PDA

Bekijk Volledige Versie : Autochtone moslims aan het woord: Verliefd op de islam 'Die hoofddoek past bij mij'.



Zwarte Schaap
30-11-04, 17:55
Verliefd op de islam

'Die hoofddoek past bij mij'

Door Mayke Calisen Dick Hofland

Ze zijn roomser dan de paus en lijken sneller geneigd tot geweld. Tot de islam bekeerde autochtonen belijden hun nieuwe geloof intenser en heftiger dan geboren moslims.

Den Haag - De oproep tot gebed schalt door de hallen van de Oosterse markt in Beverwijk. Groepjes mannen haasten zich naar de moskee, die boven de kraampjes ligt. Bij de islamitische boekenkraam, er vlak onder, is het druk. Bijna alle titels zijn in het Nederlands. Een groepje jongens van een jaar of 18 bekijkt de boeken. Omar wil zich nog verder verdiepen in de islam, zegt hij. ,,En hij weet al zo veel,'' zegt de enige blonde jongen van het gezelschap. ,,Ik ben ook moslim geworden,'' zegt hij. Zijn familie was daar niet blij mee. En zijn vrienden? ,,Die zijn allemaal al moslim.''

Hoewel exacte cijfers ontbreken, lijken steeds meer jonge autochtone Nederlanders zich te bekeren tot de islam. De islamitische vrouwenorganisatie Al Nisa tekende het afgelopen jaar een verdubbeling op van het aantal meisjes dat een geloofsgetuigenis aflegde. De jongsten waren 17 jaar.

Praktisch elke moslimsite heeft wel een bekeerdenhoekje, waar verhalen over bekeerlingen zijn te lezen. Ook zijn er speciale msn- groepen voor bekeerde moslims en voor ouders met kinderen die kiezen voor de islam.

Webmaster Karima, ook een bekeerde moslima, zegt dat ze het aantal reacties op de site www.moslima.nl niet meer kan bijbenen. Gemiddeld krijgt ze drie bekeringsverhalen per week toegestuurd.

Veel autochtone jongeren bekeren zich omdat hun vrienden, vriendinnen of partner moslim zijn. Hoewel hun ouders het meestal verschrikkelijk vinden, laten ze zich daar niet door weerhouden. Vrijwel allen worden vromer dan de meeste 'echte' moslims. Sommigen keren zich af van de Nederlandse samenleving en radicaliseren, zoals de gearresteerde Jason W. en zijn broer, en Abdul-Jabbar van de Ven. De laatste was ooit een Brabantse katholiek, maar noemt Nederland nu 'de kanker'.


Vreemdeling
,,Nieuwe gelovigen zijn altijd roomser dan de paus,'' weet R. Nauta, hoogleraar godsdienstpsychologie in Tilburg. ,,Je komt als vreemdeling in de groep. Om zowel jezelf als die groep te overtuigen, ga je in extreme mate het gedrag vertonen dat bij die groep hoort.''

Neem Sjaima Abdelkalki (25). Ze is geadopteerd, half Indonesisch en heette vroeger Daniëlle Kremers. Ze beleeft de islam intenser dan haar Marokkaanse man. Ze ging zich in de koran verdiepen voordat ze met hem trouwde. ,,Voordat ik de islam leerde kennen, dacht ik minder na over het leven. Ik droeg korte rokjes, laarzen, rookte en dronk soms alcohol. De islam liet mij zien hoe slecht roken voor de gezondheid is. Ik ging bewuster leven. Mijn vriend waarschuwde me dat ik het niet voor hem moest doen, anders zou mijn omgeving straks boos naar hem kijken. Van hem hoefde ik bijvoorbeeld geen hoofddoek op, maar ik droeg er wel een, omdat ik het zelf wilde. Ik ga naar lezingen, bid vijf keer per dag, heb mijn hele dagelijkse leven opgebouwd rondom de islam. Ik probeer hem wel te stimuleren dat hij vaker gaat bidden, maar het moet echt uit hemzelf komen.''

Safya (20) herkent de verhalen, maar stelt dat die heftigheid slechts tijdelijk is. ,,In het begin wil je alles perfect doen, vergelijk het met verliefdheid. Later gaat die over in 'houden van' en word je iets rustiger.'' Bij haar bekering was geen man betrokken. Ze kwam met de Marokkaanse cultuur in aanraking door haar Marokkaanse vriendinnen, bij wie ze veel over de vloer kwam. Omdat die haar niet veel wijzer maakten over het geloof, leende ze boeken over de islam. Op haar 18de sprak ze haar geloofsgetuigenis (sjahaada) uit. ,,Je zegt dan hardop in het Arabisch dat je alleen in Allah gelooft, dat moet je echt menen vanuit je hart. Het is een speciale gebeurtenis, vergelijkbaar met de doop. Op een vrijdag ben ik in een djellaba (traditioneel lang gewaad, red.) met de trein naar de Eindhovense Al Fourqaan moskee gegaan, omdat ik wist dat andere meisjes daar ook hun sjahaada hadden gedaan. De bijeenkomst met al die vrouwen was heel emotioneel. Ik was wel alleen gekomen, maar voelde me totaal niet alleen. Toen ik weer buiten kwam, wilde ik mijn hoofddoek niet meer afdoen.''


Hoofddoek
Dat is het punt waar vrijwel alle bekeerlingen, vooral meisjes, hard in aanraking komen met hun familie. Safya komt uit een puur Hollandse familie en haar moeder kreeg soms tranen in haar ogen als ze Safya zag met haar hoofddoek, ze kon op een gegeven moment zelfs niet meer werken. ,,Ik woon in een dorp. De mensen reageerden alsof ik in de prostitutie was gegaan.'' Een maand geleden heeft Safya haar hoofddoek afgedaan. ,,Mijn moeder is heel erg opgelucht, maar ik worstel er wel mee. Die hoofddoek hoort bij mij. Het voelt alsof ik midden in de winter in een kort rokje naar buiten loop.''

Sjaima, die katholiek was voordat ze moslim werd: ,,Ik ben echt verliefd geworden op de islam. Ik heb het geluk dat mijn ouders mijn keuze uiteindelijk hebben geaccepteerd, maar dat is een uitzondering. In mijn omgeving hoor ik heel nare verhalen van vriendinnen die moslim zijn geworden. Sommige ouders zeggen: 'Als ik jou in de stad tegenkom met een hoofddoek trek ik hem zo van je hoofd'. En het gekke is dat ik de angst van die ouders wel een beetje kan begrijpen. Als ik vroeger een meisje met hoofddoek zag, vond ik het ook raar. Ik dacht dat zo'n meisje werd onderdrukt. Nu weet ik dat dat onzin is.''


Niet radicaal
Sjaima en Safya beschouwen zichzelf wel als 'ware' gelovigen, maar beslist niet als radicaal. Toch begrijpen ze waarom jongens soms doorschieten en zelfs geweld niet uit de weg gaan. Sjaima: ,,Sommigen komen met de verkeerde mensen en verkeerde ideeën in aanraking, dan is er niemand die ze corrigeert. In de islam is iedereen zelf verantwoordelijk.''

Yassin Hartog (46), coördinator van Islam en Burgerschap en bekeerd tot islamiet, is evenmin verbaasd dat bekering soms tot extremen leidt. Hij verkeerde in allerlei kringen, van fundamentalisten tot zwaar gefrustreerde jongensclubs tot zeer liberalen, en constateerde dat extremisten zich veelal laten leiden door domme mensen. Zijn vader reageerde overigens furieus op de bekering: 'Dus nu ben jij de vriend van Yasser Arafat en Moammar Kha- daffi?'. ,,Hij wilde niets meer met me te maken hebben. Ook sommige vrienden begrepen er niets van. 'Jij, die uit zo'n goed nest komt en dol is op Frank Zappa?'.'' Hartog prijst zich gelukkig dat hij vooral verstandige oude mannen is tegengekomen, 'die me hielpen een balans te vinden tussen geloof en moderniteit'.


Bron: Rotterdams Dagblad 30/11/04

echnaton
30-11-04, 18:04
Geplaatst door Zwarte Schaap
[B]Verliefd op de islam

'Die hoofddoek past bij mij'

Door Mayke Calisen Dick Hofland

Ze zijn roomser dan de paus en lijken sneller geneigd tot geweld.

Ze zijn nog sneller geneigd tot geweld. Je mag je dus afvragen of je zo blij moet zijn met de bekering van deze jongeren.

Pytaghoras
30-11-04, 18:05
Daar is Nederland bang voor. Opvallend is dat de meeste autochtone moslims contacten hebben met Marokkanen. Ik denk dat Marokkanen een belangrijk rol spelen.

Zwarte Schaap
30-11-04, 18:08
Geplaatst door echnaton
Ze zijn nog sneller geneigd tot geweld. Je mag je dus afvragen of je zo blij moet zijn met de bekering van deze jongeren.

Doet me eerder denken aan Hirsi Ali, Afsin Elian en andere nieuwe bekeerlingen van het kapitalistische atheisme.

echnaton
30-11-04, 18:12
Geplaatst door Zwarte Schaap
Doet me eerder denken aan Hirsi Ali, Afsin Elian en andere nieuwe bekeerlingen van het kapitalistische atheisme.

Belachelijk. Daar gaat het niet over. Het gaat over bekeerlingen tot de islam die nu nog eerder geneigd zijn tot geweld. Lees de eerste regel van het stukje dat je zelf plaatste.

Zwarte Schaap
30-11-04, 19:24
Geplaatst door echnaton
Belachelijk. Daar gaat het niet over. Het gaat over bekeerlingen tot de islam die nu nog eerder geneigd zijn tot geweld. Lees de eerste regel van het stukje dat je zelf plaatste.

Naast lezen moet je ook leren zelfstandig na te denken. Het is een algemene theorie in de psychologie over nieuw bekeerlingen. Zo is Hirsi Ali ook een eniwue bekeerling en kunnen we jouw theorie meteen toepassen op onze nieuw bekeerde atheisten.

echnaton
30-11-04, 19:28
Geplaatst door Zwarte Schaap
Naast lezen moet je ook leren zelfstandig na te denken. Het is een algemene theorie in de psychologie over nieuw bekeerlingen. Zo is Hirsi Ali ook een eniwue bekeerling en kunnen we jouw theorie meteen toepassen op onze nieuw bekeerde atheisten.

Ik heb wat dit betreft helemaal geen theorie. Het viel me alleen op dat in het door jouw geciteerde artikel de islam meteen in verband gebracht werd met geweld.

Zwarte Schaap
30-11-04, 19:43
Geplaatst door echnaton
Ik heb wat dit betreft helemaal geen theorie. Het viel me alleen op dat in het door jouw geciteerde artikel de islam meteen in verband gebracht werd met geweld.

Zo vreemd is dat nou ook weer niet, de islam is altijd alleen maar geassocieeerd met negatieve kenmerken. Het huidige klimaat waarin we nu leven legt daar nu eenmaal de nadruk op. De gevraagde godsdienstpsycholoog past zijn antwoord daar natuurlijk aan.



Vreemdeling

,,Nieuwe gelovigen zijn altijd roomser dan de paus,'' weet R. Nauta, hoogleraar godsdienstpsychologie in Tilburg. ,,Je komt als vreemdeling in de groep. Om zowel jezelf als die groep te overtuigen, ga je in extreme mate het gedrag vertonen dat bij die groep hoort.''

Goodnight
30-11-04, 20:51
Ik ken in mijn omgeving erg veel bekeerlingen.

Een vriendin die sinds begin van dit jaar bekeerd is zo veranderd,maar alleen ten goede.
Jammer genoeg heeft haar famillie er enorm veel moeite mee en wilde haar broer niets meer met haar te maken hebben.

Vandaag had ik het toevallig met een van de beveiligers bij mij op het werk over een collega van hem, deze man is al jaren bekeerd en was gisteren op tv.

deze beveiliger maakte hem min of meer belachelijk tegen over mij.
Want zo redeneerde hij: hoe haal je het in je hoofd om je als Nederlander tot de islam te bekeren en een soepjurk te dragen.
Volgens hem was deze man een extremist vanwege zijn baard.
het was dat deze beveiliger het verstand van een visstick had, dus boos maken hierom vond ik verspilde moeite.
Ik heb deze man zelf meerdere malen gesproken en hij was absoluut niet extreem of radicaal......maar dat vooroordeel hebben ze dus nu ook tegen zich.
Ben je bekeerd tot de Islam en draag je een baard?
dan ben je radicaal.

Goodnight
30-11-04, 20:54
Overigens, ondanks het negatieve klimaat wat er heerst en de vooroordelen tegen de Islam zijn er echt heel veel Nederlanders die zich bekeren.

heb me door het MIC (Moslim Informatie centrum) laten vertellen dat ze wekelijks nieuwe aanmeldingen binnen krijgen van mensen die zich willen bekeren of cursussen willen volgen alvorens ze zich bekeren.

Goodnight
30-11-04, 20:57
Geplaatst door deleted user
Ow, werk jij ook bij het AZC?

Nee, hoezo?

Ik zie ut verband niet :vreemd:

Seif
30-11-04, 20:59
Ben ook wel nieuwsgierig naar het aantal afvalligen.

Karin.N
30-11-04, 21:07
Geplaatst door Seif
Ben ook wel nieuwsgierig naar het aantal afvalligen.

Die zijn er ook, maar ook deze mensen hebben te maken familie en/of omgeving die deze keus niet bepaald kan waarderen.
Zelf ken ik er een aantal en zij hangen dit niet aan de grote klok. Zij lopen dan het gevaar uitgesloten te worden door familie en/of gemeenschap.

In mijn familie is bijv. een (voormalige moslima) ingetrouwd. Mijn neef heeft om toestemming te moeten krijgen van haar ouders zich bekeerd tot de islam, terwijl zijn aanstaande vrouw juist niets meer met het geloof van doen wilde hebben. (Dat was al zo voordat zij mijn neef leerde kennen!)
Maar in overleg hebben zij toen besloten om haar familie niet te kwetsen! dat hij zich zou bekeren, en er vervolgens niets mee te doen.

Max Stirner
30-11-04, 21:15
Geplaatst door Seif
Ben ook wel nieuwsgierig naar het aantal afvalligen.


Ik heb zo`n vermoeden dat die dat niet vrolijk bij Inge Diekman op televisie komen vertellen......en al helemaal niet als ze zich tot Christen hebben bekeerd.

Umarvlie
30-11-04, 21:16
Geplaatst door Seif
Ben ook wel nieuwsgierig naar het aantal afvalligen.

Met afvalligen, bedoel je daarmee Moslim(a)s die naar een ander geloof bekeeren (of echt atheist worden) of Moslims die hun geloof verslonzen .. net zoals vele Christenen/Joden dat doen.

In het eerste geval denk ik dat dit er niet zoveel zijn (wat is veel) maar in het 2e geval denk ik dat het er aanzienlijk meer zijn ... ik heb echter geen cijfers ... weet ook niet of die er zijn in Nederland aangezien geloof niet meer wordt geregistreerd door de overheid.

Max Stirner
30-11-04, 21:24
Geplaatst door Umarvlie
Met afvalligen, bedoel je daarmee Moslim(a)s die naar een ander geloof bekeeren (of echt atheist worden) of Moslims die hun geloof verslonzen .. net zoals vele Christenen/Joden dat doen.

In het eerste geval denk ik dat dit er niet zoveel zijn (wat is veel) maar in het 2e geval denk ik dat het er aanzienlijk meer zijn ... ik heb echter geen cijfers ... weet ook niet of die er zijn in Nederland aangezien geloof niet meer wordt geregistreerd door de overheid.

