PDA

Bekijk Volledige Versie : Ayaan Hirsi Ali: Ik ga me absoluut niet aanpassen



deleted user
29-11-04, 16:54
gewist

Umarvlie
29-11-04, 16:57
Geplaatst door deleted user
Hirsi Ali: Ik ga me absoluut niet aanpassen

Wat .. niet willen aanpassen (=integreren)??? paspoort afpakken en terugsturen zou ik zeggen :lekpuh:

louise_louise
29-11-04, 17:16
,,Ik denk dat de islamitische morele ideologie uiteindelijk is gedoemd te mislukken. Ik zal alles, maar dan ook alles wat in mijn kleine machtje ligt doen om daaraan mee te helpen.''

hmmm, alleen al deze uitspraak zou je toch gerechterlijk moeten kunnen aanpakken? ff uitzoeken....

delirious
29-11-04, 20:27
Geplaatst door deleted user
Ik denk dat we er allemaal verstandig aan zouden doen, om dit verdwaalde vogeltje niet teveel aandacht te schenken, in haar strijd enige betekenis aan haar leven te geven.

Inderdaad geen aandacht, over een tijdje kotst de VVD deze troertelkut uit :kotsen: , en weten ze niet hoe snel ze dit kreng moeten vergeten.

Laat gaan laat gaan. :duivels:

raiboy
29-11-04, 21:07
wat versta je onder aanpassen??????
laat iedereen toch gewoon in zijn waarde
vind ik
:zwaai:

Goodnight
29-11-04, 22:07
Geplaatst door deleted user
Ik denk dat we er allemaal verstandig aan zouden doen, om dit verdwaalde vogeltje niet teveel aandacht te schenken, in haar strijd enige betekenis aan haar leven te geven.

Ik ben het 100% met je eens.

Rosita0323_
29-11-04, 22:39
Geplaatst door deleted user
Ik denk dat we er allemaal verstandig aan zouden doen, om dit verdwaalde vogeltje niet teveel aandacht te schenken, in haar strijd enige betekenis aan haar leven te geven.

:hihi: een heel triest vogeltje wat hard piept voor aandacht, ik zet de deur van het kooitje wel open, dan vliegt ze vanzelf wel terug naar Afrika en omgeving..dan kan ze daar verder huilen (heel zachtjes)

nard
29-11-04, 23:48
paspoort afpakken en terugsturen
deze extremist aanpakken door Donner
gerechtelijk aanpakken
geen aandacht, ze zou zich eens belangrijk gaan vinden
uitkotsen die troetelkut
vergeten dat kreng
terug naar Afrika en daar verder laten janken


Wel, wel, wel....
Wat een haat en intolerantie tegen een dappere dame, zélfs van mensen die zich hier toch meermaals profileren als heel liberale moslims.......
Dat geeft te denken, nietwaar?

Heel goed, AHA, einde aan het voorzorgsspasme (Copyright Hans Jansen). Profileren met die handel. We zullen vanzelf waarnemen wie extreme ideeen koestert en wie écht liberaal, volgens westerse termen, is.

Al Sawt
30-11-04, 00:01
Jodendom en christendom, die twee religies zijn
mensvriendelijk gemaakt. Onzin! Jodendom en Christendom zijn alles behalve
'gedomisticeerd ' Vraag maar aan Bosniers, Kroaten en Tutsi`s en niet te vergeten de Joden en Slaviers.

En Zionisme is ook een product van een 'mensvriendelijke' godsdienst.



En de uitdaging voor de liberalen, voor de
mensen van de VerlichtingKan iemand mij eens en vooral altijd duidelijk maken wat die verlichting inhoudt en waarom Islam het nodig heeft?

RinC
30-11-04, 00:08
Ik ben het met Ayaan Hirshi eens!

nard
30-11-04, 00:11
Geplaatst door Al Sawt
Kan iemand mij eens en vooral altijd duidelijk maken wat die verlichting inhoudt en waarom Islam het nodig heeft?

Verdiep je eens in je leefomgeving, dan ga je het vanzelf tegenkomen. Jij verwacht Van-Dale-achtige instant-definities, die er niet zijn. Het gaat om een state of mind, denkhouding, kijk tegen de werkelijkheid. Als jij die niet hebt, waarvoor ik bang ben zo vaak als ik je de vraag zie stellen, dan is dat natuurlijk vervelend voor je, maar dan heb je nog een hoop te doen.

Een klein voorbeeldje wil ik je geven(waarvan er nog duizenden te noemen zijn): AHA wordt door de gemiddelde moslim figuurlijk gestenigd. Een renegaat van dat kaliber verdient geen menselijk benadering. (voor dat daar discussie over ontstaat; zie de gemiddelde draad over AHA op dit forum)>
Conservatieve christenen verwerpen daarentegen bepaald gedachtengoed van AHA fundamenteel, vrijwel gelijk aan moslims. Toch koesteren ze geen enkele wrok tegen haar, hoewel ze haar anti-religieuze houding droef vinden, maar verheugen zich in de vrijheid waarmee ze zich volledig vrij kan profileren. En als ze te ver gaat, wordt ze parlementair teruggehakt tot de grens waarover ze is gegaan.

Kijk, Sawt, dat is het verschil. Een deel van het christendom heeft haar kernwaarden bewaard, maar heeft duidelijk respect voor en geeft mede vorm aan kernwaarden die de Verlichting heeft veroorzaakt, zoals daar zijn respect, tolerantie, gelijk van waarde, enz. NB en dat terwijl het Christendom de Verlichting als beweging ook nog eens nadrukkelijk verwerpt als areligieuze kracht, kan ze toch bepaalde elementen daaruit waarderen.
De islam heeft een dergelijke invloed nooit werkelijk diepspittend ondergaan.

Elementair verschil zou ik zeggen, maar goed, verdiep je eens in de de Nederlandse historie. Dan ga je het vanzelf tegenkomen.

Umarvlie
30-11-04, 05:49
Geplaatst door nard
paspoort afpakken en terugsturen
deze extremist aanpakken door Donner
gerechtelijk aanpakken
geen aandacht, ze zou zich eens belangrijk gaan vinden
uitkotsen die troetelkut
vergeten dat kreng
terug naar Afrika en daar verder laten janken

Gewon herhalen wat de autochtonen met de allochtonen voorhebben dus ...


[/B]
Wel, wel, wel....
Wat een haat en intolerantie tegen een dappere dame, zélfs van mensen die zich hier toch meermaals profileren als heel liberale moslims.......
Dat geeft te denken, nietwaar?[/B]

Ja (zie voorgaande quote) geeft te deniken, als de allochtonen dus net zo onverzoenlijk en hatelijk zijn als de autochtonen zijn de allochtonen wellicht al geintegreerd he ...

zucht ... lekker he .. alles uit zijn verband trekken en selectief selecteren (!) ...

nard
30-11-04, 07:20
Geplaatst door Umarvlie
Gewon herhalen wat de autochtonen met de allochtonen voorhebben dus ...



Ja (zie voorgaande quote) geeft te deniken, als de allochtonen dus net zo onverzoenlijk en hatelijk zijn als de autochtonen zijn de allochtonen wellicht al geintegreerd he ...

zucht ... lekker he .. alles uit zijn verband trekken en selectief selecteren (!) ...


Ik trek niets uit verband, want er is geen verband. Lees maar terug. Alleen een stel woeste kreten.

Dat jij het nodig vindt om de verhouding auto-allo maar weer eens uit de kast trekken, hoewel het daarom in deze draad helemaal niet gaat, zegt weer wat meer over de manier waarop jij in verhouding tot je Umwelt staat. Ook jij hebt blijkbaar nog een boel te doen.

Umarvlie
30-11-04, 07:23
Geplaatst door nard
Dat jij het nodig vindt om de verhouding auto-allo maar weer eens uit de kast trekken, hoewel het daarom in deze draad helemaal niet gaat, zegt weer wat meer over de manier waarop jij in verhouding tot je Umwelt staat. Ook jij hebt blijkbaar nog een boel te doen.

Jazeker realiseer ik me dat ... zou je een voorbeeld aan kunnen nemen he :fpuh:

nard
30-11-04, 07:26
Geplaatst door Umarvlie
Jazeker realiseer ik me dat ... zou je een voorbeeld aan kunnen nemen he :fpuh:

Volgens mij realiseer jij je niet de goede dingen. Een voorbeeld aan je nemen lijkt me niet aanlokkelijk en ook niet verstandig, want dat ga ik mee lopen huilen met de wolven in het bos. Nog wel, tegen 1 parlementarier die het niet doet zoals ik graag niet zou willen.

Umarvlie
30-11-04, 07:29
Geplaatst door nard
Volgens mij realiseer jij je niet de goede dingen.

nu ... geef dan eens aan wat deze .. in jouw opinie ... zijn?




[B}Een voorbeeld aan je nemen lijkt me niet aanlokkelijk en ook niet verstandig, want dat ga ik mee lopen huilen met de wolven in het bos. Nog wel, tegen 1 parlementarier die het niet doet zoals ik graag niet zou willen. [/B]

Dit toont wijsheid van jouw jant want ik zou het ook niet moeten doen .. maar ik kan niet anders ....

Umarvlie
30-11-04, 07:35
Overigens terugkerend naar het topic, ik heb alleen aangegeven dat ik vindt dat ze zo snel mogelijk terug zou moeten naar de 2e kamer om haar plicht te doen ... "het volk" dat haar gekozen heeft vertegenwoordigen. Alleen op die manier kan ze zich in een debat geloofwaardig maken en ook laten zien dat ze met argumenten een meerderheid voor haar standpunt kan krijgen, niet eenzijdig belicht een film of boek de maatschappij in schieten waar geen echt weerwoord mogelijk is.

Ik heb geen probleem met Hirsi Ali, ik denk zelfs dat ze nuttig is maar zoals ik ook al eerder zij, ik heb meer respect voor Wilders (waar ik eerlijk gezegd helemaal niet blij mee ben) die wel acte de presence geeft als het erop aankomt. Let wel, AHA geeft zefl aan dat ze best naar de 2e kamer zou kunnen komen maar nu even de rust zoekt ... bah! Nu het erop aankomt geeft ze dus niet thuis.

nard
30-11-04, 07:49
Geplaatst door Umarvlie
[B]nu ... geef dan eens aan wat deze .. in jouw opinie ... zijn?



"Wat .. niet willen aanpassen (=integreren)??? paspoort afpakken en terugsturen zou ik zeggen"; was je eerste reactie.
Bovendien vind je het gerechtvaardigd op deze manier te reageren omdat autochtonen hetzelfde doen met allochtonen.

Dan krijg ik de indruk dat je je niet de goede dingen realiseert.

Als er één allochtoon in rap tempo is geintegreerd en ook nog eens breed, dan is het AHA. Taal, studie, gebruik maken van ideeen en geestelijke verworvenheden van het westerse gedachtengoed; vrije woord, de ruimte om misvormingen aan de kaak te stellen, zich niet de mond laten snoeren maar vertrouwen hebben in de openheid van onze samenleving en de bijbehorende rechten opeisend. Lijkt me allemaal erg geintegreerd.
Dus ik vind je conclusie "paspoort afpakken en terugsturen" alsof t een slecht geintegreerd persoon zou betreffen niet juist.

Verder is het autochtonen niet gebruikelijk om mensen die gebruik maken van de ruimte van het woord, vervolgens met de dood bedreigd zijn, ondergedoken, tenslotte ook nog eens onder te zeiken. Dus in dat opzicht vertoont een aantal hier, waarbij ook jouw reactie, nogal ongeintegreerd gedrag.




Dit toont wijsheid van jouw jant want ik zou het ook niet moeten doen .. maar ik kan niet anders ....

Moge duidelijk zijn dat ik als christen ook niet gelukkig wordt van bepaalde uitlatingen van AHA en bijv ook Ellian, die hun pijlen niet slechts richten op islam, maar logischerwijze op welke vorm van religie dan ook.
Maar goed ik ben ook niet gelukkig met Mohammed B. die, nog kwalijker tot de 6e macht, een bruut als Van Gogh doodmaakt om zijn godsdienstige gelijk te halen. En blijkbaar nogal wat medestanders heeft en mensen die hem begrijpen. Dat is een christen wezensvreemd.

Mijn prioriteit ligt dus bij de vrijheid van meningsuiting en niet bij bijv. de brute uitspraken van Theo van Gogh. Hoewel ik gedrag van bijv. van Gogh, Reve, Holman in de achterliggende jaren verafschuw, hecht ik grote waarde aan de vrijheid van het woord. Toch zal daar mijn prioriteit blijven liggen. Wat mensen aan beschadigende dingen zeggen: het komt voor hun eigen rekening. Een christen hoeft zijn God of zichzelf niet zo nodig te wreken.
Jullie moslims zijn te zielig, christenen zijn decennia-lang met het woord door de bagger gehaald en we hebben daardoor heus niet onze christelijke kernwaarden of ons zelfrespect verloren. Je bent pas geintegreerd als je daarmee kunt omgaan.....

nard
30-11-04, 07:55
Geplaatst door Umarvlie
Overigens terugkerend naar het topic, ik heb alleen aangegeven dat ik vindt dat ze zo snel mogelijk terug zou moeten naar de 2e kamer om haar plicht te doen ... "het volk" dat haar gekozen heeft vertegenwoordigen. Alleen op die manier kan ze zich in een debat geloofwaardig maken en ook laten zien dat ze met argumenten een meerderheid voor haar standpunt kan krijgen, niet eenzijdig belicht een film of boek de maatschappij in schieten waar geen echt weerwoord mogelijk is.

Ik heb geen probleem met Hirsi Ali, ik denk zelfs dat ze nuttig is maar zoals ik ook al eerder zij, ik heb meer respect voor Wilders (waar ik eerlijk gezegd helemaal niet blij mee ben) die wel acte de presence geeft als het erop aankomt. Let wel, AHA geeft zefl aan dat ze best naar de 2e kamer zou kunnen komen maar nu even de rust zoekt ... bah! Nu het erop aankomt geeft ze dus niet thuis.

Hier kan ik me meer in vinden. :)

Alleen dat laatste niet helemaal: ze is met de dood bedreigd, hoor. En het scheelde niet veel.

