PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Wereld verliest strijd tegen aids'



IbnRushd
02-12-04, 10:46
Uitgegeven: 1 december 2004 13:57
Laatst gewijzigd: 1 december 2004 17:41

AMSTERDAM - De wereld is hard op weg de 'oorlog tegen aids' te verliezen. Vooral in Afrika en Azië dreigen hele economieën te worden weggevaagd door de verspreiding van HIV/aids. In sommige Afrikaanse landen worden hele generaties het slachtoffer van de ziekte. Die harde waarschuwing liet prof. Jacques van der Gaag woensdag horen op een congres in de RAI in Amsterdam.

Van der Gaag is hoogleraar Ontwikkelingseconomie en decaan van de faculteit Economische Wetenschappen en Econometrie van de Universiteit van Amsterdam. Van der Gaag zei dat hij helaas niet anders kon dan een zeer negatief toekomstbeeld schetsen over de wereldwijde strijd tegen aids en HIV, het virus dat aids kan veroorzaken. Van der Gaag. "De wereld loopt al twintig jaar achter de feiten aan in de strijd tegen aids."

Preventieprogramma's

Zo wordt bij preventieprogramma's maar een op de vijf mensen uit de risicogroepen bereikt. Behandeling van de ziekte bereikt maar 10 procent van de mensen en in ontwikkelingslanden zelfs maar 7 procent.

Sinds 1981 zijn 23 miljoen mensen gestorven aan aids. Op dit moment zijn veertig miljoen mensen besmet met HIV of aids, van wie 25 miljoen in Afrika. Elke dag sterven er 14.000 mensen aan de ziekte. Het aandeel kinderen en vrouwen wordt steeds groter. In de groep onder de vijftien jaar, zijn 2,5 miljoen kinderen besmet.

Aids is een ziekte die in de jaren tachtig vooral homoseksuelen trof. Inmiddels is het een veel voorkomende doodsoorzaak voor mensen in Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Van der Gaag vreest de komende jaren voor een explosie van de besmetting in China, India, Indonesië en Rusland.

Geld

De hoogleraar vroeg zich woensdag hardop af waarom de wereld niet meer geld over heeft voor de bestrijding van HIV/aids. Van der Gaag haalde aan dat de oorlog in Irak 300 miljard dollar kost en het land voor 100 miljard dollar schuld wordt kwijtgescholden, maar dat er te weinig financiële middelen zijn voor de bestrijding van aids.

Inzicht

Het enige positieve dat Van der Gaag ziet, is dat de huidige neerwaartse spiraal zo ernstig is dat politici en ook bedrijven steeds meer de gevaren van aids zien voor de welvaart, politieke stabiliteit en economische groei in de wereld. Dat besef zal leiden tot meer geld voor de strijd tegen aids. Eerste voorbeelden daarvan zijn het goedkoper maken van medicijnen en het verdriedubbelen van de budgetten voor voorlichting over aids.

Aidsvaccin

Ondanks al het negativisme gloort er toch ook enig licht aan de horizon. Wetenschappers van Karolinska Institutet en Södersjukhuset in het Zweedse Stockholm gaan voor het eerst een aidsvaccin testen op mensen. Mocht het vaccin de gewenste uitwerking hebben, dan kan het al in 2005 ingezet worden in Tanzania, meldde de Zweedse krant Aftonbladet woensdag op gezag van de artsen die het onderzoek zullen uitvoeren.

Besmetting

Het vaccin moet voorkomen dat mensen die besmet zijn met HIV, het virus dat aids kan veroorzaken, ook daadwerkelijk de ziekte ontwikkelen. Ook hopen de onderzoekers dat het middel ervoor zorgt dat mensen die in aanraking komen met HIV, zo weinig virussen opnemen dat ze wel besmet raken maar die besmetting niet kunnen doorgeven.

In het eerste onderzoek bekijken de wetenschappers de uitwerking van het middel bij veertig proefpersonen. Als de proef een succes is, volgt een tweede testronde in Tanzania met zestig personen.




- Eigen schuld dikke bult

David
02-12-04, 10:48
Geplaatst door IbnRushd
Eigen schuld dikke bult


Ga dat maar eens vertellen aan al die arme vrouwen die totaal geen inspraak hebben over hun eigen lijf. Aan dit soort morele pietpraat gaat de wereld nog eens ten onder. Schaam je, Ibntje!

IbnRushd
02-12-04, 10:54
Dit sloeg op de homoseksuelen en andere ongelukkige slachtoffers die graag aan zulke praktijken verschanst, alleen om hun wellust te bevredigen. De arme Afrikanen en de jongeren/baby's bestaat een theorie/complot achter. Wat en hoe die AIDS daar is gekomen, is voor mij 'nog' begrijpelijk. Het onbegrijpelijke is dat men nu, helaas, tot actie is gekomen. Weliswaar om hun eigen hachje te reden: denk maar aan economie en andere geldopbrengsten.

Umarvlie
02-12-04, 10:58
Geplaatst door IbnRushd
Dit sloeg op de homoseksuelen en andere ongelukkige slachtoffers die graag aan zulke praktijken verschanst, alleen om hun wellust te bevredigen.

Ach ja ... 120 uur taakstraf in een aids-kliniek zouden je goed doen denk ik. En ik hoop van ganser harte dat je nooit dit soort ziektes van dichtbij hoeft mee te maken.

IbnRushd
02-12-04, 11:02
Tja, hoe meer mensen op deze wereld leven des te meer mensen sterven. Wat je wonderlijk noemt. Er is toch een evenwicht. Wie zal de volgende zijn op DIT moment :engel:

Mark
02-12-04, 11:16
Ik denk dat Ibn wel een punt heeft. God houdt gewoon van ons westerlingen en niet van de mensen in de derde wereld. Daarom gaat alles zo kut daar.

