PDA

Bekijk Volledige Versie : Wilders held van de familie Doorsnee



Lugh
27-11-04, 13:06
Wilders held van de familie Doorsnee
Volkskrant 27 Nov 2004

Hij staat nu op 28 zetels. Wie zijn die 1,7 miljoen potentiële Wilders-stemmers eigenlijk?

Jan van Elowijk is een goedgehumeurde 64-jarige gepensioneerde manager van een linnenverhuurbedrijf. Met een bos bloemen in de hand beent hij naar de uitgang van het winkelcentrum Koningshoek in Maassluis. Van Elowijk had al eerder zijn oog op Wilders laten vallen. 'Hij is degene die durft op te treden tegen de agressie van buitenlanders. Dat is hard nodig, want het gaat flink verkeerd en ik ga zeer zeker op hem stemmen.'

Een steenworp verder ligt de Turkse Yeni-moskee, een van de vier die Maassluis rijk is. Een paar dagen na de moord op Theo van Gogh stichtten onbekenden er brand. Afgelopen weekeinde gebeurde dat weer. Van Elowijk: 'Toen ik hoorde dat de moskee hier vlakbij in brand was gestoken, flitste het door me heen: jammer dat hij niet tot de grond toe is afgefikt!'

Van Elowijk: 'Mijn haren gaan recht overeind staan van wat er allemaal gebeurt: de moord op Van Gogh, bedreigingen tegen Hirsi Ali en nou weer die koekenbakker die Wilders kanker toewenst.'
De koekenbakker in kwestie is Abdul Jabbar van de Ven die deze woensdagochtend de voorpagina's siert met zijn wens dat Wilders binnen twee jaar het loodje leggen zal. Electoraal gezien kan Wilders zich geen nuttiger tegenstander wensen, valt uit reacties op te maken.

Het Zuid-Hollandse Maassluis telt ruim 32 duizend inwoners, van wie ruim vijfduizend allochtoon is. In 2002 haalde de LPF hier een kwart van de stemmen. Een jaar later was het protest tegen het politieke establishment in Maassluis teruggebracht tot 10 procent.

Gerard van Oorschot: 'Ik heb niks tegen buitenlanders, maar we zijn te ver gegaan. We krijgen onze tolerantie terugbetaald.'

Van Oorschot staat voor de ingang van winkelcentrum Koningshoek te wachten tot zijn vrouw klaar is met de boodschappen. Zijn leven lang heeft deze59-jarige gepensioneerde ambtenaar op de VVD gestemd, maar dat lijkt nu afgelopen. 'Pim Fortuyn was me te extreem, maar Geert Wilders bevalt me wel. Ik denk dat ik op hem ga stemmen.'

Sinds de dood van Theo van Gogh gaat het electoraal goed met Geert Wilders. In de eerste week van november, voordat Nederland in de hens ging, stond de politicus die in zijn eentje een groep vormt, nog op 9 zetels in de peiling van TNS NIPO.

Nu kan hij al rekenen op 28 zetels. Wie zijn die 1,7 miljoen potentiële Wilders-stemmers eigenlijk? Zijn ze man of vrouw, jong of oud, arm of rijk, stedeling of plattelander, blauwe boord of witte boord? Het onderzoeksbureau TNS NIPO denkt het antwoord te hebben en dat luidt, samengevat: de familie Doorsnee.

De Groep-Wilders scoort zowel bij man (53 procent) als bij vrouw (47 procent), van Friesland tot Limburg, zowel in de stad als op het platteland. 'De kracht van Wilders is dat hij bijna iedereen wel aanspreekt', aldus onderzoeker Peter Kanne.

De opkomst van Geert Wilders gaat vooral ten koste van de VVD: 23 procent van zijn potentiële electoraat neemt hij mee van zijn vroegere partij. In het NIPO-profiel is de Wilders-stemmer tussen de 30 en 50 jaar oud, terwijl de hardnekkige VVD'er een 50-plusser is. Daaruit kan volgens Kanne de conclusie worden getrokken dat Wilders vooral generatiegenoten uit de moederpartij aanspreekt.

Het Gelderse Rozendaal telt ruim 1500 inwoners. De enige allochtonen zijn de Deense dog die deze woensdag zo onbedaarlijk hard blaft en de Franse mevrouw die zegt niets van de Nederlandse politiek te weten en niet de indruk wekt dat wel te willen.

In Rozendaal wordt het verleden gekoesterd, getuige het aantal instellingen dat de laatste 'a' in de plaatsnaam heeft vervangen door een 'e'. De inwoners zijn relatief oud, het geld is dat ook, en de VVD is derhalve heer en meester in Rozendaal. Bij de laatste verkiezingen, die van de Provinciale Staten, haalde de partij ruim 43 procent. Dat percentage is vrij stabiel, met uitzondering van 2002 toen de LPF met 13,3 procent Rozendaal binnendrong.

Niets wijst er echter op dat Geert Wilders tot eenzelfde stunt in staat is. In de VVD-afdeling, waartoe Rozendaal behoort, zoemt zijn naam zelden rond. 'Ons dorp is toch meer klassiek VVD', zegt secretaris Van Geelen van Rosendael '74, een plaatselijke politieke partij. Rozendaal is vrij algemeen van mening dat Wilders een VVD-Kamerzetel gebruikt om zich ten koste van de VVD te profileren. En dat vindt men not cricket.

Anders dan de VVD moet Wilders het niet van de hoogopgeleiden hebben. Slechts 17 procent van zijn potentiële aanhang heeft hbo of wetenschappelijk onderwijs. Aan de andere kant steunt hij minder op laagopgeleiden dan Fortuyn destijds deed. De sociale herkomst van de kiezer vertoont een vergelijkbaar beeld. De LPF moest het hebben van de arbeiderswijken. De Groep-Wilders lijkt beter in staat de blanke middenklasse aan te spreken en heeft in dat opzicht de wind natuurlijk ook in de zeilen.

Uit de NIPO-gegevens blijkt dat Wilders louter garen spint bij de angst en boosheid voor en over moslimextremisme.

'Wilders is het enig bruikbare alternatief om mijn ongenoegen te ventileren', zegt een geënquêteerde en die zin is 28 procent van de ondervraagden uit het hart gegrepen.

Woensdag is marktdag in Rozenburg en de 61-jarige Jan Breestraat heeft zijn fleece-truien en trainingspakken breed uitgestald. Rozenburg ligt aan de Nieuwe Waterweg, heeft ruim 13 duizend inwoners, van wie net duizend allochtoon is. In 2002 was LPF de grootste partij met 27 procent. Een jaar later, na de val van het kabinet, was slechts 10 procent over van deze proteststemmen.

Jan Breestraat: 'We hebben hier in Nederland enorme problemen met gedragscodes. Van buitenlanders, ja. Wij worden klein gemaakt door die immigranten. Ze zeggen dat wij ze als oud vuil behandelen, maar het is juist omgekeerd. Geert Wilders is de enige die er iets over durft te zeggen. Hij verwoordt het wel goed, maar hij moet ook voorzichtig zijn.'

Zelf moet Breestraat van zijn vrouw ophouden met te zeggen wat hij denkt. Hij zou al zeker twee keer bedreigd zijn nadat hij zijn mening in vrijheid dacht te uiten. 'Meneer, het is dramatisch in Nederland.'

Zwarte Schaap
27-11-04, 13:13
Uit de NIPO-gegevens blijkt dat Wilders louter garen spint bij de angst en boosheid voor en over moslimextremisme.

Lang genoeg hypocriet doorzagen en uiteindelijk verwordt elke moslim tot een moslimextremist in de beeldvorming.

Lugh
27-11-04, 13:18
Geplaatst door Zwarte Schaap
Lang genoeg hypocriet doorzagen en uiteindelijk verwordt elke moslim tot een moslimextremist in de beeldvorming.
Tja, dat krijg je ervan als hij de enige politicus is die wil optreden tegen de excessen van de islam. Mensen die gematigder zijn zullen wellicht toch op hem stemmen bij gebrek aan een alternatief.

~Panthera~
27-11-04, 13:21
de familie Doorsnee is duidelijk not cricket. :moe:

~Panthera~
27-11-04, 13:25
Geplaatst door Lugh
Tja, dat krijg je ervan als hij de enige politicus is die wil optreden tegen de excessen van de islam.
-----------------

Is er OOIT iemand geweest die tegen WELK excess iets heeft kunnen doen ? Jammer, maar een idioot houdt je niet tegen, dat kan zelfs Bush je vertellen. Die kan zelfs 1 man niet vinden. :D
Politiek geleuter dus. :moe:

Lugh
27-11-04, 13:37
Geplaatst door ~Panthera~
-----------------

Is er OOIT iemand geweest die tegen WELK excess iets heeft kunnen doen ? Jammer, maar een idioot houdt je niet tegen, dat kan zelfs Bush je vertellen. Die kan zelfs 1 man niet vinden. :D
Politiek geleuter dus. :moe:
Was het maar zo simpel, ging het maar om 1 idioot...

~Panthera~
27-11-04, 13:40
Geplaatst door Lugh
Was het maar zo simpel, ging het maar om 1 idioot...
-------

Das waar: ik zie hier in Nederland wekelijks tientallen idioten in het nieuws, die vermoord zijn vrouw, een ander vernaggelt zijn kind, weer een ander zijn schoonmoeder of vriend.
En......? kun je er even iets tegen doen ?
Want die doen het ook allemaal met een reden.

Zwarte Schaap
27-11-04, 13:45
Geplaatst door Lugh
Tja, dat krijg je ervan als hij de enige politicus is die wil optreden tegen de excessen van de islam. Mensen die gematigder zijn zullen wellicht toch op hem stemmen bij gebrek aan een alternatief.

Je zou je ook moeten afvragen welke excessen van de Islam maken jou het leven onmogelijk. Mijn levenhsvreugde wordt ernstig bedreigd door de constante hetze van de autochtonen.

Hij creert excessen net als Hirsi Ali en Pim Fortuyn. Over de hypocriete meelopers zal ik het even niet hebben.

Lugh
27-11-04, 13:51
Geplaatst door Zwarte Schaap
Je zou je ook moeten afvragen welke excessen van de Islam maken jou het leven onmogelijk. Mijn levenhsvreugde wordt ernstig bedreigd door de constante hetze van de autochtonen.
Als mij het leven onmogelijk gemaakt zou worden, was ik allang geëmigreerd! Mijn levensvreugde wordt beperkt door toenemende islamisering van Nederland, immigranten die zich niet willen aanpassen en alle ongemakken die daarbij horen.

Zwarte Schaap
27-11-04, 14:10
Geplaatst door Lugh
Als mij het leven onmogelijk gemaakt zou worden, was ik allang geëmigreerd! Mijn levensvreugde wordt beperkt door toenemende islamisering van Nederland, immigranten die zich niet willen aanpassen en alle ongemakken die daarbij horen.

Je wilt jouw visie op het leven anderen opleggen. In feite wil je assimilatie. Waarom? Voel je je onzeker over je eigen identiteit?

Lugh
27-11-04, 14:18
Geplaatst door Zwarte Schaap
Je wilt jouw visie op het leven anderen opleggen. In feite wil je assimilatie. Waarom? Voel je je onzeker over je eigen identiteit?
Ik voel me juist niet onzeker over mijn eigen identiteit. En wil ook mijn visie op het leven niet aan anderen opleggen. Maar van immigranten die zich hier vestigen mag verwacht worden dat zij zich aanpassen, en niet andersom. Net zo goed als andere landen mogen verwachten dat Nederlanders zich aanpassen als zij zich in hun land vestigen. Het voor een deel behouden van eigen identiteit is prima, maar in Nederland is dit zo ver doorgeschoten dat het er steeds meer op begint te lijken dat autochtonen zich maar moeten aanpassen.

taouanza
27-11-04, 14:28
Geplaatst door Lugh
Ik voel me juist niet onzeker over mijn eigen identiteit. En wil ook mijn visie op het leven niet aan anderen opleggen. Maar van immigranten die zich hier vestigen mag verwacht worden dat zij zich aanpassen, en niet andersom. Net zo goed als andere landen mogen verwachten dat Nederlanders zich aanpassen als zij zich in hun land vestigen. Het voor een deel behouden van eigen identiteit is prima, maar in Nederland is dit zo ver doorgeschoten dat het er steeds meer op begint te lijken dat autochtonen zich maar moeten aanpassen.

Immigranten he?:rolleyes:

Zwarte Schaap
27-11-04, 14:30
Geplaatst door Lugh
Ik voel me juist niet onzeker over mijn eigen identiteit. En wil ook mijn visie op het leven niet aan anderen opleggen. Maar van immigranten die zich hier vestigen mag verwacht worden dat zij zich aanpassen, en niet andersom. Net zo goed als andere landen mogen verwachten dat Nederlanders zich aanpassen als zij zich in hun land vestigen. Het voor een deel behouden van eigen identiteit is prima, maar in Nederland is dit zo ver doorgeschoten dat het er steeds meer op begint te lijken dat autochtonen zich maar moeten aanpassen.

Je commentaar blijft steken bij ''aanpassen'',. wat dat aanpassen inhoudt zeg je niet. Je laat het open staan zodat je het telkenmale kunt gebruiken als knuppel om je eigen angsten te ventileren.

Verder doe je alsof identiteit net een jas is die aan en uittrekt wanneer je maar wilt. Uit zo een onbegrip kun je afleiden dat je geen identiteit hebt maar eigenlijk zoekende bent.

Aanpassen is een containerbegrip dat door angstige autochtonen gebruikt wordt hoe het hen uitkomt, vooral autochtonen die in een identiteitscrisis zitten.

Wizdom
27-11-04, 14:30
Geplaatst door Lugh
Ik voel me juist niet onzeker over mijn eigen identiteit. En wil ook mijn visie op het leven niet aan anderen opleggen. Maar van immigranten die zich hier vestigen mag verwacht worden dat zij zich aanpassen, en niet andersom. Net zo goed als andere landen mogen verwachten dat Nederlanders zich aanpassen als zij zich in hun land vestigen. Het voor een deel behouden van eigen identiteit is prima, maar in Nederland is dit zo ver doorgeschoten dat het er steeds meer op begint te lijken dat autochtonen zich maar moeten aanpassen.

Niemand vraagt aan je om je aan te passen gedraag je zoals je bent en laat anderen ook zichzelf zijn...

taouanza
27-11-04, 14:32
Geplaatst door Zwarte Schaap
Je commentaar blijft steken bij ''aanpassen'',. wat dat aanpassen inhoudt zeg je niet. Je laat het open staan zodat je het telkenmale kunt gebruiken als knuppel om je eigen angsten te ventileren.

Verder doe je alsof identiteit net een jas is die aan en uittrekt wanneer je maar wilt. Uit zo een onbegrip kun je afleiden dat je geen identiteit hebt maar eigenlijk zoekende bent.

Aanpassen is een containerbegrip dat door angstige autochtonen gebruikt wordt hoe het hen uitkomt, vooral autochtonen die in een identiteitscrisis zitten.

Juistem!

Lugh
27-11-04, 14:41
Geplaatst door Zwarte Schaap
Je commentaar blijft steken bij ''aanpassen'',. wat dat aanpassen inhoudt zeg je niet. Je laat het open staan zodat je het telkenmale kunt gebruiken als knuppel om je eigen angsten te ventileren.

Verder doe je alsof identiteit net een jas is die aan en uittrekt wanneer je maar wilt. Uit zo een onbegrip kun je afleiden dat je geen identiteit hebt maar eigenlijk zoekende bent.

Aanpassen is een containerbegrip dat door angstige autochtonen gebruikt wordt hoe het hen uitkomt, vooral autochtonen die in een identiteitscrisis zitten.
Dat zijn wel erg makkelijke praatjes, ZS. Je weet heel goed dat je het begrip "aanpassen" niet in een paar zinnetjes kunt uitleggen. De kern van het verhaal, dat allochtonen zich in het verleden te weinig hebben aangepast en hier ook te weinig toe gestimuleerd werden zal duidelijk zijn.

taouanza
27-11-04, 14:44
Geplaatst door Lugh
Dat zijn wel erg makkelijke praatjes, ZS. Je weet heel goed dat je het begrip "aanpassen" niet in een paar zinnetjes kunt uitleggen. De kern van het verhaal, dat allochtonen zich in het verleden te weinig hebben aangepast en hier ook te weinig toe gestimuleerd werden zal duidelijk zijn.

:haha:

Bart.NL
27-11-04, 14:46
Geplaatst door Zwarte Schaap
Je commentaar blijft steken bij ''aanpassen'',. wat dat aanpassen inhoudt zeg je niet. Je laat het open staan zodat je het telkenmale kunt gebruiken als knuppel om je eigen angsten te ventileren.

Verder doe je alsof identiteit net een jas is die aan en uittrekt wanneer je maar wilt. Uit zo een onbegrip kun je afleiden dat je geen identiteit hebt maar eigenlijk zoekende bent.

Aanpassen is een containerbegrip dat door angstige autochtonen gebruikt wordt hoe het hen uitkomt, vooral autochtonen die in een identiteitscrisis zitten.

Aanpassen vind ik ook veel te vaag. In ieder geval kun je eisen dat iedereen in Nederland de democratische rechtsorde ten volle ondersteunt en dus deze rechtsorde ook accepteert als die in conflict komt met de eigen principes of het eigen geloof. Immers, er zijn ook andere principes en geloven die tegenstrijdig met elkaar zijn en die binnen deze rechtsorde ook moeten kunnen bestaan.

Zwarte Schaap
27-11-04, 14:49
Geplaatst door Lugh
Dat zijn wel erg makkelijke praatjes, ZS. Je weet heel goed dat je het begrip "aanpassen" niet in een paar zinnetjes kunt uitleggen. De kern van het verhaal, dat allochtonen zich in het verleden te weinig hebben aangepast en hier ook te weinig toe gestimuleerd werden zal duidelijk zijn.

Makkelijk praten is alles op het containerbegrip ''aanpassen'' gooien. Zo kun je het gebruiken, recyclen, nog eens gebruiken net zo vaak als je maar wilt. Maar achter dat containerbegrip zit angst, heel veel angst. Ik denk dat die angst te voor een deel te herleiden is in een identiteitscrisis wat heerst bij een aanzienlijk deel van de autochtone bevolking.

Ik denk dat de meerderheid van de Nederlandse bevolking niet eens allochtonen kent. Ze kennen allochtonen, moslims en marokkanen alleen van de krant en televisie. De beelden die ons gebracht worden spreken boekdelen, maar of dat aansluit bij de realiteit is een ander.

Nederland fokt zichzelf op.

Zwarte Schaap
27-11-04, 14:57
Geplaatst door Bart.NL
Aanpassen vind ik ook veel te vaag. In ieder geval kun je eisen dat iedereen in Nederland de democratische rechtsorde ten volle ondersteunt en dus deze rechtsorde ook accepteert als die in conflict komt met de eigen principes of het eigen geloof. Immers, er zijn ook andere principes en geloven die tegenstrijdig met elkaar zijn en die binnen deze rechtsorde ook moeten kunnen bestaan.

Als moslim kan ik mij bijna geen situatie voorstellen dat conflicteert met de democratische rechtsorde. Verder zijn wij zelf de democratische rechtsorde, als er wetten zijn die onbedoeld de vrijheid van anderen beperken moeten we die onverwijld kunnen veranderen.

Mijns inziens is er niets bijzonders in Nederland waar allochtonen massaal de grondwet en dergelijke ondermijnen, maar er wordt wel een dergelijk beeld gecreerd van vooral moslims in Nederland.

Lugh
27-11-04, 15:25
Geplaatst door Zwarte Schaap
Makkelijk praten is alles op het containerbegrip ''aanpassen'' gooien. Zo kun je het gebruiken, recyclen, nog eens gebruiken net zo vaak als je maar wilt. Maar achter dat containerbegrip zit angst, heel veel angst. Ik denk dat die angst te voor een deel te herleiden is in een identiteitscrisis wat heerst bij een aanzienlijk deel van de autochtone bevolking.
Zo'n zelfde onzinpraatje kan ik afsteken over moslims en niet willen aanpassen, maar veel schieten we er niet mee op.

Bart.NL
27-11-04, 15:36
Geplaatst door Zwarte Schaap
Als moslim kan ik mij bijna geen situatie voorstellen dat conflicteert met de democratische rechtsorde. Verder zijn wij zelf de democratische rechtsorde, als er wetten zijn die onbedoeld de vrijheid van anderen beperken moeten we die onverwijld kunnen veranderen.

Mijns inziens is er niets bijzonders in Nederland waar allochtonen massaal de grondwet en dergelijke ondermijnen, maar er wordt wel een dergelijk beeld gecreerd van vooral moslims in Nederland.

Je kunt niet zeggen dat allochtonen in het algemeen of moslims in het algemeen de rechtsorde bedreigen, maar bepaalde groepen allochtonen en moslims doen dat wel. Het is niet voor niets dat Hirshi Ali en Wilders moeten vrezen voor hun leven. Het gebeurt te vaak om het alleen maar als incidenten af te doen. Ik heb hier op dit forum meerdere malen doodswensen gelezen in hun richting, dus het gaat niet om geisoleerde enkelingen. Ik vind wel dat het veel negatieve aandacht krijgt en dat het soms op een hetze begint te lijken. Ik zie het als een overreactie na een periode van ontkenning.

Zwarte Schaap
27-11-04, 16:10
Geplaatst door Lugh
Zo'n zelfde onzinpraatje kan ik afsteken over moslims en niet willen aanpassen, maar veel schieten we er niet mee op.

Dat doe je toch al, waar heb je het al die tijd dan over. Ik ben het met je eens dat je onzinverhaaltjes vertelt maar omdat door te trekken naar wat ik zeg gaat mij te ver.

Lugh
27-11-04, 16:20
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dat doe je toch al, waar heb je het al die tijd dan over. Ik ben het met je eens dat je onzinverhaaltjes vertelt maar omdat door te trekken naar wat ik zeg gaat mij te ver.
Als dit jouw manier van discussie voeren is houdt het snel op. Dan maar in de stembus. ;)

Zwarte Schaap
27-11-04, 16:22
Geplaatst door Bart.NL
Je kunt niet zeggen dat allochtonen in het algemeen of moslims in het algemeen de rechtsorde bedreigen, maar bepaalde groepen allochtonen en moslims doen dat wel. Het is niet voor niets dat Hirshi Ali en Wilders moeten vrezen voor hun leven. Het gebeurt te vaak om het alleen maar als incidenten af te doen.

Hirsi Ali en dergelijke zijn pas bedreigd nadat ze de boel al jaren opstoken en constant haatzaaien. Bedreigingen zijn een doodgewoon iets in Nederland. Hoeveel trainers, acteurs, politici, voetbaltrainers, opininimakers etc zijn al om niets bedreigd. Constant doorzagen op een wijze die mensen in het diepst van hun ziel trapt maakt reakties los.

Maar om dan de conclusie te trekken dat moslims een gevaar zijn voor de democratische rechtsorde is een versterking van het haatklimaat.


Ik heb hier op dit forum meerdere malen doodswensen gelezen in hun richting, dus het gaat niet om geisoleerde enkelingen. Ik vind wel dat het veel negatieve aandacht krijgt en dat het soms op een hetze begint te lijken. Ik zie het als een overreactie na een periode van ontkenning.

In mijn leven heb ik duzienden doodswensen mensen horen uitspreken. Osma bin laden wordt door vrijwel iedereen doodgewenst, is dat een gevaar voor de democratische rechtsorde?