Umarvlie
30-11-04, 08:03
Geplaatst door nard
Verder is het autochtonen niet gebruikelijk om mensen die gebruik maken van de ruimte van het woord, vervolgens met de dood bedreigd zijn, ondergedoken, tenslotte ook nog eens onder te zeiken. Dus in dat opzicht vertoont een aantal hier, waarbij ook jouw reactie, nogal ongeintegreerd gedrag.

Oh .. ik ben autochtoon en eht afzeiken van alles en ieder .. ander is typisch Nederlands autochtoon gedrag hoor ... generaliserend besef ik als ik jou goed begrijp is dat dan niet op jou van toepassing maar ... lees de kranten maar eens erop na .. zie de "reacties" op straat (op de TV weergegeven dus mogelijk selectief) en je zal me dan toch gelijk moeten geven.


Maar goed ik ben ook niet gelukkig met Mohammed B.

Zijn we het daar 110% over eens ... is al een begin


Dat is een christen wezensvreemd.

Tja, een echte Christen wel, maar er zijn net zoals bij de Moslims echte Christenen en mensen die zichzelf Christen noemen he ...



Jullie moslims zijn te zielig, christenen zijn decennia-lang met het woord door de bagger gehaald en we hebben daardoor heus niet onze christelijke kernwaarden of ons zelfrespect verloren. Je bent pas geintegreerd als je daarmee kunt omgaan.....

Da's nou weer jammer dat je alle moslims weer over 1 kam scheert. Er is maar 1 Islam maar er zijn (pak 'm beet) 1.5 Miljard Moslims die allemaal anders zijn, denken en doen .. 't zijn net mensen he ... net zo goed als "De" Christen, "De" Jood niet bestaat... ik ben moslim maar je ziet mij niet met een bom om me lijf de synagoge binnestappen, of met een Mes AHA achternazitten of andere extremen uitingen plegen....

Ik heb een mening over AHA, over Wilders en ovber een heleboel mensen... ook over jou (natuurlijk, deze meningen zijn niet objectief, gebaseert op onvolledige achtergrond informatie en gekleurd vanuit mijn eigen perspectief) en dat mag hier in Nederland, ik mag daar ook uiting aan geven zoals je zelf al zegt. En dat doe ik dan ook ... door ondermeer argumenten eens om te draaien ... of mag dat nu weer net niet? ... Kijk als door iemand iets gestelt wordt zoals afnemen van nationaliteit bij al dan niet geintegreerde personen dan kan dit (mooie engelse term) back-firen (met NL vervoeging). Dus als er zaken naar voren worden gebracht zoals paspoort, dubbele nationaltieit afpakken en terugsturen dan is dat iets generieks voor alle voormalige buitenlanders ... die zich niet hebben aangepast... MIJN mening .. mag ik? ... Nederland is ten slotte MIJN land he ...

Umarvlie
30-11-04, 08:06
Geplaatst door nard
Hier kan ik me meer in vinden. :)

Alleen dat laatste niet helemaal: ze is met de dood bedreigd, hoor. En het scheelde niet veel.

Is ook schandalig en ik hop ook dat die idooten die dat soort bedreigingen uiten opgepakt worden ... en ook gedeporteerd (ben niet bang om dat woord nu te gebruiken).

Maar Wilders ... en ik vind hem gevaarlijker eigenlijk komt wel .. en is ook met de dood bedreigt ... Als AHA niet komt stops het debat daar waar het gevoerd moet worden (mijn's inziens) in de politiek / maatschappij en wordt het een debat dat in de media (en dus gekleurd) wordt gevoerd ... jammer.

Dus mijn pleidooi aan AHA .. KOM TERUG in de 2e kamer en doe je werk.

nard
30-11-04, 08:13
Geplaatst door Umarvlie

Da's nou weer jammer dat je alle moslims weer over 1 kam scheert. Er is maar 1 Islam maar er zijn (pak 'm beet) 1.5 Miljard Moslims die allemaal anders zijn, denken en doen .. 't zijn net mensen he ... net zo goed als "De" Christen, "De" Jood niet bestaat... ik ben moslim maar je ziet mij niet met een bom om me lijf de synagoge binnestappen, of met een Mes AHA achternazitten of andere extremen uitingen plegen....

Ik heb een mening over AHA, over Wilders en ovber een heleboel mensen... ook over jou (natuurlijk, deze meningen zijn niet objectief, gebaseert op onvolledige achtergrond informatie en gekleurd vanuit mijn eigen perspectief) en dat mag hier in Nederland, ik mag daar ook uiting aan geven zoals je zelf al zegt. En dat doe ik dan ook ... door ondermeer argumenten eens om te draaien ... of mag dat nu weer net niet? ... Kijk als door iemand iets gestelt wordt zoals afnemen van nationaliteit bij al dan niet geintegreerde personen dan kan dit (mooie engelse term) back-firen (met NL vervoeging). Dus als er zaken naar voren worden gebracht zoals paspoort, dubbele nationaltieit afpakken en terugsturen dan is dat iets generieks voor alle voormalige buitenlanders ... die zich niet hebben aangepast... MIJN mening .. mag ik? ... Nederland is ten slotte MIJN land he ..

Oké dan :)

Dat eerste zinnetje moet je zien in verband met wat er op volgt, niet zo geschokt reageren. Ik heb het ook niet over de 1,3 miljard wereldwijd, maar over die hier posten en die in onze maatschappij waarvan ik dingen zie, hoor en lees.

En tuurlijk mag je dat allemaal doen, geeft niets. Althans zolang je niet de vrijheden die hier gelden ter discussie stelt. Ik geef alleen de onredelijkheid van je redeneertrant aan. AHA wegwensen is ongeveer synoniem aan integratie voor zover die al plaatsvindt wegsturen. Daar heb ik kritiek op.
AHA is verder geintegreerd qua opvattingen over de vrijheid van woord en geschrift dan menigeen hier op t forum. En in de maatschappij, zoals blijkt. Maar ze wordt wel continu door haar knieen geschoten. Dat brengt mij tot de enge gedachte dat er hier nogal wat mensen rondlopen (die zichzelf NB!! geintegreerd en liberaal moslim noemen) die blijkbaar nogal wat huiswerk hebben te doen.

nard
30-11-04, 08:17
Geplaatst door Umarvlie
Is ook schandalig en ik hop ook dat die idooten die dat soort bedreigingen uiten opgepakt worden ... en ook gedeporteerd (ben niet bang om dat woord nu te gebruiken).

Maar Wilders ... en ik vind hem gevaarlijker eigenlijk komt wel .. en is ook met de dood bedreigt ... Als AHA niet komt stops het debat daar waar het gevoerd moet worden (mijn's inziens) in de politiek / maatschappij en wordt het een debat dat in de media (en dus gekleurd) wordt gevoerd ... jammer.

Dus mijn pleidooi aan AHA .. KOM TERUG in de 2e kamer en doe je werk.

Eensch. Terug, en wel heel snel.
Wilders is gewoon persoonlijk blijkbaar uit wat harder hout gesneden.
Als hij macht gaat ontwikkelen en je komt hem "tegen", krijg je het toch moeilijk.
Het lijkt me gezien de electorale dekking die hij nu al krijgt niet verstandig om hem, eufemistisch, tegen de haren in te strijken ( :D ).

Umarvlie
30-11-04, 08:22
Geplaatst door nard
AHA wegwensen is ongeveer synoniem aan integratie voor zover die al plaatsvindt wegsturen. Daar heb ik kritiek op.

Nu zijn we het al 95% eens denk ik ... maar ik wens AHA niet weg .. ik heb alleen "geprovoceerd" (en dat lukte gezien jouw reactie) door de wegstuur argumentatie eens om te draaien op een uit context getrokken manier. Dat gebuerd nogal eens (beide kanten op) helaas.

Overigens AHA is misschien wel geintegreerd maar staat toch niet echt synoniem met integratie hoop ik ... daar zijn vast wel andere voorbeelden van te vinden hoor .. gewoon bij jouw en mij om de hoek, voorbeelden zat. Integratie is niet een eenheidsworstmolen maar een process waarbij diverse allochtonen worden to een diversiteit in autochtonen ... en (naar ik mag hopen) niet allemaal AHA-tjes ...

Umarvlie
30-11-04, 08:25
Geplaatst door nard
Eensch. Terug, en wel heel snel.
Wilders is gewoon persoonlijk blijkbaar uit wat harder hout gesneden.
Als hij macht gaat ontwikkelen en je komt hem "tegen", krijg je het toch moeilijk.
Het lijkt me gezien de electorale dekking die hij nu al krijgt niet verstandig om hem, eufemistisch, tegen de haren in te strijken ( :D ).

Ach .. ik hoop dat deze regeering zijn periode kan volmaken zodat over 2 jaar de huidige tendens wat is gewijzigd en hij dan verwordt tot LGW (lijst Geert Wilders) met 6 ... 4... 1 ... geen zetels.

Kunnen we weer lekker paars doen ....

nard
30-11-04, 08:28
Geplaatst door Umarvlie
Nu zijn we het al 95% eens denk ik ... maar ik wens AHA niet weg .. ik heb alleen "geprovoceerd" (en dat lukte gezien jouw reactie) door de wegstuur argumentatie eens om te draaien op een uit context getrokken manier. Dat gebuerd nogal eens (beide kanten op) helaas.

Overigens AHA is misschien wel geintegreerd maar staat toch niet echt synoniem met integratie hoop ik ... daar zijn vast wel andere voorbeelden van te vinden hoor .. gewoon bij jouw en mij om de hoek, voorbeelden zat. Integratie is niet een eenheidsworstmolen maar een process waarbij diverse allochtonen worden to een diversiteit in autochtonen ... en (naar ik mag hopen) niet allemaal AHA-tjes ...

Dat laatste is de grote vraag. Wat is integratie? In het kader van deze discussie is integratie volgens mij in alle vrijheid zeggen wat je vindt, dat onderbouwen en je rechten daarvoor opeisen. En dat niet allen de weg van AHA zoeken, lijkt me geen punt van discussie.
Het betwisten van deze vrijheid door moord, bedreiging, uit de IIe Kamer terugdwingen tot en met begrip voor bovenstaande dingen hebben (hoe verkapt ook), bijna een soort onuitgesproken sympathie tonen voor de daad van Mohammed D. is geen vrijheid en dus ook geen integratie. En dit voorgaande kom ik nog veel te veel tegen.

nard
30-11-04, 08:31
Geplaatst door Umarvlie
Ach .. ik hoop dat deze regeering zijn periode kan volmaken zodat over 2 jaar de huidige tendens wat is gewijzigd en hij dan verwordt tot LGW (lijst Geert Wilders) met 6 ... 4... 1 ... geen zetels.

Kunnen we weer lekker paars doen ....

Ik vraag mij werkelijk af of de regentenkliek die paars vertegenwoordigde (mensen die om onverklaarbare redenen nog steeds op sleutelposities zitten of als sleepers hun kans zitten af te wachten) dat nog gaat redden in de twee jaar die nog resten.
Moeten ze wel met een heel vette worst komen.

Umarvlie
30-11-04, 08:37
Geplaatst door nard
Dat laatste is de grote vraag. Wat is integratie? In het kader van deze discussie is integratie volgens mij in alle vrijheid zeggen wat je vindt, dat onderbouwen en je rechten daarvoor opeisen. En dat niet allen de weg van AHA zoeken, lijkt me geen punt van discussie.

Daaran nog toe voegen respect ten aanzien van andersdenkenden en hun meningen ... maw mijn vrijheid moet niet een belemmering vormen voor anderen hun vrijheid ... (en da's nu juist zo moeilijk en waar het in Nederland toch echt ook aan schort)

LiberatedArab
30-11-04, 09:02
Geplaatst door nard
paspoort afpakken en terugsturen
deze extremist aanpakken door Donner
gerechtelijk aanpakken
geen aandacht, ze zou zich eens belangrijk gaan vinden
uitkotsen die troetelkut
vergeten dat kreng
terug naar Afrika en daar verder laten janken


Wel, wel, wel....
Wat een haat en intolerantie tegen een dappere dame, zélfs van mensen die zich hier toch meermaals profileren als heel liberale moslims.......
Dat geeft te denken, nietwaar?

Heel goed, AHA, einde aan het voorzorgsspasme (Copyright Hans Jansen). Profileren met die handel. We zullen vanzelf waarnemen wie extreme ideeen koestert en wie écht liberaal, volgens westerse termen, is.

Liberale Moslims? Op dit Forum? Noem er is 1 dan? Ik zou echt niet weten over wie je het hebt. Tot nu toe alleen radicalen gezien. Nog geen 1 liberale of verlichte moslim tegengekomen op dit forum. Maar als die er zijn, ben ik wel nieuwschierig wie je bedoelt.

taouanza
30-11-04, 09:04
Geplaatst door LiberatedArab
Liberale Moslims? Op dit Forum? Noem er is 1 dan? Ik zou echt niet weten over wie je het hebt. Tot nu toe alleen radicalen gezien. Nog geen 1 liberale of verlichte moslim tegengekomen op dit forum. Maar als die er zijn, ben ik wel nieuwschierig wie je bedoelt.


Het praat.:haha:

Umarvlie
30-11-04, 09:08
Geplaatst door LiberatedArab
Liberale Moslims? Op dit Forum? Noem er is 1 dan? Ik zou echt niet weten over wie je het hebt. Tot nu toe alleen radicalen gezien. Nog geen 1 liberale of verlichte moslim tegengekomen op dit forum. Maar als die er zijn, ben ik wel nieuwschierig wie je bedoelt.

Ik zou er wel een weten maar als sociaal-liberaal moslim ben ik TE bescheiden om hem te noemn he ... :corcky:

nard
30-11-04, 09:11
Geplaatst door Umarvlie
Ik zou er wel een weten maar als sociaal-liberaal moslim ben ik TE bescheiden om hem te noemn he ... :corcky:

Kom kom, voel je niet bezwaard ....

Umarvlie
30-11-04, 09:14
Geplaatst door nard
Kom kom, voel je niet bezwaard ....

nee nee ... bescheidenheid siert een mosl... mens! :stout:

Overigens is er niks mis mee als een liberaal (AHA zit ten slotte voor de VVD in het parlement) radicale uitspraken doet toch?? zo lang het maar niet in extremistisch geweld ontaard.

nard
30-11-04, 10:11
Geplaatst door Umarvlie
nee nee ... bescheidenheid siert een mosl... mens! :stout:

Overigens is er niks mis mee als een liberaal (AHA zit ten slotte voor de VVD in het parlement) radicale uitspraken doet toch?? zo lang het maar niet in extremistisch geweld ontaard.

