PDA

Bekijk Volledige Versie : Directeur NMO Frank William bij Knevel...



Ourzazate
30-11-04, 23:17
Knevel: Bent u moslim?
William: Jazeker!
Knevel: Heeft u de maand Ramadan gevast?
William: Nee, dit jaar niet omdat ik honger kreeg.
Knevel: Maar daar hebben meer moslims last van...
William: Ik veel meer.
Knevel: Ok, bidt u?
William: Nee, ik bid niet.
Knevel: Maar u bent moslim zegt u?
William: Een moslim is iemand die respect voor anderen heeft.

:moe:

Knevel: Vindt u dat AHA een vervolg moet maken op Submission?
William: Tuurlijk, het is kunst!
Knevel: Ook al is de film beledigend voor veel moslims?
William: Het is helemaal niet beledigend, moslims moeten gewoon gaan kijken!

En dat moet de directeur voorstellen van de Nederlandse Moslim Omroep...? Hij weet ten eerste niet wat de titel 'moslim' inhoudt en welke regels daar aan verbonden zijn. Daarnaast weet hij niet waar de Islam voor staat en welke basisprincipes in deze religie grondpilaren zijn die onomstotelijk zijn. En het toppunt is het feit dat hij niet weet wat er speelt in de islamitische gemeenschap tav kwestende en demoniserende figuren zoals AHA...:jammer:.

Tekenend om dan een duivelse Knevel te zien die hem zowat maant om volgend jaar wel de Ramadan te vasten (!). Waarom komen zulke lieden op tv en waarom zijn zulke lieden uberhaupt als directeur NMO aangesteld? Al was hij geen moslim, een beetje kennis zou geen kwaad doen. William zou een voorbeeld kunnen nemen aan dr. DC Mulder, emeritus hoogleraar aan de theologische faculteit van de VU te A'dam en adviseur aan de Islamitische Universiteit te R'dam. Ondanks zijn christelijke achtergrond weet hij wat er leeft in de islamitische wereld en in de moslimgemeenschap in Nederland...:).

Een les aan de onwetende Frank William;

Het gebed en het vasten zijn 2 pilaren binnen de Islam die te allen tijde moeten worden nageleefd. Het vasten kent uitzonderingen; ziekte en menstruatie. Het gebed kent geen enkele uitzondering en kan zelfs met de ogen worden verricht mijnheer William...:).

Imam Ahmed ibn Hanbal heeft gezegd: "Degene die het gebed nalaat is een kafir". (ongelovige)

Als we ons keren naar het boek van God en het voorbeeld van de profeet dan zien we een duidelijke aanduiden dat degene die het gebed nalaat zoals u buiten de oever van de Islam treedt;

"Wanneer zij dan berouw tonen, en de salaat (gebed) onderhouden en de zakaat (aalmoezen) geven, dan zijn zij jullie broeders in de godsdienst". (Soerat Attawba vers 11). Dus als zij géén berouw tonen, géén salaat onderhouden en géén zakaat geven, dan zijn zij jullie broeders niet...:).

De profeet Mohammed heeft gezegd: "Het verschil tussen een moslim en een ongelovige is nalaten van het gebed". (Muslim)

Overgeleverd door Baridah ibn Hosayb: "De belofte tussen ons en hen is het gebed, wie het achterwege laat treed in ongeloof." (Ahmed, Tirmidi, Abu Dawoed, nasa'ie en Ibn Madjah)

Er is hier dus sprake van koefr die een persoon geheel buiten de Islam zet, omdat de boodschapper van God het gebed als afscheiding tussen gelovigen en ongelovigen heeft gezet.

Verschillende consequenties treden op voor degene die het gebed achterwege laat waar onder:

*Hij mag over geen enkel zaak beoordelen waarbij de zeggingschap in de Islam als voorwaarde moet zijn.
*Er mag niet voor hem gebeden worden als hij sterft.

Conclusie: iemand die niet bidt is geen moslim. Dat is een regel die God heeft aangegeven aan de moslims ten aanzien van het gebed en die Mohammed meermaals heeft verkondigd en bevestigd...:).

Dhr. Frank William noemt zich derhalve ten onrechte moslim. Volgens de Koran en volgens de hadiths is hij een kafir pur sang. Ik adviseer hem basiskennis op te doen over de Islam want zoals hij zich heeft laten zien bij Knevel was werkelijk om te janken. Zelfs mijn neefjes van 10 jaar weten hoe het in elkaar zit...:).

barfly
30-11-04, 23:21
Alweer zo'n kut bounty ontmaskert. :moe:

barneveld
30-11-04, 23:26
Geplaatst door barfly
Alweer zo'n kut bounty ontmaskert. :moe:

barfly lekker ding ik heb je gemist hoe is het

Zwarte Schaap
30-11-04, 23:30
Deze week in de VPRO-gids: De NMO heeft 45.000 kijkers. 'Achterban' 900.000. Rijksbijdrage 8,4 miljoen euro .

De NIK heeft 50.000 kijkers, 76.000 achterban, 0,7 miljoen euro.

Het Humanistisch Verbond heeft 183.000 kijkers, achterban onbekend, 3,3 miljoen.

OHM 44.000 kijkers, 130.000 achterban, 1,8 miljoen.

Interesting huh?

Een verbijsterde blik. 'Of hier wel eens imams over de vloer komen? Natuurlijk niet. Laat die gasten lekker in hun moskeeën blijven. Frank William (59), directeur van de Nederlandse Moslimomroep (NMO) zet de rondleiding door zijn gloednieuwe kantoor op het mediapark voort. 'Hier is de bibliotheek, daar de montageruimte, ginds de redactiezaal.' En de gebedsruimte? 'Die hebben we niet. Bidden kun je overal.'

William heeft weinig op met de strenge islamitische voorschriften. Bidden doet hij, naar eigen zeggen, één keer per jaar en een glas bier laat hij zeker niet staan ('ik zou niet weten wie alcohol heeft verboden'). 'We moeten de islam inpassen binnen de Nederlandse context. Dat zie ik als doel van de moslimomroep. Dus, als in de koran staat dat mannen hun vrouwen mogen slaan of dat homo's moeten worden gedood, zeg ik: we leven in een beschaafd land, dat deel van de koran passen we niet toe. Dit soort teksten is mensenwerk of beter gezegd: mannenwerk. Het kan toch nooit zo zijn dat als Allah almachtig, rechtvaardig en barmhartig is Hij aan de andere kant zou oproepen tot homodiscriminatie. Kom nou. Een goeie theoloog die me dat kan wijsmaken.'

De eigenzinnige programmering van de NMO levert William geregeld boze brieven en bedreigingen op van imams. Hij laat zich er niet door van de wijs brengen. In een tijd dat moslims vooral in het nieuws komen door oorlogen en geweld, wil hij het 'andere gezicht' van de islam laten zien. 'Kernpunt van de islam is dienstverlening aan en respect voor de medemens. Dat is van groter belang dan bidden of op bedevaart gaan.'

[Directeur Frank William op de vraag waarom hij geen omroepvereniging opricht:] 'Moslims zijn niet zo van de contributie-betalerige. Een VARA-medewerker heeft ooit geprobeerd een moslimomroep op te richten. Hij heeft geloof ik drie Turken kunnen inschrijven als lid. Bovendien ben ik bang dat een moslimomroep als bedreigend zal worden ervaren. Sommige NLers zijn nu al bang voor ons, terwijl we maar 52 uur zendtijd hebben.

Bron: http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?postid=1653290#post1653290

Pytaghoras
30-11-04, 23:34
En waarom noemt meneer Frank William zichzelf een moslim? Hij kan net zo goed zeggen dat hij een atheist is. Is hij bang dat hij ontslagen wordt bij NMO?

barneveld
30-11-04, 23:50
bij de EO kom je er niet in als je geen christen bent dat gelt voor de NMO ook

Zwarte Schaap
01-12-04, 00:14
02 November 2002

'Geen geiten of hoofddoekjes'

Volkskrant - Maud Effting

Maandagochtend, tien uur. De Nederlandse Moslim Omroep vergadert.
'Ik wil geen biddende mannen meer', brult directeur Frank William. Hij bespreekt het tv-programma dat zijn redactie de vorige dag heeft gemaakt. 'Denken jullie dat het exotisch is om die knielende mannen te laten zien?', roept hij. 'Iedereen weet toch allang dat moslims bidden? Het voegt niets toe.' In lijn hiermee dropt hij nog even een kleine aanwijzing voor het nieuwe logo: 'Géén koeien, geiten, schapen of hoofddoekjes.'

Aan tafel in een Hilversumse villa zitten redacteuren en tv-verslaggevers van de Nederlandse Moslim Omroep (NMO). Per week vullen ze één uurtje televisie, op zondagmiddag, tegenover Buitenhof. De biddende moslims zijn gebruikt omdat er even geen ander beeld beschikbaar was, vertellen ze besmuikt. Dan gaat de vergadering verder over de ramadan, die in november begint. Er is een interview gemaakt met een vrouwelijke imam.

William: 'Zegt die imam in dat interview dat vasten verplicht is? Brengen jullie daar iets tegenin? Want er klopt natuurlijk niets van.'
Een redacteur: 'Je bent verplicht te vasten. Dat staat in de Koran.'
William: 'Nee hoor. Je doet het uit vrije wil. Je kiest ervoor om jezelf die verplichting op te leggen.'
Redacteur: 'Nou ja, dat merk je dan wel in het hiernamaals.'

Hoewel al enige tijd kritiek wordt geleverd op de legitimatie van de publieke omroepen, vertegenwoordigt de NMO een duidelijke stroming: de islam. Het is een van de acht omroepen zonder leden die zendtijd krijgen omdat ze een geestelijke hoofdstroming vertegenwoordigen. Tweeëntwintig medewerkers maken wekelijks reportages, interviews, portretten en talkshows, met de islam als rode draad. Aan het eind van elke uitzending is nog een minuutje Koran-recitatie te zien. Aan nieuws wagen ze zich niet; daar willen ze hun ene uurtje op tv en drie uur radio (747 AM) niet aan opofferen.

Zo weinig tijd, en zoveel stof. Het is een van de vele moeilijkheden waarmee de NMO worstelt. In dat ene uurtje wil ze programma's maken voor moslims en niet-moslims, jongeren en ouderen, en ook nog rekening houden met al die verschillende nationaliteiten en interpretaties van de islam. Marokkaanse, Turkse, Surinaamse, Indonesische, Irakese, Afghaanse en Somalische moslims moeten allemaal worden bediend.

En dat met een redactie die voor een groot deel uit autochtone Nederlanders bestaat. 'De vijver met allochtone programmamakers is klein', zegt William. 'Journalistiek zit niet zo in onze cultuur. En áls ze er zijn, gaan ze liever werken voor een grote omroep.'

De richtingenstrijd speelde de moslimomroep ook in het verleden parten. Haar voorganger, de Islamitische Omroep Stichting (IOS), ging in 1993 ten onder aan etnische conflicten. Het Commissariaat voor de Media gaf de zendmachtiging vervolgens aan de Nederlandse Moslim Raad (NMR), die daartoe de NMO oprichtte. Maar ook daar braken gevechten uit, tussen Marokkaanse en Surinaamse bestuurders. William werd beschuldigd van seksuele intimidatie. Onderzoeksbureau KPMG concludeerde echter dat geen sprake was van fysieke intimidatie, maar van verbale intimidatie. KPMG sloot niet uit dat dit een complot was tegen William. Uiteindelijk vertrok toenmalig voorzitter Fatima Elatik, werd van twaalf medewerkers het contract ontbonden, en keerde William terug. Inmiddels lijkt er sprake van relatieve rust.

William, sinds vijf jaar directeur, drukt een zwaar stempel op de richting waarin de NMO zich begeeft. Hij voert een gevecht tegen de stereotypen. 'Netwerk en NOVA laten het liefst fundamentalisten zien. Dat scoort. Wij doen dat niet.' Hij windt zich op over 'de zogenaamde moslimwoordvoerders'. De Marokkaanse gemeenschap die zich uitspreekt tegen de moord op René Steegmans in Venlo? 'Belachelijk. Iedere beschaafde burger is ertegen. Daar hoef je geen moslim voor te zijn.' De moslimgemeenschap die afstand neemt van de bedreigingen tegen Ayaan Hirsi Ali? 'Onzin. Je hoeft geen moslim te zijn om te zeggen dat dat niet kan.' Met zijn omroep weigert hij daarom op dergelijke affaires te reageren. William heeft zo zijn eigen agenda: 'Ik wil een eigentijdse islam propageren. Fundamentalisten krijgen bij ons geen podium. Ik zal nooit toestaan dat iemand bij ons komt vertellen dat vrouwenbesnijdenis normaal is.' De NMO kiest er bewust voor in de uitzendingen net een tikje liberaler te zijn dan de moslimgemeenschap zelf. Een item over buikdanseressen kán, maar dan wel met bedekte borsten. 'Anders krijg ik alleen maar de reactie: moet dat nou met die tieten. Ik hou rekening met de doelgroep. We gaan twee stappen vooruit en één achteruit. Je kunt niet te veel op de troepen vooruitlopen, anders raak je mensen kwijt.'

Maar de NMO heeft nóg een probleem: de uitzendingen vallen nauwelijks op. Behalve dan die ene uitzending van 11 september, waar een tekst uit de Koran doorglipte die 'ongelovigen' de hel beloofde. William: 'Het was een herhaling. Ik heb mijn excuses aangeboden.' Maar de rest van de programma's, die gemiddeld 30 duizend kijkers trekken, is voor de kijker weinig prikkelend. Er zijn geen flitsende beelden te zien, maar lange, beschaafde gesprekken met talking heads. 'Maar flitsender hoeft voor ons niet per se. We staan ook voor een bepaalde duurzaamheid', zegt Rashied Alibux, eindredacteur televisie.

Toch hebben de makers wel kritiek. 'Het is nog te conservatief en te academisch', vindt tv-maker Patrick Bus (27), afgestudeerd in film- en televisiewetenschappen. 'Mensen voelen zich verlamd. Ik zou er zelf voor kiezen een geheel nieuwe moslimidentiteit te creëren. Arabische dingen zijn heel erg in. We hebben wel eens een item gemaakt over trendy Arabische eetgelegenheden. Volgens mij is dat de toekomst.' Het moet kritischer, vindt Yvonne Towikromo (40), eindredacteur radio en wetenschappelijk medewerker. 'Ik zou bijvoorbeeld graag een vergelijkend warenonderzoek houden naar de haj-reizen, de pelgrimstochten naar Mekka. Mensen verdienen daar geld aan. Maar het probleem is dat er nauwelijks openheid is. Vaak zijn we nog niet eens halverwege met de camera, of mensen bellen af met een smoesje: ze zijn ziek, hun grootmoeders hart is eruit gerukt of iets dergelijks.'

Raziye Yilmaz (34), Turkse van origine, denkt dat de programma's wat 'minder intellectueel' kunnen. 'Je kunt ook meer met pr doen.' Maar ze benadrukt dat de NMO in de afgelopen jaren enorm is veranderd: 'We zijn meer gericht op de dialoog. Vroeger was het heel erg moeilijk een pastor of een rabbijn voor de camera te krijgen. Ze dachten: o, dat is die fundamentalistische omroep. Daar hebben we nu geen problemen meer mee.' Een van de oorzaken is het gebrek aan media-ervaring. Redacteuren en makers hebben vaak wel een academische opleiding, maar weinig journalistieke ervaring. Ook eindredacteur Alibux rolde van zijn studie Indiase en Iraanse taal en cultuur zo de NMO binnen. Hij erkent het probleem, ook in de aansturing. 'Het is een hell of a job. We zijn nog steeds op zoek naar mensen.'

Volgens William is het bovendien moeilijk jonge, hippe moslims voor de camera te krijgen, wat de beeldvorming niet ten goede komt. 'De sociale controle onder moslims is groot. Als je zonder hoofddoek op tv verschijnt, krijgt je vader het vrijdags te horen in de moskee.' Van de kijkers horen de medewerkers tegengestelde geluiden. 'Sommigen willen alleen maar religieuze programma's zien', zegt Daniela Tasca (35), atheïste met affiniteit voor de islam. 'Dan zeg ik: sorry, maar we zijn geen Koran-tv.' Anderen zijn dankbaar. Towikromo: 'Laatst hadden we een uitzending over gemengde huwelijken. Een Nederlandse bouwvakker liet zich bekeren omdat hij wilde trouwen. Werden we door talloze Marokkaanse vrouwen gebeld: waar ze die moskee konden vinden. Later kregen we handgeschreven briefjes waarmee ze ons bedankten.'

Omroepjes
De NMO is een van de acht '39-f-omroepen' in Nederland: omroepen zonder leden die op grond van artikel 39 f van de Mediawet zendtijd krijgen van het Commissariaat voor de Media. Voorwaarde is dat ze een religieuze of geestelijke hoofdstroming vertegenwoordigen. Over dat begrip is discussie mogelijk, zeker omdat het Commissariaat zijn criteria niet precies blootgeeft.
Een paar jaar geleden werd nog gestreden met de boeddhisten, die er via de rechter in slaagden zendtijd te krijgen. Het Commissariaat was eerst niet overtuigd van het draagvlak voor de boeddhisten. In de loop der tijd werden mislukte pogingen ondernomen door onder meer de Pinkstergemeente, de Vereniging van Naturisten, Scientology, Mormonen, en een stichting van homoseksuelen.
De vergunningen worden voor vijf jaar toegewezen; in 2005 lopen ze af. De omroepen worden per uur zendtijd gesubsidieerd, in totaal bijna 28 miljoen euro. De NMO krijgt zo'n 4,7 miljoen euro. De omroepen worden niet op inhoud gecontroleerd. Per hoofdstroming is maar één zendmachtiging mogelijk. Moslims of christenen moeten zelf uitvechten hoe de zendtijd wordt ingevuld.

De hoeveelheid zendtijd die de omroepen krijgen, is 'tamelijk arbitrair', zegt hoofd Zendtijd en Kabelzaken Dirk Oudenaarden van het Commissariaat. De NMO heeft relatief weinig zendtijd gezien het aantal moslims in Nederland (rond de 800 duizend). Oudenaarden: 'Dat is historisch gegroeid. We willen onderzoeken of het mogelijk is een eerlijker verdeling te maken.'

BOS Boeddhistische Omroep Stichting. (sinds 2000, 45 duizend kijkers, 10 uur tv, 13 uur radio)

NIKmedia Nederlands Israëlitisch Kerkgenootschap. (sinds 1980, 70 duizend kijkers, 10 uur tv, 13 uur radio)

OHM Organisatie voor Hindoe Media. (sinds 1993, 45 duizend kijkers, 20 uur tv, 104 uur radio)

Humanistische Omroep (sinds 1989, 85 duizend kijkers, 40 uur tv, 160 uur radio)

NMO Nederlandse Moslim Omroep. (sinds 1993, 30 duizend kijkers, 52 uur tv, 156 uur radio)

RKK Rooms-Katholiek Kerkgenootschap. (sinds 1957, 160 duizend kijkers, 86 uur tv, 234 uur radio)

IKON/ZVK Interkerkelijke Omroep Nederland/ Zendtijd voor Kerken. Protestants. (sinds 1946 respectievelijk 1996, 70 duizend kijkers, 130 uur tv, 338 uur radio)

Maslov
01-12-04, 00:18
NMO Achterban' 900.000 .......

babies, peuters, kleuters, en pubers meegerekend :fpimp:

Zwarte Schaap
01-12-04, 00:20
Stenografisch verslag van een gesprek in het kader van de Tijdelijke Commissie Onderzoek Integratiebeleid op 27 oktober 2003 in het gebouw van de Tweede Kamer te Den Haag.


Gehoord wordt de heer F. William


Voorzitter: de heer S.A. Blok


Verder zijn aanwezig de leden van de commissie: mevrouw K.Y.I.J. Adelmund, mevrouw W. van Gent, mevrouw N. Rambocus, mevrouw F. Vergeer-Mudde en de heer J.M. Varela,

alsmede de heer D.S. Nava, griffier.



De voorzitter: Ik heet u opnieuw van harte welkom, mijnheer William. Wij hebben u uitgenodigd omdat u als directeur van de Nederlandse Moslim Omroep een rol speelt en gespeeld heeft rond de vraagstukken van integratie en ons in het besloten gesprek voldoende belangwekkende dingen gezegd heeft om daarop door te gaan.


De heer Varela: Ik wil u feliciteren met het tienjarig bestaan van de NMO. Kunt u iets vertellen over de doelstellingen van uw organisatie?


De heer William: De Nederlandse Moslim Omroep wil de integratie van moslims in Nederland bevorderen. Ook wil de NMO de islam toegankelijker maken voor moslims en niet-moslims. Ik zeg dat met veel nadruk omdat wij afmoeten van “import islams”. De islam zoals die beleden wordt in Suriname, Turkije, Marokko en al die andere landen, is gans anders dan de islam die ik in Nederland voor ogen heb. Ik wil hier een Nederlandse islam die rekening houdt met en gecontextualiseerd is binnen deze gemeenschap. Als dat niet gebeurt, ben ik bang dat het probleem waarmee wij nu geconfronteerd worden, steeds massiever wordt. Daarvoor is een grote inspanning nodig zowel van politici als van de hele samenleving.

Ik neem als voorbeeld de Marokkaanse probleemjongeren. Het is duidelijk dat iedereen er allerlei wetenschappelijke theorieën op nahoudt, maar niemand heeft zich ooit de vraag gesteld wat het probleem nu precies is. Het probleem is vrij simpel en de oplossing wat geraffineerder. Deze jongeren hebben totaal geen perspectief. Zij kijken de hele dag naar buitenlandse televisiezenders en zien daar een enorme jacht op de islam en op moslims. Zelfs als in de VN resoluties worden aangenomen, trekt een land als Israël zich daarvan niets aan. Die jongeren zien dat en ervaren dat als een aanslag op de islam en op moslims. Zij kenden Abou Djaja helemaal niet. Die roept iets pan-Arabisch en de hele jongerengroep rent achter hem aan. Mevrouw Duisenberg houdt hier een betoging en je ziet deze jongeren op straat lopen met leuzen tegen joden. Zij letten ook heel goed op het buitenlandbeleid dat Nederland voert en trekken zich wel degelijk iets aan van wat er gebeurt in de Arabische landen.

Er zijn in Nederland grote flats met 3000 à 4000 studenten maar u heeft nog nooit een riot van studenten meegemaakt. Als er echter 20 allochtone jongeren in Amsterdam-Zuidoost of in Osdorp bij elkaar wonen, is er een riot. Hoe komt dat? Zij leven in dezelfde omstandigheden als de studenten, zij wonen ook bij elkaar. De studenten hebben echter perspectief en die jongeren niet.


De heer Varela: Kunt u de werkwijze van de NMO aangeven?


De heer William: Wij maken in onze programma’s duidelijk dat zoiets als dé islam of dé moslim niet bestaat. Mensen belijden een geloof. Als er geen mensen meer zijn op deze wereld, is er ook geen islam meer. Zo simpel ligt het. Mensen geven gezicht aan een religie.

De NMO probeert ook duidelijk te maken dat er voor het integratieproces twee partijen nodig zijn: de partij die zich aandient bij de deur en de partij die moet ontvangen. De NMO vraagt zich ieder keer af of deze overheid serieus onderzoek heeft laten doen naar de opstelling van de ontvangende partij. Als ik het even mag chargeren: in hoeverre is onderzocht of de witte mens ontvankelijk was voor de kleurling die binnenkwam? Waren de autochtone Nederlanders goed voorbereid en heeft de overheid hen goed geëquipeerd om met dit soort processen door te gaan?

Nederland is heel snel met het verlenen van subsidies, ook aan islamitische instellingen, en is alleen geïnteresseerd in de vraag of die subsidies rechtmatig besteed worden. De instellingen moeten een externe registeraccountant hebben. De doelmatigheid van al die instituten is echter nooit getest. Het rendement is nooit gemeten; de instellingen zijn nooit daarop afgerekend. Nederland is alleen geïnteresseerd in een rechtmatige besteding; 90% van het geld ging dan ook naar personeelslasten en allerlei tierlantijntjes zoals het organiseren van een gezamenlijke iftar. U zult allen dezer dagen wel tientallen uitnodigingen hebben ontvangen. Dat is echter alleen netwerken, want de spirituele betekenis van vasten is eten met de verschoppeling, met de drugsverslaafden en de armen en niet mijnheer Varela uitnodigen voor een diner. Toch wordt alle subsidie iedere keer weer daarheen gestuurd.

