PDA

Bekijk Volledige Versie : Uitspraken Hirsi Ali / Gekwetst Mohammed-gevoel van een moslimleider



Te quiero
01-12-04, 01:53
Uitspraken Hirsi Ali / Gekwetst Mohammed-gevoel van een moslimleider
door Koert van der Velde
2003-01-31

'Ik houd van Mohammed, met heel mijn hart. Hij is mijn leidraad, mijn idool.'' Waar het hart van vol is, loopt de mond van over. Ayhan Tonca (36) spreekt met liefde over de profeet, aan wie hij dag en nacht zegt de denken. ,,Wat moet ik doen, en wat niet: Mohammeds leven geeft het antwoord. En als ik het niet meer weet, dan vraag ik God: laat mij leven zoals het grote voorbeeld dat u ons gegeven hebt. Ik wil zijn zoals hij.''


Voor moslims als Tonca is Mohammed de ideale mens. Tonca is de voorzitter van de TICF, de grootste moskeekoepel in Nederland waarbij de 143 gematigde moskeen in Nederland zijn aangesloten die door de Turkse overheid worden gecontroleerd. Mohammeds goedheid kende volgens Tonca geen grenzen. ,,Hij is voor mij het voorbeeld van mildheid, liefde en vergevingsgezindheid.'' Anderen hebben hun Mohammed opgetuigd met opzienbarendere kwaliteiten: zijn lichaam had geen schaduw, vliegen meden zijn kleren en zijn haren waren onbrandbaar. En in hun streven de perfecte mens te imiteren laten zij hun baard staan, plassen ze zittend, en eten ze de hele dag dadels.

Tonca, die op zijn derde naar Nederland kwam, gelooft in een andere Mohammed, die meer past bij deze tijd: de zijne lijkt meer op een barmhartige Jezus. Dus, wat zou Mohammed hebben gedaan met Ayaan Hirsi Ali, de vrouw die hem 'woest' maakt omdat zij de Grote Profeet en daarmee 'een miljard moslims' inclusief Tonca zelf beledigde? Tonca: ,,Ik denk er serieus over om vrijdag, na het gebed in de moskee, persoonlijk aan God te vragen deze vrouw te vergeven''.

Hirsi Ali heeft Mohammed onlangs een perverse tiran genoemd, en staat niet in de Koran een passage die vergeving misschien toch een heel klein beetje een probleem maakt? De straf voor wie de boodschapper bestrijden, heeft God ooit aan de boodschapper zelf geopenbaard: ,,Dat zij gedood of gekruisigd worden of het afhakken van hun handen of hun voeten aan weerszijde of dat zij uit het land verbannen worden'' (soera 5; vers 33). De Koran is een meerstemmig boek, werpt Tonca tegen, en het is aan de gelovige die stem eruit te halen waarvan hij denkt dat die het meeste bij zijn ideale Mohammed past. ,,Mohammed heeft een van zijn ergste vijanden, wiens naam ik even vergeten ben, gewoon vergeven. Ook dat staat in de Koran. Mohammeds vergevingsgezindheid kunnen wij moeilijk evenaren, maar ik ga het toch proberen.''

Tonca legt uit dat zijn beeld van Mohammed niet alleen steunt op de Koran, maar ook op de overlevering en op zijn eigen oordeel, dat nu eenmaal wordt gevormd door de cultuur waarin hij leeft. Zo verandert het beeld van Mohammed met de tijd. ,,Het geloof moet mee tot het einde der tijden, en moet zich dus steeds aanpassen.''

Tonca is vooral woest op Hirsi Ali omdat ze zou liegen over de profeet. Maar wás Mohammed 'naar onze huidige maatstaven' dan geen tiran? Tonca snapt het niet, dus leest hij desgevraagd een passage uit de beroemde Mohammed-biografie van Maxime Rodinson, over het lot van zevenhonderd mannen van een opstandige joodse stam in Medina. ,,De volgende dag liet hij [Mohammed] op de markt van Medina grote kuilen graven. Men bracht er de joden, in groepen aan elkaar gebonden, heen, onthoofdde hen een voor een aan de rand van de kuilen en wierp ze erin.'' Tonca kent dit incident niet, hoewel het ook kort in de Koran staat (33; 26). Hij probeert: ,,In een oorlog vallen helaas altijd doden. Misschien was het uit zelfverdediging. Het was een ruige tijd.'' Dan: ,,Als je dit zo leest, is het barbaars, maar ik geloof het niet.'' En ten slotte: ,,Ik zal het onze imam vragen''.

Dan de vraag of Hirsi Ali's stelling dat Mohammed vanwege zijn huwelijk met Aïsja pervers was echt 'een leugen' was. En of de profeet zo het slechte voorbeeld gaf. Toen hij 53 jaar was trouwde hij met het negenjarige meisje Aisja. (,,Ik schreeuwde: O! O!, tot ik buiten adem was'', zou ze later hebben gezegd.) Tonca reageert: ,,In die tijd was zoiets volkomen normaal. Het gaf Aïsja bescherming en status. Maar tegenwoordig kan zoiets natuurlijk niet meer, dat begrijpt iedere moslim. Het gaat erom dat Mohammed in zijn tijd vooruitstrevend was. Dat moet ons inspireren om tegenwoordig ook vooruitstrevend te willen zijn.''

Als moslimvrouwen in Nederland menen precies zo te mogen leven als moderne niet-moslimvrouwen, dan staat hun formeel niets in de weg, meent Tonca. ,,Iedereen die gelooft in God en in zijn profeet is een moslim. Ik geloof dat moslimvrouwen andere verantwoordelijkheden hebben gekregen dan mannen en dat ze een hoofddoekje behoren te dragen. Moslimvrouwen die zich niet als zodanig gedragen, begaan volgens mij een zonde. Maar wie ben ik om over anderen te oordelen? Ook ik ben immers een zondaar. Het oordeel over moslimvrouwen die als mannen proberen te leven, is aan God en aan niemand anders. Ook zij zijn welkom in de moskee.'' Dat Mohammed sommige moslims inspireert tot het slaan van hun vrouw, mag misschien waar zijn, maar dan hebben zij de emancipatoir bedoelde boodschap van de profeet niet begrepen, stelt Tonca, die overigens ontkent dat er onevenredig veel moslimvrouwen in blijf-van-mijn-lijf-huizen zitten. ,,Vorig jaar hebben we een hele reeks thema-avonden gehouden over huiselijk geweld. Doe ons dus niet af als vrouwenonderdrukkers.''

Tonca gelooft dat Hirsi Ali 'alleen maar kwetst om te kwetsen', en dat is wat hem extra boos maakt, zegt hij. Zich inleven in haar verhaal wil hij daarom niet, stelt hij. Denkt Tonca dat hij en zijn geloofsgenoten woedend blijven worden, iedere keer dat iemand weer iets vervelends over de islam zegt, of zal er langzaamaan een laagje eelt op de prikkelbare ziel komen? ,,Bij ons staan waarden als eer en trots nog hoog in het vaandel. Heel jammer dat deze in Nederland niet meer gelden als deugd. Veel Turken voelen zich door dit soort incidenten steeds minder welkom. Maar dat laagje eelt zal er wel komen, denk ik, al lopen we daarin natuurlijk achter bij de christenen. Geef ons de tijd.''

Te quiero
01-12-04, 02:02
Een oudje, maar het blijft actueel en interessant.

mark61
01-12-04, 02:11
Tonca is tenslotte een subsidieruifbounty. En als hij nou ook nog impliciet William tot moslim verklaart heeft hij helemaal afgedaan. En zijn imam gaan vragen naar een passage uit een Mohammedbiografie van de Franse joodse marxist Rodinson....