PDA

Bekijk Volledige Versie : Rabbae haalt uit naar Halsema en GroenLinks



Orakel
29-11-04, 22:17
Rabbae haalt uit naar Halsema en GroenLinks

HILVERSUM - GroenLinks-oudgediende Mohamed Rabbae heeft hard uitgehaald naar zijn eigen partij en fractievoorzitter Halsema. In het IKON-radioprogramma De Andere Wereld zei Rabbae zondagmorgen dat zijn partij zich schuldig heeft gemaakt aan "puur opportunisme" in de periode na de moord op cineast Theo van Gogh.

Rabbae heeft geen goed woord over voor de brief waarin tien fractievoorzitters minister Donner (Justitie) vragen om te onderzoeken op welke wijze Abdul-Jabbar van de Ven, die in het EO-programma van Andries Knevel Geert Wilders dood wenste, zou kunnen worden vervolgd.

De GroenLinks-prominent noemt de actie van de politieke leiders het resultaat "enerzijds van electorale intimidatie, vanwege het aantal zetels dat Wilders volgens de peilingen zou krijgen bij verkiezingen en anderzijds gelegenheidspolitiek".

"Ik had die brief nooit ondertekend", zegt Rabbae. "Het is puur opportunisme, ook van GroenLinks. Ik had liever gezien dat Femke Halsema haar eigen weg was gegaan en geen handtekening had gezet."

Rabbae is somber over het politieke klimaat in Nederland. "Links is duidelijk geïntimideerd door rechts, durft niet uit het hok te komen en incasseert de klappen op terreinen als integratie, allochtonen, en islam. En dat geldt ook voor GroenLinks."

Rabbae herkent zich soms ook niet meer in bepaalde standpunten van zijn eigen partij. "Het voorstel vanuit mijn partij om moskeeën te sluiten waar extremistische preken worden gehouden is een brug te ver. Je gaat geen moskeeën sluiten, maar je vervolgt degene die die uitspraken doen."

De spraakmakende en met de dood bedreigde politici Geert Wilders en Ayaan Hirsi Ali krijgen ook harde kritiek van Rabbae. "Elke schreeuwerige figuur uit de maatschappij of de politiek die roept dat wij met een harder beleid dit land beter in evenwicht kunnen houden, is een leugenaar. Zo'n leugenaar is Wilders met zijn harde opstelling tegenover de islam", zegt Rabbae. Hirsi Ali is volgens Rabbae iemand die soms de goede problemen aanwijst, maar die dat doet "op zo'n manier dat dit waardeloos is" .

Rabbae is wel te spreken over minister Donner, "één van de weinige brandweermannen. Hij houdt het hoofd koel, probeert de rechtsstaat nog enigszins overeind te houden".

Mohamed Rabbae zat van 1994 tot 2002 voor GroenLinks in de Tweede Kamer en was daarvoor twaalf jaar lang directeur van het Nederlands Centrum Buitenlanders. Op het moment is hij voorzitter van CARE Nederland, een internationale organisatie die noodhulp biedt aan landen die zijn getroffen door oorlog of natuurrampen.

Zwarte Schaap
29-11-04, 22:23
Ik was hem al vergeten.

nard
29-11-04, 23:33
Geplaatst door Orakel
Rabbae is somber over het politieke klimaat in Nederland. "Links is duidelijk geïntimideerd door rechts, durft niet uit het hok te komen en incasseert de klappen op terreinen als integratie, allochtonen, en islam. En dat geldt ook voor GroenLinks."


Linkse kerk geintimideerd? :D
Zou het er dan toch een keer van gekomen zijn?

Tja, opportunisme ... dat krijg je met kerkverlating.

Ik denk dat Fem Paul nog wel eens zal consulteren. "Paul, kerel, sans rancune hoop ik, maar hoe moet ik hier nu weer mee omgaan? Ze hebben onze technieken overgenomen ..."

AdamX
29-11-04, 23:39
gelijk heeft ie, al die linkspartijnen zijn het nu opeens meelopers van geert wilders, bang om zetels te verliezen

freya
29-11-04, 23:42
Rabbae maakte zaterdag in een debat van Stop de Hetze ook al een messcherpe analyse van de huidige toestand in politiek Nederland. Ik hoop dat hij weer vaker van zich zal laten horen in het openbaar debat.
:duim: