Sinterklaas was een Lyciër.

SalmayaSale
28-11-04, 12:45
Geplaatst door Bofko
Is psychologisch gezien toch niet vreemd ?
Op moment dat deze beelden/figuren ontstonden was er in de hele blanke wereld nog praktisch geen zwarte te ontdekken.
Sint komt uit Turkije. Zeggen ze. De bisschop van Myra. Turken zijn toch ook blank.

Is er geen theorie die zegt dat wij allemaal van een zwarte vrouw die ......... hoe heet zij ook weer afstammen?
Zwarten waren er wel alleen waren zij de slaven die niks te zeggen hadden.



BTW Dit zal in islamitische culturen niet gauw gebeuren omdat menselijke afbeeldingen niet toegestaan zijn. Is dat waar je naar toe wilt ?

Mis, had ik niet eens aan gedacht. Wie is nu de achterdochtig? :traan1:

SalmayaSale
28-11-04, 12:47
Geplaatst door mark61
http://time.mystiek.net/images/maria/zwartemadonna/zmariaG6puy.jpg

Maria / Meryem

http://www.eikonikon.nl/bulletin/2003/images/piet7.jpg

Isa. Niet erg wit allemaal.

Sinterklaas was een Lyciër.




:hardlach:

mark61
28-11-04, 12:54
http://imagehost.vendio.com/bin/imageserver.x/00000000/woodenhorse/.mids/KW_santa_2.JPG

KWANZAA African American Santa Claus Holiday Figure

SalmayaSale
28-11-04, 12:58
Geplaatst door mark61
http://imagehost.vendio.com/bin/imageserver.x/00000000/woodenhorse/.mids/KW_santa_2.JPG

KWANZAA African American Santa Claus Holiday Figure





Ok ok ben overtuigd :rood:

mark61
28-11-04, 13:04
Geplaatst door Bofko
Is psychologisch gezien toch niet vreemd ?
Op moment dat deze beelden/figuren ontstonden was er in de hele blanke wereld nog praktisch geen zwarte te ontdekken.
Sint komt uit Turkije. Zeggen ze. De bisschop van Myra. Turken zijn toch ook blank.

De eerste Turk kwam Turkije bij Lobith, nou ja, Manzikert, binnen in 1071 na Christus. Sint Nicolaas leefde in de vierde eeuw.

Populaire misvatting, maar met de Turken heeft ie NIETS te maken.

BTW Ook de profeet is wel afgebeeld, maar meestal zonder gelaatstrekken. Er zijn ook films waarin hij voorkomt. Op de rug gezien.

Wide-O
28-11-04, 13:05
In de UK is er al een tijdje commotie rond het woord "blackboard" ... lijkt me nou weer iets te ver gaan.

Misschien kunnen wij een actie beginnen tegen de moorkop ! Tegen Koos Koets in ;)

Ik zou het trouwens wel grappig vinden, een "zwarte" Sint. Went sneller dan je zou denken volgens mij.

Zoals Wim Kan al zei: emancipatie is er pas als op een dag de witte rook uit de schoorsteen van het vaticaan komt en er vervolgens een enorme negerin op het balkon verschijnt :hihi:

mark61
28-11-04, 13:09
Geplaatst door Wide-O
In de UK is er al een tijdje commotie rond het woord "blackboard" ... lijkt me nou weer iets te ver gaan.

Misschien kunnen wij een actie beginnen tegen de moorkop ! Tegen Koos Koets in ;)

En negerzoenen? Bestaan die nog eigenlijk?


Ik zou het trouwens wel grappig vinden, een "zwarte" Sint. Went sneller dan je zou denken volgens mij.

Alleen voor kinderen in kwestie wat lastig, vorig jaar nog wit, nu zwart.


Zoals Wim Kan al zei: emancipatie is er pas als op een dag de witte rook uit de schoorsteen van het vaticaan komt en er vervolgens een enorme negerin op het balkon verschijnt :hihi:

:hihi: Oprah for Pope!

Bofko
28-11-04, 13:12
Geplaatst door mark61
De eerste Turk kwam Turkije bij Lobith, nou ja, Manzikert, binnen in 1071 na Christus. Sint Nicolaas leefde in de vierde eeuw.

Populaire misvatting, maar met de Turken heeft ie NIETS te maken.


Was de Sint dan een Griek ? of een Lyciër ?

Julien
28-11-04, 13:13
Geplaatst door taouanza
Ik vind zwart mooi. Ik koop het liefst alles in het zwart. Af en toe rood maar dat komt omdat ik chel7a ben.

vind ik ook. zwart is een mooie elegante kleur, vooral voor overhemden.

het moet natuurlijk niet gothic worden, want daar heb ik een hekel aan.

Julien
28-11-04, 13:17
Geplaatst door mark61
De eerste Turk kwam Turkije bij Lobith, nou ja, Manzikert, binnen in 1071 na Christus. Sint Nicolaas leefde in de vierde eeuw.

