PDA

Bekijk Volledige Versie : Integratie allochtonen bevorderen door inzet onderwijs



OccamsRazor
02-12-04, 10:41
De integratie van allochtonen in de Nederlandse samenleving staat hoog op de politieke agenda én is een hot item op straat. Eén voorwaarde voor een succesvolle integratie is de beschikbaarheid van goed en passend onderwijs. Voor iedereen die in Nederland leeft. Samen zetten Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) en het SMO zich hiervoor in. Door hun wederzijdse kennis te koppelen zijn de twee partners in staat om de integratie een positieve impuls te geven. Op 10 december a.s. krijgt het ontwikkelingspartnerschap een officiële status.

Lees meer op http://www.smo-ov.nl/nieuws/frames.htm onder Actueel, kopje Ontwikkelingspartnerschap Stichting Leerplan Ontwikkeling en SMO

ZbaqZbaq
02-12-04, 11:12
Onderwijs achterstanden inhalen kan ze geen fuck schelen. Het doel is assimilatie. Onlangs is de "1.9 leerling" regeling af geschaft, en is het plan nu om "zwarte" leerlingen te spreiden. Gemixte scholen zijn niet meer wenselijk i.t.t. de witte ghetto scholen.
Vorig jaar werd een onderzoek gepubliceerd en door media en politiek maar snel weggemoffeld. De strekking hiervan was dat docenten lagere eisen stellen aan gekleurde kinderen waardoor ze ook minder gaan presteren. (onderzoek door: Paul Jungbluth )

OccamsRazor
02-12-04, 11:58
Geplaatst door ZbaqZbaq
Onderwijs achterstanden inhalen kan ze geen fuck schelen. Het doel is assimilatie. Onlangs is de "1.9 leerling" regeling af geschaft, en is het plan nu om "zwarte" leerlingen te spreiden. Gemixte scholen zijn niet meer wenselijk i.t.t. de witte ghetto scholen.
Vorig jaar werd een onderzoek gepubliceerd en door media en politiek maar snel weggemoffeld. De strekking hiervan was dat docenten lagere eisen stellen aan gekleurde kinderen waardoor ze ook minder gaan presteren.

Ik heb juist begrepen dat er meer spreiding noodzakelijk is om juist ook de "zwarte" leerling op een hoger plan te brengen en dat integratie plaatsvindt van zowel autochtone leerling als allochtone leerling. Zoals de laatste tijd wordt opgemerkt is het een wederkerig proces. Dat dit nu ineens wordt uitgelegd als assimilatie; het zij zo.

ZbaqZbaq
02-12-04, 12:33
Geplaatst door OccamsRazor
Ik heb juist begrepen dat er meer spreiding noodzakelijk is om juist ook de "zwarte" leerling op een hoger plan te brengen en dat integratie plaatsvindt van zowel autochtone leerling als allochtone leerling. Zoals de laatste tijd wordt opgemerkt is het een wederkerig proces. Dat dit nu ineens wordt uitgelegd als assimilatie; het zij zo.

Zwarte scholen presteren niet per definitie lager dan witte scholen. In Gouda is al in '97 een groot expiriment uitgevoerd met het spreiden van leerlingen. Daaruit is gebleken dat leerlingen niet beter gaan presteren als ze op een witte school zitten. Het expiriment is dan ook opgeheven. Tevens scoren islamitische scholen niet lager dan witte scholen; integendeel. Het verhogen van de kwaliteit van een school moet het doel zijn, en niet het witter maken van een school. In de grote steden is reeds 50% van de inwoners gekleurd. Dat maakt het logisch dat ook de scholen voor 50% gekleurd zijn. Over 10 jaar zijn 70% van de basisschool leerlingen gekleurd. Het is dan evident dat ook de basisscholen uit 70% gekleurde leerlingen bestaan. Nu wordt er gesproken van "zwarte wijken". Zal er dan gesproken worden over "zwarte steden" ? Er moet gewerkt worden naar kwaliteitsverbetering en een goede aanpak van achterstanden of het nou om een witte of gekleurde leerling aangaat.