Dat ist hele eiereten: bij een liberaal hoef je dat niet te verwachten.

Daarom wat ik al eerder zei: het moet maatschappelijk kristalhelder zijn wie zich liberaal in de zin van tolerant wenst te gedragen in Nederland. Er zit veel te veel kaf onder 't koren; wel zeggen dat je tolerant bent, maar als het puntje bij het paaltje komt volgens je eigen spelregels.
Nee, ik bedoel tolerantie volgens de Nederlandse grondwet.

Die grenzen worden momenteel opgezocht. In dit verband o.a. door produktie van Submission II.

Umarvlie
30-11-04, 10:18
Geplaatst door nard
Dat ist hele eiereten: bij een liberaal hoef je dat niet te verwachten.

Daarom ben ik ook sociaal-liberaal ...




Die grenzen worden momenteel opgezocht. In dit verband o.a. door produktie van Submission II.

Hmm.. denk niet dat Submission II de grenzen van de grondwet gaat opzoeken .. hooguit de grenzen die mensen zelf hebben verzonnen/aangenomen en dus per persoon anders zijn....

Heel anders wordt Submission III "Revenge of the Goats" denk ik dan maar ... die zal niet alleen moslims maar ook dierenactivisten verregaand radicaliseren ...

Juliette
30-11-04, 10:23
Geplaatst door Al Sawt
Onzin! Jodendom en Christendom zijn alles behalve
'gedomisticeerd ' Vraag maar aan Bosniers, Kroaten en Tutsi`s en niet te vergeten de Joden en Slaviers.

En Zionisme is ook een product van een 'mensvriendelijke' godsdienst.

Je hebt wel gelijk maar dat zijn toch eerder 'uitwassen' denk ik. En situaties waarin racisme en nationalisme & zuivere machtspolitiek met een religieus sausje overgoten worden.

Kan iemand mij eens en vooral altijd duidelijk maken wat die verlichting inhoudt en waarom Islam het nodig heeft?

:student: Verlichting voor mij betekent dat je accepteert dat levensbeschouwing een zuiver individuele keuze is (uiteraard bepaald door je achtergrond). Dat houdt in dat de keuzes die anderen maken evenwaardig zijn & als dusdanig behandeld & gerespecteerd moeten worden. (zoiets als de term 'wederkerigheid' die al in de oude chinese filosofieen is terug te vinden.)

Ik denk trouwens niet dat er maar 1 Islam is. Je hebt toch soennieten en sji'ieten en het wahhabisme en het soefisme en nog heel wat andere strekkingen?

Groet,

Juliette

nard
30-11-04, 10:23
Geplaatst door Umarvlie

Hmm.. denk niet dat Submission II de grenzen van de grondwet gaat opzoeken .. hooguit de grenzen die mensen zelf hebben verzonnen/aangenomen en dus per persoon anders zijn....


Dat zeg ik ook niet. De grenzen van de Grondwet hoeven echt niet meer bekeken te worden. Dat weten we hier in Nederland en Europa vrij aardig.
Ik heb het over verkennen van de grenzen van de moslimgemeenschap in Nederland. Of misschien nog beter gezegd: dwingen kleur te bekennen. Het is vaak nog veel te vaag wat mensen vinden.


Revenge of the Goats....... dat verzin je toch ook niet....

Umarvlie
30-11-04, 10:28
Geplaatst door nard
Revenge of the Goats....... dat verzin je toch ook niet....

Ach het is maar een (ongelukkig gekozen misschien) voorbeeld ...

contradictio
30-11-04, 10:44
Geplaatst door deleted user
Ondergedoken Tweede-Kamerlid werkt aan vervolg op film Submission
Ayaan Hirsi Ali: Ik ga me absoluut niet aanpassen

Het Tweede-Kamerlid Ayaan Hirsi Ali blijft in de politiek én bij de
VVD, zo zegt ze in haar eerste vraaggesprek sinds de moord op
filmmaker Theo van Gogh. 'Ik word niet ergens tegen mijn eigen wil
vastgehouden.'

Door onze redacteur Frank Vermeulen

DEN HAAG, 29 NOV. ,,Persoonlijk...'', de ogen van Ayaan Hirsi Ali
vullen zich met tranen. De eerste vraag was of zij haar eigen
situatie wil analyseren, en dat overvalt haar. Ze kijkt weg en praat
heel zacht.

,,Geestelijk ben ik in orde. Ik ben niet ingestort of zo. Ik ben met
een doel de politiek ingegaan en daarmee ga ik door. Alles is
relatief. Ook vrijheid is relatief. In de relatieve vrijheid die ik
nu heb, kan ik nadenken. Ik heb boeken, ik kan schrijven. Maar
contact met vrienden en familie, voor zover ik daar nog contact mee
had, is voorlopig onmogelijk.''

Het Tweede-Kamerlid Hirsi Ali (VVD) is sinds 2 november, de dag dat
de cineast Theo van Gogh werd vermoord, ondergedoken. In NRC
Handelsblad beschreef Hirsi Ali op 5 november haar verdriet, haar
woede, en haar schuldgevoel. Omdat Van Gogh samen met haar afgelopen
zomer de film Submission Part I had gemaakt, over het verband dat
volgens Hirsi Ali bestaat tussen teksten uit de koran en geweld
tegen vrouwen. En die film zou mede de aanleiding zijn voor de moord.

Vanaf 7 november is de beveiliging zo streng dat zelfs nabije
vrienden van het Kamerlid niet weten waar zij is en hoe het met haar
gaat. Vrienden van Hirsi Ali, zoals schrijver Leon de Winter en de
van oorsprong Iraanse dichter/rechtsgeleerde Afshin Ellian,
verklaarden zich grote zorgen te maken. Wordt Hirsi Ali tegen haar
zin afgeschermd ter wille van de openbare orde en veiligheid? Andere
geruchten zijn: het Kamerlid zou psychisch zijn ingestort. Zou van
plan zijn de VVD te verlaten, op te houden met politiek. Of zij zou
willen overlopen naar Groep Wilders, de partij van het van de VVD
afgescheiden Kamerlid Geert Wilders, die als een komeet omhoog
schiet in de peilingen.

NRC Handelsblad kreeg toestemming om Hirsi Ali te spreken. De krant
ging akkoord met de voorwaarde dat ,,de locatie van het gesprek en
de tijd of tijdszone'', in het belang van de veiligheid van het
Kamerlid, niet bekend worden gemaakt.

Hirsi Ali vertelt dat zij onder meer bezig is met een vervolg op de
film Submission part I. ,,De moord op Theo van Gogh heeft mij niet
van dat project afgebracht. Het thema van Submission part II is hoe
de islam het individu onderdrukt. Met als uitgangspunt de positie
van de vrouw. En daarnaast wil ik nog steeds het islamitisch
onderwijs afschaffen . Niet afbranden dus! Dat is heel iets anders.

,,Maar ik ben vooral bezig met een boek, getiteld Shortcut to
enlightenment. Ik wil moslims de korte weg wijzen naar de
Verlichting. Jodendom en christendom, die twee religies zijn
mensvriendelijk gemaakt. En de uitdaging voor de liberalen, voor de
mensen van de Verlichting die geloven in de Rede, is de islam.