Naar het tweede geval wat jij noemt is niet zo lang geleden een soort van onderzoek gedaan (weet niet door wie, heeft in de kranten gestaan)........er bleek dat de `ontmoskeelijking` onder de 2e en 3e generatie Marokkanen en Turken groot was.

Seif
30-11-04, 21:38
Geplaatst door Max Stirner
Naar het tweede geval wat jij noemt is niet zo lang geleden een soort van onderzoek gedaan (weet niet door wie, heeft in de kranten gestaan)........er bleek dat de `ontmoskeelijking` onder de 2e en 3e generatie Marokkanen en Turken groot was.

Zou d'r een recht-evenredig verband bestaan tussen afvalligheid en opleidings-niveau?

Ik dacht altijd van wel, maar als je kijkt naar het aantal hoog-opgeleide terroristen dan begin ik toch te twijfelen.

Umarvlie
30-11-04, 21:47
Geplaatst door Seif
Zou d'r een recht-evenredig verband bestaan tussen afvalligheid en opleidings-niveau?

Ik dacht altijd van wel, maar als je kijkt naar het aantal hoog-opgeleide terroristen dan begin ik toch te twijfelen.

er is een groot verschil tussen kennis (die ligt op straat) en wijsheid (die heb IK in pacht) ... :fuckit:

Max Stirner
30-11-04, 21:58
Geplaatst door Seif
Zou d'r een recht-evenredig verband bestaan tussen afvalligheid en opleidings-niveau?

Ik dacht altijd van wel, maar als je kijkt naar het aantal hoog-opgeleide terroristen dan begin ik toch te twijfelen.


Tsja, weet ik niet precies eigenlijk. Je spreekt toch over individuen, iedereen is verschillend. Veel hoogopgeleiden zullen hun geloof iets loslaten, anderen klampen zich er juist extra aan vast - volgens de standaard-theorie omdat ze zich ondanks hun opleiding niet geaccepteerd voelen door `de maatschappij`.

Feit is wel dat de linkse terroristen uit de jaren `70, `80 (RAF, Rode Brigades, Action Directe en al dat andere communistische gespuis) ook vaak hoogopgeleid waren.

Mohammed B. was trouwens nu ook weer niet zo`n genie heb ik het idee. Hij had z`n HAVO afgemaakt en volgde een HBO-opleiding.

Mohammed Atta was hem ook in dat opzicht de baas. :roker:

mark61
01-12-04, 01:49
Geplaatst door Umarvlie
Met afvalligen, bedoel je daarmee Moslim(a)s die naar een ander geloof bekeeren (of echt atheist worden) of Moslims die hun geloof verslonzen .. net zoals vele Christenen/Joden dat doen.

Das een buitengewoon grijs gebied. In de christelijke kerken beschouwen ze zulke mensen gewoon als christenen. Staat altijd wat beter.


... aangezien geloof niet meer wordt geregistreerd door de overheid.

Dat wordt het wel. Ga maar s bij de gemeente vragen hoe jij te boek staat.

mark61
01-12-04, 01:52
Geplaatst door Max Stirner
Tsja, weet ik niet precies eigenlijk. Je spreekt toch over individuen, iedereen is verschillend. Veel hoogopgeleiden zullen hun geloof iets loslaten, anderen klampen zich er juist extra aan vast - volgens de standaard-theorie omdat ze zich ondanks hun opleiding niet geaccepteerd voelen door `de maatschappij`.

Denk dat het eerder met persoonlijke omstandigheden en eigenschappen te maken heeft. Voel ik me happy, heb ik zelfvertrouwen, of niet?


Mohammed B. was trouwens nu ook weer niet zo`n genie heb ik het idee. Hij had z`n HAVO afgemaakt en volgde een HBO-opleiding.

Mohammed Atta was hem ook in dat opzicht de baas. :roker:

Max, toe nou....

Goodnight
01-12-04, 07:08
Geplaatst door Max Stirner
Naar het tweede geval wat jij noemt is niet zo lang geleden een soort van onderzoek gedaan (weet niet door wie, heeft in de kranten gestaan)........er bleek dat de `ontmoskeelijking` onder de 2e en 3e generatie Marokkanen en Turken groot was.

Weet niet waar ze die cijfers op baseren want was het vroeger ( een paar jaar terug) zo dat veel jongeren de moskee iets voor ouderen vonden, nu zie je dat steeds meer jongens en meisjes er heen gaan.

Sterker nog, sommige dagen vooral de vrijdag is het barstensvol van de mensen, zo erg dat sommigen buiten in de gangen moeten gaan bidden.



aan dat soort onderzoeken hecht ik dus totaal geen waarde...is meer de de wens is de vader van de gedachte verhaal....

echnaton
01-12-04, 10:04
Geplaatst door Goodnight
Weet niet waar ze die cijfers op baseren want was het vroeger ( een paar jaar terug) zo dat veel jongeren de moskee iets voor ouderen vonden, nu zie je dat steeds meer jongens en meisjes er heen gaan.

Sterker nog, sommige dagen vooral de vrijdag is het barstensvol van de mensen, zo erg dat sommigen buiten in de gangen moeten gaan bidden.



aan dat soort onderzoeken hecht ik dus totaal geen waarde...is meer de de wens is de vader van de gedachte verhaal....

Ik vind het prima dat er veel mennsen naar de moskee komen. Als ze maar een goede imam hebben.

Umarvlie
01-12-04, 10:07
Geplaatst door mark61
Dat wordt het wel. Ga maar s bij de gemeente vragen hoe jij te boek staat.

Niet als moslim hoor .. werd bji de inschrijving ook niet naar gevraagd trouwens ...

Umarvlie
01-12-04, 10:09
Geplaatst door echnaton
Ik vind het prima dat er veel mennsen naar de moskee komen. Als ze maar een goede imam hebben.

die dan ook nog eens Nederlands spreekt want ik versta er geen hol van ... grrr... wordt ik als Moslim door de Nederlanders gediscrimineerd en als Nederlander door de Moslims ... dubbel slachtoffer en voor mij geen hulpinstanties ... snif ...

Umarvlie
01-12-04, 10:13
Geplaatst door deleted user
Jah, oplossing is dus die geloof overboord gooien, en eindelijk eens normaal doen.
:fpiraat:

hmm.. MIJN geloof is MIJN enige houvast he ... dus .. voor mij is dat nu juist normaal.

Max Stirner
01-12-04, 10:20
Geplaatst door Goodnight
Weet niet waar ze die cijfers op baseren want was het vroeger ( een paar jaar terug) zo dat veel jongeren de moskee iets voor ouderen vonden, nu zie je dat steeds meer jongens en meisjes er heen gaan.

Sterker nog, sommige dagen vooral de vrijdag is het barstensvol van de mensen, zo erg dat sommigen buiten in de gangen moeten gaan bidden.



aan dat soort onderzoeken hecht ik dus totaal geen waarde...is meer de de wens is de vader van de gedachte verhaal....


Ik was ook verbaasd ja.

Ik krijg ook de indruk dat veel jongeren - mede vanwege de politieke situatie en de polarisatie in de samenleving - hun religie weer meer omarmen.

Kweet trouwens verder weinig van het onderzoek....het stond in de kranten en Marcel van Dom citeerde het een x in een discussie in het Lagerhuis. Was van na 911-2001, dat weet ik zeker, daarom was ik ook verrast over de uitkomsten.

Seif
01-12-04, 10:36
Bedoelde je onderstaand onderzoek?

do 22 jul 2004, 15:01

Moslims minder vaak naar de moskee

DEN HAAG - Het moskeebezoek onder zowel Turkse als Marokkaanse moslims is in korte tijd flink teruggelopen. Ging in 1998 nog 44 procent van de Turken en 38 procent van de Marokkanen naar de moskee, in 2002 was dat 35 en 23 procent.

Dat blijkt uit het onderzoeksrapport Moslim in Nederland dat het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) donderdag heeft aangeboden aan minister Verdonk (Vreemdelingenzaken). De Tweede Kamer had om het onderzoek gevraagd op voorstel van het GroenLinks-Kamerlid Azough.

Met name jongeren, hoger opgeleiden en moslims die goed geďntegreerd zijn, hechten minder belang aan de islam in het dagelijks leven. Dat wil overigens niet zeggen dat de gelovigen zich niet meer met hun religie identificeren. Ze doen dat alleen anders. Vooral moslims van de tweede generatie zien hun godsdienst als een privé-zaak. Dat geldt voor Marokkanen trouwens sterker dan voor Turken.

Een minderheid (31 procent van de Turken en 35 procent van de Marokkanen) vindt dat religie ook in de publieke sfeer een rol moet spelen. Daarvan wil een overgrote meerderheid de godsdienst wel weghouden van de politiek. Slechts een zeer klein deel van de Turkse en Marokkaanse jongeren is 'exclusionistisch' te noemen, wat wil zeggen dat zij religie en politiek met elkaar vermengen en het daarbij niet zo nauw nemen met de democratische rechten en vrijheden.

Het SCP verwacht dat de secularisering zich voortzet. Toch moet volgens het planbureau rekening worden gehouden met een kleine minderheid van Turken en Marokkanen die de Nederlandse samenleving als vijandig en discriminerend ervaren. Die zouden als gevolg van oplopende etnische spanningen, hun toevlucht kunnen zoeken tot illegale vormen van protest en actie.

Minister Verdonk toonde zich verheugd over de conclusie dat ook moslims meer seculariseren. "Dit bevestigt wat ik altijd al dacht: de islam is een gewone godsdienst en net als de andere gevoelig voor invloeden van buitenaf."

Het gebrek aan emancipatie van vrouwen dat uit het onderzoek blijkt, baart de bewindsvrouw evenwel zorgen. Zo vindt van de Turken eenderde en van de Marokkanen de helft dat vrouwen buitenshuis een hoofddoek op moeten, en blijkt dat meisjes nog steeds minder vrijheid hebben dan jongens. " Dergelijke opvattingen en praktijken staan op gespannen voet met de waarden van onze samenleving."

Verder trekt Verdonk uit het rapport de conclusie dat het kabinet op de goede weg is met het integratiebeleid.

Bron: telegraaf.nl

Max Stirner
01-12-04, 10:41
Geplaatst door Seif
Bedoelde je onderstaand onderzoek?

do 22 jul 2004, 15:01

Moslims minder vaak naar de moskee

DEN HAAG - Het moskeebezoek onder zowel Turkse als Marokkaanse moslims is in korte tijd flink teruggelopen. Ging in 1998 nog 44 procent van de Turken en 38 procent van de Marokkanen naar de moskee, in 2002 was dat 35 en 23 procent.

Dat blijkt uit het onderzoeksrapport Moslim in Nederland dat het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) donderdag heeft aangeboden aan minister Verdonk (Vreemdelingenzaken). De Tweede Kamer had om het onderzoek gevraagd op voorstel van het GroenLinks-Kamerlid Azough.

Met name jongeren, hoger opgeleiden en moslims die goed geďntegreerd zijn, hechten minder belang aan de islam in het dagelijks leven. Dat wil overigens niet zeggen dat de gelovigen zich niet meer met hun religie identificeren. Ze doen dat alleen anders. Vooral moslims van de tweede generatie zien hun godsdienst als een privé-zaak. Dat geldt voor Marokkanen trouwens sterker dan voor Turken.

Een minderheid (31 procent van de Turken en 35 procent van de Marokkanen) vindt dat religie ook in de publieke sfeer een rol moet spelen. Daarvan wil een overgrote meerderheid de godsdienst wel weghouden van de politiek. Slechts een zeer klein deel van de Turkse en Marokkaanse jongeren is 'exclusionistisch' te noemen, wat wil zeggen dat zij religie en politiek met elkaar vermengen en het daarbij niet zo nauw nemen met de democratische rechten en vrijheden.

Het SCP verwacht dat de secularisering zich voortzet. Toch moet volgens het planbureau rekening worden gehouden met een kleine minderheid van Turken en Marokkanen die de Nederlandse samenleving als vijandig en discriminerend ervaren. Die zouden als gevolg van oplopende etnische spanningen, hun toevlucht kunnen zoeken tot illegale vormen van protest en actie.

Minister Verdonk toonde zich verheugd over de conclusie dat ook moslims meer seculariseren. "Dit bevestigt wat ik altijd al dacht: de islam is een gewone godsdienst en net als de andere gevoelig voor invloeden van buitenaf."

Het gebrek aan emancipatie van vrouwen dat uit het onderzoek blijkt, baart de bewindsvrouw evenwel zorgen. Zo vindt van de Turken eenderde en van de Marokkanen de helft dat vrouwen buitenshuis een hoofddoek op moeten, en blijkt dat meisjes nog steeds minder vrijheid hebben dan jongens. " Dergelijke opvattingen en praktijken staan op gespannen voet met de waarden van onze samenleving."

Verder trekt Verdonk uit het rapport de conclusie dat het kabinet op de goede weg is met het integratiebeleid.

Bron: telegraaf.nl



Ja. :fpetaf:

Goodnight
01-12-04, 10:57
Geplaatst door echnaton
Ik vind het prima dat er veel mennsen naar de moskee komen. Als ze maar een goede imam hebben.

Gaan bedoel je toch?

En ja inderdaad een goeie imam is het halve werk.

mark61
01-12-04, 11:29
Geplaatst door Goodnight
Gaan bedoel je toch?

Wat bedoel jij nou? Taalkundig bedoel je? Dan is gaan logischer. Maar het is maar waar je jezelf in gedachten plaatst, als spreker.

Jah is mijn gezeik maar ik ben erachter gekomen dat niet alle talen hetzelfde idee hebben over gaan en komen. Heel vreemd, en ook niet goed uit te leggen.

echnaton
01-12-04, 12:04
Geplaatst door Goodnight
Gaan bedoel je toch?

En ja inderdaad een goeie imam is het halve werk.

Ze mogen ook wel gaan. Als ze dan maar vredelievende ideeën in hun hoofd hebben.

Bart
01-12-04, 13:45
Geplaatst door Max Stirner
Ik heb zo`n vermoeden dat die dat niet vrolijk bij Inge Diekman op televisie komen vertellen......en al helemaal niet als ze zich tot Christen hebben bekeerd.

Daar was eergisteren op de Duitse televisie (ARD) een interessant programma over, ging over tot het Chistendom bekeerde ex-moslims. Ze gaven inderdaad aan niet erg prettig (en dat is eufemistisch) door hun familie en overige omgeving te worden behandeld, maar ik geloof niet dat de situatie zoveel verschillend is met omgekeerd. Wellicht is de mate van uitsluiting wat groter doordat moslims over het algemeen het geloof een belangrijkere plaats in hun leven toedichten dan christenen en mensen die zich tot een andere geloof bekeren minder begrijpen.

Goodnight
01-12-04, 13:50
Geplaatst door Bart
Daar was eergisteren op de Duitse televisie (ARD) een interessant programma over, ging over tot het Chistendom bekeerde ex-moslims. Ze gaven inderdaad aan niet erg prettig (en dat is eufemistisch) door hun familie en overige omgeving te worden behandeld, maar ik geloof niet dat de situatie zoveel verschillend is met omgekeerd. Wellicht is de mate van uitsluiting wat groter doordat moslims over het algemeen het geloof een belangrijkere plaats in hun leven toedichten dan christenen en mensen die zich tot een andere geloof bekeren minder begrijpen.

Ik denk hetzelfde.

mark61
01-12-04, 13:50
Geplaatst door Umarvlie
Niet als moslim hoor .. werd bji de inschrijving ook niet naar gevraagd trouwens ...

Nee dat geldt natuurlijk alleen voor de 'oude' godsdiensten. Heeft of had ook wat met financiering te maken natuurlijk.

Max Stirner
01-12-04, 14:01
Geplaatst door Bart
Daar was eergisteren op de Duitse televisie (ARD) een interessant programma over, ging over tot het Chistendom bekeerde ex-moslims. Ze gaven inderdaad aan niet erg prettig (en dat is eufemistisch) door hun familie en overige omgeving te worden behandeld, maar ik geloof niet dat de situatie zoveel verschillend is met omgekeerd. Wellicht is de mate van uitsluiting wat groter doordat moslims over het algemeen het geloof een belangrijkere plaats in hun leven toedichten dan christenen en mensen die zich tot een andere geloof bekeren minder begrijpen.


Ik denk dat het voor autochtonen nu ook heel moeilijk is om zich tot de islam te bekeren. De vooroordelen zijn er niet bepaald minder op geworden de laatste tijd.

Ik heb me er niet in verdiept, maar ik zou me dan ook kunnen voorstellen dat sommige bekeerlingen ook andere dan daadwerkelijk religieuze redenen (puberale aandachttrekkerij, provocatie) hebben voor hun beslissing. Zij zullen echter wel snel door de mand vallen.

Goodnight
01-12-04, 14:06
Geplaatst door Max Stirner
Ik denk dat het voor autochtonen nu ook heel moeilijk is om zich tot de islam te bekeren. De vooroordelen zijn er niet bepaald minder op geworden de laatste tijd.


Dat dacht ik ook, maar het grappige is, is dat ik juist meer mensen zie die zich bekeren tot de Islam.
Althans in mijn omgeving dan en ik denk niet dat dit een uitzondering is.
Bovendien dat er wel op iedere moslim site een bekeerlingen hoekje te vinden is, betekent dat er blijkbaar veel vraag naar is.

Een Nederlandse vriendin, die zich onlangs heeft bekeerd wees me op Moslima.nl....volgens haar staan daar veel verhalen van bekeerde moslims.

Ik denk als het mensen zijn die uit opurtinistische redenen moslim worden, dat die wel snel zullen afhaken.

mark61
01-12-04, 14:11
Geplaatst door Max Stirner
1 Ik heb me er niet in verdiept, maar ik zou me dan ook kunnen voorstellen dat sommige bekeerlingen ook andere dan daadwerkelijk religieuze redenen (puberale aandachttrekkerij, provocatie) hebben voor hun beslissing.2 Zij zullen echter wel snel door de mand vallen.

1 Dat denk ik ook, maar dieper dan dat. Afkeer van de maatschappij, privé-problemen. Vroeger zagen junkies en af en toe een hardened criminal het Licht en ontdekten de Heere.

2 Dat denk ik niet. Maar veel malloten zullen er wel onder zitten. Vooral als bekering als minderjarige serieus wordt genomen.

David
01-12-04, 14:12
Geplaatst door mark61
1 Dat denk ik ook, maar dieper dan dat. Afkeer van de maatschappij, privé-problemen. Vroeger zagen junkies en af en toe een hardened criminal het Licht en ontdekten de Heere.

2 Dat denk ik niet. Maar veel malloten zullen er wel onder zitten. Vooral als bekering als minderjarige serieus wordt genomen.


Tis volgens mij wat vroeger de Baghwan was.

Max Stirner
01-12-04, 14:15
Geplaatst door Goodnight
Dat dacht ik ook, maar het grappige is, is dat ik juist meer mensen zie die zich bekeren tot de Islam.
Althans in mijn omgeving dan en ik denk niet dat dit een uitzondering is.
Bovendien dat er wel op iedere moslim site een bekeerlingen hoekje te vinden is, betekent dat er blijkbaar veel vraag naar is.

Een Nederlandse vriendin, die zich onlangs heeft bekeerd wees me op Moslima.nl....volgens haar staan daar veel verhalen van bekeerde moslims.

Ik denk als het mensen zijn die uit opurtinistische redenen moslim worden, dat die wel snel zullen afhaken.


Ik zal de bountie-grappen maar achterwege laten...... :)

taouanza
01-12-04, 14:16
Geplaatst door Max Stirner
Ik heb zo`n vermoeden dat die dat niet vrolijk bij Inge Diekman op televisie komen vertellen......en al helemaal niet als ze zich tot Christen hebben bekeerd.

Nou laat maar weer zien hoe weinig je weet.:moe:

taouanza
01-12-04, 14:20
Geplaatst door Seif
Bedoelde je onderstaand onderzoek?

do 22 jul 2004, 15:01

Moslims minder vaak naar de moskee

DEN HAAG - Het moskeebezoek onder zowel Turkse als Marokkaanse moslims is in korte tijd flink teruggelopen. Ging in 1998 nog 44 procent van de Turken en 38 procent van de Marokkanen naar de moskee, in 2002 was dat 35 en 23 procent.

Dat blijkt uit het onderzoeksrapport Moslim in Nederland dat het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) donderdag heeft aangeboden aan minister Verdonk (Vreemdelingenzaken). De Tweede Kamer had om het onderzoek gevraagd op voorstel van het GroenLinks-Kamerlid Azough.

Met name jongeren, hoger opgeleiden en moslims die goed geďntegreerd zijn, hechten minder belang aan de islam in het dagelijks leven. Dat wil overigens niet zeggen dat de gelovigen zich niet meer met hun religie identificeren. Ze doen dat alleen anders. Vooral moslims van de tweede generatie zien hun godsdienst als een privé-zaak. Dat geldt voor Marokkanen trouwens sterker dan voor Turken.

Een minderheid (31 procent van de Turken en 35 procent van de Marokkanen) vindt dat religie ook in de publieke sfeer een rol moet spelen. Daarvan wil een overgrote meerderheid de godsdienst wel weghouden van de politiek. Slechts een zeer klein deel van de Turkse en Marokkaanse jongeren is 'exclusionistisch' te noemen, wat wil zeggen dat zij religie en politiek met elkaar vermengen en het daarbij niet zo nauw nemen met de democratische rechten en vrijheden.

Het SCP verwacht dat de secularisering zich voortzet. Toch moet volgens het planbureau rekening worden gehouden met een kleine minderheid van Turken en Marokkanen die de Nederlandse samenleving als vijandig en discriminerend ervaren. Die zouden als gevolg van oplopende etnische spanningen, hun toevlucht kunnen zoeken tot illegale vormen van protest en actie.

Minister Verdonk toonde zich verheugd over de conclusie dat ook moslims meer seculariseren. "Dit bevestigt wat ik altijd al dacht: de islam is een gewone godsdienst en net als de andere gevoelig voor invloeden van buitenaf."

Het gebrek aan emancipatie van vrouwen dat uit het onderzoek blijkt, baart de bewindsvrouw evenwel zorgen. Zo vindt van de Turken eenderde en van de Marokkanen de helft dat vrouwen buitenshuis een hoofddoek op moeten, en blijkt dat meisjes nog steeds minder vrijheid hebben dan jongens. " Dergelijke opvattingen en praktijken staan op gespannen voet met de waarden van onze samenleving."

Verder trekt Verdonk uit het rapport de conclusie dat het kabinet op de goede weg is met het integratiebeleid.

Bron: telegraaf.nl

Was dat niet het onderzoek waar helemaal geen onderzoek voor is gedaan maar gewoon een bij elkaar gegeraapt zooitje?

En als er 2 dingen niet samen gaan dan zijn het wel Verdonk en integratie.:moe:

Max Stirner
01-12-04, 14:25
Geplaatst door taouanza
Nou laat maar weer zien hoe weinig je weet.:moe:

Nou, laat maar weer eens zien hoe lief je bent. :) :) :) :) :) :) :) :)

mark61
01-12-04, 15:43
Geplaatst door David
Tis volgens mij wat vroeger de Baghwan was.

Yep. Alleen krijg je tegenwoordig die free sex er niet meer bij.

taouanza
01-12-04, 15:49
Geplaatst door Max Stirner
Nou, laat maar weer eens zien hoe lief je bent. :) :) :) :) :) :) :) :)

Ja vrouwen moeten vooral braaf en lief zijn anders zijn ze niet vrouwelijk.:rolleyes:

Max Stirner
01-12-04, 17:44
Geplaatst door taouanza
Ja vrouwen moeten vooral braaf en lief zijn anders zijn ze niet vrouwelijk.:rolleyes:

Braaf hoeven ze niet te zijn........ :D

Lief zijn moeten we allemaal.

Hamza-T
01-12-04, 23:25
Waar is het op gebaseerd dat bekeerlingen eerder geneigt tot geweld zouden zijn, slechts op enen Jason W.?

Max Stirner
02-12-04, 10:06
Geplaatst door Hamza-T
Waar is het op gebaseerd dat bekeerlingen eerder geneigt tot geweld zouden zijn, slechts op enen Jason W.?

En bijv. die gestoorde Van der Ven, de Shoebomber, Jerome huppeldepup in Frankrijk...en er waren ook wel Westerlingen die zich bij bijv. de Taliban hebben aangesloten.

IK denk dat het meer een psychologisch fenomeen is, los van culturele of etnische achtergrond: mensen die zoeken naar een (nieuwe) eigen identeit, zich willen `bewijzen`. Veel terroristen met een Arabische achtergrond waren voor hun radicalisering helemaal niet vroom en deden ook alles wat God verboden heeft. Ze zagen ineens het licht, en radicaliseerden - bijv. het vermoedelijke brein achter de aanslagen in Madrid.

Het zijn dus gewoon gekken die met hun interpretatie van de islam in de hand tot barbarij zijn overgaan. Als die islam er niet was geweest, hadden ze wel iets anders gevonden om hun zieke acties te legitimeren.

Umarvlie
02-12-04, 10:10
Geplaatst door Max Stirner
en er waren ook wel Westerlingen die zich bij bijv. de Taliban hebben aangesloten.

ahh .. en die taliban waren in meerdeheid bekeerlingen? net zoals de palestijnen? (even niet de discussie starten over wanneer geweld wel/niet toegstaan is)....

Max Stirner
02-12-04, 10:16
Geplaatst door Umarvlie
ahh .. en die taliban waren in meerdeheid bekeerlingen? net zoals de palestijnen? (even niet de discussie starten over wanneer geweld wel/niet toegstaan is)....


Nee.

Maar het was dus niet alleen Jason W, dat was de vraag van Hamza-T.