PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Wie aan België komt, komt aan mij'



Blaataap
02-12-04, 00:28
2-12-2004
'Wie aan België komt, komt aan mij'

Door onze correspondent Joris van Poppel

Kroonprins Filip is op de barricades gesprongen om zijn koninkrijk te verdedigen. De Vlamingen reageren verbijsterd, de Franstaligen zijn opgelucht omdat Filip precies zegt wat zij denken.

Het zou hetzelfde zijn als Willem Alexander in een interview Geert Wilders zou afkraken. De vergelijking is niet waterdicht, maar de verontwaardiging zou even groot zijn. Een kroonprins mag geen mening hebben. En zeker niet over politiek.
De Belgische kroonprins Filip trekt zich weinig van die spelregel aan. ,,Sommige partijen, zoals Vlaams Belang, zijn tegen België en willen ons land kapotmaken'', verklaarde hij deze week tegen een journalist van de Belgische Story. ,,Ik kan u verzekeren dat ze dan met mij te maken krijgen ... Wie aan België komt, komt aan mij.'' De verslaggever verslikte zich en vroeg de prins of die uitspraak publiceerbaar was. ,,Ik meen het en ik zeg het tegen iedereen die het horen wil'', antwoordde Filip. ,,Ik ben trots op België. Ik hou van België.''
De prins heeft reden zich zorgen te maken over zijn koninkrijk. Vlaams Belang, de opvolger van het voor racisme veroordeelde Vlaams Blok, is de grootste partij van het land. Een kwart van de Vlamingen stemt voor de partij die ijvert voor de afschaffing van de Belgische staat, inclusief het koningshuis. Hoe gespleten België is, blijkt uit de reactie op de uitspraken van Filip. De Vlaamse partijen vinden unaniem dat de prins zijn boekje te buiten is gegaan. Voorman Filip Dewinter van Vlaams Belang ziet er zelfs een complot van het koningshuis en de Franstalige partijen in. Die partijen vinden de Vlaamse verontwaardiging op hun beurt overdreven. ,,De kroonprins zegt wat het grootste deel van de Belgen denkt'', aldus PS-leider Elio Di Rupo. ,,Het is begrijpelijk dat de prins dit zegt.'' Premier Verhofstadt - die de uitspraken afdeed als een emotionele opwelling - denkt daar anders over. Hij voelde zich genoodzaakt de prins direct terug te fluiten. ,,Dit is niet in overeenstemming met de huidige en vooral toekomstige constitutionele rol van de prins'', aldus de premier, die vandaag in het parlement uitleg moet geven. De kroonprins moet volgens hem 'terughoudender' zijn. ,,In het bijzonder met uitspraken over politieke partijen. Oók als het gaat om partijen die het niet goed menen met de toekomst van ons land.''
Filip heeft met zijn uitspraken vooral zichzelf in de vingers gesneden. De afgelopen jaren probeerde hij zich als toekomstig koning van álle Belgen te promoten. ,,Ik ben er klaar voor. Ik wil koning worden'', liet hij de Vlaamse pers begin deze week nog optekenen. Twee dagen later valt hij - aldus diezelfde Vlaamse pers - genadeloos door de mand. Alle kranten vragen zich in af of de prins überhaupt capabel is voor het koningschap. ,,Hij heeft één regel van de grondwettelijke monacrhic niet begrepen: zwijg over politici en politieke partijen'', aldus de commentator van Het Laatste Nieuw

Bron: ad.nl

_h4T3D_sE7eN
02-12-04, 00:44
stfu ...

observer
02-12-04, 09:17
weer 10 zetels extra

het (franstalig georienteerde) koningshuis heeft zich nu in vlaanderen onmogelijk gemaakt zelfs de regeringspartijen zullen hier niet overheen kunnen stappen