Nogmaals... wat nu in de volksmond een "zwarte school" genoemd wordt is juist een gemixte school van veel kleuren, religies en culturen. een witte school daarintegen is monoetnisch en monocultureel. Ik heb daar persoonlijk geen problemen mee. De kwaliteit moet voorop staan. maar als we een principeel punt gaan maken van integratie (waar ik niets van moet hebben) dat is de consequente stap dat we het probleem van de "witte scholen" aan gaan pakken.

OccamsRazor
02-12-04, 13:28
Geplaatst door ZbaqZbaq
Zwarte scholen presteren niet per definitie lager dan witte scholen. In Gouda is al in '97 een groot expiriment uitgevoerd met het spreiden van leerlingen. Daaruit is gebleken dat leerlingen niet beter gaan presteren als ze op een witte school zitten. Het expiriment is dan ook opgeheven. Tevens scoren islamitische scholen niet lager dan witte scholen; integendeel. Het verhogen van de kwaliteit van een school moet het doel zijn, en niet het witter maken van een school. In de grote steden is reeds 50% van de inwoners gekleurd. Dat maakt het logisch dat ook de scholen voor 50% gekleurd zijn. Over 10 jaar zijn 70% van de basisschool leerlingen gekleurd. Het is dan evident dat ook de basisscholen uit 70% gekleurde leerlingen bestaan. Nu wordt er gesproken van "zwarte wijken". Zal er dan gesproken worden over "zwarte steden" ? Er moet gewerkt worden naar kwaliteitsverbetering en een goede aanpak van achterstanden of het nou om een witte of gekleurde leerling aangaat.

Nogmaals... wat nu in de volksmond een "zwarte school" genoemd wordt is juist een gemixte school van veel kleuren, religies en culturen. een witte school daarintegen is monoetnisch en monocultureel. Ik heb daar persoonlijk geen problemen mee. De kwaliteit moet voorop staan. maar als we een principeel punt gaan maken van integratie (waar ik niets van moet hebben) dat is de consequente stap dat we het probleem van de "witte scholen" aan gaan pakken.

Mee eens, kwaliteit moet voorop staan en aanpak van achterstanden. Mijn mening is echter ook dat er meer voordelen verbonden zijn aan gemengde scholen als je naar het culturele vlak kijkt dan eenzijdig gekleurde, monoetnische of monoculturele scholen. Hoe wil je anders begrip voor elkaar kweken, opbrengen en hebben. Het spreekwoord onbekend maakt onbemind gaat nog altijd op. Je moet met elkaar omgaan, met elkaar praten en op punten van elkaar blijven verschillen anders blijft er niets over om over te praten.

En ja, er zijn groepen die graag bij elkaar gaan zitten in steden, in woonwijken. Dat deden ook een groot deel van de Nederlanders die ooit zijn geëmigreerd naar andere landen, de zgn Hollandse Enclaves. Een voorbeeld van nu zijn de economische "huisvluchtelingen" die een goedkoop huisje laten bouwen vlak over de grens in Duitsland maar het vertikken om Duits te leren, een fatsoenlijke Duitse krant te lezen en hun kinderen naar een Duitse school te sturen. Nederlanders hebben vaak commentaar over anderen maar als het om onszelf gaat dan zijn er altijd wel redenen die er voor zorgen dat dat commentaar niet voor ons opgaan. Je ziet, enig zelfkritiek is mij niet vreemd.

Ik ben van mening dat clustering moet kunnen maar zonder de problemen die het nu oplevert.

Misschien kijk ik anders tegen integratie aan maar ik zie integratie los van het verliezen van een eigen cultuur of identiteit. Er zijn ook programma's voor het integreren van gehandicapten in de samenleving. Deze gehandicapten verliezen echt niet hun handicap door deze integratieprogramma's.