PDA

Bekijk Volledige Versie : Hirsi Ali: Donner en Cohen horen thuis in Madurodam



echnaton
30-11-04, 16:32
Hirsi Ali: Donner en Cohen horen thuis in Madurodam

DEN HAAG - 'Het Nederland van Ooit' is de plek waar politici als minister Donner, burgemeester Cohen en oud-D66-leider Van Mierlo met hun tegemoetkomende houding jegens moslims verkeren. ,,Al deze mensen horen thuis in Madurodam, mini-Nederland, onaangeraakt door de problemen van de echte wereld.''

VVD-kamerlid Ayaan Hirsi Ali spuit deze kritiek in een interview dat NRC Handelsblad haar op haar schuiladres afnam. In dit eerste vraaggesprek sinds de moord op Theo van Gogh, zegt zij dat ze blijft bij haar voornemen een vervolg te geven aan 'Submission', de film die ze met Van Gogh maakte over de onderwerping van moslimvrouwen aan de wetten van de islam. Ze spreekt ook met klem de geruchten tegen dat zij tegen haar wil op een schuilplek verblijft.

Hirsi Ali verwijt Donner dat hij na de moord op van Gogh het debat over strafbaarheid van godslastering begon. Cohen leeft volgens haar in het 'Nederland van Ooit' omdat hij moskeeën een rol wil geven in de integratie van moslims. Zij laakt Van Mierlo vanwege diens kritiek op minister Verdonk na het incident met de imam die haar de hand weigerde.

Het kamerlid vindt dat CDA-minister Donner op justitie niet op de juiste plek zit. Naar aanleiding van de publiekscampagne waarin mensen worden opgeroepen bij geweld op straat 'boe' te roepen en de politie te bellen, zegt zij: ,,Hadden de omstanders bij de moord op Van Gogh 'boe' moeten roepen tegen Mohammed B? Donner is een schat en een door en door fatsoenlijk mens. Maar dat is ook het probleem. Als je mentale wereld zó in elkaar zit, moet je niet over de veiligheid gaan van andere mensen.''

Uit het interview valt op te maken dat moslims in de visie van Hirsi Ali in het Westen alleen kunnen integreren als zij hun religie afleggen. Zij gelooft niet in de mogelijkheid dat er een Europese, niet-fundamentalistische islam ontstaat. ,,Er is maar één islam, dat is die van de profeet Mohammed, van de koran en van de Hadith. Dat is de gehele literaire overlevering van gezegden en handelingen van de profeet. Die islam is levensgevaarlijk.''

Culturen die 'overheerst worden door religie' kunnen volgens haar niet gelijkwaardig zijn met culturen die op de Verlichting steunen. Op haar schuiladres schrijft zij een boek ('Shortcut to Enlightment'), waarin zij moslims 'de korte weg naar de Verlichting' wil wijzen. De VVD is volgens haar de partij van de Verlichting, in tegenstelling tot confessionele partijen. ,,Dat christen-democraten het opnemen voor gelovigen in het algemeen past bij hen. Net zoals de sociaal-democraten het opnemen voor de arme sloebers. Wij, liberalen zijn het alternatief. En nu worden we uitgedaagd door de islam.''

Trouw, 30 november 2005

Umarvlie
30-11-04, 19:46
Volgens mij neemt haar machteloosheid toe en radicaliseerd ze .... voor je 't weet wordt ze ook extremist! :lol:

~Panthera~
30-11-04, 19:55
Geplaatst door Umarvlie
Volgens mij neemt haar machteloosheid toe en radicaliseerd ze .... voor je 't weet wordt ze ook extremist! :lol:
----------------------

:lol: Mogen we allemaal beveiliging aan gaan vragen.

Doe mij maar 6 van die stevige knullen meteen. :D

Umarvlie
30-11-04, 20:05
Geplaatst door ~Panthera~
Doe mij maar 6 van die stevige knullen meteen. :D

Bluf...

~Panthera~
30-11-04, 21:07
Geplaatst door Umarvlie
Bluf...
--------------

:lol: kom op, 1 voor aan de arm, 1 voor het autorijden, 1 om alle gekochte junk te dragen, 1 om het bad vol te laten lopen, 1 voor de massage, nou, dan kom je een heel eind, toch ? :D

:engel:

Umarvlie
30-11-04, 21:12
Geplaatst door ~Panthera~
--------------

:lol: kom op, 1 voor aan de arm, 1 voor het autorijden, 1 om alle gekochte junk te dragen, 1 om het bad vol te laten lopen, 1 voor de massage, nou, dan kom je een heel eind, toch ? :D

:engel:

ik weet dat ik een fout bega ... maar ga het toch vragen .. watje met die 6e knul aanmoet????

ben niet nieuwsgierig .. maar wil het wel eten he.

~Panthera~
30-11-04, 21:16
Geplaatst door Umarvlie
ik weet dat ik een fout bega ... maar ga het toch vragen .. watje met die 6e knul aanmoet????

ben niet nieuwsgierig .. maar wil het wel eten he.
-------------

Waarom denk je dat ik hem wegliet ? :haha:

Jullie mannen zijn zo voorspelbaar. :fpuh:

barneveld
30-11-04, 21:17
Geplaatst door ~Panthera~
--------------

:lol: kom op, 1 voor aan de arm, 1 voor het autorijden, 1 om alle gekochte junk te dragen, 1 om het bad vol te laten lopen, 1 voor de massage, nou, dan kom je een heel eind, toch ? :D

:engel:

je vergeet iets