,,Het wachten is nu op een politieke, intellectuele, islamitische
elite die zo met elkaar gaat samenwerken dat ze zich hierop
focussen. Ik heb het over een ideologische strijd. Ik denk dat de
islamitische morele ideologie uiteindelijk is gedoemd te mislukken.
Ik zal alles, maar dan ook alles wat in mijn kleine machtje ligt
doen om daaraan mee te helpen . Zonder geweld! Waar zijn nou al die
mannen bang voor? Laat mij gewoon een boek schrijven. Een film
maken. Laat mij over straat lopen.''

Gezegd wordt dat uw parlementaire werk onmogelijk wordt gemaakt.

,,Dat is niet waar. Ik word niet ergens tegen mijn eigen wil
vastgehouden. De dreigingsanalyse die voor mij is gemaakt is hoog.
Zolang dat zo blijft, is een aantal manieren van bescherming
mogelijk. Ik kies op dit moment voor deze oplossing: helemaal
afgeschermd. Zo kan ik me bezinnen, tot rust komen en een boek
schrijven.

,,Ik kan nú naar de Tweede Kamer, als ik wil. Maar dat gaat op een
manier die voor mij zo onrustig is dat ik gekozen heb voor dit
alternatief. Ik ken dit al. Vóór de moord op Van Gogh heb ik ook al
onder dit soort abnormale omstandigheden gefunctioneerd. Toch is dit
alles nu, na de moord op Theo, niet helemaal te vatten. Ik denk daar
over na. Dat deze moord gebeurde was niet mijn bedoeling.

,,Wat ik onrechtvaardig vind, is het beeld dat ik lees en hoor, dat
ik mensen heb beledigd. Dat heb ik nooit gedaan, althans niet zoals
de Dikke Van Dale dat omschrijft. Als mensen zich beledigd vóélen,
is dat een ander verhaal. Als je begint daaraan toe te geven, kun je
beter ophouden. Maar ik heb nooit scheldwoorden gebruikt.

,,Ik word altijd herinnerd aan mijn opmerking in Trouw dat de
profeet Mohammed naar onze eigentijdse normen gemeten een perverse
man was omdat hij een minderjarig meisje huwde. Maar ik gaf ook de
context. En die is relevant: 1,3 miljard mensen leven nu naar het
voorbeeld van de profeet. Dus is de opmerking nog steeds relevant
voor alle minderjarige meisjes uit die kringen. Maar misschien had
ik in plaats van 'pervers' beter kunnen zeggen 'pedofiel'.



NRC-Handelsblad

Ze is bezig met een geestelijke kruistocht tegen de Islam en vindt dat ze niemand beledigt... Ik hoop dat het huidige kabinet (vooral haar eigen partij) zo slim is om zich te distancieren van haar prive-oorlog... Een emotioneel labiel en EXTREEM persoon als zij hoort niet het hoogste woord te krijgen in de regering... Of is zij soms representatief voor de bevolking? (hoeveel al dan niet Soedanezen hebben we in Nederland met dezelfde frustraties?)...
Enne ze heeft blijkbaar een "death wish" immers van al die honderdduizenden moslims zijn er altijd mensen die een dergelijke aanval op iets ideologisch puurs als de Islam niet zullen tolereren. Als ze ook nog eens wordt bijgestaan door andere leden van de overheid dan is het niet te voorkomen dat er een "ideologische" strijd komt...

Umarvlie
30-11-04, 10:49
Geplaatst door contradictio
(hoeveel al dan niet Soedanezen hebben we in Nederland met dezelfde frustraties?)...


ehh. dacht dat ze Somalische was hoor... en omdat anderen er niet over (willen) praten zegt niets over het al dan niet bestaan van frustraties ...

Ben benieuwd wat de gevestigde Politiek correctheid met dit gaat doen .. heb eigenlijk nog geen enkele reactie gezien dus vrees dat er niemand zijn nek uit durft te steken voor of tegen...

Royce
30-11-04, 10:54
Geplaatst door LiberatedArab
Liberale Moslims? Op dit Forum? Noem er is 1 dan? Ik zou echt niet weten over wie je het hebt. Tot nu toe alleen radicalen gezien. Nog geen 1 liberale of verlichte moslim tegengekomen op dit forum. Maar als die er zijn, ben ik wel nieuwschierig wie je bedoelt.


Hou jezelf `n spiegel voor en stop met deze onbezonnen zoektocht naar de waarheid. Ze komt vanzelf met `n shortcut.


Ik denk dat we er allemaal verstandig aan zouden doen, om dit verdwaalde vogeltje niet teveel aandacht te schenken, in haar strijd enige betekenis aan haar leven te geven.

Helemaal mee eens, Bil@l.

nard
30-11-04, 10:54
Geplaatst door contradictio
Ze is bezig met een geestelijke kruistocht tegen de Islam en vindt dat ze niemand beledigt... Ik hoop dat het huidige kabinet (vooral haar eigen partij) zo slim is om zich te distancieren van haar prive-oorlog... Een emotioneel labiel en EXTREEM persoon als zij hoort niet het hoogste woord te krijgen in de regering... Of is zij soms representatief voor de bevolking? (hoeveel al dan niet Soedanezen hebben we in Nederland met dezelfde frustraties?)...

Hm, ik vind dat je het wel érg particulier maakt nu.
a. ze is volksvertegenwoordiger
b. ze scoort hoog in de peilingen
c. ze is niet de enige persoon (Wilders, Ellian, Verdonk, Scheffer, Philipse, De Winter, wijlen TvG en PF en nog een aantal anderen) of instituut (Burke-stichting) die zich hiermee bezighoudt.
d. Wilders scoort bijzonder hoog in de peilingen vanwege zijn agendering van zaken die niet op de agenda geplaatst mogen worden.

Dus zij is representatief, samen met nog meer bekenden, voor een aardig deel van het NL-volk. Dat klopt wel ja.
Als de VVD (en het kabinet) zich nou ook nog eens van AHA zou distantiëren is electoraal zelfmoord. En Wilders lacht zich rot, mensen van wie het land is, willen geen smakeloze politiek-correcte prak meer door hun strot geduwd hebben, waarin alleen die ingrediënten zitten die toegestaan zijn door een stel regenten in Den Haag. Zij willen terugzien in de politici wat zij zelf vinden.

contradictio
30-11-04, 10:59
Geplaatst door nard
Hm, ik vind dat je het wel érg particulier maakt nu.
a. ze is volksvertegenwoordiger
b. ze scoort hoog in de peilingen
c. ze is niet de enige persoon (Wilders, Ellian, Verdonk, Scheffer, Philipse, De Winter, wijlen TvG en PF en nog een aantal anderen) of instituut (Burke-stichting) die zich hiermee bezighoudt.
d. Wilders scoort bijzonder hoog in de peilingen vanwege zijn agendering van zaken die niet op de agenda geplaatst mogen worden.

Dus zij is representatief, samen met nog meer bekenden, voor een aardig deel van het NL-volk. Dat klopt wel ja.
Als de VVD (en het kabinet) zich nou ook nog eens van AHA zou distantiëren is electoraal zelfmoord. En Wilders lacht zich rot, mensen van wie het land is, willen geen smakeloze politiek-correcte prak meer door hun strot geduwd hebben, waarin alleen die ingrediënten zitten die toegestaan zijn door een stel regenten in Den Haag. Zij willen terugzien in de politici wat zij zelf vinden.


wat je dus wilt zeggen is dat een groot deel/meerderheid? van de Nederlandse bevolking een Ideologische Kruistocht tegen de Islam wil voeren? :schok:

nard
30-11-04, 11:10
Geplaatst door contradictio
wat je dus wilt zeggen is dat een groot deel/meerderheid? van de Nederlandse bevolking een Ideologische Kruistocht tegen de Islam wil voeren? :schok:

Nee, dat denk ik ook weer niet. Waar de grenzen van wat mensen willen precies lopen kan ik ook niet beoordelen, dat varieert sterk denk ik.
Leitmotiven van mensen zijn denk ik een mix van de volgende zaken:
- puur politiek; jaren en jaren nooit gehoor gekregen omtrent heikele maatschappelijke onderwerpen (actualiteit: Diamantbuurt) terwijl mensen die wel degelijk reëel vinden. Onvrede, protest is jarenlang letterlijk onderdrukt en niet-westerse intolerante excessen binnen alloctone gemeenschappen hebben vrij baan gekregen onder 't mom van multicul. Mensen ageren daar bijzonder tegen.
- verzet tegen intolerante kanten in de islam. Variërend van specifieke punten tot integrale afwijzing van maatschappelijke invloed van de islam als godsdienst.
- veel mensen vinden de multiculturele samenleving finaal mislukt (vb: hier jaren kunnen verblijven en leven zonder ooit NL te hebben leren spreken is geen uitzondering. En dan hebben we het alleen nog maar over taalvaardigheid)
- veel mensen vinden integratie maar ten dele gelukt of soms zelfs geheel mislukt.

Los van wat jij en ik ervan vinden, laten de peilingen zien dat veel (vooral maar niet strikt autochtone) mensen dat soort dingen vinden.
Het debat is veel te lang toegedekt, de druk in de ketel is te groot dus nu breekt t door naar de oppervlakte. Het debat komt nu wel, maar te laat dus te heftig.
Ik denk dat als het debat van het begin af aan gevoerd was geworden, er nu veel minder problemen zouden zijn.

Al Sawt
30-11-04, 14:14
Nard, bedankt voor je reactie!

Juliette, lees je mee?

Geplaatst door nard
Verdiep je eens in je leefomgeving, dan ga je het vanzelf tegenkomen. Jij verwacht Van-Dale-achtige instant-definities, die er niet zijn. Het gaat om een state of mind, denkhouding, kijk tegen de werkelijkheid. Als jij die niet hebt, waarvoor ik bang ben zo vaak als ik je de vraag zie stellen, dan is dat natuurlijk vervelend voor je, maar dan heb je nog een hoop te doen. Het was een theoretische vraag.

Geplaatst door nard

Een klein voorbeeldje wil ik je geven(waarvan er nog duizenden te noemen zijn): AHA wordt door de gemiddelde moslim figuurlijk gestenigd. Een renegaat van dat kaliber verdient geen menselijk benadering. (voor dat daar discussie over ontstaat; zie de gemiddelde draad over AHA op dit forum)>
Conservatieve christenen verwerpen daarentegen bepaald gedachtengoed van AHA fundamenteel, vrijwel gelijk aan moslims. Toch koesteren ze geen enkele wrok tegen haar, hoewel ze haar anti-religieuze houding droef vinden, maar verheugen zich in de vrijheid waarmee ze zich volledig vrij kan profileren. En als ze te ver gaat, wordt ze parlementair teruggehakt tot de grens waarover ze is gegaan. Dus jij beweert dat de Moslims niet instaat zijn om zonder agressie, persoon met een tegenstrijdige standpunt te bejegenen?

Het komt niet alleen voor bij Moslims, maar ook bij andere gelovigen en aanhangers van diverse levensovertuigingen. Christelijke en Joodse fundamentalisten in VS of Israel laten vaak op een agressieve manier van zich gelden. Voorts is agressie niet gekoppeld aan een godsdienst maar aan de intellectuele staat van een bepaalde persoon. Een individu die niet instaat is om met woorden zijn tegenstander te bestrijden, gaat vaak over op agressieve middelen. Dus al met al heeft het niks te maken met verlichting.

Geplaatst door nard

Kijk, Sawt, dat is het verschil. Een deel van het christendom heeft haar kernwaarden bewaard, maar heeft duidelijk respect voor en geeft mede vorm aan kernwaarden die de Verlichting heeft veroorzaakt, zoals daar zijn respect, tolerantie, gelijk van waarde, enz. Leuk, maar historisch gezien is dit onzin.

Christendom heeft zich tot aan het begin van W02 in Europa gemanifisteerd. Christendom probeerde tijdens de interbellum haar kernwaarden te behartigen door opkomende fascisme te steunen. Fascisme in Italie, Portugal en Spanje dreefden hoofdzakelijk op kerkelijke gezag en zegen. Voor Christendom was Fascisme een natuurlijke vijand tegen de goddeloze communisme en kapitalisme. Juist door de ellende die fascisme in W02 heeft veroorzaakt en de (onderbelichte) rol van Christendom, kwam in Europa een cultuuromslag. Dus verlichting heeft er niets mee te maken.

Geplaatst door nard

NB en dat terwijl het Christendom de Verlichting als beweging ook nog eens nadrukkelijk verwerpt als areligieuze kracht, kan ze toch bepaalde elementen daaruit waarderen.
De islam heeft een dergelijke invloed nooit werkelijk diepspittend ondergaan. Omdat de rol van de Islam heel anders is dan die van Christendom. Op religieus en politiek gebied:Christelijke samenlevingen in Europa zijn vaak verzuild en verdeeld in diverse gemeentes of instellingen als Katholieke kerk. Islam kent geen hierarchie en geen onaantastbare instelling- zoals K-kerk- binnen een staat. Islam heeft net als Christendom een grote invloed binnen de samenleving. Maar de hoogste Islamitische geestelijke was altijd onderschikt aan de staatshoofd en niet zoals menig Christelijke landen. Waar Katholieke kerk en haar leden boven de politieke gezag staan.

Binnen de Islam was er altijd een soort Trias politica. Staatshoofd kon alleen regeren met de gratie van zijn achterban en de rechtelijke apparaat was volgens Sharia onafhankelijk.

Voorts moeten we de demografische en economische factoren in Europa niet vergeten. Machtsbasis van de Katholieke kerk was traditioneel altijd buiten de steden. Door groeiende urbanisatie verschoof het machtscentrum van platteland naar steden en hierdoor verloor Katholieke kerk haar machtsgreep op de samenleving. Met het gevolg dat stedelingen sneller vatbaar werden voor linkse ideologie dan voor Katholieke leer. Gevolg: Binnen K-kerk werdt fascisme gezien als een natuurlijke bondgenoot tegen die linkse kerk. Door toenemende welvaart in Europa na WO2, hebben materialisme en economische waarden gewonnen van religieuze waarden.

Kijk maar naar Spanje! Wat echt geen toonbeeld van verlichting was. K-Kerk was altijd een zeer machtige instituut en heeft tot invoering van democratie in Spanje in de 70iger jaren, een machtige rol gespeeld. Maar door economische ontwikkelingen en stijgende welvaart, werdt de rol van Katholieke kerk ondermijnt. Spanje wordt steeds meer Areligieuzer op.