Kijk ook eens naar FORUM. Jarenlang zijn er miljoenen naar toe gegaan. Op het ogenblik zijn er twee directeuren die ieder 91.000 euro per jaar verdienen. U kunt echter niets doen, mijnheer Varela, omdat commissaris van de koningin Franssen voorzitter is van de raad van toezicht. Het zit allemaal zo lekker dicht bij elkaar en dekt elkaar af. Daardoor krijgt de politiek geen grip op het proces en gaat het maar verder. Het rendement van FORUM is nul komma nul. De Stichting islam en burgerschap heeft ooit een congres georganiseerd. Het Contactorgaan moslim/overheid heeft een congres georganiseerd. Men is heel knap in het organiseren van congressen, maar als u gaat meten wat die hebben bijgedragen aan het integratieproces, is dat bedroevend weinig ondanks alle subsidies van de overheid!


De heer Varela: Hoe had de overheid dat dan wel moeten aanpakken? Had zij duidelijke doelstellingen moeten formuleren?


De heer William: U hoeft geen ingewikkelde dingen te doen. U moet gewoon het initiatief overlaten aan de mensen. Als het eigen initiatief daartoe aanleiding geeft, kunnen er stimuleringsubsidies verleend worden. Laat deze mensen eerst uit eigen beweging iets neerzetten zodat de motivatie meetbaar is. Als de overheid meent dat een initiatief voor herhaling vatbaar is, kan zij dat stimuleren. Nu denkt de overheid voor hen na, zij geeft een heleboel geld en men wordt gevraagd om dingen te doen. Dat is een foute benadering.


De heer Varela: Over welke initiatieven spreekt u dan?


De heer William: De overheid heeft enkele mensen die hebben doorgeleerd, geroepen en gezegd dat zij moeten beginnen met het Contactorgaan moslim/overheid en hun geld gegeven om een dialoog op te zetten tussen moslims, christenen en joden. Ik heb nog nooit meegemaakt dat in Nederland joden, christenen en moslims rollebollend over straat gingen, maar toch worden deze mensen uitgenodigd en wordt er subsidie gegeven. Er is subsidie gegeven aan het Inspraakorgaan Suriname, het Inspraakorgaan Molukken, enzovoorts, enzovoorts. Het rendement is echter nul komma nul!


De heer Varela: Hoe wordt uw organisatie gefinancierd?


De heer William: Door de belastingbetaler en zo hoort het ook. U mag mij daarop afrekenen. Vandaar dat er een keurige visitatiecommissie is die straks niet alleen de rechtmatigheid van de bestedingen toetst, maar ook de programmatische doelstelling. In hoeverre heeft de NMO bijgedragen aan het debat in de publieke sector?


De heer Varela: U vindt dat de subsidies beter beoordeeld moeten worden. Op welke voorwaarden krijgt de NMO subsidie?


De heer William: Dat is vastgelegd in artikel 39.f van de Mediawet. Het is 100% toetsbaar en er gebeuren absoluut geen lelijke dingen. Er wordt ook getoetst of wij sponsoring ontvangen. Dat is niet het geval. Verder wordt er gekeken of wij geld uit het buitenland krijgen. Ook dat is niet het geval.


De heer Varela: Wat bedoelt u met geld uit het buitenland?


De heer William: Ambassades zouden bereid kunnen zijn om iets te bekostigen. U moet zich realiseren dat de NMO de enige moslimomroep is in heel Europa. De NMO is heel gewild en wordt gezien als een soort spreekbuis voor moslims en de islam. Zolang ik daar zit als directeur, laat ik mij niet vangen voor dit soort flauwekul. Ik merk iedere keer weer dat Nederland geen gebruikmaakt van de kennis die bij de NMO aanwezig is.

In de afgelopen 10 à 15 jaar zijn er in Europa, Canada en de Verenigde Staten gigantische discussies gevoerd door moslimgeleerden over de plaats van moslims in de westerse samenleving. Daarbij komen allerlei vragen aan de orde zoals: Hoe ga je als islam om met de geldende rechtsorde in een land en hoe ga je om met de dingen die des westen zijn? Daarover zijn veel publicaties verschenen maar ik merk dat die niet terugkomen in het beleid van politici in dit land. Dat is heel jammer.

Zwarte Schaap
01-12-04, 00:21
De heer Varela: Vindt u dat er een soort zoeklichtactie moet plaatsvinden naar de subsidies; dat er beter gekeken moet worden op basis van welke voorwaarden deze organisaties subsidies krijgen?


De heer William: Schopt u nu tegen een open deur? Dat moest toch allang gebeuren. Luiheid is de oorzaak dat dit nog niet gebeurd is.


De heer Varela: U sprak over de jongeren die zich wel degelijk iets aantrekken van de gebeurtenissen in de Arabische wereld. Wat doet de NMO om deze gevoelens te kanaliseren?


De heer William: Wij nodigen de jongeren uit voor een discussiebijeenkomst, al dan niet met een camera erbij. Soms durven zij meer te zeggen als er geen camera bij is. Afgelopen vrijdag bijvoorbeeld heb ik vier uur lang met hen hierover gediscussieerd. Wij zien echter ook dat het goede werk dat aan die kant wordt gedaan, een beetje ongedaan gemaakt wordt door de politici. Wij moeten daarbij naam en toenaam noemen. Het is allemaal verifieerbaar. Daarover moeten wij niet moeilijk doen. Zodra er mensen opspringen en vreselijk afgeven op de islam en op moslims, worden zij beloond. Ik wijs op mevrouw Hirsi Ali. Vroeger had nooit iemand in Nederland van mevrouw Hirsi Ali gehoord of men moest bij het bureau van de Partij van de Arbeid geweest zijn om daar iets op te halen. Zij heeft enorm afgegeven op moslims en wordt door mijnheer Zalm onmiddellijk buiten alle procedures om op een verkiesbare plaats voor de Tweede Kamer gezet. Zij is daar echt niet neergezet vanwege haar kennis. Wat zeggen jongeren? Op het moment dat iemand begint te kankeren op de islam en op moslims, wordt hij in dit land beloond. Als tweede voorbeeld noem ik mevrouw Fadim Örgü. Zij trekt een jaar lang op met mijnheer Bolkestein, schrijft een boek over moslims en wordt beloond met een verkiesbare plaats op de lijst van de Tweede Kamer. En dan mijnheer Coskun Cörüz. Die zat bij Islam burgerschap en riep op een gegeven moment: stuur al die Marokkaanse jongeren naar een eiland zodat zij daar een herscholing kunnen krijgen. En wat gebeurt er? Hij wordt beloond met een zetel in de Tweede Kamer! Mijnheer Ahmed Aboutaleb van FORUM kankert op de islam en moslims en wordt zonder enige procedure een hoge ambtelijke baas in Amsterdam. Mevrouw Elatik kankert op de jongeren in Amsterdam en wordt beloond met een wethouderschap. Mijnheer Ilian(?) uit Tilburg wordt nooit gevraagd vanwege zijn kennis als staatsrechtdeskundige, maar omdat hij zo weet af te geven op de islam wordt hem iedere keer een microfoon toegeschoven. Mijnheer Pim Fortuyn haalde 21 zetels omdat hij het gemunt had op de islam en de moslims. Zo kan ik nog verder doorgaan. De politiek honoreert dit soort fratsen. U moet echter niet vergeten dat religie belangrijk is voor deze mensen. Als de politiek zich dan op deze manier opstelt, ontstaat er een dergelijke tweedeling in de maatschappij.


De heer Varela: Waarom stopt de NMO met uitzendingen in eigen taal?


De heer William: Ik dacht juist dat u mij daarvoor een compliment zou maken.

De NMO is geen etnische omroep; de islam kent geen etniciteit en is zoals een heleboel godsdiensten voor alle volkeren. Op het moment dat ik programma?s ga maken in de Turkse of Marokkaanse taal, staan er morgen Surinamers, Pakistani en andere moslims voor de deur. Dan ben ik niet bezig de doelstellingen van de NMO te realiseren, maar houd ik het etnische omroepen in stand. Ik heb al in 1998 geroepen dat wij alles in het Nederlands moeten doen. Wij vinden namelijk dat mensen zich moeten inspannen om de Nederlandse taal te leren. Willen zij etnische radio en televisie hebben, dan vind ik dat zij ergens anders moeten zijn. Ik ben blij dat de NPS dit ook afschaft. Het beste is om de lokale zenders hiervoor te gebruiken. U hoeft zich daarvoor echt niet in te spannen want de eerste generatie Turken en Marokkanen kijken toch de hele dag naar de schotel. Loopt u maar eens door de desbetreffende wijken, dan ziet u dat er bijna geen woning zonder schotel is.


De heer Varela: Dat bevordert de integratie dus niet?


De heer William: Het moet in ieder geval een punt van zorg zijn. De NMO heeft ervoor gekozen haar radio-uitzendingen helemaal in het Nederlands te doen.


De heer Varela: U uitte zich vrij kritisch over mensen die kritisch zijn ten opzichte van de islam. Maar mensen moeten zich toch vrij kunnen uiten?


De heer William: Natuurlijk, alleen moeten zij niet beledigend zijn.


De heer Varela: Zijn zij beledigend geweest?


De heer William: Sommigen zijn beledigend. Als je een geloof of de mensen die dat belijden achterlijk noemt, vind ik dat je niet integer bezig bent. Op die mensen heb ik inderdaad kritiek. Het zijn er gelukkig maar een handje vol.


De heer Varela: Wat doet uw organisatie met betrekking tot de emancipatie van allochtone meisjes en vrouwen?


De heer William: In elk geval verkondigen wij niet zoals mevrouw Elatik dat het hoogste punt van intellect het dragen van een hoofddoek is! Dat soort dingen doen wij dus niet. Wij wijzen mensen erop dat zij moeten voldoen aan de basale criteria die deze maatschappij van hen vergt als zij zich daarin een plaats willen verwerven. Wij zeggen dat scholing en recreatie belangrijk zijn en dat zij de mogelijkheden daartoe moeten benutten.

Als ik het integratieproces bekijk, zie ik dat Nederland niet altijd consequent geweest is. Dat is voor mij een punt van zorg. Het is al 13 jaar geleden dat Hugo Fernades Mendes als topambtenaar benoemd werd en 24 jaar geleden is er een allochtone rector benoemd. Daarna is het opgehouden in Nederland. Het intellect is echter nadrukkelijk aanwezig in de allochtone gemeenschap, maar deze mensen vind je niet terug in raden van commissarissen, in adviesraden, of als minister, staatssecretaris of secretaris-generaal. De vrij rechtse regering Bush heeft het wel aangedurfd om mensen van een andere kleur in de regering te zetten. In dat opzicht heeft Nederland nog koudwatervrees. Het komt allemaal niet zo geloofwaardig over. Mensen weten dat zij voldoen aan alle criteria maar hebben het gevoel dat de politiek niet durft wanneer het erop aankomt.

Integreren met behoud van identiteit is de grootste onzin die er bestaat. Op het moment dat ik ben gaan integreren, heb ik bepaalde Surinaamse onhebbelijkheden moeten inleveren en Nederlandse hebbelijkheden moeten overnemen en omgekeerd. Als ik in Suriname ben, herkent men mij als iemand die in Nederland woont en werkt. Als ik in Nederland woon en werk, word ik herkend als iemand die uit Suriname komt. Ik moet altijd een deel van mijn identiteit opgeven. Dat gaat niet volgens regels, dat gaat geruisloos.

Ik heb vorig jaar in India VS Naipaul ontmoet. Die man heeft de Nobelprijs voor literatuur gekregen. Hij zegt dat hij nog steeds geen identiteit heeft. U moet ophouden met mensen te vertellen dat zij moeten integreren met behoud van identiteit. Dat bestaat niet, dat is een dooddoener.


De heer Varela: Kunt u voorbeelden geven van dingen die u hebt moeten inleveren toen u van Suriname naar Nederland kwam?


De heer William: Natuurlijk. Ik had de onhebbelijkheid om het niet zo nauw te nemen met de klok. Ik moest mij ook openstellen voor de Nederlanders en de Nederlandse samenleving want ik kwam uit een ex-kolonie waar wij in opstand gekomen waren tegen de Nederlandse overheersing. Ik wist dat ik mij hier in dat opzicht anders moest opstellen. Ik moest mij bepaalde gewoonten eigen maken wilde ik een weg vinden in deze maatschappij. Het is mij niet slecht bekomen. Ik heb de eer mogen smaken om ooit rector te zijn geweest van het lid van uw commissie, mevrouw Fenna Vergeer.

Ik heb natuurlijk ook moeten inleveren, dat zal iedereen moeten doen. De politiek moet dat de mensen ook durven zeggen en dat niet afdoen met geitenwollensokkenpraatjes. Er moet klip en klaar gezegd worden: dit is de grens, dat is het kader en daarbuiten pikken wij het niet.


De heer Varela: Koudwatervrees moet toch ergens vandaan komen?


De heer William: Witte mensen zijn bang om beschuldigd te worden van discriminatie terwijl dat in wezen wél aan de orde is. Mensen moeten dat identificeren. Wij zijn heel knap in het zoeken van mooie woorden. In Zuid-Afrika hebben wij het apartheidspolitiek genoemd. In Nederland spreekt men van integratie. Nederland heeft eigenlijk een eenzijdig integratiebeleid gevoerd dat in zijn uitwerking een sterke gelijkenis vertoont met een assimilatiebeleid. Het was geen integratiebeleid. De wens van de overheid was assimilatie maar zij heeft integratiedoeleinden geformuleerd en daardoor ontstond er natuurlijk een enorm spanningsveld. Politici hebben dat nooit eerlijk en oprecht tegen de mensen gezegd. Historisch gezien is Nederland een koloniale mogendheid. Dat houdt in dat Nederland de neiging heeft om alles te vernederlandsen. Daar is niks mis mee, maar het moet wel tegen de mensen gezegd worden en daarbij hoort een assimilatiegedachte. Het opdringen van de Nederlandse taal hoort typisch bij assimilatie. Ik ben het ermee eens dat het Nederlands moet worden opgedrongen aan deze mensen, maar identificeer het dan ook als assimilatie. Ik raad u aan het boek van de Nederlandse oriëntalist Snoek Hurgronje ?Ethische politiek? te lezen. Ik maak mijzelf om historische redenen geen enkele illusie dat Nederland allochtonen een volledige plaats zal geven in de maatschappij. De mensen kunnen daarmee goed leven maar het moet wel benoemd en eerlijk gezegd worden. Zeg bijvoorbeeld: Jullie zwarte mensen zullen nooit koning of koningin van Nederland kunnen worden. Dan weten de mensen dat. Maar wek niet de schijn dat bepaalde dingen wél mogelijk zijn voor hen.


De heer Varela: U zegt dat de angst om te discrimineren vaak tot discriminatie leidt.


De heer William: Ja, witte mensen zijn bang beschuldigd te worden van discriminatie, vandaar dat zij op eieren lopen. Als mensen tegen jullie zeggen dat jullie discrimineren, laat hen dan maar uitleggen waarom zij dat vinden. Soms zie je dat het helemaal geen discriminatie is, maar dat mensen het als zodanig ervaren.


De heer Varela: U sprak over het in opstand gekomen zijn tegen het kolonialisme. Kunt u dat toelichten?


De heer William: Ja, natuurlijk. In de periode van Che Guevara heb ik ook met spandoeken rondgelopen. Als je dat meet naar de hedendaagse normen, was ik een guerrilla of een jihad. In die periode ging het om vrijheid voor het Zuid-Amerikaanse continent. Dat hoorde toen bij mijn bestaan. Ik was 12 of 13 jaar en las alles wat de paters van de Paulusschool meenamen: Trotsky, Lenin, et cetera. De meeste literatuur heb ik van hen gehad. Die mensen hadden goed doorgeleerd en gaven ons veel literatuur te lezen. Ik heb daarvan geen spijt gehad. Dat ik de straat op ging en graag Che Guevara aanvoerde, mag mij 50 jaar na dato toch niet worden aangerekend?


De heer Varela: Hoe kijkt u aan tegen de hoofddoek binnen de westerse gemeenschap?


De heer William: Ik vind het zo arm als wij die discussie moeten voeren. Als mensen vinden dat zij een hoofddoek moeten dragen, dan moeten zij dat maar doen. Zij moeten zich echter wel realiseren dat zij daarmee niet overal terechtkomen. Zij kunnen wel roepen dat anderen dat moeten accepteren maar als ik merkte dat het een belemmering voor mij was om ergens binnen te komen, zou ik hem afdoen en hem thuis weer dragen. Als men daaraan wil vasthouden, moet men de consequenties aanvaarden. Het kan toch ook niet zo zijn dat in de toekomst een rechter met een peniskoker aan rechtspreekt in de rechtszaal omdat dit zijn cultuur is? Wat gaan wij nu krijgen? Bepaalde zaken werken belemmerd en dat moet uitgelegd worden. In bedrijven ziet men liever geen mensen met een hoofddoek. Daar heb ik respect voor. Degenen die dat wel willen dragen, moeten aanvaarden dat het een belemmering voor hen is. Zij hebben de keuze om niet binnen te komen en de hoofddoek te blijven dragen of de hoofddoek af te doen en wél binnen te komen. De intentie is belangrijk. Als ik mijn geloof wil belijden, hoef ik daarvoor niet te vasten of een hoofddoek te dragen.


De heer Varela: U vindt dus dat men de hoofddoek wel mag dragen maar dan ook de consequenties daarvan moet aanvaarden?


De heer William: Nederland kan niet gedwongen worden om te accepteren dat iemand met een hoofddoek gelijkwaardig wordt behandeld. Zo is het nu eenmaal niet. Ik kijk ook heel raar op als ik in Vlaardingen een mevrouw uit Mokum met een of andere spiegel aan het oor voorbij zie gaan.


De heer Varela: Geeft u die boodschap ook door in uw programma?s?


De heer William: U zult de NMO nooit kunnen betrappen op het voeren een discussie over de hoofddoek. Dat ding houdt alleen witte mensen bezig. Ik bemoei mij niet met de hoofddoeken. Er zijn belangrijker dingen in het leven dan een hoofddoek!


De heer Varela: Kunt u nog ingaan op de rol van het moslimfundamentalisme in Nederland? Wordt die overdreven of bestaat die wel degelijk?


De heer William: Natuurlijk bestaat dat. Er zijn ook Nederlanders die gaan vechten in het Vreemdelingenlegioen. Daarmee is niks mis, als mensen dat willen, moeten zij dat doen. Het wordt voor mij pas een probleem wanneer daardoor de rechtstaat bedreigd wordt. Ik heb er geen moeite mee als mensen terug willen gaan naar het fundament. Ik ga ook wel eens terug naar het fundament van de islam, bijvoorbeeld door te vasten. Daarmee doe ik niemand kwaad. Ik belemmer daar niemand mee, dat ik mijn keus. Als ik iemand anders echter opdring om ook te vasten, heb ik een probleem. Ik heb niet meegemaakt dat de fundamentalisten hier een bedreiging vormen voor de rechtstaat. Ik heb dat afgelopen zaterdag ook gezegd. Er wordt door de pers heel veel drukte gemaakt als zouden jongeren massaal worden geworven om een jihad te gaan uitvoeren. Als je het aan tien mensen vraagt, weten negen niet wat een jihad is! Ik lig daar niet zo wakker van. Ik ben ook in Israël geweest. Daar vechten in het leger 180.000 mensen uit Ethiopië. Daar is niets verkeerds aan. Nederland heeft het vroeger ook gedaan. De Canadezen zijn hier gekomen om voor ons te vechten. Als er hier een gek is die vindt dat hij moet gaan vechten voor Afghanistan, laat hem dan maar gauw gaan, dan zijn wij hem kwijt.

Zwarte Schaap
01-12-04, 00:22
De heer Varela: Kunnen zelforganisaties nog een rol spelen in het kader van de integratie?


De heer William: Zij kunnen wel degelijk een rol spelen, maar de politiek moet deze organisaties durven af te rekenen op het rendement. Ik bedoel dan niet rechtmatig rendement maar doelmatig rendement. Wanneer zij aangeven bepaalde doelen te willen halen, moet de politiek erop toezien dat die inderdaad gehaald worden. Dan heb ik er geen moeite mee.

Ik heb er echter wel moeite mee als de overheid een soort verdeel- en heerspolitiek hanteert en iedereen een beetje geeft om de diverse groepen rustig te houden. Dat soort politiek is voorbij. Het is nog niet te laat. Men doet alsof het een ramp is in Nederland, maar volgens mij leven wij in het prettigste land ter wereld. Het moet niet gechargeerd worden. Laten wij van het verleden leren. Volgens mij zijn er zeer goede mogelijkheden om met zijn allen een prachtige BV Nederland te maken.


De heer Varela: Welke doelen zouden er moeten zijn?


De heer William: Begin niet met mensen te benoemen die vrienden zijn van politici. Stop met die flauwekul. Pas een normale stevige procedure toe. Daarvoor hoeven geen headhunters gezocht te worden. Jullie hebben verstand genoeg om goede mensen te zoeken. Geen politieke benoemingen aan de top, ook niet in Amsterdam. Mijnheer Rob Oudkerk moet dat niet doen en ook bij FORUM moet men dat niet doen.

Er moet geen behoefte gecreëerd worden. Ik heb nog nooit meegemaakt dat er een dialoog tussen joden, christenen en moslims werd gestart, maar de overheid creëert zo?n monster, stopt er miljoenen in en de mensen moeten een dialoog aangaan. Dat soort dingen moet niet meer gebeuren. Er moet praktisch gewerkt worden. Vraag de mensen zelf waaraan op dit moment behoefte bestaat.


De heer Varela: Kunt u hard maken dat er sprake is van politieke benoemingen?


De heer William: Ik heb u de voorbeelden gegeven.


De heer Varela: Hoe gebeurt dat dan? Moet iemand dan lid zijn van een bepaalde partij?


De heer William: Er is geen sprake van een bepaald model. Ik kan mij nog heel goed herinneren dat mijnheer Aboutaleb woordvoerder was van mevrouw Hedy d?Ancona. Op een gegeven moment werd hij directeur van FORUM terwijl FORUM een samenraapsel was van een aantal instituten waar zeer capabele mensen zaten die jarenlang heel goed werk in het Utrechtse hadden verricht. Aan al die mensen werd volledig voorbijgegaan en mijnheer Aboutaleb werd benoemd als directeur. Ik kan mij nog goed herinneren dat er in de periode van mevrouw Adelmund als staatssecretaris van Onderwijs weer bonje was met de islamitische scholen. Zij wilde mijnheer Aboutaleb als secondant meenemen om zogenaamd de islamitische scholen te informeren. Gelukkig heb ik daar een stokje voor kunnen steken en is het niet doorgegaan. Als de wethouder in Amsterdam iemand op Economische Zaken nodig heeft, wordt daar ook zo iemand neergezet. Laten wij daarmee ophouden. Gelukkig heb ik geleerd te solliciteren. Ik ben aangenomen nadat ik door allerlei commissies gezien ben; ik heb geen boter op mijn hoofd.


De heer Varela: Is het wel realistisch om te denken dat dit niet meer gebeurt in de toekomst?


De heer William: Natuurlijk, maar dan moeten wij die keuze wél maken. Ik vind het normaal dat de politiek die kant opgaat. Het zou toch gek zijn als de PvdA iemand van uw partij op een sleutelpost van de PvdA zou neerzetten, mijnheer Varela? Dat moet niet gebeuren.

Ik vind dat het vullen van maatschappelijke functies zoals die in Trouw, Volkskrant en Telegraaf geadverteerd worden, via de normale procedure moet gaan. Daarbij moet ook rekeninggehouden worden met de enorme achterstand van allochtonen. Men kan zeggen wat men wil, maar de Surinamers hebben die inhaalslag gemaakt. Zij hebben lekker doorgeleerd. Een heleboel Surinamers hebben goed gestudeerd aan de universiteiten maar als je ziet welke kansen deze mensen krijgen, ga je bijna huilen. Er is genoeg potentie maar men moet deze mensen willen zoeken.


De heer Varela: Op welke deelterreinen is het integratiebeleid geslaagd en op welke deelterreinen niet?


De heer William: Ik vind dat het hoogste goed in het integratieproces bereikt is: de mensen voelen zich hier gelukkig. Dat is voor 100% bereikt. Ofschoon de mensen heel veel ellende van economische of materiële aard hebben, zie je dat zij in dit land heel gelukkig zijn. Ik heb veel mensen gesproken die zich ondanks hun materiële ellende zeer veilig voelen in Nederland. Zij kunnen zeggen wat zij willen zeggen, kunnen gaan en staan waar zij willen, hebben toegang tot alles en zijn hier gelukkig. Als ik de mensen vraag of zij zich hier lekker voelen, is steevast het antwoord: Wij gaan elk jaar naar Marokko, Turkije en Suriname, maar wij komen wél terug. Het feit dat mensen zich gelukkig voelen, is het grootste goed dat met het integratieproces is binnengehaald.

Met betrekking tot het onderwijs is Nederland ook met vlag en wimpel geslaagd. Er worden kansen geboden aan álle mensen in dit land, van welke komaf dan ook. Iedereen heeft hier volop de gelegenheid om door te leren. Dat het bij de een wat moeizamer verloopt dan bij de ander, het zij zo. Wie door wil leren, kan dat tot op het hoogste niveau doen. Het onderwijssysteem en de wetgeving voorzien daarin. De implementatie gaat wel eens fout maar de wetgever heeft altijd de bedoeling gehad om iedereen volledig te laten doorleren. Dat is geslaagd.

Voor recreatie en sport moet teruggegaan worden naar de etnische achtergronden. Surinamers zijn van huis uit heel sportief, terwijl voor mensen uit de Arabische landen sport minder bekend is. Ik vind dus niet dat de integratie op dit punt mislukt is, het heeft meer te maken met de aard van de mensen.

Het schrijversdeel wordt mondjesmaat groter. In de moslimwereld is sprake van een ?oral tradition; they talk, they do not write?. Ongeveer 500 jaar geleden is het een beetje stilgezet en nu begint het weer te komen.

Op het gebied van huisvesting is er wel degelijk sprake van een inspanningsverplichting voor ambtenaren om mensen aan huizen te helpen. Men kan wel twisten over de kwaliteit van de huizen die worden aangeboden. Dat is echter een ander punt.

In het algemeen vind ik dat het integratieproces in Nederland heel goed geslaagd is. Ik heb een heleboel te kankeren op politici, maar ik heb hen door de jaren heen niet kunnen betrappen op een verborgen agenda om het integratieproces moedwillig te frustreren.


De heer Varela: Zijn er ook terreinen waarop de integratie wat minder geslaagd is?


De heer William: Ja, het is inderdaad wat minder geslaagd bij de eerste generatie. De verwachtingen van de overheid waren te hoog gespannen. Misschien kan ik er twee punten uitlichten. Het is heel moeilijk om een analfabeet Nederlands te leren. Als iemand zijn eigen taal niet kan lezen of schrijven, is het bijna onmogelijk hem een derde taal aan te leren. Dat hebben wij onderschat. De leerkrachten waren allemaal van goede wil maar waren niet geëquipeerd om met dit specifieke probleem om te gaan. Hier heeft het integratiebeleid zijn doel niet gehaald.

Ook was het de verwachting dat die mensen zouden teruggaan naar hun land van herkomst. Daardoor is er eigenlijk niet op dezelfde manier geïnvesteerd in deze mensen zoals destijds bij de komst van de Italianen, Spanjaarden, Indonesiërs en Surinamers is gebeurd. Voor die mensen is maatwerk toegepast. Dat beleid is echter losgelaten voor de groep die eigenlijk niet van plan was hier te blijven.


De heer Varela: Het is lastig om analfabeten een inburgeringscursus aan te bieden. Hoe beoordeelt u het plan van het kabinet om het inburgeringprogramma in het land van herkomst te laten volgen? De mensen moeten dan eerst leren lezen en schrijven in hun eigen taal en daarna een inburgeringprogramma volgen.


De heer William: Ik wil hier wat explicieter op ingaan. Ik neem niet aan dat de regering 80 scholen in Marokko wil starten waar men Nederlands gaat leren. Ik denk dat u bedoelt dat mensen die hier willen komen, eerst in hun eigen land moeten proberen om zich de Nederlandse taal tot op een bepaald niveau eigen te maken. Als u dat doortrekt tot de hele wereldbevolking, dan ben ik het met u eens. Als daarmee echter selectief wordt omgegaan, verdient het geen schoonheidsprijs. Of de politici moeten expliciet zeggen dat zij niet meer Turken, Marokkanen, Surinamers en Antillianen in Nederland willen hebben. Daar is niets mis mee. U bent politici en u mag het bepalen, maar zeg het dan expliciet. Probeer het niet te bereiken door middel van een versluierd beleid want dan wordt de politiek ongeloofwaardig. U moet gewoon zeggen: Nederland is vol, klaar uit!


De heer Varela: Toen u sprak over het grote aantal schotelantennes, bedoelde u daarmee te zeggen dat migranten nog te veel met één been in het land van herkomst staan? Hoe kan de overheid dat veranderen?


De heer William: Ik denk niet dat de overheid dat tot haar taak moet rekenen. Als iemand een schotel wil hebben, kan zij dat niet verhinderen. Mensen mogen kijken en luisteren wat zij willen. Het wordt natuurlijk pas een probleem wanneer u met uw politiek probeert mensen bij de Nederlandse samenleving te betrekken en zij door hun eigen schuld buiten de boot vallen. De schotels zijn ook goed voor de economie. U moest eens weten hoeveel winkels ervan leven.


De heer Varela: Gaat het selectief toelaten op basis van etniciteit of heeft dat te maken met het onderwijsniveau?


De heer William: Vroeger hebben wij geleerd dat de Romeinen en de Grieken beschaafde volkeren waren. Hoe wordt beschaving afgemeten? Een volk is beschaafd wanneer het bereid is om de verschoppeling, de gehandicapte, de minder bedeelde en de behoeftige gelijkwaardig te behandelen en te helpen als gelijkwaardige mensen. Dan is een volk beschaafd. Het Nederlandse volk waartoe ik behoor, is beschaafd en daar ben ik trots op! Op het moment dat wij selectiecriteria gaan toepassen zoals u die noemt, ben ik bang dat wij het predikaat beschaafd ter discussie stellen. Ik ben geen voorstander van het formuleren van dergelijke criteria. Wij willen een beschaafd volk blijven. Nederland is een van de weinige landen dat ontzettend veel ogen, tijd en ruimte heeft voor de mensen die ik net noemde. Wij zijn dus een beschaafd volk.

Zwarte Schaap
01-12-04, 00:23
De heer Varela: Welke aanbevelingen doet u ons voor de toekomst?


De heer William: Men is vrijwel over de gehele linie volstrekt onbekend met de belangrijke en invloedrijke discussies die in islamitische kringen in het westen door gezaghebbende godsdienstgeleerden worden gevoerd over de mogelijkheden en noodzaak tot herinterpretatie van islamitische leefregels en opvattingen teneinde een harmonieuze invoeging van de islam binnen democratische en seculiere rechtsstaten mogelijk te maken. Ik wijs slechts op de stroom van publicaties en de discussies die daarover in lokale moskeegemeenschappen en door raden van godsdienstgeleerden in Europa, de Verenigde Staten en Australië worden gevoerd. Deze geleerden bespreken vrijwel alle centrale thema?s van de in het westen gevoerde integratiedebatten, bijvoorbeeld naturalisatie, eerbiedigen van mensenrechten, politieke participatie, lidmaatschap van bestaande politieke partijen van welke signatuur dan ook, militaire dienst, enzovoorts, enzovoorts.

De resultaten van deze tijdens de laatste tien jaar in belang toenemende discussies vormen een zeer belangrijke ondersteuning van de doelstellingen van het integratiebeleid van de Europese staten, inclusief Nederland. De NMO rekent zich tot taak om deze belangrijke ontwikkeling regelmatig kenbaar te maken. Het zou goed zijn als u ergens op een departement een aantal mensen neerzet dat zich bezig gaat houden met studies van de laatste publicaties, onderzoeken en debatten over integratie. Op die manier wordt uw kennis hierover groter. U moet zich niets op de mouw laten spelden door een Aboutaleb of een Sini. Er zijn gezaghebbende mensen in Nederland zoals professor Sjoerd van Koningsveld en Nasser Hamid Abousaid. Als u de universiteit van Leiden erbij betrekt, kan dat ontzettend veel voordeel opleveren voor de politiek.


De heer Varela: U vindt dat de politiek te vaak kijkt naar dezelfde mensen die er al te lang zitten?


De heer William: De schilderijen aan de muur moeten worden vervangen door andere foto?s; richt u niet meer op de oude garde van Frank William maar zoek de jongeren op. Die hebben frisse ideeën.


De heer Varela: Vindt u het beschaafd om iemand tot Nederland toe te laten die nauwelijks kansen op de arbeidsmarkt heeft?


De heer William: Het hangt ervan af welke doelstellingen u geformuleerd heeft en wat u bedoelt met kansen op de arbeidsmarkt.


De heer Varela: U sprak zelf over mensen die analfabeet waren.


De heer William: Mijn vader was analfabeet, hij kon lezen noch schrijven, maar hij was een zeer knappe handelaar. Ondernemen en bedrijfskunde studeren zijn twee volkomen verschillende dingen. Er kan hier best iemand komen die analfabeet is maar een voortreffelijke ondernemer kan zijn. Mijnheer Heineken kwam slechts tot de tweede klas van de MULO, maar u wilt toch niet zeggen dat hij niet succesvol is geweest? Het meten van iemands capaciteiten en mogelijkheden langs een meetlat van diploma?s is volgens mij achterhaald. Ik ken een schoonmaakbedrijf in Utrecht waarvan de eigenaar constant rondrijdt met iemand die voor hem leest en schrijft en die een miljoenenomzet haalt met zijn bedrijf.


De voorzitter: Zijn er punten niet aan de orde geweest die u wel van belang vindt voor deze commissie, mijnheer William?


De heer William: De problematiek van de zogenaamde criminele jongeren is naar mijn mening allereerst gerelateerd aan mislukkingen op school en op de arbeidsmarkt. Hoezeer men dit gedrag ook moet veroordelen en daadwerkelijk bestrijden, het optreden van deze jongeren kan niet worden begrepen zonder daarbij een persoonlijke ervaring van maatschappelijke uitsluiting en vernedering te betrekken. Zolang de politiek niet bereid is deze omstandigheden volstrekt serieus te nemen en daaraan effectieve beleidsconclusies te verbinden, is er geen werkelijke oplossing voor dit vraagstuk. De betekenis die voor de verklaring van deze problematiek wordt toegeschreven aan de culturele achtergronden en vooral aan de godsdienst is overdreven. Het is altijd de culturele achtergrond of de godsdienst. Uit de mond van de verantwoordelijke politici en beleidsmakers klinkt het vaak demagogisch. De constante beschuldigingen aan het adres van de zogenaamde allochtone achtergrond en aan de islam staan in het huidige Europa inclusief Nederland garant voor grote stembussuccessen. U ziet dus dat het loont. Politici hebben door dat als zij op deze groepen blijven rammen, dit zich goed terugvertaald in stembussuccessen. Het mag velen geruststellen dat op deze wijze de schuld van de huidige maatschappelijke problematiek bij uitgesloten of marginale groepen wordt gelegd, maar de eigenlijke oorzaken worden hierdoor versluierd. De politiek toont helaas te weinig inzicht in de diepgaande sociaal-psychologische gevolgen van de heersende negatieve beeldvorming over met name de islam op het gevoel van maatschappelijke acceptatie en eigenwaarde van bijna één miljoen moslims. Ik hoef u niet te vertellen dat in 2015 dit aantal veel en veel hoger zal zijn, want zij blijven kindjes krijgen.


De voorzitter: Ik dank u hartelijk voor uw komst en uw openhartige bijdrage.

~Panthera~
01-12-04, 00:44
Geplaatst door Marruecos
Thnx ZS, heel verhelderend. Tis dus gewoon een shitomroep. Dat is de reden dat hij geen geschikt personeel kan vinden. Nou, we gaan vrolijk verder met er niet naar kijken. Op zondag kom ik mn bed niet om 12:00 uit. :moe:


Hij geeft een waardeloos vertekend beeld van moslims. Althans, daar doet hij erg z'n best voor. Schotel onze blanke medelanders maar wat ze willen zien voor. Alledrie. (30.000 kijkers? geloof je het zelf)
--------------

Bespeur ik hier enige wrevel ? :hihi:

ZbaqZbaq
01-12-04, 01:33
Geplaatst door Marruecos
Thnx ZS, heel verhelderend. Tis dus gewoon een shitomroep. Dat is de reden dat hij geen geschikt personeel kan vinden. Nou, we gaan vrolijk verder met er niet naar kijken. Op zondag kom ik mn bed niet om 12:00 uit. :moe:


Hij geeft een waardeloos vertekend beeld van moslims. Althans, daar doet hij erg z'n best voor. Schotel onze blanke medelanders maar wat ze willen zien voor. Alledrie. (30.000 kijkers? geloof je het zelf)

De NMO kan zoveel goed personeel krijgen als ze wil. Maar Mr. William houdt Moslims zoveel mogelijk buiten de deur... als marokaan of turk kom je er helemaal niet aan de bak daar. Hij is bang dat zodra hij dat doet ze de boel over willen nemen.

De radio uitzendingen worden gewoon niet beluisterd !! aantal luisteraars is niet eens meer meetbaar, zo weinig zijn het er.

Het is heel simpel... Williams roept..."wij werken aan integratie"... kassa zegt ching ching.... Williams roept ..."wij maken Nederlandse islam"... kassa zegt ching ching

mark61
01-12-04, 01:37
Geplaatst door Zwarte Schaap
Deze week in de VPRO-gids: De NMO heeft 45.000 kijkers. 'Achterban' 900.000. Rijksbijdrage 8,4 miljoen euro ....Bron: http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?postid=1653290#post1653290

Jah het viel me al op dat er toen nauwelijks reactie op kwam. De bron was overigens de VPRO-gids, die ik braaf heb overgetypt. Nou ja, zo'n beetje.

mark61
01-12-04, 01:39
Geplaatst door Marruecos
Ik weet niet precies wat zijn taken zijn, maar als hij zich inhoudelijk met de NMO bemoeit dan vind ik dat ie plaats moet maken voor iemand die verstand heeft van de Islamitische gemeenschap. ...

Kan je je het gekrakeel niet meer herinneren bij oprichting en het gedoe rond de vorige directeur? Dus hebben ze maar een compromisfiguur aangesteld, denk ik.

mark61
01-12-04, 02:03
Ik vind anders dat meneer William in die lange lap van ZS zeer veel verstandige dingen zegt. Waar vast een hoop lezertjes hier het roerend mee eens zijn. En hij is nog grappig ook. Dus dat ie al of niet vast lijkt me dan een stuk minder van belang.

Maar stel gerust bijzaken boven hoofdzaken.

Zelden zo'n onderbouwd en aggressief statement tegen de overheid gezien. Klasse!

Zwarte Schaap
01-12-04, 02:16
Geplaatst door mark61
Ik vind anders dat meneer William in die lange lap van ZS zeer veel verstandige dingen zegt. Waar vast een hoop lezertjes hier het roerend mee eens zijn. En hij is nog grappig ook. Dus dat ie al of niet vast lijkt me dan een stuk minder van belang.

Maar stel gerust bijzaken boven hoofdzaken.

Zelden zo'n onderbouwd en aggressief statement tegen de overheid gezien. Klasse!

Hij zegt zeker dingen die zinnig zijn maar als directeur van de Nederlandse moslim omroep is hij met zijn de houding en uitspraken over de Islam niet echt geloofwaardig.

In onderstaande stukje bekritiseeert hij de subsidie-allochtonen, maar wat hij niet door heeft is dat hij eigenlijk het zelfde doet en is. Hij praat ook de taal en toon om de subsidies binnen te halen door de autochtonen gunstig te stemmen.


Zodra er mensen opspringen en vreselijk afgeven op de islam en op moslims, worden zij beloond. Ik wijs op mevrouw Hirsi Ali. Vroeger had nooit iemand in Nederland van mevrouw Hirsi Ali gehoord of men moest bij het bureau van de Partij van de Arbeid geweest zijn om daar iets op te halen. Zij heeft enorm afgegeven op moslims en wordt door mijnheer Zalm onmiddellijk buiten alle procedures om op een verkiesbare plaats voor de Tweede Kamer gezet. Zij is daar echt niet neergezet vanwege haar kennis. Wat zeggen jongeren? Op het moment dat iemand begint te kankeren op de islam en op moslims, wordt hij in dit land beloond. Als tweede voorbeeld noem ik mevrouw Fadim Örgü. Zij trekt een jaar lang op met mijnheer Bolkestein, schrijft een boek over moslims en wordt beloond met een verkiesbare plaats op de lijst van de Tweede Kamer. En dan mijnheer Coskun Cörüz. Die zat bij Islam burgerschap en riep op een gegeven moment: stuur al die Marokkaanse jongeren naar een eiland zodat zij daar een herscholing kunnen krijgen. En wat gebeurt er? Hij wordt beloond met een zetel in de Tweede Kamer! Mijnheer Ahmed Aboutaleb van FORUM kankert op de islam en moslims en wordt zonder enige procedure een hoge ambtelijke baas in Amsterdam. Mevrouw Elatik kankert op de jongeren in Amsterdam en wordt beloond met een wethouderschap. Mijnheer Ilian(?) uit Tilburg wordt nooit gevraagd vanwege zijn kennis als staatsrechtdeskundige, maar omdat hij zo weet af te geven op de islam wordt hem iedere keer een microfoon toegeschoven. Mijnheer Pim Fortuyn haalde 21 zetels omdat hij het gemunt had op de islam en de moslims. Zo kan ik nog verder doorgaan. De politiek honoreert dit soort fratsen. U moet echter niet vergeten dat religie belangrijk is voor deze mensen. Als de politiek zich dan op deze manier opstelt, ontstaat er een dergelijke tweedeling in de maatschappij...


..de heer William: Er is geen sprake van een bepaald model. Ik kan mij nog heel goed herinneren dat mijnheer Aboutaleb woordvoerder was van mevrouw Hedy d?Ancona. Op een gegeven moment werd hij directeur van FORUM terwijl FORUM een samenraapsel was van een aantal instituten waar zeer capabele mensen zaten die jarenlang heel goed werk in het Utrechtse hadden verricht. Aan al die mensen werd volledig voorbijgegaan en mijnheer Aboutaleb werd benoemd als directeur. Ik kan mij nog goed herinneren dat er in de periode van mevrouw Adelmund als staatssecretaris van Onderwijs weer bonje was met de islamitische scholen. Zij wilde mijnheer Aboutaleb als secondant meenemen om zogenaamd de islamitische scholen te informeren. Gelukkig heb ik daar een stokje voor kunnen steken en is het niet doorgegaan. Als de wethouder in Amsterdam iemand op Economische Zaken nodig heeft, wordt daar ook zo iemand neergezet. Laten wij daarmee ophouden. Gelukkig heb ik geleerd te solliciteren. Ik ben aangenomen nadat ik door allerlei commissies gezien ben; ik heb geen boter op mijn hoofd.

mark61
01-12-04, 02:24
Geplaatst door Zwarte Schaap
Hij zegt zeker dingen die zinnig zijn maar als directeur van de Nederlandse moslim omroep is hij met zijn de houding en uitspraken over de Islam niet echt geloofwaardig.

Das zeker waar. Maar hij zegt dan ook, hij wil voor de groep uitlopen. Nah daar is ie dan in geslaagd.


In onderstaande stukje bekritiseeert hij de subsidie-allochtonen, maar wat hij niet door heeft is dat hij eigenlijk het zelfde doet en is. Hij praat ook de taal en toon om de subsidies binnen te halen door de autochtonen gunstig te stemmen.

Ik denk dat hij het uit overtuiging doet, zo te zien. Hij gaat er tenslotte keihard tegenin. Tegen de hand that feeds bedoel ik. Ik vind in het gehele stuk de zware kritiek op de overheid en pol. partijen overheersen.

Geld krijgt ie in overvloed, want er is geen 39f omroep die met zó veel geld zó weinig zendtijd hoeft te vullen. Waar zou dat geld eigenlijk blijven?

Ourzazate
01-12-04, 11:13
Geplaatst door Zwarte Schaap
Deze week in de VPRO-gids: De NMO heeft 45.000 kijkers. 'Achterban' 900.000. Rijksbijdrage 8,4 miljoen euro .

De NIK heeft 50.000 kijkers, 76.000 achterban, 0,7 miljoen euro.

Het Humanistisch Verbond heeft 183.000 kijkers, achterban onbekend, 3,3 miljoen.

OHM 44.000 kijkers, 130.000 achterban, 1,8 miljoen.

Interesting huh?


Ik vraag me af wat de NMO met die 8,4 miljoen euro doet. De programma's zijn zo slecht en hebben geen enkele kwaliteit dat het weg gegooid geld lijkt. Een medewerker van de NMO heeft mij ooit laten weten dat het aantal kijkers circa 25.000 is. Als je de feiten naast elkaar legt dan draagt de NMO niets bij aan de integratie en zeker niet met een onwetende, bierzuipende, niet vastende directeur als die snorremans Frank William...:).

Er zijn ongeveer 1 miljoen moslims in Nederland en er kijkt maar 2,5 % van deze mensen naar NMO. Dan is er toch wat aan de hand. Daar komt bij dat het aantal luisteraars (radio) zo laag dus verwaarloosbaar is (niet te meten). De 8,4 miljoen euro belastinggeld is in principe weggegooid geld en ik vraag me ernstig af waarom Tweede Kamer leden daar geen vragen over stellen...:).

ps: Heeft iemand de emailadressen van de fractievoorzitters van de politieke partijen...?

Ourzazate
01-12-04, 11:15
Geplaatst door mark61

Geld krijgt ie in overvloed, want er is geen 39f omroep die met zó veel geld zó weinig zendtijd hoeft te vullen. Waar zou dat geld eigenlijk blijven?

In hun zakken zou je denken...:). Die programma's zijn echt niet duur om te produceren...:).

Umarvlie
01-12-04, 11:23
Geplaatst door Ourzazate
Er zijn ongeveer 1 miljoen moslims in Nederland en er kijkt maar 2,5 % van deze mensen naar NMO.

Denk dat het nog voornamelijk autochtone niet-moslims zijn die kijken om te zien wat de Molims zoal niet uitspoken ... zal dus wel 2.5 promille zijn van de moslims die kijken...

Ourzazate
01-12-04, 11:29
Geplaatst door Bar
Als er meer moslims als hij waren (die tenminste een beetje normaal reageren), dan zou ik de toekomst met meer optimisme tegemoetzien.

Maar ongetwijfeld zal deze man binnenkort grotelijks worden afgebrand, uitgescholden, bedreigd en mogelijk afgeknald door een ware moslim.

Ten eerste is hij geen moslim en ten tweede reageert 99,99% van de moslims in Nederland 'tenminste een beetje normaal'...:).

Je bent geen moslim omdat je van jezelf vindt dat je een moslim ben, maar omdat je je aan de basisregels van de Islam houdt...:).

Ik geloof niet dat hij zal worden afgebrand of zal worden afgeknald, daarvoor is hij te onbelangrijk in de ogen van mogelijke killers...:).

Ourzazate
01-12-04, 11:31
Geplaatst door Umarvlie
Denk dat het nog voornamelijk autochtone niet-moslims zijn die kijken om te zien wat de Molims zoal niet uitspoken ... zal dus wel 2.5 promille zijn van de moslims die kijken...

Daar heb je gelijk in en dat was ik glad vergeten. Dan zou je misschien kunnen rekenen op zo'n 1000 islamitische kijkers (meest gunstig).

Goodnight
01-12-04, 11:33
Hoewel al enige tijd kritiek wordt geleverd op de legitimatie van de publieke omroepen, vertegenwoordigt de NMO een duidelijke stroming: de islam. Het is een van de acht omroepen zonder leden die zendtijd krijgen omdat ze een geestelijke hoofdstroming vertegenwoordigen.

Dit is nu een typsich geval waarvan ik autochtonen gelijk geef als ze roepen: niet van mijn belastingcenten verdomme!

Umarvlie
01-12-04, 11:37
Geplaatst door Goodnight
Dit is nu een typsich geval waarvan ik autochtonen gelijk geef als ze roepen: niet van mijn belastingcenten verdomme!

naar ik mag hopen denken de allochtonen dat ook ... of betalen die geen belasting?

~Panthera~
01-12-04, 11:46
Geplaatst door Umarvlie
naar ik mag hopen denken de allochtonen dat ook ... of betalen die geen belasting?
------------

He, hou die mythe nou even in stand ja? das wat meeste mensen ook denken, dat ze dat niet doen. :fplet:

:D

Goodnight
01-12-04, 12:00
Geplaatst door Umarvlie
naar ik mag hopen denken de allochtonen dat ook ... of betalen die geen belasting?

Die betalen dat ook,maar die roepen dat niet zo snel :D

is iets Hollands vin ik:
Niet van mijn belastingcentjes!!

louise_louise
01-12-04, 12:16
Geplaatst door Ourzazate
ps: Heeft iemand de emailadressen van de fractievoorzitters van de politieke partijen...? [/B]


misschien dat je hier wat aan hebt:

De stafdienst Voorlichting is een permanente vraagbaak voor de media en het publiek over de dagelijkse ontwikkelingen, zoals de werkwijze en de werkzaamheden, in de Tweede Kamer.

Onze taken zijn:

Het geven van pers- en publieksvoorlichting over het politieke proces;
Het beschikbaar stellen van faciliteiten voor de pers;
Directe begeleiding van persvertegenwoordigers;
Woordvoering ten behoeve van de Kamer, de Voorzitter, het Presidium, de Kamercommissies en het ambtelijk management.
We zijn tijdens kantooruren bereikbaar via 070-3183040 en op plenaire vergaderavonden tot het einde van de vergadering.

Voor vragen en reacties kunt u ons tevens bereiken via [email protected]
Vermeld altijd uw naam, adres en woonplaats bij het versturen van een e-mail.

Zwarte Schaap
01-12-04, 12:37
Geplaatst door louise_louise
misschien dat je hier wat aan hebt:

De stafdienst Voorlichting is een permanente vraagbaak voor de media en het publiek over de dagelijkse ontwikkelingen, zoals de werkwijze en de werkzaamheden, in de Tweede Kamer.

Onze taken zijn:

Het geven van pers- en publieksvoorlichting over het politieke proces;
Het beschikbaar stellen van faciliteiten voor de pers;
Directe begeleiding van persvertegenwoordigers;
Woordvoering ten behoeve van de Kamer, de Voorzitter, het Presidium, de Kamercommissies en het ambtelijk management.
We zijn tijdens kantooruren bereikbaar via 070-3183040 en op plenaire vergaderavonden tot het einde van de vergadering.

Voor vragen en reacties kunt u ons tevens bereiken via [email protected]
Vermeld altijd uw naam, adres en woonplaats bij het versturen van een e-mail.


http://www.tweedekamer.nl/leden_commissies_fracties/leden/index.jsp

Als je op de naam klikt die je wilt hebben vind je bij de meeste parlementsleden een email adres. Wel stom dat K.Arib haar email er niet bij heeft staan. Maar een beetje kijken hoe de emails in elkaar zitten en je hebt die van de leden die het er niet bij hebben staan door.

mark61
01-12-04, 13:09
Geplaatst door Ourzazate
...ps: Heeft iemand de emailadressen van de fractievoorzitters van de politieke partijen...?

Kan je op hun websites vinden, en die van de tweede kamer. Luilak. :)

mark61
01-12-04, 13:14
Geplaatst door Ourzazate
Ten eerste is hij geen moslim en ten tweede reageert 99,99% van de moslims in Nederland 'tenminste een beetje normaal'...:).

Je bent geen moslim omdat je van jezelf vindt dat je een moslim ben, maar omdat je je aan de basisregels van de Islam houdt...:).

Hmm, volgens meneer Tonca is een moslim iemand die Allah erkent als enige god en Mohammed als zijn profeet, u weet wel, de shahada.

Maar Tonca is natuurlijk een bounty, en nog een Turk ook.

Als internationale malloten Cohen en Aboutaleb al op hun hitlist zetten kan zo'n neger er ook nog wel bij.

Umarvlie
01-12-04, 14:11
Het eindoordeel of iemand wel of niet moslim is, wel of niet gelovig is rust bij Allah swt en dat is maar goed ook want ik durf dat niet te doen en raad mijn mede broeders-zusters aan dit ook niet te doen... want Allah is zichzelf-genoeg en heeft ons of ons oordeel daar helemaal niet voor/bij nodig.

mark61
01-12-04, 14:18
Geplaatst door Marruecos
Tuurlijk daar begint het mee. Ik ben ook een student, zodra ik me bij een onderwijsinstelling registreer. Maar als ik geen ruk uitvoer dan komt daar ook weinig van terecht!

...

Zoals ik al zo vaak heb gezegd, richt je eigen omroep op! A-status verzekerd!

Over het islamitische gehalte van FW kan en zal ik me niet uitlaten. Maar hij levert intussen ook nog ongezouten kritiek op 'de politiek', zowel regering, ministeries als partijen. Da vinnik niet mis, want dat zie je niet vaak. Van niemand niet. Er is in NL niets zo schimmig als de mannetjesmakerij. Wie wordt waarom waar gedropt.

mark61
01-12-04, 14:29
Geplaatst door Marruecos
Een van de weinige manieren voor moslims om zelf te bepalen wat er op tv over en van ze verschijnt, ...

Nou nee dus, want dit is een in de lucht hangende tent die niemand vertegenwoordigt. Dus zie verder hierboven. Wat dacht je van IRA (Islamitische Radio Amateurs - vrij naar VARA, dat betekenen die RA namelijk), ASO (Autonome Salafi Omroep), JIHAD (Jongeren Islamitische Hollands-Arabische Dawa) of ISLAM (Islamitische Stichting voor Landelijke / Levensbeschouwelijke (Lastige?:hihi :) Autonome Media?

rafiq
01-12-04, 19:06
INDERDAAD WEG MET DE HEER F. WILLIAM .

Alleen in een versnipperde gemeenschap kan een par venu als F. William het schoppen tot directeur van de NMO.

SNEL WEG DIE VENT.

sadeeQQ
01-12-04, 19:19
Niet Moslim Omroep


:fucyc: bestaat er echt zo een omroep ?? :eek:

rafiq
01-12-04, 20:46
Een buitengewoon domme man, die Frank. En Nederland is toch al een land vol met domme mensen.

Dat soort intellectuele prietpraat bij Knevel waarbij Williams de draak steekt met de Islam of erger nog ZIJN Islam.
Maar de informatie die je bij de NMO vindt, is zeer oppervlakkig. Zeker met een leeghoofd als William.

Snel weg die vent. Die schertsvertoning heeft te lang geduurd.

Ourzazate
03-12-04, 11:15
Geplaatst door mark61
Hmm, volgens meneer Tonca is een moslim iemand die Allah erkent als enige god en Mohammed als zijn profeet, u weet wel, de shahada.

Maar Tonca is natuurlijk een bounty, en nog een Turk ook.

Als internationale malloten Cohen en Aboutaleb al op hun hitlist zetten kan zo'n neger er ook nog wel bij.

Allah is niet een god, Allah is gewoon God. Allah is de Arabische en Aramese (taal van Jezus) benaming voor 'God' zoals Dieu dat is in het Frans. Daar bestaan vaak misverstanden over bij autochtonen, misschien ook bij jou...:).

Het uitspreken van de geloofsbelijdenis is een eerste stap tot de Islam, maar het maakt je niet per saldo een moslim. Als je moslim bent dan accepteer je ook vanzelfsprekend het gegeven dat er maar één god is en dat is God en dat Mohammed de boodschapper van God is...:).

Deze acceptatie gaat altijd gepaard met een aantal basisregels waarbij het gebed centraal staat. Vanuit de Islam zijn mensen dienaren van de Almachtige. God heeft ons geschapen om Hem te dienen, om Hem te aanbidden en het gebed is de ultieme regel door Hem aan ons opgelegd. Als je in de waan bent een moslim te zijn en je bidt niet, dan ben je geen moslim maar een ongelovige. Je hoeft slechts 5 x per dag te bidden tot God, dat is 5 x 3 minuutjes, een kwartiertje per dag. Als je dat niet voor God over hebt zoals bij Frank William het geval is dan staat je iets naars te wachten na de dood...:). Zo zit de Islam in elkaar.

Vorige week was de hoofdredactrice van het blad Sen te gast bij Knevel (Senay Ozdemir). Zij gaf aan dat ze niet altijd bidt omdat ze 'daar niet altijd tijd voor heeft'. Mijn God, wat is in vredesnaam een kwartiertje per dag...??!

Een moslim dient te weten dat dit leven er niet een is van altijd. Dat dit leven 70, 80, 100, misschien 110 jaar duurt maar daarna over is. Het leven na de dood is er een van eeuwigheid, geen honderden, duizenden, miljoenen, maar miljarden jaren zonder einde. Een moslim dient te weten dat dit leven een test is, een soort van examen. Je dient te doen waar voor je op aarde bent gezet en dat is God aanbidden. Dat moet je prioriteit zijn. En als je doet wat je moet doen (en vnl het gebed!) dan krijg je het paradijs en wie wil dat niet...:).

Het paradijs verdien je niet omdat je een vrouwenblad succesvol hebt gemaakt of omdat je het tot directeur van de NMO hebt geschopt, echt niet. Maar dat wil niet zeggen dat je geen wereldse idealen mag nastreven. God houdt van werkende mensen, de profeet zei ooit dat werken een vorm van aanbidden is. En ook moet je plezier in je leven hebben, grapjes maken, lachen. Je moet niet 24 per dag met God bezig zijn. Slechts 5 x 3 minuutjes wordt van je gevraagd...:).

Er was ooit een man in de tijd van de profeet. Hij was continu in de moskee aan het bidden, elke dag, elk uur. De profeet ging naar hem toe en vroeg hem waarom hij altijd aan het bidden was. De man antwoordde dat hij het paradijs wilde verdienen door dmv gebed het welbehagen van God te krijgen. De profeet vroeg hem wie voor zijn vrouw en kinderen zorgde. De man zei dat zijn broer dat deed, waarop de profeet hem liet weten dat zijn broer een grotere beloning van God zou krijgen dan hij...:).

Wat ik hiermee wil zeggen dat wij als moslims niet zijn verbonden aan urenlange aanbiddingen tav God. De enige die zoiets 'opgelegd' kreeg van God was de profeet Mohammed. Ons wordt louter een fractie per dag gevraagd...:).

ps: Tonca heeft dus gelijk voor zover het de initiatie betreft en voor zover je gelooft dat de Islam het ware woord van De Ene God is. Maar je kan niet de geloofsbelijdenis uitspreken en verschoond zijn/blijven van verdere islamitische verplichtingen. Het gebed is de hoeksteen van de Islam...:).

Ourzazate
03-12-04, 11:18
Geplaatst door rafiq

Dat soort intellectuele prietpraat bij Knevel waarbij Williams de draak steekt met de Islam of erger nog ZIJN Islam.


Intellectuele prietpraat...? Er is niets intellectueels aan Frank Williams...:).

Zoveel jaar in Nederland en nog steeds geen volledig foutloze alinea kunnen uitspreken...:jammer:.

Samir75017
21-03-15, 13:29
Knevel: Bent u moslim?
William: Jazeker!
Knevel: Heeft u de maand Ramadan gevast?
William: Nee, dit jaar niet omdat ik honger kreeg.
Knevel: Maar daar hebben meer moslims last van...
William: Ik veel meer.
Knevel: Ok, bidt u?
William: Nee, ik bid niet.
Knevel: Maar u bent moslim zegt u?
William: Een moslim is iemand die respect voor anderen heeft.



:jammer:

knots71karel
21-03-15, 20:37
Dit noemen wij in NEDERLAND :

OUWE KOEIEN UIT DE SLOOT TREKKEN

p.s vraag maar aan Jfr Saartje of valt dit wel onder het N.V.D.D

Juffrouw_Saartje
21-03-15, 21:26
Dit noemen wij in NEDERLAND :

OUWE KOEIEN UIT DE SLOOT TREKKEN

p.s vraag maar aan Jfr Saartje of valt dit wel onder het N.V.D.D

Ja dit valt wel onder het nieuws van de dag. Het is namelijk actueel:

Baas moslimomroep verdacht van corruptie (http://www.tarumba.nl/baas-moslimomroep-verdacht-van-corruptie-4343.html)

Stond vandaag in meerdere kranten. Vers van de pers.

knots71karel
21-03-15, 21:55
Ja dit valt wel onder het nieuws van de dag. Het is namelijk actueel:

Baas moslimomroep verdacht van corruptie (http://www.tarumba.nl/baas-moslimomroep-verdacht-van-corruptie-4343.html)

Stond vandaag in meerdere kranten. Vers van de pers.

Klopt ik was bijna geneigd een Topic over dat Nieuws van vandaag onderwerp te openen,
maar dacht laat dat maar iemand anders doen , anders ben je weer iemand ie zo nodig Moslims in de verkeerde hoek moet zetten http://img.maroc.nl/forums/images/smilies/tik.gif

Juffrouw_Saartje
21-03-15, 22:02
Klopt

Fijn, heeft Saartje Moderaartje gelijk en had jij het mis met je ouwe koeien tegen Samir. Dus niet gaan draaien dat je dit eigenlijk als onderwerp had willen openen, want dan had je wel geweten dat het actueel is wat Samir hier naar boven haalt. Je gooit weer van alles voor iemands voeten. Ik word moe van dat gespam van je.

Oh en roep Saartje Moderaartje niet steeds op, wil je.

knots71karel
21-03-15, 22:29
Fijn, heeft Saartje Moderaartje gelijk en had jij het mis met je ouwe koeien tegen Samir. Dus niet gaan draaien dat je dit eigenlijk als onderwerp had willen openen, want dan had je wel geweten dat het actueel is wat Samir hier naar boven haalt. Je gooit weer van alles voor iemands voeten. Ik word moe van dat gespam van je.

Oh en roep Saartje Moderaartje niet steeds op, wil je.

O dus ik haal nu ook actueel Nieuws aan met het onderstaande deel van een 10 jaar oude Topic ...
22-07-05, 22:11 #1 (http://www.maroc.nl/forums/islam-meer/147573-voor-groot-profeet-heeft-mohammed-toch-erg-domme-dingen-gezegd.html#post2167752) 12many (http://www.maroc.nl/forums/members/12many-35753.html)
http://img1.maroc.nl/forums/images/statusicon/user-offline.png
Prikker http://img1.maroc.nl/forums/images/reputation/reputation_pos.png http://img1.maroc.nl/forums/images/reputation/reputation_pos.png http://img1.maroc.nl/forums/images/reputation/reputation_pos.png http://img1.maroc.nl/forums/images/reputation/reputation_pos.png http://img1.maroc.nl/forums/images/reputation/reputation_pos.png http://img1.maroc.nl/forums/images/reputation/reputation_highpos.png http://img1.maroc.nl/forums/images/reputation/reputation_highpos.png http://img1.maroc.nl/forums/images/reputation/reputation_highpos.png http://img1.maroc.nl/forums/images/reputation/reputation_highpos.png http://img1.maroc.nl/forums/images/reputation/reputation_highpos.png http://img1.maroc.nl/forums/images/reputation/reputation_highpos.png IngeschrevenJan 2005Berichten185Reputatie Macht1678Likes Ontvangen6Likes Gegeven0

http://img.maroc.nl/forums/images/icons/icon1.png Voor een groot profeet heeft mohammed toch wel erg domme dingen gezegd
Hoe je het ook went of keert, de meeste aanslagen worden gepleegd door "moslims" die menen dat hun daden volgens hun geloof gerechtvaardigd zijn.

Er kan heel lang over gediscusseerd worden of deze extremisten hun geloof goed uitleggen, maar het blijft een feit dat in de Koran veel zaken staan die geweldadig uitgelegd kunnen worden.

Als Mohammed echt zo'n groot profeet (voorspeller) was, waarom heeft hij zijn woorden dan niet iets slimmer weergegeven.

Bedoelde hij ze inderdaad geweldadig of hij was misschien toch wel niet zo'n groot profeet ......





Doeii Juffr Saartje
want ook dit topic is nog steeds actueel.
en zo kan ik er nog wel 80 aanhalen en over Israel contra Palestina nog wel een veelvoud daarvan !
Je bent toch niet zo dom ,om te beseffen dat ik jou klemvast zet met jou Eigen bemoeiennissen ,en zelfs om een ban zeuren als een klein kind (wat ik terecht kan zeggen ,want met mijn ruim 75 jaar ben je in mijn ogen een
Snotneusje
http://img.maroc.nl/forums/images/smilies/xyxwave.gif

knots71karel
22-03-15, 13:56
Toen werd het stil ijzingwekkend stil ,http://img.maroc.nl/forums/images/smilies/argwaan.gif
om een passend antwoord te geven ,heb je overleg en tijd nodig uiteraard.

Juffrouw_Saartje
22-03-15, 15:47
Wat actueel is, is Frank William directeur van NMO, niet de mening van 12many.

Eric de Blois
22-03-15, 16:55
Het is bij de NMO vanaf de oprichting al een puinhoop, in die zin is het dus eigenlijk geen 'nieuws'. Ik bedoel, je verwacht dit soort handelen juist van NMO. Ruzie maken om de macht, met geld rommelen, het hoort er allemaal bij vanaf het begin. Dus ja, zo'n bericht is ook niet zo opzienbarend, want het is daar nooit anders geweest. Frauderen met geld van de gemeenschap en permanente ruzie over de macht. De arabische lente op de schaal van Madurodam. Je ziet dat ook bij islamitische partijen, één en al ruzie en uiteindelijk komt er niets terecht van de plannen. Treurig toch. En dan pretenderen dit soort omroepen nog een morele boodschap te hebben, een gotspe gewoon. Nooit meer een moslim-omroep in Nederland met gemeenschapsgeld financieren, dat is vragen om ellende. Ruzie om de macht langs etnische lijnen, sexuele intimidatie, fraude... Op deze compost, eh mesthoop, kan het electoraat tegen de multicultuur alleen maar groeien.

Een terugblik naar 1999, geniet ervan:


Ruzie over seksuele intimidatie verscheurt moslimomroep

Bron : de volkskrant (http://www.volkskrant.nl/recensies/ruzie-over-seksuele-intimidatie-verscheurt-moslimomroep~a521256/) - door : Henk Mülller - 30 april 1999

De Nederlandse Moslim Omroep (NMO) staat op springen. De meeste personeelsleden hebben het vertrouwen in directeur F. William opgezegd. Zij eisen een onafhankelijk onderzoek naar beschuldigingen van seksuele intimidatie....

Vrouwelijke personeelsleden hebben in brieven aan het bestuur van de NMO verklaard dat William hen 'verbaal en fysiek' heeft lastiggevallen. Een vrouw schrijft dat de directeur van de NMO haar geregeld onzedelijk heeft betast. Een andere vrouw heeft aangifte gedaan bij de politie.

De brieven waren aanleiding voor het bestuur van de NMO om William op non-actief te stellen en een onafhankelijk onderzoek te beginnen. Maar intussen staat het bestuur zelf op non-actief. De Nederlandse Moslim Raad (NMR), die over de zendtijd beschikt en die de NMO heeft opgericht om de zendtijd te verzorgen, kwam tot die stap nadat William was geschorst. William wordt gesteund door voorzitter A. Maddoe van de NMR.

De NMR heeft intussen een interim-bestuur voor de NMO opgericht dat zich 'ervan wil overtuigen dat er klachten zijn'. Daarom moeten de schriftelijke klachten over seksuele intimidatie worden overlegd aan dit interim-bestuur. De klachten zijn met naam en toenaam ondertekend. Een onafhankelijk onderzoek zal niet worden ingesteld.

De brief van het personeel is gericht aan A. El Manouzi, bestuurslid van de NMO. De klachten over seksuele intimidatie waren gericht aan Fatima Elatik, lid van de gemeenteraad voor de PvdA in Amsterdam. El Manouzi werkt, net als Elatik, bij het ministerie van Justitie.

Het conflict in de moslimomroep speelt zich af langs etnische lijnen. De voorzitter van de NMR is een Surinaamse moslim, evenals de directeur van de NMO en de secretaris van het interim-bestuur, A. Jarmohammed.

El Manouzi en Elatik zijn van Marokkaanse afkomst. De Surinaamse leiders hebben aangegeven dat El Manouzi, tot nu toe secretaris van de NMO, te veel macht heeft.

El Manouzi heeft een aantal conflicten gehad met William en is hem liever kwijt dan rijk. Volgens waarnemers heeft hij in de klachten van de vrouwen een gelegenheid gezien de directeur de wacht aan te zeggen.

Maar hij vindt Maddoe tegenover zich. Eerder werkten El Manouzi en Maddoe met succes samen. Zij hebben ervoor gezorgd dat de toenmalige directeur Abdulwahid van Bommel werd ontslagen. Zij verweten hem dat hij over te weinig managerscapaciteiten beschikte en dat hij te losjes zou zijn omgegaan met geld. Dat laatste werd door de rechter weerlegd.

Intussen wordt El Manouzi onder meer in de Marokkaanse programma's van de NPS beschuldigd van financiële malversaties. Bovendien heeft een Marokkaanse medestander van William geprobeerd El Manouzi zwart te maken bij zijn werkgever. In een brief aan T. Veenkamp, directeur Algemene Justitiële Strategie, stelt hij dat El Manouzi 'vanuit het ministerie tijdens kantooruren bezig is met het manipuleren, intimideren en bedreigen van de medewerkers van de Nederlandse Moslim Omroep'.

De schrijver van de brief verzoekt het ministerie een einde te maken aan de activiteiten van El Manouzi. In het antwoord van Veenkamp staat dat El Manouzi stelselmatig verantwoording aflegt over zijn werkzaamheden voor de NMO en dat hij geen enkele aanleiding ziet voor een negatieve beoordeling.

Volgens VVD-Kamerlid Cherribi is William 'een autoritaire en totalitaire dictator oude stijl'. De NMO-directeur schreef eind vorig jaar een brief aan VVD-fractieleider H. Dijkstal waarin hij aankondigde dat de NMO alles zou doen om Cherribi ten val te brengen. Cherribi zelf had al dreigbrieven van William ontvangen omdat hij een interview had geweigerd, na slechte ervaringen met de NMO. Het Kamerlid zou als straf negenhonderd gulden boete moeten betalen aan de NMO: de huurprijs van de studio. Hij weigerde.

De directeur schreef Dijkstal daarop dat hij alsnog een interview met Cherribi eiste. Anders zou hij alle omroepen vragen Cherribi 'te mijden'.

Ook zou William aan de moslimgemeenschap duidelijk maken dat de VVD moslims niet serieus neemt en 'verder alles dat in mijn vermogen ligt dhr. Cherribi te beletten ooit weer zo'n positie te verwerven'. 'Met zulke derdewereldmanieren red je het niet lang in Nederland', aldus Cherribi, die verwacht dat William de NMO te gronde zal richten.

In verband met de affaire heeft een aantal organisaties het lidmaatschap van de NMR opgezegd. De concurrent van de NMR, de Raad voor Moskeeën, heeft onlangs al een aanvraag ingediend om de zendtijd van de NMO te kunnen overnemen.

In het begin maakten Turken bij de omroep de dienst uit. De Islamitische Raad Nederland (IRN) beschikte over de zendtijd van Islamitische Omroep Stichting (IOS), die in 1986 begon. Vanaf het begin waren er stakingen en bezettingen.

Het Commissariaat voor de Media gaf als gevolg van de niet aflatende stroom conflicten tussen Turken, Marokkanen en Surinamers in 1993 de zendtijd aan de concurrerende islamitische raad, de NMR. Oprichter was de latere NMO-directeur Van Bommel. Ook dat leidde tot bezettingen, want de NMR was kleiner en minder Turks georiënteerd.

Veronica-voorzitter J. van der Reijden moest bemiddelen, zodat de zendtijd daadwerkelijk in handen kwam van de NMO. Nu Marokkaanse en Surinaamse moslims om de macht vechten, onderneemt de overwegend Turkse Raad voor Moskeeën een nieuwe poging de zendtijd in handen te krijgen.

Maar de conflicten zijn zo hoog opgelopen, dat zowel de NMO als de NMR deze keer ten dode lijkt opgeschreven.

super ick
23-03-15, 08:53
Het conflict speelt zich af 'langs etnische lijnen'. Is dat niet een nette fomulering voor discriminatie?

De kop van dit artikel had dus ook kunnen luiden: Aanranding en discriminatie binnen de NMO.

Umarvlie
23-03-15, 10:32
't gaat gewoon, ordinair, om geld en macht zoals overal.

super ick
23-03-15, 16:38
't gaat gewoon, ordinair, om geld en macht zoals overal.

Volgens etnische lijnen. Maw discriminatie.