Populaire misvatting, maar met de Turken heeft ie NIETS te maken.

BTW Ook de profeet is wel afgebeeld, maar meestal zonder gelaatstrekken. Er zijn ook films waarin hij voorkomt. Op de rug gezien.

ik heb wel eens een afbeelding van Mohammed gezien met een groot vuur boven zijn hoofd. En Mohammed werd ook behoorlijk blank afgebeeld, en ook met donkerbruin haar. Erg typisch.

mark61
28-11-04, 13:21
Geplaatst door Bofko
Was de Sint dan een Griek ? of een Lyciër ?

Een Lyciër. Waarover weinig bekend is, als volk. Eerst ws. geen schrift, daarna sterk gehelleniseerd. Als alle volkeren in Klein-Azië.

Wide-O
28-11-04, 13:25
En negerzoenen? Bestaan die nog eigenlijk?


Melo-Cakes ? Ja ? Weet niet of die naam een vooruitgang is. Hebben een behoorlijk bountygehalte trouwens ;)




Alleen voor kinderen in kwestie wat lastig, vorig jaar nog wit, nu zwart.


Na een paar jaar merken ze dat niet eens meer. Als ze maar speelgoed krijgen en de meneer van hun r**t afblijft :D



:hihi: Oprah for Pope!


Hmmm... was niet wat ie bedoelde denk ik :D

Vrede
28-11-04, 13:27
Over emancipatie gesproken. Ik erger me dood aan t reclamespotje van Ariël. "Wij vroegen VROUWEN of zij hun was met ariël eens konden proberen". iets in die trant iig. Waarom vrouwen en niet huishoudens en dan een keer of twee een manneke de was in de wasmachine zien doen?

Persoonlijk zie ik het zo, mijn eigen was doe ik zelf, dat hoeft een man niet voor mij te doen. Maar geemancipeerd Nederland verkondigt al een tijdje toch aan dat ook mannen hun deel in de huishouden moeten doen. Hoe zit het nou?

Nederland wel geemancipeerd of doet ze het maar zo lijken?

En Sinterklaas mag best een keer zwart zijn. Zou leuk zijn ook. :zegniets:

Rosita0323_
28-11-04, 14:49
Het lijkt me erg leuk de Goedheiligman een keer in het donker te zien, net zoals die foto van de donkere Kerstman..

Ik dacht jaren dat de Sint de bisschop van Myra was en echt uit Spanje kwam..en hoe de Sint aan zijn zwarte Pieten komt, is mijn een raadsel. Of het enigzins banden met slavernij heeft, weet ik niet..

Ik denk nog steeds dat dit een oer-oude Hollandse traditie is en leuke traditie en vooral voor kinderen een hele spannende tijd!

Dat er aan de andere kant in september de "Intratuins" al vol hangen met kerstballen en verlichting die mij aan Amerikaanse toestanden doet denken, hoe meer lichtjes hoe beter (voor Essent bv).. Krijg ik toch heimwee naar de Goedheiligman, in welke kleuren en uitdossingen dan ook...

mark61
28-11-04, 16:33
Geplaatst door Rosita0323_
...Ik dacht jaren dat de Sint de bisschop van Myra was en echt uit Spanje kwam..en hoe de Sint aan zijn zwarte Pieten komt, is mijn een raadsel. Of het enigzins banden met slavernij heeft, weet ik niet.. ...

Sint Nicolaas heeft eeuwenlang alleen gewerkt. Later werd hij bijgestaan door verscheidene helpers, die als schrikgestalten dienst deden. Over de oorsprong van Zwarte Piet bestaan verschillende verklaringen. Piet wordt deels beschouwd als de voortzetting van de middeleeuwse Moor. Net als Pieterknecht nu, drukte de Moor van oudsher dienstbaarheid uit. Daarnaast kan Zwarte Peter of Zwarte Piet worden gezien als de personificatie van de duivel, die door de Sint is overwonnen en ‘geknecht’. Volgens een andere verklaring is Zwarte Piet een schoorsteenvegertje dat klein moest zijn om door de schoorsteen te kunnen kruipen. Zwarte Piet zou volgens deze verklaring niet zwart zijn, maar zwart worden door het roet van de schoorsteen. Nog een andere opvatting is dat de zwarte helpers van Sint Nicolaas zijn terug te voeren op Oel, de helper van Wodan, de Germaanse oppergod. Deze beloont de goeden en straft de kwaden.

Veelzeggend is dat Zwarte Piet in zijn huidige vorm pas ergens in de negentiende eeuw in beeld komt. Pas met de opkomst van het kolonialisme wordt hij voorgesteld als een neger en valt hij samen met de andere tradities.

http://www.dwt.net/vandaag/archief%20dwt/archief%20dwt%202002/december%202002/3%20dec%202002/cultuureducatie.htm