Umarvlie
02-12-04, 11:19
Geplaatst door Mark
Ik denk dat Ibn wel een punt heeft. God houdt gewoon van ons westerlingen en niet van de mensen in de derde wereld. Daarom gaat alles zo kut daar.

ehhhhhh.. kan het niet laten .. ik moet het zeggen "eigen schuld!" :D

Mark
02-12-04, 11:20
Geplaatst door Umarvlie
ehhhhhh.. kan het niet laten .. ik moet het zeggen "eigen schuld!" :D

Ontwikkelingshulp is tegen de wil van God ingaan.

Umarvlie
02-12-04, 11:21
Geplaatst door Mark
Ontwikkelingshulp is tegen de wil van God ingaan.

Tja en dat die mensen hierheen komen helpt ook al niet als je de berichten mag geloven ... 't gaat nog steed klote met ze .. zelfs hier in Nederland is 't kommer en kwel voor ze ...

vindt ik toch wel heeel erg zielig hoor .. :huil2:

Mark
02-12-04, 11:24
Geplaatst door Umarvlie
Tja en dat die mensen hierheen komen helpt ook al niet als je de berichten mag geloven ... 't gaat nog steed klote met ze .. zelfs hier in Nederland is 't kommer en kwel voor ze ...

vindt ik toch wel heeel erg zielig hoor .. :huil2:

nou nou niet zo naar doen, ik wil gewoon even kijken hoe je de wereld zou moeten beschouwen als je zo denkt als Ibn en consequent bent.

Umarvlie
02-12-04, 11:29
Geplaatst door Mark
nou nou niet zo naar doen, ik wil gewoon even kijken hoe je de wereld zou moeten beschouwen als je zo denkt als Ibn en consequent bent.

ach .. jij bent toch ook kind geweest en hebt toen toch ook een ontwikkeling moeten doorgaan van "zwart wit kijken" naar realiteitsbesef en acceptatie?
moet je wel voor op school blijven ipv spijbelen maar ja ...

IbnRushd
02-12-04, 11:45
Ik denk dat Ibn wel een punt heeft. God houdt gewoon van ons westerlingen en niet van de mensen in de derde wereld. Daarom gaat alles zo kut daar.

Jullie schuld. Maar goed zoals een hadith verluidt: De wereld is een gevangenis voor de geloven en een paradijs voor de ongelovigen. Ik zal maar zeggen, geniet en geniet met mate en kort.
NB: Geen enkele Rijk zal zegevieren. Bereid je maar vast voor. :zwaai:

Mark
02-12-04, 11:48
Geplaatst door IbnRushd
Jullie schuld.

wij zijn slechts een instrument van God

IbnRushd
02-12-04, 11:51
wij zijn slechts een instrument van God

Je hebt een eigen wil. Met jullie bedoel ik 'jullie leider'.

David
02-12-04, 12:04
Geplaatst door IbnRushd
Dit sloeg op de homoseksuelen en andere ongelukkige slachtoffers die graag aan zulke praktijken verschanst, alleen om hun wellust te bevredigen.


Het is waar, laat ik het nu maar toegeven. Homo's hebben geen hart, en kennen geen liefde. Enkel harde, perverse wellust.

"Straight people make love, gay people have sex"


:mad:

Goodnight
02-12-04, 12:22
InbRushd,

wat een idiote theorie hou jij erop na zeg: eigen schuld dikke bult?

Hoop maar en bid maar dat jij of een naaste van je nooit het slachtoffer wordt van deze ziekte dan piep je wel anders.

IbnRushd
02-12-04, 12:24
wat een idiote theorie hou jij erop na zeg: eigen schuld dikke bult?

Als je door had gelezen dan had je het wel begrepen: heb het namelijk uitgelegd (zie mn vorige reactie). Ik weet het was kort door de bocht.

Goodnight
02-12-04, 12:25
Geplaatst door IbnRushd
Als je door had gelezen dan had je het wel begrepen: heb het namelijk uitgelegd (zie mn vorige reactie). Ik weet het was kort door de bocht.

ok, volgende keer afremmen voor de bocht he? :wink:

IbnRushd
02-12-04, 12:27
ok, volgende keer afremmen voor de bocht he?

PR weet je nog ;)

Goodnight
02-12-04, 12:29
Geplaatst door IbnRushd
PR weet je nog ;)

PR?? :vreemd:

David
02-12-04, 12:30
Geplaatst door IbnRushd
Als je door had gelezen dan had je het wel begrepen: heb het namelijk uitgelegd (zie mn vorige reactie). Ik weet het was kort door de bocht.


Kort door de bocht, of niet kort door de bocht: je was vreselijk onaardig over homo's en daar ben ik niet van gediend, jongeman!

IbnRushd
02-12-04, 12:33
Kort door de bocht, of niet kort door de bocht: je was vreselijk onaardig over homo's en daar ben ik niet van gediend, jongeman

Jij ook niet :) . Dus doe niet zo heilig voor.

David
02-12-04, 12:40
Geplaatst door IbnRushd
Jij ook niet :) . Dus doe niet zo heilig voor.


Wat ik ook niet?

Mark
02-12-04, 12:43
Geplaatst door David
Het is waar, laat ik het nu maar toegeven. Homo's hebben geen hart, en kennen geen liefde. Enkel harde, perverse wellust.

"Straight people make love, gay people have sex"


:mad:

Kun je vrouwen jouw manier van leven aanleren svp :nerd:

David
02-12-04, 13:10
Geplaatst door Mark
Kun je vrouwen jouw manier van leven aanleren svp :nerd:


sorry, kan ik niet aan beginnen. je zal het er mee moeten doen! :lekpuh: