PDA

Bekijk Volledige Versie : De Gaulle grootste Fransman allertijden



Julien
27-11-04, 23:51
De Gaulle grootste Fransman aller tijden


PARIJS - Verzetsstrijder, president en de grondleger van de Vijfde Republiek, generaal Charles de Gaulle, is gekozen tot de grootste Fransman aller tijden. Uit een onderzoek van het Franse peilingenbureau IFOP blijkt dat de staatsman de steun krijgt van bijna vier op de tien ondervraagden.

Keizer en krijgsheer Napoleon Bonaparte volgt op respectabele afstand met 18 procent. De oervader van Frankrijk en Duitsland, Karel de Grote, sluit de topdrie af met 13 procent.


Andere belangwekkende personen uit de Franse geschiedenis zijn de filosoof, historicus en politicus Jean Jaurès (10 procent), Jeanne d'Arc (6 procent) en Lodewijk XIV de Zonnekoning (5 procent).

Ook de door Julius Ceasar verslagen Gallische hoofdman Vercingetorix en de revolutionair Robespierre wisten met respectievelijk 3 en 2 procent stemmen te verzamelen van het ondervraagde publiek.

Eerder dit jaar werd in Groot-Brittannië Winston Churchill als grootste Brit aller tijden uitgeroepen. In Duitsland koos men de eerste bondskanselier Konrad Adenauer en in Nederland ging Pim Fortuyn met de titel aan de haal. :D

www.nu.nl

Julien
27-11-04, 23:54
http://khorsheed.com/html/de-gaulle.jpg

ik vind het een goede keus, maar mijn voorkeus was toch Bonaparte.. (niet verbazingwekkend ;) )

Zwarte Schaap
27-11-04, 23:59
Wie was de baas in Frankrijk ten tijde van de Algerijnse bevrijdingsoorlog?

ZbaqZbaq
28-11-04, 00:14
Geplaatst door Zwarte Schaap
Wie was de baas in Frankrijk ten tijde van de Algerijnse bevrijdingsoorlog?

De Fransen kozen de Gaulle... Een misdadiger
De Britten kozen voor Churchill...Een misdadiger
De Nederlanders voor Fortuyn... Een aankomend misdadiger

barneveld
28-11-04, 00:21
Geplaatst door Zwarte Schaap
Wie was de baas in Frankrijk ten tijde van de Algerijnse bevrijdingsoorlog?

ik was het niet. want ik was nog niet geboren. ik heb een alibi

Julien
28-11-04, 00:42
Geplaatst door Zwarte Schaap
Wie was de baas in Frankrijk ten tijde van de Algerijnse bevrijdingsoorlog?

De Gaulle was juist de Man die de oorlog heeft opgelost..

en Algerije haar vrijheid heeft gegeven!!!

Algerijnen zijn de Gaulle hier nog steeds dankbaar voor.

Leer je geschiedenis, Zwartschaap!

Julien
28-11-04, 00:43
Geplaatst door ZbaqZbaq
De Fransen kozen de Gaulle... Een misdadiger
De Britten kozen voor Churchill...Een misdadiger
De Nederlanders voor Fortuyn... Een aankomend misdadiger

doe niet zo zielig man. Noem mij dan een grootse Arabier die geen 'misdaden' heeft begaan..

trouwens over De Gaulle kan ik geen misdaden verzinnen.

barneveld
28-11-04, 00:45
[QUOTE]Geplaatst door Julien
[B]. Noem mij dan een grootse Arabier die geen 'misdaden' heeft begaan..






barneveld

ZbaqZbaq
28-11-04, 00:52
Geplaatst door Julien
De Gaulle was juist de Man die de oorlog heeft opgelost..

en Algerije haar vrijheid heeft gegeven!!!



gegeven ?? toe maar.. wat een lieve man toch die de Gaulle.

Hij heeft niet meer gedaan dan voor Frankrijk te redden wat er te redden valt. Hij was de enige die slim genoeg was om te weten dat de oorlog niet te winnen was.


doe niet zo zielig man. Noem mij dan een grootse Arabier die geen 'misdaden' heeft begaan..

Hiermee geeft je het zelf al toe Julien ;)

Zwarte Schaap
28-11-04, 00:52
Geplaatst door Julien
De Gaulle was juist de Man die de oorlog heeft opgelost..

en Algerije haar vrijheid heeft gegeven!!!

Algerijnen zijn de Gaulle hier nog steeds dankbaar voor.

Leer je geschiedenis, Zwartschaap!

Mag ik geen vragen stellen julien? Als ik iets niet weet stel ik meestal vragen, zoals nu.

ZbaqZbaq
28-11-04, 01:00
Op de dag dat WOII officeel geindigd was (8 mei '45) hebben de Franse militairen in Noord-Oost Algerije het vuur nog geopend en duizenden ongewapenden demonstarnten afgeslacht.

De Fransen hebben zelfs meer Algerijnen vermoord tussen 45-50 dan er Fransen waren gesneuveld in heel WOII

Voor meer "de Gaulle" misdaden zie de woorden van een ander fransman.... die eerlijker durft te zijn dan jij.

http://scholieren.nrc.nl/weekkrant/2001/20/6.shtml

Marsipulami
28-11-04, 01:08
Ik heb wel respect voor De Gaulle, de Fransen zijn een stuk helderder van geest dan de Nederlanders die voor Fortuyn kozen. De Gaulle, daar kan je kritiek op hebben, maar achteraf is dat altijd makkelijk. Maar hij was een groot staatsman die ook een heleboel positieve dingen heeft verwezenlijkt. Fortuyn heeft alleen de studentenjaarkaart ingevoerd en heeft de bevolking van NL tegen elkaar opgezet.

Marsipulami
28-11-04, 01:13
De Marokkaanse militaire bijdrage aan de strijd tegen Nazi-Duitsland in Europa 1940 - 1945

Generaal de Gaulle, op 20 juni 1945 bij de overwinningsparade in Parijs, tot de sultan Mohammed V van Marokko:

"Majesteit, in u wil ik het dappere Marokkaanse volk danken voor de trouw, loyaliteit en de bloedige offers door uw volk gebracht gedurende de tweede wereldoorlog- in het bijzonder gedenken we de heldenmoed en doodsverachting door uw soldaten, betoond bij de verovering van de Monte Cassino, waardoor niet alleen mijn land maar geheel West-Europa kon worden bevrijd".


Foto: Jongen bij het graf van een onbekende Marokkaanse soldaat uit WOII in Chastres bij het Waalse Gembloux

Dr. W. Klinkert is docent militaire geschiedenis, bij de Vakgroep MOW, aan de Koninklijke Militaire Academie Breda. Dit artikel is verschenen, met afbeeldingen, in de Militaire Spectator (Jaargang 172, Nummer 5/2003).

La Horgne – Chastres - Kapelle

Rondom de Noord-Franse stad Sedan speelde zich in mei 1940 een cruciale en beroemde episode af in de opmars van de Duitse pantserlegers door Noord-Frankrijk. De tanks van Heinz Guderian maakten hier hun Maasovergang en brachten de genadeklap toe aan het Franse leger. Het gebied met zijn verstilde boerendorpen en glooiende groene heuvels verbergt voor de hedendaagse bezoeker een weinig bekend element uit de Tweede Wereldoorlog: in een piepklein dorpje zo’n kilometer of twintig ten zuidwesten van Sedan bevindt zich een islamitische begraafplaats. Het is een merkwaardig gezicht, die islamitische symbolen tussen de Franse boerderijen. Het is de erebegraafplaats van de spahis, de Marokkaanse cavalerie van het Franse leger, die in La Horgne op 15 mei 1940 zijn laatste strijd tegen de oprukkende Duitse pantserlegers streed.

De historicus Claude Gounelle stelt dat de Fransen van alle confrontaties van 1940 juist deze gevechten van Marokkanen en Algerijnen als meest heroïsch beschouwen.1 Achter barricades en vanuit loopgraven hielden de spahis van 9 uur in de ochtend tot 5 uur in de middag de Duitse tanks tegen en vertraagden daarmee de opmars van Guderians Panzerkorps naar de Franse kust. Die hardnekkige strijd kostte de helft van de spahis het leven.

http://users.pandora.be/gibraltar/teksten/de_marokkaanse_militaire_bijdrag.htm

ZbaqZbaq
28-11-04, 01:25
Geplaatst door Marsipulami
De Marokkaanse militaire bijdrage aan de strijd tegen Nazi-Duitsland in Europa 1940 - 1945

Generaal de Gaulle, op 20 juni 1945 bij de overwinningsparade in Parijs, tot de sultan Mohammed V van Marokko:

"Majesteit, in u wil ik het dappere Marokkaanse volk danken voor de trouw, loyaliteit en de bloedige offers door uw volk gebracht gedurende de tweede wereldoorlog- in het bijzonder gedenken we de heldenmoed en doodsverachting door uw soldaten, betoond bij de verovering van de Monte Cassino, waardoor niet alleen mijn land maar geheel West-Europa kon worden bevrijd".


Deze tekst kan beter vertaald worden in..

Yo Mo, je hebt je best gedaan om je volk voor ons karretje te spannen. We bewonderen het feit dat je volk ondanks jou collaboratie met een koloniale macht waarvoor ze elke dag moeten bloeden, ook nog eens zo ver hebt gekregen om ook voor de vrijheid van ons te bloeden. Immers zij zijn niet vrij maar vechten wel voor de vrijheid van hun bezetter. Daarom zullen we je helpen om een nog sterkere dictator te worden.

Julien
28-11-04, 01:27
Geplaatst door Zwarte Schaap
Mag ik geen vragen stellen julien? Als ik iets niet weet stel ik meestal vragen, zoals nu.

o.k. sorry, maar ik las in die vraag een bepaalde toon, dat je De Gaulle schuldig achtte aan de gruweldaden van een aantal fransen in Algérie.

@ZZ: natuurlijk is de Gaulle niet dé bevrijder van Algerije..maar je kunt wel stellen dat Algerije niet zo vlug onafhankelijk was geworden zonder De Gaulle. De Gaulle heeft immers tegen de publieke opinie in Frankrijk in, besloten dat Algerije geheel zelfstandig moest worden en eiste de terugkeer van de Pieds-Noirs.

Verder is De Gaulle 1 erg kritisch geweest over Israel, dat zal je deugd doen, en hij had een hele goede relatie met de andere Arabische landen.

ZbaqZbaq
28-11-04, 01:45
Geplaatst door Julien

@ZZ: natuurlijk is de Gaulle niet dé bevrijder van Algerije..maar je kunt wel stellen dat Algerije niet zo vlug onafhankelijk was geworden zonder De Gaulle. De Gaulle heeft immers tegen de publieke opinie in Frankrijk in, besloten dat Algerije geheel zelfstandig moest worden en eiste de terugkeer van de Pieds-Noirs.

Verder is De Gaulle 1 erg kritisch geweest over Israel, dat zal je deugd doen, en hij had een hele goede relatie met de andere Arabische landen.

Feit is dat de Gaulle gehandeld heeft in het belang van frankrijk en niet van de Arabieren. Ik kan begrijpen dat de Fransen hem inderdaad als grootste allertijden hebben gekozen. Hij heeft Frankrijk immer gered van een burgeroorlog en een catasrofale nederlaag in Algerije wat erg verstandig van hem was.

Maarten
28-11-04, 05:43
Geplaatst door ZbaqZbaq

De Nederlanders voor Fortuyn... Een aankomend misdadiger
Lijkt me ook, die vent had grote bek genoeg, om daar in het hiernamaals nog mee door te gaan.
Of hij is bezig de Hel te reorganiseren.

Opvallend is, dat Frankrijk toch een zeer respectabel aantal grote denkers en schrijvers heeft, maar dat die helemaal buiten beeld blijven. De fransman leest niks meer, lijkt het.

Ik had Bonfire als grootste Nederlander uitgeroepen, denk ik.
A. hebben we niks beters, en
B. Heeft hij benen en een hoofd, en steekt boven iedereen uit. Wat daar tussenin zit, dat interesseert toch niemand een hol.

Of calimero. Maar die heeft een dubbel paspoort..