En binnen de Islamitische wereld waren de steden al van oudsher een belangrijke machtsbasis van betekenis. Dus het was niet verwondelijk dat de Islam gevolgen ondervond van urbanisatie. Wat in schril contrast staat met Christendom.

Nard,
Wie beter naar politieke, demografische sociale en economische processen van Europa gaat kijken, zal al gauw een conclusie trekken: Verlichting is een farce!

Geplaatst door nard

Elementair verschil zou ik zeggen, maar goed, verdiep je eens in de de Nederlandse historie. Dan ga je het vanzelf tegenkomen. Ik ken de Nederlandse en Europese geschiedenis uitstekend! Zo goed dat ik met verstand kan beweren dat verlichting een opgeklopte relaas is.

Al Sawt
30-11-04, 22:43
Geplaatst door LiberatedArab
Liberale Moslims? Op dit Forum? Noem er is 1 dan? Ik zou echt niet weten over wie je het hebt. Tot nu toe alleen radicalen gezien. Nog geen 1 liberale of verlichte moslim tegengekomen op dit forum. Maar als die er zijn, ben ik wel nieuwschierig wie je bedoelt. Verbaast me niets. Een fundamentalist is alleen goed om eigen soortgenoten te herkennen en zal 'liberale' of 'verlichte' geluiden of individuen amper herkennen.

nard
01-12-04, 09:27
Geplaatst door Al Sawt
[B]Nard, bedankt voor je reactie!

Juliette, lees je mee?
Het was een theoretische vraag.


Zonder hatelijkheid, maar dat lijkt mij een beetje jouw probleem. Je bijdragen lezend kan ik niet anders dan de conclusie trekken dat je verbaal bijzonder sterk bent, maar uiteindelijk niet weet of wil weten waar het m.b.t. de Verlichting over gaat.



Dus jij beweert dat de Moslims niet instaat zijn om zonder agressie, persoon met een tegenstrijdige standpunt te bejegenen?


Nee hoor. Goed lezen. Zelfs de suggestie ligt er niet in.



Het komt niet alleen voor bij Moslims, maar ook bij andere gelovigen en aanhangers van diverse levensovertuigingen. Christelijke en Joodse fundamentalisten in VS of Israel laten vaak op een agressieve manier van zich gelden. Voorts is agressie niet gekoppeld aan een godsdienst maar aan de intellectuele staat van een bepaalde persoon. Een individu die niet instaat is om met woorden zijn tegenstander te bestrijden, gaat vaak over op agressieve middelen. Dus al met al heeft het niks te maken met verlichting.


Bedankt voor je visie, hij is gewaardeerd, maar je gaat niet in op mijn punt.



Leuk, maar historisch gezien is dit onzin.

Christendom heeft zich tot aan het begin van W02 in Europa gemanifisteerd. Christendom probeerde tijdens de interbellum haar kernwaarden te behartigen door opkomende fascisme te steunen. Fascisme in Italie, Portugal en Spanje dreefden hoofdzakelijk op kerkelijke gezag en zegen. Voor Christendom was Fascisme een natuurlijke vijand tegen de goddeloze communisme en kapitalisme. Juist door de ellende die fascisme in W02 heeft veroorzaakt en de (onderbelichte) rol van Christendom, kwam in Europa een cultuuromslag. Dus verlichting heeft er niets mee te maken.
Omdat de rol van de Islam heel anders is dan die van Christendom. Op religieus en politiek gebied:Christelijke samenlevingen in Europa zijn vaak verzuild en verdeeld in diverse gemeentes of instellingen als Katholieke kerk. Islam kent geen hierarchie en geen onaantastbare instelling- zoals K-kerk- binnen een staat. Islam heeft net als Christendom een grote invloed binnen de samenleving. Maar de hoogste Islamitische geestelijke was altijd onderschikt aan de staatshoofd en niet zoals menig Christelijke landen. Waar Katholieke kerk en haar leden boven de politieke gezag staan.

Binnen de Islam was er altijd een soort Trias politica. Staatshoofd kon alleen regeren met de gratie van zijn achterban en de rechtelijke apparaat was volgens Sharia onafhankelijk.

Voorts moeten we de demografische en economische factoren in Europa niet vergeten. Machtsbasis van de Katholieke kerk was traditioneel altijd buiten de steden. Door groeiende urbanisatie verschoof het machtscentrum van platteland naar steden en hierdoor verloor Katholieke kerk haar machtsgreep op de samenleving. Met het gevolg dat stedelingen sneller vatbaar werden voor linkse ideologie dan voor Katholieke leer. Gevolg: Binnen K-kerk werdt fascisme gezien als een natuurlijke bondgenoot tegen die linkse kerk. Door toenemende welvaart in Europa na WO2, hebben materialisme en economische waarden gewonnen van religieuze waarden.

Kijk maar naar Spanje! Wat echt geen toonbeeld van verlichting was. K-Kerk was altijd een zeer machtige instituut en heeft tot invoering van democratie in Spanje in de 70iger jaren, een machtige rol gespeeld. Maar door economische ontwikkelingen en stijgende welvaart, werdt de rol van Katholieke kerk ondermijnt. Spanje wordt steeds meer Areligieuzer op.

En binnen de Islamitische wereld waren de steden al van oudsher een belangrijke machtsbasis van betekenis. Dus het was niet verwondelijk dat de Islam gevolgen ondervond van urbanisatie. Wat in schril contrast staat met Christendom.

Nard,
Wie beter naar politieke, demografische sociale en economische processen van Europa gaat kijken, zal al gauw een conclusie trekken: Verlichting is een farce!


Dank je wel voor je analyse, maar je gaat niet in op mijn punt.
Verlichting niet bestaan....... Als er één groep is die kan weten dat de verlichting wel bestaan heeft en tot in de haarvaten van ons maatschappelijk bestel is gekropen, zijn het de christenen wel. Een beweging die zo sterk tegen grondwaarheden van het christendom in is gegaan en nog steeds gaat, dat is bijzonder shockerend en funest geweest voor veel christenen. (bijv. het vanzelfsprekende bewustzijn van Gods aanwezigheid in het leven van alledag is vervangen door de menselijke ratio). Het westerse christendom plukt daar dagelijks de wrange vruchten van en ik denk in toenemende mate.



Ik ken de Nederlandse en Europese geschiedenis uitstekend! Zo goed dat ik met verstand kan beweren dat verlichting een opgeklopte relaas is.

Ik zal je verstand niet ter discussie stellen, maar je zit naar mijn bescheiden mening zo ongelofelijk mis te praten dat ik het gewoon even moest laten bezinken omdat ik niet wist waar te beginnen.
Je geeft wel aardige analyses, maar die raken in het kader van het onderwerp Verlichting kant noch wal. Je had net zo goed over de bevloeiing van de sawahs op Java kunnen gaan beginnen en waarschijnlijk had je daar ook nog wel een plausibel verhaal van gemaakt.
Dat is dan het compliment waar ik mee afsluit, dat je instaat bent om volslagen irrelevante en onzinnige onderwerpen zinnig en logisch te laten klinken.
Maar ga je nou maar eens verdiepen, want ondanks je taalvirtuositeit begrijp je het echt niet.