Dat van ontkennen is een regelrechte leugen. Al minstens 15 jaar houdt men zich al dagelijks bezig met de allochtonenthema's. Het begrip ontkenning is minstens een even belangrijke thema in het lpf-vocabuliere van containerbegrippen.

Ik zie het als hoodzakelijk angst voor het verdwijnen van de eigen identiteit.

Zwarte Schaap
27-11-04, 16:30
Geplaatst door Lugh
Als dit jouw manier van discussie voeren is houdt het snel op. Dan maar in de stembus. ;)

Ik voer niet graag discussies op basis van nietszeggende containerbegrippen.

Als jij je stem laat leiden door feitelijk inhoudelijk lege containerbegrippen dan is dat jouw keuze. Wilders en Hirsi Ali zijn niets voor niets succesvol met hun one-issue.

De Islam is in Nederland verworden tot een negatieve containerbegrip waar je alle kwaad onder kunt scharen. Dat zal mijn welzijn niet verbeteren, mischien de jouwe wel. Wie weet zal het je angst kunnen wegnemen en je zelfvertrouwen versterken.

Bart.NL
27-11-04, 18:48
Geplaatst door Zwarte Schaap
Hirsi Ali en dergelijke zijn pas bedreigd nadat ze de boel al jaren opstoken en constant haatzaaien. Bedreigingen zijn een doodgewoon iets in Nederland. Hoeveel trainers, acteurs, politici, voetbaltrainers, opininimakers etc zijn al om niets bedreigd. Constant doorzagen op een wijze die mensen in het diepst van hun ziel trapt maakt reakties los.

Dat maakt reacties los. Dat mensen kwaad zijn, kan ik begrijpen. Maar bedreigen kan niet. Doodschieten al helemaal niet. Er zijn ook imams die het een en ander aan haat hebben gezaaid tegen het "verderfelijke" westen. Daar waren ook mensen kwaad over.

Ik vind dat Hirshi Ali moet kunnen zeggen wat zij wil, ook al zijn mensen gekwetst. Je kunt haar het beste met argumenten bestrijden. Zou ze vermoord worden, dan toont dat volgens mij aan dat een verlichtingsjihad nodig is om vrij kritiek op elkaar te kunnen hebben, ook al is dat niet altijd even netjes.


Maar om dan de conclusie te trekken dat moslims een gevaar zijn voor de democratische rechtsorde is een versterking van het haatklimaat.

Dat ben ik met je eens.


In mijn leven heb ik duzienden doodswensen mensen horen uitspreken. Osma bin laden wordt door vrijwel iedereen doodgewenst, is dat een gevaar voor de democratische rechtsorde?

Iemand doodwensen is geen bedreiging voor de rechtsorde, oproepen tot vermoorden wel.


Dat van ontkennen is een regelrechte leugen. Al minstens 15 jaar houdt men zich al dagelijks bezig met de allochtonenthema's. Het begrip ontkenning is minstens een even belangrijke thema in het lpf-vocabuliere van containerbegrippen.

Daar zit wel wat in. Misschien is de aanpak in het verleden niet goed geweest en hebben de mensen teveel langs elkaar heen geleefd.


Ik zie het als hoofdzakelijk angst voor het verdwijnen van de eigen identiteit.

Dat speelt een rol maar dat speelt ook een rol in de moslimgemeenschap. Ik denk bijvoorbeeld dat het lastig is om als moslimvrouw of man te trouwen met een christen waarna de kinderen als christen worden opgevoed. Ik weet niet of iemand daar een voorbeeld van heeft, maar het komt volgens mij bijna nooit voor.

Orakel
27-11-04, 19:09
Geplaatst door Lugh
Als mij het leven onmogelijk gemaakt zou worden, was ik allang geëmigreerd!

Getuigt van weinig burgerschap.



Mijn levensvreugde wordt beperkt door toenemende islamisering van Nederland, immigranten die zich niet willen aanpassen en alle ongemakken die daarbij horen.

Welke ongemakken levert dat jou persoonlijk op? Wordt je beknot in je fysieke of mentale vrijheden?
Of ben jij d'r ook zo 1 die dan begint over het gewijzigde straatbeeld?